JVC DLA-HD350/HD750
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46206
Udskrevet den: 27-Januar-2025 kl. 12:39
Emne: JVC DLA-HD350/HD750
Skrevet af: the_rieper
Emne: JVC DLA-HD350/HD750
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 13:50
http://www.avforums.com/tv/index.php?videoid=57
|
Svar:
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 14:23
Bare de blive billiger og beder end HD1 og HD100, så kunne de blive
ganske intrssant
Mon ikke at HD1 og HD100 kome til at falde rigtig meget i pris, nu nar
der komme ny model ?
|
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 14:37
model rækkefølgen skulle blive som følger:
HD1
HD350
HD100
HD750
|
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 14:44
Ok så må de blive dyre end HD1 og HD100
|
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 15:41
Startrek skrev:
Ok så må de blive dyre end HD1 og HD100
|
Jep det kunne godt se sådan ud. eller os bliver HD1 og HD100 billigere. dvs
at de nye "overtager" deres priser. men som han siger i videoen er intet
fastlagt endnu.
|
Skrevet den: 30-August-2008 kl. 15:54
Håber selfølig at det blive sådan "the_rieper" at HD1 og HD100 falder i
pris på grund af HD350/HD750 også i Danmark.
|
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 04-September-2008 kl. 16:31
HD350 bliver en del billigere jeg har ikke prisen på HD750 endnu.
Fede projektere jeg så dem på IFA messen i Berlin
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 04-September-2008 kl. 22:49
CSN Teknik skrev:
|
HD 350 bliver en del billigere - end hvilken?
har du allerede en prisindikation?
Nikolaj
|
Skrevet den: 05-September-2008 kl. 18:10
Nikodk skrev:
CSN Teknik skrev:
|
HD 350 bliver en del billigere - end hvilken?
har du allerede en prisindikation?
Nikolaj |
Ja end HD1 fra JVC mere må jeg ikke sige på nuværende tidspunkt.
Så det ser ud til jeg snart må af med min HD100
|
Skrevet den: 06-September-2008 kl. 20:23
du kan da bare sige det til os herinde - vi siger det ikke til nogen...
Udgår HD1 og HD100?
hvornår bliver de nye priser frigivet?
(det nærmer sig jo snart endelig mit projektorkøb, og jeg skal jo vide om det måske er en JVC jeg skal købe af dig istedet for den Benq, jeg ellers har besluttet mig for)
Nikolaj
|
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 20:00
Hvis man er ud i et projektorkøb, ville det nok værre en god ide, at vente til
de nye modller komme på market fra bla. JVC
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 20:10
Nikodk skrev:
du kan da bare sige det til os herinde - vi siger det ikke til nogen...
Udgår HD1 og HD100? |
Jeg ved ikke hvor AVSForum brugerne har fået den ide at HD1 og HD100 fortsætter i programmet, det har der ikke været nogen antydninger af fra JVC's side, og det ville ikke give nogen mening. HD350 er groft sagt lig med HD1 i en lidt mindre kasse og med motoriseret zoom/fokus/lens shift. HD750 er yderst interessant, da den kort sagt er lig med HD100 men med dén color management som HD1/HD100 manglede, og som var det største kritikpunkt på de modeller.
Jeg gætter på at nogle forhandlere/importører har haft en interesse i at HD1/HD100 ikke skulle virke forældede, og bildt folk ind at de fortsætter i produktion. Det kan jeg ikke forestille mig vil ske.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 20:39
hvornår bliver priser og projektorer frigivet til salg i Danmark?
jeg forventer at skulle smide alle mine sparepenge inden for de næste par måneder (jeg er endelig kommet igang med min bio), så ville jo gerne se om JVC eventuelt skulle være muligt istedet for den fine Benq W5000
Nikolaj
|
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 20:49
Nikodk skrev:
hvornår bliver priser og projektorer frigivet til salg i Danmark? |
Det vides ikke, men jeg kan oplyse at vejl. priser på HD1 og HD100 netop er nedsat til hhv. 32k og 48k, og at i hvert fald HD100 tilsyneladende fortsætter i programmet, modsat hvad jeg havde gættet på. Hvis det er tilfældet, bør HD750 ligge over HD100's nye pris, og HD350 vil så nok ligge mellem HD1 og HD100. Jeg gætter på at den primære årsag til at HD100 fortsætter i produktion, er den simple at de lige har fået en EISA for den, så det betyder ikke nødvendigvis at HD1 fortsætter. Men 32k for en HD1, det er sgu meget projektor for pengene...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 23:55
ja man får meget for pengene. Men hvad var det lige de kostede før de nye blev introduceret? Var det ikke noget, der ligner 35k?
|
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 01:32
Nikodk skrev:
ja man får meget for pengene. Men hvad var det lige de kostede før de nye blev introduceret? Var det ikke noget, der ligner 35k?
|
hhv. 40k og 55k.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:17
Er der nogen af jer som har set JVC HD350, jeg overvejer nemlig at købe den.. den har bedre specs end jvc hd100 men til en meget lavere pris.
Og ved i hvor meget det vil påvirke kontrasten at jeg har hvide vægge og loft.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 15:14
Okay ingen som kan sige hvor meget de hvide vægge vil påvirke kontrastniveauet ;)
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 16:38
Sigida skrev:
Okay ingen som kan sige hvor meget de hvide vægge vil påvirke kontrastniveauet ;) | en del vis du har en hvid dug.ellers så skal du gøre som mig,og købe et stewart firehawk som er en grå high gain dug.som reflektere lyset .lidt på samme måde som et spejl.det vil sige begrænset lys på vægene.det hæver også kontrasten til det dobbelte.ulemperne er mulig hotspoting hvis projektoren pladseres for tæt på lærredet+prisen.jeg mener at lærred og rum hænger mere sammen ,end projektor og rum
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 17:30
jeg har et lærred og får ikke konen til at godkende mere end opgradering af projektor :p... det jeg bruger af lærred er en whiteflex dug med cfm ramme, hvordan er dette lærred med hvide vægge og en HD350.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 17:44
Hvor stor en forskel vil der være fra min Infocus In78 og til en HD350, når man har hvide vægge men total mørklægning og en whiteflex dug ;).
|
Skrevet den: 07-November-2008 kl. 14:36
Hehe har næsten fået lokket konen til en Jvc HD750. hvad får jeg mere for pengene i den iforhold til 350, når jeg som sagt har hvide vægge. vil kontrastforskellen ikke blive udvidsket eller?.
