BD30 vs 50 - Kort resume
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44350
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 06:21
Emne: BD30 vs 50 - Kort resume
Skrevet af: zirio
Emne: BD30 vs 50 - Kort resume
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 22:23
Jeg vil gerne starte med at sige, undskyld forsinkelsen.
Jeg har haft en del arrangementer, her efter jeg er blevet student og har derefter har travlt med arbejde, så jeg kan udskifte mit Setup.
Men i forbindelsen af den "nyankommende" BD50, valgte Flemming Larsen og jeg, at stikke hovederne sammen og prøve at sætte de 2 afspillere op mod hinanden. Vi tog de 2 væsentligeste faktorer, som er blevet diskuteret, og valgte af teste følgende
Billede og lyden
Her er en forkortet udgave, af vores test:
Billede BD - Rambo og Jumper Billedet er identisk. Farverne står skarpt, detaljerne er godt fremhævet og afspilleren er ikke til at skelne fra hinanden
Billede SD - Star Wars - Revenge of the Sith PÅ enkelte billedefrekvenserne, kan billedkvaliteten godt være en anelse bedre på 50erne end på 30'erne. Men uden brug af pausefunktionen, og meget nøje øjemål, kan forskellen ikke skelnes
Lyden BD - Rambo 4 og Jumper Nu vil vores følgende udtalelse sikkert blive diskuteret til ukendeligheder, men disse er de hårde og kolde facts, og vi var/er begge 100% enige om følgende udtalelse:
Bitstream lyder bedre end dekodet PCM
I Rambo 4 testede vi den sidste kampscene, hvor eksplosiner og kugler er overalt. Ved brug af BT lyder lyden meget skarp, præcis og frem for alt meget livlig. Med PCM lyder lyden mere tam, der er slet ikke den samme effekt, og lydbilledet virker kedeligt.
Der er sikkert nogle der vil være uenig i vores lille anmeldelse, men dertil skal det siges, at udtalelserne selvfølgelig er bygget på ren subjektive iagttagelser. Håber i kan bruge miniresumet, som en lille apetitvækker, til en muligvis kommende anmedelse af BD50
I kan se det brugte udstyr, på nedenstående link:
Mvh Zirio forum_posts.asp?TID=40992&PN=1 - CineZirio Onkyo, Pansonic, B&W, Velodyne, Supra, Nordost
|
Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 22:26
Tak Zirio - bedre sent end aldrig. Jeres "opgørelse" tror jeg var ventet med spænding![](smileys/smiley32.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 22:34
Ja tak for resumeet. Det var brugbart .
|
Skrevet af: midtvest
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 22:44
zirio skrev:
I Rambo 4 testede vi den sidste kampscene, hvor eksplosiner og kugler er overalt. Ved brug af BT lyder lyden meget skarp, præcis og frem for alt meget livlig. Med PCM lyder lyden mere tam, der er slet ikke den samme effekt, og lydbilledet virker kedeligt.
|
Og nu er det så at en amatør kommer på scenen, stiller sig op, og spørger "måske" lidt dumt foran alle eksperterne:
Hvad er Bitstream... og i hvad forbindelse bruges denne afspilningsform? Og hvad spiller bitsteam.
Og samme spørgsmål til PCM... hvad forbindelse bruges denne afspilningsform? Og hvad spiller PCM.
|
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 22:57
[/QUOTE]
Og nu er det så at en amatør kommer på scenen, stiller sig op, og spørger "måske" lidt dumt foran alle eksperterne:
Hvad er Bitstream... og i hvad forbindelse bruges denne afspilningsform? Og hvad spiller bitsteam.
Og samme spørgsmål til PCM... hvad forbindelse bruges denne afspilningsform? Og hvad spiller PCM.
[/QUOTE]
Det er et helt iorden spørgsmål. Der er stadig en del der ikke har fanget, hvad det egentlig er.
Jeg kunne sagtens skrive side op og side ned, om hvad det er. Men jeg vil hellere henvende til følgende link, så kan du få et større overblik.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1498 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=1498
Mvh Zirio forum_posts.asp?TID=40992&PN=1 - CineZirio Onkyo, Pansonic, B&W, Velodyne, Supra, Nordost
|
Skrevet af: midtvest
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 23:18
tak for linket Zirio
Kopi fra artiklen... Oplev HD-lyd:
Ved bitstream hentes lyden råt fra skiven, og transporteres via HDMI til surround forstærkeren, der så sørger for dekodningen. Bitstream er kun muligt med HDMI version 1.3 eller højere
Ved PCM dekodes lyden i afspilleren, og videre sendes som flerkanals lyd over HDMI til surround forstærkeren. Denne metode kan alle HDMI standarder håndtere.
