Print side | Luk vindue

Min oplevelse af en kalibrering (LX5090)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46174
Udskrevet den: 16-September-2024 kl. 22:39


Emne: Min oplevelse af en kalibrering (LX5090)
Skrevet af: SLETTET_20120103
Emne: Min oplevelse af en kalibrering (LX5090)
Skrevet den: 29-August-2008 kl. 21:02
Så blev det også min tur til at få kalibreret sit tv. Jeg har, ligesom en del andre, været rimelig skeptisk omkring det at få kalibreret sit tv, og den omkostning som følger med. I beslutningsfasen overvejer man netop, om en kalibrering virkelig er prisen værd. Det besværlige i sådan en beslutning er derfor, at kunne kvatificere den forbedring som adstedkommer ved en kalibrering.

Jeg fik dog lavet en yderst attraktiv aftale med brugeren "bantam" om en kalibrering. Jeg har kun brugt disse settings (den kalibrerede) i 3 dage, men jeg vil da gerne afsløre, at jeg bestemt kan se en forskel.

Selve kalibreringen:

Jamen hvordan foregår en kalibrering? I realiteten er det faktisk en rimelig simpel proces, som dog viser sig faktisk at være rimelig kompliceret. Man tænder sit tv, og apparatet monteres på skærmen. Derefter venter man ca. 30 min. til udstyret har opnået den optimale driftstemperatur. Når denne temperatur er opnået, foretages en måling med de nuværende indtillinger, således man kan se hvor langt man er fra målet. Som det viste sig med mit tv, så var jeg faktisk overaskende langt fra de korrekte indstillinger. For eksempel var deltaværdien for hvidbalancen hele 33, hvor den efter kalibrering ligger på 4 - en deltaværdi på 3 eller under giver en forandring som ikke kan ses med det blotte øje, og under 5 er tilfredsstillende. Nå, men selve kalibreringen foretages ved at gå ind ind i følgende sti på et Pioneer PDP-LX5090:

Home menu => Billede => (indstilling af av valg til FILM hvis denne ikke er valgt på forhånd) Avanceret indstill. =>Farvekontrol => indstillinger foretages for RYGCBM (Red Yellow Green Cyan Blue Magenta; hvilket er primærfarverne og sekundærfarverne)

Indstillingerne testes ved at foretage en måling, og herefter se hvordan farverne ligger i et CIE-diagram. Denne bruges til at justere farverne helt på plads - hvis det er muligt.

Der bliver også foretaget andre målinger, men det er CIE-diagrammet som er det mest interessante

Til sidst afprøves de endelige indstillinger med referencemateriale.

En af de ting som også bliver optimeret er ens afspiller, som sikres at yde optimalt ifm. det kalibrerede tv - her blev min PS3 sat under lup.

Oplevelsen af tv'et efter kalibreringen:

Først tænker man godt nok: "hvor i alverden blev de flotte farver af?" - men efterhånden som man bruger tv'et, jo gladere bliver man for resultatet - film og spil fremstår med større detalje og dybde. og man ser faktisk en del tv hvor man tænker: "hmm.. det så jeg ikke før". Jeg kan kun anbefale at læse afsnittet Lars (vores kære admin) skrev om kalibrering i forbindelse med hans anmeldelse af Pioneer PDP-508XD sidste år - det beskriver nu resultatet meget godt.

En anden ting som jeg straks bemærkede efter kalibreringen var, at tv'ets sagte brummen (plasmabuzzing) blev endnu mindre lydhørt. Nu blev jeg ikke generet af den før, da man skal stå inde bag tv'et for at høre det - og så skal lyden være "muted". For mig giver det en slags tilfredsstillelse, da dette, efter min egen teori, bevidner om et lavere strømforbrug, samt en forlængelse af Panel'ets levetid.

Er kalibrering så for alle?

Det korte svar: Nej

Det er ikke alle som vil synes deres tv skal kalibreres. Det er bestemt ikke for hr. og fru. Danmark i den forstan at man sagtens kan være tilfreds med sit tv uden det er blevet kalibreret. Jeg synes nu godt det kan retfærdiggøres at man betaler et godt beløb for den service man får. Jeg vil sammenligne det med at man har en gammel afspiller, som man lige pludselig finder en indstilling til i en undermenu, hvorefter afspilleren giver en overaskende positiv oplevelse - altså den følelse at gammelt udstyr får nyt liv igen. For en ægte Brian vil det være som at fjerne begrænsningen på sin scooter - man får adgang til udstyrets fulde potentiale. Men som sagt, man kommer jo stadig fra A-B - også selvom man kun kører 30 km/t.

Jeg håber dette kan hjælpe andre med at beslutte sig for en kalibrering - man er velkommen til at stille spørgsmål i denne tråd. Der skal nu nok være noget jeg ikke har belyst, men min entusiasme omkring det at formidle oplevelsen videre er ikke helt så stor længere som da jeg begyndte med at skrive hvis i forstår, så jeg vil hermed lade ordet gå videre til forummets andre brugere.

