Print side | Luk vindue

Billige eller dyre HDMI kabler?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49211
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 07:54


Emne: Billige eller dyre HDMI kabler?
Skrevet af: LeBlodia
Emne: Billige eller dyre HDMI kabler?
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:05

Jeg har anskaffet mig nedenstående og skal nu til at have det hele koblet sammen via HDMI, men har det nogen betydning om jeg køber nogle billige eller dyre HDMI kabler?

Pioneer 5090H

Onkyo TX-SR 606

PS3

Yousee Samsung HDD boks




Svar:
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:24
NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler, så gå man ikke helt galt i byen, men
faktis er der det en tand beder end SUPRA´s HDMI kabler, og hvis det skal
værre rigtig fint, så skulle man nok lige kikke på NORDOST´s Silver Screen
HDMI kabler, nok en af verden beste HDMI kable.

Men der ville sikke værre nogle der er sige at et HDMI kable til 50 kr. er
miste ligeså god, så har de ikke set NORDOST´s Silver Screen.


Skrevet af: LeBlodia
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:30

Ca. 2500,- kr. for 1 meter, det er simpelthen for mange penge til min pengepung.

Jeg ligger nok mere i et leje ala 1000,- kr. for 1 meter kontra 350,- kr. for 1 meter?



Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:34
Der var jo også derfor at jeg nævnt NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler, de
ligge jo på de 1000 kr. for en meter, og den mere pris mellem Supra og den
er det hver.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

så har de ikke set NORDOST´s Silver Screen.

Eller også interesserer vi os mere for det, der går gennem kablet og er ligeglade med kablets udseende.

Det er sagt så mange gange før, men nu siger jeg det igen:
Billede og lyd, som er overført med HDMIl kan ikke være "godt" eller "dårligt". Det kan være "virker", "virker med meget markante fejl" eller "virker ikke".

Er man i kategorien "virker", er der ikke mere at hente. Præcis som indholdet af en .zip-fil ikke bliver bedre af at blive udpakket på en dyrere computer eller overført gennem et dyrere netværkskabel.


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 11:58
Hvorfor pokke er der så forskelleg mellem fx. NORDOST´s Silver Screen og NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler og SUPRA´s HDMI kabler ???????


Skrevet af: torpedo
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 12:03

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvorfor pokke er der så forskelleg mellem fx. NORDOST´s Silver Screen og NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler og SUPRA´s HDMI kabler ???????


Har du erfaring? Hvis ja, vil jeg meget gerne vide hvad forskellen er!

 

 



Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvorfor pokke er der så forskelleg mellem fx. NORDOST´s Silver Screen og NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler og SUPRA´s HDMI kabler ???????

Fordi de kan sælge kabler til forskellige priser, hvis køberne tror på, at de ser en forskel.


Skrevet af: musicus
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 12:13

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Fordi de kan sælge kabler til forskellige priser, hvis køberne tror på, at de ser en forskel.

Nu er det vel heller ikke helt ligegyldigt for prisen, om et kabel er fremstillet med guld-, sølv- eller kobber-tråd.



-------------
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge


Skrevet af: Langemor84
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 12:25

Det har været diskuteret en del gange. Senest her tror jeg http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46917&KW=Langemor84 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=46917& KW=Langemor84

Find evt. den film jeg linker til i tråden og se den.... læs tråden, hvis du har tid . Det er ganske underholdende.

Lidt flere links:

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42813& KW=hdmi - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42813& KW=hdmi

Filmen:

http://www.cbc.ca/mrl3/8752/marketplace/packing_the_deal.wmv - http://www.cbc.ca/mrl3/8752/marketplace/packing_the_deal.wmv



Skrevet af: centric
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 12:36
HDMI kabler: Jo billigere jo bedre.

(Hvis du skal trække lange kabler kan det være man ska købe de næstbilligste.)


Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 13:24
Køb i Harald Nyborg til 49.95 kr. for 2 m.. Hvis du ikke er tilfreds kan du jo bare bytte dem igen!!! Har selv 2 stk. og er IKKE blevet skuffet!!!


