Sony harddiskoptager
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=47322
Udskrevet den: 03-Maj-2025 kl. 22:19
Emne: Sony harddiskoptager
Skrevet af: tom&sonja
Emne: Sony harddiskoptager
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 11:53
Har kigget på et par forskellige:
Rdr-hxd870 i i Bilka til 2800kr. Det der var interessant ved denne var at de påstod at der var DVB-C tuner i den men det ser er ikke ud til at være når man kigger på Hifipriser.dk?
I næste uge har de rdr-hxd795 til 2499kr med CA modul. Er det til DVB-C eller ... ?
Sidst nævnte model er ikke at finde på hifipriser.dk er det fordi at det er en gammel model og kan se at man kan på rdr-hxd995 til samme pris? Er det afløseren med noget størrere HD? 250 i stedet for 120.
Er der nogen af de 3 der har EPG?
Har hørt lidt om at Sony skulle larme lidt mere end panasonic. Er det bare i de test hvor de skal finde forskelle eller er der noget om snakken?
Det var vist hvad jeg lige havde at spørge om i første omgang
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 11:58
Der er INGEN DVB-C tunere i recordere.
795eren er en helt ny model. Både 870 og 795 har CI slot til CA modul.
Hvis 995 står til samme pris, så tag da den.
EPG er kun virksom med DVB-T tuneren som kræver egen tagantenne.
Sony larmer ikke, men er ikke så lydløs som Panasonic.
|
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 12:01
Sony skulle vis ikke lige for nuværende have recordere med DVB-C på markedet, den omtalte model med plads til CA modul, er til brug for Boxer TV som starter til November næste år, og ja den har EPG, da den jo har Digital Tuner.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 12:05
Tak for de hurtige svar
Så når jeg har zaptor! fra Stofa har jeg ikke meget at bruge hverken CI-slot eller EPG til?
|
Skrevet af: Wester
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 12:22
Vil give Kampus ret i at Sonyen ikke larmer. Da jeg ikke har haft Panasonicen, kan jeg ikke sammenligne. Til gengæld er sonys brugervenlighed og stabilitet ubestridelig, det skriver jeg under på 
------------- NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 13:01
tom&sonja skrev:
Så når jeg har zaptor! fra Stofa har jeg ikke meget at bruge hverken CI-slot eller EPG til? |
Nej det er der ingen anvendelse for overhovedet, ej heller den Digitale Tuner.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 20:40
Har lige fundet et par spørgsmål mere frem
Kan se at Sony har nogle modeller der starter med rdr-hx og nogle som hedder rdr-hxd. Er det ny og gammel serie? Der er ikke meget prisforskel ved samme størrelse hd.
Hvis man nu ved et uheld skulle få lagt en film ind på sin eksterne hd kan den så afspilles via afspilleren uden at man først skal have den brændt ud på en skive? Altså bruge den som en multimedia harddisk i lighed med den fra Verbatim der er skrevet om på forsiden?
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 20:48
USB tilslutningen på Recordere er til en Flash RAM til JPEG og MP3.
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 21:26
Hej tom&sonja,
tom&sonja skrev:
Kan se at Sony har nogle modeller der starter med rdr-hx og nogle som hedder rdr-hxd. Er det ny og gammel serie? Der er ikke meget prisforskel ved samme størrelse hd. |
Nej, forskellen på HXD og HX, er ene og alene at HX kun har analog tuner, mens HXD har både analog og DVB-T tuner.
tom&sonja skrev:
Hvis man nu ved et uheld skulle få lagt en film ind på sin eksterne hd kan den så afspilles via afspilleren uden at man først skal have den brændt ud på en skive? Altså bruge den som en multimedia harddisk i lighed med den fra Verbatim der er skrevet om på forsiden? |
Sony optagerne kan kun afspille og kopiere lyd (MP3) og billed (JPG) filer fra tilsluttede USB enheder (HDD/Flash/Digital-kamera) samt kopiere optagelser fra USB HDD Video-kameraer. Ingen DivX el. lign. fra USB.
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 21:37
Det vil sige at hvis jeg holder mig til Sony skal det "bare" være HX, men er der da andre optagere der vil kunne klare jobbet med film eller skal man over i mediacentre hvis man vil have begge dele, altså både kunne optage og afspille film som ikke er optaget på maskinen?
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 21:41
Der kan naturligvis afspilles DVDer som er optaget på andre maskiner, de er jo optaget på samme måde. Ellers kunne der jo ikke afspilles en købt DVD.