Fortsat god aften,

Venlig Hilsen Troels, aka Anima

Edit:

Der er nok ikke mange som ved hvad et CIE-diagram er, men flatpanels.dk har en artikkel som beskriver diagrammet http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1170452655 - link



Svar:
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 29-August-2008 kl. 21:33
Godt at du fik taget dig sammen til at få dit Pio kalibreret. Det fortjener dit tv nemlig - tillykke med det

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 29-August-2008 kl. 22:02
Tak Hother - det er nu et godt billede sådan et Pioneer kan producere


Skrevet af: johnjkj
Skrevet den: 29-August-2008 kl. 23:16

Rigtig god beskrivelse af din oplevelse med dit kalibrerede Pioneer. Det er blevet ekstra interesant for mig, da jeg lige er blevet det lykkelige ejer af et 5090H.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilke indstillinger du brugte i forvejen. Hvis det f.eks. var den berygtede bumtious indstillinger fra avforums, hvor langt fra hans indstillinger var så dit kalibrerede resultat?

Nu ved jeg godt at du har givet en del for at få det kalibreret og du måske derfor ikke vil give resultaterne til andre (de er jo dog tilpasset dit TV), men jeg spør´alligevel: Kan du eventuelt røbe dine indstillinger?



Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 09:06

Rigtig godt med endnu en positiv oplevelse med kalibrering!

Var det brugeren Bantam der kalibrerede, eller fik du dit og hans tv kalibreret af otto (forstår ikke helt det med at du fik lavet en aftale med Bantam? Hvis det var Bantam som gjorde det, må man så spørge havd du gav for det? evt bare ca. pris og om han er proffessionel eller "bare" en person med viden og udstyreret iorden



-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: MortenKBH
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 09:11

"bare" en person med viden og udstyreret iorden

FØJ FØJ din bandit



-------------
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685


Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af MortenKBH MortenKBH skrev:

"bare" en person med viden og udstyreret iorden

FØJ FØJ din bandit



-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 12:46
Bantam har både det samme udstyr som Otto, men også nogenlunde den samme viden.

Jeg tror ikke som så at resultatet er forskelligt, men Otto's viden er nok en del mere omfattende, da han jo har kalibreret en helvedes masse tv efterhånden. Bantam sagde til mig, at han havde 900-1000 timers erfaring med kalibrering.

Ang. pris, så må du høre Bantam efter hvad han skal have - jeg fik et tilbud jeg helst ikke vil udtale mig om uden tilladelse fra Bantam.

Jeg fik mit eget tv kalibreret af Bantam - Otto har ikke set tv'et.


Skrevet af: Bravia
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 19:01

Anima tillykke med kalibreringen.

Jeg har lige et par spørgsmål.

En af de ting, som irriterer mig ved LX5090 er at man skal ændre billedindstilling hver gang man vil se en film i stedet for at spille. Nu bruger jeg en PS3 som blue ray/dvd afspiller ligesom dig. Har det ændret sig nu hvor kalibreringen er lavet ? Er der kun én indstilling (f.eks film). Eller bruger man det de kalder night and day ? Hvordan fungerer det ?

Mvh. Lars



-------------
Panasonic TH-42PA50 - pioneer 50 " LX5090, Denon AVR-2106,DVD-1920, B&W - PS3 - Samsung HD 3106.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 19:16
Selve PS3'eren skal indstilles til at sende med 1080P24, RGB Limited range og Superwhite slået til.

Jeg bruger kun én indstilling, nemlig film - den fungerer på tværs af alle indput (hvis film er valgt som AV mode)

Jeg har ikke night og day indstillinger (endnu) da ISF-CCC softwaren ikke virker til dette endnu. Men forskellen er bare lysstyrken (som justeres med brightness eller contrast - kan ikke lige huske det).

Men for at få det hele til at spille optimalt bør du få en kalibrator ud til dig, og få den justeret efter dine forhold - det kan kun anbefales.


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 21:26

Anima,

Når du nu bagefter vurdere hvad det var du fik lavet, ville du så selv have kunnet gjort det evt ved hjælp af: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457 - http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

En eye-one lt kan fået i usa for ca. kr. 1000 og i tyskland for EUR 180 og softwaren er gratis.



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 22:11
Hej Stenholt

For at få det samme resultat skal der en et godt måleinstrument til, ellers er der for mange fejlkilder som gør resultatet mindre godt.

Du kan få et ok resultat med en Eye-one lt, men som det står inde på flatpanels, så er de billige slet ikke grundige nok.

Herudover skal man bruge en masse tid på at sætte sig ind i softwaren, og hvordan man får mest ud af denne.

Du kan selvfølgelig få det samme resultat ved at gøre det selv, men du skal så sætte dig ind i en masse stof inden du kan lave en fornuftig kalibrering - selv Otto er startet fra Ground Zero


Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 08:28

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

For mig giver det en slags tilfredsstillelse, da dette, efter min egen teori, bevidner om et lavere strømforbrug, samt en forlængelse af Panel'ets levetid.

Den med panelets levetid var sgu god, når man betænker hvor ofte folk skifter TV, når der kommer noget nyt og bedre.

Eller lad mig sige det sådan: Jeg bliver ikke påvirket i retning mod en kalibrering af mit TV pga. en forlængelse at panelets levetid.
Faktisk kan jeg dårligt vente, til jeg har økonomisk overskud til at pensionere mit PX80 og købe et andet TV. I "gamle dage" ('90'erne) havde jeg typisk et TV i 4-5 år, nu er jeg nede på 1-2 år.

