Print side | Luk vindue

mobilt bredbånd !!!!!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48283
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 05:28

Emne: mobilt bredbånd !!!!!
Skrevet af: MortenKBH
Emne: mobilt bredbånd !!!!!
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 20:12

Er der nogen som har kendskab og erfaringer med mobilt bredbånd via usb på en bærbar ??

Tænker på 3 , sonofon eller call me.

Fortæl fortæl om jeres erfaringer/meninger - gode som dårlige

-------------
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

NAD 356 BEE med indbygget DAC

Sonos Connect

B&W DM685

Svar:
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 20:16

kender det fra et par af mine venner med 3, der fungere det udemærket, bare man ikke forventer den helt store hastighed.. det kan godt være de skriver op til 7.2mbit, men det er for det meste nede omkring de 1,5-2 mbit.

og 3 er det bedste af de 4 selskaber, de andre er værre, dermed ikke sagt at 3 nødvendigvis er bedst hos dig, men at 3 generelt set er det bedste af de 4 målt over hele landet.

Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

kender det fra et par af mine venner med 3, der fungere det udemærket, bare man ikke forventer den helt store hastighed.. det kan godt være de skriver op til 7.2mbit, men det er for det meste nede omkring de 1,5-2 mbit.

og 3 er det bedste af de 4 selskaber, de andre er værre, dermed ikke sagt at 3 nødvendigvis er bedst hos dig, men at 3 generelt set er det bedste af de 4 målt over hele landet.

Se det kalder jeg hurtig respons  3 praler også med at det bedste og hurtigste net.

Men jeg ser f.eks CALL ME kører med 149 kr om måneden - det er jo sindsygt billigt ! men hvis det slet ikke fungerer så er pengene hurtigt spildt.

-------------
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

Sonos Connect

B&W DM685

Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af MortenKBH MortenKBH skrev:

Se det kalder jeg hurtig respons  3 praler også med at det bedste og hurtigste net.

Men jeg ser f.eks CALL ME kører med 149 kr om måneden - det er jo sindsygt billigt ! men hvis det slet ikke fungerer så er pengene hurtigt spildt.

Du kan jo prøve det i 14 dage der hvor du bor og skal bruge det, evetuelt prøve dem begge, og smide det tilbage der er dårligst.. du har jo 14 dage retur ret...

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 08-Oktober-2008 kl. 22:11

Det er 7.2 mbit per mast (celle) til deling blandt kunderne; det er ikke 7.2 mbit per kunde medmindre man er alene på masten.

Uploadhastigheden er nogle få hundrede kbit. Latency (ping tider) vil stinke sammenlignet med kablede forbindelser.

Man skal have et meget lille internetforbrug, eller være meget på farten, for at mobilt bredbånd kan være den primære forbindelse.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 16:09

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Det er 7.2 mbit per mast (celle) til deling blandt kunderne; det er ikke 7.2 mbit per kunde medmindre man er alene på masten.

Uploadhastigheden er nogle få hundrede kbit. Latency (ping tider) vil stinke sammenlignet med kablede forbindelser.

Man skal have et meget lille internetforbrug, eller være meget på farten, for at mobilt bredbånd kan være den primære forbindelse.

Først vil jeg nu sige, at rent arbejdsmæssigt er det uendeligt smart når man er 'på farten'.

Men dernæst er det netop rigtigt, at man deler 'den samme luft' indenfor en celle  og hastigheden synker jo længere man kommer fra masten.

Der er typisk kun frit forbrug op til en grænse, der vel er OK til  lidt mail/browse, men det er ikke pris-rigtigt for større downloads, video-streaming mv. 

Om få år (2-4) forventes nye 4G standarder på markedet, der er langt bedre mht. både kapacitet/celle, hastighed og latency (WiMAX og/eller  LTE).  Men de vil også - i modsætning til en ADSL eller en fiber - være en delt forbindelse med en begrænset kapacitet.

Der er mulighed for, at man vil tillade at LTE /WiMAX også kan sende via de høje UHF tv kanaler * (kanal 61-69 dvs 790-862 MHz) og evt også på de nuværende GSM900 frekvenser, efterhånden som GSM afløses af 3G/4G telefoner (frekvens 'refarming').

