Print side | Luk vindue

WD HDD i den nye boks

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46665
Udskrevet den: 20-April-2024 kl. 01:42


Emne: WD HDD i den nye boks
Skrevet af: Hyrpel
Emne: WD HDD i den nye boks
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 18:32
Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten



Svar:
Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 18:45

det er da bare at prøve



Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 18:46

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten

Så smuttede den garanti.



-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Hyrpel
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 19:03
Hvordan skulle den smutte??

JEg har ikke brudt nogen seals eller noget som helst

så kan ikke se hvordan den skulle være væk...


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 19:09

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hvordan skulle den smutte??

JEg har ikke brudt nogen seals eller noget som helst

så kan ikke se hvordan den skulle være væk...



-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Macbom
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten

Så smuttede den garanti.



Man kan så håbe på at han har købt den, for hvis han kun har lejet bliver det en dyr affære


Skrevet af: FSCHLAGE
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten


jeg må desværre nok ikke åbne min (den er lejet), men du skulle næsten prøve at sætte den over i en pc, og se om den kan læse indholdet. Hvis den kan det, kunne man jo være heldig at  man bare kan clone den og ændre partions størrelsen på clonen bagefter.  Så kunne det være at man  kunne få  mere  plads.

Men noget siger mig at det  nok ikke er så nemt.

mvh. flemming


Skrevet af: Hyrpel
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 20:44
Så meget til computer er jeg heller ikke men var bare nysgerig hvad der sad i...

Jeg har også haft en Blu-ray åben fra samsung og igen, der er ikke nogen Seals og den har været til rep en gang efter jeg har haft den åben men nok om det... Det er jo op til folk selv hvordan de tror de kan se om den har været åben..

Men nu må vi se om der er nogen der er dygtig til computer der kan finde ud af hvad den har af partioner osv..

Jeg har øjnene åbne

Morten


Skrevet af: beauville
Skrevet den: 07-September-2008 kl. 20:48
Oprindeligt skrevet af FSCHLAGE FSCHLAGE skrev:


Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i
morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og
køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten
jeg må desværre nok ikke åbne min (den er
lejet), men du skulle næsten prøve at sætte den over i
en pc, og se om den kan læse indholdet. Hvis den kan
det, kunne man jo være heldig at  man bare kan clone den
og ændre partions størrelsen på clonen bagefter.  Så
kunne det være at man  kunne få  mere  plads.Men noget
siger mig at det  nok ikke er så nemt. mvh.
flemming


jajaja prøv det....

-------------
/Christian



'I stick my neck out for nobody'


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af FSCHLAGE FSCHLAGE skrev:

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hej alle

Ja jeg var nysgerrig og lukkede den ny samsung boks op i morges,

der sidder en WD sata Harddisk i på 160GB...

Så er det spændende om den kan skiftes ud til større og køre den
formatering der er i boksen...

Nogen der ved noget om dette

Morten


jeg må desværre nok ikke åbne min (den er lejet), men du skulle næsten prøve at sætte den over i en pc, og se om den kan læse indholdet. Hvis den kan det, kunne man jo være heldig at  man bare kan clone den og ændre partions størrelsen på clonen bagefter.  Så kunne det være at man  kunne få  mere  plads.

Men noget siger mig at det  nok ikke er så nemt.

mvh. flemming

hvorfor egentlig ikke. Hvis man kan med en PS3 kan man vel også med en selector boks



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

hvorfor egentlig ikke. Hvis man kan med en PS3 kan man vel også med en selector boks

PS3éren er bygget til, at man kan skifte/ændre harddisken. Det er Samsung boksen ikke. Deri består forskellen.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

hvorfor egentlig ikke. Hvis man kan med en PS3 kan man vel også med en selector boks

PS3éren er bygget til, at man kan skifte/ændre harddisken. Det er Samsung boksen ikke. Deri består forskellen.

 

sandt, men det burde alt andet lige ikke være det store problem at smide en større harddisk i



Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 19:46
Hvis HDD'en er krypteret kræver det at der en formaterings funktion i Samsungen. For man kan ikke klone en krypteret HDD via pc'en, da den vil have den formateret, så den kan genkende den.

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio


Skrevet af: Thomas_H
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 21:24
Hvad er det der er så "farligt" ved at åbne ting? Hvis man ikke ødelægger eller piller ved alt muligt, er det for mig som gammel radiomekaniker sgu bare et stykke elektronik i en kasse!
Og jeg ved heller ikke hvem der skulle sidde og kigge efter om noget havde været åbnet eller ej, jeg har i hvert fald aldrig i de 10 år jeg sad og reparerede alverdens apparater, fået besked på at kigge efter om skruer så ridsede ud eller andre ting for at se om lortet havde været åbnet.

I øvrigt synes jeg, at med den hast harddiske vokser, er det nærmest sjofelt at man ikke giver mulighed for at skifte til en større disk med tiden. Prøv at tænk f.eks. 5 år frem i tiden, hvor der måske er 15 HD-kanaler, så er 160GB måske lidt småt, og en 1 Tera koster 300 kroner.




-------------
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk


Skrevet af: Biornus
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 21:31
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

Hvad er det der er så "farligt" ved at åbne ting? Hvis man ikke ødelægger eller piller ved alt muligt, er det for mig som gammel radiomekaniker sgu bare et stykke elektronik i en kasse!
Og jeg ved heller ikke hvem der skulle sidde og kigge efter om noget havde været åbnet eller ej, jeg har i hvert fald aldrig i de 10 år jeg sad og reparerede alverdens apparater, fået besked på at kigge efter om skruer så ridsede ud eller andre ting for at se om lortet havde været åbnet.

I øvrigt synes jeg, at med den hast harddiske vokser, er det nærmest sjofelt at man ikke giver mulighed for at skifte til en større disk med tiden. Prøv at tænk f.eks. 5 år frem i tiden, hvor der måske er 15 HD-kanaler, så er 160GB måske lidt småt, og en 1 Tera koster 300 kroner.



Garantien ryger, så er der vel ikke så meget mere at diskutere?

Udover det så ville jeg selv smide en større harddisk i. :P


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvis HDD'en er krypteret kræver det at der en formaterings funktion i Samsungen. For man kan ikke klone en krypteret HDD via pc'en, da den vil have den formateret, så den kan genkende den.

Mit gæt er at harddisken i værste fald har et proprietært filsystem, men det kan udmærket blot være fat32, da optagelserne alligevel ikke kan afspilles uden boksens indbyggede Viacccess dekodning.