Og det med, at man ikke fatter, at man har kunnet leve med ikke-kalibrerede indstillinger, er jo et simpelt spørgsmål om tilvænning, akkurat som man tænker "det var sgu et kedeligt billede", når man ser en kalibrering første gang.

Nå, men hvordan opfatter du sortniveau'et? Altså er sort blevet endnu mere sort end før kalibreringen, eller henter man ikke noget her?



Skrevet af: Bravia
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 08:43

Hej Non-Desperado.

Jeg vil give dig ret en del af vejen. Meget er tilvænning - tror jeg. Mon ikke også en del "placebo effekt" - samt overbevise sig selv om, at man har betalt for noget, som SKAL kunne ses. (den var måske lidt grov).

Jeg synes det springende punkt er økonomien. Havde en kalibrering kostet en tusse havde jeg slet ikke været i tvivl. På den anden side hvis det koster 2800 kr. må det da virke ??? 

Og nej - jeg er ikke typen som skifter fjernsyn med ét til to års mellemrum. Så jeg ender nok med en kalibrering, selv om mine indstillinger lige nu er tilfredsstillende.



-------------
Panasonic TH-42PA50 - pioneer 50 " LX5090, Denon AVR-2106,DVD-1920, B&W - PS3 - Samsung HD 3106.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Non-Desperado Non-Desperado skrev:

... hvordan opfatter du sortniveau'et? Altså er sort blevet endnu mere sort end før kalibreringen, eller henter man ikke noget her?

I dette tilfælde var der en del at hente. Før kalibreringen målte jeg sortniveauet som vist herunder:

Efter kalibreringen så grafen således ud:

Det, der er interessant ved denne graf er, at sortniveauet blev så lavt, at sensoren ikke var i stand til at måle det (inputtet var uden for sensorens arbejdsområde, som derfor ikke kan måle pålideligt; her er øjet et langt mere følsomt måleinstrument). Der var altså tale om en markant forskel, som gav en meget synlig forbedring - med hensyn til oplevet sort (uden tab af detaljer) men også mht. oplevet detaljegrad af farvegengivelsen i mørke scener.

Om en tilsvarende relativ forbedring kan nås i forbindelse med kalibrering generelt er ikke givet; det afhænger af TV'et evner til at gengive sortdetaljer og i øvrigt også indstilling af signalkilden.

 



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:


Mon ikke også en del "placebo effekt" - samt overbevise sig selv om, at man har betalt for noget, som SKAL kunne ses. (den var måske lidt grov).




Placeboeffekt eller ej - med det tilbud jeg fik af Bantam synes jeg nu nok godt jeg kan lave en objektiv vurdering af en kalibrering.

For mig er det et klart plus at forlænge panelets levetid. Mit tv skal holde til min. 2012 (færdiguddannet - jay), og når det skal sælges videre må det da også være et klart plus at tv'ets elektroniske komponenter ikke er blevet stresset, og derfor vil kunne fungere i MANGE år endnu inden tv'et skal til reperation.

Klart nok at du, N-D, måske ikke synes det er værd at kalibrere når du skifter tv så tit som du gør - men med Pioneer LX5090 behøver jeg ikke skifte før OLED kommer ud, eller at mit behov er til en projektor.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 11:14

Når vi snakker detaljegengivelse (herunder sortdetaljer) er gamma-forløbet en vigtig parameter, da den beskriver forholdet mellem mørke og lyse billedkomponenter - og dermed også hvor korrekt farveblandingen sker.

En høj gamma-værdi indikerer et mørkt billede og vise versa. Herunder gamma-forløbet før kalibreringen:

Målet er, at gamma-værdien er ens fra helt mørke billedpartier til de helt lyse områder. Til venstre på grafen har vi måledata fra de mørke testbilleder og til højre de lyse testbilleders måleværdier. Det er tydeligt, at der _ikke_ er tale om et godt gamma-forløb: Gamma-værdien er ikke tilnærmelsesvist konstant.

Efter kalibreringen så gamma-forløbet helt anderledes ud:

Den gennemsnitlige gamma-værdi er 2,2 - og konstant over forløbet. Man kunne gå efter en lavere gamma-værdi - men det kommer vi til senere, når vi tilgår ISF-CCC-interfacet, som tilbyder en gamma-equalizer-funktion.

Umiddelbart mener jeg dog, at en gamma-værdi på 2,2 passer til anima's stue - men det er muligt, at vi skal gå efter en anden indstilling for aftenindstillingen.

 



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 11:54

Når jeg nu er i gang...

Gamma-forløbet er den trdie dimension i gråtoneforløbet, hvor de to andre dimensioner beskrives ved hvidbalancen. Hvidbalancen fortæller om blandingsforholdet mellem rød, grøn og blå, hvor målet er at ramme en balance, som definerer den variant af farven hvid, der anvendes i videoproduktion. Dette kaldes også hvidpunktet og er kendt som "D65", der har specifikke koordinater i CIE-diagrammet som anima har nævnt tidligere, og som jeg senere vil vise (når jeg lige har nogle sammenhængende minutter).

Før kalibreringen så hvidbalancen således ud:

Hvis blandingsforholdet skal være korrekt, at rød, grøn og blå alle ligge på 100%-linien, hvilket vil betyde, at fejlen (delta-E = dE) vil være nul. I dette tilfælde er farvetemperaturen alt for høj (for meget blåt, for lidt rødt) og dermed er fejlen ca. dE=33. Målet er, at få dE<=5, helst dE<=3 og jo gerne nul...

