Print side | Luk vindue

Placebo effekten tråden

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49393
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 03:12

Emne: Placebo effekten tråden
Skrevet af: Startrek
Emne: Placebo effekten tråden
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 16:17
Er vi ikke god og grund ramt af placebo effekten, inde for bilde og lyd ?

Tænk bare på højtale kabler og strøm kabler, og for slet at tænke på
HDMI kabler, som virklig er påvirket af placebo effekten.

Eller hvad synd i, er vi virklig påvirket at denne placebo effekten, og som
smart forretningsfolk og smart reklame folk udnytte med stor succes

Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 16:26

1 million % enig.

Endnu en gang vil jeg bare sige "Kejserens nye klæder"

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: henriksommer
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 16:28
mener du det med at nogle kabler kan koste 70 kroner for 5 meter og 1000 for 1 meter?
for isåfald er jeg også 100% enig ;)

Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 16:29

Fra et tidligere indlæg skrev jeg flg.:

Hvis man så eks. prøver at sælge en vare der ikke har en berettiget effekt i forhold til pris, ved eks. at påpege en urigtig gevinst ved købet, vil man bevæge sig ud i en gråzone som KAN resultere i ophævelse af pris.

Eks.     Denne vandhane kan levere 100.000 liter i sekundet.....   Da det jo er det "SVAGESTE" led der bestemmer mængden (De bagved liggende rør) vil vandhanen kun levere det vand som de bagvedliggende rør tillader.....

Det samme gør sig i øvrigt gældende eks. når vi snakker kabler....

Eks.    Et SUPERKABEL til en fortærker (strømkabel(220 volt)) som kan løbe op i over 2000 kr., vil STADIG have en begrænsning i forhold til hvad der ligger af kabler i væggen hvor stikket sidder...

Eks.  I vægger er der 30 meter 2½ kvd. (ledningstykkelse) standard NKT tråd som levere strøm til stikkontakten.  Hvor stor effekt vil et 50 cm SUPERKABEL så have EFTER de 30 meter 2½ kvd.? 

Endnu en gang må jeg huske jer alle på at man altid skal bevare jordforbindelsen i forhold til ens behov kontra en sælgers behov.

Og denne gang har jeg ikke nævnt "kejserens nye klæder" før NU..

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 16:33

Helt enig Startrek!

Nogle folk vil dog gerne retfærdiggøre deres nye indkøb af hdmi-kabel til 1000kr pr meter. Og det skal de da have lov til

Det eneste sted jeg vil mene at JEG kan høre forskel er på højtalerkabler. Da jeg skiftede fra mit gamle, tynde kobber kabel over til det jeg har nu var der en verden til forskel. Men hdmi- og stræmkabler giver jeg ikke en dyt for.

-------------
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs

Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 18:29

Helt enig mht både højttalerkabler og HDMI og generelt kan der sagtens være fordel ved køb af bedre kabler,men så er vi nok over i HIFI grej.

Filmen knækker lidt for mig når man vil give flere tusinde for et strømkabel på ½-1 meter der sidder i en almindelig stikkontakt i væggen, men bliver man lykkeligere af det er det ok for mig.

-------------

Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 29-Oktober-2008 kl. 19:10
Jaa...

Skift fra et tyndt højtalerkabel kabel til et tykt kan høres, men det er ikke let at høre en forskel på kabler der ikke begrænser den strøm der løber, for ikke at sige umuligt. Men der er mange der sværger på det modsatte.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-blind-test-power-cords-12-2004.html - LINK

Hvad angår HDMI og fx 2 stk forskellige 1.3 certificerede kabler a fx 3 meter, det ene dyrt og det andet billigt, er der ingen forskel hvis de virker naturligvis. Det er nemlig et spørgsmål om det sidste, der er ikke noget trylleri som nogen tror. Det er en datastrøm af et ens udseende i begge kabler og der er ingen forskel for enden af kablet. Hvis der er en forskel i det billige kabel, virker det ikke. Fx ved et 10 meter kabel eller længere.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 30-Oktober-2008 kl. 12:28