I såfald kan den klones med f.eks. Acronis True Image, og bagefter en tur igennem Acronis Disk Director, til udvidelse af datapartitionen til den nye diskstørrelse.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Lynggaard
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

hvorfor egentlig ikke. Hvis man kan med en PS3 kan man vel også med en selector boks

PS3éren er bygget til, at man kan skifte/ændre harddisken. Det er Samsung boksen ikke. Deri består forskellen.

 


Det er vel egentligt nærmere omvendt .... PS3'en har man ikke gjort noget for at modarbejde harddisken blev skiftet ud, det har man måske i samsungen..




Skrevet af: Lynggaard
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvis HDD'en er krypteret kræver det at der en formaterings funktion i Samsungen. For man kan ikke klone en krypteret HDD via pc'en, da den vil have den formateret, så den kan genkende den.


Er der ikke allerede en person herinde som har raporteret at boksen meddelte at harddisken var korrupt og spurgte om de 4 partitioner skulle formateres ?

mht til krypteringen så afhænger det meget af hvordan det er gjort. hvis selve partions tabellen ikke er krypteret burde din (linux) pc se det som en disk med 4 ukendte partioner, som man måske kan klone.

Om boksen så kan snydes til at reformatere når partionerne har ændret størelse er en anden sag....

Det lyder som et forsøg værd hvis det ikke lige var fordi min boks var lejet...men hvis nogen stiller boks til rådighed ;-)




Skrevet af: Lynggaard
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvis HDD'en er krypteret kræver det at der en formaterings funktion i Samsungen. For man kan ikke klone en krypteret HDD via pc'en, da den vil have den formateret, så den kan genkende den.

Mit gæt er at harddisken i værste fald har et proprietært filsystem, men det kan udmærket blot være fat32, da optagelserne alligevel ikke kan afspilles uden boksens indbyggede Viacccess dekodning.

I såfald kan den klones med f.eks. Acronis True Image, og bagefter en tur igennem Acronis Disk Director, til udvidelse af datapartitionen til den nye diskstørrelse.


Ja i værste fald har du ret... umiddelbart tror jeg dog vi snakker ext2/3 eller ligende. fat32 tror jeg ikke så meget på, har den ikke en max fil størelse på 4gb ?

En ubuntu + gparted + DD burde være sagen :-)


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 08-September-2008 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Lynggaard Lynggaard skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Hvis HDD'en er krypteret kræver det at der en formaterings funktion i Samsungen. For man kan ikke klone en krypteret HDD via pc'en, da den vil have den formateret, så den kan genkende den.

Mit gæt er at harddisken i værste fald har et proprietært filsystem, men det kan udmærket blot være fat32, da optagelserne alligevel ikke kan afspilles uden boksens indbyggede Viacccess dekodning.

I såfald kan den klones med f.eks. Acronis True Image, og bagefter en tur igennem Acronis Disk Director, til udvidelse af datapartitionen til den nye diskstørrelse.


Ja i værste fald har du ret... umiddelbart tror jeg dog vi snakker ext2/3 eller ligende. fat32 tror jeg ikke så meget på, har den ikke en max fil størelse på 4gb ?

En ubuntu + gparted + DD burde være sagen :-)

Begge mine modtagere anvender fat32, og de deler filerne over i passende størrelser. Intet problem. Fat32 er faktisk ret udbredt når det handler om en STB med harddisk.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Thomas_H
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 06:17
Oprindeligt skrevet af Biornus Biornus skrev:


Garantien ryger, så er der vel ikke så meget mere at diskutere?


Jo, men du får jo heller ikke en fartbøde hvergang du kører for hurtigt - endnu.


-------------
--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 07:22

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hvordan skulle den smutte??

JEg har ikke brudt nogen seals eller noget som helst

så kan ikke se hvordan den skulle være væk...

På side 21 i den medfølgende brugervejledning står:

"Reklamationsretten bortfalder, hvis du selv åbner digitalmodtageren."



-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hvordan skulle den smutte??

JEg har ikke brudt nogen seals eller noget som helst

så kan ikke se hvordan den skulle være væk...

På side 21 i den medfølgende brugervejledning står:

"Reklamationsretten bortfalder, hvis du selv åbner digitalmodtageren."

Måske kan man få konen til at åbne den...

-------------
mvh Christian


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Oprindeligt skrevet af Hyrpel Hyrpel skrev:

Hvordan skulle den smutte??

JEg har ikke brudt nogen seals eller noget som helst

så kan ikke se hvordan den skulle være væk...

På side 21 i den medfølgende brugervejledning står:

"Reklamationsretten bortfalder, hvis du selv åbner digitalmodtageren."

Måske kan man få konen til at åbne den...

Ja, så har han da en anden at gi' skylden, hvis garantien ikke holder.  



-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: chrlau5
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 16:01

Er der ikke en der har penge nok som tør prøve ;-). Gad sgu godt at smide 500 eller 1000GB disk i.



Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 18:05
i fald der er nogen der har tænkt sig at gøre det, så skal man lige være opmærksom at den helst skal køre med samme RPM eller lavere. Personligt er jeg ikke overbevist om at det er noget jeg gider bruge tid og energi på med mindre det bliver et stort problem. Nu skal jeg jo bare lige have boksen først


Skrevet af: Belboz
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

i fald der er nogen der har tænkt sig at gøre det, så skal man lige være opmærksom at den helst skal køre med samme RPM eller lavere.


Du mener vel samme RPM eller højere. Lavere kan risikere at give dig performance problemer.


Skrevet af: -claus-
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 20:22
Højere RPM kan give dig varme og støj problemer

-------------
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 09-September-2008 kl. 20:42

Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Højere RPM kan give dig varme og støj problemer

primært varme. Om harddisken er lidt langsommere tror jeg ikke ændrer støjniveau ret meget. Det at man sætter en harddisk i tror jeg nu ikke ændrer boksens performance ret meget. Jeg tror næppe heller man vil kunne tweake den til ret meget bedre performance ved at sætte en 15000rpm disk i



Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af chrlau5 chrlau5 skrev:

Er der ikke en der har penge nok som tør prøve ;-). Gad sgu godt at smide 500 eller 1000GB disk i.

Hej

Ja så fik jeg en ny større harddisk i min boks, en 500Gb



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 01:02
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af chrlau5 chrlau5 skrev:

Er der ikke en der har penge nok som tør prøve ;-). Gad sgu godt at smide 500 eller 1000GB disk i.

Hej

Ja så fik jeg en ny større harddisk i min boks, en 500Gb


Hvilken 500GB model har du sat i?