|
Skrevet af: mowa
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 00:38
Sigida skrev:
Hvor stor en forskel vil der være fra min Infocus In78 og til en HD350, når man har hvide vægge men total mørklægning og en whiteflex dug ;). |
Forskellen mellem en projektor med høj ANSI-kontrast og en med lav
ANSI-kontrast (din In78 har formodentlig en hel del bedre ANSI-kontrast end HD350, hvis ikke der er sket en masse med teknologien siden de tidligere JVC'er) vil være meget lille i et rum med hvide vægge, så du må
overbevise konen om nødvendigheden af at stuen skal males sort. :)
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 10:41
haha det går hun aldrig med til :p... dvs jeg vil ikke få det store ud af den forbedring selvom der er 39000kr i forskel i prisen :p... hehe otto kan du ikke komme på banen her ;)
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 11:19
Sigida skrev:
haha det går hun aldrig med til :p... dvs jeg vil ikke få det store ud af den forbedring selvom der er 39000kr i forskel i prisen :p... hehe otto kan du ikke komme på banen her ;) |
Otto vil nok bare give mig ret mht. ANSI-kontrasten. :) Du vil unægteligt få et meget bedre sortniveau i meget mørke scener (hvor væggene ikke har den helt store indflydelse) - og det er heller ikke at foragte.
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 13:50
ok men hvad med skarphed og farvegengivelse. men den nye hd750 er der ikke målt ansi kontrast på endnu.
|
Skrevet den: 10-November-2008 kl. 19:35
Jeg så dem begge på IFA messen og det er to projektore jeg glæder meg til at få testet i mit demo rum, de er blevet bestilt. Du kan slet ikke sammenligne dem med den InFocus, da de nye JVC er det meget bedre.
Jeg har også lige fået den nye BenQ W20000 det er også en temmelig spændende projektor, der lavet et meget flot billede.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 00:59
Sigida skrev:
Hehe har næsten fået lokket konen til en Jvc HD750. hvad får jeg mere for pengene i den iforhold til 350, når jeg som sagt har hvide vægge. vil kontrastforskellen ikke blive udvidsket eller?. |
Det er næppe kontrasten du vil opleve som en væsentlig forskel mellem de to. Den klart mest betydningsfulde forskel på de to er CMS systemet i 750'eren, der gør det muligt (det loves der i hvert fald, jeg har ikke prøvet det i praksis endnu) at justere farvegengivelsen meget præcist. Overmættede farver var dén mest kritiserede egenskab ved HD1/HD100, og dermed også HD350. Derudover er der også nogle mindre forskelle hist og her på andre punkter, men farvegengivelsen er klart den mest væsentlige.
HD350 kan iøvrigt inspiceres hos Speaker's Corner der holder åbent hus her i weekenden, i kalibreret tilstand. Jeg har ikke sammenlignet HD350 med HD100, men jeg har svært ved at pege på hvorfor HD350 ikke skulle være mindst lige så god.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 09:50
Hehe har lokket konen til en hd750 eller en 350 med et studiotek 130. lige nu har jeg lissau whiteflex. hehe hvad skal jeg vælge :D
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 10:54
Sigida skrev:
Hehe har lokket konen til en hd750 eller en 350 med et studiotek 130. lige nu har jeg lissau whiteflex. hehe hvad skal jeg vælge :D | Jeg har bestilt en 350er, ikke fordi jeg ikke har råd til en 750er. Mere fordi jeg kender mig selv, at om 2 år skal jeg alligevel have en ny og bedre, det går jo rigtigt stærkt med teknoligien. Så bliver jeg sgu også lidt nærrig, de 18.000,- kan jeg bruge til noget andet, fremfor bedre farver.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 10:57
hehe jeg er heller ikke så kritisk, bare så længe det hele virker naturligt. lgiesom det gør på pioneers plasma selvom de ikke er blevet kalibreret. Men jeg er meget i tvivl om hvilket stewart lærred jeg skal købe. manden fra cavea sagde jeg skulle tage studiotek, men jeg har hvide vægge og der har jeg hørt at grayhawk og firehawk skulle klare det bedre.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 11:25
Sigida skrev:
hehe jeg er heller ikke så kritisk, bare så længe det hele virker naturligt. lgiesom det gør på pioneers plasma selvom de ikke er blevet kalibreret. Men jeg er meget i tvivl om hvilket stewart lærred jeg skal købe. manden fra cavea sagde jeg skulle tage studiotek, men jeg har hvide vægge og der har jeg hørt at grayhawk og firehawk skulle klare det bedre. |
Jeg har købt et Screen Research der skulle passe bedre til JVC lysstyrke. Men det er vist smagssag.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 11:38
Okay men stewart skulle heller ikke være så slem med en jvc projektor. trods alt det der bliver anbefalet over alt på nettet. Men har du forstand på hvilken dugtype man skal have hvis man har hvide vægge/loft, lyse gulve, men har 100% mørklægning. Vil studiotek ikke blive udvasket i farverne eller?
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 12:00
Sigida skrev:
Okay men stewart skulle heller ikke være så slem med en jvc projektor. trods alt det der bliver anbefalet over alt på nettet. Men har du forstand på hvilken dugtype man skal have hvis man har hvide vægge/loft, lyse gulve, men har 100% mørklægning. Vil studiotek ikke blive udvasket i farverne eller? | Hvis der er totalt mørkt har de lyse vægge vel meget lille betydning, eller hvad.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 12:21
SVP03 skrev:
Sigida skrev:
Okay men stewart skulle heller ikke være så slem med en jvc projektor. trods alt det der bliver anbefalet over alt på nettet. Men har du forstand på hvilken dugtype man skal have hvis man har hvide vægge/loft, lyse gulve, men har 100% mørklægning. Vil studiotek ikke blive udvasket i farverne eller? | Hvis der er totalt mørkt har de lyse vægge vel meget lille betydning, eller hvad. |
Uha-nej, de har overordentlig stor betydning. Hvide vægge reflekterer lyset i grufuld grad. Hvis du har hvide vægge, så tænd projektoren og se hvad der sker med de hvide vægge på bagvæggen ved siden af lærredet når der er godt med lys i billedet - det samme reflekterede lys rammer jo også dugen og nedsætter kontrasten voldsomt.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 12:54
okay men mowa hvilket lærred ville du så tage i min situation.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 12:55
hehe det er problemet når ens bedre halvdel ikke vil gå på kompromis med værelset. hun vil ikke omdanne vores soveværelse til en hule ;( og hun elsker lyse farver, hehe weee. man prøvede ellers at lokke med brun :D
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 12:58
mowa skrev:
SVP03 skrev:
Sigida skrev:
Okay men stewart skulle heller ikke være så slem med en jvc projektor. trods alt det der bliver anbefalet over alt på nettet. Men har du forstand på hvilken dugtype man skal have hvis man har hvide vægge/loft, lyse gulve, men har 100% mørklægning. Vil studiotek ikke blive udvasket i farverne eller? | Hvis der er totalt mørkt har de lyse vægge vel meget lille betydning, eller hvad. |
Uha-nej, de har overordentlig stor betydning. Hvide vægge reflekterer lyset i grufuld grad. Hvis du har hvide vægge, så tænd projektoren og se hvad der sker med de hvide vægge på bagvæggen ved siden af lærredet når der er godt med lys i billedet - det samme reflekterede lys rammer jo også dugen og nedsætter kontrasten voldsomt.