For intresserede: Der står mere i artiklen end jeg har kopieret ind i denne tråd...
|
Skrevet af: KongKent
Skrevet den: 24-Juli-2008 kl. 23:53
Hvad med os der skal bruge afspilleren til at dekode signalet, og så overføre det analogt via x antal phono-kabler? (os der har en forstærker uden HDMI og uden mulighed for dekodning af HD-lydformater) Kan vi stadig vælge mellem PCM og BitStream?
------------- TV: LG 65" OLED B1 Receiver: Denon AVR-X2400H BD: Panasonic DMP-BD55 Front: Dali Evidence 870 Center: Dali C1000 Bag: Dali R1000 Sub: Dali SWA-15
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 00:07
Jamen tak for mini anmeldelsen, bedre sent end aldrig. Må sige jeg er meget glad for resultatet, da jeg har en BD30 og Onkyo605. Synes selv at det spiller fantastisk.
Og nu har jeg så ydermere erfaret at TRUEHD er bedre end PCM![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 00:21
Kampus skrev:
Jamen tak for mini anmeldelsen, bedre sent end aldrig. Må sige jeg er meget glad for resultatet, da jeg har en BD30 og Onkyo605. Synes selv at det spiller fantastisk.
Og nu har jeg så ydermere erfaret at TRUEHD er bedre end PCM![](smileys/smiley2.gif)
|
Naturligvis - sådan er det. Du har et set-up som bogstavelig talt spiller![](smileys/smiley36.gif)
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: Pede8000
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 07:20
zirio skrev:
Lyden BD - Rambo 4 og Jumper Nu vil vores følgende udtalelse sikkert blive diskuteret til ukendeligheder, men disse er de hårde og kolde facts, og vi var/er begge 100% enige om følgende udtalelse:
|
Hej Zirio og Co.!
Skal det forstås sådan at BD50 er dårlig til LPCM?? Altså at den ikke dekoder korrekt? Jeg er lidt forvirret!
Hvis det forholder sig sådan, må vi da håbe det er noget der bliver rettet op på i en kommende update!
Mvh
Peter
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet af: Halsted
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 09:00
Et det ikke "bare" et spørgsmål om at den forstærker som er anvendt i testen decoder lydsporet bedre end afspilleren?
/Halsted
|
Skrevet af: Flemming Larsen
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 09:22
Pede8000 skrev:
Hej Zirio og Co.!
Skal det forstås sådan at BD50 er dårlig til LPCM?? Altså at den ikke dekoder korrekt? Jeg er lidt forvirret!
Hvis det forholder sig sådan, må vi da håbe det er noget der bliver rettet op på i en kommende update!
Mvh
Peter
|
nej BD50 er bestemt ikke dårlig til lpcm, men lyden fra en onkyo gør det bare en del bedre. jeg har selv en forstærker, hvor lyden bliver dekodet i BD50. og lyden er bestemt meget bedre, på den i forhold til BD30, hvor jeg i mit setup ikke kan afspille de nye lyde.
der er bare det, at efter hvad zirio, og jeg kunne høre os frem til. så var lyden altså bedre med onkyoén til at dekode lyden.
men du får stadig en fed fed lyd, hvis du bruger en BD50 til dekode lyden og føre over i en forstærker, som ikke kan dekode dem.
venlig hilsen
co.
------------- Mvh Flemming Larsen
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 09:23
Halsted skrev:
Et det ikke "bare" et spørgsmål om at den forstærker som er anvendt i testen decoder lydsporet bedre end afspilleren?
/Halsted
|
det er nemlig rigtigt, i hvertfald efter vores mening.
|
Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 10:49
KongKent skrev:
Hvad med os der skal bruge afspilleren til at dekode signalet, og så overføre det analogt via x antal phono-kabler? (os der har en forstærker uden HDMI og uden mulighed for dekodning af HD-lydformater) Kan vi stadig vælge mellem PCM og BitStream? |
Ja. Du kan vælge begge og der vil komme signal på 5.1 udgangen. Jeg har forbundet DB50'eren med Coax til digital indgangen på Recieveren og med 6 phono kabler til Analog 5.1 (Kaldet Multi Channel In) på min Sony.
zirio skrev:
(snip) vi var/er begge 100% enige om følgende udtalelse:
|
Jeg har haft min BD50 i en lille uge og jeg kan genkende Zirio og Flemmings udmelding.
Men, der arbejdes stadig på sagen. Jeg skulle have læst manualen til min AV Reciever lidt bedre, for jeg har nogle begrænsninger på 5.1 indgangen: "All Eq and effects are disabled on the analog 5.1 channel". Øv. På Panaen kan man justere delay, lydstyrke og "højtaler størrelse" på ens 5.1 /7.1 setup. Men disse instillinger virker kun på PCM og er slået fra på Bitstream.
