Firmware to BenQ W5000
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=47510
Udskrevet den: 02-Maj-2025 kl. 20:51
Emne: Firmware to BenQ W5000
Skrevet af: geuken
Emne: Firmware to BenQ W5000
Skrevet den: 23-September-2008 kl. 17:29
Hvor i alverden kan man downloade forskellige firmware's til BenQ W5000?
Hvor henter I dem henne? Hvad med at vi poste dem i en tråd, så de er tilgængelige for alle med diverse korrektioner m.m.
Nb. jeg er klar over at det kræver et specielt kabel - men alligevel vil det være gavnligt, så man kan udfører mere kvalificeret bud på, hvornår man skal få den opdateret.
|
Svar:
Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 25-September-2008 kl. 17:07
Den skal forbi et aut. BenQ værksted, spørg din forhandler så kan han klare det
------------- Mvh.Christian
http://www.csn-teknik.dk -
Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
|
Skrevet af: knekker
Skrevet den: 26-September-2008 kl. 13:35
Hvad er grunden til at de ikke giver en mulighed for at updatere den selv?
|
Skrevet den: 26-September-2008 kl. 13:40
Jeg har netop opdateret firmwaren fra 1.02. til 1.21. på et værksted. Det var en uhyr enkel proces.
Hele processen indbefatter et program fra silicon optix der klarede det hele selv - detekterer model og matcher det med firmware, et kabel med et rundt rs232 stik fra (PJ) til seriel på computeren plus et par enkle tryk på knapperne... Vupptii... Den er opdateret i løbet af 10 minutter
Nu glæder jeg mig til at teste den i aften.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-September-2008 kl. 16:15
knekker skrev:
Hvad er grunden til at de ikke giver en mulighed for at updatere den selv? |
Uden at jeg ved det, så kan det sagtens tænkes at update-proceduren er designet så det giver problemer hvis den af en eller anden årsag afbrydes undervejs, og at de derfor af princip ikke tør lægge det ud i hænderne på forbrugeren. Forbrugere der f**ker deres ting op ved at pille lidt for meget, er generelt ekstremt dygtige til at stå med dådyrøjne i butikken med et meget uforstående udtryk i ansigtet og sige "jeg aner ikke hvad der er sket, men den vil altså ikke tænde længere!"
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-September-2008 kl. 10:05
Jeg kan sagtens sætte mig ind i det du siger hehe, men....
Hvilken metode aflaster jer så mest, folk der skal bruge jeres tid hver gang firmwaren skal updateres, eller de enkelte gange nogle folk f**ker det op?
Iphone fungere på akurat samme måde, hvis man afbryder opdateringen kan det fucke telefonen op, men der findes metoder til at fixe det, og selv om den fatale risiko, er det immervæk den mest hensigtsmæssige metode for forbrugerne.
Plejer butikkerne at tage penge for en firmware updatering? i så fald giver det hele pludselig mening.
|
Skrevet den: 27-September-2008 kl. 12:28
knekker skrev:
Hvilken metode aflaster jer så mest, folk der skal bruge jeres tid hver gang firmwaren skal updateres, eller de enkelte gange nogle folk f**ker det op? |
Tja - det er jo en vurderingssag. Med et firma som BenQ er det formentligt et princip-spørgsmål, dvs. man laver ikke forskellige procedurer for forskellige produkter, men definerer bare at alle BenQ projektorer skal til service for at blive opdateret, punktum. Jeg kan ikke tale på BenQ's vegne mht. hvad der er mest rentabelt.
knekker skrev:
Plejer butikkerne at tage penge for en firmware updatering? i så fald giver det hele pludselig mening.