| Nu er min stue ikke lys, så derfor ikke det store problem.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 13:12
hehe du er heldig :D. alt hos os skal bare være lyst.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 14:47
Sigida skrev:
okay men mowa hvilket lærred ville du så tage i min situation. |
Jamen, det ved jeg ikke. Jeg er ikke ekspert. :) Det afhænger jo i høj grad også af størrelse og præcis hvilken projektor du vælger og så videre. Personligt har jeg i sinde at købe et Carada Brilliant White (www.carada.com), når jeg forhåbentlig inden alt for længe skal have lavet et hjemmebiorum, men det bliver så med sorte vægge/lofter/gulve. Ifølge delvist pålidelige kilder, skulle Carada Brilliant White være fuldt på højde med Stewart Studiotek 130, men til en langt lavere pris. Årsagen til at det bliver et lærred med positivt gain, er at jeg vil have det stort - helst lidt over 250 cm bredt, hvilket kræver noget positivt gain når man har bebrænset lysstyrke at gøre godt med (Epson TW2000) - hvad den kalibrerede lysstyrke er på HD350/750 aner jeg ikke, men det har Oraklet fra Horsens (af pøblen respektløst kaldet Otto) måske et svar på.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 14:52
mowa skrev:
Sigida skrev:
okay men mowa hvilket lærred ville du så tage i min situation. |
Jamen, det ved jeg ikke. Jeg er ikke ekspert. :) Det afhænger jo i høj grad også af størrelse og præcis hvilken projektor du vælger og så videre. Personligt har jeg i sinde at købe et Carada Brilliant White (www.carada.com), når jeg forhåbentlig inden alt for længe skal have lavet et hjemmebiorum, men det bliver så med sorte vægge/lofter/gulve. Ifølge delvist pålidelige kilder, skulle Carada Brilliant White være fuldt på højde med Stewart Studiotek 130, men til en langt lavere pris. Årsagen til at det bliver et lærred med positivt gain, er at jeg vil have det stort - helst lidt over 250 cm bredt, hvilket kræver noget positivt gain når man har bebrænset lysstyrke at gøre godt med (Epson TW2000) - hvad den kalibrerede lysstyrke er på HD350/750 aner jeg ikke, men det har Oraklet fra Horsens (af pøblen respektløst kaldet Otto) måske et svar på.
| Det var faktisk oraklet der foreslog et Screen Research til 350eren udover steward som han normalt sælger. Så er der også sparet 2 tkr. i forhold til Steward.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 14:56
mowa skrev:
hvad den kalibrerede lysstyrke er på HD350/750 aner jeg ikke, men det har Oraklet fra Horsens (af pøblen respektløst kaldet Otto) måske et svar på.
|
De opgivne specs plejer at passe, MEN som med alle andre projektorer er det "best case scenario". Dvs. low lamp mode, max zoom, lukket iris og en slidt lampe, så er der ikke meget lys tilbage - men det gælder som sagt groft sagt alle projektorer. Cine4home har målt 230-840 lumens på HD750, og 200-700 på HD350. Inden man falder ned af stolen over at de tal lyder lave, så skal man lige huske at sammenholde det med sammenlignelige målinger af andre projektorer. Generelt vil jeg fraråde at sammenblande målinger fra forskellige sites, da der kan være forskel på hvordan man måler. Eksempelvis har jeg oplevet at nogle taler om lysstyrken ved 100% hvid, og andre taler om lysstyrken ved max hvid. Det er en ret væsentlig forskel (pga. "whiter than white").
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 14:58
Mht. lærreder, så er min holdning at der findes mange gode lærreder af forskellig type, og der er ikke ét type lærred der er bedst i alle sammenhænge, og ens egne personlige præferencer kan også spille ind. Derfor foretrækker jeg at rådgive om lærreder igennem en personlig samtale om ønsker og behov, frem for at slynge generelle anbefalinger ud.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:15
jamen størrelse bliver 100" til 110" ikke større ikke mindre. som sagt har jeg hvide vægge osv, men total mørklægning. Projektoren bliver HD350. Hvilket stewart lærred ville være at fortrække i denne situation.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:16
ok hvilket gain er lærred så på, gråt eller hvidt?
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:26
Sigida skrev:
ok hvilket gain er lærred så på, gråt eller hvidt? | Steward 130 er vel kun i 1,3 i gain, som jeg husker det.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:44
nu var det mere dit screen research
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:48
Sigida skrev:
nu var det mere dit screen research |
SolidPix 1.0 fastramme 103,2 tommer
http://www.screenresearch.com/spfabrics.php - http://www.screenresearch.com/spfabrics.php
------------- SVP03
|
Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 18:43
mowa skrev:
Personligt har jeg i sinde at købe et Carada Brilliant White (www.carada.com)... |
Har et Carrada BW lærred i et sort rum og er yderst tilfreds med resultatet. Den mindste lys ellers i rummet, reflekteres. Kan uden problemer køre med JVC HD1'eren i normal mode og de 1.4 gain hjælper virkelig. Havde tidligere et 0.8 gain grey contrast, som passer bedre til et lyst rum.
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 22:15
De prøver jeg har fået på Carada er bare ikke det samme som et Studiotek 130, der er jo flere grunde til det er en af de mest anvendte duge som et reference lærred. Men skal lærred være under de 90" så kan man jo deres greyhawk med en mindre gain. Husk at få nogle lærreds prøver, så du kan sammenligne kvaliteten inden køb, så kan en del fejlkøb undgås
|
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 22:26
Skrevet af: Hjelm
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 00:26
Det kommer vel også an på hvor langt de "hvide" vægge er fra lærredet. Jo længere væk jo mindre i flydelse - eller hvordan?