Skulle den gamle disk klones, eller kan boksen selv initialisere den nye med de fornødne partitioner?



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej

Ja så fik jeg en ny større harddisk i min boks, en 500Gb



Ok, dagens mand eller er det nattens ditto, hvis vi kigger på tidspunktet?

Du bliver helt klart nødt til at fortælle hvad du gjorde? Satte du simpelthen en anden disk i din Samsung og formaterede via format af harddisk og så var den der? Og hvilken disk? (mærke)

Eller er det en længere historie?

Godt gået!


Skrevet af: Mad Onion
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 06:56

Hej Alle.

Jeg har også lavet tricket, men det var ikke stabilt, derfor har jeg ikke skrevet et indlæg om det. Men jeg clonede min med Acronis image backup, og derefter udvidede jeg partitionen med Acronis Disk Director. Jeg oplevede at maskinen frøs, og ikke reagerede. Dog kunne jeg optage på disken. Den originale disk indeholder 4 partitoner, først 2 små på 486,3 mb, derefter en på 27,02Gb. formentlig bruges denne til buffer ved forskudt TV. Den sidste partiton er på 121 Gb. og her lagres optagelserne. Det er linux formaterede partioner i hhv. ext2 og ext3 format.Jeg prøver forgæves at finde en måde hvorpå optaeglserne kan hentes ud, men det er ikke lykkedes endnu, de er formentlig krypteret. De ligger i et trp format, som er en transport stream.

Mad Onion

 

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej

Ja så fik jeg en ny større harddisk i min boks, en 500Gb



Ok, dagens mand eller er det nattens ditto, hvis vi kigger på tidspunktet?

Du bliver helt klart nødt til at fortælle hvad du gjorde? Satte du simpelthen en anden disk i din Samsung og formaterede via format af harddisk og så var den der? Og hvilken disk? (mærke)

Eller er det en længere historie?

Godt gået!


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af chrlau5 chrlau5 skrev:

Er der ikke en der har penge nok som tør prøve ;-). Gad sgu godt at smide 500 eller 1000GB disk i.

Hej

Ja så fik jeg en ny større harddisk i min boks, en 500Gb


Hvilken 500GB model har du sat i?

Skulle den gamle disk klones, eller kan boksen selv initialisere den nye med de fornødne partitioner?

Jeg satte en WD5000AAKS i, men først clonede jeg orginaldisken med Active@ Disk Image 3.1.9. til 500Gb disken, derefter udvidede jeg den sidste partition med Partition Commander, jeg kunne så se disken på Samsung boksen, jeg formaterede den så i boksen, og derefter lavede jeg en reset til fabriksinstilling i boksen,  den kører så en chek på disken, og den var så fejlfri.

Jeg har kun nået at optage nogle små klip, og har ikke oplevet nogle problemer endnu.

Hilsen Jimmi



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Jeg satte en WD5000AAKS i, men først clonede jeg orginaldisken med Active@ Disk Image 3.1.9. til 500Gb disken, derefter udvidede jeg den sidste partition med Partition Commander, jeg kunne så se disken på Samsung boksen, jeg formaterede den så i boksen, og derefter lavede jeg en reset til fabriksinstilling i boksen,  den kører så en chek på disken, og den var så fejlfri.

Jeg har kun nået at optage nogle små klip, og har ikke oplevet nogle problemer endnu.

Hilsen Jimmi


WD5000AAKS ville nok ikke være mit første valg, da den ikke er velegnet til STB brug, da den bruger rimelig meget strøm og kører ret varmt.

Her vil WD5000AVJS være det oplagte valg, hvis den oprindelige disk var en WD1600AVJS, men hvis det blot var en WD1600JS så er WD5000AAKS ikke et problem rent strømmæssigt.

Det bliver lidt spændende at høre hvordan det går, når disken bliver fyldt mere op, da det så vil vise sig om boksen kan håndtere de flere blokke, og om den får problemer når disken falder i ydevne.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Jeg satte en WD5000AAKS i, men først clonede jeg orginaldisken med Active@ Disk Image 3.1.9. til 500Gb disken, derefter udvidede jeg den sidste partition med Partition Commander, jeg kunne så se disken på Samsung boksen, jeg formaterede den så i boksen, og derefter lavede jeg en reset til fabriksinstilling i boksen,  den kører så en chek på disken, og den var så fejlfri.

Jeg har kun nået at optage nogle små klip, og har ikke oplevet nogle problemer endnu.

Hilsen Jimmi


WD5000AAKS ville nok ikke være mit første valg, da den ikke er velegnet til STB brug, da den bruger rimelig meget strøm og kører ret varmt.

Her vil WD5000AVJS være det oplagte valg, hvis den oprindelige disk var en WD1600AVJS, men hvis det blot var en WD1600JS så er WD5000AAKS ikke et problem rent strømmæssigt.

Det bliver lidt spændende at høre hvordan det går, når disken bliver fyldt mere op, da det så vil vise sig om boksen kan håndtere de flere blokke, og om den får problemer når disken falder i ydevne.

Hej

Ja du har ret i det med varmen, men det var en disk jeg havde liggende, men det er nok WD5000AVJS man skal købe i stedet.

Hilsen Jimmi

 



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Ja du har ret i det med varmen, men det var en disk jeg havde liggende, men det er nok WD5000AVJS man skal købe i stedet.

Hilsen Jimmi

 


Hvilken 160 GB disk sad der oprindelig i boksen?



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 12:14
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Ja du har ret i det med varmen, men det var en disk jeg havde liggende, men det er nok WD5000AVJS man skal købe i stedet.

Hilsen Jimmi

 


Hvilken 160 GB disk sad der oprindelig i boksen?

en WD1600AVBS



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Ja du har ret i det med varmen, men det var en disk jeg havde liggende, men det er nok WD5000AVJS man skal købe i stedet.

Hilsen Jimmi

 


Hvilken 160 GB disk sad der oprindelig i boksen?

en WD1600AVBS


Det er AV udgaven med 2 MB buffer, så hvis det skal være helt rigtigt bør man vælge en WD3200AVBS 320 GB, da denne serie ikke findes større, men en WD5000AVJS med 8 MB buffer vil sikkert også køre problemfrit.

Hvis jeg selv havde boksen ville jeg prøve med en WD5000ABPS 500 GB i RE2-GP serien. Dels fordi den har en hurtigere overførsel, da den anvender PMR, men især fordi den falder helt ned til 3 watt idle, og dermed kører betydeligt køligere end AV serien, som næsten har det samme strømforbrug i drift og ved idle.

