Print side | Luk vindue

Kopibeskyttelse og forumregler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=47219
Udskrevet den: 27-November-2024 kl. 03:06

Emne: Kopibeskyttelse og forumregler
Skrevet af: erla
Emne: Kopibeskyttelse og forumregler
Skrevet den: 17-September-2008 kl. 15:53

Jeg har nu nogle gange diskuteret kopibeskyttelse her på forumet, i forskellige sammenhænge.

Det går nu op for mig - jeg jeg troede ikke det kunne være rigtigt, så fattede det ikke - at recorder.dk's regler forbyder diskution af kopibeskyttelse og omgåelse af disse, i de tilfælde hvor det er nødvendigt for privat tilegnelse af et beskyttet værk.

Privat tilegnelse er ikke en ophavsretslig handling, og derfor gælder ophavsretsloven ikke her.

Men, for mig, af stadig uklare grunde, har recorder.dk altså valgt, helt at afvisse sådanne diskussioner på forumet. Endnu mere forvirrende er denne regel for mig, når man adskillige gange oplever, at recordere.dk redaktionelt behandler emnet, i form af omtale af programmer til omgåelse af kopibeskyttelse.

Så redaktionen må åbenbart gerne viderebringe information om emnet, men brugerne må ikke debattere det.

Forklaring søges venligst

Svar:
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 02:01

For lige at ridse situationen op... der er tale om at diskutere kopiering af kopibeskyttet materiale af originaleksemplarer, der er lovligt indkøbt, indenfor hjemmets fire vægge.

Ophavsretsloven siger vedr. privatkopiering:

"Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

Så bare man gør det selv, er det som udgangspunkt lovligt at fremstille kopier af musik og film til eget brug.

Men så er der spørgsmålet om beskyttelsen af "tekniske foranstaltninger", som nogle mener sætter ovenstående ud af kraft.

"Kapitel 6 a

Tekniske foranstaltninger m.v.

§ 75 b. Det er ikke tilladt at omsætte eller i kommercielt øjemed besidde midler, hvis eneste formål er at lette ulovlig fjernelse eller omgåelse af tekniske indretninger, som er anvendt til at beskytte et edb-program.

§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 2. Det er ikke tilladt at fremstille, importere, sprede, sælge, udleje, reklamere for salg eller udlejning af eller i kommercielt øjemed besidde indretninger, produkter eller komponenter, der

1) er genstand for salgsfremme, reklame eller markedsføring med henblik på omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger,

2) kun i begrænset omfang har andet kommercielt formål eller anden kommerciel anvendelse end omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger eller

3) primært er udviklet, produceret, tilpasset eller ydet med henblik på at muliggøre eller befordre omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 finder tilsvarende anvendelse på tjenesteydelser.

Stk. 4. Ved effektive tekniske foranstaltninger i stk. 1 og 2 forstås enhver form for effektive tekniske foranstaltninger, der under deres normale funktion har til formål at beskytte værker og andre frembringelser m.v., som beskyttes i henhold til denne lov.

Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4 gælder ikke for beskyttelse af edb-programmer.

Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-4 er ikke til hinder for forskning inden for kryptering.

§ 75 d. Ophavsretslicensnævnet, jf. § 47, stk. 1, kan på begæring pålægge en rettighedshaver, som har gjort brug af de i § 75 c, stk. 1, nævnte effektive tekniske foranstaltninger, at stille sådanne midler til rådighed for en bruger, som er nødvendige for, at denne kan drage fordel af bestemmelserne i §§ 15 og 16, § 17, stk. 1-3, § 18, stk. 1 og 2, § 21, stk. 1, nr. 2, § 23, stk. 1, og §§ 26-28, 31 og 68. Imødekommer rettighedshaveren ikke pålægget inden 4 uger fra nævnets afgørelse, kan brugeren uanset bestemmelsen i § 75 c, stk. 1, foretage omgåelse af den tekniske foranstaltning. Bestemmelserne i 1. og 2. pkt. finder kun anvendelse i forhold til brugere, som har lovlig adgang til værket eller frembringelsen m.v.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder kun anvendelse, i det omfang rettighedshaveren ikke ved frivillige foranstaltninger, herunder aftaler med andre involverede parter, har sikret, at brugeren uanset anvendelsen af effektive tekniske foranstaltninger kan drage fordel af de i stk. 1 nævnte bestemmelser.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på værker og andre frembringelser m.v., der på kontraktmæssige vilkår stilles til rådighed for almenheden på en sådan måde, at almenheden har adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, jf. § 2, stk. 4, nr. 1, 2. led.

§ 75 e. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at

1) fjerne eller ændre elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning eller

2) foretage eksemplarspredning, import med henblik på eksemplarspredning eller overføring til almenheden af værker og andre frembringelser m.v., hvor de elektroniske oplysninger om rettighedsforvaltning er blevet fjernet eller ændret uden samtykke.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder kun anvendelse, hvis de pågældende handlinger foretages af en person, som ved eller burde vide, at handlingerne foranlediger, muliggør, letter eller skjuler en krænkelse af retten til et værk eller en anden frembringelse m.v., som beskyttes i henhold til denne lov."

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519 - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=117519

Ovenstående lyder jo meget bombastisk og er rimelig kompliceret jurasnak. Derfor udgav Kulturministeriet en vejledning til fortolkning af denne nye beskyttelse, kort tid efter at den blev indført. Her hedder det bl.a. :

"De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp - http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Så for så vidt, at der er tale om omgåelse af bestemmelser omkring beskyttelse af tekniske foranstaltninger, i forbindelse med privat brug og tilegnelse af værker, der er lovligt indkøbt af forbrugeren, og brugen kun sker indenfor privatsfæren, så er vi altså tilbage ved §12.

Bemærk at der ikke kun står "afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - men der står "typisk afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - dette åbner (efter min mening) for andre tilfælde end afspilning og afvikling af den konkrete fysiske CD eller DVD, f.eks. kopiering af værket til en central media server, med henblik på afvikling og tilegnelse af værket via relevante klienter i forbrugerens hjem. (Jeg vil naturligvis meget gerne høre, hvis der er nogle der kan argumentere for, at "f.eks." ikke kan betyde, at der kan findes andre eksempler på privat afspilning og tilegenelse end de anførte, hvor den samme undtagelse nødvendigvis må gøre sig gældende).

Anyway!

På trods af ovenstående, har recordere.dk indført en regel om, at netop emnet om privat tilegnelse af kopibeskyttede originalkopier indkøbt af forumets brugere, på diverse platforme som de tekniske foranstaltninger forhindrer forbrugerne i at tilegne sig værkerne fra, ikke må diskuteres.

Jeg kan se to mulige grunde til dette:

1. recordere.dk frygter at blive dømt for at etablere "fremmed medhjælp" til omgåelse af tekniske foranstaltninger.

Dette hænger dog ikke sammen med, at recordere dk redaktionelt har udgivet adskillige artikler omhandlende produkter, der netop er designet til at omgå tekniske foranstaltninger og sætter brugeren i stand til at foretage kopiering af kopibeskyttet materiale. faktisk må det vel siges at være alvorligere for en evt. anklage om at medvirke til "fremmed medhjælp", hvis det er recordere.dk's redaktion der formidler oplysningerne om hvilke programmer der kan foretage disse operationer, end hvis det er information der udveksles imellem forumets brugere i forskellige diskusionstråde.

2. Recordere.dk's redaktion ønsker ikke at provokere industrien, ved at medvirke til oplysning om hvordan brugerne kan omgå tekniske foranstaltninger, fordi industrien er uening med den gældende lov om, hvorvidt der er tale om en ophavsretslig handling eller ej, og derfor advokerer for, at al snak om omgåelse af tekniske foranstaltninger er fremmed medhjælp og dermed en potentiel ulovlighed.

Men dette hænger igen ikke sammen med, at recordere.dk's redaktion, har skrevet og udgivet adskillige redaktionelle artikler, om produkter der er designet til at omgå tekniske foranstaltninger...

