Er mit bundkort/hdd/cpu/gfx brændt af?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49114
Udskrevet den: 05-Juni-2025 kl. 01:03
Emne: Er mit bundkort/hdd/cpu/gfx brændt af?
Skrevet af: mureren
Emne: Er mit bundkort/hdd/cpu/gfx brændt af?
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 18:10
Sad ved pc'en og arbejdede. Pludselig stoppede lyden fra netradio, keyboard og mus holdt op med at virke, og skærmen "frøs".
Så starter fejlfindingen jo hurtigt 
Men, hvad er mest sandsynligt? Bundkort, hdd, cpu eller gfx
Jeg har foreløbigt skilt kabinettet ad, og kan ikke se noget mistænkeligt.
Det er et Asus A8N-SLI Premium bundkort, kingston ram, WD harddisk og et Asus N6600 Silencer gfx. Prøver jeg at starte pc'en sker der intet, bare sort skærm, ingen bip-koder eller noget. Strømforsyning og blæsere kører, der er strøm på dvd-drevet har prøvet at skifte fra vga til dvi kabel, det hjalp ikke.
Så hjææælp, hvordan tester jeg bedst hvad der er gået galt, og i hvilken rækkefølge?
Mvh.
Mureren
(der skriver fra hans hjemmearbejdsplads-pc)
------------- Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
|
Svar:
Skrevet af: Spitfire
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 18:30
Lyder som om at det er din HD der er stået af, hvis du kun har en, så hør dine venner om de ikke har en du må teste med.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 18:32
Burde den så ikke starte op alligevel, i hvert fald indtil bios POST?
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 18:34
Er der lys i/på bundkortet?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 18:38
Ja, den grønne SB_PWR lyser
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:08
Jeg er sikker på at det er enten dit bundkort eller din HD.
|
Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:10
Prøv og tag grafikkortet ud og se på HDD-Led'en om den booter.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:19
Jeg har lige testet med to gamle IDE harddiske, ingen af dem gjorde en forskel, og i hvert fald den ene er der ubuntu på, så der burde den vel have bootet op?
Jeg har også lige prøvet at demontere en ramstang så der kun er én, heller ingen forskel.
Har demonteret dvd-drevet, og jeg kan høre HDD'en spinne når jeg starter pc'en, men der er bare sort skærm, INTET sker der :-(
Er der andet jeg kan teste?
Hvis det er bundkortet, og jeg skal have et nyt, hvad skal jeg så have?
Krav (eller nærmere håb) er
Passivt kølet cpu (det bliver jo nok ikke socket 939 igen)
Gerne onboard gpu (også passivt kølet, eller skal jeg kunne bruge mit nuværende N6600 Silencer som er passivt kølet)
Onboard surround med S/PDIF (ikke coax, men optisk!)
Strømbesparende
VGA-udgang
Firewire og usb porte både for og bag
Der er plads til lidt af hvert i mit Antec P180 kabinet, så gerne ATX-form
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:49
Nåh , hvis jeg kan genbruge CPU og ram (evt. gfx også) er det da klart en fordel 
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:51
mureren skrev:
Nåh , hvis jeg kan genbruge CPU og ram (evt. gfx også) er det da klart en fordel  |
Prøvede du uden grafikkort?
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:52
Nej, skulle det hjælpe?
(så er jeg da ret sikker på der ikke kommer noget op på skærmen, eller hvad??)
Jeg havde helt overset din første post i min iver *G*
HDD-LED'en, sådan en er der ikke på mit bundkort, mener du der skal sidde en på min HDD? (det er en gammel IDE HDD)
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 19:53
mureren skrev:
Nej, skulle det hjælpe?
(så er jeg da ret sikker på der ikke kommer noget op på skærmen, eller hvad??) |
Nej, men hvis den booter (se på HDD-Led'en), så har du jo fundet fejlen.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:02
mureren skrev:
Nej, skulle det hjælpe?
(så er jeg da ret sikker på der ikke kommer noget op på skærmen, eller hvad??)
Jeg havde helt overset din første post i min iver *G*
HDD-LED'en, sådan en er der ikke på mit bundkort, mener du der skal sidde en på min HDD? (det er en gammel IDE HDD) |
Der er vel en harddisk-led på dit kabinet?
Du bør også tjekke om der er nogle af elektrolytkondensatorerne på bundkortet som lækker eller buler ud i toppen.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:09
Næh, ingen HDD LED nogen steder Jeg kan se og høre HDD'en spinner og mærke den er varm, for jeg har lige haft den taget ud og sat i igen.