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 07:40
Hjelm skrev:
Det kommer vel også an på hvor langt de "hvide" vægge er fra lærredet. Jo længere væk jo mindre i flydelse - eller hvordan? | Det er jo naboen, er det. Må jeg ikke være en flue på væggen, når du bare foreslår konen at tone rummet 30% mere mørkt
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 09:58
Overvejer at købe grayhawk 106" tl JVC HD350, vil den dug være for mørk. som sagt har jeg hvide vægge osv.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 10:41
Sigida skrev:
Overvejer at købe grayhawk 106" tl JVC HD350, vil den dug være for mørk. som sagt har jeg hvide vægge osv. |
Få en lærredsprøve fra Mads fra Cavea, jeg ved han med glæde sender dem ud, så kan du selv bedømme det
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 11:00
hehe jamen vil gerne vide det inden jeg bestiller projektoren, og lidt svært at teste før man har projektoren :p... også der du får dine varer fra :p.. Er 1000 lumens nok til den størrelse med et grayhawk
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 13:02
CSN Teknik skrev:
De prøver jeg har fået på Carada er bare ikke det samme som et Studiotek 130, der er jo flere grunde til det er en af de mest anvendte duge som et reference lærred. Men skal lærred være under de 90" så kan man jo deres greyhawk med en mindre gain. Husk at få nogle lærreds prøver, så du kan sammenligne kvaliteten inden køb, så kan en del fejlkøb undgås
|
Du er så nok en af de eneste med den holdning - og pudsigt nok forhandler du Stewart, hvorimod Carada kun sælges direkte fra producenten. Er det en tilfældighed?
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 13:30
Hejsa
Med hvide væge tror jeg et gråt lærred er godt.
Spørgsmålet kan så være om projektoren har lys nok!
Har du set en tilsvarende opstilling, så vil det vel give den nødvendige information - ikk?
Og så er jeg nysgerrig, du skifter fra InFocus 78 som vist er DLP til D-ILA - hvorfor ikke blive ved DLP.
Mvh FNørd
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 13:40
FNørd skrev:
Hejsa
Har du set en tilsvarende opstilling, så vil det vel give den nødvendige information - ikk?
Og så er jeg nysgerrig, du skifter fra InFocus 78 som vist er DLP til D-ILA - hvorfor ikke blive ved DLP.
Mvh FNørd
| Ligesom os andre, tror ikke du finder bedre projektor end den nye JVC 350 til prisen overhovedet.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:08
SVP03 skrev:
FNørd skrev:
Hejsa
Mvh FNørd
| Ligesom os andre, tror ikke du finder bedre projektor end den nye JVC 350 til prisen overhovedet. |
Nu har jeg ikke set JVC 350 - men forgængeren HD-1 og der mener jeg DLP giver et bedre billede.
I stedet for mener - kan vi da godt skrive "tror"
Grunden til mit indlæg var såmænd bare at det ser ud som om Sigida er ved at købe via nettet, evt uden at se produktet først - forhåbentligt tager jeg fejl.
Selvfølgelig køber man det man "tror" er bedst til prisen.
Hvis mange tror det samme, så er det jo nærmest en slags fakta - nå ikke!
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:27
grunden til jeg skifter til hd350 er simpelthen fordi jeg flytter og det soveværelse vi kommer til at få er meget mindre end det vi har nu, dvs en dlp projektor kan kun monteres der med lille lærred, samtidigt får jeg en rigtig god pris fra jvc.
Hehe køber ikke over nettet men da forhandleren ligger i jylland er det svært at få den set inden. ville rigtig gerne se et setup med den og grayhawk i minimum 100" som er det mindste lærred jeg kan gå med til.
nogen steder der kommer demo af den, på sjælland :P
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:28
og forgængeren er vel hd100 og ikke hd1, da specs minder utrolig meget om hd100 bare med bedre optik og scaler.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:36
Har du set HD-100, evt på et gråt lærred?
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:50
FNørd skrev:
SVP03 skrev:
FNørd skrev:
Hejsa
Mvh FNørd
| Ligesom os andre, tror ikke du finder bedre projektor end den nye JVC 350 til prisen overhovedet. |
Nu har jeg ikke set JVC 350 - men forgængeren HD-1 og der mener jeg DLP giver et bedre billede.
I stedet for mener - kan vi da godt skrive "tror"
Grunden til mit indlæg var såmænd bare at det ser ud som om Sigida er ved at købe via nettet, evt uden at se produktet først - forhåbentligt tager jeg fejl.
Selvfølgelig køber man det man "tror" er bedst til prisen.
Hvis mange tror det samme, så er det jo nærmest en slags fakta - nå ikke! | Nu er 350eren magen til eller lidt bedre end hd-100 der lige har vundet eisa. Dertil er jeg en af dem der kan se farvehjulet på DLPer. Så vi er 2 der har taget chanchen og bestilt. I øvrigt har vi set HD-100 og den skuffer ikke, skal jeg hilse og sige.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 14:52
Sigida skrev:
grunden til jeg skifter til hd350 er simpelthen fordi jeg flytter og det soveværelse vi kommer til at få er meget mindre end det vi har nu, dvs en dlp projektor kan kun monteres der med lille lærred, samtidigt får jeg en rigtig god pris fra jvc.
Hehe køber ikke over nettet men da forhandleren ligger i jylland er det svært at få den set inden. ville rigtig gerne se et setup med den og grayhawk i minimum 100" som er det mindste lærred jeg kan gå med til.
nogen steder der kommer demo af den, på sjælland :P | Ja, se forsiden af recordere.dk.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 15:18
det er i jylland :D så vidt jeg kan se. Men hvis demoen ikke foregår i samme omgivelser(hvide vægge/gråt lærred) så virker demoen heller ikke efter hensigten.
Nej har desværre ikke set hd100 i virkeligheden men den har meget lavere lumens, så der kan være stor forskel med gråt lærred med den og 350'eren.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 15:24
Sigida skrev:
det er i jylland :D så vidt jeg kan se. Men hvis demoen ikke foregår i samme omgivelser(hvide vægge/gråt lærred) så virker demoen heller ikke efter hensigten.
Nej har desværre ikke set hd100 i virkeligheden men den har meget lavere lumens, så der kan være stor forskel med gråt lærred med den og 350'eren. | Nu er 350 en 100 i ny udgave med små forbedringer, så i praksis er der ikke den store forskel.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 15:27
den stiger i lumen fra 600 til 1000 det er altså 40% mere lys, så der er altså stor forskel ved brug af gråt lærred.