Skrevet af: Monolithos
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 13:49
http://www.cobaltcable.com/pdfs/Common%20Cable%20Myths%20Explained.pdf - http://www.cobaltcable.com/pdfs/Common%20Cable%20Myths%20Exp lained.pdf

Du vil ikke kunne se forskel på de billige eller de dyre alligevel, enten er der billed eller ikke.


Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 18:40
Ikke alle og enhver må lave HDMI kabler, de bliver lavet på specielle fabrikker med licens et sted i østen. Og så kan de have forskellige navne. Kommer an på hvem der bestiller.

Men der kan godt være forskel på kvaliteten alligevel, ikke.  Tag noget så simpelt som et kabel man ferritringe.  Det skulle være bedre til at undertrykke støj  fx.  Bare et eksempel. Der kunne jo være andet.

Men fælles for HDMI er, at det er digitalt, kommer signalet frem er det  det samme uanset hvad. Der er endda et fejlretnings system indbygget der kontrollerer om noget er gået galt undervejs fra kilden til modtager.

Der er altså en kontrol på kablet uanset om det billigt eller dyrt. Det skal virke før det må sælges.
 
Men et video signal kan jo ikke blive bedre undervejs siden det er de samme digitale informationer man får for enden af kablet.  Jeg har 5 forskellige HDMI kabler  til varierende priser, længste er 3 meter. Men alt ser jo ens ud uanset hvilket jeg bruger. Som forventet faktisk. Ja, jeg har ikke specielt lavet en test faktisk, det anser jeg ikke for relevant.

Det billigste kabel jeg har, har kostet 20 kr. for 3 meter et sted sydpå. Det virker bare. Jamen det er jo også fremstillet på en fabrik i østen der må lave den slags kabler  (HDMI) under streng kontrol, så der skal meget til før det kan gå galt under normale forhold.  Det må ikke ligge over eller sammen med stærkstrømsledninger fx. For så kunne man nok tænke sig en forskel.



Skrevet af: LeBlodia
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 19:23
Tror bare jeg snupper de billige.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 19:53

Altid morsomt med denne snak om HDMI.
Vi burde lave en blindtest med CSN, CSO og SAA-Audio, så vi kunne få det testet, med dem der kan se en forskel.



-------------
SVP03


Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 20:12

Ja, som de andre har sagt så er der ikke forskel på billedet, hvad end det er hamrende dyrt kabel eller et til 49,95,-

men, dog ude selv at have set det, så kunne man forvente at et dyrt kabel er samlet bedre, og evt loddet, eller hvad nu end man gør i et HDMI kabel, bedre også. Det kunne evt være en fordel at købe til måske 350kr hvis man skal smide et kabel i muren ller noget, hvor man gerne vil være sikker på at lortet ikke "rasler" fra hinanden og dermed så ødelægger dine muligheder for et "godt billede" eller rettere for et billede i det hele taget...

så all-in-all hvis du bare skal have det mellem fjerner og enhed, hvor du bare kan skifte det ud som du lyster, så køb billigt. Skal du have det ind i væggen eller gennem andre ting, som gør det besværligt og måske dyrt at skifte kablet, så gå lig ene prisklasse op og sørg for at det er bedre samlet...



Skrevet af: quadrago
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:02
Norsk tv har lige sendt en udsendelse med test af HDMI kabler, som endte med en super pinlig blindtest. Først blev lange kabler testet, hvor de billige viste tydelige fejl på testbillede, derefter de korte - hvor der INGEN forskel var. Testeren var teknikansvarlig hos Norsk tv, som blandt andet stod for indkøb af kabler til stationerne.
Selvom konklusionen var klar, skulle de alligevel hive en stakkels påståelig sælger igennem en blindtest, som igen viste at der ingen forskel var på billedkvaliteten. Han solgte til daglig feinschmecker-kabler, til helt uhyrlige priser, men kunne ingen forskel se på egne kabler og billige kabler.

Min egen erfaring har også vist at forskellen på korte kabler er ikke eksisterende, mens springet fra et langt billigt til et kort kabel er enormt.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Altid morsomt med denne snak om HDMI.
Vi burde lave en blindtest med CSN, CSO og SAA-Audio, så vi kunne få det testet, med dem der kan se en forskel.


Held og lykke med det.