|
Ikke i dette tilfælde, hvor BenQ arrangerer afhentning, opdatering og levering til kunden efterfølgende. Projektoren kommer slet ikke igennem butikken. Det er iøvrigt et andet argument for at gøre det som BenQ gør: Hvis man lagde det over på end-user, så vil der være mange forbrugere der kommer til forhandleren, og beder ham om at gøre det fordi forbrugeren ikke selv kan håndtere det. Ved at gøre det sådan som de gør, sikrer BenQ at forhandleren har så lidt arbejde som muligt - hvilket faktisk kan være med til at holde prisen nede, for jo mindre forhandleren skal lave, jo mindre avance kan han nøjes med. Og ikke mindst, det aflaster de forhandlere der ikke lige er gearet til rent faktisk at yde service overfor kunderne...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-September-2008 kl. 12:30
Jeg skal måske lige understrege at jeg kun taler for mig selv her, jeg ved ikke om der er butikker der tager penge for opdatering af firmware. På andre produkter, hvor butikken rent faktisk har noget arbejde i at gøre det, ville det vel være meget fair, og det er klart at hvis du bad mig køre ud til dig og opgradere din projektor, uden at det var en del af et besøg i forvejen (f.eks. med henblik på kalibrering), så ville jeg da også tage penge for det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 27-September-2008 kl. 17:19
AV Precision skrev:
Det er iøvrigt et andet argument for at gøre det som BenQ gør: Hvis man lagde det over på end-user, så vil der være mange forbrugere der kommer til forhandleren... |
Hvis BenQ står for afhentning, opdatering mm. kan jeg ikke se hvorfor det ikke også kunne være fremgangsmetoden, for de relativt få folk som måtte lave rod i det.
Det omvendte argument er at BenQ ikke skal spilde arbejdskraft på at opdatere dem, når end useren selv kan klare opgaven og på den måde skal de bekymre sig mindre for hver eneste gang de laver opdateringer der resultere i udgifter for transport/forsendelse arbejdstimer osv.
Vi finder nok ikke svaret før jeg selv spørger BenQ, men du skal hvertifald have tak for svaret otto.
|
Skrevet den: 30-September-2008 kl. 15:57
Nu kan det være at jeg taler ud af uvidenhed. Men... efter jeg har skiftet til firmware 1.21 står billedet ikke, så skarp som tidligere med mine gamle settings? Er det øjenen der snyder eller skal jeg finde helt nye settings?
Jeg har kun sat I, robot (Blu-ray) på uden noget som helst ændringer i indstillinger - så den er ikke testet. Det må blive en anden aften.
Er der nogle personer der er klar over, hvad forbedringerne egentligt består i med firmware 1.21?
|
Skrevet den: 30-September-2008 kl. 20:02
geuken skrev:
Nu kan det være at jeg taler ud af uvidenhed. Men... efter jeg har skiftet til firmware 1.21 står billedet ikke, så skarp som tidligere med mine gamle settings? Er det øjenen der snyder eller skal jeg finde helt nye settings?
|
Jeg har faktisk ikke set 1.21, men det kan sagtens være der er forskel på hvordan sharpness skal indstilles med forskellige firmware versioner.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 01-Oktober-2008 kl. 18:36
... Kan man godt flytte sin projektor efter den er kalibreret, hvis det er i sammen rum - uden den mister sin kalibrering?
Jeg tænker helt konkret på at vende mit setup for at få en længere throw distance.
|
Skrevet den: 01-Oktober-2008 kl. 23:17
geuken skrev:
... Kan man godt flytte sin projektor efter den er kalibreret, hvis det er i sammen rum - uden den mister sin kalibrering?
Jeg tænker helt konkret på at vende mit setup for at få en længere throw distance.
|
Det kan ændre lidt på lysstyrken, men ellers burde det ikke give det store problem.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: betho
Skrevet den: 05-Oktober-2008 kl. 18:23
Nu er jeg ikke uddannet i kalibreringer, og har ikke selv haft fingre i den nye udgave (dog sker det forhåbentlig snart...), men man har på W5000'eren fået mulighed for endnu flere instilliger til ISF kalibrering. Så du skal bare have Otto ud og rode lidt i den. 
|
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 17:27
betho skrev:
Nu er jeg ikke uddannet i kalibreringer, og har ikke selv haft fingre i den nye udgave (dog sker det forhåbentlig snart...), men man har på W5000'eren fået mulighed for endnu flere instilliger til ISF kalibrering. Så du skal bare have Otto ud og rode lidt i den. 