Så p.t. har jeg den bedste lyd med Bitstreaming DD5.1 eller DTS over Coax. Over Analog 5.1 er der ikke lige så meget liv. Og helt kedeligt bliver det når jeg vælger PCM. Her har jeg slet ikke LFE med over Coax'en (Nu er jeg vist også på tynd is) og på analog 5.1 lyder det som om at det kun er Stereo. Den del skal testes yderligere.
Nu har jeg 3 ugers ferie så mon ikke der bliver lidt mere tid til at fedte med setup'et. Men moralen må pt. være, at dem der ønsker at bruge analog 5.1, skal nærlæse manualen til AVR'en for at se om der skulle være nogle begrænsninger her.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:01
Flemming,
hmmm.. her tror jeg måske man kommer til at hente noget hvis man venter på de nye Pioneer. Jeg tror de har bedre LPCM decodning end Panasonic modellerne, hvis man har en billigere Receiver uden decodning af HD lydformaterne. Men det er en subjektiv holdning naturligvis.
/Halsted
|
Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:12
Hvad med billedkvalitet af SD-DVD afspilning mellem disse to? Fik I tid til at teste det?
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:18
zirio skrev:
Billede SD - Star Wars - Revenge of the Sith PÅ enkelte billedefrekvenserne, kan billedkvaliteten godt være en anelse bedre på 50erne end på 30'erne. Men uden brug af pausefunktionen, og meget nøje øjemål, kan forskellen ikke skelnes
|
![](smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:19
zeryus skrev:
Hvad med billedkvalitet af SD-DVD afspilning mellem disse to? Fik I tid til at teste det?
|
Du har godt nok nærlæst anmeldelsen .
|
Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 11:21
Oops, sorry, har overset den linie fuldstændigt :) Thanks.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:22
Halsted skrev:
Flemming,
hmmm.. her tror jeg måske man kommer til at hente noget hvis man venter på de nye Pioneer. Jeg tror de har bedre LPCM decodning end Panasonic modellerne, hvis man har en billigere Receiver uden decodning af HD lydformaterne. Men det er en subjektiv holdning naturligvis.
/Halsted
|
jeg er personligt, ikke selv interesseret i de nye fra pio. de er for dyre og alt for store til mig.
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:32
Tak for mini-testen.
Mht lyden så ser det ud til at jeg skal have mig en ny reciever som kan dekode lyden, og så en blu-ray afspiller som kan spytte den ud i bitstream.
Så må min lille denon nok udskiftes snarest![](smileys/smiley36.gif)
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:47
furious jt skrev:
Tak for mini-testen.
Mht lyden så ser det ud til at jeg skal have mig en ny reciever som kan dekode lyden, og så en blu-ray afspiller som kan spytte den ud i bitstream.
|
Jeg har, for få øjeblikke siden, lavet en lille test med hensyn til bitstream vs LPCM (Tosh HD XE1---> Onkyo 705).
Jeg kan ikke, selv om jeg spidser ører i ekstrem grad, høre forskel! Begge dele lyder kanon godt!
Enten, tror jeg, må der være en dårlig dekoder i BD 30/50, eller en fejl i opsætningen af det testede udstyr.
Test disc : Harry Potter / Azkaban. (trueHD 5.1)
Det kunne være super interessant at høre andres erfaringer på dette punkt!! ![](smileys/smiley1.gif)
Edit!: men der ser nu godt ud når der står Dolby TrueHD i displayet på Onkyoen (bitstream) men lyden er helt uvidenskabeligt den samme!
------------- Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 12:55
flemming larsen skrev:
Halsted skrev:
Flemming,
/Halsted
|
jeg er personligt, ikke selv interesseret i de nye fra pio. de er for dyre og alt for store til mig.
|
Det første billede skulle gerne være BDP-51FD som også er slimline model ala Pana modellerne.
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1793&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1793&zoneid=5
Man kan altid håbe den ikke bliver alt for dyr ![](smileys/smiley2.gif)
/Halsted
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:04
Pede8000 skrev:
furious jt skrev:
Tak for mini-testen.
|
Jeg har, for få øjeblikke siden, lavet en lille test med hensyn til bitstream vs LPCM (Tosh HD XE1---> Onkyo 705).
Jeg kan ikke, selv om jeg spidser ører i ekstrem grad, høre forskel! Begge dele lyder kanon godt!
Enten, tror jeg, der må være en dårlig dekoder i BD 30/50, eller en fejl i opsætningen af det testede udstyr.