Hvis folk kan se forskel på noget, der er ens, har de som regel også en masse gode argumenter for, at en blindtest ikke giver et retvisende billede.



Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:09
Et digitalt signal består af en række tal, det kan enten være 1 eller 0. De sendes så en bestemt orden og tages ud på modtagersiden som det de oprindelig var. Sender vi nu en datastrøm af en eller anden art, vil det også være det der kommer frem på den anden side præcist som det var oprindeligt.

Det siger sig selv at et HDMI data kabel ikke laver noget om undervejs, så meget mere eftersom der sker en kontrol. Det sker sikkert som led i den HDCP beskyttelse der jo også kan være knyttet til kablet og som skal sikre at signalet ikke kan kopieres, fx undervejs.

Det er også derfor at der er en nedre grænse for kvaliteten af et HDMI kabel, det må simpelthen ikke være af ringe kvalitet og det ses jo netop i fremstillingsprosessen der ikke er overladt til alle og enhver.

Men jeg mener der kan være situationer hvor der skal bruges en højere båndbredde end et af de billige kabler kan levere med sikkerhed . Det vil jeg lige checke ud. Har glemt detaljerne.





     


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Altid morsomt med denne snak om HDMI.
Vi burde lave en blindtest med CSN, CSO og SAA-Audio, så vi kunne få det testet, med dem der kan se en forskel.


Held og lykke med det.

Hvis folk kan se forskel på noget, der er ens, har de som regel også en masse gode argumenter for, at en blindtest ikke giver et retvisende billede.

Du har nok ret, de tjener jo godt på at sælge de dyre kabler.

-------------
SVP03


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Du har nok ret, de tjener jo godt på at sælge de dyre kabler.

Det er nu mest på købersiden, man møder den slags argumentation.


Skrevet af: madass32
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 22:02

mener man bare kan købe det billige, kommer der fejl på billedet er det for langt eller ligger op af et strømkabel, så må man købe et dyrere der er bedre skærmet, men at give mere end 200-300 kr. pr. meter er spild af penge billedmæssigt. Hvis man giver ekstra, er materialerne selvfølgelig bedre og kablet bedre samlet, men tror ikke det hjælper yderligere på signalbevarelsen.



Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 26-Oktober-2008 kl. 22:02
Der er jo forskel på HDMI kabler. Der er jo  HDMI 1.3 certificerede kabler der har en større båndbredde og som bruges ved 1080P. Og det skal man købe hvis man vil benytte 1080P.  Nogle kabler garanterer kun 720P.

Og det koster under 50kr for en meter. Det er stadig i den meget billige ende. Og det her var en drøftelse af billige kontra dyre kabler.

Men når man bruger et langt kabel fx på 10 meter, skal man sikre sig at det også kan overføre 1080P over så lang en afstand. Men det er nok de færreste der bruger så langt et kabel.




Skrevet af: saaroe
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 10:57

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

NORDOST´s Wyrewizard HDMI kabler, så gå man ikke helt galt i byen, men
faktis er der det en tand beder end SUPRA´s HDMI kabler, og hvis det skal
værre rigtig fint, så skulle man nok lige kikke på NORDOST´s Silver Screen
HDMI kabler, nok en af verden beste HDMI kable.

Men der ville sikke værre nogle der er sige at et HDMI kable til 50 kr. er
miste ligeså god, så har de ikke set NORDOST´s Silver Screen.

Jeg håber virkelig ikke at du har betalt så mange penge for et HDMI kabel...  - Placebo er et herligt fænomen

Dette emne har desuden været diskuteret mange gange, og Jeg tror efterhånden at de hårde, men sandfærdige facts er blevet fremlagt, så det vil jeg spare jer for...



Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af saaroe saaroe skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

NORDOST´s Wyrewizard
HDMI kabler, så gå man ikke helt galt i byen, men faktis
er der det en tand beder end SUPRA´s HDMI kabler, og
hvis det skal værre rigtig fint, så skulle man nok lige
kikke på NORDOST´s Silver Screen HDMI kabler, nok en af
verden beste HDMI kable. Men der ville sikke værre nogle
der er sige at et HDMI kable til 50 kr. er miste ligeså
god, så har de ikke set NORDOST´s Silver Screen.