|
Super... og ja - jeg skal skam have Otto til at kikke på både plasma & projektor, når jeg er færdig med mit setup:)
|
Skrevet af: laurs
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 07:29
betho skrev:
| og det kan kun gå for langsom.jeg sendte min til opdatering i mandags,og igår kom den igen.otto kalibrede den igår aftes.
farver,gamma + div er noget nær perfekt.men jeg er overrasket over hvor stor en forskel der er på før og nu,på trods af at den også var kalibreret før.(gammel FV 1.12)betydningen af at kunne just CCA er voldsomt.Selv Otto var imponeret
det er kort sagt hul i hovedet ikke at få den kalibreret(af otto )
------------- Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 13:26
Jeg kan kun bekræfte hvad Laurs siger (nyt brugernavn??) Hold da KÆ.. den virker! Farvegengivelsen efter CCA kalibreringen er spot-on, klart bedre end nogen fladskærm på markedet _overhovedet_, og jeg kan komme i tanke om _mange_ projektorer i 30-50.000,-s klassen der ikke har tilnærmelsesvist så god farvegengivelse. Der er naturligvis områder hvor gengivelsen kan forbedres, men specifikt på farvegengivelsen er vi faktisk "i mål", og den billigste projektor der giver samme oplevelse af farverne er Samsung SPA-800 (med forbehold for at jeg ikke har set Sim2 D60 endnu), hvor CCA funktionen er en anelse mere velfungerende implementeret. Men i realiteten ligger W5000 med den nye firmware ekstremt tæt på "reference level" på farvegengivelsen. For de tekniske: dE på 0-1 for RGBCMYW (inkl. luminance), og 0-2 for gråskalaen ned til 20 IRE, 10 IRE en anelse højere. Tag dén!
Det er spark-mås performance, som ville være imponerende i en hvilken som helst projektor uanset pris (på farvegengivelsen specifikt). Projektorer som Samsung'en, Sim2 og andre high-end projektorer har stadig bedre skarphed, kontrast og "renhed" i billedet, men farvegengivelsen - den er un-freakin-believable, med tanke for projektorens pris, og de andre områder er der jo ingen andre i _samme prisklasse_ der er i nærheden af. Enhver der køber en anden projektor end dén her hvis man er på udkig efter en projektor under 30.000,- skulle skydes ved daggry (hvis den ikke kan placeres i rummet, så slipper man med en advarsel ). Det samme hvis man har et rum der kan mørklægges, og man alligevel køber en fladskærm. At den her projektor koster 14k er _latterligt_. Det havde været et røverkøb for 20k. Hvis man ikke tror på hvor meget det flytter for helheds-oplevelsen at få farverne HELT på plads (hvilket bare sjældent er muligt i praksis), så skal man se den her projektor. Ellers spørg Laurs... 
Og til dem der mukkede over at BenQ kalder det en relancering: Det her er en HELT anden projektor end det var fra starten. OK, BenQ skulle have gjort det færdigt første gang, men så længe alle de andre SLET ikke gør det færdigt, så er det svært at kritisere BenQ for at de var lidt længe om det. Den her projektor beviser hvor langt man kan komme med få midler, hvis man gør tingene rigtigt - hvilket BenQ nu langt om længe gør, i modsætning til 95% af de andre producenter på markedet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 14:40
Hold da op - det må jeg nok sige, det er rosende ord. Lige sådan noget jeg ledte efter!
Så det vil sige.. Når pengene er til det igen (pga flytning) så skal jeg ringe til dig når jeg skal købe projektor? :)
Når man bor i kbh, er der så også mulighed for at få en kalibrering på den? Aner intet om sådan noget selv.
Kæresten har jo givet lov til at smide lærred op i den nye lejlighed, så sådan en skal der jo købes engang. Og har kigget meget på denne W5000.
Lige endnu et spørgsmål. Er det helt åndsvagt at sætte sådan en projektor W5000 op når man kun har 3.5 - 3.7 meter at gøre det på?
