Print side | Luk vindue

HDMI ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=4545
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 07:52

Emne: HDMI ?
Skrevet af: lahan
Emne: HDMI ?
Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 13:46

Hej

Har lige et spørgsmål angående HDMI, jeg kan ikke helt se det smarte med HDMI i forhold til bare DVI.

Hvad er ideen med at forbinde sin recorder til en skærm med HDMI ?

Det er jo ikke særligt interssant at få lyd fra sin recorder op til sit tv, lyden vil man da hellere have over i sin surround forstærker....

Svar:
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 14:21

Hej lahan

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Har lige et spørgsmål angående HDMI, jeg kan ikke helt se det smarte med HDMI i forhold til bare DVI.

Hvad er ideen med at forbinde sin recorder til en skærm med HDMI ?

Det er ingen kvalitetsforskel.

HDMI er principielt blot DVI med digital flerkanals-lyd, og det bruger sin egen type stik/kabel. Men HDMI er fremtidens forbindelse, og derfor er det værd at overveje hvis man står og skal bruge mange tusind kroner nu.

Det er jo ikke særligt interssant at få lyd fra sin recorder op til sit tv, lyden vil man da hellere have over i sin surround forstærker....

Det kræver vel en del skift imellem inputs på surround forstærkeren, alt efter om du ser det ene eller det andet. Om det er DVD, HDD, TV, VHS, TUNER eller andet.

Personligt ser jeg ikke TV med surround-forstærkeren tændt. Syntes det buldrer og brager lidt for meget til alm. TV-kiggeri.

Men hvis jeg gjorde, ville jeg finde det praktisk at lyden til forstærkeren kun kom via TV'et. For så hørte jeg altid den lyd som passede til billederne, uanset om det var TV, satellit, DVD, HDD eller andet.

Og det er sådan jeg forestiller mig fremtidens TV-verden. Altså at man forbinder alle sine apparater til TV'et, og derefter forbinder TV'ets digitale lydudgang til surround-anlægget. Så har man fuld lyd i digital kvalitet i TV'et, eller man kan tænde forstærkeren hvis man hellere vil have det, men man skal ikke skifte rundt imellem kilderne.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 14:30

Ok

Så HDMI lyder som om det bare er lettere kabel føring end de andre metoder.

Nej ser heller ikke TV gennem forstærkeren da det  buldrer og brager lidt for meget, men man bliver jo stadig nød til at trække "lyd" fra recorderen til både sit tv og sin forstærker.

Er der forskel i billede kvaliteten på DVI og det signal man får via sit scart kabel. ?

Har nemlig kik på et tv kun med DVI indgang, men det burde jo ikke give noget problem tror jeg....

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 14:45

Hej lahan

Er der forskel i billede kvaliteten på DVI og det signal man får via sit scart kabel. ?

Ja, når det er på et digitalt display som plasma, TFT eller projektor.

Du slipper for konverteringerne imellem digital-analog og analog-digital igen. Enhver konvertering, især via analog, forringer signalet. Med HDMI (og DVI) holder du signalet digitalt hele vejen.

Har nemlig kik på et tv kun med DVI indgang, men det burde jo ikke give noget problem tror jeg....

Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et. Det eneste der sker ved den konvertering, er at lyden ikke kommer med (den vej ind).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 15:06

Ja det er nok bedst at køre DVI med billedet når det netop bliver et Plasma.

Det burde vel ikke være noget problem at køre DVI billede og så få lyden fra det røde og hvide stik fra recorderen(Kan ikke lige huske hvad det hedder). ?

Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette.

Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI.

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et.

Netop når jeg køber den nye model, det bør vel ikke blive det store problem af få afsat den gamle... 

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 15:11

Hej lahan

Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette.

Kører du ikke digital lyd op til forstærkeren ?

Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI.

Måske, jeg ved det faktisk ikke.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 15:27

Jo kører faktisk både digital og almindelig Rød/Hvid lyd op i den tro at digital kun var til 5.1.

