Print side | Luk vindue

Wupti anerkender ikke fejl på Samsung TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=45935
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 01:17


Emne: Wupti anerkender ikke fejl på Samsung TV
Skrevet af: Surebertha
Emne: Wupti anerkender ikke fejl på Samsung TV
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 15:49

Hej Alle

Jeg købte sidste september et Samsung M87 igennem Wupti.

Til at starte med blev det kun brugt sammen med analog antenne. Men efter skift til Yousee Box og PS3 via HDMI opdager jeg at der i mørke scener og specielt på ensfarvede flader kan ses gennemsigtige striber der løber op ad skærmen.

Jeg har fundet nedenstående der beskriver problemet meget godt. Mine striber løber blot lidt hurtigere op af skærmen.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=13790928#pos t13790928 -> Meget god beskrivelse af det eksakte problem.
http://www.avforums.com/forums/showpost.php?p=6812506&po stcount=5582

Striberne varierer alt efter input. Ved et 24P input kører de meget hurtigt og ved 50/60Hz kører de langsomere. Sætter jeg backlight helt op, eller sætter billedet til Dynamic (med gyselige farver som resultat) så ses problemet næsten ikke. Men det ændrer ikke på det faktum at det er en klar fejl på panelet i mine øjne.

Mit problem er nu at jeg to gange har haft fjernsynet til reparation hvor Wupti har en aftale med Elektronik Centret. Elektronik-Centret mener ikke kan de kan se nogen fejl. De henviser til at apparatet virker efter specifikationerne. Jeg har endda i flere omgange sendt beskrivelser af hvordan fejlen kan ses.

Jeg er dog 100 sikker på at løbende striber ikke er en del af Samsungs specifikationer...   Så jeg har derfor skrevet til Wupti og krævet en ombytning eller pengene retur. Men de henholder sig til Elektronik-Centrets svar og vil ikke foretage sig noget.

Hvad kan jeg gøre? Gå til forbrugerklagenævnet?




Svar:
Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 16:34

Hvad med at kontakte Samsung først og høre deres mening?

Jeg ved ikke om den er parallelimporteret , når det er Wupti.

Hvis ikke så har Samsung noget med at rep på stedet.

 

 

The_Unforgiven



Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 16:48

Oprindeligt skrevet af Surebertha Surebertha skrev:

Hvad kan jeg gøre? Gå til forbrugerklagenævnet?

Ja, det bliver nok enden på det.

Wupti parallel-importerer Samsung TV, det er i hvert fald hvad der tidligere er skrevet bl.a. i dette forum. Og det betyder at alle disse gråzone tilfælde hurtigt bliver ord mod ord. Og giver Wupti dig ret, så hænger de måske pludselig på mange klager.

Og som parallel-import er det Wupti selv der betaler regningen, hvergang et TV er på værksted eller skal ombyttes.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at gå til forbrugerprogrammerne på DR og TV2. Hvis de finder problemstillingen interssant, måske pga. Wuptis størrelse og synlighed på det danske marked.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Wupti parallel-importerer Samsung TV, det er i hvert fald hvad der tidligere er skrevet bl.a. i dette forum. Og det betyder at alle disse gråzone tilfælde hurtigt bliver ord mod ord. Og giver Wupti dig ret, så hænger de måske pludselig på mange klager.


Ja jeg glemte selvfølgelig at skrive at TV'et er parallel-importeret. Så jeg regner ikke med nogen hjælp fra Samsung.

Det er sgu lidt surt at skulle ud i sådanne instanser for hvad der egentlig er en banal sag. Jeg regner med at det snildt tager over 6 mdr at komme nogen vegne...

Nogen der ved hvordan Forbrugerklagenævnet afgør sådanne sager? De skal vel stadig have en fagmand til at konkludere at der er en reel fejl på panelet.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 18:22

Oprindeligt skrevet af Surebertha Surebertha skrev:

Ja jeg glemte selvfølgelig at skrive at TV'et er parallel-importeret. Så jeg regner ikke med nogen hjælp fra Samsung.