I enhver subjektiv sammenligning, hvadenten det er hifi, vin, biler, kvinder eller hvad man nu kan finde på, så vil alle mennesker uden undtagelse være ramt af én eller anden form for placebo-effekt. Det man skal være opmærksom på er imidlertid for det første at placebo ikke kan forklare alt - i nogle situationer ER der rent faktisk forskel på ting, som vi ikke lige har en forklaring klar på. For det andet at placebo virker begge veje: Hvis der rent faktisk ER forskel på to forskellige højttalerkabler, men du er fuldstændigt overbevist om at det kan der bare ikke være, så kan placebo-effekten betyde at du bevidst eller ubevidst "overhører" den forskel, og konkluderer at der ikke er forskel, selv om du rent faktisk kunne have hørt en forskel hvis du havde haft en mere åben indgangsvinkel. Derfor skal man passe lidt på med bare at skrige "placebo" efter en hvilken som helst forskel man ikke selv forstår. Det relevante er at udelukke placebo'en på den ene eller den anden måde. Den mest populære, men ikke altid skudsikre metode er blindtestning. I tilfælde hvor dét vi ønsker at registrere kan måles objektivt, kan en måling afgøre udfaldet, og så er en blindtest overflødig.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Muele
Skrevet den: 30-Oktober-2008 kl. 13:07

Ingen tvivl om at nogle producenter er skuppelløse.

Se bare her. Det er i mine øjne det bedste eksempel på hvilket blår producenterne af og til stikker i øjnene på de stakkel hi-fi-entusiaster.

http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp - http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp  Det er et cat5 ethernetkabel på 1,5 meter til 500 USD! Selv hvis man laver det i exceptionel god kvalitet er det en faktor 25 grådigt for dyrt.

Når det er sagt er der selvfølgelig stor forskel på (analoge) kabler, ihvertfald/især i den billigere ende af skalaen.

Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Se bare her. Det er i mine øjne det bedste eksempel på hvilket blår producenterne af og til stikker i øjnene på de stakkel hi-fi-entusiaster.

Hønen eller ægget? Det pågældende kabel gør stensikkert ikke en bjælde forskel på lyden via DenonLink, men det sjove er at Denon har haft meget svært ved at få DenonLink taget seriøst af traditionelle hifi-entusiaster, netop fordi kablet "jo er et computerkabel, det kan umuligt være hifi!" Så når man endelig laver en ordentlig standard, der er designet så det er komplet ufølsomt overfor hvilket kabel man bruger, så tager kunderne det ikke seriøst, de vil have "hifi-kabler". Så Denon har været nødt til at lave et "hifi-kabel", og sælge det til en relativt høj pris, for at kunderne overhovedet vil bruge det, paradoksalt nok.

Jeg er primært overrasket over at ingen af de almindelige kabel-producenter har kastet sig over dét noget før, men det siger vel netop noget om hvor lidt udbredt DenonLink er - og hvis de ikke snart får en blu-ray godkendelse på det, så dør det desværre nok igen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 14:19
DenonLink er nok en død sild, for hvis Denon ikke gør mere for
DenonLink, end de gør idag, og vel HDMI v1.3a kan jo stort set det
samme som DenonLink, så er der jo stor set ingen grund til at havde
DenonLink, det kan jo også ses på at ingen Denon SACD eller Blu-ray
afspille har DenonLink.

For at vent tilbag til Placebo effekten, så er NOROST kable nok et rigtig
god eks. for mere reklame gas skal man lede længe efter.

Skrevet af: LarsKnudsen
Skrevet den: 01-November-2008 kl. 03:03
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

I enhver subjektiv sammenligning, hvadenten det er hifi, vin, biler, kvinder eller hvad man nu kan finde på, så vil alle mennesker uden undtagelse være ramt af én eller anden form for placebo-effekt.

...

Interessant post, havde aldrig rigtig tænkt på placeboen som være en udelukkende faktor. Er det ikke muligt at sende et kendt lydsignal ud, gennem et kabel og sammenligne det resulterende lydsignal efter det er kommet gennem kablet? På den måde kan man vel sammenligne signalerne og se om der reelt er nogen forvrængning, og få en vurdering af kablet baseret på objektiv måling?