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 14:50
Jeg fik min projektor igår, og jeg er noget imponeret af "out-of-the-box" oplevelsen. Der går selvfølgelig et par hundrede timer, før der kan gøres noget radikalt. Men indtil videre er det meget overbevisende. Og nu hvor jeg har læst Ottos overraskende positive svar, kan jeg med god ro i sindet sælge den her BenQ, i fremtiden. Bestemt!
Stående applaus!
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 14:54
RuneH skrev:
Når man bor i kbh, er der så også mulighed for at få en kalibrering på den? Aner intet om sådan noget selv. |
Jeg kører i hele landet, ja. Kalibrering er i dette tilfælde ikke "bare" et spørgsmål om at vide lidt om tingene, dén opsætning der skal til for at udnytte dens farveegenskaber kræver ret minutiøs opsætning og udmåling for at fungere. Det er stadig en god projektor til pengene selv om man ikke gør det, men jeg vil ikke anbefale at bruge den uden (det vil jeg så heller ikke med nogen andre projektorer, så det ændrer i sig selv ikke så meget... )
RuneH skrev:
Lige endnu et spørgsmål. Er det helt åndsvagt at sætte sådan en projektor W5000 op når man kun har 3.5 - 3.7 meter at gøre det på?
|
"åndssvagt" er så meget sagt, men billedstørrelsen vil være begrænset af afstanden. I praksis 160-170 cm i bredden måske.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 14:55
betho skrev:
Jeg fik min projektor igår, og jeg er noget imponeret af "out-of-the-box" oplevelsen. Der går selvfølgelig et par hundrede timer, før der kan gøres noget radikalt. Men indtil videre er det meget overbevisende. Og nu hvor jeg har læst Ottos overraskende positive svar, kan jeg med god ro i sindet sælge den her BenQ, i fremtiden. Bestemt!
|
Men sælg nu lige en kalibrering med, ik? Det er dét der for alvor gør forskellen på den her og andre projektorer.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: fumper
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 14:58
Altså det er stadig W5000 der står øverst på min (realistiske) ønskeseddel... ville hellere have darth-samsung, men den får jeg aldrig råd til, har omkring 4 meter imellem lærred og projektor, og det giver mig 80" ret perfekt til mine forhold... Christian fra CSN snakkede dog noget om at den larmer meget? er det jeres oplevelse også? støj er jo meget subjektivt...
------------- Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
http://kortlink.dk/4yzm - Lintronic 238 med Beo5! |Qnap209Pro 500gb|PS3
http://kortlink.dk/4yzg - Hjemmebio
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:01
Må jeg forresten ikke lige høre lidt om hvilke lærreder i har valt rundt omkring? Laurs og Betho
------------- Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:05
fumper skrev:
Altså det er stadig W5000 der står øverst på min (realistiske) ønskeseddel... ville hellere have darth-samsung, men den får jeg aldrig råd til, har omkring 4 meter imellem lærred og projektor, og det giver mig 80" ret perfekt til mine forhold... Christian fra CSN snakkede dog noget om at den larmer meget? er det jeres oplevelse også? støj er jo meget subjektivt...
|
Støj er så absolut subjektivt. Ja... Den er ikke lydløs. Dog synes jeg heller ikke den er slem. Min stationære computer siger mere... Og jeg er ellers ret pernitten med sådan noget. Men når du sidder i mørket, ligger du ikke specielt mærke til den. Det er min mening. Og den hænger lige her, over hovedet på mig. 
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:06
AV Precision skrev:
betho skrev:
|
Men sælg nu lige en kalibrering med, ik? Det er dét der for alvor gør forskellen på den her og andre projektorer.
|
Nu skal den vel hænge nogle timer, før den kan kalibreres rigtigt. Og det er jo der du kommer ind i billedet. Men jeg kan da godt markedsføre dig, hvis det er. Hehe...
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:14
fumper skrev:
Må jeg forresten ikke lige høre lidt om hvilke lærreder i har valt rundt omkring? Laurs og Betho |
Jeg har valgt et blackline lærred fra Quality Screen. Ikke så meget fordi det er det bedste, for det er det egentlig ikke, men fordi mit showroom skal afspejle den gruppe af kunder jeg henvender mig til.
