Print side | Luk vindue

Kamera - hvad vil i anbefale?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46323
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 10:29

Emne: Kamera - hvad vil i anbefale?
Skrevet af: SLETTET_20120103
Emne: Kamera - hvad vil i anbefale?
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 10:48
Hej

Jeg Går og overvejer at købe et rigtigt digital-kamera. Jeg bruger min mobil lige pr. til at tage billeder, og søger en erstatning for denne til billeder på ture osv, samt billeder af hjemmebioen

Jeg ved ikke om det skal være kompakt eller ej - lige nu tænker jeg mest på at det skal være rimelig hurtigt til at tage billederne, samt en god billedkvalitet.

Det bliver nok ikke et fest-kamera jeg skal have, da jeg er bange for at tabe det eller glemme det.

Pris - ja, den er svær - jeg vil gerne have value for money, og gerne GODE megapixels, ikke døde pixels, hvis i forstår . Det behøver ikke være det nyeste nye. Gerne 5 megapixels eller lign.

Jeg er ikke bange for at købe brugt, eller i udlandet, såfremt jeg bliver anbefalet et kamera med en god anbefaling.

På forhånd tak.

Svar:
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 11:01

Canon's 40D er jo ikke så dyrt mere, og der vil du få et rigtig godt hus. Ellers er der jo også en lidt mindre model som hedder 450D. Jeg har ikke selv holdt et 450D men skyder på det er ligesom 400D - hvor du altså har brug for et batterigreb før det værd at holde på.

Hvis man bare vil snuse lidt til det, og ikke har brug for det helt store - og egentligt ikke gider smide SÅ mange penge i det. Jamen så er der også 1000D meeeen.. der også grænser ved det kamera :) glem hellere det hus.

Ellers kommer der en ny 50D her inden længe, og den ser bare guf ud! .. Der lige komme specifikationer ud omkring det. Jeg køber det, dog nok først efter jul da der sikkert kommer både fald i prisen og en Canon CashBack på huset.

Ellers er der vel også nogle brugte 30D' rundt omkring som sælges billigt. Så et 30D hus på http://www.fotostart.dk - www.fotostart.dk til en 4000 kr eller noget.

Men kig da engang på 40D og 450D.

Jeg aner intet om andre mærker, da jeg selv er Canon bruger og ikke intressere mig for hver Nikon, Sony eller andet.

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: FallenAngel
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 11:36

Vil anbefale dig at kun kigge på Canon slår alle andre mærker med flere længder. Der er en grund til de er markedsførende. Husk kvalitet koster nogengange lidt mere, men man bliver også så meget gladere.

Skal det være digital spejlrefleks så er de lige kommet med en 1000d som er utrolig billig iforhold til hvad konkurenter tilbyder i den ende og kvalitet.

-------------
Toshiba Z3030D 47"
Panasonic PZ85 42"
Panasonic BD35
Supra HDMI

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 11:39

Jeg købte for noget tid siden et canon s5 til 2.300kr. Det synes jeg sq er et ok kamera. Det har 8mp og 12 gange optisk zoom.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 02-September-2008 kl. 12:24
Det er nok også omkring de 2000 jeg vil bruge - det er stadig et begynder-cam, så jeg har nok ikke brug for en masse proff-funktioner.

Jesper, det lyder jo meget interessant - hvor gode billeder tager det?- har du evt. et billede du kan smide op?

Skrevet den: 02-September-2008 kl. 12:26

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Det er nok også omkring de 2000 jeg vil bruge - det er stadig et begynder-cam, så jeg har nok ikke brug for en masse proff-funktioner.

Jesper, det lyder jo meget interessant - hvor gode billeder tager det?- har du evt. et billede du kan smide op?

Jep det kan jeg gøre iaften når jeg kommer hjem

Du kan evt tage en søgning og læse anmeldelser. Det har fået ok reviews.