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 05:20
Oprindeligt skrevet af LarsKnudsen LarsKnudsen skrev:

Interessant post, havde aldrig rigtig tænkt på placeboen som være en udelukkende faktor. Er det ikke muligt at sende et kendt lydsignal ud, gennem et kabel og sammenligne det resulterende lydsignal efter det er kommet gennem kablet? På den måde kan man vel sammenligne signalerne og se om der reelt er nogen forvrængning, og få en vurdering af kablet baseret på objektiv måling?

Måleusikkerheden hvis du måler efter højttaleren er større end forskellem på kablerne. Men du kan måle forskel på visse karakteristika på kablerne direkte, diskussionen er så hvordan disse karakteristika påvirker lyden.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 13:35
Var det ikke noget med at Supra på den sidst EISA messe, havde sat et
måle udstyr om til rigtig mange Million op for at kunne påvise en meget
lille forskællg mellem HDMI kabler, dette kan man da ikke rigtig bruge til
noget, selfølig var det Supra´s HDMI kabler der vandt.

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 13:40

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Var det ikke noget med at Supra på den sidst EISA messe, havde sat et
måle udstyr om til rigtig mange Million op for at kunne påvise en meget
lille forskællg mellem HDMI kabler, dette kan man da ikke rigtig bruge til
noget, selfølig var det Supra´s HDMI kabler der vandt.

Sikkert, men der er en ret så væsentlig forskel på om der er forskel på signalet, og på om dén forskel giver en forskel i billedet. Dén forskel de har vist (det har formentligt været en "eye"-måling), er jo netop dét der gør at nogle kabler virker på lange afstande, og andre ikke gør - det siger ikke noget om hvorvidt der er forskel på billedkvaliteten.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 14:57
Kom også lige selv efter at man bliver nød til at tage højde for forvrængning i det udstyr man optager signalet med. Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvordan kablerne påvirker lyden, men hvis det er et spørgsmål om at nogen kabler er bedre til at bære en række frekvenser, kunne man vel undersøge dette ved at lave en lang følge af sinustoner og undersøge om signalet har den amplitude og frekvens som det havde da det blev sendt afsted. Dette kan selvfølgelig kun gøre sig gældende hvis forvrænging ikke er anderledes for komplekse lyde.

Citér ...hvis du måler efter højttaleren er...

Man kan vel eliminere det skridt ved at måle på selve signalet fra kablet, eksempelvis ved at måle signalet med en signal analyser - eks:

Det virker bare for ligetil synes jeg - der er garanteret en god grund til at man ikke gør det sådan :)

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 15:38

Det virker bare for ligetil synes jeg - der er garanteret en god grund til at man ikke gør det sådan :)

For HDMI signaler vil det ikke sige noget om hvorvidt der er forskel på billedkvaliteten, kun om 0'er og 1'er slipper korrekt igennem. Det behøver vi principielt ikke måle på signalet for at finde ud af. For analoge signaler kan man sagtens måle forskel på forskellige kabler, det svære er at oversætte de målinger til hvad det betyder for lyden/billedet i praksis.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 01-November-2008 kl. 16:10
Tænkte nok at det var sådan - havde egentlig godt gennemskuet at det ikke ville betyde noget for digitale signaler og at en sådan analyse for analoge billedsignaler ikke ville give megen mening.
Forestillede mig at man kunne lave et plot, med frekvens på x-aksen og amplitude på y-aksen. Det ville da gøre det meget overskueligt hvilken effekt kablet har på lyden?

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 02-November-2008 kl. 00:23
Det store problem er at der ikke er ret mange kabel fabrikater der vil lade signe kabler teste på et neutralt test center, for så er der vist en del der får stemplet "en ommer"

Men der er forskel på kabler, det er bare et stort problem at de fleste er meget dyre, hvilket fraholder mange fra at forsøget at prøve forskellen på kabler.
Kabler i de mindre prisklasser er der nok ikke den store forskel at spore på, da største delen laver dem af for billige råvare, der er jo mange led i kabel fremstillingen der skal brødfødes, og det gælder ikke kun for kabler

HUSK fordi det ikke kan måles betyder det jo ikke at der ikke er en forskel, bare tjek kvinders humør svingninger

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet den: 02-November-2008 kl. 12:48

Forestillede mig at man kunne lave et plot, med frekvens på x-aksen og amplitude på y-aksen. Det ville da gøre det meget overskueligt hvilken effekt kablet har på lyden?