Og jeg tog i øvrigt fejl, det var en Seagate Barracuda HDD , men det gør nok ingen forskel.
Når HDD'en er varm/spinner, og der stadig ikke er noget på skærmen, ikke engang bios, er det så ikke enten gfx eller bundkortet? Det virker også underligt at både keyboard, mus, skærm og højttalere gik ud på samme tid, det kan vel næsten ikke kun være grafikkortet der gør det?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:13
Ingen kondensatorer der lækker eller buler ud. (og det ved jeg ellers hvordan ser ud, inkl.røg! Min Seasonic PSU blev nemlig ombyttet da jeg satte den til første gang, for der røg en elektrolytkondensator)
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:15
mureren skrev:
Næh, ingen HDD LED nogen steder Jeg kan se og høre HDD'en spinner og mærke den er varm, for jeg har lige haft den taget ud og sat i igen.
Og jeg tog i øvrigt fejl, det var en Seagate Barracuda HDD , men det gør nok ingen forskel.
Når HDD'en er varm/spinner, og der stadig ikke er noget på skærmen, ikke engang bios, er det så ikke enten gfx eller bundkortet? Det virker også underligt at både keyboard, mus, skærm og højttalere gik ud på samme tid, det kan vel næsten ikke kun være grafikkortet der gør det? |
Selv om det kun er grafikkortet, kan det udmærket låse hele maskinen hvis det er defekt.
Har du i øvrigt prøvet og nulstille bios med jumperen på bundkortet, for at se om der kommer liv i dyret igen?
Det er også en god idé kun at køre med et rammodul (i sokkel 3), og helt et andet end der sad i soklen i forvejen.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:27
Det er sgu dejligt med lidt kvalificeret hjælp herinde fra.
i mellemtiden har jeg prøvet at sætte sata-stikket i et andet stik på bundkortet, hjalp heller ikke. Har også prøvet at boote på en original Windows XP CD, det kunne den heller ikke finde ud af (drevet startede ikke med at spinne rundt) men bios er nok ikke sat til at boote først på den, så noget tyder på HDD'en booter?
Nu gør jeg følgende:
Skifter til kun én ramstang, den sætter jeg i sokkel 3, og jeg bruger stangen fra sokkel 1. Prøver så at boote.
Hvis det ikke hjælper, så tager jeg grafikkortet fra, og prøver igen, ser om der er nogen forskel i lydene. Hjælper det heller ikke, sætter jeg ram og gfx i igen.
Min bios er der vist ikke jumper til så vidt jeg kan se i manualen, piller jeg så bare batteriet fra?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:32
mureren skrev:
Min bios er der vist ikke jumper til så vidt jeg kan se i manualen, piller jeg så bare batteriet fra? |
Sidder der ikke en jumper lige ved siden af batteriet. Den skal flyttes over til den modsatte side med det ubrugte ben nogle få sekunder, og sættes tilbage på plads.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:48
Jo der gjorde, men den er ikke nævnt i manualen? (den var vist på et diagram af bundkortet jeg havde sat indvendigt i kabinettet :-))
Nå, men intet af det har hjulpet :-(
What to do?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 20:57
mureren skrev:
Jo der gjorde, men den er ikke nævnt i manualen? (den var vist på et diagram af bundkortet jeg havde sat indvendigt i kabinettet :-))
Nå, men intet af det har hjulpet :-(
What to do? |
Kontrollerede du elektrolytterne på bundkortet for eventuelle http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 - bad caps ?
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:14
Jep, jeg kunne ikke se noget som helst unormalt (og mit kabinet/hardware er ikke NÆR så støvet som de viste billeder )
Men, jeg kigger lige igen!
In the meantime, overvejer du så lige hvilket nyt bundkort jeg skal prøve? , eller har vi ikke udtømt fejlmulighederne endnu?
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:19
mureren skrev:
Jep, jeg kunne ikke se noget som helst unormalt (og mit kabinet/hardware er ikke NÆR så støvet som de viste billeder )
Men, jeg kigger lige igen!
In the meantime, overvejer du så lige hvilket nyt bundkort jeg skal prøve? , eller har vi ikke udtømt fejlmulighederne endnu? |
En sidste mulighed: Prøv og afmonter cpukøleren og tag CPU'en ud af soklen. Montér CPU og køler igen.