Det er sgu lidt surt at skulle ud i sådanne instanser for hvad der egentlig er en banal sag. Jeg regner med at det snildt tager over 6 mdr at komme nogen vegne...

Nok nærmere 12 måneder. Forbrugerklagenævnet anklages ofte, for at være meget sløve til at afgøre sagerne.

Oprindeligt skrevet af Surebertha Surebertha skrev:

Nogen der ved hvordan Forbrugerklagenævnet afgør sådanne sager? De skal vel stadig have en fagmand til at konkludere at der er en reel fejl på panelet.

Eller også vurderer de rent juridisk, om der er tale om en mangel i forhold til loven eller ej.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: kylle_one
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 18:34
Har det samme problem med mit M86, troede at det var et problem med mit
HDMI kabel. Håber at fohandleren vil anerkende fejlen og tage det ind til
rep.


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 25-August-2008 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af kylle_one kylle_one skrev:

Har det samme problem med mit M86, troede at det var et problem med mit
HDMI kabel. Håber at fohandleren vil anerkende fejlen og tage det ind til
rep.


Hej kylle_one

Jeg vil meget gerne høre hvad din sag udvikler sig til. Det er jo altid rart at kunne henvise til andre sager når værkstedet hævder at fejlen ikke eksisterer.

Hvis du vil må du meget gerne oplyse hvilken forhandler og værksted/service partner de benytter.

Håber din sag går bedre end min.


Skrevet af: kylle_one
Skrevet den: 26-August-2008 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Surebertha Surebertha skrev:

Oprindeligt skrevet af kylle_one kylle_one skrev:

Har det samme problem med mit M86, troede at det var et problem med mit
HDMI kabel. Håber at fohandleren vil anerkende fejlen og tage det ind til
rep.


Hej kylle_one

Jeg vil meget gerne høre hvad din sag udvikler sig til. Det er jo altid rart at kunne henvise til andre sager når værkstedet hævder at fejlen ikke eksisterer.

Hvis du vil må du meget gerne oplyse hvilken forhandler og værksted/service partner de benytter.

Håber din sag går bedre end min.


Det ser ud til at jeg ikke kan genskabe fejlen på mit tv. Jeg kan huske at det var der for 14 dage siden. Jeg venter med at fejlmelde det indtil jeg ser fejlen igen.


Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 26-August-2008 kl. 11:56

Har du prøvet med Blu-Ray / dvd som kilde for at se og det er samme billede der tegner sig, for det kan jo være boksen fra yousee eller selve signalet fra kilden der har problemer?



-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 26-August-2008 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Har du prøvet med Blu-Ray / dvd som kilde for at se og det er samme billede der tegner sig, for det kan jo være boksen fra yousee eller selve signalet fra kilden der har problemer?



Tro mig. Jeg har prøvet adskillige signalkilder for at udelukke fejlen lå der. Jeg har prøvet input fra PC, DVD, PS3 og Yousee STB'en. De er også prøvet på alle 3 HDMI indgange for at udelukke at det bare var det ene stik. Der er også skiftet kabel for at udelukke dette.

Alt dette skrev jeg også i min fejlmelding. Alligevel konkluderede værkstedet at det var inputtet det var galt med...


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 10:18
Nu har jeg så efter lidt mere forgæves palaver med Wupti lavet en sag hos Forbrugerklagenævnet. Så nu må jeg bare vente.

Men det er dælenduleme ærgeligt at sådanne sager skal afhænge af et værksted som Elektronik-Centret der enten er meget fortravlet eller på grænsen til inkompetente. Og de er endda autoriseret.

Wupti er selvfølgelig på ingen måde interesseret i at forfølge sagen da det jo er parallel-import og de vil hænge på hele udgiften.

Det er sgu noget øv...


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 10:35
Det viser jo bare at man skal hold sig lange væk fra forhandler der gør ud i parallel-import, som kunde står man dårlig.

Og ja de enste mulighed er jo, Forbrugerklagenævnet men her kan der let gå
over et år for en afgørlse, og det er slet ikke sikke at du for noget ud af det,
da der er mange forhandler der se højt og flot på Forbrugerklagenævnets afgørlse, så Forbrugerklagenævnets afgørlse er ikke en garanti for at du
hverken få pengen retur eller ombytte TV.