Desuden - ad. 2 - recordere.dk skal naturligvis ikke pisse i egen kommerciel rede, og ødelægge sine muligheder for at tjene annoncekroner på annoncærer. Men annoncør-indtægter hænger nu en gang sammen med brugere at eksponere annoncer overfor, og dels vil det mindske værdien for brugerne og dermed føre til færre brugere og deraf potentielt færre annonceindtægter, hvis dette emne - som er af stigende vigtighed for flere og flere af sitets brugere - konsekvent bortcensureres, og dels er det ikke mit indtryk, at recordere.dk lever af annoncer fra hverken film- eller musik-industrien, så evt. trusler om at trække annoncer tilbage fra denne kant, er vel mildt sagt hypotetiske.

-oOo-

Så hvad er det egentlig recordere.dk ønsker at opnå med de regler for brug af forumet, der forbyder diskussion af programmer til omgåelse af tekniske foranstaltninger, uanset om det er med et lovligt formål (jvnf. kulturministeriets vejledning om ophavsretsligt relevante handlinger) før øje ?

Er recordere.dk uening i kulturministeriets vejledning, og mener redaktionen, at kopiering til privat brug, af lovligt erhvervede originaleksemplarer, er en ophavsretslig handling ?

I så fald, hvad bygger redaktionen denne holdning på ?

-oOo-

Med den dybeste respekt for recordere.dk., en stor og dybfølt tak for et fantastisk informativt og inspirrerende site, samt ønsket om en saglig debat og håbet om derigennem at opnå større indsigt i noget, der p.t. virker aldeles uforståeligt for mig,

/erla

-------------
http://www.privatkopisterne.dk

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 09:51

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Er recordere.dk uenig i kulturministeriets vejledning, og mener redaktionen, at kopiering til privat brug, af lovligt erhvervede originaleksemplarer, er en ophavsretslig handling?

Det jeg skriver i det følgende er alene et udtryk for min personlige fortolkning og kan derfor ikke tages som den generelle holdning i redaktionen - vi er nemlig ikke enige.

Vi er enige om, at eksemplarfremstilling til brug i privatsfæren, under visse forudsætninger, er tilladt iht. ophavsretslovens § 12. Så udgangspunktet er, at det er tilladt.

Dette udgangspunkt bliver så modificeret af ophavsretslovens § 75 c, stk. 1, der foreskriver:

Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger.

Det er således ikke tilladt at omgå en teknisk foranstaltning, hvis dette er nødvendigt for at fremstille en kopi af værket. Dette er ordlyden af bestemmelsen og ud fra en ordlydsfortolkning, kan jeg ikke komme til et andet resultat.

Hvis vi så kigger lidt på kulturministeriets vejledning, så vil jeg give dig ret i, at formuleringen/ordvalget nogle steder kunne være bedre. Vejledningen indhold og fortolkning er ikke nødvendigvis gældende ret, men da det må forventes, at denne er lavet med udgangspunkt i INFOSOC direktivet og lovforslaget, kan vi godt benytte denne som udgangspunktet for vores debat.

Oprindeligt skrevet af Kulturministeriet Kulturministeriet skrev:

Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen.

Bemærk at der ikke kun står "afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - men der står "typisk afvikling af CD'er, DVD'er osv i privatsfæren" - dette åbner (efter min mening) for andre tilfælde end afspilning og afvikling af den konkrete fysiske CD eller DVD...

Dette er efter min mening en stærk overfortolkning af ordet typisk. Dette er alene et eksempel på en tilegnelse af et bestemt medie.

Kulturministeriet skriver også flere gange senere det modsatte af din fortolkning:

Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.

Hvis der er en kopispærring, må man imidlertid ikke omgå denne for at fremstille kopien...

Jeg har derfor svært ved at forstå, hvordan du mener du kan opretholde din fortolkning af loven, når både en ordlydsfortolkning og vejledningen foreskriver det modsatte.

Kigger vi derimod lidt på formålet med loven, så skriver Kulturministeriet også noget interessant:

Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser.

...men det forventes, at kopispærringer i fremtiden indrettes på en sådan måde, at det er muligt at tage en eller flere kopier til personlig brug; dette er i hvert fald intentionen med loven.

Formålet/intentionen med loven, er således ikke at forhindre eksemplarfremstilling til brug i privatsfæren, men det har været nødvendigt at indføre reglerne om tekniske foranstaltninger, for at forhindre eller begrænse den ulovlige eksemplarfremstilling. Det har så været håbet, at industrien ville udvikle nogle tekniske foranstaltninger, der gjorde det muligt at fremstille få kopier til personligt brug.

Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsretslovens undtagelsesbestemmelser. Kulturministeren har tillid til, at pladeselskaberne m.v. vil følge denne opfordring.

Dette er desværre ikke sket, men det ændre ikke på, at loven stadig forbyder omgåelse af tekniske foranstaltninger.

Så længe der ikke er foretaget lovændringer, er det min efter min fortolkning - der er i overensstemmelse med både ordlyden og vejledningen - ikke lovligt at foretage eksemplarfremstilling af værker beskyttet af tekniske foranstaltninger.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: enand
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 10:00

Hej Sandal

"Så længe der ikke er foretaget lovændringer, er det min efter min fortolkning - der er i overensstemmelse med både ordlyden og vejledningen - ikke lovligt at foretage eksemplarfremstilling af værket beskyttet af tekniske foranstaltninger."

Kunne man ikke sige, at når det er imod lovens hensigt at forhindre kopiering til eget brug, så kunne vi jo skubbe på for en lovændring allerede ved at diskutere det. Selveste domstolene dømmer jo også på "forventet efterbevilling", når de ved, at der er lovændringer på vej.

Eller vi kunne skære igennem ved at vedtage, hvad hvad vi selv synes. Det er ikke forbudt at diskutere omgåelse af kopibeskyttelse, lige så lidt som at diskutere, hvilken kniv der ville være mest effektiv ved et røveri osv. osv. Det ligger der ingen opfordringer i.

Mvh.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Kunne man ikke sige, at når det er imod lovens hensigt at forhindre kopiering til eget brug, så kunne vi jo skubbe på for en lovændring allerede ved at diskutere det. Selveste domstolene dømmer jo også på "forventet efterbevilling", når de ved, at der er lovændringer på vej.

Sandal og jeg har tidligere snakket sammen om, at få formuleret en ny skrivelse til kulturministeriet, for at få svar på de spørgsmål omkring dette. Desværre kom det til at hænge lidt, fordi jeg har været voldsomt belastet af arbejdet det sidste halve år. Jeg håber snart at kunne finde noget tid til det, mest af alt fordi jeg for snart et år siden har sendt dem en mail, som jeg aldrig fik svar på.

Eller vi kunne skære igennem ved at vedtage, hvad hvad vi selv synes. Det er ikke forbudt at diskutere omgåelse af kopibeskyttelse, lige så lidt som at diskutere, hvilken kniv der ville være mest effektiv ved et røveri osv. osv. Det ligger der ingen opfordringer i.

Recordere.dk har allerede skåret igennem og sagt, at det ikke er tilladt her på forumet. Det er som tidligere nævnt netop usikkerheden i lovgivningen der gjorde, at vi følte os nødsaget til at gøre dette og gå til den sikre side, fremfor at bidrage til at få ført uvidne brugere ud i noget, som senere viser sig at være ulovligt. Hensyntagende til sponsorerene har vi også følt os nødsaget til at tage, da det er deres navne der står på spil, hvis de støtter et forum, som debattere og beskriver, hvordan man udfører ulovlige handlinger.

Dette ER argumentet for Recordere.dk´s regler på dette punkt. Og det er ufravigeligt indtil der kommer et klart og tydeligt svar fra kulturministeriet. Vi kan så godt debattere, og evt. præcisere, hvor og hvordan vi så kan snakke om noget der nærmer sig, f.eks ved om en nyhed af AnyDVD er på kant af reglerne eller ej. Jeg har ikke noget godt svar på det lige nu, desværre, da jeg godt kan se sagen fra begge sider. Nyheden er en nyhed der er værd at skrive om i sig selv, men omvendt er funktionaliteten i programmet på kant af reglerne. Det er en svær vurdering, meget svær. Og jeg kan ikke sige, at nyheden var berettiget.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 13:28
Det ville hjælpe hvis man havde klare regler, så som at link omtale med
mere der omhandler en hver form for digital kopi er helt forbudt, da
www.recorder,dk let kan komme i kleme, hvis der bliver formidler link
eller råd om kopi der kan misbruges.

