Print side | Luk vindue

Indstillinger på 46W4500

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Indstillinger af TV
Forumbeskrivelse: Brugerindstillinger og kalibrering af TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48247
Udskrevet den: 17-Maj-2024 kl. 00:32


Emne: Indstillinger på 46W4500
Skrevet af: Tektronix
Emne: Indstillinger på 46W4500
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 08:52

Her har du foreløbig resultatet af "pre-kalibreringen":

Vi har haft sensoren på, og så indstillet det man kan via fjernbetjening. Der kommer måleresultater senere.

Aften-indstilling (den orange knap: biograf-tilstand: TIL)
-----------------------
Billedfunktion: Biograf
Baggrundslys: Min.
Kontrast: 77
Lys: 53
Farvemætning: 55
Farvetemperatur: Varm2
Skarphed: Min.
Avanc. kontrastforbedring: Fra (alle filtre FRA)
Farvespektrum: Standard
Film-tilstand: Auto2

Dagslys-indstilling (den orange knap: biograf-tilstand: FRA)
---------------------------
Billedfunktion: Standard
Baggrundslys: 3
Kontrast: 90
Lys: 58
Farvemætning: 48
Farvetemperatur: Varm2
Skarphed: Min.
Avanc. kontrastforbedring: Fra (alle filtre FRA)
Farvespektrum: Standard
Film-tilstand: Auto2




Svar:
Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 09:53
Tektronix, er det muligt på w4500 at gemme dag/nat indstillingerne så de kan kaldes frem ved et enkelt tryk på en knap?


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 11:51

Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

Tektronix, er det muligt på w4500 at gemme dag/nat indstillingerne så de kan kaldes frem ved et enkelt tryk på en knap?

Jep. Via den orange "theatre" knap, kan du slå det til og fra.



Skrevet af: dyzio
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 16:03

er i fuldt tilfredse med jeres tv ?

 

jeg så det i butikkerne i dag, synes det så fint ud men ikke noget specielt ?



Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 21:13
Ud over lidt backlight bleeding, ja meget tilfreds...
Må indrømme at deres motionflow sparker røv ved bl.a. sportsudsendelser. Fodbold, NFL, Golf, NHL, det står pisse godt..
Der kan andre sku lære noget af sony.



Skrevet af: Devo
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 08:20
Hej

Jeg kan ikke få mine indstillinger til at blive, som jeg vil have dem, når jeg indstiller biograf-tilstand.de forsvinder når jeg slå den til og fra
vad gør jeg forkert, det gælder både i digital og analog tilstand


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 08:52

Oprindeligt skrevet af Devo Devo skrev:

Hej

Jeg kan ikke få mine indstillinger til at blive, som jeg vil have dem, når jeg indstiller biograf-tilstand.de forsvinder når jeg slå den til og fra
vad gør jeg forkert, det gælder både i digital og analog tilstand

Jeg tjekker lige i aften. Synes nu ikke jeg har observeret at de ikke gemmes, men nu har jeg også mest koncentreret mig om HDMI. Husker du at trykke på "+" (den runde knap mellem pilene), når du har ændret noget.



Skrevet af: Devo
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 09:20
ja det gør jeg, den vil godt gemme når biograf er slukket, hvis jeg så tænder den, og går ind og ændre noget , slår væk, og prøver igen, har den ikke gemt det jeg ville have....


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 18:47
Jeg har smidt ovenstående farver ind, og det ser rigtig
flot ud - Umiddelbart kan mit øje bedre lide de rigtige
fyldige farver som man får ved hjælp af de der random
kontrast engines der findes.....men selv digitalt tv via
Yousee ser brandgodt ud! tak for indstillingerne, kom
endelig med flere tips :)

Har folk "Lyssensor" slået til? Hvordan med MotionFlow
og Film-Tilstand?

Mvh Mickey


Skrevet af: bad taste
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 19:32

Hej allesamme står til at skal  bestile mit sony 46w4500 imorgen,er det stadig det best lcd jeg kan får ?

1000 tak får hjælp.Har i fortrudt jegs køb ?



Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 22:29
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:



Har folk "Lyssensor" slået til? Hvordan med MotionFlow
og Film-Tilstand?

Mvh Mickey


Har slået lyssensor fra. Motionflow er sat til standard (virker vildt godt ved sport), og film tilstand er pt. sat til Auto 2 (betyder at den ikke gør noget ved signalet) på de 2 HDMI jeg har med DVD/BLU-RAY, på digital/analog og den sidste HDMI med min set-top boks har jeg sat film tilstand til Auto 1. Men skal lige have leget med film tilstand på et tidspunkt for at se hvad den egentlig gør, for har ikke endnu kunne se nogen forskel endnu. Det ligner noget 100Hz on/off men er ikke sikker.