Jeg har dog ingen praktisk erfaring med RE2-GP i YouSee boksen, men bruger den selv i min egen STB, så det sikre valg vil nok være en disk i AVJS serien.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Ja du har ret i det med varmen, men det var en disk jeg havde liggende, men det er nok WD5000AVJS man skal købe i stedet.

Hilsen Jimmi

 


Hvilken 160 GB disk sad der oprindelig i boksen?

en WD1600AVBS


Det er AV udgaven med 2 MB buffer, så hvis det skal være helt rigtigt bør man vælge en WD3200AVBS 320 GB, da denne serie ikke findes større, men en WD5000AVJS med 8 MB buffer vil sikkert også køre problemfrit.

Hvis jeg selv havde boksen ville jeg prøve med en WD5000ABPS 500 GB i RE2-GP serien. Dels fordi den har en hurtigere overførsel, da den anvender PMR, men især fordi den falder helt ned til 3 watt idle, og dermed kører betydeligt køligere end AV serien, som næsten har det samme strømforbrug i drift og ved idle.

Jeg har dog ingen praktisk erfaring med RE2-GP i YouSee boksen, men bruger den selv i min egen STB, så det sikre valg vil nok være en disk i AVJS serien.

Tak for hjælpen, jeg har nu bestilt en WD5000ABPS, for jeg kan se at temperaturen i boksen er steget til 53-54 grader, så der skal nok en anden harddisk i end den gamle jeg har i nu.

Hilsen Jimmi



Skrevet af: huiron
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 17:11
Nu da du har haft maskinen skilt ad. Sidder der flere blæsere end den ene der sidder bagerst?


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 17:19

Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Nu da du har haft maskinen skilt ad. Sidder der flere blæsere end den ene der sidder bagerst?

Nej!



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Mad Onion Mad Onion skrev:

Den originale disk indeholder 4 partitoner, først 2 små på 486,3 mb, derefter en på 27,02Gb. formentlig bruges denne til buffer ved forskudt TV. Den sidste partiton er på 121 Gb. og her lagres optagelserne. Det er linux formaterede partioner i hhv. ext2 og ext3 format.


Cool.

Det kunne være rigtigt interessant at undersøge om YouSee STBen kører [embedded] Linux som operativsystem.

Hvis der er nogen som har en Linux maskine med nmap på deres LAN sammen med YouSee STB'en, kan de udføre kommandoen

      nmap -P0 -sV <STB-IP>

Output burde fortælle noget om operativsystemet. Nmap laver en port scanning og checker nogle ting ved TCP/IP stakken, som kan bruges til at bestemme hvilket OS maskinen kører (måske).

Nmap findes vist også til Windows.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 18:57

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Mad Onion Mad Onion skrev:

Den originale disk indeholder 4 partitoner, først 2 små på 486,3 mb, derefter en på 27,02Gb. formentlig bruges denne til buffer ved forskudt TV. Den sidste partiton er på 121 Gb. og her lagres optagelserne. Det er linux formaterede partioner i hhv. ext2 og ext3 format.


Cool.

Det kunne være rigtigt interessant at undersøge om YouSee STBen kører [embedded] Linux som operativsystem.

Hvis der er nogen som har en Linux maskine med nmap på deres LAN sammen med YouSee STB'en, kan de udføre kommandoen

      nmap -P0 -sV <STB-IP>

Output burde fortælle noget om operativsystemet. Nmap laver en port scanning og checker nogle ting ved TCP/IP stakken, som kan bruges til at bestemme hvilket OS maskinen kører (måske).

Nmap findes vist også til Windows.

Starting Nmap 4.76 ( http://nmap.org - http://nmap.org ) at 2008-10-06 18:55 Rom, sommertid
All 1000 scanned ports on 192.168.1.107 are closed
MAC Address: 00:16:32:6F:95:DE (Samsung Electronics CO.)

Så der var ikke meget at komme efter



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 19:02
@atdjei

Kom der slet ikke noget OS fingerprint fra nmap?
Har du prøvet option "-O" ?


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 19:34

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

@atdjei

Kom der slet ikke noget OS fingerprint fra nmap?
Har du prøvet option "-O" ?

Her er så med -O

Starting Nmap 4.76 ( http://nmap.org - http://nmap.org ) at 2008-10-06 19:32 Rom, sommertid
All 1000 scanned ports on 192.168.1.107 are closed
MAC Address: 00:16:32:6F:95:DE (Samsung Electronics CO.)
Too many fingerprints match this host to give specific OS details
Network Distance: 1 hop

OS detection performed. Please report any incorrect results at http://nma - http://nma
ubmit/ .
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 3.46 seconds



Skrevet af: dkwolf
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 19:42
hmm det hele virker næsten alt for nemt at skifte disken ud :)

men den ene bekymring jeg lige har er: hvad sker der når der kommer en SW update til den? vil den så hoste disken ud eller hvad....

det er vel nok det eneste der holde mig tilbage lige pt. før jeg hopper ud i at skifte min disk ud.


-------------
Thomas

Samsumg LE-40R87 40"
Samsung 3126 HD HDD recorder (med 500Gb HDD mod)
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
5.1 Gale Junior højtaler system


Skrevet af: huiron
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 19:51
Hmm ikke flere blæsere. Så undrer jeg mig da endnu mere over hvorfor pokker den larmer så meget. For hvis man kigger på Western Digital's hjemmeside hører den til en af de mest stille harddiske der kan fås.

Nå, men tak for informationen om ikke andet


Skrevet af: dkwolf
Skrevet den: 06-Oktober-2008 kl. 20:02
Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:

Hmm ikke flere blæsere. Så undrer jeg mig da endnu mere over hvorfor pokker den larmer så meget. For hvis man kigger på Western Digital's hjemmeside hører den til en af de mest stille harddiske der kan fås.

Nå, men tak for informationen om ikke andet


well sikkert en lille PSU inde i den også to tv-tunere + en cpu. Nu har jeg ikke åbnet min endnu, men det kommer også an på hvordan de styrer luften i den.

hvis der ikke er dukket nogle billeder op af den inden jeg åbner min, regner jeg da nok med at smide nogle her op.


-------------
Thomas

Samsumg LE-40R87 40"
Samsung 3126 HD HDD recorder (med 500Gb HDD mod)
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
5.1 Gale Junior højtaler system


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 08:31

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi


Herligt. Hvad med HD optagelserne? Hakker de stadigvæk som mange har rapporteret?

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi


Herligt. Hvad med HD optagelserne? Hakker de stadigvæk som mange har rapporteret?

Ja det er desværre det samme.