Det kunne være super interessant at høre andres erfaringer på dette punkt!! ![](smileys/smiley1.gif)
Edit!: men der ser nu godt ud når der står Dolby TrueHD i displayet på Onkyoen (bitstream) men lyden er helt uvidenskabeligt den samme!
|
Jamen det er da interessant!
Så må jeg sq nok hellere lytte til forskellige muligheder inden jeg bestemmer mig for, hvilken "dekodermetode"/udstyr jeg vælger ![](smileys/smiley1.gif)
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:05
slim og slim. men nu kan jeg så også se at den ikke er profile 2.0. og det gider jeg ikke, når jeg nu har en som har.
men bortset fra det, så er jeg jo meget tilfreds med den lyd, jeg får ud af den herhjemme.![](smileys/smiley4.gif)
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:15
flemming larsen skrev:
slim og slim. men nu kan jeg så også se at den ikke er profile 2.0. og det gider jeg ikke, når jeg nu har en som har.
men bortset fra det, så er jeg jo meget tilfreds med den lyd, jeg får ud af den herhjemme.![](smileys/smiley4.gif)
|
Yes, det er fantastisk med HD- lyd! Alle der er vandt til "gammeldags surround" bliver vildt imponerede over detalje graden!
Det burde være lovpligtigt med et godt 5.1 setup ved køb af BD afspiller ![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:16
Pede8000 skrev:
|
Ja og det har på en eller anden mystifistisk måde noget at sige i vores bevidsthed. Maden på tallerkenen smager også bedre hvis den ser godt ud
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:17
furious jt skrev:
Pede8000 skrev:
[QUOTE=furious jt]
Tak for mini-testen.
|
Enten, tror jeg, der må være en dårlig dekoder i BD 30/50, eller en fejl i opsætningen af det testede udstyr.
|
Tak for modtagelsen af minianmeldelsen, selvom den er en del forsinket.
Interessant udtalelse. Jeg prøvede selv med min gamle Toshiba XE1 og der syntes jeg bestemt, at jeg kunne høre forskel. Men det er også 1 års tiden siden, så jeg kan have fejlhusket, men bestemt noget der burde undersøges nærmere.
Flemmings og min konklusion bunder bare i den observation vi gjorde os, da vi skiftede mellem LPCM vs BT, og vi var ikke i tvivl. Så jeg vil da opfordre alle, da har en HD-Receiver og en BD50 at prøve lignende, også komme med jeres mening.
Derefter kan vi diskutere, om det er afspilleren der dekoder dårligt, eller Receiveren der "æder" Bitstreamen godt! - Jeg hælder nok mest til den sidstnævnte, men det må komme an på en prøve.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:18
Pede8000 skrev:
Yes, det er fantastisk med HD- lyd! Alle der er vandt til "gammeldags surround" bliver vildt imponerede over detalje graden!
Det burde være lovpligtigt med et godt 5.1 setup ved køb af BD afspiller ![](smileys/smiley36.gif)
|
Vil vove den påstand, at hvis man ikke har hørt HD lyd, har man ikke oplevet rigtig surround
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:30
Hey Zirio!
Noget "sjovt" jeg lagde mærke til var at ved bitstream var lyden noget højere end ved Linear PCM (måske 2-3 db). Jeg hævede så volumen og ,presto, var jeg på samme kvalitetsniveau!
Men igen, vil jeg opfordre brugerne til at melde ind mht. erfaringer udi HD-audio!
Greetings!
P.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:36
Pede8000 skrev:
Hey Zirio!
Noget "sjovt" jeg lagde mærke til var at ved bitstream var lyden noget højere end ved Linear PCM (måske 2-3 db). Jeg hævede så volumen og ,presto, var jeg på samme kvalitetsniveau!
Men igen, vil jeg opfordre brugerne til at melde ind mht. erfaringer udi HD-audio!
Greetings!
P.
|
Sjovt nok den samme iagtagelse af forskel mellem PCM og TRUEHD lydsporet på discen, når begge bitstreames til forstærker.
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:40
Kampus skrev:
Pede8000 skrev:
Hey Zirio!
Greetings!
P.
|
Sjovt nok den samme iagtagelse af forskel mellem PCM og TRUEHD lydsporet på discen, når begge bitstreames til forstærker.
|
Hmmmm... underligt ikk??!! Hvad lyder bedst?
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 13:53
Jamen det gør TRUEHD fordi det er 24 bit/s og det andet kun er 16 bit/s
|
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 14:19
Kampus skrev:
Jamen det gør TRUEHD fordi det er 24 bit/s og det andet kun er 16 bit/s |
Jamen Kampus, det kan jo ikke være så svært. Du har en super BD30 som outputter HD lydformater via bitstream, og du en en lige så super Onkyo 605 som decoder herlighederne - hvad vil du mere![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 14:44
Kampus skrev:
Pede8000 skrev:
Hey Zirio!