Jeg håber virkelig ikke at du har betalt så mange
penge for et HDMI kabel...  - Placebo er et herligt
fænomen


Dette emne har desuden været diskuteret mange gange,
og Jeg tror efterhånden at de hårde, men
sandfærdige facts er blevet fremlagt, så det vil jeg
spare jer for...



tænk der kan jeg kun give saaroe ret. Jeg har selv haft
Nordost Silverscreen Hdmi kabel på 10 m. billedet var
klart bedre især på styrken af billedet og grums. Nu har
jeg supra 10 m og der kan jeg sagtens tænke tilbage på
det gamle kabel. "men det er selvfølgelig 100" at vi
snakker om.!

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 14:52
Nu tænket jo nu mere på et lange HDMI (10m.) Fx. Nordost Silverscreen
Hdmi kabel, her er det er nok meste af hente, eller også et jeg ramt af den
dumme Placebo effekt

Nogle der har teste en 10 m. Nordost Silverscreen Hdmi kabel mod en 10m.
Nordost Wyrewizard HDMI kable ?

Bruger i dag Nordost Wyrewizard HDMI kable, et på 10m. og nogle på 1m.
Har aldrig kunne få Supra´s HDMI kabler til at spille, men med Nordost
Wyrewizard HDMI kabler er der hul igemme hele tiden


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 15:03

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:



tænk der kan jeg kun give saaroe ret. Jeg har selv haft
Nordost Silverscreen Hdmi kabel på 10 m. billedet var
klart bedre især på styrken af billedet og grums. Nu har
jeg supra 10 m og der kan jeg sagtens tænke tilbage på
det gamle kabel. "men det er selvfølgelig 100" at vi
snakker om.!

Kan du ikke lige prøve at omformulere det, jeg forstår ganske enkelt hvad det er du mener. Først giver du Saaroe ret, derefter modsiger du ham... Hvad mener du egentlig?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 15:08
Tro at vi skal prøve at sige med klar tekst om det er tale om HDMI kabler på
1 m. eller på 10 m. og der over, her har jeg nok ikke værre god til at fortælle
at der selfølge omhandler HDMI på 10 m.

Hehe, desværre så dur en blind teste ikke til bilde kabler


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 15:25

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Tro at vi skal prøve at sige med klar tekst om det er tale om HDMI kabler på
1 m. eller på 10 m. og der over, her har jeg nok ikke værre god til at fortælle
at der selfølge omhandler HDMI på 10 m.  

Hvis der er hul igennem uden udfald, så er der ingen forskel i billedkvaliteten overhovedet, hvadenten kablet er 1 eller 10 meter, og om det er dyrt eller billigt. Dét der gør kvalitetsforskellen er OM det virker, og om det bliver ved med at virke. Jo længere kabel, jo bedre kvalitet skal det være for at levere et stabilt billede uden udfald.

Meget klarere kan man vist ikke sige det. Om der er forskel på lydkvaliteten på forskellige kabler skal jeg ikke kunne sige, men det er ikke umuligt. Forskellige kabler har målbart forskelligt niveau af jitter, og jitter er kendt for at kunne gøre en forskel på lydkvaliteten. Om kablets jitter i HDMI udmønter sig i nogen egentlig forskel på den samlede jitter i sidste ende, det har jeg ikke teknisk indsigt nok til at kaste mig ud i - men på gængse digitale displays har det for billedsiden kun indflydelse på om der er billede eller ej.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Oktober-2008 kl. 15:32

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Hehe, desværre så dur en blind teste ikke til bilde kabler

Alvorligt talt, så har blindtests dét problem at de ikke kan bruges til at bevise at der IKKE er forskel, de kan kun bruges til at bevise at der ER forskel. Resultatet kan altså kun være "forskel" eller "ved ikke", det kan ikke bevise at der ikke er forskel. Derfor giver det kun mening at udføre blindtests for dem der mener der er forskel. At ingen har kunnet konstruere en blindtest der påviser en forskel, ANTYDER at der ikke er forskel, men det er ikke et bevis. Derfor kommer vi formentligt aldrig til endegyldigt at afslutte denne diskussion, så længe der er nogen der oplever en forskel (hvadenten den er indbildt eller ej), og ikke mindst så længe der er folk der per definition forventer at et dyrt produkt er bedre end et billigt, så vil den her diskussion fortsætte. Jeg kan kun sige at hvis der ER forskel på billedkvaliteten, så er det kun i producenternes og sælgernes interesse at levere et endegyldigt, håndfast bevis for dette. Når de ikke gør dét, så er det svært at tage deres påstande seriøst.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: henriksommer
Skrevet den: 28-Oktober-2008 kl. 12:46
sidder og kigget på kabler...
og der er nogle der "HDMI Type A" og "1,3b Ver."
så nu bliver jeg forvirret.. er der forskal på om det er gammel HDMI kabel eller ny?


