Antennekablet er kortsluttet (Pio 5090h)
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48640
Udskrevet den: 03-Maj-2025 kl. 09:10
Emne: Antennekablet er kortsluttet (Pio 5090h)
Skrevet af: Cookimonster
Emne: Antennekablet er kortsluttet (Pio 5090h)
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 18:59
Jeg får følgende fejl på mit Pioneer 5090h, når jeg tænder fjernsynet:
"Antennekablet er korsluttet. Check kabel og stik i ac-strøm-tilførslen igen."
Jeg er tilkoblet Yousee-kabeltv.
Første dag jeg havde std. antenne-kablet i, havde jeg ingen fejl og kunne tage nogle public digitale kanaler såsom DR1, DR2, men ingen analoge kanaler!!
Så fik jeg afkortet kablet og kunne så tage de ca. 40 stks. kanaler, dog kun i analog og med overnævnte fejl.
Nu har jeg investeret i et audio-quest kabel for at se om det er selve kablet som volder problemer, men stadig kun kontakt til de analoge signaler. Når jeg kontrollere RF-signal (ikke at jeg aner hvad det er) er der 0% og ingen digitale kanaler.
Så fejlen må jo næsten ligge i fjernsynet/tuneren? Kan man korslutte denne på en måde?!Jeg burde vil ikke kunne modtage en analog signal, hvis signal-indgangen i væggen er i stykker!?
Håber der er nogen som kan hjælpe, da det er pænt frustrende!!
|
Svar:
Skrevet af: jeje
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 20:15
Der er en tråd her i forumet om een, som havde en brumsløjfe igennem kabel-TV. Den kan opstå, hvis TV-et er jordforbundet. Så hvis du har jordforbindelse på TV-et eller på et apparat, som er forbundet til TV-et, synes jeg at du skal prøve at tage apparaterne fra TV-et og bruge et kabel uden jordforbindelse. Når du tager apparaterne fra hinanden eller forbinder dem skal du for en sikkerheds skyld tage alle apparaternes strømforsyningskabler ud af stikkontakterne. Det er dog bedst at bruge jord, hvis det er muligt, og så vidt jeg husker, nævner tråden om brumsløjfen, at man kan købe et mellemled til antennekablet.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 22:08
Ingen jordforbindelse på nogle af stikkene og jeg har prøvet kun at have TV'et sat til stikdåsen, ingen ændring!!! SUK
|
Skrevet af: Joho
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 22:34
Hej
Det lyder umiddelbart som om du har fået aktiveret for 5V strømen på antenneindgangen på 5090h.
Du kan se i http://www.service.pioneer-eur.com/peeservice/instrmanuals.nsf/0/34C7F24EFC452AADC1257489003FAD41/$File/MAN-PDP-LX9GH-SDN.pdf - DK manualen til 5090h på side 29 hvordan du slår det fra igen.
Edit : link henvisning rettet
------------- Med god hilsen
John
|
Skrevet den: 15-Oktober-2008 kl. 23:27
Jeg har prøvet både med og uden strøm, ingen ændring. Kører dog direkte fra fra væggen til TVet, så det burde vel ikke have ødelagt noget.
Dog ligner det link du har sendt ikke 100% den manual eller skærmbillederne helt på mit TV! Lidt mystisk
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 01:13
Det MÅ have noget med den antennestrømforsyning at gøre. Her er Pioneers løsning til fejlmeddelelsen: http://www.pioneer.eu/eur/faq/986/173/index.html - http://www.pioneer.eu/eur/faq/986/173/index.html .
Efter at have slukket for strømforsyningen i TV-menuen skal nogle modeller have afbrudt strømmen på stikkontakten i mindst 1 minut, så det synes jeg, at du skal gøre. Det kan jo være at Pioneer har glemt at skrive nye modeller på.
Hvis du ikke kan få fejlmeddelelsen væk ved at tage antennekablet af og slukke og tænde, er strømforsyningen nok stået af.
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 08:24

Antennekablet ude af TV, samt slukket for TV i over et minut løste problemet! Ingen fejlmeddelse mere.