Efter kalibreringen fik vi denne hvidbalance:

Vi ser en meget lille fejl (dE~=1). I de mørke områder er det svært at måle - men der findes tricks til at vurdere det måleteknisk - og desuden viser en visuel inspektion ingen fejl i gråtoneforløbet - heller ikke i det mørke område.

Ved at få hvidbalancen på plads opnås at farvetemperaturen bliver 6500K , hvilket er målet.

 



Skrevet af: cfinn
Skrevet den: 31-August-2008 kl. 12:40
Super interessant, venter spændt på at læse om ISF-interfacet

Har selv Pio 5090, Samsung HD kabeltuner fra Yousee, en ældre Panasonic dvd med scart, Blue Eye 2 og ColorHCFR-programmet.
Et par spørgsmål:

Hvordan får man kalibreret skærmen til kabeltuneren? Har forsøgt at justere efter SVT2´s prøvebillede. Andre forslag?

Hvilke justeringer i skærmens billedmenu påvirker specielt gammaværdien ? Har pt fået justeret til en ret gamma omkring 2.8, men kan ikke få den nedad.


-------------
Claus F N
2880


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 01-September-2008 kl. 23:03

Undskyld den lange svartid - jeg er lidt hængt op for tiden...

Oprindeligt skrevet af cfinn cfinn skrev:

Hvordan får man kalibreret skærmen til kabeltuneren? Har forsøgt at justere efter SVT2´s prøvebillede. Andre forslag?

Jeg har ikke rigtigt en metode, som er bedre end at bruge SVT2's prøvebillede: De viser en anvendelig gråtoneskala - men det er lidt svært at sige noget konkret om, hvilke farver de viser - altså hvor de skal ligge i CIE-diagrammet. For nogle TV kan man kalibrere SD-farvetemperaturen separat vha. en afspiller eller testgenerator, som man stoler på og så efterfølgende bruge SD-farvetemperaturen til det input, hvor kabeltuneren er koblet til.

Oprindeligt skrevet af cfinn cfinn skrev:


Hvilke justeringer i skærmens billedmenu påvirker specielt gammaværdien ? Har pt fået justeret til en ret gamma omkring 2.8, men kan ikke få den nedad.

Det er et svært spørgsmål at svare på - så indtil videre vil jeg stille et par (forhåbentligt) opklarende spørgsmål tilbage:

1. Hvilke signalkilde bruger du (afspiller/testgenerator, test-DVD/BD, input)?

2. Hvilken metode bruger du til at beregne gamma ColorHCFR?

3. Hvilken værdi for GAMMA har du valgt i TV'ets menu?

4. Hvilken mode er valgt i TV'et (FILM, SPORT etc.)?

5. Har du eksperiementeret med DRIVE MODE-indstillingen? (kan måske betyde noget for gamma-måling i forbindelse med den anvendte sensor-type)

6. Har du mulighed for at krydschecke dine målinger mod en anden sensor-type (f.eks i1pro)?

7. Har du med den anvendte sensor-type mulighed for at vælge mellem skærmteknologier i opsætnignen af den i ColorHCFR? Hvad har du valgt?

 



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 01-September-2008 kl. 23:34

Som lovet vil jeg kort præsentere kalibreringens resultat med fokus på farvedekoderen/colour-management-systemet.

Korrektheden i farvegengivelsen kan præsenteres på primært to forskellige diagrammer:

1. CIE-diagrammet som viser hvor godt primær- og sekundærfarverne ligger samt hvordan mætningsforløbet er - og faktisk også til en vis grad hvor godt hvidpunktet (D65) er ramt.

2. Mætningsforløbets luminansforløb, der viser hvor godt korrekt lysstyrkeforløbet er for primær- og sekundærfarverne.

Før kalibreringen så CIE-diagrammet således ud:

Man kan se, at der ikke er speciel god overensstemmelse mellem reference-gamut'en (den mørke trekant udspændt af primær-(og faktisk sekundær-)farverne) og den aktuelle målte gamut (den lyse trekant).

Ligeledes kan man se, at hvidpunktet ikke ligger korrekt, hvilket (sammenholdt med placeringen af primærfarverne) betyder, at sekundærfarverne kommer til at ligge forkert (gul, cyan og magenta). Mætningsforløbet er heller ikke korrekt - farverne klumper sig simpelthen sammen ud mod kanten af gamut'en i forhold til reference-gamut'en.

Efter kalibreringen var resulatet helt anderledes tilfredstillende:

Gamut'en ligger nu pænt oven i reference-gamut'et og mætningsforløbet er meget tættere på det korrekt forløb. At primær- og sekundær-farverne ligger korrekt betyder også, at hvidpunktet ligger korrekt - men det stemmer jo også overens med grafen for hvidbalancen.

Det man ikke kan se på CIE-diagrammet, er den tredie dimension: Mætningsforløbets luminansforløb.

Mætningsforløbets luminansforløbet kan afbildes i mætningsdiagrammet. Før kalibreringen så det således ud:

Målet er, at de fuldt optrukte grafer skal følge de stipelde linier - og det er langt fra tilfældet her. Efter kalibreringen er billedet dog ændret:

Vi ser nu en fin overenstemmelse med standarden og dermed antages at farvedekoderen fungerer korrekt for blandingsfarverne generelt.