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 15:29
Sigida skrev:
den stiger i lumen fra 600 til 1000 det er altså 40% mere lys, så der er altså stor forskel ved brug af gråt lærred. | Det er nok teori og ikke praksis, der sidder godt nok bedre objektiv, så kun et plus, og så 20.000,- billigere ej at glemme
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 15:32
Sigida skrev:
Nej har desværre ikke set hd100 i virkeligheden men den har meget lavere lumens, så der kan være stor forskel med gråt lærred med den og 350'eren. | http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=2145&zoneid=5 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=2145&zoneid=5
------------- SVP03
|
Skrevet den: 12-November-2008 kl. 16:10
ja men JVC har været anerkendt for at angive den rigtige lumens iforhold til andre. så den burde have en lysstyrke der er 40% stærkere end forrige model.
Okay det bliver en lang tur til københavn. men tak for linket.
|
Skrevet den: 13-November-2008 kl. 19:35
Hehe hvilket lærred skal jeg vælge grayhawk eller firehawk når det skal være 106" og jeg har hvide vægge og loft.
Eller skal jeg beholde min whiteflex dug fra lissau og vælge HD750 istedet for HD350.
Er fandme så meget i tvivl
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 10:53
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
Du er så nok en af de eneste med den holdning - og pudsigt nok forhandler du Stewart, hvorimod Carada kun sælges direkte fra producenten. Er det en tilfældighed?
|
Nej jeg siger bare min ærlige mening, der er en stor forskel på Stewart som laver nogle af verdens bedste duge, og jeg har ikke oplevet nogle der er på højde med dem, jeg er bare så forbandet heldig at have dem i mit sortiment, så jeg kan levere det absolut bedste til mine kunder.
Nej jeg er ikke de eneste der siger det, Carada har ikke en gain der kommer over 1.0 derfor ved jeg ikke hvor de får de 1.4 fra, men de har nok bare en bedre lomme regner end mig.
Det er jo bare min ærlige mening, og dem der kender ved at den kan de godt tage for gode vare, jeg ville da være glad hvis en masse mennesker kunne spare en masse penge ved at købe fede lærreder til billige penge, men specielt hvad angår lærreder, så har jeg kun set meget få der virkelig skiller sig ud fra mængden, Sjovt nok er det bare Stewart der laver de bedste duge, men de har jo også over 60 års erfaring på det punkt, og med en kraftigt hjælp/rådgivning fra Joe P. Kane går det aldrig galt.
Men husk hvad jeg altid siger, få fat i lærreds prøver hæng dem på vægen og se forskellen, den er meget tydelig at få øje på, selv for et utrænet øje. Så sparer man sig for nogle mindre heldige valg, grundet en del ser et lærred som bedre end andre, måske helt uden netop at have lavet den sammenligning, det er jo ikke fordi den tager lang tid.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 13:20
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
Nej jeg siger bare min ærlige mening, der er en stor forskel på Stewart som laver nogle af verdens bedste duge, og jeg har ikke oplevet nogle der er på højde med dem, jeg er bare så forbandet heldig at have dem i mit sortiment, så jeg kan levere det absolut bedste til mine kunder.
Nej jeg er ikke de eneste der siger det, Carada har ikke en gain der kommer over 1.0 derfor ved jeg ikke hvor de får de 1.4 fra, men de har nok bare en bedre lomme regner end mig.
Det er jo bare min ærlige mening, og dem der kender ved at den kan de godt tage for gode vare, jeg ville da være glad hvis en masse mennesker kunne spare en masse penge ved at købe fede lærreder til billige penge, men specielt hvad angår lærreder, så har jeg kun set meget få der virkelig skiller sig ud fra mængden, Sjovt nok er det bare Stewart der laver de bedste duge, men de har jo også over 60 års erfaring på det punkt, og med en kraftigt hjælp/rådgivning fra Joe P. Kane går det aldrig galt.
Men husk hvad jeg altid siger, få fat i lærreds prøver hæng dem på vægen og se forskellen, den er meget tydelig at få øje på, selv for et utrænet øje. Så sparer man sig for nogle mindre heldige valg, grundet en del ser et lærred som bedre end andre, måske helt uden netop at have lavet den sammenligning, det er jo ikke fordi den tager lang tid.
|
Det var da godt nok den mest forvrøvlede salgstale jeg længe har set. Carada har et gain 1,4 lærred. Det drejer sig udelukkende om den gigantiske fortjeneste du har på Stewart, som du helst ikke vil miste - og det kan jeg da godt forstå.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 14:43
mowa der er samme fortjeneste på carada og alle andre lærred hvis vi snakker i %. så det tror jeg skam ikke han snakker om.
ligesom lyd,fladskærme mm. nogenlunde har samme % avance.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 14:52
Sigida skrev:
mowa der er samme fortjeneste på carada og alle andre lærred hvis vi snakker i %. så det tror jeg skam ikke han snakker om.
ligesom lyd,fladskærme mm. nogenlunde har samme % avance. |
Hvis det var tilfældet, at avancen var den samme procentuelt - hvilket den ikke er, ikke mindst fordi Stewart dikterer priserne, så der ikke er konkurrence - ville det stadig give en større avance i kr. at sælge et svinedyrt lærred. Men problemet er, at Carada slet ikke sælger via forhandlere - de sælger kun via deres hjemmeside - og det er naturligvis ikke noget forhandlerne er glade for, et lærred til 1/4-1/3 af prisen i forhold til et Stewart, som (stort set) alle er enige om er lige så godt...
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 15:39
ok vidste jeg ikke men ved alle lærreder som bliver solgt via forhandlere har samme % avance. men jo sælger man noget der er dyrt tjerner man også mere, det siger sig selv.
Hvordan er lissau whiteflex iforhold til carada og stewart, overvejer nemlig at skifte den ud. altså hvad er bedst: Jvc HD350 med stewart dug eller JVC HD750 med whiteflex dug :D kom så eksperter hjælp mig...
|
Skrevet af: Hjelm
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 15:50
Har købt mit Stewart studiotek 130 lærred i USA til halv pris af hvad det koster i DKinkl forsendelses - og det er ikke pga. af den lave dollar. Prisen kunne desuden forhandles yderligere end det der stod på nettet, og det kan man ikke i DK - da prisen mere eller mindre er dikteret Det er et motor lærred og jeg kunne bestille det 230V motor uden problemer.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 17:00
ok hvad størrelse var det hjelm.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 18:39
Sigida skrev:
ok hvad størrelse var det hjelm. | Det er 106 tommer.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 20:52
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
|
Det var da godt nok den mest forvrøvlede salgstale jeg længe har set. Carada har et gain 1,4 lærred. Det drejer sig udelukkende om den gigantiske fortjeneste du har på Stewart, som du helst ikke vil miste - og det kan jeg da godt forstå.
