Print side | Luk vindue

Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46816
Udskrevet den: 02-Maj-2025 kl. 17:32

Emne: Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD
Skrevet af: rasmuskarlsen
Emne: Hjælp mig med at vælge! Intel VS AMD
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 12:53
Hej kan simpelthen ikke vælge...
Og har nu brug for lidt hjælp!

Har set på følgende HTPC

1:

Intel E8400 Processor (3ghz)
Intel G45 Chipset baseret bundkort (Intel GMA X4500HD onboard)

2:

AMD 4850e (2.5ghz)
AMD 790gx chipset baseret bundkort (ATI Radeon HD 3300 onbaord)

Følgende prioteres:
Mulighed for at køre 24/7, derfor er lavt strømforbrug selvfølgelig vigtigt.. Men kan ikke rigtig finde nogle sammenligninge rmellem de 2 setups

Skal primært bruges til HTPC, derfor er afspilning af Bluray, HD, og de nyeste MKV 1080p prioteret højt. Skal gerne kunne klares med en lille CPU load.

Har valget den AMD CPU grundet den bruger lidt strøm, og alle de andre AMD sparker strømmåleren ud af propotioner

Skal gerne kunne spilles på (Sådan ikke de allernyeste spil, men det ville være rart hvis muligheden var der. Dog er HTPC delen vigtigere)

Skal gerne være fremtidssikker.. (Altså holde i 2 år minimum!) Her er jeg måske lidt selv kommet frem til den konklusion at intel løsningen er mere fremtidssikker end AMD løsningen... Men er ikke sikker på dette! Derudover er AMD løsningen klart mest velegnet til spil (Den er faktisk temmelig overraskende) Men ved ikke om den er "fremtidssikker"?

Hvad mener i..

Svar:
Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 21:00

Jeg har selv kig på lignende behov... og jeg har pt sat det op med et AMD chipset...

strømforbrug på processor er det thermal design power? når man kigger på specs på edbpriser?

der kan jeg se at din står til 45W, og den jeg har valgt AMD 64 x2 4400+ ligger på 65W, i så fald skal jeg nok lige have skiftet ønske til CPU..)

derudover har jeg ingen kommentarer til dit setup da, jeg ikke kender fordele mm ved de 2. Jegha bare læst at AMD skulle være fantastisk, og måske at G45 kunne have nogle kompabilitets problemer, men det er der delte meninger om.

Mht fremtidssikring på 2 år tror jeg ikke der er den store forskel på AMD og Intel.... de 2 firmaer skal nok stå stærke til den tid også

håber det gav lidt

Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 10-September-2008 kl. 21:41

Jeg ville vælge AMD løsningen, men efter G45 er kommet tror jeg ikke der er de helt store forskelle på de 2 modeller.. jeg tror heller ikke der er den store forskel i fremtidssikring, tror de begge klare 2 år uden problemer..

Det med spil tror jeg faktisk amd er bedst, dog uden at være nogen super platform til spil på nogen måde..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 12:52
Okay savner måske lidt kontrete sammenligner / Erfaringer, hvorfor AMD løsningen skulle være bedre?

Skrevet af: tosa
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 13:47

Processormæssigt er Intels processorer langt foran AMD's ditto.
Core2 har vel nærmest slået AMD i gulvet mht. ren processorkraft, og tidlige indikationer mener, at Core i7 (også kaldet Nehalem) skulle gøre det samme.

Men mht. onboard grafikkort er AMD langt foran Intels chipset.

X4500HD grafik chippen (den der bliver brugt på G45 bundkortene) har fået nogen kritik i de reviews jeg har læst.

Så du skal spørge dig selv om hvad du har mest brug for - processorkraft, eller onboard grafik løsning.

Skal den pakkes ned i et lille kabinet, og/eller er du på et mindre budget??
For ellers kunne du eventuelt bruge et Intel P45 bundkort med et grafikkort (pt. er HD4850 kortene de bedste til prisen) til, hvilket i langt de fleste tilfælde vil give den bedste løsning, omend det kræver et ATX kabinet.
Dog vil det være lidt overkill til en ren HTPC, som ikke skal bruges til andet (spil, arbejde etc.).

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af tosa tosa skrev:

Processormæssigt er Intels processorer langt foran AMD's ditto.
Core2 har vel nærmest slået AMD i gulvet mht. ren processorkraft, og tidlige indikationer mener, at Core i7 (også kaldet Nehalem) skulle gøre det samme.

Jeg er ikke helt enig i det. Jo Intel laver nogen processore som har flere kræfter end AMD, men det er jo ikke 100% hurtigere eller noget i den stil..

Og vælger man efter prisen, så er intel jo ikke hurtigere end AMD fra bunden og op til mellemklassen, det er ca det samme..

Så jo intel har PT de hurtigste processore på marked, men det er ikke som at vælge mellem en skoda og mercedes..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 17:16
Hmm Okay...

Men ved i noget angående Watt forbrug? Kan ikke rigtig finde nogle sammenligninger jeg kan bruge til noget.

Spørgsmål er så om det bedst kan betale sig at købe den intel løsning? Hvis f.eks. jeg kunne finde på at spille på den også?

Den skal bare pakkes ned i et normalt ATX kabinet, så det har ikke det vilde at sige.. Det med Intel løsningen med Det grafikkort, hvor meget vil det bruge i strøm så?

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 17:24

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

Jeg er ikke helt enig i det. Jo Intel laver nogen processore som har flere kræfter end AMD, men det er jo ikke 100% hurtigere eller noget i den stil..

Og vælger man efter prisen, så er intel jo ikke hurtigere end AMD fra bunden og op til mellemklassen, det er ca det samme..

Så jo intel har PT de hurtigste processore på marked, men det er ikke som at vælge mellem en skoda og mercedes..

Til alt andet end HTPC bliver Intel anbefalet i øjeblikket, og det er helt sikkert noget der kan måles på AMD's økonomi. Intels processorer er hurtigere og billigere end AMD's.
Det er kun til low-end computere og HTPC'er (ingen sammenligning i øvrigt, da det er af andre grunde mht HTPC'er) at AMD's processorer kan anbefales (ved low-end kun pga. priserne).