Skrevet af: henninge
Skrevet den: 28-Oktober-2008 kl. 23:08
Til min nye blu-ray afspiller - Sony S550 anbefaler Sony et højhastigheds HDMI-kabel. Jeg har et kabel, hvor der på æsken kun er anført 1.3 HDMI. Er dette et højhastighedskabel?? På forhånd tak for svar.


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 05:34
Oprindeligt skrevet af henninge henninge skrev:

Til min nye blu-ray afspiller - Sony S550 anbefaler Sony et højhastigheds HDMI-kabel. Jeg har et kabel, hvor der på æsken kun er anført 1.3 HDMI. Er dette et højhastighedskabel?? På forhånd tak for svar.
Kort ja.

-------------
SVP03


Skrevet af: Dennis J
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 00:08

Vi ved alle at et HDMI kabels opgave er at transportere en masse nuller og et-taller.

Jeg fik forklaret af en sælger i KT radio, at det der oftest forekommer med for billige HDMI kabler er,at der simpelthen ikke kommer den samme mængde information igennem de billige som ved de dyre kabler. Ved de dyre kabler er der lagt større vægt på materialer såvel som udvikling.

Det kan godt være at man opnår et ganske udemærket billede på sit fjernsyn med et billigt stik, men der mangler stadig en del data (i dette tilfælde pixels) som dit TV skal "gætte" sig frem til. Alle TV klarer denne opgave forskelligt.

Det er begrænset hvor mange data der kan gå tabt før dit tv må smide håndklædet i ringen og ikke kan vise et billede på skærmen.

At dit tv skal til at gætte sig frem til manglende data skaber støj i billedet, som nogengange kan ses mere tydeligt end andre.  

Jeg synes man skal vælge sine kabler efter sine behov. Har man et Prosonic TV til 4500 kr fra føtex er det måske ikke så væsentlig med kabler med guldbelagte stik, og omvendt, har man investeret 30.000,- på et Pioneer plasma, er det ikke hensigtsmæssigt med et kabel fra Harald Nyborg til 40 kr.

Jeg tror helt klart på det gode materialevalg som udgangspunkt for det gode produkt. Jeg har brugt temmelig mange penge på min hjemme-bio, og er overbevist om at man ikke skal spare 1000 eller 1500 kr på nogle fornuftige kabler. 

Jeg tror man skal finde den gyldne middelvej, lad være at købe for billigt, men lad sandelig også være med at købe for dyrt.



-------------
Dennis
Pioneer KRP-500M
Seagate Media-player/3TB
Naim Supernait
XBOX360 Kinect
Samsung-Yousee Box
Audiovector S3 Super
Audiovector Zero Super
Sonos Music System/1TB







Skrevet af: Langemor84
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 00:41
Hehe Dennis. Den sælger i KT-radio går hjem med en lille smule mindre sjæl hver dag... og du går hjem med lidt færre penge.


Skrevet af: snirgens
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 03:45
Hej Davs

Jeg har lige set en test af HDMI kabler
http://testfakta.se/Article.aspx?a=134793
Det er en svensk forbruger side

Oversat med Google.
http://translate.google.dk/translate?prev=_t&hl=da&ie=UTF-8& u=http%3A%2F%2Ftestfakta.se%2FArticle.aspx%3Fa%3D134793&sl=s v&tl=da&history_state0=

Jeg så for ca 1 år siden en udsendelse fra USA hvor, en som handler hardware hjem på sit arbejde, samme Resultat,,, ingen forskeld, når vi snakker om 2 meter kable som i den svenske test