Hjælper det heller ikke, så er fejlmulighederne indsnævret til PSU, CPU eller bundkort.
Hvilken PSU er det i øvrigt?
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:29
Det er en Seasonic SS-500HT, rock solid...tror jeg nok Den starter da i hvert fald op, og er stadig lydløs 
Øv, den køler er bøvlet. så vidt jeg husker! Det er en passiv Thermalright mener jeg, og jeg kan dæleme ikke huske hvordan man tager den af!
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:39
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:48
Niks, det hjalp heller ikke 
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:50
Det behøver vel heller ikke at være AMD?
(bare det er godt og billigt er jeg glad...og de to ting harmonerer jo altid )
Men, bundkort, cpu og ram, resten må kunne genbruges, eller blive overflødigt pga. flere onboard ting på et nyt bundkort
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 21:55
mureren skrev:
Niks, det hjalp heller ikke  |
Hvis du lader maskinen stå tændt et stykke tid, kan du så registrere nogen som helst varme på cpukøleren?
Hvilken CPU er det i øvrigt?
Jeg har vist et par stykker S-939 3200+ liggende ét eller andet sted i gemmerne.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 22:03
Ja, køleren bliver varm
Kan ikke helt huske hvilken cpu det er, men jeg mener det er en 2400 eller noget i den stil.
Mit Antec kabinet lader til kun at tage micro og standard ATX, så det skal et evt. nyt bundkort være.
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 22:12
mureren skrev:
Ja, køleren bliver varm
Kan ikke helt huske hvilken cpu det er, men jeg mener det er en 2400 eller noget i den stil.
Mit Antec kabinet lader til kun at tage micro og standard ATX, så det skal et evt. nyt bundkort være. |
BE-2400? Det er jo en AM2 CPU. Jeg tror nærmere det er en 4200+ dual-core.
Du må se om der er nogen som har et bud på et nyt bundkort, CPU og ram i den billige ende, da jeg som sagt ikke har fulgt med i den sidste tid på den front.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-Oktober-2008 kl. 22:17
Det er en Athlon64 3200+ kan jeg se på min faktura fra 2006 :-)
Og en Thermalright XP90
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 10:07
Nå, men jeg har jo rodet rundt hele natten for at finde nyt grej :
Hvis jeg køber et Gigabyte GA-MA78G-DS3H bundkort
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2931&ProductName=GA-MA78G-DS3H - http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spe c.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=2931&Product Name=GA-MA78G-DS3H
Er det så korrekt at jeg kan genanvende min Athlon 64 3200+ cpu? Jeg vælger nok at købe en Athlon 64 X2 5200+ alligevel nu jeg er i gang, men så har jeg da en "back-up cpu" i et nødstilfælde :-)
Vil min Thermalright XP90 passive køler, der er beregnet på et socket 939 kunne bruges også, eller skal jeg gå efter en CPU in-a-box som den her:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=ADO5200DOBOX - http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid= ADO5200DOBOX
Ram bliver Kingston 2x2GB DDR2-SDRAM 1066Mhz (der bliver så kun kørt 800Mhz hvis den gamle cpu kommer i brug)
Kølingen er der jeg er mest i tvivl, og hvis der er bundkort med bedre specs (og onboard gfx) til samme penge hører jeg da også gerne om det.
|
Skrevet af: jeje
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 11:03
En socket 939 CPU passer ikke i socket AM2+.
Jeg ved ikke, om XP90 kan bruges til socket AM2+.
RAM kører kun over 800 MHz med Phenom CPU'er eller overclocking.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 12:38
Hvorfor er min Athlon 64 3200+ så egentlig listet på bundkortets CPU-support liste?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 12:54
mureren skrev:
Hvorfor er min Athlon 64 3200+ så egentlig listet på bundkortets CPU-support liste? |
Fordi der også findes en 3200+ med AM2 sokkel.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 13:04
slår_mig_selv_i_hovedet.wav 
Nå, men ingen yderligere kommentarer til mit valg af hardware?