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 09-Oktober-2008 kl. 22:37
Oprindeligt skrevet af Devo Devo skrev:

ja det gør jeg, den vil godt gemme når biograf er slukket, hvis jeg så tænder den, og går ind og ændre noget , slår væk, og prøver igen, har den ikke gemt det jeg ville have....


Det skal indstilles for alle indgange, og analog/digital.

Vælg biograf tilstand til.
Så options - billedfunktion - Biograf og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Vælg biograf tilstand fra.
Så options - billedfunktion - Standard og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Den tur har jeg været igennem på alle inputs, og den husker det.


Skrevet af: Devo
Skrevet den: 10-Oktober-2008 kl. 10:38
Hej
Tak, prøver i aften igen...


Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 12-Oktober-2008 kl. 20:25

Jeg vil gerne KRAFTIGT fraråde at man benytter den indbyggede "støjreduktion" - Det efterlader et voldsomt trail - Derudover er ovenstående indstillinger klasse - Billedet står rigtig godt.

 

Mickey



Skrevet af: Egede
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 00:28
Takker også for disse indstillinger.. bruger dem også. Er de testet med, eller uden el spare funktionen?

Dem der benytter ovenstående indstillinger, bruger i dem kun til film, eller bruger i dem også til spil, sport og lignende?

Og i øvrigt, så er jeg fuldt ud tilfreds med mit tv.. det står virkeligt utroligt flot.. ingen Backlight Bleeding her.

-------------
Sony KLD-52W4500
Zepto 32
Sony BDP-S350
Pioneer DVR-520H
Pioneer Surround XV-DV990
XBOX 360
Joytech AV Control Center A502
Synology 207+ NAS
Popcorn Hour 2xA100
Logitch harmony one
Nintendo Wii <


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 00:51

Billedet er målt og indstillet uden power-saver-funktionen slået til.

Med power-save kan der ikke leveres et tilstrækkeligt højt lysudbytte (det bliver under 80 cd/m^2 så vidt jeg husker).

 



Skrevet af: Egede
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 00:56
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Billedet er målt og indstillet uden power-saver-funktionen slået til.

Med power-save kan der ikke leveres et tilstrækkeligt højt lysudbytte (det bliver under 80 cd/m^2 så vidt jeg husker).

 



Tak for det hurtige svar.


-------------
Sony KLD-52W4500
Zepto 32
Sony BDP-S350
Pioneer DVR-520H
Pioneer Surround XV-DV990
XBOX 360
Joytech AV Control Center A502
Synology 207+ NAS
Popcorn Hour 2xA100
Logitch harmony one
Nintendo Wii <


Skrevet af: Virgilen
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 10:21

Jeg benytter også disse billedindstillinger og det er klart de bedste det er lykkedes mig at støve op på nettet indtil videre. Derfor håber jeg nu at jeg kan få nogle gode lydindstillinger, da jeg ikke har noget sorround system og bruger dette tv lydmæssigt. Kan i hjælpe mig med dette. Gerne både indstillinger til dagligt brug samt til film.

På forhånd tak..



Skrevet af: Virgilen
Skrevet den: 13-Oktober-2008 kl. 19:45

Nogle der ved om det er muligt at skifte undersider på tekst tv?

 

Tak



Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 14-Oktober-2008 kl. 02:44
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Oprindeligt skrevet af Devo Devo skrev:

ja det gør jeg, den vil godt gemme når biograf er slukket, hvis jeg så tænder den, og går ind og ændre noget , slår væk, og prøver igen, har den ikke gemt det jeg ville have....


Det skal indstilles for alle indgange, og analog/digital.

Vælg biograf tilstand til.
Så options - billedfunktion - Biograf og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Vælg biograf tilstand fra.
Så options - billedfunktion - Standard og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Den tur har jeg været igennem på alle inputs, og den husker det.


Jeg kan ikke få motionflow og filmtilstand indstilling gemt? Når jeg toggle biograf tilstand til/fra, så husker tv'et indstilling for kontrast, farve, osv... pånær motionflow og filmtilstand! Når jeg skifter fra biograf tilstand FRA tilbage til TIL, så bliver motionflow sat tilbage til off, og filmtilstand bliver sat til Auto1 (var sat til Auto2). Jeg har prøvet med at komme frem til motionflow og film tilstand fra både home og option knap, og trykkede på den middeste '+' knap for hver setting men de blev ikke husket.
Har det lykkes for jer alle sammen at få tv'et til at huske disse 2 settings?



Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 14-Oktober-2008 kl. 08:47

Oprindeligt skrevet af zeryus zeryus skrev:

Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Oprindeligt skrevet af Devo Devo skrev:

ja det gør jeg, den vil godt gemme når biograf er slukket, hvis jeg så tænder den, og går ind og ændre noget , slår væk, og prøver igen, har den ikke gemt det jeg ville have....


Det skal indstilles for alle indgange, og analog/digital.

Vælg biograf tilstand til.
Så options - billedfunktion - Biograf og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Vælg biograf tilstand fra.
Så options - billedfunktion - Standard og indstil som beskrevet i starten. Husk også Home - Indstillinger - Funktioner, hvor motionflow osv. indstilles.

Den tur har jeg været igennem på alle inputs, og den husker det.


Jeg kan ikke få motionflow og filmtilstand indstilling gemt? Når jeg toggle biograf tilstand til/fra, så husker tv'et indstilling for kontrast, farve, osv... pånær motionflow og filmtilstand! Når jeg skifter fra biograf tilstand FRA tilbage til TIL, så bliver motionflow sat tilbage til off, og filmtilstand bliver sat til Auto1 (var sat til Auto2). Jeg har prøvet med at komme frem til motionflow og film tilstand fra både home og option knap, og trykkede på den middeste '+' knap for hver setting men de blev ikke husket.
Har det lykkes for jer alle sammen at få tv'et til at huske disse 2 settings?

Jeg har siddet og rodet med nøjagtig det samme de sidste to dage. Hvis man står i biograftilstand off, og skifter billedfunktion, husker den det, men når man bruger theatre sætter den motionflow til off og filmtilstand til auto 1, men kun på biograf, ikke på standard her husker denet godt nok.

Gad vide om det er en software bug, synes ikke at have kunnet læse mig frem til noget i manualen.



Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 14-Oktober-2008 kl. 16:04
Jeg synes også det ligner en s/w bug.

Er der nogen som har haft erfaring med at request bugfix hos sony dk?





Skrevet af: bantam
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 06:59

"Problemet" med biograftilstand findes også på f.eks. 46D3000 - så det må nok siges at være lavet "by design" og ikke være en fejl.

Måske er filosofien fra Sony's side i biograftilstand at bevare filmens billedegenskaber, og at der derfori kke skal anvendes motionflow og filtilstand=auto2 - men det er bare et gæt.

 



Skrevet af: Henry64
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 09:37
Hvad er chancerne for at få de tilsvarende indstillinger
for et 40W4500, for de er vel ikke så ens at man bare
kan snuppe dem fra et 46"?

-------------
Henry


Skrevet af: Henry64
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af bad taste bad taste skrev:

Hej allesamme står til at skal
 bestile mit sony 46w4500 imorgen,er det stadig det best
lcd jeg kan får ?


1000 tak får hjælp.Har i fortrudt jegs køb ?



Det er sikkert ikke det bedste, men det er rigtig godt
til prisen hvis du spørger mig. Jeg er meget meget
tilfreds med mit 40" men jeg kommer jo også fra en 28"
CRT skærm. Køre yousee digitalt og HD kanalerne er helt
fantastiske. Glæder mig til at prøve de nævnte
indstillinger - tænk hvis det kan blive bedre end
fantastisk.

-------------
Henry


Skrevet af: Egede
Skrevet den: 17-Oktober-2008 kl. 00:21
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om indstillingerne bør være anderledes, hvis man har en anden str. tv. Har et 52", og bruger indstillingerne. Syntes det står utroligt flot....

Har ikke rigtig fået svar på et spørgsmål, tidligere i tråden. Nu er der måske flere der har fået en W4500, så håber der er nogen der kan give et svar.

Bruger i de samme indstillinger på alle indgange. Tænker at de er optimale til film. Men hvad med digitalt tv, og xbox?


-------------
Sony KLD-52W4500
Zepto 32
Sony BDP-S350
Pioneer DVR-520H
Pioneer Surround XV-DV990
XBOX 360
Joytech AV Control Center A502
Synology 207+ NAS
Popcorn Hour 2xA100
Logitch harmony one
Nintendo Wii <


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 00:37

Oprindeligt skrevet af Egede Egede skrev:

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, om indstillingerne bør være anderledes, hvis man har en anden str. tv. Har et 52", og bruger indstillingerne. Syntes det står utroligt flot....