Temperaturen er nu oppe på 47 grader, men det er stadig 7 grader lavere end med den anden harddisk.



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi


Herligt. Hvad med HD optagelserne? Hakker de stadigvæk som mange har rapporteret?

Ja det er desværre det samme.

Temperaturen er nu oppe på 47 grader, men det er stadig 7 grader lavere end med den anden harddisk.


Så må vi håbe at en den næste softwareopdatering løser hakkeriet.

Hvordan er temperaturen i forhold til den originale harddisk?

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 11:46
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi


Herligt. Hvad med HD optagelserne? Hakker de stadigvæk som mange har rapporteret?

Ja det er desværre det samme.

Temperaturen er nu oppe på 47 grader, men det er stadig 7 grader lavere end med den anden harddisk.


Så må vi håbe at en den næste softwareopdatering løser hakkeriet.

Hvordan er temperaturen i forhold til den originale harddisk?

Jeg mener jeg har set den op til 47 grader.

Men der er flere der har skrevet om det http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47642&PN=2 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47642& PN=2

Hilsen Jimmi



Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 12:11
er der plads til at sætte en større blæser i? Hvor stor er den der sidder i fra start?


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 12:22

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

er der plads til at sætte en større blæser i? Hvor stor er den der sidder i fra start?

Den er vel 3 x 3 cm, men der er masser afluft i boksen.



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 14:05
Det ligner mere en 40 mm. blæser.

Hvordan er boksen i øvrigt ventileret?

Jeg har fået beskrevet at den ikke er ventileret i toppen, men kun i siderne. Er det virkelig tilfældet, for så forstår jeg udmærket at disken kører så varmt?



-------------
Mvh Hans


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 15:13

Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Det ligner mere en 40 mm. blæser.

Hvordan er boksen i øvrigt ventileret?

Jeg har fået beskrevet at den ikke er ventileret i toppen, men kun i siderne. Er det virkelig tilfældet, for så forstår jeg udmærket at disken kører så varmt?

Ja den har kun huller i ca. halvdelen af side pladen, ingen i toppen. 



Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 18:24
er der plads til en større blæser? Det kan vel tage toppen af støjen, jeg tænker en ekstra 120mm og lufthuller i toppladen


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 19:01

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

er der plads til en større blæser? Det kan vel tage toppen af støjen, jeg tænker en ekstra 120mm og lufthuller i toppladen

Ja det tror jeg sagtens der er plads til, der er rimligt meget luft i midten af kabinettet. 



Skrevet af: huiron
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 19:43
Jeg vil prøve enten i aften eller imorgen at blokere blæser med et stykke pap og holde øje med temperaturen.
Kan jo være de bare kører med livrem og seler. Under 60 grader så sker der ikke noget. Det kan stort set alt elektronik klare. Levetiden er måske så ikke 10 år, men det bekymrer mig nu ikke.

Melder tilbage imorgen


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 07-Oktober-2008 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

er der plads til en større blæser? Det kan vel tage toppen af støjen, jeg tænker en ekstra 120mm og lufthuller i toppladen

Ja det tror jeg sagtens der er plads til, der er rimligt meget luft i midten af kabinettet. 

I så fald vil det vel kunne fjerne det værste af blæserstøjen, den flytter jo noget mere luft end en 30-40mm gør, ellers bliver temp. i boksen bare lidt lavere



Skrevet af: huiron
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 14:20
Hejsa,

Så har jeg et godt råd omkring boksen.

Jeg har nu prøvet at bare sætte pap i blæseren. Så blir den godt nok lidt varm ( fjernede pappet da den passerede 61 grader ). Så det er en skidt ide.

Nå, men jeg gav nu ikke op.
Da den var temmelig længe om at blive varm måtte behovet for blæser være ret lavt. Så det var tid til næste skidt.

Af men toppladen og så pille blæser kablet af (sidder med et stik).
Jeg mærkede nu på alle køleprofilerne ( boksen kom lige ud af standby for 1 minut siden ). De var temmelig varme. Den nærmest blæseren kunne jeg kun lige holde fingrene på.

Jeg lod den nu stå tændt et par timer hvor jeg med jævne mellemrum kontrollerede temperaturen både med fingre og via boksens egen info side.
Den er faktisk køligere nu end den var under standby med låget på.
Det gælder både køleplader og harddisk.

Så her er de konklusioner jeg har draget:

1: Den temperatur der vises på info siden er harddiskens. Det kan umuligt være den varmeste komponent i strømforsyningen. Den var klart varmere end rapporteret.

2: strømforsyningen har det faktisk værre i standby end den har i drift!!!

3: Harddisken kræver køling, men ikke nødvendigvis med blæser. Grunden til den kræver køling med låget på er det temmelig dårlige termiske design i boksen. Hvis låget er taget af, kan den sagtens klare sig uden blæser.
Med blæser og låg: 47 grader.
Uden låg og uden blæser : 43 grader.

4: Støj niveau er ca 40% af normalen hvis man tager låget af og piller blæser fra.

5: Som en anden skrev er der ikke nogen plombering jeg kan se. Så skulle der blive noget samler man bare kassen igen:)

Sammenlagt. Hvis ellers boksen er fri for pil fingre er mit klare råd at tage låget af af tage blæser stikket fra. Jeg er lige blevet meget gladere for min boks.

Som afslutning:
Det er naturligvis på eget ansvar, man skal altid passe på, da der er 230V derinde. Det er som bekendt livsfarligt at komme i kontakt med.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 12-Oktober-2008 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af huiron huiron skrev:


Sammenlagt. Hvis ellers boksen er fri for pil fingre er mit klare råd at tage låget af af tage blæser stikket fra. Jeg er lige blevet meget gladere for min boks.


Burde det ikke være tilstrækkeligt at bore et par huller i låget? Som blæseren er placeret, har den formentlig begrænset effekt for harddiskens temperatur, men den køler selvfølgelig strømforsyningen.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: huiron
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 07:44
Vil tro der skal bores en rimelig mængde huller over harddisk og strømforsyning, men det er da muligt det er nok.

Det var bare ikke en mulighed for mig da jeg har lejet boksen. Tror ikke de blir så begejstrede for den form for forbedring af deres produkt

Lad os endelig høre resultatet hvis du finder boremaskinen frem.


Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 21:12

Nogen der har erfaring med at smide en SSD i dyret?

 

Det ville da være oplagt. Hurtigere disk, mindre strøm, mindre larm og mindre varme (til gengæld meget dyr ).

 

Mon højere hastighed på disken ville hjælpe på optagelsen eller mon det alene er det ringe signal fra Yousee



Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Nogen der har erfaring med at smide en SSD i dyret?