Så hvis politiker tog sig samme og forbyde alle formere for digital kopi,
så ville live værre lette og værker med kopibeskyttelse skal værre 100%
forbudt at kopier også til privat bruge, derved er AnyDVD ulovlig at købe
og bruge.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 13:46

Startrek - De klare regler du efterlyser, dem kan man ikke lave, for der findes digitale medier, som du godt må kopiere. Og det er alle dem UDEN kopi beskyttelse. Det kunne f.eks være dine egne video optagelser, som du har ført over på DVD. Der findes også DVD film, som slet ikke har kopibeskyttelse.

Så en så firkantet regl, kan man ikke lave. Det er begrebet kopibeskyttelse som er afgørende for, om man må eller ikke må.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 13:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Startrek - De klare regler du efterlyser, dem kan man ikke lave, for der findes digitale medier, som du godt må kopiere. Og det er alle dem UDEN kopi beskyttelse. Det kunne f.eks være dine egne video optagelser, som du har ført over på DVD. Der findes også DVD film, som slet ikke har kopibeskyttelse.

Så en så firkantet regl, kan man ikke lave. Det er begrebet kopibeskyttelse som er afgørende for, om man må eller ikke må.

- medmindre, altså, at kopibeskyttelsen forhindrer tilegnelse af værket i privatsfæren, i hvilket tilfælde den godt må omgås...

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:08
Det er jo let at lave enkel regler, nemlig at det du selv har prod. digital
kan du kopier som du vel, da det er dig der ejer rettigheder til dem,
anders ting må ikke kopires digital, så let er det.

Det er faktis den enste måde at man kan komme alle former for ulovlig
digital kopiering til lives på, for mensket er indrette på den måde at hvis
man kan omgås loven, så gør men det.

At film og pladeselskaber netop laver Kopiebskyttelse, er netop i klar
tekst at de ikke ønsker at værker skal kopires, hele ikke privat.

I bund og grund er det film og pladeselskaber der eje rettigheder til
værkern og ikke dig, derfor sætte de klare regler op for hvad du må og
ikke må.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:16

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

ikke må.

Så når jeg bruger Squeezecenter, så må jeg ikke kopiere kopibeskyttede CD'ere til min server så jeg kan afspille dem derfra ?

Det betyder at jeg i praksis ikke mere kan købe ny musik og pladeselskaber fraskriver mig som kunde, selvom jeg med glæde betaler for den musik jeg vil lytte til. Det er pladeselskaberne ikke interesserede i - så du kan ikke stille det så firkantet op.

"Så må du lade være med at bruge en netværksafspilloer og købe en gammeldags CD-afspiller", vil du så måske sige.

Men hvorfor skal pladeselskaberne bestemme hvilken afspiller jeg hører min indkøbte musik på - hvilken interesse har de i det ?

Det afgørende for dem må være, om jeg køber musikken eller ej...

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:25

Det er så ikke helt korrekt. Min opfattelse er faktisk, at de hellere end gerne så, at deres værker kunne afvikles på så mange måder som muligt, præcis som musik industrien har indset. Men i filmindustrien er man så hårdt ramt af piratkopier og dermed mistede indtægter, så man er enorm nervøs for at gøre noget effektivt ved det. Det værste er bare, at den løsning der findes i dag, den er ikke gavnlig for hverken filmindustrien eller forbrugerne, og så mister filmindustrien ENDNU mere ved det.

Det er netop derfor at lovgivningen lægger op til, at loven skal ændres, så den private forbruger skal have mulighed for at afvikle deres indkøbte film på alle mulige tænkelige måder, så længe det ikke betyder at ophaveren mister indtægt ved det. Igen - præcis ligesom audio CDérne i dag.

Og det er den løsning der tilsyneladende trækker i langdrag!

ikke må.

Helt enig. Jeg har erhvervet mig retten til at bruge en film som ophaveren har bestemt jeg skal. Det er præcis denne del man som forbruger skal tænke over, næste gang man vil erhverve sig en film.

HVORDAN ønsker man som forbruger at afvikle filmen. Hvis ikke det lovligt er muligt at afvikle den f.eks fra et Media Center/NAS, så bør man overveje at undlade at invester i filmen, hvis det var den måde man havde i sinde at afvikle den på. Og det er det jeg mener med, at filmindustrien mister indtægt, når folk forholder sig til afviklingen på den måde.

Det er tåbeligt for alle parter, men bolden ligger hos filmindustrien og vores lovgivningen. Sidstnævnt får vi aldrig til at diktere afviklingsmuligheder. Dels må de ikke og dernæst er min opfattelse, at de heller ikke tør. Filmindustrien er simpelthen ikke en hr. hvem som helst!

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:33

ikke må.

Så når jeg bruger Squeezecenter, så må jeg ikke kopiere kopibeskyttede CD'ere til min server så jeg kan afspille dem derfra ?

Det betyder at jeg i praksis ikke mere kan købe ny musik og pladeselskaber fraskriver mig som kunde, selvom jeg med glæde betaler for den musik jeg vil lytte til. Det er pladeselskaberne ikke interesserede i - så du kan ikke stille det så firkantet op.

"Så må du lade være med at bruge en netværksafspilloer og købe en gammeldags CD-afspiller", vil du så måske sige.

Men hvorfor skal pladeselskaberne bestemme hvilken afspiller jeg hører min indkøbte musik på - hvilken interesse har de i det ?

Det afgørende for dem må være, om jeg køber musikken eller ej...

BINGO! (til det hele)

Det er netop derfor at rigtig mange i musikindustrien VALGTE at fjerne kopibeskyttelsen. De indså lyn hurtigt, at du gerne vil afvikle dine cdére fra din squeeze, og de vil gerne have du køber deres cdére og du kan høre dem på din squeeze, for hvis du ikke kan, så finder du musikken på en anden måde, som for dem betyder, at de mister de penge du ellers ville have betalt.

Det er PRÆCIS den situation som filmindustrien mangler at indse. Og jo længere tid de er om det, desto værre bliver det bare. Folk vælger enten at ignorerer lovgivningen, og kopiere deres indkøbte film, eller så finder de filmen på nettet. Alternativet er jo, at de helt undlader at invester i filmen. Uanset hvad, så er det filmindustrien som taber på dette, og engang imellem får grupper som AGP en finurlig ide og fanger den skumle stakkels forbruger som den helt store bandit han er.

Alt i alt een stor gang tåbelighed og idioti, som kun har een reel taber, filmindustrien!

Mht. til dine kopibeskyttet CDére, så er det samme problemstilling. Du må IKKE kopiere dem. Det er det som afvikler dem, der skal have licens til at afvikle dem, f.eks som DRM beskyttelse, som efter min mening er noget fanden har skabt! En gakket løsning som kun har skabt endnu et nyt problem. Heldigvis er det ikke så udbredt, endnu.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:55

- medmindre, altså, at kopibeskyttelsen forhindrer tilegnelse af værket i privatsfæren, i hvilket tilfælde den godt må omgås...

Ja, den finder du bare ikke på skrift nogen steder. Forøvrigt håber jeg ikke du mener tilegnelse, men derimod afvikling

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 14:56
Man må købe sine film og musik på den platform hvor det skal afviklet.

Det ville sige at man ønsker den til bruge i en media play, ja så må man
købe det som download til den platform hvor i det skal bruges.

Hvis man ønsker at bruge CD, ja så må man kun bruge musike der.

Det ville så betyde at man bliver nød til at købe den samme film/muisk til
flere forskellig platforme, så længe der er tale når det kun kan fås i digital
form.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 15:15

Det er i bund og grund sådan det er i dag. Og det betyder, at rigtig mange film kan man slet ikke købe, for du kan ikke købe dem til download, og slet ikke hvis du vil have dem i en rimelig kvalitet. Igen, filmindustrien mister indtægt!

Dernæst så har voldsomt mange normalt tænkende mennesker svært ved at se formålet med, at skulle invester i den samme film flere gange blot i forskellige medietyper, når man med musik kan nøjes med een.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 15:23

kandersen: "Hensyntagende til sponsorerene har vi også følt os nødsaget til at tage, da det er deres navne der står på spil, hvis de støtter et forum, som debattere og beskriver, hvordan man udfører ulovlige handlinger."