Du kan iøvrigt se på de performancecharts tom's hardware har mht. processorer her: http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benchmarks,16.html - http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benc hmarks,16.html

Her ser du, uanset hvad der bliver brugt som benchmark, at AMD halter meget efter (selv de hurtige AMD processorer).

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 17:56

Til alt andet end HTPC bliver Intel anbefalet i øjeblikket, og det er helt sikkert noget der kan måles på AMD's økonomi. Intels processorer er hurtigere og billigere end AMD's.
Det er kun til low-end computere og HTPC'er (ingen sammenligning i øvrigt, da det er af andre grunde mht HTPC'er) at AMD's processorer kan anbefales (ved low-end kun pga. priserne).

Du kan iøvrigt se på de performancecharts tom's hardware har mht. processorer her: http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benchmarks,16.html - http://www.tomshardware.co.uk/charts/desktop-cpu-charts/benc hmarks,16.html

Her ser du, uanset hvad der bliver brugt som benchmark, at AMD halter meget efter (selv de hurtige AMD processorer).

hvis vi kigger på de 2 processore, det kunne for så vidt være hvilket som helst af de intel og amd's modeller..

en intel E8400 har den billigste pris på edbpriser på lige over 1100 kr.

en amd 4850e fås til 385 kr..

Dvs intel cpu'en er ca 3 gange så dyr som den pågældende AMD..

Og da den 4850E er den samme som jeg har i mit mediecenter, hvor den kan klare alt jeg har smidt efter den, hvorfor er det så det er "billigere" at købe en der koster 3 gange så meget.. en E8400 er kraftigere, ja, men ikke 3 gange så kraftig, ikke engang dobbelt så kraftig.. og de krafter den har er der alligevel ikke behov for på en HTPC..

Derfor kan jeg ikke se at intel er det bedste valg.. Hvis intel chipsættet understøttede mere eller bedre på andre måder end AMD chipsættet, så kunne jeg se grunden til at vælge en dyrere cpu, men det gør det vist heller ikke ligefrem, snarere den anden vej..

Hvis trådstarter, skal spille spil som er meget krævende med processor ydelsen, så kan jeg se grunden til en intel cpu, selvom det er de færreste spil idag der kræver så meget af cpu'en, og selvom de gjorde ville det være det onboard grafikkort som var den helt store flaskehals der..

Kan du finde en Intel cpu til de ca 400 kr, som matcher en 4850e på strømforbrug og ydeevne, som kan bruges med de nye Intel chipsæt?

Skrevet af: Gnucifer
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 18:16
Har fulgt en lignende diskussion på avsforum. Der nævnes intels nye 45nm http://komplet.dk/k/ki.aspx?sku=376380 - E5200 som et bud på en budget low-power cpu til G45 bundkort. Der er en masse information gemt i mega-trådene om G45 http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1050334 - Micro og http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1050640 - Mini bundkortene fra Intel. Jeg har desværre ikke set nogen direkte sammenligning og måling af strømforbruget for henholdsvis amd og intel løsningen endnu (er selv på jagt) men folk mener at G45 + E5200 bør ligge omkring 30watt idle og med en 2,5" hd kan drives på en 80watt strømforsyning.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 18:57

hvis vi kigger på de 2 processore, det kunne for så vidt være hvilket som helst af de intel og amd's modeller..

Og da den 4850E er den samme som jeg har i mit mediecenter, hvor den kan klare alt jeg har smidt efter den, hvorfor er det så det er "billigere" at købe en der koster 3 gange så meget.. en E8400 er kraftigere, ja, men ikke 3 gange så kraftig, ikke engang dobbelt så kraftig.. og de krafter den har er der alligevel ikke behov for på en HTPC..

OK, nu negligerer du jo lige præcis det jeg skriver i det andet indlæg. At AMD kun vælges hvis det er til ren HTPC, eller hvis det er low-budget/low-end PC du vil bygge.
De kort du sammenligner er jo netop som at sammenligne en Ferrari og en Skoda. Altså den dyreste/bedste dual core fra Intel med en billig single core fra AMD.
Her er det jo klart, at AMD CPU'en er meget billigere. Men til gengæld får du også en processor der er langt underlegen på næsten alle områder.

En mere fair sammenligning burde være E8400 med AMDs XP64 6400+, som stadig er en del underlegen til core2duo processoren, men koster ca. 900 kr.

Vil du have bedst mulig price/performance (som vel egentlig i denne henseende betyder billigst mulig processor du kan finde hos forhandlere) bør du jvf. Toms Hardware gå efter AMD Sempron 64 2800+.
Jvf her: http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008/Price-Performance-Index,388.html - http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008/Price-Per formance-Index,388.html

Dog kan du få en 3000+ til 158 kr. så det bør vel være den man skal gå efter. Dog skal man jo så ikke tro den kan sammenlignes med en E8400 processor.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle finde en inferiør processor, for at komme ned på 400 kr. Jeg ville unden ingen omstændigheder vælge andet end Core2 i dag, med det jeg skal bruge min computer til. Det AMD kan levere er simpelthen bare ikke godt nok.
Jeg kunne da sikkert få fat i en gammel gammel processor gratis, som jeg kunne bruge, men min performance ville også blive derefter.

Jeg kan som nævnt godt forstå, hvis nogle vælger AMD til HTPC, da onboard grafik ofte er en prioritet der, og X4500 ikke er i nærheden af de bedre grafikchips AMD leverer. Og jeg kan også forstå at folk vælger AMD i budget/low-end computere. Men til alt andet er Intel lysår foran i øjeblikket, og de første tests af Core i7 bliver svær for AMD at matche.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:05
Okay spørgsmålet er som om jeg skal gøre som følger:

Pga. AMD bundkortets bedre grafikkort, og mulighed for hybrid Crossfire (Hvilket må betyde at jeg har mulighed for at kyle et sekundært grafikkort i senere -Uden det kræver nogle Watt egentlig -Pånær hvis jeg skal spille og lignende selvfølgelig)
Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft" Selvom det ikke tiltaler mig helt vildt at gøre det på denne måde..
Men så kan man så måske udskifte CPU'en om et år, når AMD nok har kommet med en hurtigere og strømbesparende CPU igen...