Noget "sjovt" jeg lagde mærke til var at ved bitstream var lyden noget højere end ved Linear PCM (måske 2-3 db). Jeg hævede så volumen og ,presto, var jeg på samme kvalitetsniveau. |
|
Øret vil, til en hver tid, foretrække den højeste af lydkilderne. Det gør det så forbandet svært at sammenligne på denne måde.
|
Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 25-Juli-2008 kl. 19:08
Jwin skrev:
Kampus skrev:
Pede8000 skrev:
Hey Zirio!
Noget "sjovt" jeg lagde mærke til var at ved bitstream var lyden noget højere end ved Linear PCM (måske 2-3 db). Jeg hævede så volumen og ,presto, var jeg på samme kvalitetsniveau. |
|
Øret vil, til en hver tid, foretrække den højeste af lydkilderne. Det gør det så forbandet svært at sammenligne på denne måde.
|
Rigtig godt arbejde drenge, det var god læsning. Og har sikkert også været et spændende projekt... Men næste gang ser jeg gerne en invitation til mig også... Så skal jeg nok bidrage, med et eller andet...
Hvilket er noget så sandt som det er sagt. Hvilket også forklarer hvorfor CD'ere er af så dårlig kvalitet. Da man går mere op i volumen end kvaliteten af lydsporene... Men hvis man lytter efter, så vil det højeste eller altid være det bedste. Men det kræver jo noget at sammenligne med, altså et 100% magen til - bare undtagen volumen og kvalitet selvføgelig...
------------- De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 11:48
zirio skrev:
|
Halsted skrev:
Et det ikke "bare" et spørgsmål om at den forstærker som er anvendt i testen decoder lydsporet bedre end afspilleren? |
Det kan ikke gøres bedre eller dårligere. Det kan kun dekodes eller ej. Der er ingen mulighed for at selv verdens dyreste dekoder gør det bedre end f.eks. en PS3 eller en BD50. Hvis folk der har foretaget denne test hører en forskel er der tale om placebo eller en forklaring i stil med den om Toshiba XE1'eren man kan finde i http://www.highdefdigest.com/news/show/1233 - denne artikel. Der kan man også læse lidt om hvordan HD-lydformaterne er pakket og 'dekodes'. Tænk på en zip-fil med feriebilleder; de bliver jo ikke flottere af at blive pakket ud på en hammerdyr computer...
|
Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 11:51
Kampus skrev:
Jamen det gør TRUEHD fordi det er 24 bit/s og det andet kun er 16 bit/s |
Nu er TrueHD jo ikke ALTID 24-bit og lyd lagret som ren PCM er ikke ALTID 16-bit. Det var bare tilfældet på den film du lige havde fingrene i. Oftest er der jo kun ét HD-lydspor på en udgivelse, så i 97-98% af tilfældene burde man ikke være i tvivl om hvilket spor man skal vælge.
|
Skrevet den: 30-Juli-2008 kl. 11:59
furious jt skrev:
Jamen det er da interessant!
Så må jeg sq nok hellere lytte til forskellige muligheder inden jeg bestemmer mig for, hvilken "dekodermetode"/udstyr jeg vælger ![](smileys/smiley1.gif) |
Du får ikke bedre dekodning af HD-lyd ved at købe en afspiller der kan bitstreame og en receiver der kan dekode den. Det eneste du vinder er at formatet kommer til at stå i receiverens display, hvilket mange af uransagelige årsager tilsyneladende finder utroligt vigtigt, i bytte for at du mister mulighed for at bruge PiP med HD-lyd, Audio Mixing og alle de andre tænkelige og utænkelige fremtidige features der bruger Advanced Authoring.
|
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 11:13
Naiera skrev:
zirio skrev:
|
Halsted skrev:
Et det ikke "bare" et spørgsmål om at den forstærker som er anvendt i testen decoder lydsporet bedre end afspilleren? |
Det kan ikke gøres bedre eller dårligere. Det kan kun dekodes eller ej. Der er ingen mulighed for at selv verdens dyreste dekoder gør det bedre end f.eks. en PS3 eller en BD50. Hvis folk der har foretaget denne test hører en forskel er der tale om placebo eller en forklaring i stil med den om Toshiba XE1'eren man kan finde i http://www.highdefdigest.com/news/show/1233 - denne artikel. Der kan man også læse lidt om hvordan HD-lydformaterne er pakket og 'dekodes'. Tænk på en zip-fil med feriebilleder; de bliver jo ikke flottere af at blive pakket ud på en hammerdyr computer...