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 21:45
tom&sonja skrev:
Det vil sige at hvis jeg holder mig til Sony skal det "bare" være HX |
Der er stadig nye og gamle HX modeller. De nye er (2008-modeller): RDR-HX680 (120GB), HX780 (160GB), HX980 (250GB) og HX1080 (500GB).
tom&sonja skrev:
men er der da andre optagere der vil kunne klare jobbet med film eller skal man over i mediacentre hvis man vil have begge dele, altså både kunne optage og afspille film som ikke er optaget på maskinen? |
Mit svar gik alene på muligheden for USB tilslutningen. Du kan naturligvis godt afspille DVD'er fra "fremmede" DVD optagere - og også afspille DivX, MP3 og JPEG CD/DVD'er (samt kopiere til HDD).
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 20-September-2008 kl. 21:54
ok var godt klar over at man godt kunne afspille dvd'er på den men er lige ude på at undersøge om der er nogle harddiskoptagere hvor harddisken kan bruges som afspiller, hvis man kan sige sådan og da du Lars skrev at "Sony optagere ikke kunne" var det at jeg tænkte at der måske var andre der kunne?
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 16:40
Kampus skrev:
|
Jo, der findes masser af recordere med DVB-C tuner, men af en eller anden grund forventer flertallet af brugere på dette board også at der er DVD recorder indbygget i apparatet, og dem findes der så vidt jeg ved ikke nogen af. De digitale sendestandarder DVB-C, -S og -T er ikke direkte kompatible med DVD standarden, og derfor vil der ske en kvalitetsforringende omkodning, hvis apparatet samtidig skulle kunne optage på DVD mediet.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 16:55
Jeg havde selv en sony 750, samme model som en 870 uden digital tuner. Den larmer rigtig meget i forhold til en pan ex87. Jeg har ikke hørt deres nye model, men 750 870 modellerne vel jeg sige larmer. Det er en seagate harddisk som sidder i, og den larmer rigtig meget Min HTPC er mere stille end en sony 750
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 17:55
fltk skrev:
Kampus skrev:
|
Jo, der findes masser af recordere med DVB-C tuner, men af en eller anden grund forventer flertallet af brugere på dette board også at der er DVD recorder indbygget i apparatet, og dem findes der så vidt jeg ved ikke nogen af. De digitale sendestandarder DVB-C, -S og -T er ikke direkte kompatible med DVD standarden, og derfor vil der ske en kvalitetsforringende omkodning, hvis apparatet samtidig skulle kunne optage på DVD mediet.
Flemming
|
Jeg havde ventet din protest. Men når der er tale om en recorder i dagligdags tale, altså med DVD, så må du jo gi' mig ret.
Hvis der optages til harddisk først, vil det så heller ikke kunne lade sig gøre at have DVB-C ?
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 19:32
Kampus
Hvis der optages til harddisk først, vil det så heller ikke kunne lade sig gøre at have DVB-C ?
[/QUOTE skrev:
Jo, selvfølgelig. Hvis producenterne vil, og brugerne er parat til at betale prisen kan (næsten) alt lade sig gø |
Jo, selvfølgelig. Hvis producenterne vil, og brugerne er parat til at betale prisen kan (næsten) alt lade sig gøre. Jeg tænker her på den kommende Dreambox 8000, som har DVD indbygget, men om det kun er til afspilning ved jeg ikke.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 19:54
Man skulle tro, der er lavet en aftale omkring digitale optagelser. Så der ikke er nogen producenter der laver en maskine som kan overfører digitale optagelser direkte.
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 19:59
Det er jo filmproducenterne der har en hel del at sige på det område.
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 20:05
for eksempel på det digital net er bitraten alligevel dårligere end dvd. Hvis jeg optager via min HTPC med dvbviewer og dvb-t, så er det jo digitalt. Men bitraten ligger omkring 3.5-5.5 og ingen 5.1 lyd.
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 20:17
xcardman skrev:
for eksempel på det digital net er bitraten alligevel dårligere end dvd. Hvis jeg optager via min HTPC med dvbviewer og dvb-t, så er det jo digitalt. Men bitraten ligger omkring 3.5-5.5 og ingen 5.1 lyd.
|
DVB-T er jo også kvalitetsmæssigt den dårligste af de tre digitale sendestandarder. DVB-S er den bedste og på visse kanaler meget tæt på det bedste som DVD kan byde på.