Her er et svar i en tidligere tråd, fra én af sponsorerne (mm vision):

"Dette er ikke en fejl men bl.a. også normalt på alle dvd-afspilleren som KiSS, Snazio m.v. Årsagen er at kopibeskyttelsen ikke vil virke ved opskaleringen af opløsningen og derfor skal dvd-softwaren afvise at afspille filmen. Heldigvis løses dette som du skriver ved at benytte et program som regionfree eller anydvd."

Jeg nævner ikke dette for at sige øv-bøv; det ville være meget let og ville kunne belægges med hundredevis af citater herfra. Pointen er tvært imod, at I har lavet en regel, der ikke lader sig forvalte, og derfor bør den naturligvis heller ikke være her.

Som jeg ser det, hænger det sammen med, at I har udvidet jeres administratorfunktion til at beskytte naive unge mennesker fra at komme i uføre og nogle sponsorer, der nok selv ville finde ud af biksen, hvis de ikke brød sig om lugten. Men er det jeres opgave? Eftersom vi lykkeligvis lever i et land, hvor ytringsfriheden har vide rammer (sagt uden forsøg på at være højtravende) ville jeg mene, det var mere fremkommeligt - og operationelt for jer - om grænsen gik ved f.eks. opfordring til ulovligheder. Som det ses af citatet er jeres egen sponsor tæt på den grænse - vel vidende at lovgiver aldrig har været forhippet på at forfølge lovovertrædelser, hvis de ligger i forlængelse af lovens hensigt.

Et andet problem er, at det ikke er jurister der sidder og administrerer med henvisning til lovgivningen. Det er noget sovs. I den tråd, der gav anledning til denne tråd, blev der ikke sagt noget som helst ulovligt. Så er det altså noget rod at forbyde det med henvisning til loven.

Et analogt eksempel: Det er forbudt at bryde ind hos folk, men man kan købe bankenøgler over hele byen, der har været TV-indslag med demonstration af, hvordan man gør, der er alverdens internetsider med de samme instruktioner. Ingen kan dømmes for det. Så hvis I vil forbyde snakken om visse ting her, så sig det som det er - at I ikke bryder jer om det - og bland lovgivningen helt udenom. Den forbyder intet af, hvad der er siges i dette forum.

Mvh

Mvh.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 15:40

Ja, den finder du bare ikke på skrift nogen steder. Forøvrigt håber jeg ikke du mener tilegnelse, men derimod afvikling

Hvad med denne her:

"De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen."

Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp - http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 15:42
Bare I 2 nu ikke flækker tungen i jeres betræbning på at finde så snørklede ord og sætninger som muligt

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 15:55

Mht. til dine kopibeskyttet CDére, så er det samme problemstilling. Du må IKKE kopiere dem. Det er det som afvikler dem, der skal have licens til at afvikle dem, f.eks som DRM beskyttelse, som efter min mening er noget fanden har skabt! En gakket løsning som kun har skabt endnu et nyt problem. Heldigvis er det ikke så udbredt, endnu.

Her mener jeg så du tager fejl, med henvisning til denne:

"De nye regler beskytter alene tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

"typisk" afspilning og afvikling" udelukker ikke, at der kan være andre mulige måder at tilegne sig værket på, som indenfor privatsfæren ikke er ophavsretsligt relevante handlinger, hvorfor tekniske foranstaltninger der forhindrer dette, ikke er beskyttet af loven i disse tilfælde.

Dermed er det ikke ulovligt iht. beskyttelse af tekniske foranstaltninger, at foretage en kopiering som sådan, og §12 giver mig allerede lov til at kopiere til privatbrug.

Jeg tager stadig gladeligt imod en stævning fra EMI/IFPI/APG, fordi jeg lytter til Hanne Boels kopisikrede CD via min Squeezebox, hvis de mener dette er en ulovlig handling 

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:10
Hvis der er Kopiebskyttelse på Hanne Boels , ja så må du ikke høre den
over en Squeezebox, da du har værre nød til at omgås Kopiebskyttelse,
derved har du gjort en ulovlig handling.

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:10
Essensen er jo, at du IKKE lytter til "Hanne Boels kopisikrede CD", men derimod til "En digital kopi af Hanne Boels kopisikrede CD".

Forhindrer kopisikringen dig i at afspille CD'en? Nej - den forhindrer dig i at lave en kopi af den, så du kan afspille den på et andet medie.

Kopisikringen forhindrer dig derfor ikke generelt i din "personlige tilegnelse af værket", men udelukkende i en helt specifik "tilegnelse af værket", hvorfor kopisikringen er beskyttet af §76.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:18

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Essensen er jo, at du IKKE lytter til "Hanne Boels kopisikrede CD", men derimod til "En digital kopi af Hanne Boels kopisikrede CD".

Forhindrer kopisikringen dig i at afspille CD'en? Nej - den forhindrer dig i at lave en kopi af den, så du kan afspille den på et andet medie.

Kopisikringen forhindrer dig derfor ikke generelt i din "personlige tilegnelse af værket", men udelukkende i en helt specifik "tilegnelse af værket", hvorfor kopisikringen er beskyttet af §76.

For det første - jeg har ingen CD-afspiller.

For det andet :

"Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:20

Forkert:

"Privat fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af heartware heartware skrev:

Forhindrer kopisikringen dig i at afspille CD'en?

Det er irrelevant i denne sammenhæng. At du ikke har den nødvendige hardware til at afspille dine indkøb er ikke relevant overfor lovgivningen...

For det andet :
Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Og hvordan forhindrer "foranstaltningen" dig i at afspille CD'en (på en CD-afspiller)?

Hint: Det gør den ikke - derfor er kopisikringen ikke undtaget lovens beskyttelse...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 16:48

Oprindeligt skrevet af heartware heartware skrev:

Forhindrer kopisikringen dig i at afspille CD'en?

Det er irrelevant i denne sammenhæng. At du ikke har den nødvendige hardware til at afspille dine indkøb er ikke relevant overfor lovgivningen...

For det andet :
Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen. "

Og hvordan forhindrer "foranstaltningen" dig i at afspille CD'en (på en CD-afspiller)?

Hint: Det gør den ikke - derfor er kopisikringen ikke undtaget lovens beskyttelse...

1. Den forhinder min personlige tilegnelse af værket. Om værket findes på CD, LP, Cassette eller lakplade er ligegyldigt. Rettighedshaver har ikke ret til at diktere brug af en bestemt type afspiller - han har eneret til at give mig lov til at tilegne mig værket. Når jeg har erhvervet mig denne ret, er det min sag hvordan jeg gør det.

Det er f.eks. ikke rimeligt, at kunstnere der udgiver på Sony og Sony's datterselskaber, kan bestemme at deres værker kun må afspilles med Sony-afspillere - det har aldrig været hensigten med loven!

2. Kopibeskyttelsen er netop i dette tilfælde undtaget lovens beskyttese, da det foregår i privatsfæren, og derfor jvnf. kulturministeriets vejledning, ikke er en ophavsretslig relevant handling.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 17:50
Dvs. fordi jeg ikke kan afspille min BluRay disc på min CD-afspiller (eller min kaffemaskine for den sags skyld), så har jeg ret til at kopiere den over på en disk jeg kan afspille?

Den må du længere ud på landet med, min ven...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: centric
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 18:00

Dvs. fordi jeg ikke kan afspille min BluRay disc på min CD-afspiller (eller min kaffemaskine for den sags skyld), så har jeg ret til at kopiere den over på en disk jeg kan afspille?

For at det hele ikke skal blive til håbløse sammenligninger: Det er lovligt at bryde en kopisikring på en CD og den kun (med kopisikring) kan afspilles i Windows og du kun har Mac OS på din computer.

Om det så også er lovligt at bryde en kopisikring på en MP3 fil fordi ens MP3 afspiller ikke kan afspille den pågældende kopisikring vil jeg tro, men ved det ikke.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 18:02

Så længe det foregår indenfor privatsfæren, og udgangspunktet er en lovligt erhvervet originalkopi, så ja.

Kan du forklare mig hvad kunstnerne mister ved det ?

Jeg har en lovligt erhververet originalkopi af Hanne Boels CD - hvor er det hun mister indtægter, fordi jeg kopierer den til min server og lytter til den via mine netværksafspillere ?

Hun mister intet, i forhold til, hvis jeg indkøbte en CD-afspiller til hvert rum, og tog CD'en med fra rum til rum. Alternativt trak ledninger fra stuen til de andre rum, så samme CD kunne høre i alle rum på samme tid.