Nej, for der er andre aspekter ved lyd-gengivelse end frekvensgang. Det kunne f.eks. være  fase, forvrængning, impuls-gengivelse osv. Og vi ved reelt ikke synderligt meget om hvordan disse forskellige faktorer påvirker den opfattede lyd. Som et eksempel, så er det relativt ligegyldigt om det samlede lydtryk er 87 eller 89 dB når du lytter, det tilpasser du dig simpelthen til. Men hvis du hæver diskanten med 2 dB og lader resten være, så har det en ganske dramatisk effekt på lyden. Det er almindeligt anderkendt at der skal 2-3 dB forskel i lydtryk til før vi opfatter det som en ændring, men der skal meget mindre forskelle til i en del af lyden, før vi opfatter det som en ændring af klangbalancen. Den slags har jeg aldrig set videnskabelige undersøgelser af (men de findes muligvis).

Efter min mening er problemet i høj grad at så snart nogen laver en bare nogenlunde videnskabelig undersøgelse af hvilke ting der reelt har en indflydelse, så afvises resultaterne blankt af stort set alle hifi-entusiaster, der stoler mere på deres egne, subjektive og sjældent særligt videnskabelige tests. Det er dét der er problemet med placebo-diskussionen: I de fleste tilfælde sker der dét at du måler dig til én ting, og i den subjektive lyttetest hører du noget andet. Så afskriver du per automatik målingen, for den må jo tage fejl hvis du oplever noget andet end målingen siger, ikke? Ingen, eller i hvert fald meget få, tænker lidt over om det måske kunne være den subjektive test der tog fejl. Øret og øjet kan snydes, meget endda.

Så kan man selvfølgelig argumentere for at dét der betyder noget i sidste ende ER den subjektive oplevelse, man skal jo bruge anlægget til at høre musik og se film, ikke til at levere målinger. Om man kan leve med at dén forskel man oplever kommer fra at der er en reel forskel, eller fordi kablet er så pænt, det er så en individuel ting.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-November-2008 kl. 13:29

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Det store problem er at der ikke er ret mange kabel fabrikater der vil lade signe kabler teste på et neutralt test center, for så er der vist en del der får stemplet "en ommer"

Fabrikanterne bruger et neutralt test-center i det omfang det er nødvendigt af hensyn til markedsføringen. Der findes masser af billige HDMI 1.3 certificerede kabler, der har været igennem et neutralt test-center. Der findes ikke nogen standardiserede test-procedurer for analoge kabler, derfor har producenterne ikke så meget at bruge et neutralt test-center til i den sammenhæng. Jeg tror de fleste kabel-producenter af en vis størrelse har ganske godt styr på hvordan deres kabler måler, det behøver de ikke et neutralt firma til.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-November-2008 kl. 15:48

Så kan man selvfølgelig argumentere for at dét der betyder noget i sidste ende ER den subjektive oplevelse, man skal jo bruge anlægget til at høre musik og se film, ikke til at levere målinger.

Der ramte du vidst sagens kerne og jeg har fået tilfredsstillet min nysgerrighed nu - mange tak for de saglige svar :)

Skrevet af: CSN Teknik
Skrevet den: 14-November-2008 kl. 23:45

Fabrikanterne bruger et neutralt test-center i det omfang det er nødvendigt af hensyn til markedsføringen. Der findes masser af billige HDMI 1.3 certificerede kabler, der har været igennem et neutralt test-center. Der findes ikke nogen standardiserede test-procedurer for analoge kabler, derfor har producenterne ikke så meget at bruge et neutralt test-center til i den sammenhæng. Jeg tror de fleste kabel-producenter af en vis størrelse har ganske godt styr på hvordan deres kabler måler, det behøver de ikke et neutralt firma til.