Flemming
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 20:40
Jeg har opsagt mit abo til canal digital, da de fleste kanaler alligevel kun bliver sendt i 4:3. Nu kan man godt nok få hd, men vel heller købe en blueray en gang i mellem. DVD film er også blevet billigere, og stadigvæk bedre kvalitet end sat signal. besværre kan man vel kun forvente, at med boxer tv bliver det endnu værre.
|
Skrevet den: 21-September-2008 kl. 23:38
Ja kvaliteten er da svingende med DVB-T. Men når den er bedst, er den bedre end DVD kvalitet. Kan se det når jeg laver en optagelse i bedste kvalitet XP på harddisk at den bliver ringere ved overførsel til DVD.
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 07:09
Det er klart den bliver dårligere når der den conventer. Selvom SP skulle have den samme birate som optagelsen, er billedet dårligere kvaliteten er også bedre på min HTPC med dvbviewer og dvb-t end min ex87. En recodere er bare lidt letter af bruge i hverdagen. De lidt nyere serier fra tv2 står da også rigtig flot på min HTCP.
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 11:34
Kampus skrev:
Ja kvaliteten er da svingende med DVB-T. Men når den er bedst, er den bedre end DVD kvalitet. Kan se det når jeg laver en optagelse i bedste kvalitet XP på harddisk at den bliver ringere ved overførsel til DVD. |
Der er ikke noget der hedder XP kvalitet på et DVB-T signal. Det er først når signalet har været igennem en digital/analog konvertering , at du har mulighed for at vælge kvalitet. Hvis du optager det rene DVB-T signal = ægte digital, vil det ikke være på højde med DVD.
Flemming
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 11:41
Det har du helt ret i, sp og xp kvalitet findes kun på en recodere. Jeg sad og så 2 afsnit af serien cane optaget på min HTPC i går. Brændt ud på en dvd med undertekster, der kan min pan ex87 ikke følge med. Hverken lyd eller billede.
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 12:08
xcardman skrev:
Det har du helt ret i, sp og xp kvalitet findes kun på en recodere. Jeg sad og så 2 afsnit af serien cane optaget på min HTPC i går. Brændt ud på en dvd med undertekster, der kan min pan ex87 ikke følge med. Hverken lyd eller billede.
|
Det har du så også helt ret i. Derfor er jeg også tilhænger af at optage direkte fra kilden, det vil sige på et mediacenter eller en PVR uden nogen kvalitetsforringende omkodning.
Flemming
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 12:55
Vil det sige at i mener at man vil få en bedre optage kvali' med en HTPC end med en recordere? Altså også når man har kabeltv? Var ved at kigge på en HTPC for et års tid siden men fik at vide at hvis jeg gik op i kvaliteten så var en recorder det bedste valg.
Er ellers lidt vild med tanken om en HTPC da der jo kunne blive plads til et blueray drev. Men tilgengæld også lidt bekymret for at den ikke er lige så nem at bruge. Tænker hermed på at konen jo også skal kunne finde ud af at betjene den?
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 13:15
tom&sonja skrev:
Vil det sige at i mener at man vil få en bedre optage kvali' med en HTPC end med en recordere? Altså også når man har kabeltv? Var ved at kigge på en HTPC for et års tid siden men fik at vide at hvis jeg gik op i kvaliteten så var en recorder det bedste valg.
Er ellers lidt vild med tanken om en HTPC da der jo kunne blive plads til et blueray drev. Men tilgengæld også lidt bekymret for at den ikke er lige så nem at bruge. Tænker hermed på at konen jo også skal kunne finde ud af at betjene den?
|
Hvis det er digital kabeltv du har, vil du får bedste kvalitet med et mediacenter eller en PVR med DVB-C tuner, da optagelser sker nøjagtig som de bliver sendt, altså uden omkodning.
Hvis det er analog kabeltv tror jeg ikke der vil være nogen forskel i optagekvaliteten mellem et mediacenter og en recorder. Der sker jo begge steder en analog til digital konvertering.
Et mediacenter er ikke helt så nemt at betjene som en recorder, så det afhænger af hvor snild din kone er til den slags. En PVR er dog nøjagtig lige så brugervenlig og nem et betjene som en recorder. Den har så til gengæld ikke muligheden for at optage på DVD, men kun på harddisk.
Flemming
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 17:16
Er det rigtig forstået at min zaptor uden hd. Altså at med en pvr har jeg ikke brug for zaptoren længere.