Da 800-950 MHz kan dække et meget større område pr celle/mast end de nuværende  3G frekvenser  ( 2100-2200 MHz),  vil en sådan alternativ brug af 'tv kanaler' kunne skaffe mobil bredbånds-dækning over stort set hele landet- ja endog et stykke ud fra kysten - til en rimelig pris.

De færre frekvenser og de større celler vil dog begrænse kapaciteten. I byområder vil der således stadigt være brug for både de nuværende 3G frekvenser og frekvenser i bla 2600 MHz området for at levere den nødvendig kapacitet.

Det bliver sikkert meget vigtigt, at IT&Telestyrelsen laver meget hårde krav om, at   frekvenserne 790-950 MHz  skal være absolut landsdækkende.

Man kunne måske forestille sig, at teleselskaberne blev pålagt at bygge et fælles 100% landsdækkende net  i 790-950 MHz området og henlagde konkurrencen mellem selskaberne  til de højere frekvenser i byområderne.

Lars  

* Brug af kanal 61-69 til mobilt bredbånd/telefoni er allerede vedtaget af den svenske regering, dog først til brug om nogle år (4-6). Mon ikke vi som altid følger Sverige ?   

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 16:14

I vores firma bruger vi 3.
Deres nye routere kører også op til 7,2/1,4.
Med VPN klient kører vi typisk 3,5/1,1.
Hvilket er fint til vores byggepladser, i forhold til TDC ADSL,
tænk på alt det bøvl vi har haft med dem.
Skal siges at vi promært arbejder i Kbh og omegn.

Vi er normalt Sonofon kunde, og deres kører bare langsomt, endnu.

-------------
SVP03

Skrevet af: jnvir
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 16:44

Jeg er naturligvis klar over, at man deler båndbredden ved radiobaserede forbindelser - som med den trådløse forbindelse internt i hjemmet.

Er det korrekt, at der kun er én 7,2 mpbs kanal pr. mast/celle?

Skrevet den: 17-Oktober-2008 kl. 21:04

jeg røg på mobilt bredbånd fra 3 - det fungerer faktisk fint.

har målt det til 3mbit i gennemsnit med hastighedstjek fra tdc.

-------------
Panasonic TX-P50ST50

Panasonic dvd S53

Sonos Connect

B&W DM685

Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Der er mulighed for, at man vil tillade at LTE /WiMAX også kan sende via de høje UHF tv kanaler * (kanal 61-69 dvs 790-862 MHz)

* Brug af kanal 61-69 til mobilt bredbånd/telefoni er allerede vedtaget af den svenske regering, dog først til brug om nogle år (4-6). Mon ikke vi som altid følger Sverige ?   

Det er til min store skræk gået op for mig, at IT og Telestyrelsen, inddrager disse kanaler til Boxer pr 1 november 2009:

http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5105 - http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5105

Så vidt jeg kan lure, er det til MUX7. Jeg har dog ikke kunne finde ud af om MUX7 går i luften 1/11.

Men dette er rigtigt skidt for os der har mange trådløse mikrofoner i dette område. Og endnu værre, IT & Tele ikke er klar med alternative frekvenser.

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:02

Har mobilt bredbånd fra Fullrate, og det funger perfekt. Har kørt tog fra København => Sønderborg, samt Struer (og selvfølgelig retur) og  det funger perfekt. Eneste hop jeg havde på forbindelsen var i tunnelen. Ellers kører det bare. Stream af Simpsons i toget er jo fantastisk.

Lige pt. sidder det i min HP Elitebook 6930p bærbar. Den har selv 3g modem og alt siddene ved batteriet. Ingen donkel der.

Kører super godt. Personligt syntes jeg det funger bedre end 3's. Det er dog noget tid siden jeg har prøvet det fra 3, så om det er blevet bedre skal jeg ikke kunne sige :)

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: jeje
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af MortenKBH MortenKBH skrev:

En artikel om Call Me: http://www.mobilsiden.dk/?aId=7621 - http://www.mobilsiden.dk/?aId=7621 .
De kører sikkert på Telias net.