Men kan se det er noget pjat og at det er nok kun at køre op med digital lyd.

Så tror jeg har styr på det hele nu så tak for hjælpen....

Jo et sidste spørgsmål.
Er DVI og DVI-HDCP det samme ?

Skrevet den: 20-Marts-2005 kl. 15:39

Hej lahan

HDCP er "High Definition Content Protection", et system til beskyttelse af copyright.

Så man kan sige, at det er et normal DVI signal hvor der oveni ligger koder som fortæller modtageren hvorvidt denne film/udsendelse må kopieres eller ej.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men hvis jeg gjorde, ville jeg finde det praktisk at lyden til forstærkeren kun kom via TV'et. For så hørte jeg altid den lyd som passede til billederne, uanset om det var TV, satellit, DVD, HDD eller andet.

Og det er sådan jeg forestiller mig fremtidens TV-verden. Altså at man forbinder alle sine apparater til TV'et, og derefter forbinder TV'ets digitale lydudgang til surround-anlægget. Så har man fuld lyd i digital kvalitet i TV'et, eller man kan tænde forstærkeren hvis man hellere vil have det, men man skal ikke skifte rundt imellem kilderne.

Ja, det synes jeg også det måske lyder som den rigtige fremtids løsning. Eneste ulempe er så at man skal have 3-4 HDMI kabler op til fjernsynet og ét HDMI kabel fra fjernsynet til forstærkeren.

En måske smartere løsning ville være, hvis forstærkeren kunne klare de forskellige opgaver. Altså: Antennesignal går til forstærkeren, hvorfra der så kan sættes antennekabel fra forstærker til video, dvd-optager og fjernsyn - hvis ikke antennesignalet kan køre i HDMI kablet... Og derforuden HDMI-kabler mellem forstærker og video, dvd-optager og fjernsyn.

??

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet af: Helmø
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 11:36

Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!

Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 11:39
Næ, men sådan er det jo også nu, med din DVD-afspiller m.v., der skal du jo også vælge om du vil have lyd via fjernsynet eller via forstærker.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!

Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?

Korrekt, der er umiddelbart ingen grund til at forbinde sit TV med sin forstærker, medmindre man bruger sit TV som center.

Nej lyden slukker ikke automatisk på tv'et når man benytter sin surround forstærker, det skal gøres manuelt.

Skrevet af: Det sorte får
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 12:15
Tja, jeg bruger aldrig højtalerne i mit fjernsyn, men udelukkende min surround forstærker. Også når jeg ser TV-avisen. De sender jo ikke udpræget i surround, så der er det primært center højtaleren der bliver brugt.

-------------
Der findes ikke dårlig smag. Kun god smag, og den er dårlig!

Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 12:43
Ja, det er vel lidt en smagssag. Hjemme hos mig har vi surround forstærker, men kun to højtalere sat til. Så det skifter lidt om vi bruger gulvhøjtalerne eller fjernsynets højtalere - afhængig af hvad vi ser.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: BeeVee
Skrevet den: 21-Marts-2005 kl. 20:04

Hva Thorvald, har du ikke plads til de sidste 3 højtalere ? 

Det er absolut synd at snyde sig for den klart bedre lyd man får fra sine TV-programmer, når man bruger sit surround-anlæg. Selv når man ser programmer, der ikke sendes i surround, får du en bedre lyd, da din center-højtaler forhåbentlig er en faktor 25x bedre end dit tv's højtalere.

Hvis du kører lyden ud via dine 2 front-højtalere, spreder du den vigtige center-lyd og lydbilledet bliver for spredt, i forhold til hvordan lyden bør høres (noget med at hjernen faktisk opfatter lyden som at skulle komme tæt fra billedet, hvor eks. nyheds-oplæseren sidder og snakker - og det bliver den snydt for).

Så min anbefaling - køb en god centerhøjtaler og slå som min. den til og spar op til nogen baghøjtalere, så du får det hele med (hvis du da ikke allerede har dem).