|
Ok, det må du gerne uddybe, for jeg har af fagfolk, bl.a. i KT radio fået at vide at "gode" forstærkere i den tunge ende bedre kan decode HD lyd end de fleste afspillere, men det kan naturligvis bare være et salgstrick ![](smileys/smiley36.gif)
/Halsted
|
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 11:18
Ja, det er et salgstrick, eller et spørgsmål om uvidenhed. Læs den artikel jeg linkede til, der er en letforståelig forklaring. (på nuværende tidspunkt lader hele siden til at være nede)
|
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 14:25
Rigtig god læsning Naiera, tak for link ![](smileys/smiley17.gif)
/Halsted
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 15:35
Jeg mener der oftest bliver talt lidt forbi hinanden, når man taler om "surround dekodning", dvs. hvad "dekodning" dækker over. Selve udpakningen af lyden fra Dolby Digital, DTS eller whatever, til PCM, den er der ingen forskel på uanset hvilken forstærker vi har med at gøre. Men dét man normalt definerer som "surround dekodning" stopper så langtfra hér, og derfor er dette ikke ensbetydende med at to "dekodere" altid er ens. Når selve signalet er udpakket fra "bære-formatet" (DD/DTS) til PCM, så skal der foretages en lang række ting, hvor der er forskel på kvaliteten og præcisionen af forskellige processorer: Delay, volume adjustment, bass management (ikke mindst), konverteringer mellem forskellige formater (5.1>7.1, 7.1>5.1 osv), evt. upsampling fra 16 til 24 bit, måske særlige equalizer funktioner osv. Alle disse ting vil i gængs tale være omtalt som "surround dekodning", og det er der som sagt i høj grad forskel på. Så når du har fået at vide at der er forskel på kvaliteten af dekodningen, så er det formentligt dét der menes.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 15:39
Naiera skrev:
Du får ikke bedre dekodning af HD-lyd ved at købe en afspiller der kan bitstreame og en receiver der kan dekode den. Det eneste du vinder er at formatet kommer til at stå i receiverens display, hvilket mange af uransagelige årsager tilsyneladende finder utroligt vigtigt, i bytte for at du mister mulighed for at bruge PiP med HD-lyd, Audio Mixing og alle de andre tænkelige og utænkelige fremtidige features der bruger Advanced Authoring.
|
Som beskrevet ovenfor, så er det ikke nødvendigvis rigtigt. Hvis receiveren er konstrueret korrekt, så er det lige meget om du fodrer den med PCM eller TrueHD fra afspilleren, MEN mange receivere har ikke de samme muligheder mht. f.eks. bass management når de modtager signalet som PCM, og omvendt er der afspillere hvor du ikke kan slippe for at behandle signalet i én eller anden grad, når du lader den dekode signalet, og der kan godt ske kvalitetsforringelser af signalet efter selve afkodningen fra TrueHD til PCM, som betyder at der er en fordel i at sende bitstream til forstærkeren i stedet. Det afhænger kort sagt af det enkelte setup, hvad der vil være bedst. Nummer ét er at have en ordentlig dekoder i afspillere, dekode det til PCM dér (fordi man så får alle afspilningsmuligheder), MEN undgå nogen form for signalbehandling iøvrigt i afspilleren, og så foretage al bass management osv. i receiveren, dvs. man skal sikre sig at receiveren kan dette på PCM signaler.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 31-Juli-2008 kl. 17:32
Det folk mener er, som jeg læser det, netop at en eller anden dyr (eller mindre dyr) receiver kan pakke TrueHD osv. ud bedre end en afspiller. Den der med at 'receiveren er dyrere og må derfor kunne pakke det ud bedre'. Og det er jo ikke tilfældet. Det er det eneste jeg argumenterer for; at der kan være forskelle hvis udstyret ikke er konstrueret korrekt er jo ikke afspillerne eller HD-lydformaternes skyld ![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet af: piloten
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 17:32
Så er DVDAREA fra syd kommet med deres udførlige test af BD50.
Konklusionen: et godt køb til prisen uden helt at kunne sammenlignes med Pioneer og Denon.
Der er modsat mange her i forumets opfattelses en forbedring i både BD, Lyd og ikke mindst DVD kvalitet overfor BD30, ifølge DVDAREA selvfølgelig .
De giver den begge samme karakter men da det er mod pris, er deres konklusion at man lige nøjagtigt får det man betaler mere for BD50.![](smileys/smiley20.gif)
Testen kan ses her på tysk: http://areadvd.de/hardware/2008/Panasonic_DMP-BD50_01.shtml - http://areadvd.de/hardware/2008/Panasonic_DMP-BD50_01.shtml
------------- Med venlig hilsen
Piloten
Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 18:39
hvordan er det, man kan få det oversat til uk?