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Jwin Jwin skrev:

Der er mulighed for, at man vil tillade at LTE /WiMAX også kan sende via de høje UHF tv kanaler * (kanal 61-69 dvs 790-862 MHz)

Det er til min store skræk gået op for mig, at IT og Telestyrelsen, inddrager disse kanaler til Boxer pr 1 november 2009:

http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5105 - http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=5105

Så vidt jeg kan lure, er det til MUX7. Jeg har dog ikke kunne finde ud af om MUX7 går i luften 1/11.

Det er nu journalisten, der ikke har været helt på mærkerne - for at sige det forsigtigt -og 'mikrofon- folket' i APWPT, der har været noget ensidige i deres fortælling til ham.

Det er slet ikke tv man frygter i APWPT, det er mobilt bredbånd og det har Telestyrelsen IKKE udtalt sig om (endnu, men det gør den forhåbenlig snart).   Der er masser af ledige frekvenser mellem tv signalerne på kanal 21-60.  

Der er imidlertid ingen, der ikke har fuld forståelse for nødvendigheden af  trådløs produktion. Denne må blot tilpasse sig de ændringer, der sker og evt. anskaffe nyere mikrofoner.   Artiklen er i høj grad rent lobby arbejde.   

Mikrofon brugerne skal blot betale - så let er det.  Husk at brugerne godt kan finde ud af at anvende højeste skattemæssige afskrivning, men deres udstyr skal alligevel holde i '100 år'.

Professionelle mikrofon brugere og brugere af andre "Professional Wireless Production Technologies"  bør have en licens, da det er eneste måde man kan sikre mod forstyrrelser midt i brugen - fx under en TV udsendelse eller midt i teaterstykket.  En sådan licens skal man betale for, om ikke for andet så for at holde private 'fattig-røve' væk fra kanalen.

Det er kun i 3 områder - Bornholm, Vordingborg/Nakskov og Aabenraa,   hvor  disse frekvenser nødvendigvis må anvendes af Boxer. Dertil kommer  Hadsten, Viborg/Videbæk, hvor telestyrelsen ikke har været helt fremsynede nok i frekvenstildelingen vs. lokal-tv opdelingen. 

I alle øvrige områder vil der ikke blive anvendt  60'er kanaler til tv før MUX7 bliver vedtaget.  (Dog måske  til lidt forsøg, med svage signaler)

Lars

* re: k61-69 Jeg kan tilføje, at  Frankrig, UK, Schweiz og Finland har tilsluttet sig siden jeg skrev det citerede og Tyskland forventes at gøre det snarest.

-------------

Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 18:38

Der er imidlertid ingen, der ikke har fuld forståelse for nødvendigheden af  trådløs produktion. Denne må blot tilpasse sig de ændringer, der sker og evt. anskaffe nyere mikrofoner.   Artiklen er i høj grad rent lobby arbejde.   

Mikrofon brugerne skal blot betale - så let er det.  Husk at brugerne godt kan finde ud af at anvende højeste skattemæssige afskrivning, men deres udstyr skal alligevel holde i '100 år'.

Blot betale: Hmmm, 16 Trådløse sæt af  5000 = 80000 kr. Dem har jeg ikke lige på budgettet.

Professionelle mikrofon brugere og brugere af andre "Professional Wireless Production Technologies"  bør have en licens, da det er eneste måde man kan sikre mod forstyrrelser midt i brugen - fx under en TV udsendelse eller midt i teaterstykket.  En sådan licens skal man betale for, om ikke for andet så for at holde private 'fattig-røve' væk fra kanalen.

Vi er et lille Fakultet under et større Universitet. Der er over 200 meter til nærmeste bebyggelse, så det har ikke været nødvendigt at købe frekvenser. Vi har nøjes med  "Free For All" 801 til 819MHz. Der har ikke været andet udstyr i området, der kunne forstyrre.

Det er kun i 3 områder - Bornholm, Vordingborg/Nakskov og Aabenraa,   hvor  disse frekvenser nødvendigvis må anvendes af Boxer. Dertil kommer  Hadsten, Viborg/Videbæk, hvor telestyrelsen ikke har været helt fremsynede nok i frekvenstildelingen vs. lokal-tv opdelingen. 

I alle øvrige områder vil der ikke blive anvendt  60'er kanaler til tv før MUX7 bliver vedtaget.  (Dog måske  til lidt forsøg, med svage signaler)

Lars

Jeps. Det ser ud som om at vi slipper med skrækken i storkøbenhavn (Altså med 801 til 819MHz). Det kan godt være at jeg har sovet i timen, men jeg syntes ikke at det har været annonceret særligt bredt, at det frekvensbånd ville blive inddraget.