-------------
BeeVee

Ejer af:
JVC DR-MH30 (4 ud af 5 stjerner)
Panasonic TH42PV500 (4.5 ud af 5 stjerner)

Personlig vurdering :-)

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 08:07
Jeg er godt nok tilfreds i øjeblikket med mine audiovector stereo højtalere. Det varer længe inden jeg får råd til, at udvide til et surround sæt.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 09:52
Oprindeligt skrevet af BeeVee BeeVee skrev:

Så min anbefaling - køb en god centerhøjtaler og slå som min. den til og spar op til nogen baghøjtalere, så du får det hele med (hvis du da ikke allerede har dem).

Hej BeeVee det lyder som om du ved noget om lyd.

Har du nogle erfaringer med at benytte den indbyggede center HT i sit tv (9966) fremfor en seperat HT ?

mvh L

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 17:05

Nu vil jeg ikke præsentere mig som en ekspert i lyd....bare en der har hørt godt efter, når nogen eksperter har fortalt mig noget 

Jeg har haft surround anlæg i en del år (er på mit 3. anlæg) og inden da havde jeg slået lyden fra TV til over anlægget, så jeg er "TV-lyd-narkoman". Jeg hører nyhederne med god lyd, som jeg skrev ovenfor.

De steder jeg har fået fortalt om surround, har jeg altid fået at vide, at der findes ingen højtalere indbygget i noget TV, som slår en bare rimelig god centerhøjtaler.

Selv har jeg "sparet" lidt på centeren - men har dog en Dali til en tusse og den er jeg fint tilfreds med og det går godt i spænd med mine gamle Dali 18 MKII.

Svigerfar har en noget dyrere Infinity centerhøjtaler og jeg må da nødtvungent indrømme, at hans primære lyd er bedre end min 

Jeg har altid fået at vide, at centerhøjtaleren er den vigtigtste i systemet, da langt det meste af lyden fra film, kommer fra denne højtaler (derfor er det jo nok også vigtigt, ikke at spare her - eller - at bruge en dårligt indbygget TV-højtaler).

Fronthøjtalerne skaber bund (sammen med evt. subwoofer) og musik, bulder og brag, mens baghøjtalerne i sin tid kun skabte diffus lyd, så man følge man var inde i den her u-båd  ....men med 5:1 og 7:1 systemerne er der jo kommet stereo i disse højtalere, så jeg vil tro at de er blevet vigtigere, men stadig kun som de sekundære (men stadig meget nødvendige) i systemet.

Der er sikkert en ekspert her på forummet som kan bakke mig op eller kule mig ned....og det skal man være velkommen til. 

-------------
BeeVee

Ejer af:

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 18:36

Lyder interssant med hensyn til Center.
Nå må jo nok bare prøve at høre hvad der lyder bedst(center eller den indbyggede center), har allerede en center men den pynter jo ikke på væggen.

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 20:18

Har du ikke en lille reol nedenunder til anlægget og dvd-erne, hvor du kan sætte den ovenpå ?  :-)

Eller købe en ny og fladere center-højtaler...så på http://www.hifiklubben.dk - www.hifiklubben.dk at de er begyndt at lave special modeller af højtalere til flad-skærme.

-------------
BeeVee

Ejer af:

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 20:58

Centerhøjtaler - er det subwooferen eller hvad?

Iøvrigt kunne jeg forestille mig at jeg ville bruge mine ganske gode nuværende audiovector stereohøjtalere som baghøjtalere og så købe nogle nye, og måske et trin eller to bedre til front højtalere + subwooferen - når den tid engang kommer til at det bare skal være surround.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 21:20

Hej Thorvald

Den mest simple surround (Dolby Prologic) som efterhånden har været fremme i næsten 20 år består af:

• 3 front-højttalere:  Venstre + Center + Højre
  • 2 baghøjttalere:  Venstre + Højre

Selve surround signalet ligger kodet som den del af et normalt stereo signal, så det kan overføres via VHS film, film fra TV og andre stereo kilder. Signalet i center-højttaleren er altid mono-signalet (det som er ens i højre og venstre højttaler). Signalet til de 2 baghøjttalere er det samme.