Konklusionen må være, at skærmen med en god afspiller tilbyder muligheden for ganske korrekt billedgengivelse uden at man behøver at indgå specielt mange kompromisser, som det ellers ofte kan være tilfældet omkring gamut'en og mætningsforløbet for andre setups.

Ved en senere lejlighed vil jeg forsøge at finde tiden til at fortælle om ISF-CCC-menuens muligheder (specielt gamma-equalizer'en).

 



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 10:02
Ja, jeg glæder mig også til at se den meget omtalte iSF-CCC menu i aktion.

Tak for dit input, Bantam. Tråden burde efter min egen mening blive "pinned", da måleresultater som dem der er postet nok er rimelig interessant læsning for folk der er i tvivl om det er placeboeffekt eller om det faktisk er til at se en forskel (til de bedre)


Skrevet af: Bravia
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 15:33

Hvorfor bliver du ved med at tale om placeboeffekt ??? Jeg vidste det blev et emne til debat, da jeg fremførte det

I øvrigt nogle fine grafer/tal og kurver..... Husk nu det er netop øjet som vurderer billedet og alt er en subjektiv vurdering.

Mvh. Lars



-------------
Panasonic TH-42PA50 - pioneer 50 " LX5090, Denon AVR-2106,DVD-1920, B&W - PS3 - Samsung HD 3106.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:

Hvorfor bliver du ved med at tale om placeboeffekt ??? Jeg vidste det blev et emne til debat, da jeg fremførte det


Mvh. Lars



Hehe, mon ikke du selv svarer på dit eget spørgsmål?

Som jeg selv har sagt, så kan jeg altså se en forskel, om den så er 2800 kroner værd, dét er netop op til den enkelte. Personligt synes jeg 2800 kroner er lidt for mange penge at betale, men jeg kan altså se en forskel.

Du er da velkommen til at komme på en visit i det kolde jylland for at se det med andre øjne - når først man har den kalibrerede indstilling forstår man slet ikke hvordan man kunne holde de prædefinerede ud.

DER ER FORSKEL!

- og jeg har ikke betalt noget i omegnen af 2800, så stol på mig - der er ikke nogen placeboeffekt i spil her


Skrevet af: cfinn
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Undskyld den lange svartid - jeg er lidt hængt op for tiden...

Oprindeligt skrevet af cfinn cfinn skrev:

Hvordan får man kalibreret skærmen til kabeltuneren? Har forsøgt at justere efter SVT2´s prøvebillede. Andre forslag?

Jeg har ikke rigtigt en metode, som er bedre end at bruge SVT2's prøvebillede: De viser en anvendelig gråtoneskala - men det er lidt svært at sige noget konkret om, hvilke farver de viser - altså hvor de skal ligge i CIE-diagrammet. For nogle TV kan man kalibrere SD-farvetemperaturen separat vha. en afspiller eller testgenerator, som man stoler på og så efterfølgende bruge SD-farvetemperaturen til det input, hvor kabeltuneren er koblet til.

Oprindeligt skrevet af cfinn cfinn skrev:


Hvilke justeringer i skærmens billedmenu påvirker specielt gammaværdien ? Har pt fået justeret til en ret gamma omkring 2.8, men kan ikke få den nedad.

Det er et svært spørgsmål at svare på - så indtil videre vil jeg stille et par (forhåbentligt) opklarende spørgsmål tilbage:

1. Hvilke signalkilde bruger du (afspiller/testgenerator, test-DVD/BD, input)?

Samsung hd-box indstillet på svt2

2. Hvilken metode bruger du til at beregne gamma ColorHCFR?

camera gamma, standard offset, ref 2.22, colorspace hdtv 709.

3. Hvilken værdi for GAMMA har du valgt i TV'ets menu?

værdi 1

4. Hvilken mode er valgt i TV'et (FILM, SPORT etc.)?

Bruger

5. Har du eksperiementeret med DRIVE MODE-indstillingen? (kan måske betyde noget for gamma-måling i forbindelse med den anvendte sensor-type)

nej, den står på 2

6. Har du mulighed for at krydschecke dine målinger mod en anden sensor-type (f.eks i1pro)?

nej

7. Har du med den anvendte sensor-type mulighed for at vælge mellem skærmteknologier i opsætnignen af den i ColorHCFR? Hvad har du valgt?

Ja, jeg har valgt "eye one display - plasma" Er i tvivl om min blue eye 2 er helt lig eye one display, men har ikke kunne finde andre relevante i ColorhCFR.

Tak for svarene. Du er meget grundig. Min gamma kurve er i øvrigt lavest på midten - så den er ikke ret, som jeg huskede det. Før jeg begyndte var den høj i det mørke og lav i det lyse med et gennemsnit på 1.6.

Kunne du løfte sløret for hvad der kan reguleres på i det omtalte ISF- interface?

Til alle jer der er i tvivl om det er værd, at bruge tid eller penge på kalibrering - det må I jo om, men standart indstillingerne i Pioneer Plasma duer ikke rigtigt for mig. De er bare forkerte i farverne mv. For os der synes det er interessant selv at pille ved billedindstillingerne - Var det ikke en ide, at oprette et område i forum kun til kalibrering?
De forskellige tråde, med bla dine indlæg, er efterhånden svære at holde rede i !