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 10:00
Virker det hele så nu? Kan du se både analoge og digitale kanaler?
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 12:13
jeje skrev:
Virker det hele så nu? Kan du se både analoge og digitale kanaler? |
Stadig ingen digitale signaler som jeg havde på min første dag. Men jeg har intet programkort fra yousee til at se digitale signaler, så jeg burde vel heller ikke kunne have set DR1 og DR2 digitalt eller hvordan?
Jeg regner med det var en fejl at jeg kunne se den første dag!
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 12:15
jeje skrev:
Det MÅ have noget med den antennestrømforsyning at gøre. Her er Pioneers løsning til fejlmeddelelsen: http://www.pioneer.eu/eur/faq/986/173/index.html - http://www.pioneer.eu/eur/faq/986/173/index.html .
Efter at have slukket for strømforsyningen i TV-menuen skal nogle modeller have afbrudt strømmen på stikkontakten i mindst 1 minut, så det synes jeg, at du skal gøre. Det kan jo være at Pioneer har glemt at skrive nye modeller på.
Hvis du ikke kan få fejlmeddelelsen væk ved at tage antennekablet af og slukke og tænde, er strømforsyningen nok stået af. |
Og mange tak for hjælpen iøvrigt. 
|
Skrevet af: karula
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 12:18
Har du lavet en søgning på DVB-c
------------- Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 13:22
karula skrev:
Har du lavet en søgning på DVB-c |
5090H har i flg. spec. ikke mulighed for at modtage signaler med DVB-C kodning. Kun DVB-T.
Måske skyldes den digitale modtagelse af DR1, DR2 & TV2 som der blev oplevet i starten, det oprindelige antennekabel's dårlige afskærming af DVB-T signaler fra den nærmeste sendemast?
John
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 14:37
Joho skrev:
karula skrev:
Har du lavet en søgning på DVB-c |
5090H har i flg. spec. ikke mulighed for at modtage signaler med DVB-C kodning. Kun DVB-T.
Måske skyldes den digitale modtagelse af DR1, DR2 & TV2 som der blev oplevet i starten, det oprindelige antennekabel's dårlige afskærming af DVB-T signaler fra den nærmeste sendemast? |
Det kan være du har ret. Men jeg har læst at der nogle steder sendes DVB-T ud i kabel-TV-anlæg.
EDIT: Dårlig formulering. Du har altid ret, for du udelukker jo ikke noget.
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 14:56
jeje skrev:
Det kan være du har ret. Men jeg har læst at der nogle steder sendes DVB-T ud i kabel-TV-anlæg. |
Det jeg hentydede til at var Karula havde skrevet DVB-C som 5090H ikke kan modtage.
Men det er korrekt det du skriver. Det fremgår ikke hvilken kabeltv leverandør Cookimonster har. Det kommer an på antenneforeningen man er tilsluttet. Hvis man får leveret fra f.eks større butikker som Dansk KabeltV / YouSee eller Telia Stofa sendes digitalkanalerne kun som DVB-C. Mens f.eks en mindre leverandør som ComX Networks har besluttet at digitaludgaven af analogkanalerne leveres som DVB-T .
John
|
Skrevet den: 16-Oktober-2008 kl. 15:18
Joho skrev:
Det jeg hentydede til at var Karula havde skrevet DVB-C som 5090H ikke kan modtage. |
Det er jeg helt med på. Jeg ville bare være sikker på, at trådstarter sætter TV'et til at søge i det digitale bånd, uanset om det er det ene eller det andet bånd.
Jeg beklager min formulering til dit forrige indlæg, for det får det til at lyde som om, at du også kan have uret, men du udelukker jo ikke noget.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2008 kl. 15:54
Som nævnt længere oppe har jeg Yousee-kabeltv og det kræver jo DVB-C som ikke understøttes direkte af mit TV. Jeg får bestilt en boks i næste uge.