|
Det er ikke for at tale ned til digMen du udtaler dig om noget du ikke har forstand på med hensyn til hvor meget vi tjener på produkterne. Jeg har en ganske almindelig forhandler avance på Stewart, jeg har en større på Quality Screen, så dem burde jeg da fremhæve noget mere, og så bare sælge de flere Forhandler avancen er ikke særlig høj på nogen hifi-surround produkter, når man samtidig skal have tingene i sit demorum. Husk vi har også importøre og dirstrbutøre der skal have en bid af kagen. Dem der tjener mere på udstyret er dem der selv importerer/parallel importerer det fra det store udland og sælger direkte til slutkunden, derfor kan de nogle gange give nogle helt vilde gode prisen. Hifi branchen har længe fået skudt i skoene at de bare tjener kassen med den store advance, jeg tror ikke mange ville kunne have en butik med samme advancer som de små hifi forhandlere og sige de tjener kassen på det. Bare se hvordan det gik Otto, gode produkter og dygtig til at demonstrere og kalibrere, men det er sjællent noget man bliver rig af.
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 20:56
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
|
|
Er det noget du kan bevise, for når jeg holder det op foran et lærred der virkelig har et gain på 1.3 er den bare mat, sammenligner jeg den med en white matte dug med en gain på 1.0 så svare den meget godt til den. Men selvfølgelig hvis det står på deres hjemmeside så må det jo passe
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 23:41
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
|
|
Er det noget du kan bevise, for når jeg holder det op foran et lærred der virkelig har et gain på 1.3 er den bare mat, sammenligner jeg den med en white matte dug med en gain på 1.0 så svare den meget godt til den. Men selvfølgelig hvis det står på deres hjemmeside så må det jo passe
|
Du er sikker på det er en Brilliant White du har fået prøve på? Projectorreviews har målt den - http://www.projectorreviews.com/projectorscreens/Carada/Scre en_Criterion_16x9/index.php. Hér er en gut der har målt den til 1,11, vel og mærke med en loftsmonteret projektor: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?p=9727451#post 9727451 - 2. indlæg på siden - og han skriver endda, at den er mere "color accurate and uniform" end Studiotek 130.
Hvad angår din fortjeneste, det giver da sig selv, at du hellere vil pushe et Studiotek som du måske tjener 7-8000 på end et Quality Screen du måske tjener 3000 på. Jeg har selv pruttet et Quality Screen ca. 30% ned i pris (ikke i samkøb med noget som helst andet, og uden noget bøvl), så jeg kan vel nok regne ud hvordan avancerne er. :)
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 15:10
mowa forhandler der gør det er meget useriøse. det handler om at finde det bedste kompromis til den givende kunde, alle har ikke samme behov og har derfor har alle ikke behov for stewart iforhold til quality screen.
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 18:44
Nej i bund og grund handler det vel om penge pungen og muligheden for at se den reelle forskel på de forskellige dug typer, da der virkelig er meget forskel. Jeg havde dugen med over på messen til Otto fra AV-P og Henrik fra Big-ture og de gav mig ret, der var ikke meget gain 1.4 over den brilliant white dug fra Carada, vi holdt dem op foran et Stewart Studiotek og et Litzau med en gain på 1.0
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 18:48
Nu skal en leverandør overholde de data han giver, men en gain på 1,0 1,3 eller 1,4 siger da ikke en skid om lærred er godt eller ej.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 18:50
okay hvordan klarede lissau med 1.0 gain sig ;)
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 18:52
nej det siger intet om lærred er godt, men den siger hvor lysstærkt billede den kan levere, hvis man f.eks. har en projektor med lav lumens skal man have et lærred der kan erstatte det tab ;)..
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 18:56
CSN Teknik skrev:
Nej i bund og grund handler det vel om penge pungen og muligheden for at se den reelle forskel på de forskellige dug typer, da der virkelig er meget forskel. Jeg havde dugen med over på messen til Otto fra AV-P og Henrik fra Big-ture og de gav mig ret, der var ikke meget gain 1.4 over den brilliant white dug fra Carada, vi holdt dem op foran et Stewart Studiotek og et Litzau med en gain på 1.0
|
Jeg prøver så igen - mon det er den rigtige dug du har fået fat i? Kan du godt selv se, at det ikke hænger sammen med hvad andre skriver om den?
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 19:05
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
Jeg prøver så igen - mon det er den rigtige dug du har fået fat i? Kan du godt selv se, at det ikke hænger sammen med hvad andre skriver om den?
|
Ja 100% sikker. Jeg ville ikke blande mig så kraftigt hvis jeg ikke var sikker på jeg havde mit på det rene.
Men ting der mange gange kun bliver solgt direkte fra fabrikken ligesom mange mærker starter fordi det er nemmest og billigst for alle, opnår hurtigt sådan en kult statur hos en masse nørder mm. for så sparer man en masse penge og jeg har aldrig sagt at Carada dugen er dårlig, bare den ikke er på højde med Stewart på nogen måde, den minder en del om Quality Screens fast ramme dug, de bruger i deres frame vison.
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 19:12
Så den bedste udvej til at godt lærred er at sammenligne de forskellige dug prøver fra de forskellige leverandører så først der er der et reelt sammenlignings grundlag i hvert enkelt tilfælde mht. hvilken dug virker bedst til penge pungen og billedet. Det nytter ikke noget kun at forholde sig til hvad den ene og anden skriver på div. foraer, man er bare nød til at tage sig tid til en rigtig sammenligning, også med forskellige lys sætninger som er aktuelt for den enkelte situation. Samt prøve med forskellige film, man mener at vide hvordan de skal se ud.
5.000kr. er meget at betale for et dårligt lærred, men finder man det perfekte lærred til den pågældende projektor kan det godt være at 10.000kr. eller mere er bedre givet ud, et godt lærred overlever en masse projektore, da folk har for vane at skifte projektore en del oftere end de skifter deres lærred. De fleste har aldrig oplevet den WAW effekt et rigtigt lærred giver.
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 19:21
CSN Teknik skrev:
Så den bedste udvej til at godt lærred er at sammenligne de forskellige dug prøver fra de forskellige leverandører så først der er der et reelt sammenlignings grundlag i hvert enkelt tilfælde mht. hvilken dug virker bedst til penge pungen og billedet. Det nytter ikke noget kun at forholde sig til hvad den ene og anden skriver på div. foraer, man er bare nød til at tage sig tid til en rigtig sammenligning, også med forskellige lys sætninger som er aktuelt for den enkelte situation. Samt prøve med forskellige film, man mener at vide hvordan de skal se ud.