At så Wupti komme på Forbrugerklagenævnet sort liste, er en anden sag,
men det hjælpe dig ikke en pind.


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 21-November-2008 kl. 22:47
Ville bare lige opdatere denne gamle sag.

Jeg blev efter ca. 2 måneder bedt om at sende mit tv ind til en sagkyndig for vurdering.

I dag modtager jeg så idag middag et opkald fra Wupti. De har set den sagkyndiges svar. De vil nu tilbyde mig hhv et Sony 40v4000 eller et 40u4000 begge står til ca. 7000,-

Jeg udbad mig betænkningstid da jeg endnu ikke selv har set den fagkyndiges udtalelse. Men jeg kunne jo godt regne ud den ikke var til Wuptis fordel. Ellers ville de jo aldrig have kontaktet mig.

Da jeg kom hjem kunne jeg også konstatere at den sagkyndige har fundet fejlen som jeg angav. Noget Elektronik Centret to gange nægtede. Han udtaler samtidig at en udskiftning af mainboard og strømforsyning til ca 5000 kr. kun måske kan afhjælpe problemet.

Jeg har nu mailet Wupti og bedt om at ophæve handelen (10.990,-) da der jo er tale om en væsentlig mangel jf købeloven. Yderligere mener jeg at den fagkyndiges udtalelse godtgør at afhjælpning ikke kan komme på tale.

Nu venter jeg på svar fra Wupti på mandag. Men de lød nu til at været til at snakke med. De har nok indset at sagen er tabt og vil gerne forlige den før den går videre i systemet.

Jeg har nu to spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på.

1) Er mit krav om ophævelse realististisk? Jeg kan ikke se hvordan de kan afhjælpe eller omlevere. Det skal jo være eksakt samme model. Og afhjælpningen afvises som chancebetonet af den sagkyndige

2) Får jeg refunderet fragten? Jeg betalte i sin tid 10.990 + 250 i fragt.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 00:54

1) Udgangspunktet er, at køberen bestemmer hvad der skal ske - ombytning, pengene tilbage, reparation. MEN - hvis forhandleren kan godtgøre, at det vil påføre ham uforholdsmæssigt store udgifter at betale tilbage/ombytte, har han ret til at forsøge med reparation. Jeg ved faktisk ikke, hvad "uforholdsmæssigt stor udgift" er i denne sammenhæng. Uforholdsmæssigt stor i forhold til købsprisen (så gælder det vel osse en femmer på en vare til syv kr.) eller i forhold til forretningens årsomsætning eller hvad? Men i og med at de har tilbudt dig en anden vare til 7000,- , har de jo indvilliget i at tage en væsentlig udgift på sig. Sammenholdt med den uvildige erklæring står du vel ikke så dårligt.

Det med fragten ved jeg ikke.

Mvh.



Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, det bliver nok enden på det.

Wupti parallel-importerer Samsung TV, det er i hvert fald hvad der tidligere er skrevet bl.a. i dette forum. Og det betyder at alle disse gråzone tilfælde hurtigt bliver ord mod ord. Og giver Wupti dig ret, så hænger de måske pludselig på mange klager.

Og som parallel-import er det Wupti selv der betaler regningen, hvergang et TV er på værksted eller skal ombyttes.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at gå til forbrugerprogrammerne på DR og TV2. Hvis de finder problemstillingen interssant, måske pga. Wuptis størrelse og synlighed på det danske marked.

  /Lars



Til det markerede: Hvor har du det fra?
Hvis varen er købt fra et land der tiltrådt CISG, så er forhandleren stillet bedre end ved de danske regler for erhvervskøb der kun giver 12 måneders reklamation, CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Hvis varen er købt fra et land der ikke er tiltrådt CISG, så er 0 måneders reklamation bare dårlig købmandsskab.


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

...CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Du glemmer bare lige, at CISG er deklaratorisk, altså kan parterne aftale hvad de har lyst til, f.eks. at der ikke er reklamationsret.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

...CISG stiller krav om 24 måneders reklamation ved handelskøb.