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 18:50
flemming larsen skrev:
hvordan er det, man kan få det oversat til uk? |
Hjælpen er nær Flemming - frygt ikke. Du kan endda få det oversat til dansk, hvis det er et nemmere sprog for dig - lige her:
http://www.google.com/translate_t - http://www.google.com/translate_t
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:21
Hother skrev:
flemming larsen skrev:
Hjælpen er nær Flemming - frygt ikke. Du kan endda få det oversat til dansk, hvis det er et nemmere sprog for dig - lige her:
|
det havde ikke gjort så meget igen. jeg kan godt læse engelsk.
men hvis det er på dansk. jamen så er det da at foretrække.
men tysk, det har jeg aldrig fattet. havde det et halvt år i skolen, og så gad jeg bare ikke det.
men jeg takker. stor dreng.![](smileys/smiley32.gif)
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:22
Ja vi er vel nogle stykker der har det bedst med dansk
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:27
det er meget smart man kan få oversat, men de kunne godt gøre det bedre. evt alle ord.
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:33
Ja jeg ved da ikke hvor mange der kan få noget ud af den gang vås. Jeg kan ikke![](smileys/smiley19.gif)
http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fareadvd.de%2Fhardware%2F2008%2FPanasonic_DMP-BD50_01.shtml&hl=da&ie=UTF8&sl=de&tl=da - http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fareadvd.de%2F hardware%2F2008%2FPanasonic_DMP-BD50_01.shtml&hl=da& ie=UTF8&sl=de&tl=da
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:35
Kampus skrev:
Ja jeg ved da ikke hvor mange der kan få noget ud af den gang vås. Jeg kan ikke![](smileys/smiley19.gif)
http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fareadvd.de%2Fhardware%2F2008%2FPanasonic_DMP-BD50_01.shtml&hl=da&ie=UTF8&sl=de&tl=da - http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fareadvd.de%2F hardware%2F2008%2FPanasonic_DMP-BD50_01.shtml&hl=da& ie=UTF8&sl=de&tl=da
|
ja, den er lidt slem. det er næsten som at læse tysk.
men det må du da kunne, du bor jo næsten i tyskland.![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:35
Kampus skrev:
|
Det skulle du have lært for længest Kampus, man skal læse mellem linierne![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:36
flemming larsen skrev:
Hother skrev:
flemming larsen skrev:
|
Se - sådan er jeg nemlig Flemming![](smileys/smiley1.gif)
det havde ikke gjort så meget igen. jeg kan godt læse engelsk, men hvis det er på dansk. jamen så er det da at foretrække. men tysk, det har jeg aldrig fattet. havde det et halvt år i skolen, og så gad jeg bare ikke det.
men jeg takker. stor dreng.![](smileys/smiley32.gif) |
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:41
flemming larsen skrev:
Kampus skrev:
|
ja, den er lidt slem. det er næsten som at læse tysk.
men det må du da kunne, du bor jo næsten i tyskland.![](smileys/smiley36.gif)
|
He he, ja 100 km til grænsen. Har aldrig kunnet døje det sprog. Er bedre til engelsk
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 19:41
flemming larsen skrev:
Hother skrev:
flemming larsen skrev:
|
det havde ikke gjort så meget igen. jeg kan godt læse engelsk.
men hvis det er på dansk. jamen så er det da at foretrække.
men tysk, det har jeg aldrig fattet. havde det et halvt år i skolen, og så gad jeg bare ikke det.
men jeg takker. stor dreng.![](smileys/smiley32.gif) |
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 22:32
Hehe, Er det ikke noget med at han skal havde oversat alt Jysk, ikke ?
|
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 23:32
Skrevet den: 01-August-2008 kl. 23:41
Som en ekstra service for Kampus og Flemming, så kan man jo også benytte Babelfish, men som kun oversætter fra f.eks. tysk til engelsk. Men den engelske oversættelse af AREADVD test er en kende bedre end så mange andre:
http://dk.babelfish.yahoo.com/ - http://dk.babelfish.yahoo.com/
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 00:18
Ja goe gamle babelfish har jeg da brugt mange gange. Bedre med engelsk end plattysk
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 09:42
vi har ikke så mange dialekter i taastrup, andet end dansk.![](smileys/smiley36.gif)
men nu tror jeg også mere, han henviste til kampus, og ikke har fundet ud af, at det er en kvinde.
|
Skrevet af: piloten
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 11:19
når I nu har så store besværligheder med det syddanske sprog er det da godt jeg beskrev konklusionen for jer!!!!![](smileys/smiley36.gif)
------------- Med venlig hilsen
Piloten
Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 11:45
Skrevet af: MortenCombat
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 16:26
Der er ikke noget i vejen med den måde som BD50 dekoder hverken TrueHD eller DTS HD MA.