Har sådan en fætter netværksforbindelse så man evt. kan bruge en pc til at brænde det optagede ud?
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 17:38
tom&sonja skrev:
Er det rigtig forstået at min zaptor uden hd. Altså at med en pvr har jeg ikke brug for zaptoren længere.
Har sådan en fætter netværksforbindelse så man evt. kan bruge en pc til at brænde det optagede ud?
|
Ja, det er rigtig forstået.
Nogle har netværksforbindelse, men en sådan overførsel går alt for langsom. Andre kan der sluttes en ekstern harddisk, som kan optages på/afspilles fra via USB 2.0 forbindelse, og atter andre har kun USB 2.0 forbindelse til brug for overførsel af optagelser til PC for redigering og brænding.
Flemming
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 17:40
en pvr med harddisk, med den kan du ikke overfører dine optagelser på nogen måde. optagelserne bliver bedre via htpc, men Optagelserne på en recodere fra en setup box via scart, er også gode. Så hvis man ikke har en rimelig indsigt i IT-verden, vil jeg holde mig langt væk.
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 18:26
xcardman skrev:
en pvr med harddisk, med den kan du ikke overfører dine optagelser på nogen måde. optagelserne bliver bedre via htpc, men Optagelserne på en recodere fra en setup box via scart, er også gode. Så hvis man ikke har en rimelig indsigt i IT-verden, vil jeg holde mig langt væk. |
Du sludrer. Selvfølgelig kan du overføre optagelser fra en PVR. Det har jeg da gjort i nu tre år med min Arion (det varer ca. 80 sekunder pr. GB), og der findes masser af andre fabrikater med USB2.0 hvor det også kan lade sige gøre. Kvaliteten er nøjagtig den samme som med en htpc, da der optages nøjagtig som der bliver sendt, altså den rå digitale stream.
Flemming
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 18:57
Ja det min fejl, men virker det også på kabel tv, fordi så kan jeg ikke forstå hvorfor folk køber den nye HD PVR fra yousee, hvor man netop ikke kan får sine optagelser ud. Men i stedet for køber en, hvor man kan overfører sine optagelser. Virker din både på viasat og canal digital
|
Skrevet den: 22-September-2008 kl. 19:26
xcardman skrev:
Ja det min fejl, men virker det også på kabel tv, fordi så kan jeg ikke forstå hvorfor folk køber den nye HD PVR fra yousee, hvor man netop ikke kan får sine optagelser ud. Men i stedet for køber en, hvor man kan overfører sine optagelser. Virker din både på viasat og canal digital
|
Nej, jeg forstår heller ikke hvorfor folk køber de skodreceivere, men måske er det fordi der gives en rimelig rabat i forbindelse med diverse TV-pakker.
Min virker til både Viasat og Canal Digital med et Dragon Cam. Dog har jeg kun EPG på nu og næste og jeg må undvære de forskellige interaktive tjenester. DVB-C modellerne virker med kabelTV.
Flemming
|
Skrevet den: 23-September-2008 kl. 11:39
Men hvilken PVR skal jeg så evt. købe? og hvor? Din (læs Flemming) kan jeg kun finde i tyskland til 3800?
|
Skrevet den: 23-September-2008 kl. 12:31
tom&sonja skrev:
Men hvilken PVR skal jeg så evt. købe? og hvor? Din (læs Flemming) kan jeg kun finde i tyskland til 3800? |
Hvis den skal bruges til kabeltv, altså DVB-C, kan jeg varmt anbefale Arion AC 9410PVR HDMI, som i nogle måneder har været på tilbud til 1500-1600,- kr. hos bl.a. KT Radio og diverse Expert forhandlere. Jeg ved der blev revet mange væk i starten af tilbudsperioden, så måske er den udsolgt til den pris (normalprisen ligger over kr. 4000,-), men kun godt det halve i Tyskland. Prøv at Google lidt.
Flemming
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 14:44
Har kigget mig lidt omkring og tror med de priser en pvr koster kan jeg godt nøjes med en recorder!
Men men men: Har endnu ikke købt fladskærm og valget står i øjeblikket mellem sony w4000 og pana px80 eller pz80 med streg under i øjeblikket og hvad går man glip af hvis man ikke købe samme mærke i tv og recorder? Altså ud over at man ikke kan bruge den samme fjernbetjening?