Men det er IKKE et "handycam"

Ps. Jeg har IKKE indstillet kameraet til at tage det optimalt bedste billede og jeg er ikke mester i at tage billeder Det er købt til min kone da hun vil have et godt kamera med godt zoom til at tage billeder af hendes heste

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 02-September-2008 kl. 17:53
Jamen det kan da være det lige præcist er det som jeg leder efter - det er mit første "rigtige" kamera, så det er vel en fordel at det tager gode billeder "out-of-box"

Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 18:13

Du kan evt. kikke på Canon PowerShot serie (A720lS), det kan mange af de de ting som de større Canon modeller kan, men fylder meget mindre og billede kvaliteten er bedre end på Canon kompakt serie. Selvfølgelig er Canon S5 bedre, men størrelse på A720lS gør at man har lyst til at tage det med, når man er på tur.

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A720_IS/index.asp - http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_ Camera/PowerShot/PowerShot_A720_IS/index.asp http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finde.asp -

Skrevet den: 02-September-2008 kl. 18:30

crap, billederne jeg vil uploade fylder 2.17mb så kan ikke uploade dem..

Og jeg er helt enig med kskruger. Hvis du vil have et kamera som er nemt at have i lommen osv så skal det ikke være s5 men et af de andre canon, og de tager også fremragende billeder

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 02-September-2008 kl. 19:09
Hej

De andre brugere er inde på noget af det rigtige, men hvis du ikke har
den store erfaring så er det et IXUS 80S som du skal købe. Det har en
række fordele fremfor A og G serien.

1. Det er ultra lille, du kan let have det i en halvstram bukse lomme.

2. Det er ultra lækkert, en fed finish i ALU.

3. Det tager gode billeder, sender gerne nogle til dig på mail. Har netop
taget en del billeder både med mit S80 og DSLR 350D.

4. Spec er i orden, 8M pix og 3x optisk ZOOM. Det er Canons nyeste
model, blev releaset samme dag som S85 og S90.

5. Det er rigtigt hurtigt af et kompakt kamera. DSLR er selvfølgeligt
hurtigere.

6. Undersøtter både PC og MAC.

7. Det koster kun 1200kr hos en rigtig forhandler.

A og G modellen har ganske få ekstra funktioner men de er store og
halvklodsede.

Så bedste kombination er 1. stk ultra kompakt kamera og et stk DSLR
kamera.

Det fås i 4 forskellige farver.

02_191432_canonixus80brun_160.jpg">

Eneste minus ved Canon, gælder alle deres modeller er at batteri
indikatoren er ringe og ubrugelig.

Så husk at købe et ekstra batteri, de uorginale fungerer fint.

Skrevet den: 03-September-2008 kl. 14:40
Har fået set nogle billeder som Lahan har taget med både hans EOS 350D og IXUS 80.

Forskellen er minimal, så til andre vil jeg, efter hvad jeg har set, anbefale IXUS 80.

Skrevet den: 03-September-2008 kl. 14:42

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Har fået set nogle billeder som Lahan har taget med både hans EOS 350D og IXUS 80.

Forskellen er minimal, så til andre vil jeg, efter hvad jeg har set, anbefale IXUS 80.

Fornuftigt valg.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 03-September-2008 kl. 18:04
Ja, det er sådan et jeg skal have.

Dog er jeg nok nød til at vente til næste måned med at købe - huslejen mm. er steget mere end hvad SU'en steg med, så der er mindre penge i denne måned at lege for - plus det ikke er billigt med bøger

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 03-September-2008 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af FallenAngel FallenAngel skrev:

Vil anbefale dig at kun kigge på Canon slår alle andre mærker med flere længder. Der er en grund til de er markedsførende. Husk kvalitet koster nogengange lidt mere, men man bliver også så meget gladere.

Skal det være digital spejlrefleks så er de lige kommet med en 1000d som er utrolig billig iforhold til hvad konkurenter tilbyder i den ende og kvalitet.

Så er det bare sjovt at de tests man læser af Canon hhv. Nikon ikke favoriserer den ene frem for den anden?

Jeg tror du skal reviderer din opfattelse af Canon - de var "kongen" engang, men må den dag i dag dele tronen med mange.