Men det er lidt pest eller kolera, fordi AMD bundkortet med dets egenskaber, er jeg helt vild med... Men er ikke helt overbevist om hvad deres processorer "kan"
Derimod er jeg helt vild med Intels Processorer. Men igen deres bundkort med nævnte chipsets er jo ikke noget at prale af.

Men så tænkte jeg igen. At hvis de 2 nævnte systemer, bruger lige meget strøm ca (dette ville jeg gerne have undrbygget!)??? Så kunne man jo altid tage Intel løsningen, og så senere tilkøbe et sekundært grafikkort dertil, som måske kun brugte 20W idle?

Kan se diskusionen har drejet sig lidt hen på prisen... Men hvis der f.eks. er 2 valg. en CPU til 400kr samt en til 1000kr. Så kan jeg godt leve med at give de 600kr mere, hvis jeg får en bedre ydelse (Strømbesparende, hurtig, samt god til at køre flere programmer samtidig)

Syntes jeg fandt på nettet at den 4850e kræver 45W TPD (Hvad betyder det? - Er det Idle?) Det kunne være rart at vide hvad en E8400 Brugte til sammenligning. Om det er ca. det samme?

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:09

Oprindeligt skrevet af rasmuskarlsen rasmuskarlsen skrev:

Pga. AMD bundkortets bedre grafikkort, og mulighed for hybrid Crossfire (Hvilket må betyde at jeg har mulighed for at kyle et sekundært grafikkort i senere -Uden det kræver nogle Watt egentlig -Pånær hvis jeg skal spille og lignende selvfølgelig)
Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft"
Men så kan man så måske udskifte CPU'en om et år, når AMD nok har kommet med en hurtigere og strømbesparende CPU igen...

Om et år er der nok en god chance for, at du vil skulle skifte bundkort og RAM også, hvis du vil skifte CPU.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:16

OK, nu negligerer du jo lige præcis det jeg skriver i det andet indlæg. At AMD kun vælges hvis det er til ren HTPC, eller hvis det er low-budget/low-end PC du vil bygge.
De kort du sammenligner er jo netop som at sammenligne en Ferrari og en Skoda. Altså den dyreste/bedste dual core fra Intel med en billig single core fra AMD.
Her er det jo klart, at AMD CPU'en er meget billigere. Men til gengæld får du også en processor der er langt underlegen på næsten alle områder.

En mere fair sammenligning burde være E8400 med AMDs XP64 6400+, som stadig er en del underlegen til core2duo processoren, men koster ca. 900 kr.

Vil du have bedst mulig price/performance (som vel egentlig i denne henseende betyder billigst mulig processor du kan finde hos forhandlere) bør du jvf. Toms Hardware gå efter AMD Sempron 64 2800+.
Jvf her: http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008/Price-Performance-Index,388.html - http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2008/Price-Per formance-Index,388.html

Dog kan du få en 3000+ til 158 kr. så det bør vel være den man skal gå efter. Dog skal man jo så ikke tro den kan sammenlignes med en E8400 processor.

Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle finde en inferiør processor, for at komme ned på 400 kr. Jeg ville unden ingen omstændigheder vælge andet end Core2 i dag, med det jeg skal bruge min computer til. Det AMD kan levere er simpelthen bare ikke godt nok.
Jeg kunne da sikkert få fat i en gammel gammel processor gratis, som jeg kunne bruge, men min performance ville også blive derefter.

Jeg kan som nævnt godt forstå, hvis nogle vælger AMD til HTPC, da onboard grafik ofte er en prioritet der, og X4500 ikke er i nærheden af de bedre grafikchips AMD leverer. Og jeg kan også forstå at folk vælger AMD i budget/low-end computere. Men til alt andet er Intel lysår foran i øjeblikket, og de første tests af Core i7 bliver svær for AMD at matche.

4850e er en DUALCORE cpu.

Der er forskel i ydelsen, men den er ikke så stor som du vil gøre den til.

Nå skriver jeg skriver at jeg synes den er bedre og billigere, er det netop fordi det er en HTPC han spørger til, hvis han spurgte om en cpu til en gamerpc kunne jeg godt finde på og svare intel.. Men nu er det jo rent faktisk en HTPC han spørger om.....

Nu må jeg så spørge, hvad er det lige du skal bruge den E8400 til??, hvad er det en "utrolig" langsom PCU som 4850e ikke kan på en htpc, kan du svare på det??

Kan du give en grund til man skal vælge en E8400 på en HTPC frem for f.eks en 4850e ???

Skal liges siges at, jeg har intet mod intel, jeg sidder selv på min staionær computer lige nu, med en intel e440 cpu, og jeg går netop og tænker på at opgradere til en E8400, så det er ikke fordi jeg har noget imod intels produkter

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:19
Har lige opdateret mit seneste indlæg, det må i meget gerne lige læse igen...

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:26

Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft" Selvom det ikke tiltaler mig helt vildt at gøre det på denne måde..

Men det er lidt pest eller kolera, fordi AMD bundkortet med dets egenskaber, er jeg helt vild med... Men er ikke helt overbevist om hvad deres processorer "kan"
Derimod er jeg helt vild med Intels Processorer. Men igen deres bundkort med nævnte chipsets er jo ikke noget at prale af.

Men så tænkte jeg igen. At hvis de 2 nævnte systemer, bruger lige meget strøm ca (dette ville jeg gerne have undrbygget!)??? Så kunne man jo altid tage Intel løsningen, og så senere tilkøbe et sekundært grafikkort dertil, som måske kun brugte 20W idle?

Kan se diskusionen har drejet sig lidt hen på prisen... Men hvis der f.eks. er 2 valg. en CPU til 400kr samt en til 1000kr. Så kan jeg godt leve med at give de 600kr mere, hvis jeg får en bedre ydelse (Strømbesparende, hurtig, samt god til at køre flere programmer samtidig)

Syntes jeg fandt på nettet at den 4850e kræver 45W TPD (Hvad betyder det? - Er det Idle?) Det kunne være rart at vide hvad en E8400 Brugte til sammenligning. Om det er ca. det samme?