Det er muligt - men det er faktisk ikke til at sige uden at måle på TV'et. Jeg forventer, at der vil være forskelle i sortniveau og kontrastindstillingen - og måske flere forskelle.

Desuden afhænger resultatet af kilden, indstilling af kilden og tilslutningen af kilden til TV'et. TV'et omtalt i denne tråd brugte en PS3 som kilde med HDMI-tilslutning til TV'et.


Oprindeligt skrevet af Egede Egede skrev:

Bruger i de samme indstillinger på alle indgange. Tænker at de er optimale til film. Men hvad med digitalt tv, og xbox?

Det kan man ofte blive nødt til for specielt set top bokse og indbyggede tunere (der findes undtagelser).

XBox'en burde kunne bruges som kilde ved kalibrering af dens eget specifikke input på TV'et.

P.S.: Se evt. denne tråd for yderligere analyse af 46w4500:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709&PN=1&TPN=1 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709& PN=1&TPN=1

 



Skrevet af: Holgerdanske
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 12:09

Har dårligt billede tv2 Fra yousee digitalt ellers super billed dr og andre kanaler og super super fra HD kanalerne.

ER der nogle forslag til hvad der kan være galt.

 

 



Skrevet af: mickey_nygaard
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 13:28

Er det pengene værd (hvad koster sådan noget egentlig?) at få sit 52 W4500 kalibreret? Er forskellen ligeså stor som bl.a. Pioneer brugerne melder?

 

Mickey



Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Holgerdanske Holgerdanske skrev:

Har dårligt billede tv2 Fra yousee digitalt ellers super billed dr og andre kanaler og super super fra HD kanalerne.

ER der nogle forslag til hvad der kan være galt.

 

 


Du skal vælge den TV2 version uden EPG, der har den bedste billedkvalitet.


-------------
Mvh Hans


Skrevet af: stenergut
Skrevet den: 18-Oktober-2008 kl. 23:12

Jeg har prøvet dine indstillinger og selvom de via måleudstyr viser sig at være korrekte, så giver de efter min mening ikke et autentisk billede. Så kan det godt være at dit fjernsyn adskiller sig væsentligt for mit.

Med dine indstillinger bliver billedet nærmest brunligt. Græsset er ikke længere grønt, himlen ikke blå og asfalt ligner ikke asfalt.

Jeg foretrækker istedet disse indstillinger:

Billedefunktion: standard

Baggrundslys: min

Kontrast: 65

Lys: 55

Farvemætning: 55

Farvetemperatur: Kølig

Skarphed: min

Avanc kontrastforbedring: Fra

Farvespektrum: Standard/Bredt (smagssag)

Prøv at indtaste dine indstillinger på biograf og mine på standard, slå over på NG eller Disovery HD og skift frem eller tilbage. Så vil du forstå hvad jeg mener, hvis vores fjernsyn ellers har identiske proportioner imellem grundfarverne.



Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 11:58

@bantam

"God pointe - lad os fortsætte i den anden tråd, når der er mere at tilføje."

Sakset fra http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709&PN=1&TPN=3 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48709& PN=1&TPN=3

Jeg har nu prøvet omtalte metode, og umiddelbart fungere det som det skal. Når jeg skruer op for backlight bliver skærmen også lysere. Men Bantam kigger lige forbi senere i dag, så tjekker vi lige op på det.



Skrevet af: stenergut
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 13:14

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.



Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af stenergut stenergut skrev:

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.

Hej, bantam har lige været her, og vi har prøvet at bruge dine instillinger, og målt på det. Bantam kommer med et lille skriv senere.



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Jeg har nu prøvet omtalte metode, og umiddelbart fungere det som det skal. Når jeg skruer op for backlight bliver skærmen også lysere.

Vi kunne ved inspektion af Tektronix' 46W4500 konstatere, at den ikke lider af omtalte problem med at gemme backlight-indstillingen - i hvertfald fungerer det som det skal.

 



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af stenergut stenergut skrev:

Er det bare mig de er way off eller hvad? Kunne godt tænke mig lidt respons.

Da jeg havde et andet ærinde tæt på Tektronix i dag, benyttede jeg lejligheden til at droppe ind og kontrollere om 46W4500 havde samme problem med at gemme backlight-indstillingen som *W4000 - og i samme åndedrag brugte jeg lige et par minutter på at lege med dine indstillinger.