Du glemmer bare lige, at CISG er deklaratorisk, altså kan parterne aftale hvad de har lyst til, f.eks. at der ikke er reklamationsret.



Det kan de, men hvis Wupti har accepteret en aftale der er dårligere end den sikring CISG giver, hvis der ikke forelå en aftale, så er det i mine øjne, utroligt dårligt købmandsskab.


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:35

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Hvis varen er købt fra et land der ikke er tiltrådt CISG, så er 0 måneders reklamation bare dårlig købmandsskab.

Hvorfor dårlig købmandskab?  Det er ikke unormalt at større partier af varer handles B2B uden nogen form for garanti overhovedet, men så er de selvfølgelig billigere.

B2B har jo bare den garanti de selv bliver enige om. Og hvis en forhandler vurderer at det ikke kan betale sig at sende varer til reparation i Polen, eller hvor partiet nu er købt, men istedet hellere vil have varene uden garanti til en billigere pris, så kan de jo vælge det.

Det med garanti på parallel-import kan aligevel være en speget affære, da den type varer ofte handles via flere led / mellemhandlere. At en forhandler køber et parti varer i Tyskland betyder ikke det er oprindelseslandet, partiet kan stamme fra Bulgarien, hvor det via Polen er solgt til en mellemhandler i Tyskland. Så alene det at håndhæve sine rettigheder - hvis nogen - kan være ligeså svært for erhverv som forbruger, når det er varer fra det "store grå marked".

De fleste varer Wupti sælger er danske, med Samsung importerer de selv. Og mit gæt - og det bliver et gæt - er at de ikke sender TV tilbage til reparation i oprindelseslandet, men selv håndterer den del.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hvorfor dårlig købmandskab?  Det er ikke unormalt at større partier af varer handles B2B uden nogen form for garanti overhovedet, men så er de selvfølgelig billigere.

B2B har jo bare den garanti de selv bliver enige om. Og hvis en forhandler vurderer at det ikke kan betale sig at sende varer til reparation i Polen, eller hvor partiet nu er købt, men istedet hellere vil have varene uden garanti til en billigere pris, så kan de jo vælge det.

Det med garanti på parallel-import kan aligevel være en speget affære, da den type varer ofte handles via flere led / mellemhandlere. At en forhandler køber et parti varer i Tyskland betyder ikke det er oprindelseslandet, partiet kan stamme fra Bulgarien, hvor det via Polen er solgt til en mellemhandler i Tyskland. Så alene det at håndhæve sine rettigheder - hvis nogen - kan være ligeså svært for erhverv som forbruger, når det er varer fra det "store grå marked".

De fleste varer Wupti sælger er danske, med Samsung importerer de selv. Og mit gæt - og det bliver et gæt - er at de ikke sender TV tilbage til reparation, men selv håndterer den del.

  /Lars



Måske er det også bare mig der ikke kan sætte mig ind i, hvorfor en virksomhed vil risikere alt for at få varen marginalt billigere.
Hvis virksomheden accepterer at handle uden reklamation, så er det rigtigt at virksomheden vil stå med problemet, men det ændrer ikke på forbrugerens retsstilling og dermed kan virksomheden risikere at skulle lukke hvis der opstår et større problem, som de naturligvis bliver ansvarlige for.

I det tilfælde vil jeg sige at virksomheden er oprettet som ren svindlervirksomhed, hvis de efterfølgende ikke tager ansvar for den vare de sælger, hvilket iøvrigt også er i strid med loven.
Derfor er det vigtigt at få den rigtige handelsaftale i hus eller leve efter CISG, hvis begge lande er tiltrådt den, så en virksomhed hele tiden at kunne føre ansvaret tilbage til producenten, i tilfælde af at der skulle opstå problemer.

Det er faktisk ikke så svært at få en ordentlig aftale i hus i handelskøb.


Skrevet af: Surebertha
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Måske er det også bare mig der ikke kan sætte mig ind i, hvorfor en virksomhed vil risikere alt for at få varen marginalt billigere.
Hvis virksomheden accepterer at handle uden reklamation, så er det rigtigt at virksomheden vil stå med problemet, men det ændrer ikke på forbrugerens retsstilling og dermed kan virksomheden risikere at skulle lukke hvis der opstår et større problem, som de naturligvis bliver ansvarlige for.