Min internet fucker for vildt lige nu, ved ikke hvad der er galt, men nu har jeg flere gange skrevet lange svar, hvorefter det bliver slettet da internettet skodder.. så gider ikke svare mere før det bliver iorden..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 19:36

Okay spørgsmålet er som om jeg skal gøre som følger: Pga. AMD bundkortets bedre grafikkort, og mulighed for hybrid Crossfire (Hvilket må betyde at jeg har mulighed for at kyle et sekundært grafikkort i senere -Uden det kræver nogle Watt egentlig -Pånær hvis jeg skal spille og lignende selvfølgelig) Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft" Selvom det ikke tiltaler mig helt vildt at gøre det på denne måde.. Men så kan man så måske udskifte CPU'en om et år, når AMD nok har kommet med en hurtigere og strømbesparende CPU igen... Men det er lidt pest eller kolera, fordi AMD bundkortet med dets egenskaber, er jeg helt vild med... Men er ikke helt overbevist om hvad deres processorer "kan" Derimod er jeg helt vild med Intels Processorer. Men igen deres bundkort med nævnte chipsets er jo ikke noget at prale af. Men så tænkte jeg igen. At hvis de 2 nævnte systemer, bruger lige meget strøm ca (dette ville jeg gerne have undrbygget!)??? Så kunne man jo altid tage Intel løsningen, og så senere tilkøbe et sekundært grafikkort dertil, som måske kun brugte 20W idle? Kan se diskusionen har drejet sig lidt hen på prisen... Men hvis der f.eks. er 2 valg. en CPU til 400kr samt en til 1000kr. Så kan jeg godt leve med at give de 600kr mere, hvis jeg får en bedre ydelse (Strømbesparende, hurtig, samt god til at køre flere programmer samtidig) Syntes jeg fandt på nettet at den 4850e kræver 45W TPD (Hvad betyder det? - Er det Idle?) Det kunne være rart at vide hvad en E8400 Brugte til sammenligning. Om det er ca. det samme?

Min internet fucker for vildt lige nu, ved ikke hvad der er galt, men nu har jeg flere gange skrevet lange svar, hvorefter det bliver slettet da internettet skodder.. så gider ikke svare mere før det bliver iorden..

EJ :( Kan du ikk skrive det i notepad først så :)
Hvis alt går godt håber jeg på at ku bestille det imorgen nemlig...
Vh Rasmus

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 20:33

Nå skriver jeg skriver at jeg synes den er bedre og billigere, er det netop fordi det er en HTPC han spørger til, hvis han spurgte om en cpu til en gamerpc kunne jeg godt finde på og svare intel.. Men nu er det jo rent faktisk en HTPC han spørger om.....

Kan du give en grund til man skal vælge en E8400 på en HTPC frem for f.eks en 4850e ???

Skal liges siges at, jeg har intet mod intel, jeg sidder selv på min staionær computer lige nu, med en intel e440 cpu, og jeg går netop og tænker på at opgradere til en E8400, så det er ikke fordi jeg har noget imod intels produkter

Du laver godt nok quotes til mine indlæg, med mine quotes i, men jeg er usikker på om du læser dem, eller om du tager uddrag af dem og svarer på det.

Jeg har hele tiden skrevet, at til en ren HTPC vil G45 nok ikke være det optimale chipset at vælge, da onboard grafik vil være bedre på et AMD kort.
Jeg har også hele tiden skrevet, at til low-end PC'er (som ikke er HTPC'er) vil AMD sandsynligvis også være at foretrække, hvilket også er bekræftet af price/performance indekset på Toms Hardware.

Men jeg har også hele tiden svaret på rasmuskarlsens initielle indlæg, hvor han gerne vil have forskellene at vide, og jeg ser på intet tidspunkt prisen som en faktor. Til gengæld skriver han, at han gerne vil kunne spille computer på den også.

Hvis jeg skulle bygge ren HTPC, ved jeg ikke om jeg ville vælge integreret grafik, eller et grafikkort. Jeg ville nu nok vælge det sidste, og så ville jeg ikke være i tvivl om at det skulle være et Intel bundkort. Forøvrigt er de nye 4800 kort også ret gode strømbesparere.

Forøvrigt vil jeg da også lige nævne for dig rasmuskarlsen, at Western Digitals Green Harddiske også skulle bruge ret lidt strøm (hvilket velociraptor drevene også gør, men de er noget dyrere).

Nu må jeg så spørge, hvad er det lige du skal bruge den E8400 til??, hvad er det en "utrolig" langsom PCU som 4850e ikke kan på en htpc, kan du svare på det??

Hvis du spørger mig personligt, så er det en computer der skal bruges til all-round brug. Altså både HTPC, spil og arbejde (som regel alle ting på en gang ).
Men jeg bruger også 3.600 på harddiske, så der bliver ikke sparet ret mange steder, ud over ved grafikkortet, hvor jeg kun vælger HD4850, og ikke 4870 eller 2x48xx.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 20:38

45w TDP er max forbruget for den pågældende cpu. i idle, bruger den næsten ingen strøm.

Intel cpu'en bruger så vidt jeg ved ca det samme, men det er vigtigt at vide det er forbruget som cpu+ chipsæt bruger der er vigtigt, det er ligemget om cpu bruger 1 watt, hvis chipsættet bruger 50w(overdrivelse)

kan ikke sige hvilke af de 2 kombinationer der bruger mindst strøm, har ikke set en test mod hinanden..

Begge løsninger er sikkert fine, jeg ved dog ikke så meget om intel løsningen, ved naturligvis mest om det jeg selv har .

Så hvad du vil vælge er helt op til dig selv..

Skrevet af: jeje
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 20:40

Okay spørgsmålet er som om jeg skal gøre som følger: Pga. AMD bundkortets bedre grafikkort, og mulighed for hybrid Crossfire (Hvilket må betyde at jeg har mulighed for at kyle et sekundært grafikkort i senere -Uden det kræver nogle Watt egentlig -Pånær hvis jeg skal spille og lignende selvfølgelig) Så er det lige før at det måske bedst kan svare sig at købe det AMD bundkort nu, sammen med en 4850e, og så leve med den "dårligere CPU kraft" Men så kan man så måske udskifte CPU'en om et år, når AMD nok har kommet med en hurtigere og strømbesparende CPU igen...