 

Det ville da være oplagt. Hurtigere disk, mindre strøm, mindre larm og mindre varme (til gengæld meget dyr ).

 

Mon højere hastighed på disken ville hjælpe på optagelsen eller mon det alene er det ringe signal fra Yousee

jeg tror ikke du vil vinde det mindste på at smide en hurtigere harddisk i. Jeg tror enten processoren, mængden af tilgængelig RAM eller selve softwaren er problemet.



Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 13:01

Det vil jeg ikke afvise du har ret i, men fordelen ved SSD er jo også lavere strømforbrug og lavere decibel :-)

 

En SW opdatering ville dog gøre underværker (hvis den laves ordentligt vel at mærke).



Skrevet af: GuffeDK
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 13:28

Overvejer at smide denne i

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459& language=en

men ved ikke om det vil virke. Har sådan en i min pc og den køre super kølig i forhold til andre harddiske jeg har haft denne køre omkring 20-30 grader.



Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 14:02

Ja, den har jeg også kigget på.

 

De støjer dog en del under load i forhold til andre diske og så skal du også huske, at der er væsentligt dårligere airflow i Samsungs boks end der er i din PC. Det vil nok medføre en del mere varme end ellers.

 

Det er for ugennemtænkt design Samsung har her.



Skrevet af: Willum
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af GuffeDK GuffeDK skrev:

Overvejer at smide denne i

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459& language=en

men ved ikke om det vil virke. Har sådan en i min pc og den køre super kølig i forhold til andre harddiske jeg har haft denne køre omkring 20-30 grader.

Jeg ville ikke bruge den der. Den kører med 10.000 rpm og det er altså en del mere end den som følger med som standard.

Jo hurtigere hardisk desto varmere bliver den. Du kan ikke regne med temperaturen den har i en pc da der er forskel på omgivelserne.



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af Willum Willum skrev:

Oprindeligt skrevet af GuffeDK GuffeDK skrev:

Overvejer at smide denne i

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459& language=en

men ved ikke om det vil virke. Har sådan en i min pc og den køre super kølig i forhold til andre harddiske jeg har haft denne køre omkring 20-30 grader.

Jeg ville ikke bruge den der. Den kører med 10.000 rpm og det er altså en del mere end den som følger med som standard.

Jo hurtigere hardisk desto varmere bliver den. Du kan ikke regne med temperaturen den har i en pc da der er forskel på omgivelserne.


Man bør helt klart anvende en HDD som er beregnet til streaming AV, f.eks. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490696&searchArea=&Soegeord=ST3500321CS - Seagates Pipeline HD serie. Den er støjsvag og bruger meget lidt strøm.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: GuffeDK
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Willum Willum skrev:

Oprindeligt skrevet af GuffeDK GuffeDK skrev:

Overvejer at smide denne i

http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459& language=en

men ved ikke om det vil virke. Har sådan en i min pc og den køre super kølig i forhold til andre harddiske jeg har haft denne køre omkring 20-30 grader.

Jeg ville ikke bruge den der. Den kører med 10.000 rpm og det er altså en del mere end den som følger med som standard.

Jo hurtigere hardisk desto varmere bliver den. Du kan ikke regne med temperaturen den har i en pc da der er forskel på omgivelserne.

Yep er jeg godt klar over. Men har en lidt ældre harddisk i min pc den blir da omkring 40 grader mindst. Så meget larmer den dog ikke synes jeg.



Skrevet af: turbo77
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 16:02

Er der nogen der har erfaringer med denne disk http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=385 - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=385

 



Skrevet af: GuffeDK
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 17:44

Vis du ser på denne i strøm forbrug aller nederst på siden http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=459& language=en  så kan du se at den bruger stort set det samme som http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=386 - http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=386

Tror i stadig den bliver for varm ?



Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 19:15

Som en anden er inde på, ligger en del, hvis ikke de fleste, af problemerne nok i dårlig i dårlig SW, for lidt og for langsom RAM og for langsom cpu.

 

Det er derfor jeg tænker at en SSD ville være perfekt. Alternativt er den seagate der nævnes. Den har en db på 24 så vidt jeg kan se, hvilket er noget nær så lydløst det kan blive og bruger noget mindre strøm end den medfølgende disk (den medfølgende disk er dog også meget lydsvag).

 

Jeg tror raptoren bliver for varm. Den har de gigantiske køleribber for at lede varmen væk fra disken. Airflowet i boksen er dog så dårligt at det næppe vil hjælpe alverden.



Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Som en anden er inde på, ligger en del, hvis ikke de fleste, af problemerne nok i dårlig i dårlig SW, for lidt og for langsom RAM og for langsom cpu.

jeg går ud fra boksen er linux baseret og kender ikke så meget til programmering i det, men med den mændge RAM der sandsynligvis er tilgængelig i boksen, så skal der nok ikke ret meget software til før hukommelsen i boksen bliver utilstrækkelig. Softwaren er sikkert ok, bare bygget op i for store "bidder"

Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Det er derfor jeg tænker at en SSD ville være perfekt. Alternativt er den seagate der nævnes.

hvis du ikke rigtigt vinder noget performance ved det kan jeg ikke rigtigt se idéen i det.

Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Den har en db på 24 så vidt jeg kan se, hvilket er noget nær så lydløst det kan blive og bruger noget mindre strøm end den medfølgende disk (den medfølgende disk er dog også meget lydsvag).

jeg tror ikke det rent økonomisk kan svare sig i forhold til at investere i enten en dreambox eller IP box. Derudover tror jeg ikke harddisken er flaskehalsen i boksen (bortset fra størrelsen) tvært imod, den tror jeg er helt ok. Det er spild af penge at smide x antal GB SSD i den boks, den kommer hverken til at køre hurtigere eller mere stabilt

Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Jeg tror raptoren bliver for varm. Den har de gigantiske køleribber for at lede varmen væk fra disken. Airflowet i boksen er dog så dårligt at det næppe vil hjælpe alverden.

Designet er elendigt til at komme af med varme, det bedste ville nok være at bore et par lufthuller og smide en 120-140mm blæser i, den burde enten larme mindre, alternativt køle boksen nok til at den ikke kører hele tiden



Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 01:14
Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

Det er derfor jeg tænker at en SSD ville være perfekt.


Måske lige bort set fra prisen...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: GuffeDK
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 19:47

Jeg har nu monteret en af mine Raptor diske fra min pc i selectoren.

Jeg har optaget og set tv i en times tid nu og køre perfekt temperaturen ligger stabilt på 40 grader.