-------------
____________
MVH Snirgens
------------
B&O 20" Sort/hvid
Nad 317
Nad 414
Denon 1015
Dali Grand Rosewood


Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 08:08

Selv om jeg selv er tilbøjelig til at ofre lidt på lækre kabler, så har jeg egentligt haft en teoretisk tro på at der ikke kan være den store forskel, men jeg er ligesom andre blevet tudet ørerne fulde af store forskelle indenfor bl.a. HDMI kabler.  Den svenske test beviser min mistanke, og jeg kan da godt føle mig lidt dum (mildt sagt), men jeg vil mene at de der står med de største "problemer" er dem der har rådet deres kunder ud i investeringer på mange hundrede, eller endnu værre mange tusinde kroner på div. kabler med tekniske beskrivelser der imponerer mere end det øjne og ører registrerer.

Jeg har kun tilbage at indskærpe at man tænker sig om og husker på at en sælger tjener mere på et kabel til 600 kr. end på et til 60 kr...

 



-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 11:25
Man kan også gå en anden vej, og kikke på Prof. HDMI kabler og her stikke HDMI kable fra BELDEN ud, af den grund at disse kabler er til dato de enste, der understøtter industrinormen for ukomprimeret digital audio/video.

Og havde mere kan man forlange af et HDMI kable, end dette ?

Plus de er sikker meget billige end de dyre HDMI kabler fra bla. Nordost m.m.


Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 11:51

 

Lidl har HDMI-kabler denne uge for 99,-



-------------
Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.



Skrevet af: fltk
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af O'Brian O'Brian skrev:

 

Lidl har HDMI-kabler denne uge for 99,-

Det har Harald Nyborg også, endnu billigere, hver uge.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: O'Brian
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 12:36

 

Okay. Tak for info.



-------------
Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.



Skrevet af: Hooks
Skrevet den: 04-Marts-2009 kl. 23:30
He he he, de gode gamle travere...

3 spørgsmål man kan stille en kabel-fanatiker:

1)
Hvis jeg skifter HDMI kabel i mit system, bør jeg så rekalibrere min projektor? *

2)
Hvilke kabler/kabelkvalitet bruger de forskellige producenter internt i apparaterne? I din DVD/BR afspiller og i din pj? Nok ikke 1000.-/meter... **

3)
TÆNK hvis folk brugte færre penge på digital-kabler og så brugte tilsvarende flere penge på lærreder!! Jeg har set mange som havde dyre HDMI kabler, og fremviste på en væg, et rullegardin eller et decideret lortelærred. Nedgradér dine HDMI kabler og opgradér tilsvarende dit lortelærred til et lidt bedre lærred - se det er noget der betaler sig.

Nå ja, glemte jeg at sige at mit 10m Harald Nyborg kabel kører fint med 1080p til min InFocus projektor?!? Jeg har anbefalet mange venner og bekendte igennem tiden ikke at spilde penge på HDMI kabler.

Kun hvis man bruger sine kabler professionelt (f.eks. opsætter udstyr på steder man ikke kender, ofte flytter sit udstyr, etc.) mener jeg at man bør ofre flere ressourcer på sagen - og det af ren og skær mekaniske årsager. De fleste hjemme-projektorer og skærme bliver sat op og hænger så der uberørt i flere år. Jeg mener, hvor tit er det lige at vi hiver kablerne ud for at sætte dem i igen?

/Hooks

* Well, hvis man ærligt mener at kablerne giver forskellige farver, varme, osv, så må det være 100% oplagt at en pro-kalibrering ikke længere er korrekt, hvis man skifter HDMI kabel. Så fik de godt nok travlt hos AV-Pre og CSO og hvad de ellers hedder dem der kalibrerer ;-)

** En af gutterne bag McIntosh high-end audio turnerede rundt i US med en test af højttalerkabler (som lider under samme triste problem mht. dyre kabler uden lydmæssig gevinst). Han kørte bl.a. blindtest hvor folk troede at de lyttede til forskellige kabler, men det ene sæt kabler var rent faktisk renseri-bøjler! Hele fidusen gik ud på at bevise at det var møg ligemeget med kablerne, bare de var kraftige nok og altså ikke gav elektrisk tab. Guldstøv, vacuum, osv. var ligemeget.
Men hele denne fremturen gav bagslag, og McIntosh endte med at proppe dyre kabler ind i deres høttalere, FORDI FOLK FORTSAT TROEDE DER VAR FORSKEL, OG DERFOR IKKE GAD OG KØBE EN HIGH-END HØJTTALER MED BILLIGE WIRES I.... :-) LOL.