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 14:53
tom&sonja skrev:
hvad går man glip af hvis man ikke købe samme mærke i tv og recorder? Altså ud over at man ikke kan bruge den samme fjernbetjening?
|
Intet.
Flemming
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 15:01
Har selv et px80, men du kan få et pz80 hos godpris til 10.000 kr. det skal du købe af de tre modeller.
|
Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 15:09
tom&sonja skrev:
Har kigget mig lidt omkring og tror med de priser en pvr koster kan jeg godt nøjes med en recorder!
|
Nu ved jeg så ikke hvor meget billedkvalitet betyder for dig, men forskellen mellem en recorder og en PVR er, at der ikke sker nogen enkodning eller dekodning via en D/A konverter i en PVR, og derfor er optagelsen 100% identisk med den modtagne stream fra kanalen.
Populært sagt "downloader" PVR'en bare mpeg filen i real-time.
Mange af de digitale kanaler er i dag så voldskomprimerede, at en tur igennem en recorder ikke ligefrem pynter på billedkvaliteten.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 15:15
xcardman skrev:
Har selv et px80, men du kan få et pz80 hos godpris til 10.000 kr. det skal du købe af de tre modeller.
|
Den ser ud til godt at kunne fåes billigere med så er det vist parallelimport eller?
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 15:19
fast2night skrev:
tom&sonja skrev:
|
Nu ved jeg så ikke hvor meget billedkvalitet betyder for dig, men forskellen mellem en recorder og en PVR er, at der ikke sker nogen enkodning eller dekodning via en D/A konverter i en PVR, og derfor er optagelsen 100% identisk med den modtagne stream fra kanalen.
Populært sagt "downloader" PVR'en bare mpeg filen i real-time.
Mange af de digitale kanaler er i dag så voldskomprimerede, at en tur igennem en recorder ikke ligefrem pynter på billedkvaliteten.
|
Endnu gør det nok ikke så meget men det kan da godt være at jeg bliver træt af kvalitet når jeg får købt den flade!
|
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 15:20
Hos godpris er det nemlig ikke parallelimport, hvis der sker noget med det kommer panasonic og afhenter.
|
Skrevet den: 04-Oktober-2008 kl. 09:27
Når men har da fået købt mig en recorder Pana EH-57 men er blevet i tvivl om man skulle have købt en med DVB-t tuner for i det mindste at få mulighed for at optage i det mindste nogle kanaler i digital?
Hvis nu jeg beholder hvad jeg har hvordan skal jeg så tilslutte tingene?
Jeg har: Zaptor og recorderen med de fleste tilslutningsmuligheder og så et fjernsyn med kun scart og s video og ja ved det godt køb dig et nyt!
I øjeblikket er signalet først tilsluttet zaptoren derefter scart + antenne til recorder. Zaptor til tv via scart. Recorder til tv via scart. Men er det det optimale? Synes ikke at signalet bliver ligefrem bedre hvis det ses gennem recorderen!
Håber stadig der findes nogen derude der kan hjælpe
|
Skrevet den: 04-Oktober-2008 kl. 09:59
Det kan ikke gøres på anden vis, hvis Recorderen havde DTT Tuner, så skal du enten kun bruge den tuner og en seperat antenne, eller bruge den på det Analoge signal, da du so udgangspunkt ikke kan begge dele på samme tid, uden at anskaffe et filter som fjerner DTT frekvensen fra KabelTV, samt at det sikkert også går ud over de to nabokanaler, drefter kan de 2 signaler så samles i et kabel til recorderen.
|
Skrevet den: 04-Oktober-2008 kl. 13:29
Radiomanden skrev:
Det kan ikke gøres på anden vis, hvis Recorderen havde DTT Tuner, så skal du enten kun bruge den tuner og en seperat antenne, eller bruge den på det Analoge signal, da du so udgangspunkt ikke kan begge dele på samme tid, uden at anskaffe et filter som fjerner DTT frekvensen fra KabelTV, samt at det sikkert også går ud over de to nabokanaler, drefter kan de 2 signaler så samles i et kabel til recorderen.
|
Så så længe jeg har zaptoren kan jeg rolig beholde EH-57? Zaptoren er jeg nok lidt mere tilfreds med en gennemsnittet men nu er mit tv jo heller ikke så krævende og da jeg som tidligere skrevet mest overvejer et panasonic tv så vil jeg jo ikke kunne undvære zaptoren til digitaltv fra kabel.
|
|