Skal du op og have det bedste, taler vi Stewart. Her taler vi ikke under 14 K for et lærrede u/ tilbehør. Tilgengæld er det også Taptension, der altid sørger for at dit lærrede er strukket ud. Stewart er noget af det bedste man kan erhverve sig. Unden tvivl.
Mit blackline har motor og autolink, så det kører ned, når projektoren tænder. Det koster i vejl. udsalgspir godt 10 K. Det er så absolut ikke et dårligt lærrede. Bare ikke lige så godt (og dyrt) som Stewart.
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:25
jeg har snust lidt til lissau tab-tension(EDIT: 80"), til omkr 12 m. motor, og
dertil skal jeg så finde noget autolink også... men ved ikke hvor
lissau egentlig befinder sig kvalitetsmæssigt, men hvis dugen er "med"
så virker det da som et fund i sammenligning med 10 for et der ikke er
Tab-tension?
P.s. Udsalgsspir er et ret fedt udtryk for pris ;)
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:28
betho skrev:
Nu skal den vel hænge nogle timer, før den kan kalibreres rigtigt. Og det er jo der du kommer ind i billedet.  |
Klart, det var bare for at understrege at det ikke nytter noget at fremhæve projektorens for dens evne til at blive kalibreret meget præcist, hvis den så ikke bliver kalibreret...
betho skrev:
Men jeg kan da godt markedsføre dig, hvis det er. Hehe...
|
Se PM.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 15:32
fumper skrev:
Må jeg forresten ikke lige høre lidt om hvilke lærreder i har valt rundt omkring? Laurs og Betho |
Jeg kan lige tilføje at Laurs har et Stewart Firehawk.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 17:02
Lissau er vel, kvalitetsmæssigt, det samme som QualityScreen, bare med TapTension. Måske lidt bedre, hvis man skal være helt ærlig. Men så absolut ikke det samme som Stewart. Som iøvrigt, med motor / link koster omkring 35K. (Så har du også helt lydløs motor)
Anyways... Du må ud og se på nogle lærreder. Lissau er ikke det værste, Quality er heller ikke det værste. Men lærreder med motor og link til under 7-8K er noget du nok skal holde dig fra. Det er i hvert fald min mening.
|
Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 19:58
AV Precision skrev:
RuneH skrev:
Når man bor i kbh, er der så også mulighed for at få en kalibrering på den? Aner intet om sådan noget selv. |
Jeg kører i hele landet, ja. Kalibrering er i dette tilfælde ikke "bare" et spørgsmål om at vide lidt om tingene, dén opsætning der skal til for at udnytte dens farveegenskaber kræver ret minutiøs opsætning og udmåling for at fungere. Det er stadig en god projektor til pengene selv om man ikke gør det, men jeg vil ikke anbefale at bruge den uden (det vil jeg så heller ikke med nogen andre projektorer, så det ændrer i sig selv ikke så meget... )
RuneH skrev:
|
"åndssvagt" er så meget sagt, men billedstørrelsen vil være begrænset af afstanden. I praksis 160-170 cm i bredden måske.
|
Mange tak for dine svar :-)
160- 170 cm i bredden. Det alligevel en fin tomme man når op på der. Puha da.
------------- Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
|
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 20:22
RuneH skrev:
160- 170 cm i bredden. Det alligevel en fin tomme man når op på der. Puha da. |
Bare vent, det vænner du dig hurtigt til... 70 tommer er for tøsedrenge 
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: LarsVinter
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 23:50
Hej.
Bliver pludselig interesseret i denne projektor efter at have læst de rosende ord, men et par spørgsmål melder sig:
1) Er der nogen som helst mulighed for at få en større skærmstørrelse ved nævnte throw distance (3.5 - 3.7m) (altså: findes der alternative "wide" objektiver til denne model)?