 Claus



-------------
Claus F N
2880


Skrevet af: stoffer2001
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:

Hvorfor bliver du ved med at tale om placeboeffekt ??? Jeg vidste det blev et emne til debat, da jeg fremførte det


Mvh. Lars



Hehe, mon ikke du selv svarer på dit eget spørgsmål?

Som jeg selv har sagt, så kan jeg altså se en forskel, om den så er 2800 kroner værd, dét er netop op til den enkelte. Personligt synes jeg 2800 kroner er lidt for mange penge at betale, men jeg kan altså se en forskel.

Du er da velkommen til at komme på en visit i det kolde jylland for at se det med andre øjne - når først man har den kalibrerede indstilling forstår man slet ikke hvordan man kunne holde de prædefinerede ud.

DER ER FORSKEL!

- og jeg har ikke betalt noget i omegnen af 2800, så stol på mig - der er ikke nogen placeboeffekt i spil her

ja man skulle jo gerne kunne se en forskel når man justere med billedet. Spørgsmålet er bare hvilke indstillinger du kørte med inden tiden. Jeg vil vove at påstå, at hvis man tager indstillinger fra et kalibreret pio 508 og bruger dem på mit, og småjusterer lidt hist og her, så har man et kanon godt billede, selvom det ikke er kalibreret af en prof. Der kan mangle lidt, men om det er noget man lægger specielt mærke til tror jeg ikke. I forhold til standard indstillingerne er der nok en kæmpe gevinst, men hvis man allerede kører med tilpassede indstillinger, så tror jeg ikke at 2800 kr er godt givet ud. Så hellere bruge dem på onko 606

Bare lige min holdning til det hele... Håber ikke at have stødt nogen.



-------------
MVH

Christopher

Pioneer 508xd

Onkyo 875 via HDMI

Sony PS3 slim via HDMI

Motorola fiber HD boks via HDMI

Logitech Harmony 525

SR: KEF 5005.2

Stereo: KEF IQ7


Skrevet af: towli
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 23:41

Nu har jeg snart haft mit Pioneer 508xd i 3 uger og jeg får stadig dagligt de der små kuldegysninger af "for-pokker-hvor-er-det-fedt" hver dag når jeg ser tv (eller f.eks. Matrix-trilogien i HD). Jeg er helt pjattet med de der lidt for stærke farver hvor himlen bare er BLÅ, skyerne kridhvide og lys/ild (som i Matrix) er SKRIGGULT (og sort iøvrigt er sort).

Jeg tror jeg bruger de 3000,- på en solid aften i byen istedetfor :).

/Jan



Skrevet af: Bravia
Skrevet den: 03-September-2008 kl. 07:06



Hehe, mon ikke du selv svarer på dit eget spørgsmål?

Som jeg selv har sagt, så kan jeg altså se en forskel, om den så er 2800 kroner værd, dét er netop op til den enkelte. Personligt synes jeg 2800 kroner er lidt for mange penge at betale, men jeg kan altså se en forskel.

Du er da velkommen til at komme på en visit i det kolde jylland for at se det med andre øjne - når først man har den kalibrerede indstilling forstår man slet ikke hvordan man kunne holde de prædefinerede ud.

DER ER FORSKEL!

- og jeg har ikke betalt noget i omegnen af 2800, så stol på mig - der er ikke nogen placeboeffekt i spil her

 

Hej Troels. Jeg er ikke i tvivl om DER ER FORSKEL, men du ved pengene hænger jo ikke på træerne og jeg synes 2800 kr. er mange penge. Jeg er i øvrigt rigtig godt tilfreds med billedet lige nu. Jeg kører med indstillinger fra Bumtios fra AVforum.com som du sikkert kender. Det der irriterer mig mest i er man skal skifte indstillinger for de forskellige kilder. Det ville jeg  meget gerne undgå.

Jeg har lige et spørgsmål til dig. Du har en PS3 - har du nogen spil i 1080P og hvordan får du PS3´eren til automatisk at sende i fuld opløsning. Hvilke indstillinger kører du på din PS3 - jeg bruger den også til dvd sd og har fjernet fluebenet i 1080P for at lade tv´et skalere det sidste. Blue Ray i 24 frames er ikke noget problem der skifter den automatisk.

Jeg kommer til Jylland 11 - 12 oktober. Så hvis tilbudet stadig gælder til den tid kunne det være interessant.

MVH. Lars 

 



-------------
Panasonic TH-42PA50 - pioneer 50 " LX5090, Denon AVR-2106,DVD-1920, B&W - PS3 - Samsung HD 3106.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 03-September-2008 kl. 07:11

Til cfinn:

Prøv at kalibrere skærmen i FILM-mode og sæt COLOURSPACE=2.

Prøv at bruge en kilde som f.eks. ColorHCFR-DVD'en (eller evt. DVE) til at kalibrere efter frem for et prøvebillede (og brug evt. prøvebilledet efterfølgende til at finjustere hvidbalancen om nødvendigt).

Fordelen ved USER-mode er vel egentligt, at den tillader en indstilling pr. input (så vidt jeg husker) - men til gengæld kan man ikke opnå et fladt gamma-forløb. Når du kalibrerer FILM-mode vil denne kalibrering genbruges på tværs af de inputs, der er sat til FILM-mode.