Skrevet af: Gizmodo
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 09:47
Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Ville følgende kabel være lige så godt som eksempelvis Supra?
http://www.batterilageret.dk/product.asp?product=1818

Jeg er nemlig på udkig efter et med vinkel...


Skrevet af: Asklepios
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Ville følgende kabel være lige så godt som eksempelvis Supra?
http://www.batterilageret.dk/product.asp?product=1818

Jeg er nemlig på udkig efter et med vinkel...


Det ville der sikkert være, dog er der stadig et spørgsmål om mekanisk-kvalitet. Hvilket jeg har erfaret, ikke hænger sammen med pris - Lindys kabel var ret dårligt. Har lige fået et clictronic til min PC (DVI og HDMI) det er ganske glimrende!
Iøvrigt er Supra på vej med vinklede HDMI kabler...

-------------
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables








Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 10:43

Oprindeligt skrevet af Gizmodo Gizmodo skrev:

Jeg er selv blevet overrasket over, at der absolut ingen forskel er på dyre og billige HDMI kabler.

Jeg ved godt at jeg gentager argumenter der allerede er fremført, men jeg bryder mig altså ikke om formuleringen at der "absolut ingen forskel" er på HDMI-kabler. Der ER forskel på HDMI-kabler, men det udmønter sig bare ikke i forskel i billedkvaliteten i traditionel forstand, men i hvor stabilt det virker. Under vores blu-ray afspiller test for noget tid siden, startede jeg med at have et 15 meters Argon HDMI-kabel tilsluttet, et kabel vi før har brugt uden problemer. Det fungerede imidlertid ikke perfekt i opstillingen, det gav sparklies i billedet. Jeg skiftede derfor til et 9 meters Audioquest HDMI-X, som fungerede perfekt under resten af testen. Jeg ved godt vi er ude i noget med lange kabler igen, men pointen er at nogle gange oplever jeg at et kabel virker fint i én opstilling, men ikke i en anden. Og jeg HAR oplevet relativt korte kabler der ikke har fungeret, hvor det har løst problemet at skifte kablet - og det har ikke kun været billige kabler. "Bøje-testen" er derfor særdeles relevant. Jeg ved ikke præcist hvordan den test er udført, men jeg har set kabler gå i stykker efter at være bøjet én gang helt oppe ved stikket, noget mange er nødt til pga. placeringen af stikkene (hvis de ikke bruger et vinkel-led, eller et af de få kabler med vinklede stik).

Derfor vil jeg hellere konkludere at der ER forskel på kvaliteten af kabler, men at kablernes kvalitet ikke har indflydelse på billedkvaliteten, og at kvaliteten ikke altid hænger sammen med prisen. Og den mest interessante pointe i testen er at dét de fleste vil opleve som et "lækkert, solidt bygget kabel", ofte netop er de stive, tunge kabler der går i stykker fordi HDMI-stikkene ikke er bygget til belastningen af sådan et kabel. Udfordringen for producenterne er at lave et kabel der på én gang leder godt - hvilket vil sige at solid-core kabler har et forspring - samtidig med at det er fleksibelt nok til at kunne tåle bukninger, SAMTIDIG med at konstruktionen skal være hårdfør nok til f.eks. at tåle at blive mast lidt. Det er tre egenskaber der ikke er helt lette at få til at stemme overens.