Om et år er der nok en god chance for, at du vil skulle skifte bundkort og RAM også, hvis du vil skifte CPU.

Hvorfor tror du det?

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 20:43

Du laver godt nok quotes til mine indlæg, med mine quotes i, men jeg er usikker på om du læser dem, eller om du tager uddrag af dem og svarer på det.

Jeg har hele tiden skrevet, at til en ren HTPC vil G45 nok ikke være det optimale chipset at vælge, da onboard grafik vil være bedre på et AMD kort.
Jeg har også hele tiden skrevet, at til low-end PC'er (som ikke er HTPC'er) vil AMD sandsynligvis også være at foretrække, hvilket også er bekræftet af price/performance indekset på Toms Hardware.

Men jeg har også hele tiden svaret på rasmuskarlsens initielle indlæg, hvor han gerne vil have forskellene at vide, og jeg ser på intet tidspunkt prisen som en faktor. Til gengæld skriver han, at han gerne vil kunne spille computer på den også.

Hvis jeg skulle bygge ren HTPC, ved jeg ikke om jeg ville vælge integreret grafik, eller et grafikkort. Jeg ville nu nok vælge det sidste, og så ville jeg ikke være i tvivl om at det skulle være et Intel bundkort. Forøvrigt er de nye 4800 kort også ret gode strømbesparere.

Forøvrigt vil jeg da også lige nævne for dig rasmuskarlsen, at Western Digitals Green Harddiske også skulle bruge ret lidt strøm (hvilket velociraptor drevene også gør, men de er noget dyrere).

Hvis du spørger mig personligt, så er det en computer der skal bruges til all-round brug. Altså både HTPC, spil og arbejde (som regel alle ting på en gang ).
Men jeg bruger også 3.600 på harddiske, så der bliver ikke sparet ret mange steder, ud over ved grafikkortet, hvor jeg kun vælger HD4850, og ikke 4870 eller 2x48xx.

jeg læser faktisk dine indlæg, og vil også til dels give dig ret, ment på den måde, at vil han lave en computer til allround brug, som også kan bruge til HTPC, og det ikke betyder noget om den koster 1000 kr mere eller mindre, så ville jeg også vælge en intel E8400 løsning.. netop fordi man der rent faktisk kan bruge de ekstra kræfter til noget..

Det var bare ikke mit indtryk at det var det han ville have...

Og skulle jeg spille på den ville jeg naturligvis have et grafikkort i, de onboard løsninger er bare ikke særlig godt egnet til at spille på.. de kan kører nogen af de nyeste spil, i laveste opløsning i FPS lige over den hakker, men hvem spiller i laveste opløsning idag.. nææ så ville jeg sætte et AMD 4850/70 i, så man kan få noget ordenligt grafik i god opløsning..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 20:55
Okay...

Har lige fundet på nettet at en E8400, har et TDP på 65W, altså 20W mere end en 4850e.. Dette kan vi vist godt konkludere er rimelig tæt på hinanden. Er egentlig overrasket over E8400 ikke bruger mere. Når man tænker på hvor meget den egentlig yder i forhold til 4850e!

Men man kan jo selvfølgelig godt argumentere for at købe amd bundkortet istedet, da det onbaord Grafik skulle sørge for at afhjælpe CPU'en en del under spil og specielt videoafspilning (Som jo er det primære)
Derved sørge for at CPU'en kun kører med 10% load under f.eks. videoafspilning (Hvilket jo sparer en del i strømforbrug) Men så er spørgsmålet så igen hvor meget det indbyggede grafikkort bruger ekstra i Strømforbrug ved at tage over i denne process.

Angående hardiske, så vil jeg lave et Raid 5, og køber derfor nogle Samsung 1Tb harddiske (Billige -og gode anmeldelser) Men så vidt jeg ved er det da helder ikke harddiske der bruger det vilde i strøm...

Men syntes godtnok den diskusion her er svær...

Hvad bruger de sekundære grafikkort da egentlig i strømforbrug? (Hvis man bare vil køre spil nogenlunde - og ikke er på jagt efter de allermest strømslugende på markedet)

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 21:54
Er lige på jagt efter en AMD processor som yder godt, med en TDP på ca. 65W. Det må man da kunne få.
Nogle bud? Eller ligger alle AMD procesorerne oppe på 95W og mere?
Vælger AMD løsningen såfremt jeg kan finde en AMD som er 20% dårligere en E8400. Samt hvor den holder sig på TDP 65W

Fandt disse værdier på siden:
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/24/amd-phenom-x4-9350e/12 - Sammenligning af Watt forbrug
Dette er dog med et Nvidia GeForce 8800 Ultra. Men dette er trukket fra, og sat til at udgøre 100W, som kan udledes ved at sammenligne dette skema, samt skemaet på side 13, på siden. Så derfor kan nedenstående tal bruges, eftersomde kun er baseret på CPU load, og ingen aflastning på GFX

CPU Navn > Watt forbrug Idle, Watt forbrug Load (Prime95 Load) Testet er med standard bundkort (Kun onboard grafik) + diverse standard hardware.

E8400
51, 91

Athlon 64 X2 4850e (2x2.5GHz, 1.0GHz HTT, CnQ Enabled)
55, 96

Phenom X4 9350e (DR-B3, 65nm) (Cool'n'Quiet Enabled)
75, 127

Phenom X3 8750 (B3, 65nm) (Cool'n'Quiet Enabled)
80, 144

Phenom X4 9500 (DR-B2, 65nm)
107, 153

Phenom X4 9600 (DR-B2, 65nm)
113, 154

Athlon X2 6000+ (JH-F3, 90nm)
91, 173

Athlon X2 6400+ (JH-F3, 90nm)
93, 174

Core 2 Quad Q6600 (G0, 65nm)
79, 185

Phenom X4 9550 (DR-B3, 65nm) (Cool'n'Quiet Enabled)
100, 189

Core 2 Quad Q6700 (G0, 65nm)
82, 193

Phenom X4 9750 (DR-B3, 65nm) (Cool'n'Quiet Enabled)
98, 199

Phenom 9850 X4 (DR-B3, B3) (Cool'n'Quiet Enabled)
102, 206

Som i kan se, så bruger alle AMD Cpu'erne jo væsentligt mere i strøm end E8400... Lidt negativt. X9350e, er jo afløseren for 4850e, så vil lige kigge på den hvad den kan præstere af ydelse...

Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:08

Efter at ha læst dine for imod vil jeg helt klart sige gå efter Amd setuppet og lav det billigt. Det er stærkt nok. Mine erfaringer siger også at amd kører bedre irl. HAr tit prøvet pc´er med store hurtige intel cpu´er og det går ok slet ikke det men amd selv om de i benchmarks test eftergånden sakker en del bagud klarer amd sig ret godt og virker til der er en del mindre problerm med amd i forhold windows vista og forskellige spil prg.

Du kan ikke både få lav strøm og den vildeste spille maskine. Du vil bygge en htpc så gør det og brug de penge der er nødvendigt for at din maskine kører flydende og pt klarer det amd setup du har fundet det perfekt..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:08
Hurtigste 65 W X2: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=446178 - Athlon 64 X2 5600+ 1 MB .
Brug ikke Phenom - højt idle-forbrug.

EDIT: rasmuskarlsens skema viser, at de nye Phenoms idle-forbrug er blevet meget mindre, så måske er de brugbare.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:34
Har postet et skema ovenfor, som nok giver nogle interesante vinkler, i forhold til denne diskusion. Det viser sig jo at E8400 ikke bruger noget strøm overhovedet næsten :)

Mens at AMD's 9350e dog viser sig en interresant komponent i en HTPC. (Udfra strømforbrug) Dog er det så ærgeligt hvis man læser om dens ydelse (Som vi på forhånd slår fast er bedre end 4850e)
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/24/amd-phenom-x4-9350e/7 - CPU sammenligning, Benchmark i spil samt programmer. Bl.a. Intel E8400 VS AMD 9350e
Så er det jo helt galt!

Altså når en E8400 bruger så lidt i strøm. Så kan jeg ikke se nogen grund til at vælge en AMD løsning (Hvor stort set det eneste grundlag nu er at gøre det pga det onbaord grafikkort -Hvor man så kunne aflaste CPU'en her ved at lade GPU'en tage over ved f.eks. videoafspilning)

Hvis E8400 bruger så lidt strøm alligevel, så er det jo lige meget om intels onboard grafikkort ikke yder så godt som AMD's onboard? Så bruger Intels CPU jo bare selv kræfterne på at afspille filmen f.eks.
Når den alligevel ikke bruger mere strøm, så mister man jo stort set ingenting ved at gøre det på denne måde.
Derudover får man jo en væsentligt bedre CPU...

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:48

Har postet et skema ovenfor, som nok giver nogle interesante vinkler, i forhold til denne diskusion. Det viser sig jo at E8400 ikke bruger noget strøm overhovedet næsten :)

Mens at AMD's 9350e dog viser sig en interresant komponent i en HTPC. (Udfra strømforbrug) Dog er det så ærgeligt hvis man læser om dens ydelse (Som vi på forhånd slår fast er bedre end 4850e)
http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/24/amd-phenom-x4-9350e/7 - CPU sammenligning, Benchmark i spil samt programmer. Bl.a. Intel E8400 VS AMD 9350e
Så er det jo helt galt!

Skal liges siges at det er ikke så mange programmer endnu som kan bruge 4 kerner, så der er sikkert programmer som kører hurtigere på en x2 5600+ eller 4850e end de gør på den phenom 9350e.

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:51
Venligst lige kommenter mit svar i min seneste post. Har lige lavet en opdatering på det, som jeg meget gerne vil høres jeres synspunkt på :)

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 22:59

Så er det jo helt galt!

Altså når en E8400 bruger så lidt i strøm. Så kan jeg ikke se nogen grund til at vælge en AMD løsning (Hvor stort set det eneste grundlag nu er at gøre det pga det onbaord grafikkort -Hvor man så kunne aflaste CPU'en her ved at lade GPU'en tage over ved f.eks. videoafspilning)

Hvis E8400 bruger så lidt strøm alligevel, så er det jo lige meget om intels onboard grafikkort ikke yder så godt som AMD's onboard? Så bruger Intels CPU jo bare selv kræfterne på at afspille filmen f.eks.
Når den alligevel ikke bruger mere strøm, så mister man jo stort set ingenting ved at gøre det på denne måde.
Derudover får man jo en væsentligt bedre CPU...

Forskellen i strømforbrug på de 2 forskellige systemer er ret lille i forvejen, så det skal ikke være derfor du vælger den ene eller den anden.

Hvis du gerne vil have en computer med den hurtigste cpu, så synes jeg du skal vælge det...

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:05

Har postet et skema ovenfor, som nok giver nogle interesante vinkler, i forhold til denne diskusion. Det viser sig jo at E8400 ikke bruger noget strøm overhovedet næsten :) Mens at AMD's 9350e dog viser sig en interresant komponent i en HTPC. (Udfra strømforbrug) Dog er det så ærgeligt hvis man læser om dens ydelse (Som vi på forhånd slår fast er bedre end 4850e) http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/24/amd-phenom-x4-9350e/7 - CPU sammenligning, Benchmark i spil samt programmer. Bl.a. Intel E8400 VS AMD 9350e Så er det jo helt galt! Altså når en E8400 bruger så lidt i strøm. Så kan jeg ikke se nogen grund til at vælge en AMD løsning (Hvor stort set det eneste grundlag nu er at gøre det pga det onbaord grafikkort -Hvor man så kunne aflaste CPU'en her ved at lade GPU'en tage over ved f.eks. videoafspilning) Hvis E8400 bruger så lidt strøm alligevel, så er det jo lige meget om intels onboard grafikkort ikke yder så godt som AMD's onboard? Så bruger Intels CPU jo bare selv kræfterne på at afspille filmen f.eks. Når den alligevel ikke bruger mere strøm, så mister man jo stort set ingenting ved at gøre det på denne måde. Derudover får man jo en væsentligt bedre CPU...