I det tilfælde vil jeg sige at virksomheden er oprettet som ren svindlervirksomhed, hvis de efterfølgende ikke tager ansvar for den vare de sælger, hvilket iøvrigt også er i strid med loven.
Derfor er det vigtigt at få den rigtige handelsaftale i hus eller leve efter CISG, hvis begge lande er tiltrådt den, så en virksomhed hele tiden at kunne føre ansvaret tilbage til producenten, i tilfælde af at der skulle opstå problemer.


Man kunne jo sagtens forestille sig at frasigelse af reklamationsretten kunne være forhandlingsparameter i et handelskøb. Wupti i det her tilfælde skal jo bare lave en kalkule på hvor mange omkostninger de regner med at få på returneringer samt reparationer. Den holder de så op mod mersalget på at kunne udbyde modellerne billigere. Det er vel også derfor at visse dele af loven er deklaratoriske når det gælder handelskøb.

Nogen der har et bud på mit spørgsål omkring fragten? Jeg kan i købeloven kun finde omtale af at hæve handelen. Indbefatter det også at man får returneret evt. fragtomkostninger?


Skrevet af: Lars
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 00:06

Oprindeligt skrevet af Kim Jespersen Kim Jespersen skrev:

Måske er det også bare mig der ikke kan sætte mig ind i, hvorfor en virksomhed vil risikere alt for at få varen marginalt billigere.

Jeg vil tro de sparer mere end "marginalt". Det er en dyr ting for en distributør at opretholde en serviceorganisation.

Dertil kommer hele besværet og prisen, for at sende fladskærms-tv enkeltvis til eksempelvis Polen for reparation.

Det er ihvertfald ganske udbredt. Altså at parallel-importører selv betaler for reparationerne her i landet. Du har ret i, at kunderne har samme lovmæssige krav. Men så er der alle tvivsltilfældene, og det er her at historier som denne kommer frem.

  /Lars



-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk


Skrevet af: enand
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 09:24

"Nogen der har et bud på mit spørgsål omkring fragten? Jeg kan i købeloven kun finde omtale af at hæve handelen. Indbefatter det også at man får returneret evt. fragtomkostninger?"

Prøv at spørge forbrugerklagenævnets hotline.

Og du må meget gerne melde tilbage, hvad de har at sige om "uforholdsmæssigt store udgifter" - hvad er det, har der været afgjort sager på dét grundlag?

Mvh.
 



Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 11:24

Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

...hvad de har at sige om "uforholdsmæssigt store udgifter" - hvad er det, har der været afgjort sager på dét grundlag?

Det er en konkret vurdering. Det der skal forstås ved uforholdsmæssige omkostninger er, at hvis produktet har kostet 100 kr. kan køberen ikke kræve, at sælgeren afhjælper en mangel, der koster 2000,- at afhjælpe.

Hvis et produkt derimod har kostet 10.000 kr. og en afhjælpning kun vil koste 2.000 kr., kan køberen ikke kræve omlevering, da dette vil give sælgeren et uforholdsmæssigt stort tab.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 13:02

Hej Sandal

Jo, det har jeg forstået, ligesom jeg har forstået et ofte nævnt eksempel med et ridset forlygteglas på en ny bil. Det jeg godt kunne tænke mig at se, var nogle afgørelser, hvor man har nærmere defineret, hvornår en ombytningsudgift bliver uforholdsmæssig stor.

Det er også lidt uklart hvilket forhold der er tale om. Køber jeg en vare til 600, - hos en stor kæde, vil man så sige, at hvis det koster forretningen f.eks. 400,- at bytte den, så er det en så uforholdsmæssig stor udgift for forretningen (i forhold til købsprisen), at de gerne må reparere. Eller vil man sige 400,- kan aldrig blive en uforholdsmæssig stor udgift for dén kæde. Eller er det forholdet mellem reparationsudgifter/ombytning?

Mvh.




Print side | Luk vindue