2) Går ud fra at den ikke har CIH (correct me if I'm wrong), men kan man lave fattigmands-CIH på denne projektor eller er zoom-range for lille? Og i givet fald: Findes der zoom-presets, så CIH kan implementeres ved "touch of a button"?
Mvh Lars
|
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 00:00
Hej Lars.
1) Hvor stort et billede vil du lave? Det skal også helst være sådan, at du kan følge med i filmen, uden at skulle vende og dreje hovedet. Jeg har en throw distance på 3,5 m. til et 2 m. lærrede. Det fungere fint. Billedet kan godt blive større. Op til 2,5 m. vil jeg tro.
2) Vi taler her om Anamofisk linse, ikke? Den er ikke fast på projektoren, men kan tilkøbes. 
|
Skrevet af: LarsVinter
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 00:36
Tak for svar.
Jeg vil gerne have ca. 1 meter (lodret), hvilket i 2.37:1 giver (svær hovedregning her) ca. 2,37 i bredden.
Jeg benyttede det geniale Excel-ark fra http://www.carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator/ - http://www.carltonbale.com/home-theater/home-theater-calcula tor/ for at tjekke i forhold til SMPTE- og THX-specifikationer, og det ser ud til (med min viewing distance mv.), at der er ca. 2,37 meter bredt, der vil være ideelt for mig.
Vil det være muligt med de linser der er på markedet til denne projektor?
Mht. 2, så mente jeg om det ville være muligt at have to zoom-presets, der gør, at man kan skifte fra 2.35:1 til 1.85:1, men bevare samme højde i billedet (og i det tilfælde vil der naturligvis være falsk sort lys i top og bund i 2.35:1-sitúationen). Konkret vil det, i mit tilfælde, betyde at jeg skal kunne projicere ét billede, der er 2.37x1.28 (ved 2.35:1-materiale) og et andet billede, der er 1.85x1.0 (ved 16:9-materiale). Mit spørgsmål gik på om zoom range er stor nok til at dette kan lade sig gøre uden at flytte rundt på projektoren.
Mvh Lars
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 10:00
AV Precision skrev:
Jeg kan kun bekræfte hvad Laurs siger (nyt brugernavn??) Hold da KÆ.. den virker! Farvegengivelsen efter CCA kalibreringen er spot-on, klart bedre end nogen fladskærm på markedet _overhovedet_, og jeg kan komme i tanke om _mange_ projektorer i 30-50.000,-s klassen der ikke har tilnærmelsesvist så god farvegengivelse. Der er naturligvis områder hvor gengivelsen kan forbedres, men specifikt på farvegengivelsen er vi faktisk "i mål", og den billigste projektor der giver samme oplevelse af farverne er Samsung SPA-800 (med forbehold for at jeg ikke har set Sim2 D60 endnu), hvor CCA funktionen er en anelse mere velfungerende implementeret. Men i realiteten ligger W5000 med den nye firmware ekstremt tæt på "reference level" på farvegengivelsen. For de tekniske: dE på 0-1 for RGBCMYW (inkl. luminance), og 0-2 for gråskalaen ned til 20 IRE, 10 IRE en anelse højere. Tag dén!
Det er spark-mås performance, som ville være imponerende i en hvilken som helst projektor uanset pris (på farvegengivelsen specifikt). Projektorer som Samsung'en, Sim2 og andre high-end projektorer har stadig bedre skarphed, kontrast og "renhed" i billedet, men farvegengivelsen - den er un-freakin-believable, med tanke for projektorens pris, og de andre områder er der jo ingen andre i _samme prisklasse_ der er i nærheden af. Enhver der køber en anden projektor end dén her hvis man er på udkig efter en projektor under 30.000,- skulle skydes ved daggry (hvis den ikke kan placeres i rummet, så slipper man med en advarsel ). Det samme hvis man har et rum der kan mørklægges, og man alligevel køber en fladskærm. At den her projektor koster 14k er _latterligt_. Det havde været et røverkøb for 20k. Hvis man ikke tror på hvor meget det flytter for helheds-oplevelsen at få farverne HELT på plads (hvilket bare sjældent er muligt i praksis), så skal man se den her projektor. Ellers spørg Laurs... 