Lad og for eksperimentets skyld antage, at din og Tektronix' skærme er næsten identiske - og i hvertfald tror jeg ikke de ligger så langt fra hinanden, at det retfærdiggør de store forskelle mellem dine og mine indstillinger. Lad mig i øvrigt gentage, at jeg teknisk set ikke har kalibreret TV'et endnu, da jeg ikke har rørt ved hvidbalancen (servicemenuen) - jeg har kun stillet på de muligheder, der findes i brugermenuen.

Den allestørste forskel mellem vores indstillinger ligger i farvetemperaturen - du har valgt "kølig" - jeg har målt, at "varm2" ligger tættest på målet, som standarden TV-formaterne produceres efter definerer til 6500K (Kelvin). Lad os se på måleresultaterne:

Man kan se, at farvetemperaturen "kølig" ligger med alt for meget blåt indhold - og alt for lidt rødt. Farvetemperaturen "varm2" er heller ikke perfekt - men den er ikke så langt fra målet. Man udtrykker fejlen ved "delta-E" eller bare "dE". For "varm2" er dE=~4-5 mens den for "kølig" er dE=~45. Hvis dE<3 siger man at fejlen i hvidbalancen er usynlig, hvis dE<5 er det måske acceptabelt - afh. af betragteren. Det betyder, at hvidbalancen for "varm2" er nogenlunde korrekt - dog lidt for meget til den lilla/magenta side. Fejlen for "kølig" er derimod langt ud over det punkt, hvor alle, der er lidt trænede, kan se, at billedet er meget blålligt (det fremgår i øvrigt af brugermanualen også).

Hvidbalancen danner grundlag for at beregne farvetemperaturen - og her er målet som nævnt ca. 6500K (farvetemperaturen korrelerer til den farve som et bestemt kulstofmateriale får, når det varmes op til en bestemt temperatur målt i Kelvin).

Hvis vi ser på målingerne af de to indstillinger, fås dette billede:

Vi kan se, at for "varm2" ligger den beregnede farvetemperatur på noget, der er tæt på 6500K, mens den for "kølig" ligger omkring 11000K - altså i omegnen af det dobbelte af det, som standarden foreskriver.

Det andet punkt, hvor der er forskel på vores indstillinger, er farvemætningen - indirekte indstillet gennem valget af "biograf" og "standard" mode.

Nedenfor har jeg målt, hvordan farvedekoderen opfører sig med de to sæt indstillinger, først med farvespektrum = standard:

Man kan se en dårligere overensstemmelse med gamut'en (populært sagt trekantens hjørner) i standard- frem for biograf-mode. Hvad værre er, er at farvætningsforløbet er dårligere for standard-mode: Farverne er trukket ind mod hvidpunktet i midten, hvilket giver en tendens til et hvidligt billede. Læg i øvrigt mærke til, at den grønne primærfarve (hjørnet) skyder mest forbi målet.

Hvis vi nu vælger "farvespektrum = bredt", får vi et anderledes resultat:

Nu er gamut'en meget langt fra målet - og specielt ser man, at den grønne farve er overmættet. Det giver flotte golf- og fodboldbaner...

Lad mig lige illustrere, hvordan mine indstillingers gamut ligger i forhold til reference-gamut'en mht. mætningen (defineret ved standarden):

Jeg har førsøgt at lægge referencen ind som et "spøgelsesbillede" bag målingen af gamut'en med mine egne indstillinger - og man kan se, at der er forskelle - men de er forholdsvis små.

Jeg har valgt ikke at se på gamma-forløbet her, selvom det er en meget vigtig faktor - men den er relativt uafhængig af de i tråden nævnte parametre.

Jeg håber, at ovennævnte besvarede nogle af dine spørgsmål (svaret kan opsummeres til et "ja"  - men jeg mener, at det fortjente lidt uddybning).

 



Skrevet af: stenergut
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 21:38

Tak for det fyldestgørende svar. Jeg har indtastet dine indstillinger på biograf og prøver at skifte lidt frem og tilbage ... fatter det ikke...

Synes stadig at farverne er helt forkerte

Har I ændret på noget i service-menuen? (og i så fald, hvordan gør jeg det?)



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 22:33

Der er ikke ændret noget i servicemenuen - men du har ganske givet vænnet dig til en anden billedgengivelse end den mere korrekte.

Brug en uge eller to med de mere korrekte indstillinger - så er der en chance for, at du bliver programmeret tilbage...

(jeg tror som sagt ikke, at TV'ene ligger så langt fra hinanden, at det kan være forklaringen - men det er muligt, at "varm1" er mere korrekt på dit TV - men man kan faktisk kun måle sig frem til det, hvis man vil udtale sig med sikkerhed)

 



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 19-Oktober-2008 kl. 22:50
Kan kun tilslutte mig det med tilvænningstid. Du skal nærmest "lære" at se korrekt tv. Når du så har gjort det, så vender du aldrig tilbage igen!