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 13:51
mureren skrev:
slår_mig_selv_i_hovedet.wav 
Nå, men ingen yderligere kommentarer til mit valg af hardware? |
Ikke andet, som en anden også har skrevet, så er der ingen grund til at købe hurtigere ram end DDR2-800.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 15:14
Du kunne bruge en X2 4850e CPU, hvis du går meget op i strømbesparelse. Den er lidt langsommere og bruger højst 45 W.
|
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 15:25
Hehe...10 minutter for sent 
Jeg bestilte den 5200+. Tålmodighed er ikke min største dyd, og slet ikke når min pc ikke virker, jeg kan bare ikke ha' det 
Anyway, tak for jeres hjælp! I hører sikkert fra mig når jeg ikke kan få det nye skrammel til at virke 
|
Skrevet af: hunderup
Skrevet den: 25-Oktober-2008 kl. 18:37
har du skiftet PSU, den fejlbeskrivelse du skriver passer typisk med at det er strømforsyningen som fejler. jeg har selv prøvet det op til flere gange
------------- Sony 46HX800 - 2xVU+DUO box -
Maximum E-85 4xquad LNB - Harman Kardon AVR245
|
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 10:11
Nej, det har jeg ikke, og nu håber jeg da godt nok ikke du har ret, for så er pengene jo spildt 
Jeg har ikke en anden psu at teste med, men hvis nu jeg måler på 12VATX stikket der går på bundkortet, kan jeg så udelukke at det er psu'en? (jeg har sådan et multiinstrument et sted, der kan måle volt og ampere)
|
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 16:44
Du kan godt måle den igennem med en multimeter og se om den giver, det den skal, der er 2 ben man skal kortslutte for at få gang i psu.
|
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 17:22
hunderup skrev:
Du kan godt måle den igennem med en multimeter og se om den giver, det den skal, der er 2 ben man skal kortslutte for at få gang i psu.
|
Det er den grønne ledning der skal kortsluttes til en af de sorte.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 19:43
Hmm...det er ikke uden grund det multimeter er gemt godt væk, jeg er sgu' ikke for smart til at bruge det 
Hvis jeg måler på psu'en, uden der er tilsluttet noget som helst til den, hvad og hvor skal jeg så måle? (er det meningen jeg skal måle volt og ampere på 24 pins (20+4) stikkets grønne samt en af de sorte ledninger?) Og hvad skal de ligge på?
Jeg synes det virker usandsynligt at det er psu'en, for der er liv i dvd-drev, HDD, lys i led på bundkortet, jeg kunne tænde/slukke/resette på kabinettet, usb-portene virkede, IEEE1394 ligeså, blæsere kørte, cpu-køler blev varm....så hvorfor skulle keyboard, mus, audio-ud og vga ikke få strøm nok? (skærm og 2+1 højttalere har endda egne strømforsyninger)
|
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:33
Strømforsyningens stik med spændinger er vist ca. midt på http://en.wikipedia.org/wiki/Atx - denne side . Alle spændinger måles med multimeterets minus-probe på en af ground-forbindelserne.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 07:04
selvfølgelig vil der være live i cdrom, harddisk, mm, når de får den strøm de skal bruge, men det hjælper ikke, hvis det er atx stikket som fejler og ikke levere det den skal.
nu har jeg repareret pc'er i 8 år, og det første jeg skifter i en pc, der ikke kan starte er strømforsyningen, og det har hjulpet i ca. 60% af tilfælderne.
hvis den stadig ikke starter, så tag bundkort ud af maskinen, sæt psu og intern højtaler til bundkort, start bundkortet uden ram og andre kort, og reset bios. bipper maskinen virker cpu og bundkort
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 09:08
Det er så et af problemerne. Der er ikke en intern højttaler i et antec p180 kabinet (og dioden for "power_on" har aldrig lyst, enten fordi dioden på kabinettet er i stykker eller fordi bundkortet har været defekt fra starten)
Jeg har fået lidt vejledning i at måle PSU'en igennem, så det gør jeg. Men et enkelt spørgsmål ang. det, skal jeg belaste psu'en med eksempelvis et dvd-drev inden jeg kortslutter den grønne og den sorte ledning, og derefter sætter strøm til psu'en?
(jeg har skilt maskinen ad nu, så den er klar når de nye dele kommer)
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 10:27
Desværre man skal bruge den interne højtaler for at kunne teste det.
har du prøvet og kortslutte strømforsyningen som fast2night skriver og derefter målt udgangene som vist på jejes link.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 10:29
Ikke endnu, jeg skal også lige passe mit arbejde 
Men, om et par timer har jeg nok, og i hører nærmere 
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 11:51
Så er der målt igennem. Jeg har sat et dvd-drev til som "modstand", intet andet.
På den blå ledning måler jeg "kun" -11,6V
På alle de røde ledninger måler jeg 3,8V, istedet for de +5,0V der er angivet på linket til Wikipedia?