Der er altså hverken logik eller understøttelse i loven for, at forhindre mig i at gøre som jeg gør.

Derimod skader det Hanne Boel, og hendes kunstner-kollegaer på EMI, hvis jeg skal frasortere de udgivelser der er beskyttede, fordi de er ulovlige for mig at afspille, og jeg derfor undlader at købe dem - da jeg som sagt ikke har en CD-afspiller at høre dem på.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 18:06

Det er lovligt og beskrevet i bemærkningerne til loven, at det er lovligt at omgå tekniske foranstaltninger på DVD'er, så man kan afspille dem under Linux, som er et alternativt styresystem end windows, til hvilket styresystem der ikke findes afspillere der kan afspille kopibeskyttede CD'ere.

Så ja - har du ikke en afspiller der kan afspille det værk du lovligt har indkøbt, men du har mulighed for at afspille det indkøbte værk på en anden afspiller, så må du gerne omgå evt. tekniske foranstaltninger for at opnå dette.

Hvordan du vil få lyd ud af din kaffemaskine ved jeg ikke - men hvis du kan, så er det lovligt.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 18:21

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

For at det hele ikke skal blive til håbløse sammenligninger: Det er lovligt at bryde en kopisikring på en CD og den kun (med kopisikring) kan afspilles i Windows og du kun har Mac OS på din computer.

Om det så også er lovligt at bryde en kopisikring på en MP3 fil fordi ens MP3 afspiller ikke kan afspille den pågældende kopisikring vil jeg tro, men ved det ikke.

Præcis!

Loven kan og skal ikke rettes imod den ene eller den anden specifikke teknologi. Selve loven handler om hvilken ånd man ønsker udmøntet, for hvis man i en lovtekst rettede den imod et specifikt styresystem eller et filformat, ville den hurtigt blive outdatet.

I 2002 udgav kulturministeriet derfor en vejledning til fortolkning, der tog datidens typiske situationer op.

Her hedder det:

Det væsentlige er, at selv her er teksten formuleret, så den ikke udelukkende og definitivt omhandler afspilning og afvikling af CD'ere og DVD'ere. Derimod bruger den disse handlinger som eksempler på, hvilke ophavsretslige handlinger der er undtaget for lovens beskyttelse og dermed lovlige.

Da der er tale om eksempler, kan teksten også bruges som udgangspunkt for fortolkning af lovligheden af handlemåder der ikke er indeholdt i de beskrevne eksempler. Hvis en anden handlemåde har samme konsekvenser, både for ophavsretshaver og forbruger, er det rimeligt at formode, at det i eksempelteksten beskrevne vedr. lovligheden, ogå o det nye eksempel er gældende.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:05

Dvs. fordi jeg ikke kan afspille min BluRay disc på min CD-afspiller (eller min kaffemaskine for den sags skyld), så har jeg ret til at kopiere den over på en disk jeg kan afspille? Den må du længere ud på landet med, min ven...

Så ja - har du ikke en afspiller der kan afspille det værk du lovligt har indkøbt, men du har mulighed for at afspille det indkøbte værk på en anden afspiller, så må du gerne omgå evt. tekniske foranstaltninger for at opnå dette.

Sorry - det passer ikke...

Det gælder kun for afspilning af ORIGINALEN - ikke for afspilning af KOPIER.

Bliver din Squeezebox forhindret i at afspille ORIGINALEN p.gr.a. kopibeskyttelsen, så må du omgå den, men da den slet ikke kan afspille CD'en som skive, så har du altså IKKE lov til at bryde kopisikringen.

Loven giver dig ret til at afspille CD'en - SKIVEN. Ikke til at afspille musikstykkerne. At du ikke ønsker at afspille det på en afspiller, der passer til formatet giver dig ikke ret til at omgå en kopibeskyttelse for at konvertere den til ET ANDET FORMAT.

På samme måde giver loven mig heller ikke lov til at bryde kopi-beskyttelsen på en BluRay disk for at kunne konvertere den til DVD-format bare fordi jeg ikke har en BluRay-afspiller. Kun hvis kopi-sikringen forhindrer mig i at afspille disken på en BluRay-afspiller kan jeg påberåbe mig den ret, men at jeg ikke kan afspille en BluRay-disk på min DVD-afspiller giver mig ikke den ret - for det er ikke kopisikringen, der forhindrer mig i det.

På samme måde er det ikke kopi-sikringen, der forhindrer dig i at afspille din Hanne Boel CD - det er fordi din SqueezeBox slet ikke har et CD-drev. Havde den et CD-drev og den ikke kunne afspille DISKEN, så havde du en ret til at omgå beskyttelsen for at kunne afspille den PÅ EN SKIVE på din SqueezeBox - ikke til at konvertere den til et andet format.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:12

Det gælder kun for afspilning af ORIGINALEN - ikke for afspilning af
KOPIER.

Bliver din Squeezebox forhindret i at afspille ORIGINALEN p.gr.a.
kopibeskyttelsen, så må du omgå den, men da den slet ikke kan afspille
CD'en som skive, så har du altså IKKE lov til at bryde kopisikringen.

.

Hej

Hvad så med dette eksempel.
Må man fjerne DRM på WMA filer, som man har købt online, hvis man kun
har Mac OS X.
Mac OS x kan afspille WMA, men ikke WMA med DRM ?

P.S. Har desværre ikke en kaffemaskine, så må nøjes med at afspille den
på min el-kedel.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:18
Er det kopibeskyttelsen, der forhindrer dig i at afspille den originale WMA-fil på Mac?

Ja: Så må du gerne
Nej: Så må du ikke

Men du må ikke konvertere den til et andet format (f.eks. MP3) med henblik på at afspille den på din MP3-afspiller...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:20
Det er ulovlig at fjerne DRM på WMA filer, da det jo præcis det samme som
at fjern Kopibeskyttelse fra en CD, at så Mac OS X ikke kan afspille WMA
med DRM, er jo ikke pladeselskabet problem, da de jo kan afspille på en
PCér.

Så det er meget let DRM må ikke brydes, ikke end gang til privat brug.

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:20

Er det kopibeskyttelsen, der forhindrer dig i at
afspille den originale WMA-fil på Mac?

Ja: Så må du gerne
Nej: Så må du ikke

Men du må ikke konvertere den til et andet format (f.eks. MP3) med henblik
på at afspille den på din MP3-afspiller...

Yep WMA med DRM kræver Windows Media Player, som kun findes på
Windows.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:25

Det er ulovlig at fjerne DRM på WMA filer, da det jo præcis det samme som at fjern Kopibeskyttelse fra en CD, at så Mac OS X ikke kan afspille WMA med DRM, er jo ikke pladeselskabet problem, da de jo kan afspille på en PCér.

Så det er meget let DRM må ikke brydes, ikke end gang til privat brug.

Det er så her, at du tager fejl...

Hvis kopisikringen forhindrer dig i at afspille din lovligt indkøbte ting på din afspiller, så er der en undtagelse i loven, der giver dig ret til at omgå denne - men KUN MED HENBLIK PÅ AT AFSPILLE DEN. Du må altså ikke benytte denne omgåelse af kopisikringen til at videre-behandle værket, f.eks. konvertere det til et andet format til en helt anden afspiller...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 19:28
Et andet eksempel: Jeg har en PopCorn Hour, der ikke har noget DVD-drev.

Må jeg omgå kopisikringen på mine DVD'er for at konvertere dem til MPEG-4 format i .MKV-container for at kunne lægge dem på min PCHs harddisk?

Nej! For det er ikke kopisikringens skyld, at jeg ikke kan afspille disken i min PCH. Det skyldes, at jeg slet ikke har et DVD-drev på maskinen...

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 20:19
Tak for denne diskussion 
Jeg har nok selv nogle ret diffuse holdninger, men de bliver modnet her

Jeg har dog på fornemmelsen, at der både diskuteres http://da.wikipedia.org/wiki/Immaterialret - immaterialret og moral samt hensigter med en lovgivning. Det er svært stof for den enkelte person, og det er svært stof i praksis for en far til teenagebørn

Jeg har også på fornemmelsen, at mange 'holder' loven - men på deres egen måde. De ønsker i hvert fald at holde den.