Og til dem der mukkede over at BenQ kalder det en relancering: Det her er en HELT anden projektor end det var fra starten. OK, BenQ skulle have gjort det færdigt første gang, men så længe alle de andre SLET ikke gør det færdigt, så er det svært at kritisere BenQ for at de var lidt længe om det. Den her projektor beviser hvor langt man kan komme med få midler, hvis man gør tingene rigtigt - hvilket BenQ nu langt om længe gør, i modsætning til 95% af de andre producenter på markedet.
| Ang brugernavn: det er når jeg bruger pceren på arbejde
den projektor skal simpelhen kalibreres.ellers er det det samme som at købe en ferrari og smaske trillebørhjul på(for dem der kan li ferrari )
|
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 10:40
LarsVinter skrev:
Tak for svar.
Jeg vil gerne have ca. 1 meter (lodret), hvilket i 2.37:1 giver (svær hovedregning her) ca. 2,37 i bredden.
Jeg benyttede det geniale Excel-ark fra http://www.carltonbale.com/home-theater/home-theater-calculator/ - http://www.carltonbale.com/home-theater/home-theater-calcula tor/ for at tjekke i forhold til SMPTE- og THX-specifikationer, og det ser ud til (med min viewing distance mv.), at der er ca. 2,37 meter bredt, der vil være ideelt for mig.
Vil det være muligt med de linser der er på markedet til denne projektor? |
Projektoren har indbygget vertical stretch. Du skal bruge en horisontal stretch linse (dvs. ikke en vertical compression linse) til at strække billedet i bredden, for at få et større billede.
Mht. 2, så mente jeg om det ville være muligt at have to zoom-presets, der gør, at man kan skifte fra 2.35:1 til 1.85:1, men bevare samme højde i billedet (og i det tilfælde vil der naturligvis være falsk sort lys i top og bund i 2.35:1-sitúationen). Konkret vil det, i mit tilfælde, betyde at jeg skal kunne projicere ét billede, der er 2.37x1.28 (ved 2.35:1-materiale) og et andet billede, der er 1.85x1.0 (ved 16:9-materiale). Mit spørgsmål gik på om zoom range er stor nok til at dette kan lade sig gøre uden at flytte rundt på projektoren.
[/QUOTE]
Det kan du ikke, der skal være minimum 1.33:1 zoom for at gøre det, og BenQ har 1.2:1 zoom.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 10:43
betho skrev:
Hej Lars.
1) Hvor stort et billede vil du lave? Det skal også helst være sådan, at du kan følge med i filmen, uden at skulle vende og dreje hovedet. Jeg har en throw distance på 3,5 m. til et 2 m. lærrede. Det fungere fint. Billedet kan godt blive større. Op til 2,5 m. vil jeg tro.
|
På en W5000? Kan du ikke lige prøve at måle den efter igen, max wide er såvidt jeg husker cirka 1.85x billedbredden, så du burde ikke kunne lave mere end 190 cm hvis du har 3.5 meter fra linse til lærred.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-Oktober-2008 kl. 11:11
Aaaah... Mit hoved var i skyerne... Sorry! Otto har ret... As always!
Du skal alt andet lige op på over 4 m. i throw distance, for at kunne klare den billedestørrelse. Prøv den her http://www.benq.com/product/projector/calculator/index.htm - omregner .
|
Skrevet af: humperdink
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 13:51
Jeg har lige fået et tilbud på en W5000 fra en forhandler i Tyskland, men forhandlernen synes åbenbart ikke dette apparat er velegnet til filmfremvisning ... men bør kun bruges til præsentationer, da farveægthenden ikke er god... mon ikke han skulle gøres opmærksom på muligheden for at opgradere til nyeste firmware.