Skrevet af: Tektronix
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 08:44

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Kan kun tilslutte mig det med tilvænningstid. Du skal nærmest "lære" at se korrekt tv. Når du så har gjort det, så vender du aldrig tilbage igen!

Jeg skulle også lige bruge en uge.. Havde også meget kølige farver på før.



Skrevet af: Virgilen
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 20:11

Med indstillingerne i denne tråd synes jeg at hvis virker meget cremefarvet. Er det bare mig?



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Med indstillingerne i denne tråd synes jeg at hvis (red: hvid) virker meget cremefarvet. Er det bare mig?

Måske - men det er ikke til at sige, om hvidbalancen på dit TV er korrekt (nok) eller måske for rød og grøn (-> gullig ~cremefarvet) uden at måle på TV'et. Kun en kalibrering af hvidbalancen og indstilling af farvemætningen kan give vished.

 



Skrevet af: stenergut
Skrevet den: 20-Oktober-2008 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Med indstillingerne i denne tråd synes jeg at hvis virker meget cremefarvet. Er det bare mig?

Det kan jeg kun tilslutte mig, synes også at det er temmelig cremet.



Skrevet af: Virgilen
Skrevet den: 21-Oktober-2008 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

Med indstillingerne i denne tråd synes jeg at hvis (red: hvid) virker meget cremefarvet. Er det bare mig?

Måske - men det er ikke til at sige, om hvidbalancen på dit TV er korrekt (nok) eller måske for rød og grøn (-> gullig ~cremefarvet) uden at måle på TV'et. Kun en kalibrering af hvidbalancen og indstilling af farvemætningen kan give vished.

Du virker til at have styr på det. Er der ingen mulighed for at disse indstillinger kan blive lagt i tråden?



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 21-Oktober-2008 kl. 20:22
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

... Kun en kalibrering af hvidbalancen og indstilling af farvemætningen kan give vished.

Oprindeligt skrevet af Virgilen Virgilen skrev:

... Er der ingen mulighed for at disse indstillinger kan blive lagt i tråden?

Den afvigelse, der allerede måtte være i hvidbalancen på dit setup, kan kun korrigeres i forb. med måling med det rette udstyr.

Hvis man tager en (modificeret) hvidbalance/gamma-forløb fra en anden, tilsvarende skærm, er der stor sandsynlighed for, at man forværrer situationen.

Jeg ved det ikke er det svar, som man ønsker at høre - men ikke desto mindre er det sådan det fungerer. Jeg har set et eksempel på, at der har været prøvet sådan en "kopieringsmanøvre" med et mindre heldigt resultat til følge:

Det kræver adgang til servicemenuen at lægge parametrene ind - og det er en øvelse, som man lige skal holde tungen lige i munden for at gennemføre - og med en vis sandsynlighed for at ødelægge mere end man forbedrer uden måleudstyr, mener jeg ikke det er en risiko, der er værd at løbe.

 



Skrevet af: Virgilen
Skrevet den: 21-Oktober-2008 kl. 20:27
Ok ærgeligt det ikke kan lade sig gøre da jeg ellers synes dine indstillinger har forbedret skærmen betragteligt


Skrevet af: Plex
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af Tektronix Tektronix skrev:

Her har du foreløbig resultatet af "pre-
kalibreringen":


Vi har haft sensoren på, og så indstillet det man kan via fjernbetjening.
Der kommer måleresultater senere.


Aften-indstilling (den orange knap: biograf-tilstand: TIL)-----------
------------Billedfunktion: BiografBaggrundslys: Min.Kontrast: 77Lys:
53Farvemætning: 55Farvetemperatur: Varm2Skarphed: Min.Avanc.
kontrastforbedring: Fra (alle filtre FRA)Farvespektrum: StandardFilm-
tilstand: Auto2


Dagslys-indstilling (den orange knap: biograf-tilstand: FRA)--------
-------------------Billedfunktion: StandardBaggrundslys: 3Kontrast:
90Lys: 58Farvemætning: 48Farvetemperatur: Varm2Skarphed: Min.Avanc.
kontrastforbedring: Fra (alle filtre FRA)Farvespektrum: StandardFilm-
tilstand: Auto2



Hej

Først og fremmest tak til Tektronix for at dele disse informationer :)

Jeg har fundet diverse opsætninger på nettet, og har egenligt aldig været
helt tilfreds med mit 46W4500, før jeg prøvede denne opsætning.