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 20:33
Jamen hvis Canon ikke er det bedste valg, hvad er så? - kan jeg få et bedre kamera for de samme penge ved at kigge til konkurrenterne?

Og er der nogen som kan anbefale Canon IXUS 90? - den koster kun 200 mere

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 20:50
Canon er ikke et dårligt valg, men at Canon "slår de andre med flere
længder" er IMHO bull ..

Hvis du kigger compacts så er der også Panasonic som en mulighed.. Fuji...
Nikon... jamen de laver alle gode cams.

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 21:34
Kan du anbefale et godt alternativ?

Det ville jo gøre det lidt nemmere for mig ikke at skulle søge gennem google hele natten

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 21:49
Hvilken prisklasse og hvilke features søger du?

Nogle har fx. mere vidvinkel end andre og nogle bruger Li-Ion hvor andre
bruger alkaline batterier.

Skal det være totalt idiotsikret så ville jeg vælge et af de Ixus du nævner
- dejlig nem og simpel betjening. Alternativt et Fuji i samme prisklasse.

Der findes også kompaktmodeller med manuelle muligheder, men så kan
du lige så godt vælge et spejl da de alligevel ikke tillader de store
muligheder.

Jeg vil mene du kun skal vælge spejl hvis du har lyst til at sætte dig ind i
det at tage billeder - ellers bliver du bare skuffet over billederne.

Jeg står selv og skal bruge et kompakt kamera til lommen hvor jeg ikke
har lyst til at slæbe min store fototaske med og jeg tror valget falder på
et lille Ixus eller Fuji's F-serie. Småt, godt og hurtigt at betjene.

Så længe du vælge et kendt mærke går du ikke helt galt i byen - uanset
hvad du vælger så tror jeg du vil være tilfreds med kvaliteten - blot vælg
et der har de features du søger og det finder du ud af ved at liste dem og
kigge på specs om funktionerne er tilstede :)

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 21:53
Edit: Bare for at være totalt anderledes så tror jeg sq snart jeg bestiller et
Fuji F100fd.

Jeg hænger blot lidt i bremsen pga. de mange megapixel.. så snart vi
kommer over 10MP på de små sensorer så _kan_ det give udslag i mere
støjfyldte billeder, især ved høj iso.

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 22:34
Ja.. jeg synes nu også det er rimelig "fantastisk" at det er nemt at finde et med 12.1 megapixel til nærmest ingen penge!

Hvorfor er der ingen som snakker HP - er de et fy ord herinde?

Er der nogle kameraer som i kan anbefale ovre fra USA? - jeg har muligheden for at købe derovre fra nemlig

Skrevet den: 13-September-2008 kl. 22:45

HP laver ikke kameraer længere. Det er den ene grund. Den anden grund er at de aldrig nogensinde har kunne lave noget som var godt

De kameraer du ser i dag med HP logo på er rebadged. Jeg ville gå en lang bue udenom.

Mht kameraer fra USA så er det vel de samme modeller +/-. Bare til lavere pris

Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 10:14
De mest populære er vist Canon Ixus serien - og det ville jeg også selv vælge, hvis altså vi taler kompaktkamera.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 11:25
ja, jeg synes også det virker som om det skal være det.. så er spørgsmålet om det skal være 80 eller 90..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 12:08

Canon's 80 og 90 serie er lækker så vælg det du synes bedst om.

Derudover er det værd at bemærke at det der er mest populært ikke altid er det bedste valg, men sagtens kan være det.

Skrevet af: McNiklas
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 14:46
Sony DSLR-A200

Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 14:46
Jeg ville personligt vælge et Ixus 860 selvom det er en smule tykkere end 80 og 90, men det er smag og behag

Skrevet af: Enerneslo
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 17:44
I bladet Tænk er Canon Ixus 860 IS til ca. 1800,- testvinder i kategorien lommekameraer.
Og i kategorien større kameraer er det Canon Powershot SX100 IS også til ca. 1800,-

Lige efter er det Panasonics kameraer, men de er lidt dyrere.