Nå, der er da et par måneder endnu. Godt jeg opdagede det nu, så kan jeg nå at få lavet en slagplan.  Min mikrofon-pusher glæder sig sikkert

Skrevet af: abacus
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 10:27

er der nogen af jer trådløs-brugere, der har prøvet at sætte en ip-telefon (har telsome) bag en trådløs forbindelse (router)??

Niels

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 10:55

3 er sikker på at mobilbredbånd vil afløse den kablede forbindelse som primær forbindelse.....ak ja der er også sikkert nogen der stadig tror månen er lavet af grøn ost og jorden er flad o_0.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 11:34

Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

3 er sikker på at mobilbredbånd vil afløse den kablede forbindelse som primær forbindelse.....ak ja der er også sikkert nogen der stadig tror månen er lavet af grøn ost og jorden er flad o_0.

Nu bliver mobilt bredbånd meget mere effektivt i løbet af de kommende år - men det bliver IKKE med den nuværende teknik - og  visse steder vil det være det billigste med trådløst da fx ADSL aldrig kommer helt ud til 'Maren i kæret'.  Der vil også være behov for  bredbånd i biler, både mv.

Men bortset fra det så  er 3  marketingsfolks helt klart i 'fantasy-land' .

Land 

-------------

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 11:36
Denne http://www.mobilsiden.dk/?aId=7778 - artikel fortæller noget om kapacitetsproblemerne i mobilt bredbånd. Selvom hastighederne tilsyneladende stiger til 14,4 Mbit/s, så skal den almindelige discount-forbruger ikke regne med mere end 2 Mbit/s.

Den mest udbredte ADSL-hastighed i dag er 4 Mbit/s.

Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 12:29

Kan nogen svare på hvordan det kan være man for bedre ping hvis man foretager et opkald?

Jeg bruger nogle gange min mobil W760 til data på 3´s netværk og både hastighed og ping bliver bedre hvis jeg foretager et telefonkald.. fx:

Pinger ns.tele.dk [193.162.159.194] med 32 byte data

Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=289ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=317ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=311ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=360ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=329ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=291ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=279ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=362ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=529ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=374ms TTL=47

Her foretager jeg opkaldet

Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=702ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=182ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=183ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=185ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=177ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=176ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=176ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=165ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=178ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=174ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=181ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=181ms TTL=47
Svar fra 193.162.159.194: byte=32 tid=167ms TTL=47

-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive

Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 12:38

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Denne http://www.mobilsiden.dk/?aId=7778 - artikel fortæller noget om kapacitetsproblemerne i mobilt bredbånd. Selvom hastighederne tilsyneladende stiger til 14,4 Mbit/s, så skal den almindelige discount-forbruger ikke regne med mere end 2 Mbit/s.

Den mest udbredte ADSL-hastighed i dag er 4 Mbit/s.

Okay det er RYstende læsning... Hvordan kan det overgået gå dårligere for Telia end det gør før de snakker om kapasitetsproblemer??

Ja det er vel fordi de udelukkende har et mobilnetværk bygget op omkring punkt til punkt radiolinier?

For Telia har da overhovedet INTET 3G netværk.. Det er SÅ sjællent man ser et Telia 3g netværk på mobilos... TDC derimod har da efterhånden lavet en ret hurtig udbygning... 3´ har stadig en del dækningsproblemer dækker sjællent i betonkældre osv hvor TDC altid er sætter celler op på sådanne bygninger i boligkvatere osv. 

-------------
Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 13:08
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Denne http://www.mobilsiden.dk/?aId=7778 - artikel fortæller noget om kapacitetsproblemerne i mobilt bredbånd. Selvom hastighederne tilsyneladende stiger til 14,4 Mbit/s, så skal den almindelige discount-forbruger ikke regne med mere end 2 Mbit/s. Den mest udbredte ADSL-hastighed i dag er 4 Mbit/s.

Okay det er RYstende læsning... Hvordan kan det overgået gå dårligere for Telia end det gør før de snakker om kapasitetsproblemer??