Venligst
Søren

-------------
http://widepond.dk - Widepond

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 20:26

ERLA: Undlad venligst at henvise til Kulturministeriets vejledning, for der er ikke holdepunkter for din fortolkning. Læs venligst mit indlæg på første side, for enten har du ikke set det eller også har du bare ikke forstået det.

Hvis du ønsker en debat, bliver du også nød til at forholde dig til det vi andre skriver!

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 18-September-2008 kl. 20:48

Man må GODT som privat person bryde den tekniske beskyttelse der forhindre at man som privatperson kan afspille sit lovligt indkøbte materiale.

Kulturministeriets vejledning på området er i bedste fald kritisabel og ikke i trød med lovgivningen, på det område har eks piratgruppen.org faktisk ganske ret i deres antagelser.

Da brud DRM beskyttet materiale der er indkøbt på legalvis er lovligt, forudsat at det er for at afspille, må en diskussion heraf være lovlig

Sandal's første indlæg i diskussionen er jo også kopi orienteret. Jeg har derfor svært ved at se hvorfor at han ikke skulle have ret, men:

Erla & Sandal, i taler forbi hinanden  

I taler om henholdsvis afspilning og kopiering, to, også i loven, vidt forskellige ting.

Jeg er godt klar over at ikke alle lige gider at købe "IT Retten" eller "Lærerbog i immaterialret", så hvad med at fremtidige diskussioner udelukkende baserer sig på specifik lovtekst, og ikke på 3. hånds udsagn, ministerielle eller ej, det ville gavne disussionen for alle

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 20:58

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Man må GODT som privat person bryde den tekniske beskyttelse der forhindre at man som privatperson kan afspille sit lovligt indkøbte materiale.

Enig! Omgåelse af tekniske foranstaltninger må gerne ske, hvis denne forhindre afspilning, men man må aldrig lave en permanent lagering af værket, altså må man ikke foretage eksemplarfremstilling.

Jeg er godt klar over at ikke alle lige gider at købe "IT Retten" eller "Lærerbog i immaterialret"...

Jeg ejer i forvejen begge bøger, men forventer selvfølgelig ikke, at de øvrige brugere har disse - IT-retten koster trods alt over 1000 kr.

-------------

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 21:00

Netop - hvis kopisikringen forhindrer dig i at afspille dit lovligt erhvervede medie, så må du bryde den.

Men kun hvis det er kopisikringen, der forhindrer dig i det, og du må ikke benytte denne omgåede kopisikring til nogen form for viderebehandling af materialet (f.eks. konvertering til MPEG-4 eller MP3).

Omgåelsen af kopisikringen giver dig kun adgang til at afspille mediet i sin originale udformning (f.eks. ved at installere DeCSS på en Linux-maskine). Den giver dig ikke ret til at konvertere formatet på mediet til et andet, og giver dig ikke ret til at kopiere materialet.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 21:35

Forkert:

Du undgår helt at forholde dig til kopibeskyttelse, som ikke kan fraviges trods ovenstående. Ovenstående tolkes udelukkende som gældende for ikke kopibeskyttet materiale. Du er nødt til at læse lidt videre på info kiosk. Sandal har faktisk tidligere smidt de relevante afsnit med, hvoraf det ene vist nok (som jeg husker det) skriver meget klart, at ovenstående ikke gælder omgåelse af kopibeskyttet materiale.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 21:40

Så længe det foregår indenfor privatsfæren, og udgangspunktet er en lovligt erhvervet originalkopi, så ja.

NEJ! Kopibeskyttelses gælder også inde for hjemmets fire vægge. Det er een af årsager til, at lovgivningen er tåbelig.

Kan du forklare mig hvad kunstnerne mister ved det ?

Intet, hvilket også var grunden til, at musikbranchen åbnede op for muligheden, netop så folk kunne købe og kopiere musikken og afspille den hvor de nu havde behov for det. Derfor er der ikke kopibeskyttelse på mange musik CDére i dag.

Men det ændre ikke ved, at HVIS der er kopibeskyttelse på, så falder hammeren under en anden paragraf, og det vil altid være højere rangerende.

Der er altså hverken logik eller understøttelse i loven for, at forhindre mig i at gøre som jeg gør.

Netop! Men det giver dig heller ikke ret til at bryde den.

Derimod skader det Hanne Boel, og hendes kunstner-kollegaer på EMI, hvis jeg skal frasortere de udgivelser der er beskyttede, fordi de er ulovlige for mig at afspille, og jeg derfor undlader at købe dem - da jeg som sagt ikke har en CD-afspiller at høre dem på.

Bingo!

Er du sikker på der er kopibeskyttelse på, så må du gå ud fra, at Hanne Boel har vurderet hendes musik så striks, at du måske burde afholde dig fra at købe den. Det bør kunne få hende til at ændre holdning, hvis alle gjorde det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 22:38

Omgåelsen af kopisikringen giver dig kun adgang til at afspille mediet i sin originale udformning (f.eks. ved at installere DeCSS på en Linux-maskine). Den giver dig ikke ret til at konvertere formatet på mediet til et andet, og giver dig ikke ret til at kopiere materialet.

Yes sir, præcis ramt sømand, og selvom det måske er en smule mere end hvad trådstarter egentlig tænkte på, så har du ramt sømmet på hovedet, for det var faktisk her at balladen oprindeligt startede.

hvis nogle ikke forstår hvad der snakkes om, så skal man google "dvd jon" og så vil den større, men underlige sammenhæng fremgå.

Sandal, sikke en rabat, betalte 1120 for min i sin tid

-------------

Skrevet den: 18-September-2008 kl. 23:24

Det er så her vi mangler retspræcedens.

Og jeg vil gerne høre hvilke argumenter folk vil fremføre overfor en dommer for, at kopiering af min Hanne Boel CD til min musik-server og afspilning af værket på denne vis (i privat regi og udfra et lovligt erhvervet originaleksemplar), er mere skadeligt for opretshaver, end omgåelse af teknisk foranstaltning for at kunne se en DVD under Linux.

Hold nu op med at argumentere med "det må du ikke" - hvorfor må jeg ikke ?

En lov der forbyder noget, forbyder det fordi det er skadeligt. Der foretages ingen skadelig handling her.

Den eneste "krænkede" vil være den tekniske foranstaltning, hvorimod ophavsretshaver vil ha' mere ud af, at jeg omgår den tekniske foranstaltning, og tilegner mig værket, da det vil tilskynde mig til at erhverve nye værker. Hvis jeg derimod får at vide, at jeg ikke må tilegne mig visse værker, selv om jeg betaler for dem, så vil jeg generelt blive mistroisk overfor indkøb af nye værker.

Så bortset fra "det må du ikke, fordi det må du ikke" - hvor er så argumenterne for, at det må jeg ikke ?

Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 19-September-2008 kl. 00:03
Jeps, og de to værker af Hanne B - det ene fra Blast - jeg har på min NAS, er overspillet fra LP. Det er dæleme lovligt, og jeg vil vove at påstå, at der ikke findes ret mange digitale kopier, som er lige så gode...

-------------
http://widepond.dk - Widepond

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 00:21

Det er så her vi mangler retspræcedens

Det er alment accepteret, men så vidt jeg husker er der faktisk kørt retssag på det i et nordisk broderland med en lovgivning meget lig vores, og derfor er det spild af tid at bruge tid på at bekræfte at det samme gør sig gældende i Danmark

Og jeg vil gerne høre hvilke argumenter folk vil fremføre overfor en dommer for, at kopiering af min Hanne Boel CD til min musik-server og afspilning af værket på denne vis (i privat regi og udfra et lovligt erhvervet originaleksemplar), er mere skadeligt for opretshaver, end omgåelse af teknisk foranstaltning for at kunne se en DVD under Linux

Jeg vil gerne vide, hvor hypotetisk og teoretisk det end skulle være, hvilken form for sagsanlæg der skulle føre til sådan en argumentation? Herudover ses bort fra at man som regel holder til til Jus (regler) og Fakta (realiteter) når man argumenterer i en retssal i det danske land.

Hold nu op med at argumentere med "det må du ikke" - hvorfor må jeg ikke ?

Fordi at det står i dansk lovgivning du som dansk statsborger er pligtig til at følge. skik følge eller land fly.

En lov der forbyder noget, forbyder det fordi det er skadeligt.

