Print side | Luk vindue

JVC DLA-HD1 Død lampe..

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=44733
Udskrevet den: 09-Februar-2025 kl. 22:00

Emne: JVC DLA-HD1 Død lampe..
Skrevet af: hedberg
Emne: JVC DLA-HD1 Død lampe..
Skrevet den: 02-August-2008 kl. 22:12

I sidste uge døde min lampe til min JVC DLA-HD1 projektor - den blev ca. 1650 timer. Jeg syntes det er relativt lidt, da projektoren altid har kørt på den mindste lysstyrke.

Billedet var blevet underligt mørkt i løbet af den sidste dags tid og derfor valgte jeg at skrue lysstyrken op inde i setup'en - 2 min efter døde pæren. For dem der ikke har oplevet det, så lyder det som en alm. el pære der sprænger - bare lidt højere. Chockeffekten ligger så i, at lyden kommer fra ens projektor og over hovedet på en.

På det tidspunkt breder panikken sig, for jeg så straks at jeg skulle til at rent faktisk at snakke med kærenten eller måske enda til at spille brætspil med hende (gys) , så jagten gik ind på en hurtig erstatning.

Det er desværre de færreste steder jeg snakkede med hvor den slags lige ligger på lager og pga. de meget store prisforskelle valgte jeg til sidst, at leve med leveringstiden fra den billigste forhandler jeg kunne finde.

Det er nu en uge siden og pæren er blevet afsendt i går fra Sverige, med en forventet levering på mandag eller tirsdag i næste uge - Det vil sige det tager ca. 1½ uge at få den. Af denne årsag har jeg valgt at købe 2 stk, så man ikke skal være uden hjemmebiografen igen.

I min søgen rundt oplevede jeg prisforskelle på næsten 100% for samme vare. Forhandleren jeg endte med at vælge var svensk og kunne levere den for lidt over 1900 danske kroner incl forsendelse - Så kig jer godt for når det bliver jeres tur.

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Svar:
Skrevet af: farmand4real
Skrevet den: 03-August-2008 kl. 09:33
UHA, det kan blive til meget "samtale" og brædtspil inden da, tror lige jeg fluks bestiller en ekstra, så man ikke havner i samme situation.

Skrevet den: 04-August-2008 kl. 12:04

Oprindeligt skrevet af farmand4real farmand4real skrev:

UHA, det kan blive til meget "samtale" og brædtspil inden da, tror lige jeg fluks bestiller en ekstra, så man ikke havner i samme situation.

Ja, den slags kan jo både endnu i skilsmisse og det som er værre..

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet den: 04-August-2008 kl. 12:33

Nååe... Men pæren er ankommet og udskiftet.. Udskiftningen kunne ikke være mere simpel. DLA-HD1 har en lem i siden. Af med en skrue.  Inde bagved sidder lampen.. Her løsnes 2 skruer og ud med lampen.

Dog giver reset af "lamp time" mig dog nogle udfordringer. Ifølge manualen skal man trykke EXIT -> ENTER -> HIDE og til sidst holde PIL NED inde et par sekunder. Desværre sker der ikke rigtigt noget.

AboutProjectors har manualen liggende http://www.aboutprojectors.com/JVC-DLA-HD1-projector.html - her .

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 09-August-2008 kl. 00:48
Jeg tror den skal være slukket når du udfører proceduren ?

Skrevet den: 11-August-2008 kl. 21:04

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg tror den skal være slukket når du udfører proceduren ?

Havde jeg prøvet - virkede heller ikke.  

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet af: Miggi
Skrevet den: 15-August-2008 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

I sidste uge døde min lampe til min JVC DLA-HD1 projektor - den blev ca. 1650 timer. Jeg syntes det er relativt lidt, da projektoren altid har kørt på den mindste lysstyrke.

Billedet var blevet underligt mørkt i løbet af den sidste dags tid og derfor valgte jeg at skrue lysstyrken op inde i setup'en - 2 min efter døde pæren. For dem der ikke har oplevet det, så lyder det som en alm. el pære der sprænger - bare lidt højere. Chockeffekten ligger så i, at lyden kommer fra ens projektor og over hovedet på en.

På det tidspunkt breder panikken sig, for jeg så straks at jeg skulle til at rent faktisk at snakke med kærenten eller måske enda til at spille brætspil med hende (gys) , så jagten gik ind på en hurtig erstatning.