5.000kr. er meget at betale for et dårligt lærred, men finder man det perfekte lærred til den pågældende projektor kan det godt være at 10.000kr. eller mere er bedre givet ud, et godt lærred overlever en masse projektore, da folk har for vane at skifte projektore en del oftere end de skifter deres lærred. De fleste har aldrig oplevet den WAW effekt et rigtigt lærred giver.
| En dug prøve kan man da ikke bruge til noget, men at få det demonstreret med billede på er da det rigtige, men det er sjældent muligt, og så samtidig med den projektor man har valgt og helst i egen stue
------------- SVP03
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 20:16
CSN Teknik skrev:
mowa skrev:
CSN Teknik skrev:
|
|
Ja 100% sikker. Jeg ville ikke blande mig så kraftigt hvis jeg ikke var sikker på jeg havde mit på det rene.
Men ting der mange gange kun bliver solgt direkte fra fabrikken ligesom mange mærker starter fordi det er nemmest og billigst for alle, opnår hurtigt sådan en kult statur hos en masse nørder mm. for så sparer man en masse penge og jeg har aldrig sagt at Carada dugen er dårlig, bare den ikke er på højde med Stewart på nogen måde, den minder en del om Quality Screens fast ramme dug, de bruger i deres frame vison.
|
http://www.elitescreens.com/testimonials_review_004.htm - endnu en der har målt til gain 1,3. Måske Carada har sendt en forkert prøve til dig? Kan du ikke selv se, at det ikke giver nogen mening?
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 22:21
Nej det er jeg ikke så sikker på da der sidder en labels på Carada med fabrikat, model og gain, så burde det være højest utænkeligt, da jeg også har deres anden prøve med den gain på de 1.0 som de skriver. Jo jeg kan godt se det ikke giver nogen mening, derfor tog jeg den netop med til Henrik og Otto just to be safe Jeg skal nok undlade og fortælle hvad de syntes om den
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 23:29
Avance-diskussionen gider jeg ikke tage igen, men mht. selve dugen: Christian var som nævnt forbi med prøven, og jeg sammenlignede den med Stewart og Lissau dugene. Jeg vil ikke levere komplet fyldestgørende udtalelser om en dug ud fra så kort et kig, men nogle ting kan jeg da sige: Den dug er på ingen måde gain 1.4, det kan man se med det blotte øje. Den har tydeligt lavere gain end ST130, mens lærredets gain var umulig at skelne fra Lissau'en. Jeg vil ikke sige det er en dårlig dug, farveægtheden og strukturen så fornuftig ud, men den er meget langt fra både hvad den markedsføres som (gain 1.4), og fra dét ry den har på AVSforum for at være et alternativ til ST130. Jeg er ikke helt så uforbeholdent begejstret for ST130, det er en rigtig god dug men med fordele og ulemper i forhold til en almindelig mat hvid dug. Men Carada'en ER en almindelig mat hvid dug, derfor forstår jeg ikke hvordan man kan fremhæve at den er "ligesom ST130, bare billigere". ST130 er tydeligt skarpere og med bedre kontrast/lysstyrke, og strukturen i overfladen er vidt forskellig fra Carada'en. Uanset hvad man synes er bedst af de to, så er det yderst misvisende at kalde det en dug der er meget tæt på ST130 - de er MEGET langt fra hinanden i måden de gengiver billedet på. Af samme årsag er det svært at lægge ret meget vægt på dem der roser den - hvis man ikke kan se markant forskel på dén dug og ST130, så er man nok ikke i stand til at udtale sig om hvorvidt en dug er god eller ej, i det hele taget. Bare fordi man skriver en flok indlæg på AVSforum og taler godt for sig, behøver man altså ikke have forstand på hvad man taler om.
Og ja, jeg er også forhandler af såvel Stewart som Lissau, men jeg mener altså ikke at ovenstående er lovprisning af de produkter i forhold til et konkurrerende produkt, men en nøgtern betragtning af hvad jeg ser - og hvis man kommer forbi med en Carada prøve, skal jeg meget gerne demonstrere hvad det er jeg mener.
Der er en anmeldelse http://www.projectorcentral.com/carada_projector_screens.htm - her , som ganske vist ikke er af BW 1.4 dugen, men af de to andre Carada duge. Classic Cinema White, der er opgivet til 1.0, måles til 0.65. High Contrast Grey, der opgives til 0.8, måles til 0.45. Til sammenligning måler de ST130 til præcis gain 1.3, som opgivet.
Carada er ikke de eneste der er for optimistiske med gain-opgivelser, langtfra - men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hypen. Bevares, til pengene er det sikkert fine lærreder, men at kalde det et Stewart til discount-pris, det er altså mildt sagt at tage munden for fuld.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 23:54
AV Precision skrev:
Avance-diskussionen gider jeg ikke tage igen, men mht. selve dugen: Christian var som nævnt forbi med prøven, og jeg sammenlignede den med Stewart og Lissau dugene. Jeg vil ikke levere komplet fyldestgørende udtalelser om en dug ud fra så kort et kig, men nogle ting kan jeg da sige: Den dug er på ingen måde gain 1.4, det kan man se med det blotte øje. Den har tydeligt lavere gain end ST130, mens lærredets gain var umulig at skelne fra Lissau'en. Jeg vil ikke sige det er en dårlig dug, farveægtheden og strukturen så fornuftig ud, men den er meget langt fra både hvad den markedsføres som (gain 1.4), og fra dét ry den har på AVSforum for at være et alternativ til ST130. Jeg er ikke helt så uforbeholdent begejstret for ST130, det er en rigtig god dug men med fordele og ulemper i forhold til en almindelig mat hvid dug. Men Carada'en ER en almindelig mat hvid dug, derfor forstår jeg ikke hvordan man kan fremhæve at den er "ligesom ST130, bare billigere". ST130 er tydeligt skarpere og med bedre kontrast/lysstyrke, og strukturen i overfladen er vidt forskellig fra Carada'en. Uanset hvad man synes er bedst af de to, så er det yderst misvisende at kalde det en dug der er meget tæt på ST130 - de er MEGET langt fra hinanden i måden de gengiver billedet på. Af samme årsag er det svært at lægge ret meget vægt på dem der roser den - hvis man ikke kan se markant forskel på dén dug og ST130, så er man nok ikke i stand til at udtale sig om hvorvidt en dug er god eller ej, i det hele taget. Bare fordi man skriver en flok indlæg på AVSforum og taler godt for sig, behøver man altså ikke have forstand på hvad man taler om.