Mht. priser på kabler generelt, så er der helt sikkert rigtigt mange hysteriskt prissatte kabler på markedet. Men jeg havde en sjov oplevelse med en elektriker, som en af mine venner have sat til at trække Supra strømkabel fra elskabet ind til anlægget. Han grinte meget af ønsket om et specielt strømkabel, og især af prisen på omkring 100,- meteren. Så spurgte jeg ham hvor meget et tilsvarende kabel ville koste hvis han skulle finde det i sit eget, professionelle sortiment. Så tog han et nærmere kig på kablet: Multicore-ledere der gør kablet blødt og fleksibelt, afskærmning, solid og pæn isolering, og så fik han en lidt mere alvorlig mine i ansigtet, hvorefter han sagde at tjo, med dén konstruktion, og avance til den forhandler der skal sælge det, jo så var 100,- faktisk meget fair alligevel. Diskussionen er så om det gør nogen forskel i ydelsen, eller det bare er praktiske ting der gør forskellen. Og så er der jo stadig forskel på 100,- meteren og 10.000,- meteren...



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 11:36

HDMI interfacet var udskældt allerede inden det kom frem, netop for sin usikkerhed i forbindelserne og når stikkene blev sat i og taget ud hele tiden. Kablerne er et problem specielt omkring det punk hvor de går ind i stikket. Det har alle dage været sådan for AV kabler. Men skal helst ikke røre dem, når først de sidder der. Men hvem hulen kan dog lige lade være med at pille-rode-rage i sit AV rack/bord/whatever hele tiden.. Jeg kan ikke.

Synes snart jeg roder konstant, og hvergang er det som regl lige efter at have fået det hele skjulte og lagt pænt af vejen. Pt. ligner det rent ud sagt kaos, da jeg skulle sætte et nyt TV op i går og måtte rykke rundt på alt for gud ved hvilken gang 

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Der ER forskel på HDMI-kabler, men det udmønter sig bare ikke i forskel i billedkvaliteten i traditionel forstand, men i hvor stabilt det virker.

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det fungerede imidlertid ikke perfekt i opstillingen, det gav sparklies i billedet.

Er det pixeleringer, støj, udfald eller hvad?



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 16:00

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Er det pixeleringer, støj, udfald eller hvad?

Støj, i dette tilfælde grønne prikker rundt omkring i billedet.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

HDMI interfacet var udskældt allerede inden det kom frem, netop for sin usikkerhed i forbindelserne og når stikkene blev sat i og taget ud hele tiden.

Der er desværre en eller anden generel konsensus om at stik i forbrugerelektronik-sammenhæng bare ikke må sidde fast. Der er bunker af rigtigt gode stiktyper i den professionelle verden, der BÅDE giver en bedre mekanisk stabilitet og holdbarhed (de er ligesom designet til at blive _brugt_), indeholder en låse-mekanisme så de ikke ryger ud ved et uheld (Det er ikke så fedt hvis lyden går midt under en koncert med 25.000 tilskuere på Vestereng - vel Metallica?), _og_ ikke mindst rent faktisk giver en bedre elektrisk forbindelse end konsum-stikkene. Jeg morer mig altid over hifi-entusiaster der vrænger på næsen ad professionelle stiktyper, fordi "de er jo ikke lavet til hifi!". Nej, netop derfor er de BEDRE!

Den professionelle verden har BNC og XLR, der kan låses og giver super forbindelse. Forbruger-verdenen har RCA og antennestik som jeg ikke ved hvad hedder officielt (vi har dog allernådigst fået lov at bruge F-stik i parabol-sammenhæng...). RCA udmærker sig ved trods alt at skulle hives i før det ryger ud, men forbindelsen er ringere end BNC. Og scart - don't even get me started. Den professionelle verden har Neutrik højttalerstik, der låses fast og giver super forbindelse. Forbruger-verdenen har klemterminaler, bananstik og spadestik - pick your poison. PC-verdenen har DVI stik, der kan låses fast. Vi fik HDMI - alle ulemper man kan komme i tanke om ved alle de tidligere fejltagelser, bygget sammen i ét stik. Klamphuggere. Desværre er det med HDMI sådan at vi ikke kan vælge at bruge et alternativ. Der er ikke noget i vejen for at lave en forstærker med BNC, XLR og Neutrik stik, og så bede kunderne om at vælge de rigtige kabler, hvis man vil - men man kan ikke bare sætte DVI stik på en forstærker, og så få det samme ud af det som med HDMI.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 06-Marts-2009 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

PC-verdenen har DVI stik, der kan låses fast.

Til gengæld har PC-verdenen også S-ATA-stik, der falder ud for et godt ord - inde i maskinen.



Print side | Luk vindue