Forskellen i strømforbrug på de 2 forskellige systemer er ret lille i forvejen, så det skal ikke være derfor du vælger den ene eller den anden.

Hvis du gerne vil have en computer med den hurtigste cpu, så synes jeg du skal vælge det...

Jamen har bare selv svært ved at finde argumenter for AMD løsningen nu. Det eneste kunne være at CPU'en er lidt dyrere ved at vælge Intel løsningen.. Men så tror jeg også den stopper der?

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:07

Har postet et skema ovenfor, som nok giver nogle interesante vinkler, i forhold til denne diskusion. Det viser sig jo at E8400 ikke bruger noget strøm overhovedet næsten :) Mens at AMD's 9350e dog viser sig en interresant komponent i en HTPC. (Udfra strømforbrug) Dog er det så ærgeligt hvis man læser om dens ydelse (Som vi på forhånd slår fast er bedre end 4850e) http://www.bit-tech.net/hardware/2008/07/24/amd-phenom-x4-9350e/7 - CPU sammenligning, Benchmark i spil samt programmer. Bl.a. Intel E8400 VS AMD 9350e Så er det jo helt galt! Altså når en E8400 bruger så lidt i strøm. Så kan jeg ikke se nogen grund til at vælge en AMD løsning (Hvor stort set det eneste grundlag nu er at gøre det pga det onbaord grafikkort -Hvor man så kunne aflaste CPU'en her ved at lade GPU'en tage over ved f.eks. videoafspilning) Hvis E8400 bruger så lidt strøm alligevel, så er det jo lige meget om intels onboard grafikkort ikke yder så godt som AMD's onboard? Så bruger Intels CPU jo bare selv kræfterne på at afspille filmen f.eks. Når den alligevel ikke bruger mere strøm, så mister man jo stort set ingenting ved at gøre det på denne måde. Derudover får man jo en væsentligt bedre CPU...

Jamen har bare selv svært ved at finde argumenter for AMD løsningen nu. Det eneste kunne være at CPU'en er lidt dyrere ved at vælge Intel løsningen.. Men så tror jeg også den stopper der?

Også har du jo også valgt..

Det er jo kun dit valg, jeg valgte mit hardware udfra hvad min HTPC skulle bruges til, hvis du mener en hurtig cpu er nødvendig til dit forbrug, jamen så er det naturligvis det du skal vælge..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:13
Ja nemlig. Ved godt det er lidt overkill... Men 600 mere, og så får jeg næsten en dobbelt så god computer i ydelse... Det er altså også værd at tage med.

Og eftersom vi kan udelukke strømforbrug, elelr i hvert fald sætte det lig hinanden, så er det ikke en faktor mere jo.

Så kan jeg altid tilkøbe et GFX senere, hvis jeg får behov for det. Og den E8400 er helt håbløs sammen med onboard Grafik i spil, hvis jeg får lyst til det.

Men til brug ved multitasking og have en masse ting kørende samtidigt, så er Intels jo bedre -Har jeg selv læst i testene jo..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:19

Ja nemlig. Ved godt det er lidt overkill... Men 600 mere, og så får jeg næsten en dobbelt så god computer i ydelse... Det er altså også værd at tage med.

Og eftersom vi kan udelukke strømforbrug, elelr i hvert fald sætte det lig hinanden, så er det ikke en faktor mere jo.

Så kan jeg altid tilkøbe et GFX senere, hvis jeg får behov for det. Og den E8400 er helt håbløs sammen med onboard Grafik i spil, hvis jeg får lyst til det.

Men til brug ved multitasking og have en masse ting kørende samtidigt, så er Intels jo bedre -Har jeg selv læst i testene jo..

Som tidligere skrevet, hvis det er multi tasking med en masse ting kørende samtidig, som du har brug på på din HTPC, så er det jo lige sådan en du skal have..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:33
Okay. Jeg siger tak for diskutionen...
Vil bestille det hele imorgen middag så.

Hvis der er nogle der har nogle sidste Quotes til dette indlæg, så må i meget gerne fyre løs. Så vil jeg læse det imorgen inden jeg bestiller..

Skrevet den: 14-September-2008 kl. 23:58
Det er ikke et entydigt billede m.h.t. til hvilken CPU, der er hurtigst, se bare http://www.tomshardware.com/reviews/e8500-phenom-9350e,2010-6.html - her . Supreme Commander kører næsten dobbelt så hurtigt på 9350e i forhold til E8500 (3,16 GHz). Tilsyneladende kan mange applikationer kun udnytte 2 kerner i dag. Det ændrer sig nok i fremtiden.

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 01:11
Ja har også lige læst den test... Men du kan så vende den om og sige, at det kun er i det enkelte tilfælde (tror jeg) at 9350e vinder. Alle andre sammenligner i det link du henviser til vinder Intel...

Hvis vi udelukkende snakker CPU kræfter. Så tror jeg ikke det er det rigtige tidspunkt at investere i Quad Core (Hvis du sammenligner prisen med hvad du får af samme kræfter hos en Duo 2 Core) De er ikke gode nok endnu... Efter min mening af hvad jeg har set i test's

Mit eneste Argument for at købe den 9350e, var egentlig bare så jeg kunne få det AMD bundkort med 790GX Chipsæt :)
Men det kan ikke rigtig betale sig jo, når der er så meget forskel i de 2 cpu'er, og de koster det samme ca.

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 01:29
Jamen jeg er enig, da det drejer sig om en HTPC, hvor effektforbruget skal holdes lavt. Det var mere for at gøre opmærksom på, at man ikke blindt skal købe Intel dual core. Var det en gaming PC skal man måske hellere købe quad cores, se http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/9109982 - guide til sammensætning af gaming PC.