Men det mystiske er jo at jeg har fået et digitalt signal igennem, hvor jeg endda nåede at rode med EPG. Hvordan og hvorfor dette signal er sluppet igennem, er mig en gåde!!!
|
Skrevet den: 17-Oktober-2008 kl. 16:10
Det er da ikke så mærkeligt, hvis man følger Johos tankegang. Du har haft dårlig afskærmning i dit kabel og modtaget DVB-T fra en mast. Du kan sikkert modtage DVB-T med et stykke uafskærmet ledning.
|
Skrevet af: eldiablo
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 10:38
Cookimonster skrev:
Som nævnt længere oppe har jeg Yousee-kabeltv og det kræver jo DVB-C som ikke understøttes direkte af mit TV. Jeg får bestilt en boks i næste uge.
Men det mystiske er jo at jeg har fået et digitalt signal igennem, hvor jeg endda nåede at rode med EPG. Hvordan og hvorfor dette signal er sluppet igennem, er mig en gåde!!!
|
Jeg har netop modtaget samme fjernsyn som OP (dog med Zaptor, men tror ikke det har noget at sige). Der omtales en boks, som skulle hjælpe på DVB-C, hvad er det for en boks og hvor kan en sådan købes?
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 10:55
du kan kontakte din udbyder om en digital boks. Den mulighed skulle alle udbyder have. En zaptor er den boks som stofa udbyder.
|
Skrevet af: Bjarke
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 12:37
Cookimonster skrev:
"Antennekablet er korsluttet. Check kabel og stik i ac-strøm-tilførslen igen." |
Har du tilsluttet noget til F-connecter indgangen i tv'et som er til satellit modtagelse? Denne udgang udsender nemlig altid 5v, ellers virker sattelit jo ikke...
------------- Pana P50x10y - NAD T753 - NAD C272 - Dali Ikon7, Vokal2, Dali bagh.(Ikon W2 købes)- Ikon Sub - WDlive
|
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 13:04
Jeg får samme melding på min Pioneer og har prøvet at tage strømmen, fjerne antennen og vente et par minutter, dog uden effekt.
Men umiddelbart kan jeg bare fjerne fejlmeldingen ved at trykke exit.. Kan det mon skade at bruge tv'et på denne måde ?
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 13:15
Skyum skrev:
Jeg får samme melding på min Pioneer og har prøvet at tage strømmen, fjerne antennen og vente et par minutter, dog uden effekt.
|
Du skal ind i menuen og slå 5V fra, før du tager strømmen. Se indlæg af Joho sendt 15-Oktober-2008 kl. 22:34.
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 13:30
Bjarke skrev:
Cookimonster skrev:
"Antennekablet er korsluttet. Check kabel og stik i ac-strøm-tilførslen igen." | Har du tilsluttet noget til F-connecter indgangen i tv'et som er til satellit modtagelse?Denne udgang udsender nemlig altid 5v, ellers virker sattelit jo ikke... |
Det er IMPONERENDE! Du vidste, at der ville komme et nyt indlæg om samme problem i denne gamle tråd
Trådstarter har forlængst løst det problem, se indlæg sendt 16-Oktober-2008 kl. 08:24. Men nu er der så en anden, som har problemet.
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 13:34
jeje skrev:
Skyum skrev:
| Du skal ind i menuen og slå 5V fra, før du tager strømmen. Se indlæg af Joho sendt 15-Oktober-2008 kl. 22:34. |
Problemet er at jeg ikke kan få lov at slå 5V fra. Menuen er ikke tilgængelig (ikke markeret for ændring) men synlig...
------------- Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 13:41
Skyum skrev:
jeje skrev:
Skyum skrev:
| Du skal ind i menuen og slå 5V fra, før du tager strømmen. Se indlæg af Joho sendt 15-Oktober-2008 kl. 22:34. |
Problemet er at jeg ikke kan få lov at slå 5V fra. Menuen er ikke tilgængelig (ikke markeret for ændring) men synlig...
|
JO SØRME Skulle bare lige vælge ALLE (digitale/analoge/alle) inden jeg kunne slå 5V fra. SÅ virker det.. 
Endnu engang tak til alle og rigtig glædelig jul.
|
|