For at kunne sammenligne bitstream med LPCM så er det absolut nødvendigt at levelmatche med et dB-meter, så man er sikker på at man lytter på samme niveau.
Der er vist også noget med at ikke alle afspillere håndterer LFE kanalen korrekt - og det kan fx. betyde at LFE er 10 dB for lav ved dekodning hvilket sagtens kan forklare at bitstream lyder bedre.
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 16:35
MortenCombat skrev:
Der er ikke noget i vejen med den måde som BD50 dekoder hverken TrueHD eller DTS HD MA.
For at kunne sammenligne bitstream med LPCM så er det absolut nødvendigt at levelmatche med et dB-meter, så man er sikker på at man lytter på samme niveau.
Der er vist også noget med at ikke alle afspillere håndterer LFE kanalen korrekt - og det kan fx. betyde at LFE er 10 dB for lav ved dekodning hvilket sagtens kan forklare at bitstream lyder bedre.
|
og jeg syntes jeg havde problemer, med at læse tysk. men det her var da ikke meget nemmere.![](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 16:37
Er det ikke noget med at mange (måske alle) Blu-ray og især HD-DVD
laver fejl ved at oversætte lyden til LPCM, XE1 skulle havde stor problem
med dette, og derfor ville en decodning i forærkern værre den beste
løsning, så man helt ungår LPCM ?
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 16:43
flemming larsen skrev:
MortenCombat skrev:
|
og jeg syntes jeg havde problemer, med at læse tysk. men det her var da ikke meget nemmere.![](smileys/smiley36.gif)
|
Summen af det er vist at MC er uenig i jeres konklusion med at det lyder bedre med bitstream end med lpcm![](smileys/smiley17.gif)
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 17:16
Kampus skrev:
|
Summen af det er vist at MC er uenig i jeres konklusion med at det lyder bedre med bitstream end med lpcm![](smileys/smiley17.gif)
[/QUOTE]
ok, det var det, det betød. tak for oversættelsen.![](smileys/smiley17.gif)
jamen sådan vil det altid være, vores ører og øjne kan bedrage os.![](smileys/smiley2.gif)
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 18:17
Én gang til: Der kan være to forskellige årsager til at I hører forskel på LPCM og bitstream. Enten forestiller I jer ting, eller så er der noget i jeres setup der ikke er indstillet korrekt eller måske endda konstrueret forkert. Selve udpakningen af lydsporene kan, faktuelt set uden et spor af tvivl, kun pakkes ud på _én_ måde. Der er ingen måde at pakke TrueHD eller DTS-HD ud på der er bedre end f.eks. en BD50 eller PS3 kan finde ud af.
|
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 18:20
kan du ikke forstå, at der er nogen af os som laver pis med det?
jeg er da kun tilfreds med, at min BD50 gør det ligeså godt som en onkyo.
|
Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 03-August-2008 kl. 13:00
AV Precision skrev:
Nummer ét er at have en ordentlig dekoder i afspillere, dekode det til PCM dér (fordi man så får alle afspilningsmuligheder), MEN undgå nogen form for signalbehandling iøvrigt i afspilleren, og så foretage al bass management osv. i receiveren, dvs. man skal sikre sig at receiveren kan dette på PCM signaler. |
Så skal man bare have fat i en A/V receiver fra eksempelvis H/K eller Lexicon .
|
Skrevet den: 03-August-2008 kl. 16:08
Flemming larsen, det vise bare at BD50 gør det lige så ringe som Onkyo,
og vi skal op i de rigtig dyre Blu-ray afspiller (plus 15k) og A/V receiver
(plus 50k), før vi kan tale om korrekt lyd decodning, ikke før.
Så tro jag at alle de ny HD lydformat, ville stikke lang fra normal Dolby
Digital og DTS, med DTS-HD Master Audio og LPCM om kongen, disse to
lyd formate kan i fremtid overtage market fra CD og SACD, som det
primær HIGH-END lyd format, man ville også kunne tænke sig HIGH-END
DTS-HD Master/LPCM afspille med HDMI.
|
Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 07-August-2008 kl. 23:01
Startrek skrev:
Flemming larsen, det vise bare at BD50 gør det lige så ringe som Onkyo, og vi skal op i de rigtig dyre Blu-ray afspiller (plus 15k) og A/V receiver (plus 50k), før vi kan tale om korrekt lyd decodning, ikke før. |
Taler du om decodning eller processing?
|
|