Synes generalt nogen ting er blevet  hurtigere i boxen hvor utrolig det end lyder. Optagelser starter hurtigere end før og man kan spole uden det hakker helt vildt

Selv vis man spoler med max fart kan man nå at se hvad der sker ku man ikke før fordi den hakkede



Skrevet af: Swingking
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af GuffeDK GuffeDK skrev:

Jeg har nu monteret en af mine Raptor diske fra min pc i selectoren.

Jeg har optaget og set tv i en times tid nu og køre perfekt temperaturen ligger stabilt på 40 grader.

Synes generalt nogen ting er blevet  hurtigere i boxen hvor utrolig det end lyder. Optagelser starter hurtigere end før og man kan spole uden det hakker helt vildt

Selv vis man spoler med max fart kan man nå at se hvad der sker ku man ikke før fordi den hakkede

Hvad er det for en harddisk ? og model ? som du har sat i din box.



-------------
Sony Bravia KD-65X8505C



Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 21:42
Lyder s.. godt

Er boottiden også forbedret? Altså hvis den har været taget af strømmen
og så starte og hvad med støjen?


Skrevet af: GuffeDK
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af Swingking Swingking skrev:

Oprindeligt skrevet af GuffeDK GuffeDK skrev:


Jeg har nu monteret en af mine Raptor diske fra min
pc i selectoren.


Jeg har optaget og set tv i en times tid nu og køre
perfekt temperaturen ligger stabilt på 40 grader.


Synes generalt nogen ting er blevet  hurtigere i
boxen hvor utrolig det end lyder. Optagelser starter
hurtigere end før og man kan spole uden det hakker helt
vildt


Selv vis man spoler med max fart kan man nå at se
hvad der sker ku man ikke før fordi den hakkede



Hvad er det for en harddisk ? og model ? som du har
sat i din box.


Det er denne her
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=495

Den kan dog kun fås i 300 gb udgave. Men den bruger
mindre strøm og køre hurtigere end den originale.

bjorno load tiden er faktisk ikke så slem vis man slå
det indbyggede modem fra


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 12:54

Hej Lyder godt med noget eksperimenteren.

Kommer til at tænke på at linux jo kan slå partitioner sammen, på en eller anden måde - har ingen erfaring med det. Kunne det tænkes at man kunne hægte en harddisk mere på evt ved at føre sata forbindelsen ud af boksen eller er der kun en kanal på kontrolleren.

Good luck FNørd



Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 12:59

BTW har lejet boksen - nu ser det ud til at den næste update har en chance for at korrigere en del fejl, så det kunne være interessant at købe. Hvordan gør man det (og hvad koster det).

 FNørd



Skrevet af: mictand
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 13:53
Hejsa

Jeg overvejer også lidt at sætte større disk i.

Jeg synes bare de diske der omtales bruger mere strøm, bliver varmere og støjer mere end den originale. Men okay, det er jo også at betragte som eksperimentalt.
Efter min mening vil det dog umiddelbart være mere ideelt med f.eks. denne:
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390& language=en (måske den er nævnt).

Spørgsmålet er bare om den kommende (i øvrigt meget tiltrængte) opdatering vil lykkes når der sidder en større disk i?


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 07-Marts-2009 kl. 00:11
Der er lige en ting der går igen nogle steder i denne tråd, nemlig temperaturen på harddisken.

Google lavede en undersøgelse af deres diske med hensyn til varme og holdbarhed og en disk skulle være mellem 40 og 50 grader varm for længste holdbarhed. Kunne jo godt berolige lidt, man skal altså ikke stræbe efter en lavere temperatur. 

Jeg tror Google har lidt flere end de fleste.


Skrevet af: Prolly
Skrevet den: 07-Marts-2009 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi

Hej Jimmi , hvordan går det med din større HD efter software opdatering, som du vel nu må have udført ? Og hvordan mht temperatur, er det stadig max 47 grader ? (jeg har max set 47 grader med standard HD'en.)

Jeg tænker på at installere en http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390& language=en

Håber jeg kan finde gratis pgm til at clone den gamle HD , og så udvide optage-partitionen.

Mvh Prolly

PS : tak for dit 'pioner-arbejde' :)



-------------
Hej - Prolly.



Samsung SMT-H3126 PVR


Skrevet af: atdjei
Skrevet den: 07-Marts-2009 kl. 18:27

Hej

Ja ingen problemer efter software opdatering, og temperaturen er stadig i orden, ca 44 grader.

Så det kan jeg godt anbefale.

Hilsen Jimmi



Skrevet af: Prolly
Skrevet den: 07-Marts-2009 kl. 19:40

Super , og tak for hurtigt svar



-------------
Hej - Prolly.



Samsung SMT-H3126 PVR


Skrevet af: Prolly
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Prolly Prolly skrev:

Oprindeligt skrevet af atdjei atdjei skrev:

Hej igen

Så har jeg sat en anden 500Gb ( WD5000ABPS) disk i der ikke bruger så meget strøm og udvikler ret meget varme ( ca. 35 Grader i boksen). denne gang clonede jeg den med Paratition Commander, og derefter udvidede jeg den sidste partition med  samme program, og det virker perfekt, selv de gamle optagelser der lå på org. disken virker.

Hilsen Jimmi

Hej Jimmi , hvordan går det med din større HD efter software opdatering, som du vel nu må have udført ? Og hvordan mht temperatur, er det stadig max 47 grader ? (jeg har max set 47 grader med standard HD'en.)

Jeg tænker på at installere en http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390&language=en - http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=390& language=en

Håber jeg kan finde gratis pgm til at clone den gamle HD , og så udvide optage-partitionen.

Mvh Prolly

PS : tak for dit 'pioner-arbejde' :)

Så fik jeg sat den i, måtte også ty til Partition Manager for

at udvide optage-partitionen efter cloningen.

Det gav også mig 416GB ledig Harddisk ud af 436GB

Jeg opdaterede så til ny software, som netop er frigivet,

og det ser stadig ok ud. Blot lidt irriterende at man

nu kun kan se %vis fri Harddisk  (95% uden optagelser),

og ikke ser hvor mange GB man har fri eller HDs totale

antal GB. Det ville være rart med både GB fri/total OG % angivelse.



-------------
Hej - Prolly.



Samsung SMT-H3126 PVR


Skrevet af: mictand
Skrevet den: 11-Marts-2009 kl. 13:36

Oprindeligt skrevet af Prolly Prolly skrev:

Så fik jeg sat den i, måtte også ty til Partition Manager for

at udvide optage-partitionen efter cloningen.