Kommentaren fra forhandleren: (Das DLP-Gerät eignet sich dieses hauptsächlich für Präsentationen, jedoch ist es aufgrund techn. Begebenbeiten nicht für Filme oder Bilder(Stichwort; Farbtreue) zu empfehlen.)
|
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 14:22
Det er overhovedet ikke sikkert, at hans produkter har fået opgraderet firmware til at kunne ISF kalibreres. Den firmware der sidder i de danske w5000'er er lavet ved et samarbejde mellem den svenske distributør og BenQ's udviklingsafdeling i østen.
Så vær lige lidt varsom, inden du siger ja tak til hans tilbud. 
|
Skrevet af: Frakkel
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 18:23
Nu læser jeg så på det svenske forum
http://www.minhembio.com/forum/index.php?
showtopic=184273&st=120&start=120
at der er kommet en ny firmware kaldet 2.01.
Er der nogen af jer der har hørt om den i danmark?
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 18:25
erhm.. det er den der snakkes om i dette emne ja...
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 18:46
Og det er netop den firmware der gør W5000'eren ISF kalibrerbar, og som Otto roser så højt taget prisen i betragtning.
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 19:17
ehmm snakker i ikke om 1.21 ?
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 19:33
nej ...2.01 det er her muligt at få farverne helt på plads
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 19:59
ok, det er ikke lige til at gennemskue at i snakker om
2.01 når den der bliver refereret til er 1.21.
Nu når misforståelsen har lagt sig, er det da kun godt
at se at hvis man køber en w5000, så har man en firmware
der ser ud til at virke.
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 21:45
Frakkel skrev:
Nu når misforståelsen har lagt sig, er det da kun godt at se at hvis man køber en w5000, så har man en firmware der ser ud til at virke. |
En anden ting, når nu støvet har lagt sig, er at det er klart at W20000 er en bedre projektor end W5000, så kan man afse de ekstra kroner, skal man da endelig tage dén ekstra kontrast som W20000 leverer med. Den pointe har jeg måske negligeret lidt i diskussionen. Det ændrer ikke på at W5000 i mine øjne er et super køb til prisen, sammenlignet med konkurrencen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 22:02
AV Precision skrev:
..... så kan man afse de ekstra
kroner, skal man da endelig tage dén ekstra kontrast som
W20000 leverer med. |
dobbelt op i pris er nu meget ekstra ;)
skr 27k i forhold til skr 13k.
Jeg overvejer draper M1300 eller wilsonart designer
white som dug, sidstnævnte er nemmest at lave. Er der
nogen af jer der har erfaringer med sådanne duge?
Det er lidt af en jungle derude angående hvilken dug der
skal bruges. Men hvis man får sin projektor kalibreret
kan man så ikke komme langt selvom man ikke har en G3
dug?
|
Skrevet af: Coolzone
Skrevet den: 23-Oktober-2008 kl. 19:18
BenQ W20000 koster kun 23K i dk
|
Skrevet den: 23-Oktober-2008 kl. 23:20
Coolzone skrev:
BenQ W20000 koster kun 23K i dk
|
De priser jeg skrev var svenske kroner. Omregnet bliver
det så lidt over 20000 danske kroner for W20000 i
sverige.
|
Skrevet den: 28-Oktober-2008 kl. 11:05
Ja W20000 er virkelig en super projektor, jeg satte en op for et halvt års tid siden. Det var den første udgave der kom til DK. Den laver et super flot billede.
Nu er den nyeste firmware kommet, jeg tester den på torsdag
|
Skrevet af: Bellini
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 07:49
CSN Teknik skrev:
Ja W20000 er virkelig en super projektor, jeg satte en op for et halvt års tid siden. Det var den første udgave der kom til DK. Den laver et super flot billede.
Nu er den nyeste firmware kommet, jeg tester den på torsdag
|
Mener du nyeste firmware til W20000? (i så fald - del meget gerne med din mening) 
/Bellini
|
Skrevet den: 02-November-2008 kl. 00:07
Nej til W5000, den er nu 100% OK. Jeg havde lige en kunde forbi og han kunne også se forskellen fra den gamle firmware, nu er selve billedet blevet en smule skarpere, og det problem med de 24fps. er væk. Så alt i alt en projektor der ikke slåes af nogen til prisen
|
|