Alle andre ledninger måler som de skal.
Hvad er der så galt?
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 12:20
De røde skal give 5V og gerne lidt over, har lige målt det på min egen. så hvis din kun giver 3.8V, så har du fundet fejlen, at det er strømforsyningen som giver for lidt.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 14:38
Nu har jeg så hentet en helt ny PSU, og det gjorde absolut ingen forskel 
Any other ideas?
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 15:05
kan vi ikke lige få en opfølgning på hvad du har prøvet af og evt. skiftet.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 16:20
Nogle strømforsyninger virker ikke korrekt, hvis de ikke er belastet. Så måske er den gamle strømforsyning alligevel i orden, og fejlen er i bundkort eller CPU.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 16:49
jeje skrev:
Nogle strømforsyninger virker ikke korrekt, hvis de ikke er belastet. Så måske er den gamle strømforsyning alligevel i orden, og fejlen er i bundkort eller CPU. |
Det er jo så spørgsmålet hvad der er sket.
Har bundkortet/Cpu'en ædt PSU'en eller omvendt?
Under alle omstændigheder ville jeg ikke bruge Seasonic'en sammen med den nye hardware, da den må betegnes som værende suspekt.
Jeg har lige målt på en ubelastet Seasonic S12 II 430, og her måler alle spændinger som de skal.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 17:43
Lige nu er jeg egentlig mest interesseret i at høre om der på nogen måde kan være tale om en HDD fejl, for det er det eneste der ikke bliver skiftet, sammen med DVD-drevet og kabinettet 
Og hvor meget "reparationsarbejde" står jeg over for softwaremæssigt? Man kan vel ikke bare skifte bundkort, cpu og ram uden der bliver noget tummel?
Men point taken, jeg lader Seasonic være Seasonic, og bruger den nye PSU (som i øvrigt er lige så lydløs som Seasonic'en til min store overraskelse)
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 18:00
mureren skrev:
Lige nu er jeg egentlig mest interesseret i at høre om der på nogen måde kan være tale om en HDD fejl, for det er det eneste der ikke bliver skiftet, sammen med DVD-drevet og kabinettet  |
Af princip (og dårlige erfaringer) ville jeg aldrig genbruge hardware fra et havareret system, så du har da ret i at det er en mulighed. Har du iøvrigt lagt mærke til hvor IDE-stikket sidder på bundkortet? Et standardkabel kan ikke nå i et normalt ATX kabinet, jo måske til en harddisk placeret nederst, men ikke op til et optisk drev, og da slet ikke hvis der både skal sidde en harddisk sammen med et optisk drev, så jeg ville nok skifte til SATA på begge enheder.
mureren skrev:
Og hvor meget "reparationsarbejde" står jeg over for softwaremæssigt? Man kan vel ikke bare skifte bundkort, cpu og ram uden der bliver noget tummel? |
Du skal sørge for at starte op i fejlsikret tilstand, og her vil det vise sig om den kan boote eller ej. Gør den ikke det, er der ikke store chancer for at du kan klare den med en repair. En frisk installation er dog at foretrække.
mureren skrev:
Men point taken, jeg lader Seasonic være Seasonic, og bruger den nye PSU (som i øvrigt er lige så lydløs som Seasonic'en til min store overraskelse) |
Better safe than sorry.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 18:07
Hunderup: Jeg skal prøve 
Jeg har ikke skiftet noget som helst, udover PSU. Jeg har prøvet at bytte ram rundt, og prøvet med både 1 og 2 blokke i. Prøvet at boote uden HDD sat til, prøvet uden gfx, prøvet uden begge dele. Så er der testet PSU med kun et dvd-drev på, hvor der kun var de 3,8V på +5V ledningerne. Den nye PSU gjorde ikke en døjt forskel, stadig sort skærm.
Eksternt drev via Firewire starter fint op (i hvert fald lyser den blå diode), intern HDD spinner op, dvd-drev spinner op, alle blæsere kører, inkl. den i PSU (både Seasonic og Nexus NX-5000), der er lys i Power_on dioden på bundkortet....men stadig sort skærm.
Skærm, mus og tastatur fungerer fint, for det er sluttet til en KVM-switch, som jeg bruger til at skifte mellem min arbejdspc og min private pc, og på arbejdspc'en kører det fint, og jeg kan stadig switche rundt til mellem "sort skærm" og arbejdspc. Det eneste der ikke er testet er højttalere for de kan ikke sluttes til min switch.