Jeg har i en anden tråd argumenteret for anvendelse af camera gamma frem for display gamma - men man er nødt til at kende kildematerialet for at kunne lave et kvalificeret valg. Jeg ville bruge display gamma sammen med ColorHCFR-DVD'en (har brugt CalMAN- og Accupel-software som reference i analysen). Igen vil jeg dog forbeholde mig retten til at blive klogere.

I ISF-CCC-menuen får man ud over de normale kontroller mulighed for at justere på gamma-forløbet med gamma-equalizeren (og i samme arbejdsgang finjustere hvidbalancen - et krav hvis man har behov for at justere på farvedekoderen). I anima's tilfælde med en gamma på 2,2 vil der nok ikke være behov for at ændre noget - men det kan være, at gamma-equalizeren skal i sving evt. sammen en ændring i kontrasten for at finde en bedre indstilling til fremvisning i mørke omgivelser.

Med ISF-CCC-interfacet får man i øvrigt mulighed for at oprette et par profiler til dag- og aften-fremvisning.

 



Skrevet af: Bravia
Skrevet den: 03-September-2008 kl. 07:16

Hej bantam....

Kommer du nogensinde til Kbh. med dit kalibreringsudstyr i rygsækken ?  Kunne du overtales til en kalibrering i området omkring Farum ?

MVH. Lars



-------------
Panasonic TH-42PA50 - pioneer 50 " LX5090, Denon AVR-2106,DVD-1920, B&W - PS3 - Samsung HD 3106.


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 03-September-2008 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:

Kommer du nogensinde til Kbh. med dit kalibreringsudstyr i rygsækken ?  Kunne du overtales til en kalibrering i området omkring Farum ?

Det er ikke umuligt - men det bliver lidt svært at få til at hænge sammen økonomisk, pga. afstanden (jeg holder til omkring Aalborg og Viborg).

 



Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 04-September-2008 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:

Kommer du nogensinde til Kbh. med dit kalibreringsudstyr i rygsækken ?  Kunne du overtales til en kalibrering i området omkring Farum ?

Det er ikke umuligt - men det bliver lidt svært at få til at hænge sammen økonomisk, pga. afstanden (jeg holder til omkring Aalborg og Viborg).

 

Det kommer jo an på hvor mange der evt. vil være med på det

Jeg står selv og skal have ny skærm (som skal have en tur) og der er nok flere herinde fra Kbh. området. Så det kunne jo være, du kunne lave en turbo-weekend på et tidspunkt og så planlægge flere kalibreringer.



Skrevet af: dj_jellyfelz
Skrevet den: 04-September-2008 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Bravia Bravia skrev:

Kommer du nogensinde til Kbh. med dit kalibreringsudstyr i rygsækken ?  Kunne du overtales til en kalibrering i området omkring Farum ?

Det er ikke umuligt - men det bliver lidt svært at få til at hænge sammen økonomisk, pga. afstanden (jeg holder til omkring Aalborg og Viborg).

 

Det kommer jo an på hvor mange der evt. vil være med på det

Jeg står selv og skal have ny skærm (som skal have en tur) og der er nok flere herinde fra Kbh. området. Så det kunne jo være, du kunne lave en turbo-weekend på et tidspunkt og så planlægge flere kalibreringer.

Er der nogen herinde fra sønderjylland der måske også ville være med på en fælleakalibrering af en art?



-------------

Philips 47PFL9632D/10
Phillips SRU8015
Dali Ikon 7
Dali Vokal 2 Center
Dali W2 Bag
Audio Pro Evidence MKII Sub
Samsung SMT-H3106PVR
Harman Kardon AVR 630
Denon Pladespiller
PS3


Skrevet af: KurtN
Skrevet den: 04-September-2008 kl. 23:20

"hvor i alverden blev de flotte farver af?"

Ja desværre er de fleste fladskærme pumpet på farverne i året 2008, lidt for meget at man skal tilkalde en ISF kalibrator for at få korrekte farver på sin fladskærm. Så der blir masser at lave for Otto og andre  - og som du konkluderer, man lærer at sætte pris på de korrekte farver fremfor de flotte farver.

 

 

 



-------------
Panasonic 50PX600 plasma TV, 2006
Vantage HD-7100TS 2008 m. Canaldigital
Marantz 2252B Receiver, 1978
4 x JBL 4311 Studio Monitors, 1978
SME 2000 Plinth, SME 3012 II Tonearm, Stanton EEE, 1978


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 05-September-2008 kl. 11:42
Man behøver ikke få en til at gøre arbejdet for en.

Lars, hvis du kommer til Jylland (Aalborg) kan du nok kigge forbi..


Skrevet af: alktlr
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 01:08
Jeg har været så heldig, at kunne låne et X-Rite i1 Display til at kalibrere mit Pio 5090.

I Movie-mode er jeg godt tilfreds med kalibreringen, selv med de begrænsninger der er i menuen. Men i ISF-mode kan jeg ikke få den indstillet rigtigt. Se nedenstående grafer.


