Print side | Luk vindue

Gammel xbox vs ps3 som mediacenter

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Spillekonsoller
Forumbeskrivelse: PlayStation, Xbox, Wii m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=46894
Udskrevet den: 27-April-2025 kl. 17:51

Emne: Gammel xbox vs ps3 som mediacenter
Skrevet af: nkt1
Emne: Gammel xbox vs ps3 som mediacenter
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 14:39

Hej Forum,

Ville lige høre om der var nogle der kunne hjælpe mig her.

Har en gammel xbox, der er med mediacenter installeret og 500gb harddisk fyldt med musikfiler og film etc. Jeg har den koblet via coaxial lydudgang til min receiver og det fungerer upåklageligt. Vil dog gerne på Blu ray bølgen og er i den forbindelse begyndt at interessere mig for en ps3 til at erstatte min xbox, men kan ikke rigtigt finde ud af om behovet er der, og om jeg må gå på komprimis med nogle af de funktioner jeg sætter pris på i min xbox, ved at vælge ps3.

Det skal siges at jeg ikke har plads til begge afspillere i min reol, så det er enten eller

Jeg har med xboxen idag følgende positive & negative ting,

1. Ok lyd via coax på både film og musik

2. Nem betjening og overføsler af filer via FTP.

3. Fremragende billedviser samt musik jukebox

4. Æder alle filer, iso etc etc

5. Man kan bruge min harmony one til at styre den

6. Den støjer kraftig ved film afspilning

7. Man skal starte den manuelt

Med en ps3 vil jeg ydermere få blu ray og muligheden for at spille HD spil samt gå på nettet..

Jeg skal bare være sikker på at de positive ting jeg har nævnt ovenfor bliver opfyldt ved køb af ps3 og ikke forværres?? Kommentarer hertil vil jeg gerne høre, hvis der er nogen der både har haft en gammel xbox med mediacenter og en ps3..!

Lige et tillægspørgsmål : Er kvaliteten af streamet lyd fra en evt NAS via Ps3 god..? og hvordan er den evt i forhold til en gammel xbox med mediacenter kablet til en forstærker..!

Håber i kan hjælpe mig med at finde ud af om det er investeringen værd at købe en ps3, og om jeg har glemt nogle features som ps3 kan i forhold til XBMC.

mvh,

Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af nkt1 nkt1 skrev:

1. Ok lyd via coax på både film og musik

PS3 kører optisk eller HDMI.

2. Nem betjening og overføsler af filer via FTP.

Nemmeste overførsel er via USB stick formateret i FAT32.

3. Fremragende billedviser samt musik jukebox

Billedviser er okay - ikke noget at råbe hurra for, men kan det jeg synes den skal.

JukeBox-funktionalitet er lidt basic - det er ikke PS3'ens stærke side (men den kan dog aflæse MP3 tags og dele disse op efter artist, album, mv.)

4. Æder alle filer, iso etc etc

Her er PS3 langt fra med. Den kan klare MPG (MPEG-2), MP4 (H.264), .AVI (med DiVX), .divx og .TS-filer. Ikke meget andet (f.eks. ikke MKV).

5. Man kan bruge min harmony one til at styre den

PS3 bruger Bloetooth, men man kan købe en IR-to-BT dims, så man kan styre den med en IR fjernbetjening.

6. Den støjer kraftig ved film afspilning

Den siger ikke en lyd (med mindre du slår opskalering til).

7. Man skal starte den manuelt

Den kan startes via en PSP - enten direkte, eller via InterNettet.

PS3 er IKKE et medie-center, og bliver det nok aldrig. Det er og bliver en spille-maskine med visse medie-center funktioner, men den kan aldrig måle sig med et dedikeret medie-center.

Til film-afspilning kan jeg anbefale en PopCorn eller anden NMT. De æder stort set hvad som helst, op til BluRay-niveau (ikke BluRay diske, men filer kodet op til BluRay-specifikationerne). Brug din PS3 til at spille på, og din PopCorn til at se film på.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: nkt1
Skrevet den: 11-September-2008 kl. 19:08

Hej Keld,

Tak for svaret - det tager jeg med i mine overvejelser

Jeg vil jo gerne have en blu ray afspiller, men hold kæft jeg synes det er svært at bestemme sig, da den højst vil blive brugt  måske 10% af gangene man vil se film, fordi man ikke har så mange blu ray som sd dvd.

Og da man kke kan få en blu ray afspiller der er på højde med min denon på st dvd siden, så er man sgu lidt i et dilemma..

Et forslag til en løsning modtages gerne - synes det er meget at smide 2,5-3k efter en blu ray hvis man KUN kan bruge den til det, med det forholdsvis lille udvalg man har af bd, men måske er det nødvendigt...

Mvh 

Print side | Luk vindue