Print side | Luk vindue

Se DVD/harddisk via antenne

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=472
Udskrevet den: 03-December-2024 kl. 20:02

Emne: Se DVD/harddisk via antenne
Skrevet af: Lars
Emne: Se DVD/harddisk via antenne
Skrevet den: 15-Februar-2004 kl. 23:44

Hej Alle

Man kan normalt ikke se DVD eller harddisk-optager via antennen ligesom man kunne med en VHS video. Der mangler en såkaldt modulator i DVD optagerne.

Via antenne er billedet godt nok dårligere, og der er ingen stereo lyd, men flere har aligevel brugt den mulighed til f.eks. at sende signalet fra videoen i stuen ind i børneværelset, og nu savnes denne mulighed her hvor DVD optagerne er kommet op markedet.

Jeg har fundet en ekstern modulator som ikke er så dyr (kr. 369) hos firmaet Monacor: http://www.monacor.dk/shop/ - http://www.monacor.dk/shop/  (søg på modelnummer 196960)

Med sådan en burde det igen være muligt at sende video ind i børneværelset fra en DVD- eller harddisk-optager.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: SiskoDK
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 12:35

Ville det ikke være nemmere at købe en billig DVD til det andet værelse og så bare brænde de programmer man ønsker at se over på RW skiver ?

På denne måde mister man heller ikke billedkvalitet

Skrevet af: SiskoDK
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 12:37

Det er lige gået op for mig at man selvfølgelig ikke kan brænde sine optagelser ud hvis man har en ren harddiskoptager :-)

Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 12:58

Hej Sisko

Ja, det en ting, og børnene er som regel ligeglade med kvaliteten - hos dem er det mere indholdet som tæller Smile

Andre har skrevet, at de ikke er så vilde med at lade de mindste af børnene håndtere DVD skiver. De bliver bare ridset og ødelagt. Men den del kan man selvfølgelig løse ved at sætte den billige DVD afspiller op på en rigtig høj hylde - og sikre kablerne til/fra den godt! Big smile

Der er åbentbart mange som allerede har en installation, hvor antennen går igennem videoen i stuen, og fortsætter videre rundt i huset - så videoen dermed kan ses rundt omkring i huset via antennekablet (børneværelser, soveværelse, andet). De bliver ofte skuffet når de erstatter videoen med en DVD- eller harddisk-optager som ikke har den mulighed.

Mit forslag hidtil har også været at købe en billig DVD-afspiller ind til børneværelset, men måske er der flere børneværelser, måske vil de helst undlade at børnene skrammer de dyre Disney DVD'er, måske har man kun en harddisk-optager, så kan denne løsning med en modulator måske være mere handy Smile

En anden løsning jeg også tidligere har foreslået er trådløs overførsel. Billedet bliver ikke bedre end via antenne, men der er til gengæld stereo-lyd og mulighed for at fjernbetjene DVD- og harddisk-optageren igennem det trådløse (så man kan sidde inde i børneværelset og fjernbetjene enhederne i stuen). Til nogle af disse trådløse sæt kan man købe flere modtagere, så flere værelser kan se med.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 14:41

Hvis du i forvejen har en satelitmodtager eller videobåndoptager kan du bare sløjfe signalet derigennem og på denne måde bruge et af disse apparater som modulator. Her kan vist de fleste være med uden ekstraudgift. Jeg bruger selv min udtjente satelitmodtager til formålet. Den tænder oven i købet selv, når den modtager signal fra en ekstern kilde.

Flemming

Skrevet af: marvig
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 15:29
hej .man kan da ikke bruge satelitmodtageren til at formidle dvd signalet med som man kunne med VHS , eller er det mig der tager fejl?

Skrevet af: boborg
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 15:34
Jo nogle satellitmodtagere har scart stik for f.eks. video og så også mulighed for at vælge video in fra denne via fjernbetjeningen. Men det er ikke generelt for satmodtagere, at de har denne mulighed, og jeg skal heller ikke sige, at alle der har det, også sender det ud på rf modulator udgangen.

Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 15:47
jeg har en samsung 9500 digitalmodtager , ved du om den kan

Skrevet af: Kelvin
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 21:10

Er det muligt at køre signalet fra DVD'en gennem enten video eller selector? (jeg har ikke scart-stik i mit tv)

Mvh - Kelvin

Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 21:51

Hej Kelvin

Ofte er det ikke muligt at køre et DVD signal igennem en video pga. kopi-beskyttelsen macrovision. Denne påvirker også videoen selvom det er via scart, og billedet kan derfor være ubrugeligt for købe og leje DVD'er.

Det siges at de løse modulatorer ikke har det problem, altså at de godt kan bruges til DVD i alle former. Men dette har jeg ikke selv prøvet endnu.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: boborg
Skrevet den: 16-Februar-2004 kl. 22:19
Nej ved desværre ikke om samsung 9500 kan. Hvis der ikke er en VCR knap eller lign. på fjernbetjeningen eller synlig mulighed for at skifte i modtagermenuen, så kan den nok ikke.

Skrevet den: 17-Februar-2004 kl. 15:22

Hej Marvig

Hvis din Samsung har RF in og out er jeg 99,9% sikker på den kan. Slut scartkablet fra din DVD afspiller/harddiskrecorder til satelitmodtagerens VCR indgang og antennekablet videre fra satelitmodtageren til TV. Lav nu en kanalsøgning på TVet til det finder det signal du afspiller fra DVDen/harddiskrecorderen.

Flemming

Skrevet den: 17-Februar-2004 kl. 16:25

hej flemming

tak jeg prøver

Skrevet den: 23-Februar-2004 kl. 17:35

hej , jeg har fået mit dvd signal ud igennem min parabol reciever , men så kan jeg ikke se parabol når dvd ´en kører, hvad gør jeg ??

Skrevet den: 23-Februar-2004 kl. 18:34

Hej Marvig

Det tror jeg ikke du kan adskilde. Din parabol receiver kan næppe sende et signal til TV'et via scart og et andet signal ud på RF (antenne). Wacko

Så hvis det er et krav, bliver du nok nødt til at investere i en modulator som den omtalt tidligere i dette emne.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 23-Februar-2004 kl. 23:51

Hej lars , jeg kan få dvd signalet ud af s-vhs (Yc) men jeg kan ikke få lyden med gennem phono stikkende

Skrevet den: 24-Februar-2004 kl. 09:24

Hej Marvig

Prøv at forklare hvad det er du prøver, hvordan du har forbundet det nu, og hvad du vil kunne se/høre hvor.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 25-Februar-2004 kl. 13:18

Hej Marvig

På fjernbetjeningen til begge mine sat modtagere ( en Pace og en Force) findes der en knap til at skifte udgangssignalet således:

1. Neutralt, dvs på TVet vises den kanal Tvet er indstillet på
  2. Signalet fra en VCR eller DVD-afspillers Scartkabel
  3. Signalet fra den kanal sat modtageren er indstillet på 

Omskiftning sker ved gentagne tryk på den pågældende knap, som jeg vil tro også findes på din fjernbetjening.

Flemming

Skrevet den: 25-Februar-2004 kl. 15:30

Hej fltk , der er desverre ingen knap på min fjernbetjening ,hvor jeg kan gøre som dig.

Skrevet af: Bifboy
Skrevet den: 25-Februar-2004 kl. 15:52

dumt spørgsmål:

man kan da vel stadig se tv på flere fjernsyn, selvom man skifter videoen ud med en recorder, ikk?..

Skrevet den: 25-Februar-2004 kl. 16:53

Hej BifBoy

Hvis du tænker på at distribuere recorderens signal rundt til de forskellige TV - via antenne - så nej, det er der ikke umiddelbart mulighed for (det er det dette emne handler om, så bladr op til toppen og læs forfra Smile).

Hvis det ikke var dit spørgsmål, så prøv at uddybe lidt hvad du tænker på Smile

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 26-Februar-2004 kl. 08:43

Hej Marvig

Måske der er en tilsvarende knap på fjernbetjeningen til din recorder, så den ikke konstant gennemtvinger signal på pin 8 i Scartudgangen.

Og til Bifboy:

Du vil altid kunne se "almindelig TV" på flere fjernsyn, men så skal du ikke lede antennesignalet igennem recorderen. Alternativt brug en splitter og kør signalet både igennem og udenom recorderen.

Flemming

Print side | Luk vindue