Det er desværre de færreste steder jeg snakkede med hvor den slags lige ligger på lager og pga. de meget store prisforskelle valgte jeg til sidst, at leve med leveringstiden fra den billigste forhandler jeg kunne finde.

Det er nu en uge siden og pæren er blevet afsendt i går fra Sverige, med en forventet levering på mandag eller tirsdag i næste uge - Det vil sige det tager ca. 1½ uge at få den. Af denne årsag har jeg valgt at købe 2 stk, så man ikke skal være uden hjemmebiografen igen.

I min søgen rundt oplevede jeg prisforskelle på næsten 100% for samme vare. Forhandleren jeg endte med at vælge var svensk og kunne levere den for lidt over 1900 danske kroner incl forsendelse - Så kig jer godt for når det bliver jeres tur.

-------------
Miggi

Skrevet af: Miggi
Skrevet den: 15-August-2008 kl. 14:15
[QUOTE=hedberg]

hej,

KAN MAN FÅ ADRESSEN PÅ DIN LAMPELEVERANDØR?

-------------
Miggi

Skrevet af: musicus
Skrevet den: 15-August-2008 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af Miggi Miggi skrev:

KAN MAN FÅ ADRESSEN PÅ DIN LAMPELEVERANDØR?

Ja tak, kan man dét?  På et tidspunkt, så dør min projektor-lampe jo også, og det ville være rart at kende et sted, hvor en ny lampe ikke nødvendigvis skal koste 3.000+ kr.

-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 15-August-2008 kl. 15:48
Ja, det lyder da overraskende billigt for en ny pære til en så relativt kostbar projektor.

Skrevet den: 15-August-2008 kl. 16:06

Jeg købte min pære til JVC DLA-HD1 hos http://www.spelkontroll.se/ - http://www.spelkontroll.se/

Men de er jo ikke nødvendigvis billige til alle mulige andre modeller. Det var mere som en opfordring til, at se sig for og købe en FØR ens eksisterende pære går i stykker, så man ikke skal vente 1½ uge som jeg skulle.

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Dog giver reset af "lamp time" mig dog nogle udfordringer. Ifølge manualen skal man trykke EXIT -> ENTER -> HIDE og til sidst holde PIL NED inde et par sekunder. Desværre sker der ikke rigtigt noget.

AboutProjectors har manualen liggende http://www.aboutprojectors.com/JVC-DLA-HD1-projector.html - her .

Nu var det på tide at skifte pæren igen og denne gang fandt jeg ud af hvordan..

Projektoren skal være slukket imens. Man trykker HURTIGT efter hinanden på følgende taster på fjernbetjeningen:

EXIT -> ENTER -> HIDE og til sidst holde PIL NED inde et par sekunder.

Herefter blinker dioderne lidt og så er den resettet.

Nøgleordet er at gøre det hurtigt..

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 00:29

Hvorfor vil du gerne have tiden resettet?

Giver det ikke nogle problemer ved et evt. salg af din projektor?! Køberen kan vel ikke se hvor mange timer den har kørt?!

Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 00:54

Det er meningen at man gør det når man skifter pæren.

Ellers står projektoren og brokker sig over at pæren har kørt for mange timer hver gang man tænder den

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 10:07

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Ja, det lyder da overraskende billigt for en ny pære til en så relativt kostbar projektor.

Vejl. pris i Danmark var sidst jeg tjekkede 2795,- inkl. moms, så hvis man har fået priser over 3000,-, så virker det som en lidt grådig forhandler - så ja, det kan godt betale sig at kigge sig lidt for åbenbart.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 15-Maj-2009 kl. 17:30

Apropos priser så er jeg begyndt at kigge efter en ny pære til at have liggende i reserve. Den svenske forhandler fra denne tråd har dem ikke mere, men det lykkedes at finde samme pære hos CRT Projectors i England til lige omkring 2000,- kr fremfor de 2800,- vejl. i Danmark.

Så AV Precision har helt ret i at det stadig en god ide at se sig omkring.

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet af: Mr.DJ
Skrevet den: 09-Juni-2009 kl. 01:56

Og hvis man bestiller fra JVC's "hjem land" japan, kan man få pæren endnu billigere! 

http://www.pricejapan.com/front/e_good_info.php?code=295&category=7 - http://www.pricejapan.com/front/e_good_info.php?code=295& ;category=7

20.790 yen ca. 1134 dkr....så kan man jo evt. bestille et par stykker når man alligevel er igang! 

....har osse selv en HD1'er!

Print side | Luk vindue