Ikke nødvendigvis. nogle ting er bare praktiske. nogle ting i den danske lovgivning giver ikke nødvendigvis mening eller har en logisk begrundelse

Der foretages ingen skadelig handling her.

jo. du krænker rettighedshaveren. at kunstneren så sikkert er fløjtende ligeglad er en helt anden sag.

Den eneste "krænkede" vil være den tekniske foranstaltning, hvorimod ophavsretshaver vil ha' mere ud af, at jeg omgår den tekniske foranstaltning, og tilegner mig værket, da det vil tilskynde mig til at erhverve nye værker. Hvis jeg derimod får at vide, at jeg ikke må tilegne mig visse værker, selv om jeg betaler for dem, så vil jeg generelt blive mistroisk overfor indkøb af nye værker.

Så bortset fra "det må du ikke, fordi det må du ikke" - hvor er så argumenterne for, at det må jeg ikke ?

Fordi at det står i dansk lovgivning. hvad du er mistroisk overfor er både lovgiver såvel som dem der tjener penge på dette ret ligeglade med.

Jeg tror det er bedst for alle at erkende at jura og logik ikke hænger sammen. og så komme videre.

-------------

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 00:37

Der foretages ingen skadelig handling her.

jo. du krænker rettighedshaveren. at kunstneren så sikkert er fløjtende ligeglad er en helt anden sag.

Det er netop pointen!

Nej, jeg krænker ikke kunstneren (ophavsrettighedshaveren) - det er ikke dennes beskyttelse der krænkes, men beskyttelsen af tekniske foranstaltninger!

Kunstnerens begrænsede eneret har jeg fået undtagelse fra i §12 - ret til privat eksemplar fremstilling til privatbrug - så det er udelukkende beskyttelsen af den tekniske foranstaltning vi snakker om.

Om hvilken kulturministeriets vejledning til lovewn siger, at den ikke er beskyttet i henhold til loven, ifb. med handlinger begået indenfor privatsfæren.

Så igen: Hvem er det jeg krænker i ophavsretslig relevant forstand ?

Hvori består krænkelsen ?

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 00:50

Det er så her vi mangler retspræcedens

Det er alment accepteret, men så vidt jeg husker er der faktisk kørt retssag på det i et nordisk broderland med en lovgivning meget lig vores, og derfor er det spild af tid at bruge tid på at bekræfte at det samme gør sig gældende i Danmark

Hvad er alment accepteret og hvilken retssag henviser du til og hvad gik den ud på og hvad var udfaldet ?

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 00:59

Ikke nødvendigvis. nogle ting er bare praktiske. nogle ting i den danske lovgivning giver ikke nødvendigvis mening eller har en logisk begrundelse

Har du et eksempel på en sådan lov, der forbyder noget, som ikke skader nogen ?

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 02:22

Har du et eksempel på en sådan lov, der forbyder noget, som ikke skader nogen ?

Eksemplet er irelevant. I det tilfælde vi snakker om, der er loven lavet med henblik på at forhindre nogen eller noget lider skade i form af ulovlig distribution. Dem findes der et hav af derude (altså dem der har lidt skade). De kæmper alle for, at de skal få deres tilgodehavende for brud på kopisikringen og distribuering, uanset om du så har betalt for din CD eller ej. Din nabo har måske ikke, og det rammer dig!

At følge lovgivningen som den er i dag, det skader ikke nogen, og hvis det gør, så er det højst ophaverne i form at mistede indtægter pga. begrænsninger i afspilningsmulighederne. At du så ikke kan afspille din CD på din kaffemaskine, det er sådan set ragende ligegyldigt. Det er dit problem at du har købt en CD og en kaffemaskine, og ikke forstår at disse ting ikke helt funger så optimalt sammen. Der hvor CDén funger optimalt, det er der loven skal forhindre dig i at skade nogen. Det er DER loven gælder.

Lovgivningen forhindre dig ikke i at afspille din CD. Du må hjertens gerne gøre det fra din kaffemaskine, hvis du kan. Men du må ikke bryde kopisikringen for at fremstille en kopi, der gør din kaffemaskine i stand til at afspille din kopi.

Det er faktisk såre simpelt... Og så alligevel ikke, for lovgivningen må heller ikke forhindre dig i at afvikle din CD/FILM pga. kopisikringen, hvis det er nødvendigt for dig at bryde den for at kunne afvikle den. Dette er direkte i modstrid med ovenstående, og det er DET der gør hele problematikken endnu værrer her. Eksemplet med Linux er faktisk logisk nok, man glemmer bare, at der er sat fokus på afspilning, og ikke længere kopiering. Den sidste detalje er rimelig relevant, for det betyder nemlig igen, at du må ikke bryde kopibeskyttelsen for at fremstille en kopi for at kunne afvikle den på eksempelvis Linux. Men du må gerne ændre Linux eller softwaren på en sådan måde, så den under afspilning bryder kopisikringen, FOR AT AFSPILLE DIN CD/DVD FILM. Præcis som hvi du på en windows maskine smider en original DVD film med kopibeskyttelse i DVD drevet og afspiller den med dertilhørende software. Den kan snildt afvikles, men den kan ikke kopieres.

Det er SÅDAN lovgivningen er tiltænkt, desværre med en hulens masse tåbelige og fjollede formuleringer, som blot har til hensigt at gøre alting meget værre.

Sat i relation til f.eks et Media Center, så ville det f.eks være lovligt at kopiere en DVD film (rippe den) til harddisken og afvikle den derfra, hvis man vel at mærke beholder kopibeskyttelsen. Dette er desværre IKKE muligt, mig bekendt, og det er derfor det giver problemer.

På samme måde som, hvis du kan kopiere Hanne Boel´s CD til dit Squeezecenter og samtidig bibeholde kopibeskyttelsen, så vil det være fuldt ud lovligt. Men jeg er en lumsk anelse om, at så kan dit Squeezecenter ikke afspille filerne mere. Det kan dit CD afspille derimod, den selvsamme du netop forsøgte at kopiere CDén med

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 19-September-2008 kl. 07:38
Jeg kunne ikke sove i nat, hvorefter jeg stod op og læste denne tråd. Gik ud som et lys.......

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 19-September-2008 kl. 07:54

Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Jeg kunne ikke sove i nat, hvorefter jeg stod op og læste denne tråd. Gik ud som et lys.......

Jeg kom desværre til at læse tråden på jobbet igår.. zzzzz

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 08:51

Hold da op, hvor det rykker! Har I diskuteret jura hele natten - med de forudsætninger I nu har for dét - i et omfang, så folk får trang til at lade os tilflyde, at de keder sig...

Jeg kunne godt tænke mig, at vi prøvede at vende tilbage til den - synes jeg - meget vigtige diskussion af grænserne for, hvilken erfaringsudveksling, det er tilladt at foretage i dette forum, hvis hele formål netop er erfaringsudveksling.

Så skal vi lige ha' fat i denneher en gang til:

kandersen: "Hensyntagende til sponsorerene har vi også følt os nødsaget til at tage, da det er deres navne der står på spil, hvis de støtter et forum, som debattere og beskriver, hvordan man udfører ulovlige handlinger."

Nu kan jeg svært forestille mig, at det er sponsorerne, der direkte har pålagt jer, at censurere visse indlæg. Men hvorfor så give dem en service, de ikke har bedt om? Normalt er forpligtelsen ved sponsorater alene exponering, mens sonsorernes forpligtelse er, ikke at blande sig i "produktet". Når det forholder sig som kandersen siger, bliver det helt uklart, hvem der bestemmer - er det branchen. Hvis ikke, hvorfor må f.eks. mm-vision så direkte anbefale anydvd uden at blive kaldt til orden?

kandersen: "Det er som tidligere nævnt netop usikkerheden i lovgivningen der gjorde, at vi følte os nødsaget til at gøre dette og gå til den sikre side, fremfor at bidrage til at få ført uvidne brugere ud i noget, som senere viser sig at være ulovligt."

Er du klar over, kandersen, hvor ubehageligt det er for voksne mennesker at blive umyndiggjort. I påtager jer et ansvar, der slet ikke falder tilbage på jer med henvisning til en eller anden lovgivning. Det kan da ikke være loven om kopisikring. For at overtræden den, skal man ha' et fysisk medie, en materiel afspiller og noget software. Det er slet ikke en lov, det er muligt at bryde i et forum. Her kan man kun bryde love, der begrænser ytringer. Og omtale af diverse programmer er ikke ulovligt. Meget software er dobbelsidet, og det virker mig noget bonert, at man ikke må tale om den ene side, fordi branchen ikke bryder sig om den anden. Har de bedt jer om det, eller har I virkelig selv påtaget jer det.