Det er godt nok Telias administrerende direktør, som udtaler sig, men han udtaler sig om branchen generelt. Flaskehalsen er radiokanalerne, og det samme problem kendes fra TV-området, hvor udbygningen af det digitale net må vente på nedlæggelsen af det analoge net.

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af Bjarke Bjarke skrev:

Kan nogen svare på hvordan det kan være man for bedre ping hvis man foretager et opkald?

Jeg bruger nogle gange min mobil W760 til data på 3´s netværk og både hastighed og ping bliver bedre hvis jeg foretager et telefonkald..

Jeg gætter på, at data sendes over talekanalen, hvis den er ledig (ingen tale).

Skrevet af: Gomi
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 13:15

Husk lige når der sammenlignes med ADSL at den samme samtidighedsfaktor er gældende der som på 3G nettet.

Hvis mange bruger den samme central vil ingen få den maximale kapacitet.

Jeg har arbjedet for både Cybercity og 3, så jeg har en smule erfaring med det.

Jeg kommer på med 5,5Mbps på min 3 dongle derhjemme og 1,3Mbps op. Det kan min gamle ADSL ikke følge med til på grund af kobberkvaliteten. Jeg bor på Frederiksberg på anden sal, ikke noget med 5 sal med armen ud af vinduet

-------------
Samsung UE55D8005 uden clouding
Pioneer 1021K surrond reciever
Pioneer BDP 140 Bluray
System Audio Saxo all around

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 13:16
Pingtiderne er hurtigere på tale da det skal opprioriteres i nettet.

-------------
Pioneer BDP 140 Bluray

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 14:17
Oprindeligt skrevet af Gomi Gomi skrev:

Pingtiderne er hurtigere på tale da det skal opprioriteres i nettet.

Et telefonopkald reserverer en passende (lille) båndbredde til tale. Hvis man ikke skal bruge mere end den reserverede båndbredde, kan man godt sige, at den er opprioriteret.

Ved nærmere eftertanke er det nok forkert at skrive, at talekanalen udnyttes til data. Det er nok bedre bare at skrive, at data udnytter den del af den reserverede båndbredde, som ikke bruges til tale.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 14:19

Husk lige når der sammenlignes med ADSL at den samme samtidighedsfaktor er gældende der som på 3G nettet.

Bortset fra at netudbyderne ikke reklamerer med den maks. båndbredde som centralen har

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 14:21

Den sammenligning er misvisende. Hvis du har en 5/1 ADSL forbindelse, har du 5/1 til centralen uanset hvor mange der bruger deres ADSL forbindelser på samme central. Det er muligt at forbindelsen fra centralen og din ISP'en backbone ikke kan følge med, men det er en anden historie (som også gælder mobilt bredbånd).

(Jeg har dog aldrig oplevet dette på min 20/2 TDC ADSL, men alle internetforbindelser er baseret på oversubscription og en antagelse om at ikke alle, langt fra, max'er ud samtidigt).

Det specielle ved mobilt bredbånd er at forbindelsen til centralen (her en mast) deles mellem brugerne.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Bortset fra at netudbyderne ikke reklamerer med den maks. båndbredde som centralen har

Jeg vil gætte på at den reelle begrænsning er når trafikken forlader eksempelvis TDCs net, ikke når den transporteres fra centralen inden for TDCs net. Medmindre vi taler om en lille central ude på landet, hvor ADSL brugerne pludselig får lyst til at downloade en masse samtidigt.

Jeg kan ikke udnytte min hastigheden fra youtube.com, men det er ikke TDCs skyld.

-------------

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 14:52

Det er vel en smule ligemeget om begrænsningen ligger på Dslam, netværket eller gateway. Det vil vel altid være den aktuelle båndbredde for brugeren der tæller.

Det er en smule naivt at tro at der er 1 til 1 contention fra dslam til gateway

Fair nok med forskellen fra 3G til ADSL mht. til kapacitet på mast kontra Dslam.

Jeg har den dialog med brugere/indkøbere hver dag og de to produkter kan ikke sammenlignes 100%. DSL har nogle fordele ved latency og båndbredde. Men levering af Mobilt bredbånd er 3 dage og så kan den flyttes med i sommerhus, på båden eller hvor der nu er brug for den. Så hvordan sammenligner man de to og værdien af deres respektive styrker/svagheder?