Og ja, jeg er også forhandler af såvel Stewart som Lissau, men jeg mener altså ikke at ovenstående er lovprisning af de produkter i forhold til et konkurrerende produkt, men en nøgtern betragtning af hvad jeg ser - og hvis man kommer forbi med en Carada prøve, skal jeg meget gerne demonstrere hvad det er jeg mener.
Der er en anmeldelse http://www.projectorcentral.com/carada_projector_screens.htm - her , som ganske vist ikke er af BW 1.4 dugen, men af de to andre Carada duge. Classic Cinema White, der er opgivet til 1.0, måles til 0.65. High Contrast Grey, der opgives til 0.8, måles til 0.45. Til sammenligning måler de ST130 til præcis gain 1.3, som opgivet.
Carada er ikke de eneste der er for optimistiske med gain-opgivelser, langtfra - men jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår hypen. Bevares, til pengene er det sikkert fine lærreder, men at kalde det et Stewart til discount-pris, det er altså mildt sagt at tage munden for fuld. |
Okay, jeg er næsten overbevist om at I må have testet en forkert dug. :) Jeg har ikke selv set Caradaen, men med de anmeldelser og den omtale den får, og de målinger der foreligger, kan det ganske enkelt ikke være den rigtige vare I har haft fat i - det er simpelthen umuligt, så blinde kan folk ikke være, og så dårligt måleudstyr kan de ikke have.
|
Skrevet den: 18-November-2008 kl. 00:11
mowa skrev:
Okay, jeg er næsten overbevist om at I må have testet en forkert dug. :) Jeg har ikke selv set Caradaen, men med de anmeldelser og den omtale den får, og de målinger der foreligger, kan det ganske enkelt ikke være den rigtige vare I har haft fat i - det er simpelthen umuligt, så blinde kan folk ikke være, og så dårligt måleudstyr kan de ikke have.
|
Punkt 1: Så skaf en dugprøve du kan bekræfte er korrekt, så kigger jeg gerne igen. Punkt 2: Jeg skal lige forstå det rigtigt: Du forsvarer med næb og kløer en dug du slet ikke har set, OG betvivler vores oprigtighed når vi udtaler os ud fra hvordan VI oplever det, frem for bare at referere andres oplevelser? Punkt 3: Jo, så blinde kan folk godt være, og jo, så dårligt måleudstyr kan de godt have - eller rettere, så dårlige kan de godt være til at bruge måleudstyret ordentligt. Jeg kan i sagens natur ikke garantere at Carada ikke har udleveret en forkert prøve, jeg forholder mig bare til hvad Christian viste mig, men det ville da være langtfra første gang at på overfladen kompetente personer leverede meget mystiske udtalelser. Jeg tager også selv fejl en gang imellem.
Jeg har iøvrigt ikke nærlæst de anmeldelser du har linket til, for jeg lægger altså helt ærligt mere vægt på hvad jeg selv ser end på hvad andre skriver, men det virker ikke særligt sandsynligt for mig at Carada har sat et klistermærke med en Brilliant White betegnelse på en forkert vareprøve.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 18-November-2008 kl. 00:37
AV Precision skrev:
mowa skrev:
|
Punkt 1: Så skaf en dugprøve du kan bekræfte er korrekt, så kigger jeg gerne igen. Punkt 2: Jeg skal lige forstå det rigtigt: Du forsvarer med næb og kløer en dug du slet ikke har set, OG betvivler vores oprigtighed når vi udtaler os ud fra hvordan VI oplever det, frem for bare at referere andres oplevelser? Punkt 3: Jo, så blinde kan folk godt være, og jo, så dårligt måleudstyr kan de godt have - eller rettere, så dårlige kan de godt være til at bruge måleudstyret ordentligt. Jeg kan i sagens natur ikke garantere at Carada ikke har udleveret en forkert prøve, jeg forholder mig bare til hvad Christian viste mig, men det ville da være langtfra første gang at på overfladen kompetente personer leverede meget mystiske udtalelser. Jeg tager også selv fejl en gang imellem. |
Man skal altid være forsigtige med sælgere. :) Jeg forsvarer ikke dugen med næb og kløer - jeg videregiver blot andres erfaringer. Hvis det var en enkelt person der havde holdningen, var jeg nok mere forsigtig - men er det flere anmeldelser og folk der virker kompetente, mener jeg der må være noget om snakken - men jeg kan da tage fejl. Jeg undrer mig over at ingen andre ser ud til at have lagt mærke til at det ikke er en dug med gain - og det får mig til at tænke på at jeres lærredsprøve måske har været forkert. Hvis det virkelig er tilfældet at den er så "ringe", ville det da glæde mig meget at vide det, hellere det end at spilde penge.
|
Skrevet den: 18-November-2008 kl. 01:07
AV Precision skrev:
mowa skrev:
|
Punkt 1: Så skaf en dugprøve du kan bekræfte er korrekt, så kigger jeg gerne igen. Punkt 2: Jeg skal lige forstå det rigtigt: Du forsvarer med næb og kløer en dug du slet ikke har set, OG betvivler vores oprigtighed når vi udtaler os ud fra hvordan VI oplever det, frem for bare at referere andres oplevelser? Punkt 3: Jo, så blinde kan folk godt være, og jo, så dårligt måleudstyr kan de godt have - eller rettere, så dårlige kan de godt være til at bruge måleudstyret ordentligt. Jeg kan i sagens natur ikke garantere at Carada ikke har udleveret en forkert prøve, jeg forholder mig bare til hvad Christian viste mig, men det ville da være langtfra første gang at på overfladen kompetente personer leverede meget mystiske udtalelser. Jeg tager også selv fejl en gang imellem.
Jeg har iøvrigt ikke nærlæst de anmeldelser du har linket til, for jeg lægger altså helt ærligt mere vægt på hvad jeg selv ser end på hvad andre skriver, men det virker ikke særligt sandsynligt for mig at Carada har sat et klistermærke med en Brilliant White betegnelse på en forkert vareprøve. |
Så har jeg bestilt prøve på Carada Brilliant White og Studiotek 130 (Carada har bekræftet de vil sende, Cavea sover sikkert, men jeg håber da de også vil sende. Først sammenligner jeg dem selv, og hvis ikke Caradaen er noget hø, sender jeg den gerne til dig. Hvis Caradaen er hø, vender jeg naturligvis tilbage og erkender skamfuldt at I havde ret. :)
|
Skrevet den: 18-November-2008 kl. 01:56
otto hvordan er lissauen så iforhold til caradaen også ihenhold til deres angivelse af gain osv ;)
|
|