Uanset hvad sandheden er, synes jeg I skulle melde rent ud. Selvfølgelig kan I opstille jeres egne regler - her er f.eks. regler om god tone, selv om det ikke er forbudt at bande ude i samfundet. Men det bliver noget sovs, når I roder rundt i en blanding af beskyttelse af nogle ubestemte individer, der skulle have jeres beskyttelse behov, branchehensyn og lovgivning om kopisikring, som ingen kan blive enige om. Fordi det ikke lader sig administrere. Derfor! Hvis I sagde "Vi tillader, hvad branchen kan godkende, eller hvad vi forestiller os, den kan godkende", ville vi vide, hvad gangen i censuren var. Det er muligvis ikke det, der gælder, men så sig, hvad der så gælder. Så vi har ren røv at trutte i. Så vi ved, hvad vi snakker om.

Mvh.

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 10:06

Erla, du misser fuldstændigt noget meget grundlæggende

Kunstneren er sjældent rettighedshaveren.

Kunstnerne har typisk kun deres ideelle ret tilbage, men har helt eller delvist afgivet ophavsretten til deres pladeselskab. Og uanset hvordan, så er det udaftil pladeselskabet du krænker.

Der står direkte at læse at du krænke ophavsretten. Accepter at du ikke kan få det på din måde, selvom mange andre sikkert er enige med dig, mig selv inklusiv, så ændre det altså ikke de retslige spilleregler.

Accept and move on. 

-------------

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 19-September-2008 kl. 10:21
Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger

Så kan man jo diskutere om en kopieringsbeskyttelse på en CD/DVD er en "effektiv teknisk foranstaltning". Alle cd/dvd-kopieringsprogrammer i dag tilbyder at kopiere cd/dvd'en uden at brugeren får at vide at der er en "effektiv  teknisk foranstaltning"...

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 10:33
Det er rigtigt, men så det jo også kopiering og ikke afspilning man har gang i

-------------

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 10:43

Er I klare over, at jeres diskussion længe har været på kant med reglerne i dette forum? Administratorerne er vel gået i seng ovenpå en hård nat...

Mvh.

Skrevet den: 19-September-2008 kl. 14:41
Hehe, tro at Administratorerne først skal havde en Advokat til at læse
tråde igemmen, før at der falder advalse

Eller er denne love ikke særlig forbruger venlig

Skrevet af: Ole
Skrevet den: 19-September-2008 kl. 18:00

(...)

Så skal vi lige ha' fat i denneher en gang til:

Nu kan jeg svært forestille mig, at det er sponsorerne, der direkte har pålagt jer, at censurere visse indlæg. Men hvorfor så give dem en service, de ikke har bedt om? Normalt er forpligtelsen ved sponsorater alene exponering, mens sonsorernes forpligtelse er, ikke at blande sig i "produktet".

Du har principielt ret i, at det ikke er sponsorerne, der bestemmer vores retningslinier.

Det er Lars, der håndterer vores sponsorer, men jeg er 100% sikker på, at vi ikke er blevet pålagt noget som helst af sponsorerne.

Det, der har motiveret vores "hellige" linie er, at vi helst ikke vil ud i den del af grå-zone-land, hvor vi eller vores brugere er tæt på at bryde loven.

Derfor har vi lavet relativt strenge retningslinier for, hvad man må diskutere hos os. Der findes massere af fora, hvor du kan få lov til at diskutere tættere på grænsen (eller grå-zonen, for konklussionen af de sidste 4 sider må vist være, at der ikke eksisterer nogen præcis grænse)

Hos os frabeder vi os diskussion, der ligger i grænselandet - uanset om en sådan diskussion er lovlig eller ej.

Når det forholder sig som kandersen siger, bliver det helt uklart, hvem der bestemmer - er det branchen. Hvis ikke, hvorfor må f.eks. mm-vision så direkte anbefale anydvd uden at blive kaldt til orden?

Godt ord igen.

Du kan fremføre samme argument mod vores nyheder om ANYDVD (som andre også har gjort i denne tråd).

Det er ikke fordi det er MM-vision, der har fremsat kommentaren at den ikke er blevet modereret, så meget kan jeg sige. Måske nærmere, fordi en "bruger" blot fortæller om et produkt, som man også kan læse om på nyhedsforsiden.

kandersen: "Det er som tidligere nævnt netop usikkerheden i lovgivningen der gjorde, at vi følte os nødsaget til at gøre dette og gå til den sikre side, fremfor at bidrage til at få ført uvidne brugere ud i noget, som senere viser sig at være ulovligt."

Er du klar over, kandersen, hvor ubehageligt det er for voksne mennesker at blive umyndiggjort.

Det var faktisk en af de ting, jeg besluttede at jeg ville skrive om, mens jeg læste denne lange tråd igennem i dag..

Det er jeg personligt meget bevist om. Derfor er gråzoner som denne et helvede at moderere. Du vil altid kunne finde eksempler på brugere, der har skrevet noget "mere ulovligt" uden at blive modereret.

Her synes jeg, at det er vigtigt, at I som brugere husker, at vi på recordere.dk ikke uddeler hverken bøder eller fængselsstraf.

Vi taler trods alt blot om, at en person får slettet en kommentar i et brugerforum.

Det i sig selv er ikke rart, men vi en advarsel er altså bare en påmindelse om, at lige det har vi ikke lyst til, bliver diskuteret hos os.

Det er kun, hvis brugeren har overtrådt regler groft (f.eks. ved at linke til kopi-materiale) eller han reagerer tåbeligt efter han har fået en advarsel, at vi skrider til karantæne. (Der bliver vel uddelt 2-4 karantæner om året!)

I påtager jer et ansvar, der slet ikke falder tilbage på jer med henvisning til en eller anden lovgivning. Det kan da ikke være loven om kopisikring. For at overtræden den, skal man ha' et fysisk medie, en materiel afspiller og noget software. Det er slet ikke en lov, det er muligt at bryde i et forum. Her kan man kun bryde love, der begrænser ytringer. Og omtale af diverse programmer er ikke ulovligt. Meget software er dobbelsidet, og det virker mig noget bonert, at man ikke må tale om den ene side, fordi branchen ikke bryder sig om den anden. Har de bedt jer om det, eller har I virkelig selv påtaget jer det.

Uanset hvad sandheden er, synes jeg I skulle melde rent ud. Selvfølgelig kan I opstille jeres egne regler - her er f.eks. regler om god tone, selv om det ikke er forbudt at bande ude i samfundet. Men det bliver noget sovs, når I roder rundt i en blanding af beskyttelse af nogle ubestemte individer, der skulle have jeres beskyttelse behov, branchehensyn og lovgivning om kopisikring, som ingen kan blive enige om. Fordi det ikke lader sig administrere. Derfor! Hvis I sagde "Vi tillader, hvad branchen kan godkende, eller hvad vi forestiller os, den kan godkende", ville vi vide, hvad gangen i censuren var. Det er muligvis ikke det, der gælder, men så sig, hvad der så gælder. Så vi har ren røv at trutte i. Så vi ved, hvad vi snakker om.

Mvh.

Normalt mener jeg at argumentet med, at man ikke må tale om køkkenknive, fordi man kan slå ihjel med sådan en, er et tåbeligt argument - men jeg vil alligevel bruge det her - lidt på hovedet..

Vi, i recordere.dk teamet, har besluttet, at vi ikke ønsker diskussioner, som føres med henblik på omgåelse af (vores fortolkning af) loven.
Vi vil altså ikke have, at folk diskuterer køkkenknive, hvis den underliggende debat fortæller os, at køkkenkniven skal bruges til mord.

Det er mit - og mine medmoderatorers- job at forsøge at fortolke den regel. Nogen gange træder vi folk over tæerene med vores fortolkning, det må vi så leve med. Heldigvis, er det ret sjældent, at vi er inde at moderere i de her diskussioner - hvilket vel betyder, at retningslinierne virker.

Håber, at det var svar?

...Ole

-------------
Moderator, recordere.dk

Print side | Luk vindue