Det gav også mig 416GB ledig Harddisk ud af 436GB

Jeg opdaterede så til ny software, som netop er frigivet,

og det ser stadig ok ud. Blot lidt irriterende at man

nu kun kan se %vis fri Harddisk  (95% uden optagelser),

og ikke ser hvor mange GB man har fri eller HDs totale

antal GB. Det ville være rart med både GB fri/total OG % angivelse.



Det er altså lækre informationer.
Thumbs up til alle der har udført operationen.


-------------
Sony 40W4000K | Intel NUC | HDHomerun | Yamaha A-S300 | Eltax Monitor III | PS3 | Raspberry Pi model B | Apple AirPort Extreme 802.11ac | iPhone 5


Skrevet af: Willum
Skrevet den: 13-Marts-2009 kl. 23:16
Så valgte jeg at tage chancen og sætte en 500 GB disk i maskinen.

Jeg brugte programmet Acronis Disk Director Suite 10, hvor jeg lavede en kopi af den originale og så udvidede det pladsen til optagelser. (Tog ca. 2 timer at få det hele flyttet da den gamle harddisk var fyldt).

Da jeg satte strøm til den valgte jeg at tvinge boksen til at hente nyeste opdatering igen, for at være helt sikker på at det var i orden, og der var ingen problemer med at opdatere.

Derefter prøvede jeg at tænde og indtil nu ser det godt ud. De gamle optagelser virker endnu, nøjagtigt ligesom før opgraderingen.

Temperaturen på den nye ligger efter en lille halv times afspilning af en optagelse på 34 grader.

Så jeg kan godt anbefale jer at opgradere. Det er ikke så svært som man skulle tro.

Den nye disk jeg satte i er en Western Digital AV-GP WD5000AVVS, som er købt hos http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd5000avvs/98250861/ - prcdata.dk til 515 kroner inkl porto. Den er beregnet til at sidde i en PVR-boks, som denne og derfor udvikler den ikke ret meget varme og bruger ikke ret meget strøm.

Jeg vil gerne forsøge at guide andre i gennem det her hvis i skulle få lyst, men jeg påtager mig intet ansvar.


Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 13-Marts-2009 kl. 23:23

Fandt denne:

http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd10evvs/98250853/ - http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd10evvs/98250853/

Det er WD AV-GP WD10EVVS - harddisk - 1 TB - SATA-300.

Der var vist en der satte en 500 GB af denne type i - har det sådan at hvis boksen skal åbnes så vil jeg helst gå hele vejen.

Har lejet boksen, det skal jeg nok ha ændret inden jeg begynder.

Mvh FNørd



Skrevet af: Willum
Skrevet den: 13-Marts-2009 kl. 23:37
Jeg beklager, men var lige hurtig nok. Jeg ville jo lige teste at optage men det ville den ikke. Så jeg valgte at formatere harddisken. 

Det positive er dog at det hele nu ser ud til at virke. Temperaturen er dog steget til 40 grader efter formateringen, men så længe den er under 55 ja så  er jeg ikke det mindste bange.

Boksen står og optager nu. Skriver lige en update inden for et par timer for at tjekke om det fortsat virker og hvordan det går med temperaturen.

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Fandt denne:

http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd10evvs/98250853/ - http://www.prcdata.dk/produkt/wd-av-gp-wd10evvs/98250853/

Det er WD AV-GP WD10EVVS - harddisk - 1 TB - SATA-300.

Der var vist en der satte en 500 GB af denne type i - har det sådan at hvis boksen skal åbnes så vil jeg helst gå hele vejen.

Har lejet boksen, det skal jeg nok ha ændret inden jeg begynder.

Mvh FNørd



Som jeg lige har skrevet så har jeg dennes lillebror på 500gb.

Jeg overvejede også en 1TB udgave, men var ikke sikker på om boksen kunne klare så meget. Har ikke hørt om nogen som har forsøgt med sådan en stor en endnu, så jeg valgte at nøjes med 500 GB, som dog er en klar forbedring i forhold til den originale.


Skrevet af: mgmg
Skrevet den: 14-Marts-2009 kl. 00:50
Hvad er den største "PVR" disk, der findes? (billigst mulig)

-------------
Kuro


Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 14-Marts-2009 kl. 09:22

Oprindeligt skrevet af Willum Willum skrev:

Jeg beklager, men var lige hurtig nok. Jeg ville jo lige teste at optage men det ville den ikke. Så jeg valgte at formatere harddisken. 

Det positive er dog at det hele nu ser ud til at virke. Temperaturen er dog steget til 40 grader efter formateringen, men så længe den er under 55 ja så  er jeg ikke det mindste bange.

Boksen står og optager nu. Skriver lige en update inden for et par timer for at tjekke om det fortsat virker og hvordan det går med temperaturen.
.

Er du flink lige at huske en update?



-------------
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.


Skrevet af: Willum
Skrevet den: 14-Marts-2009 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Er du flink lige at huske en update?



Ja selvfølgelig. Der gik dog lidt længere end forventet. ;)

Men tingene ser fortsat godt ud. Jeg har ikke set den over 45 grader endnu selv efter den havde optaget i 3 timer i træk.

De optagelser som jeg har lavet nu virker alle perfekt, og jeg kan ikke finde et eneste problem i forbindelse med skiftet af harddisk.

Så jeg fortryder bestemt ikke skiftet. Det giver langt større frihed, og når det hele virker så er det jo perfekt.


Skrevet af: Willum
Skrevet den: 15-Marts-2009 kl. 16:48
Så er der lige endnu en update.

Jeg har i dag set en 3½ timers optagelse. Boksen nåede op på 44 grader som det højeste.

Så jeg tør nu godt sige med sikkerhed at operationen var vellykket, og patienten er kommet sig 100%.


Skrevet af: dkwolf
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 08:30
så fik jeg smidt en 500Gb WD AVVS disk i min boks og den kører ganske smukt. Alt i alt pris 490kr og ~30 minutters arbejde for det :)

Kan nu have ~50 timers HD matriale på den og temperaturen er heller ikke steget i min boks.


-------------
Thomas

Samsumg LE-40R87 40"
Samsung 3126 HD HDD recorder (med 500Gb HDD mod)
Sony BDP-S550 Blu-Ray
Sony DG820 receiver
5.1 Gale Junior højtaler system


Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 16:23

Er det muligt at tvinge boksen til at køre opdateringen igen?

 

Bare inden jeg må formatere skidtet.

 

Jeg vil dog sige, at den opdateringen har hjulpet på flere ting. Så jeg er egentlig ganske tilfreds.




Print side | Luk vindue