Jeg har dog lige et par spørgsmål vedr. støjreduktion og MPEG
støjreduktion. Har "støjreduktion" kun indflydelse på analog tv, og
"mpeg-støjreduktion" kun digital tv (hdmi, dvb-c/t)? Er anbefalingen helt
at deaktivere disse funktioner?

Hvad med menupunkterne "levende farver" og "farvespektrum"?

Jeg har dog fået lidt problemer med hurtige bevægelser - nogle gange
syntes jeg billedet ligesom hakker lidt?? Det er specielt når hele billedet
hurtigt skifter position. Er det motionflow jeg skal ind og lege med? Jeg
syntes bare ikke rigtig, at jeg kan se forskel, om enten det er deaktiveret
eller høj? Er der noget som kan overrule motionflow?

På forhånd tak



Skrevet af: Plex
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af mickey_nygaard mickey_nygaard skrev:

Jeg vil gerne KRAFTIGT fraråde at man
benytter den indbyggede "støjreduktion" - Det efterlader et voldsomt trail -
Derudover er ovenstående indstillinger klasse - Billedet står rigtig godt.


 


Mickey



Trails - er det en hakkeri ved hurtige bevægelser, eller hvor defineres trails?

Måske er det samme problem som jeg oplever, vil fluks prøve at deaktivere
funktionen.

Hilsen en nybegynder


Skrevet af: bantam
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 11:27

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:


Jeg har dog lige et par spørgsmål vedr. støjreduktion og MPEG
støjreduktion. Har "støjreduktion" kun indflydelse på analog tv, og
"mpeg-støjreduktion" kun digital tv (hdmi, dvb-c/t)? Er anbefalingen helt
at deaktivere disse funktioner?

Jeg mener at det korte svar må være, at hvis du kan stille på de to indstillinger for en kilde (analog eller DVB), har de en funktion. Men de virker ikke på VGA-input'et, hvorfor de ikke kan ændres for denne kilde.

Brugervejledningen er ikke helt klar på dette punkt - men prøv dig frem - vi ved jo ikke, hvordan TV'ets hardware-arkitektur er - så det er svært at sige uden designdoumentation.

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:


Hvad med menupunkterne "levende farver" og "farvespektrum"?

Du skal indstille FARVESPEKTRUM til STANDARD. Når du har gjort det kan du ikke komme til at ødelægge farvegengivelsen med LEVENDE FARVER - menupunktet skulle være slået fra...

 



Skrevet af: tinker
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 23:59
Jeg skal afhente mit nye 46w4500 imorgen :) Glæder mig meget til at se
hvordan det tager sig ud i min stue.

Mit nuværende tv, et Panasonic th37pv60, har jeg været rigtig godt tilfreds
med, men af en eller anden grund har jeg fået lyst til at prøve et LCD tv.
Det troede jeg ellers aldrig skulle ske?

Jeg har været rundt og kigge i diverse butikker på det seneste og må nok
sige jeg er temmelig overrasket over det spring der er sket i billedkvaliteten
på på især lcd-skærme, i tiden siden jeg købte mit panasonic plasma "ugly-
duckling".

Nå, -back on track, vedr. farvekalibrering af en skærm. Jeg har helt sikkert
tænkt mig at sammenholde bantam's indstillinger og værdier SET i forhold
til nogle af de andre mere eller mindre generelle indstillinger der kan findes
rundt omkring i div. fora.

Jeg kan kun give bantam/tektronix ret i at hvidbalancen ikke bør kopieres
fra andre skærme.

<RANT interest="high">
Der er ekseptionelt meget "voodoo" der florerer rundt omkring vedr.
kalibrering af skærme, med refererencer til pseudo kalibreringsstandarder
der igen læner sig op af andre standarder og til sidst ender op i et misk-
mask af vrøvl.

En tilfældig sugekop på en skærm der måler rent kvantitativt via et eller
andet stykke software, uden betydelig og kritisk menneskelig erfaring og
rutine under hensyntagen til en hel række parametre er ikke meget værd.

En komplet ISF kalibrering, der heldigvis refereres bredt rundt omkring, er
nok er det bedste bud på en kvantificérbar model der "kan" bruges
kommercielt og som reference i forbrugerregi. ISF er Ikke nødvendigvis en
klippefast model der giver det bedste billede for alle, men helt sikkert
bedre end nada.
</RANT>

Ooops, det var ikke meningen dette skulle blive et helt så langt et indlæg,
sorry...