Mit Setup:

Hardware: HTPC gfx-kort: nvidia med HDMI Media player: xine
Software: ColorHCFR, ControlCal
DVD: ColorHCFR DVD opskaleret til 1080p af media playeren

Mode: ISF-Night

Indstillinger:
Colorspace: 2


Gamma-equalizer'en har jeg ikke stillet på, da den gjorde hvidbalancen svær at indstille, og farverne i gammaforløbet var ikke samlet mere. Der skulle nogle ret ekstreme værdier i gamma-equalizer'en bare for at linien tæt på 2,2.

Hvidbalance:


Gammaforløb:


Sortniveau:


CIE graf:



Som man kan se på gammaforløbet er den langt fra flad og tæt på 2,2 værdien. Hvad skal man stille på for at få linien flad? Har prøvet med gamma-equalizer'en, men kan ikke få den højre del af grafen lige. Og det er ret ekstreme værdier der skal til for at få gammaforløbet tilnærmelsesvis lige. Derfor bruger jeg lige nu standard instillingerne.

En anden ting er farve gamutten, hvor jeg ikke kan få den grønne farve på plads. Hvad skal man gør for at få den grønne farve korrekt indstillet? Jeg har prøvet colormanagement, men den grønne farve kan ikke komme helt ud til hjørnet af gamutten. Det skal lige siges jeg bruger PAL gamutten.

Håber der er nogle herinde, der kan give et hint, om hvordan jeg får gammaforløbet og farve gamutten indstillet.


-------------
Harman Kardon 645 - B&W 603s3 - Pioneer LX-5090


Skrevet af: mejersken
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 19:03

hvordan ser det ud hvis du ændrer indstillingen for Colorspace ??

Du kan også prøve disse indstillinger

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1221028254 - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1221028254



Skrevet af: cfinn
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af alktlr alktlr skrev:


I Movie-mode er jeg godt tilfreds med kalibreringen, selv med de begrænsninger der er i menuen. Men i ISF-mode kan jeg ikke få den indstillet rigtigt. Se nedenstående grafer.

Hvordan kommer man til ISF-mode eller Gamma-equalizer??



-------------
Claus F N
2880


Skrevet af: alktlr
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 01:10
Så fandt jeg endelig ud af hvorfor gammaforløbet så helt forkert ud. Tændte op for den gamle PS2, og satte ColorHCFR DVD'en i. Hvilken forskel, nu er gammaforløbet næsten helt fladt omkring 2,2. Så er det godt der en PS3 på vej, så ryger HTPC'en ud.  Så mangler jeg bare farve gamutten.

Men allerede nu, kan jeg se en klar forbedring på tv'et.
Poster lige graferne i morgen.

mejersken, jeg bruger nu colorspace 1. Men er der nogen herinde, der kan fortælle præcist hvad forskellen er på 1 og 2? Bantam, Otto?

cfinn, jeg bruger et program der hedder ControlCal, som jeg så forbinder fra en bærbar til tv'ets rs232 port via et serielt kabel. Jeg vil ikke anbefale denne kalibrering, hvis man ikke først har sat sig grundig ind i hvordan man kalibrere et tv.


-------------
Harman Kardon 645 - B&W 603s3 - Pioneer LX-5090


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 06:51

Oprindeligt skrevet af alktlr alktlr skrev:

... nu er gammaforløbet næsten helt fladt omkring 2,2. Så er det godt der en PS3 på vej, så ryger HTPC'en ud.

Super - jeg havde ikke lige fanget, at du brugte en HTPC - men derudover lignede det nu et problem med, at du ikke havde fået slået nogle "billedforbedringskredløb" fra (indikation på luminanskurven, da den brænder ud i toppen).

Jeg arbejder pt. på at udvikle en gamma-equalizer, der skal køre på HTPC og anvende grafikkortet som videoprocessorplatform: Det er nemlig ofte et problem med HTPC'er, at de ikke kan levere et ordentligt gamma-forløb. Jeg ved ikke helt, hvornår prototypen er klar - men det bliver interessant at se, hvor gode resulateter, der kan opnås.

Oprindeligt skrevet af alktlr alktlr skrev:


mejersken, jeg bruger nu colorspace 1. Men er der nogen herinde, der kan fortælle præcist hvad forskellen er på 1 og 2? Bantam, Otto?

Så vidt jeg husker giver COLOURSPACE 1 den mest afvigende gamut - men den er i stand til at (out-of-the-box) levere et bedre mætningsforløb. Jeg har dog haft held med at få COLOURSPACE 2 til at yde korrekt (som du har set i denne tråd).

 



Skrevet af: alktlr
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 17:58
Så er graferne klar, foretaget på en ps2. Der er brugt s-video kabel og RGB farver.

Hvidbalance:


Gamma-forløb:


Sortniveau:


CIE-grafen ligner desværre stadig den samme som før. Jeg vil lave nogle flere målinger i aften med colourspace 2. Bantam, hvilken colourspace reference måler du efter, PAL eller REC 709? Er det meningen rød skal skrues helt til den side, for at kompencere for den stærke rød farve?


-------------
Harman Kardon 645 - B&W 603s3 - Pioneer LX-5090


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 18:12
Hej

Såvidt jeg husker, og hvis jeg hørte ordentlig efter mens bantam var på besøg, så indstillede han mit tv efter REC 709..

Og ja, den røde farve var en af dem som der voldte størst problemer med at få justeret.



Print side | Luk vindue