Der kan indgå en subwoofer i prologic surround, som støtteenhed til front-højttalerne (giver bedre bas).

Så er det Dolby Digital 5.1, som kræver en speciel kilde som f.eks. en DVD  afspiller eller et digitalt TV-signal. På papiret ligner det Pro Logic:

• 3 front-højttalere:  Venstre + Center + Højre
  • 2 baghøjttalere:  Venstre + Højre
  • Subwoofer

Her kan alle højttalerne fødes med hvert sit signal, så det er muligt at panorere lyden imellem højttalerne. Både fra højre mod venstre, fra front til bag som skråt frem og tilbage. De 5 højttalere (3 front + 2 bag) har fuldt lyd-signal mens den enlige subwoofer har et signal som er begrænset i båndbredde (frekvensområde) - deraf navnet 5.1

Så er der DTS. Bruger ligesom Dolby Digital 6 højttalere (5.1).

Senere er kommet 6.1 til som tilføjer en center-højttaler bagerst også - så det er venstre+center+højre foran og det samme bagved plus subwoofer som tager sig af de tybe toner (bas).

God surround kræver højttalere som passer sammen. Det er især mellemtonerne, hvor talen høres, der bør passe sammen. Hvis du besøger en hifi-butik og begynder at lytte på forskellige højttalere, så skal der ikke noget hifi-øre til at høre at højttalere lyder meget forskelligt.

Højttalerne bør passe sammen, men vigtigst er nok at de 3 højttalere + subwoofer i front passer sammen.

Jeg er iøvrigt ikke nogen ekspert på lyd, jeg hoppede blot ret tidligt med på "surround-toget" og har gjort mig forskellige erfaringer igennem årene.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Flemming S
Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 22:23

Hej Lars ( og andre )

Har du kendskab til Bose 3-2-1 system. Nogen kalder det fub surround, eller stereo. Er det fordi de ikke sælger Bose, mon?

Det lyder ellers godt, og er iøvrigt elegant og kompact.

Er lidt i tvivl om et er pengene værd

Skrevet den: 22-Marts-2005 kl. 23:00
Generelt må man sige at man får hvad man betaler for....og de der systemer som siger at det er surround look a like, er formentlig bare billige efterligninger af den rigtige vare.

-------------
BeeVee

Ejer af:

Skrevet den: 23-Marts-2005 kl. 08:19
Tak til Lars for forklaringen vedr. surround. - Så er der vist også noget der hedder 7.1, hvordan mon det så er opbygget?

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 23-Marts-2005 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Centerhøjtaler - er det subwooferen eller hvad?

Iøvrigt kunne jeg forestille mig at jeg ville bruge mine ganske gode nuværende audiovector stereohøjtalere som baghøjtalere og så købe nogle nye, og måske et trin eller to bedre til front højtalere + subwooferen - når den tid engang kommer til at det bare skal være surround.

Nogle TV, har indbygget center, dvs at du kan forbinde din forstærker til et specielt centerstik på dit TV. Så slipper du for endnu en højtaler som jo ikke pynter på væggen.
Hvordan kvaliteten af centerHT som er indbygget i tv'et er tør jeg ikke udtale mig om. 

Skrevet den: 23-Marts-2005 kl. 13:16

Hej Thorvald

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Tak til Lars for forklaringen vedr. surround. - Så er der vist også noget der hedder 7.1, hvordan mon det så er opbygget?

Ja, det nævnte jeg ikke. Det er vist ikke særlig udbredt.

• 5.1 :  2 surround højttalere (baghøjttalere)
  • 6.1 :  3 surround højttalere (baghøjttalere)
  • 7.1 :  4 surround højttalere (baghøjttalere)

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Print side | Luk vindue