-------------
Pioneer BDP 140 Bluray

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 15:15

Jeg har den dialog med brugere/indkøbere hver dag og de to produkter kan ikke sammenlignes 100%. DSL har nogle fordele ved latency og båndbredde. Men levering af Mobilt bredbånd er 3 dage og så kan den flyttes med i sommerhus, på båden eller hvor der nu er brug for den. Så hvordan sammenligner man de to og værdien af deres respektive styrker/svagheder?

Hvem siger at det skal være enten-eller? Det smarte ved mobilt bredbånd er.. mobiliteten. For mig ville det være et fint supplement til min faste internetforbindelse, men det vil aldrig kunne afløse den.

Udover latency, den lavere hastighed (for mig), er der en ret kraftig trafikbegrænsning på 10 GB per måned de fleste steder, som håndhæves i større eller mindre grad. Hvis vi taler om moderat websurf og emails, er det ikke noget problem, men jeg bruger vel 10-20 GB per måned alene på at uploade backup til eksterne sites. Dertil kommer så mit øvrige trafikforbrug.

-------------

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 16:55

Jeg har den nye 3 router der hjemme, og jeg overvejer kraftigt at skippe min ADSL forbindelse.

Jeg har 1,5-2,0 Mbit download(har aldrig været over 2,2 uaset tidpunkt) og 1,0-1,2Mbit upload, og det kalder de en op til 7,2 Mbit forbindelse  (de skulle have en kæmpe bøde for falsk reklame, ADSL udbyderne reklamere jo heller ikke med op til 100Mbit)

jeg bor så langt fra central at jeg kun har 2/512 adsl forbindelse, og kan ikke få højere

man kan bare ikke spille FPS spil på 3 forbindelsen, der er alt for høj latency.

Mejnert

Skrevet af: kylle_one
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 18:03
Jeg kører ofte i tog imellem Odense og Kbh og bruger 3. Jeg er godt tilfreds, det falder dog ud omkring Sorø og under Storebælt. Hvis man vil have en billigere løsning end 3 kan man bruge Oyster, som bruger 3's net.

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 22:13

jeg har været i samme situation som Kylle.

Jeg har dog sagtens kunne bibeholde forbindelse, næsten hele vejen ned under storebælt (min mobiltelefon havde for længst givet op).

Der er forbindelse og stabilitet overalt hvor jeg har haft det. det er endda muligt at downloade med op til dobbelt hastighed af hvad de garanterer.

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 09:53

Det skal bestemt ikke være enten eller, nu blev der bare spurgt til forskellen mellem de to. De to teknologier spiller godt sammen.

Der står i alt materiale fa 3 at det er op til 7,2, på præcis samme måde som der står op til 20Mbps på din ADSL. Ingen garantier på nogle af teknologierne.

Latency er på vej ned på 3G teknologien, den nye modulering har bragt den ned fra 105 til omkring 90 hos mig. Når de nye modems kommer på 21Mbps vil den komme helt ned på 60ms.

Men FPS nørderne vil aldrig vælge 3G I know  Men for den almindelige bruger fungerer det fint og kan tages med i sommerhuset.

-------------
Pioneer BDP 140 Bluray

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 09:57

Det skal bestemt ikke være enten eller, nu blev der bare spurgt til forskellen mellem de to. De to teknologier spiller godt sammen.

Der står i alt materiale fa 3 at det er op til 7,2, på præcis samme måde som der står op til 20Mbps på din ADSL. Ingen garantier på nogle af teknologierne.

Bortset fra den forskel vi tidligere har nævnt i tråden.

Der er vist ingen tvivl om hvor du arbejder

Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 18:29

Skrev det også tidligere

Der er ingen garanti for 5/1 til centralen på ADSL, det bestemmer kobberkvaliteten da. Jeg har fået opgraderet min ADSL hvert år automatisk, har da ikke fået mere båndbredde af den grund. Den kan stadig kun trække 1,8Mbps, sidste tilbud  fra udbyderen var en 20/1Mbps på samme kobberpar.....

Men ingen tvivl om de svagheder 3G teknologien har, de ligger fast.

Men et spændende emne med masser af holdninger, det er altid sjovt.

-------------
Pioneer BDP 140 Bluray

Print side | Luk vindue