Jeg har sikkert glemt noget, men det er hvad jeg lige kan komme i tanke om jeg har prøvet.
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 18:13
Ingen problemer i IDE-stik og kabler, de sidder samme sted på begge bundkort. I øvrigt er HDD'en SATA, det er kun DVD-drev der er IDE/PATA.
Fejlsikret tilstand...den må jeg lige huske 
Hvis den ikke booter ordentligt op, så ryger der sgu' en ny HDD på kontoen også, ellers ikke.
Endnu en gang tak for hjælpen...so far 
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 18:29
mureren skrev:
Ingen problemer i IDE-stik og kabler, de sidder samme sted på begge bundkort. I øvrigt er HDD'en SATA, det er kun DVD-drev der er IDE/PATA. |
Nej - Det hvide stik ved siden af ATX-stikket er ikke IDE-Interfacet.
Det sorte IDE-Stik sidder desværre helt ude til venstre, oven over floppy-stikket.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 18:32
Hvad er det iøvrigt for et Antec kabinet du har, for jeg kender ingen Antec modeller som ikke har en lysdiode til harddiskaktivitet.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 19:10
Antec P180 kabinet.
De sidder altså samme sted (+/- et par centimeter). Det nye gigabyte GA-MA78G-DS3H kort har godt nok kun én IDE-kanal, der sidder ved siden af 24 pins ATX-stikket, hvor det gamle AsusA8N-SLI har både en PRI og SEC IDE kanal.
Lige en sidste ting. Det kan ikke være noget så tåbeligt som CMOS batteriet der er dødt vel?
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 19:18
mureren skrev:
Antec P180 kabinet.
De sidder altså samme sted (+/- et par centimeter). Det nye gigabyte GA-MA78G-DS3H kort har godt nok kun én IDE-kanal, der sidder ved siden af 24 pins ATX-stikket, hvor det gamle AsusA8N-SLI har både en PRI og SEC IDE kanal.
Lige en sidste ting. Det kan ikke være noget så tåbeligt som CMOS batteriet der er dødt vel? |
Der er ikke mindre end to lysdioder til harddiskaktivitet på et P180.
Du har helt ret med IDE-udgangen. Jeg fandt lige et større billede, og det var floppy-stikket som sad hvor jeg beskrev det.
Selv om batteriet er dødt vil den starte alligevel, blot med en fejl vist på skærmen.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 19:36
Hvor hulen sidder de dioder, for jeg kan kun se én (blå) diode på fronten af mit kabinet 
(er det de to der sidder mellem reset og power knapperne, bag lågen?)
EDIT: Never mind, jeg kender svaret nu 
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 19:40
mureren skrev:
Hvor hulen sidder de dioder, for jeg kan kun se én (blå) diode på fronten af mit kabinet 
(er det de to der sidder mellem reset og power knapperne, bag lågen?) |
Jeps - Det er de rød/hvide 2-polede kabler du skal bruge indvendigt, og der står HDD Led på de sorte stik.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 19:51
Nå, men den blå HDD-LED lyser op cirka 5 sekunder når jeg starter pc'en, derefter sker der ikke mere 
Jeg skal væk fra pc'en nu, er først tilbage omkring klokken 22, så et evt. svar/spørgsmål bliver ikke besvaret før.
Fortsat god aften 
|
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 21:18
Up and running igen..med nyt MB, CPU og Ram, men ikke uden besvær 
Den cd med drivere til MB m.m. kunne mit dvd-drev ikke læse, så jeg måtte på tur til naboerne for at få downloadet og brændt en ny cd. Derefter format C:, geninstallation af alt, og så når man til XP SP3...og render ind i endless reboot, det åd lige nogen timer inden det var løst. Derefter bøvl med at opgradere til IE7, så alt i alt tog det mig 9 timer at nå tilbage til "som det var" 
(Acronis TrueImage skal visst på ønskesedlen!)
Anyway, tak for jeres hjælp, det er værdsat 
|
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 22:07
Herligt du fik den til at spille igen, og du har helt ret i ønsket hen imod True Image.
Jeg ville helt klart ikke undvære hverken Acronis True Image eller Disk Director Suite. De to programmer har sparet mig for en masse ærgelser og timer. Crasher en systemdisk, er det bare ud med dyret, ind med en ny, og i løbet af en ½ time er man oppe og køre igen, som om intet var hændt.
------------- Mvh Hans
|
|