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 12:02
Følgende komponenter er nu bestilt:

3 x Samsung SpinPoint F1 HD103UJ (1Tb)
1 x Kingston HyperX 2 x 1 GB
1 x Antec Sonata III 500 Kabinet
1 x TRENDnet TEW 623PI (Trådløs 300Mbps)
1 x Logitech Cordless Desktop EX 100
1 x Core 2 Duo E8400 3 GHz (BOX)
1 x Gigabyte GA-EG45M-DS2H

Så skal der noget RAID 5 sættes op :)

Måske lidt overdrevet... Men så skulle den også gerne kunne holde et stykke tid! Hvad mener i?

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 12:30

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Jamen jeg er enig, da det drejer sig om en HTPC, hvor effektforbruget skal holdes lavt. Det var mere for at gøre opmærksom på, at man ikke blindt skal købe Intel dual core. Var det en gaming PC skal man måske hellere købe quad cores, se http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/08/07/14/9109982 - guide til sammensætning af gaming PC.

Det er måske lidt OT, men til ren gaming kan det bedst betale sig at køre Dual Core, der findes vel ca. 1-2 spil der kan udnytte 4 kerner, så det vil være spild til en gamer PC. Det er kun folk der skal køre ret krævende applikationer der pt. har behov for Quad core computere.

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 13:25

Det er måske lidt OT, men til ren gaming kan det bedst betale sig at køre Dual Core, der findes vel ca. 1-2 spil der kan udnytte 4 kerner, så det vil være spild til en gamer PC. Det er kun folk der skal køre ret krævende applikationer der pt. har behov for Quad core computere.

De fleste nye spil kommer nok til at understøtte quad core, så til en gamer computer synes jeg en quadcore er en ganske fornuftig ting..

hvis altså hver kerne i sig selv yder fornuftigt, det nytter jo ikke noget den kun er god til spil der understøtter quad core.. hvis kernene kun er 2,0 ghz, synes jeg ikke det er optimalt.. det skal være en af de højere quad core..

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 14:40
Nu ved jeg ikke om jeg burde oprette en særskilt tråd til dette spørgsmål, da det bevæger sig lidt ud over tråden. Men vælger nu at fyre det ind her istedet.

Skal jo køre med Raid 5 (3x1Tb), som skal bruges til film osv.

Men derudover skal jeg også have et OC ind (Bliver Vista, selvom jeg ikke kan fordrage det!!)

Ville det bedste så være:

1:
Lave 2 partitioner ud af Raid drevene. eks. 30Gb (Os)
Og så de resterende Ca. 1920Gb til diverse?
Alle SATA II diske selvfgølgelig!
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 1 TB
7200 rpm / 32 MB / Serial ATA-300 / 8.9 ms

2:
Lave 1 partition (3x1Tb i Raid 5) og så koble en 4 harddisk til. Men her ville jeg så bruge en ATA harddisk jeg har liggende til OS..
WD Caviar Blue WD3200JB 320 GB
7200 rpm / 8 MB / ATA-100 / 8.9 ms

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 15:38

jeg læser faktisk dine indlæg, og vil også til dels give dig ret, ment på den måde, at vil han lave en computer til allround brug, som også kan bruge til HTPC, og det ikke betyder noget om den koster 1000 kr mere eller mindre, så ville jeg også vælge en intel E8400 løsning.. netop fordi man der rent faktisk kan bruge de ekstra kræfter til noget..

Det var bare ikke mit indtryk at det var det han ville have...

Og skulle jeg spille på den ville jeg naturligvis have et grafikkort i, de onboard løsninger er bare ikke særlig godt egnet til at spille på.. de kan kører nogen af de nyeste spil, i laveste opløsning i FPS lige over den hakker, men hvem spiller i laveste opløsning idag.. nææ så ville jeg sætte et AMD 4850/70 i, så man kan få noget ordenligt grafik i god opløsning..

Jeg tror grundlæggende set vi er enige, hvilket også var grunden til at jeg var i tvivl om du læste mine indlæg.
For jeg påpegede bare forskellene mellem AMD og Intel, og gav forslag til hvornår man burde benytte hvad.
Jeg tog ikke hensyn til økonomi, da der er relativt små penge (især på dette forum, hvor der ofte bliver diskuteret fladskærme til 20K, så virker 600 kr. som småpenge), og da trådstarteren ikke havde det som et krav, at det skulle være billigt.

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 15-September-2008 kl. 19:10
Hej Rasmus

Jeg bliver nødt til at spørge. Hvorfor i al vide verden 2 partitioner på et raid 5 og hvorfor hundrede et raid 5 til et os. Med mindre du har hotswap funktionalitet, skal du alligevel lukke maskinen ned for at skifte diskene. hvad angår at bruge raid 5 til OS partitionen er rigtigt skidt. de onboard raidcontrollere udnytter desværre CPU for at kunne styre paritets delen til den sidste disk med krafitg nedsat performance til følge. og 2GB ram til en 2TB raid5 når du skal skrive store filer er sg ikke meget. Der er lavet en række tests og raid5 bliver noget frygtlig noget med TB partitioner, med mindre man har en dedikeret controller. Det er ligesom derfor at en enterprise controller har sin egen cpu på over 1GHz for at kunne klare trafikken.
Køb i stedet en enkelt lille disk til OS så den kommer ud af raid hvor alle dine data ligger på. en god tommelfingerregel: læg ALDRIG OS og data på samme drev. uanset raid.

Skrevet den: 15-September-2008 kl. 19:28
Jamen det er derfor jeg spørger hvad der er bedst. Har aldrig haft så store diske før...
Og tænkte hvis jeg vil have en masse i af mine DVD film ind på en HTPC, ville det være rimelig ærgeligt at miste 1Tb, hvis en disk gik ned... Derfor jeg gerne ville have en måde at beskytte mine data på...

Hvor meget nedsat perfomance er det? Har jeg aldrig hørt skulle vær et problem... Nu er det jo også begrænset hvor meget der skal skrives til disken konstant... Det er jo ikke kæmpe videoredigeringer jeg skal lave hele tiden på den... Og den skal helder ikke bruges til webserver, hvor der konstant bliver hentet data fra den...

Hvad skulle der ske ved at lægge det ind på en partition for sig selv?

Print side | Luk vindue