Hvis du skal ha et spejlrefleks så vinder Nikon D80 og Panasonics Lumix DMC-L10 over Canon 40D som jeg kan se at du er blevet anbefalet af flere.

Skrevet af: piloten
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 21:36

Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

I bladet Tænk er Canon Ixus 860 IS til ca. 1800,- testvinder i kategorien lommekameraer.
Og i kategorien større kameraer er det Canon Powershot SX100 IS også til ca. 1800,-

Lige efter er det Panasonics kameraer, men de er lidt dyrere.

Hvis du skal ha et spejlrefleks så vinder Nikon D80 og Panasonics Lumix DMC-L10 over Canon 40D som jeg kan se at du er blevet anbefalet af flere.

Hej

Jeg har også Canon 40D spejlreflex, men ved siden af Ixus 860, som er mit 4. i IXUS serien. Jeg kan varmt anbefale det ifht. 70, 75, 80, 90 specielt fordi den har bedre vidvinkel som oftes er det der mangler når der skal tages billeder indenfor. Det er også god til AutoISO hvor det ikke kører for højt op i ISO før det bliver nødvendigt, det betyder bedre billeder med mindre støj og mindre korn i mørkere situationer.

Men som det også bliver nævnt er der heldvis blevet rigtig mange gode kameraer derude.

Som en anden også nævner husk et ekstra batteri med i budgettet!

Held og lykke

-------------
Med venlig hilsen

Piloten

Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175

Skrevet den: 16-September-2008 kl. 20:26
Hej

I skulle vel ikke vide hvor man kan købe brugte kameraer? - jeg kender godt dba og g&g - men er der ikke nogle andre?

Jeg kunne godt tænke mig at maksimere udstyret for pengepungen, så måske er et brugt vejen frem?

Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 07:55

Hvad med Canon's nye model, Ixus 980 IS eller G10 - de har rigtig fede data'er  

Er selvpå ud kig efter det nye G10 som lige på være sidste stop inden et SLR kamera, men nu så jeg det nye Ixus 980 IS "næsten" har samme data liste som G10. hvad er den store forskel når vi snakker "skarphed" i billedet &hastigheden på  "autofokus"? G10 har selvfølgelig en MASSE muligheder og tilbehør men når vibare taler på alm familiekamera som "bare" SKAL ta' gode billeder og SKARPE.

http://www.canon.dk/For_Home/newproducts/index.asp - http://www.canon.dk/For_Home/newproducts/index.asp

Skrevet den: 28-September-2008 kl. 22:31
Hej

Jeg mangler lidt hjælp igen!

Jeg er ude efter et kamera, som først og fremmest skal bruges til at tage billeder af mit setup, som skal ligges ind på "Min hjemmebio"-forummet. Dernæst skal det gerne kunne bruges til at tage lidt billeder udendørs, gerne med nogle flotte farver, også sort/hvid. Det skal gerne være rimelig basic, men må gerne være lidt all round så det kan bruges til andre ting ligeså.

Det gør ikke noget at kameraet er lidt større end IXUS 90, da jeg har store hænder, og det gerne må være til at betjene.

Har selv SX110 i kikkerten, men jeg vil gerne have indspark til alternativer.

Jeg ligger vægt på:

-Billedkvalitet
-Billedkvalitet
-rimelig zoom

Budget: 1500-2000 (handel med udlandet kan sagtens komme på tale!)

På forhånd tak!

Skrevet den: 29-September-2008 kl. 18:33
<Ingen?

Skrevet af: Kurt
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 15:12

Har læst tråden igennem. Hvis man nu vil give 1000 Kr for et digital kamera - hvad er så det bedste valg?

Der er til en nybegynder som ikke kræver/forstår/sætter pris på mange tekniske muligheder

/Kurt

Skrevet af: DonSilicone
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Kurt Kurt skrev:

Har læst tråden igennem. Hvis man nu
vil give 1000 Kr for et digital kamera - hvad er
så det bedste valg?

Der er til en nybegynder som ikke
kræver/forstår/sætter pris på mange tekniske
muligheder

/Kurt

Canon Powershot A590IS kan fås mange steder til lige