/tinker


Skrevet af: IzNoGooD
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 16:34
Hejsa,

Vil lige sparke liv i tråden igen, de seneste weekender hvor X-Factor har kørt over skærmen, har jeg undret mig meget over at jeg manglede en del af billedet.

Jeg lagde mærke til det, når der stod fortrydelsesret, for her hos mig stod der kun fortrydelsesr, altså der manglede 2 bogstaver..

I dag har jeg så kontaktet butikken, så henviste mig til Sony Support, de kunne ikke hjælpe mig med problemet, og der eksisterede ikke opdateringer til skærmen.

Mit setup er selvfølgelig KDL-46W4500 som bag på er 46W4720, CA-modul købt ved Sony forhandleren samt Yousee/TDC kabeltv.

Jeg vil gerne bede jer der har samme setup, om at gå over på DR eller andre ikke HD-kanaler.
  • Klik på fjernbetjeningens "Home" knap.
  • Kør helt til venstre i menuen.
  • Vælg Opsætning.
  • Gå i Skærmindstillinger.
  • Vælg Vandret position, prøv at køre til højre eller til venstre.
Jeg vil gerne vide, om i får en del af billedet frem som ellers ikke var der. I mit tilfælde, mangler jeg 3 cm i hver side, altså 6 cm totalt for vandret visning, det er jeg ikke tilfreds med. Sony Support, kender ikke til problemet siger de , og jeg er ikke tilfreds med tilbuddet om at jeg kunne indlevere min skærm til rep, hvilket ville tage op mod 12-14 arbejdsdage pt.

Som ekstra oplysning, kan jeg tilføje at standard indstillingen på HDMI heller ikker er sat til fuldt billede, dette kan ordnes ved at vælge HDMI input, og så gå ind samme sted som før, hvor skærmområde nu er aktivt, vælg Fuld pixel og hele billedet bliver nu vist.

Håber jeg er den eneste med problemet, men tvivler godt nok meget


Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 17:32

Jeg har ikke bemærket det tidligere, men kan se, at mit 40W4500 gør nøjagtig det samme.



-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information


Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 22:28
Jeg har nu prøvet at sammenligne med husets øvrige fjernsyn med hensyn til afskæring af billedet. En god kanal at anvende til dette er YouSee's infokanal. Den har nemlig en hvid ramme hele vejen rundt billedets kant.

På mit 40W4500 er rammen delvist synlig i bunden. I toppen kan man ane lidt af den og i siderne er den slet ikke synlig. Ved at flytte billedet horisontalt, som beskrevet tidligere, kan man se, at rammen er der i siderne.

På husets øvrige fjernsyn, som er CRT, mangler rammen også i vid udstrækning. På 4:3 fjernsynene kan rammen i top og bund gøres synlig ved at presse 16:9 billedet sammen. Ingen af apparaterne viser rammen i siderne og skærer altså af ligesom W4500.

Det er kun via mit tv-kort i computeren, at jeg kan få det hele med. Så ser det ud som følger:



Det er øjensynlig helt normalt, at fjernsyn skærer siderne af. Se følgende side omkring emnet Safe Area:
http://en.wikipedia.org/wiki/Safe_area - http://en.wikipedia.org/wiki/Safe_area

Noget tyder på, at man X-Factor putter tekst udenfor title safe area.

Om der f.eks. på W4500 findes mulighed for at justere på afskæringen skal jeg ikke kunne sige.


-------------
Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information


Skrevet af: IzNoGooD
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:42
Hejsa, tak for din respons.

Havde godt tænkt på safe area, synes bare at det var underligt at en kanal som DR ikke lå indenfor det normale. Tænke bare 6 cm, det var satme en del, men som udviklingen er, så varer det vel ikke fantastisk lang tid inden udbuddet af HD stiger, så vælger i den forbindelse at lade det ligge. Blev dog lidt pige sur i går over Sony's håndtering, hehe.

Hav en god dag.


Skrevet af: skirk
Skrevet den: 17-August-2009 kl. 19:13

Bruger i også Tektronix indstillinger ved HD pg Blu-Ray eller kun ved SD?

Skirk



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 17-August-2009 kl. 19:15

Både til HD og SD.

 



Skrevet af: skirk
Skrevet den: 17-August-2009 kl. 19:34

Ok,

Hvad med Motionflow og Strømspare reducering?



Skrevet af: bantam
Skrevet den: 17-August-2009 kl. 21:08

Så vidt jeg husker (er ikke helt sikker) er begge dine spørgsmål adresseret i denne tråd - prøv at læse fra starten.

 




Print side | Luk vindue