Hvad hvis det neutrale test firma så fandt ud af at der ikke var forskel på deres billige kabler og de dyrere, så var det vel ikke godt for markedsføringen

Men der kan måles en del på analoge kabler, da lyden har en pokkers til stor forskel fra kabel til kabel, så må det vel også kunne måles.

På IFA messen så vi Monster demonstrere deres måle udstyr på HDMI kabler og der var meget forskel på den båndbredde som de forskellige kabler kunne bære, Selv nogle af de mere anerkendte kabler dumpede testen.

Fordi et kabel har fået stemplet HDMI 1.3a eller hvad pokker, så er det jo ikke sikkert det passer, da de fleste bliver lavet ude i fjernøsten, der koster det ikke så meget at få stemplet hvad man vil have til at stå på kablet eller emballagen.

Hvis hvert enkelt kabel skulle testes for alt så ville prisen nok være en smule højere for mange af de billigere kablers vedkommende

-------------
Mvh.Christian

http://www.csn-teknik.dk -

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 11:08

På IFA messen så vi Monster demonstrere deres måle udstyr på HDMI kabler og der var meget forskel på den båndbredde som de forskellige kabler kunne bære, Selv nogle af de mere anerkendte kabler dumpede testen.

Har Monster ikke for længst mistet alt hvad der bare minder om troværdighed?

Når de har formået at lave butiksudstillinger, der sammenligner deres kabler med en konkurrents, og det viser sig at de brugte et composite kabel som "konkurrerende HDMI kabel", er al troværdighed væk.

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 19:28
Supra gjor jo det samme med deres HDMI kabler på IFA messen, og selfølig vandt Supra HDMI over andre HDMI kabler, at man så bruge måle udstyr til mange milion kr. er en anden sag, tro ikke at der er nogle HDMI kilder til privat bruge der er så gode som dette måle udstyr som Supra brugte, og så kan det jo værre lige meget, hvis der ikke er nogle forskel på privat udstyr, så dette har nu gjort at jeg har miste lidt af troværdighed overfor Supra.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 19:39

Supra gjor jo det samme med deres HDMI kabler på IFA messen, og selfølig vandt Supra HDMI over andre HDMI kabler, at man så bruge måle udstyr til mange milion kr. er en anden sag, tro ikke at der er nogle HDMI kilder til privat bruge der er så gode som dette måle udstyr som Supra brugte, og så kan det jo værre lige meget, hvis der ikke er nogle forskel på privat udstyr, så dette har nu gjort at jeg har miste lidt af troværdighed overfor Supra.
Øhh, er ikke lige med eller har overset noget, er Supra ikke lige præcis dem der måler på deres kabler og sikre at de lever op til standarderne, UDEN at påstå at man kan se forskel fra de billige og de dyre kabler,  ??
Supra har også kun en serie, da det jo ikke kan blive bedre.

-------------
SVP03

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 19:50

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

-------------

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 19:53
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

En måde at afgøre placebo effekten på, eller måske nærmere at sikre sig ikke selv at blive ramt af den er og bliver en blindtest.

Test de kabler du skal vælge imellem grundigt, fjern alle kabler og lad så din kone tilslutte et kabel ad gangen mens du er udenfor synsvidde. Derefter lytter du til dem i blindtest og vælger dem der lyder bedst.  Kan du ikke umiddelbart høre forskel så køb DE BILLIGSTE...

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde

-------------
SVP03

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Lige præcis der er jeg ikke enig. Men nu var det lige hdmi kabler igen vi talte om, det er en helt anden snak, der kan blive meget laaaaaaaang, meget hurtigt herinde

Ok, men med hensyn til HDMI skal man gøre op med sig selv om vi snakker videnskabelig synsvinkel, eller om vi snakker forbrugerplan, for også her mener jeg der MULIGVIS KAN være forskel, men ikke noget der har betydning for almindelige forbrugere, dog er jeg på ingen måde ekspert, og forstår også hvis nogle eksperter "hænger sig i detaljer" som måske end ikke er synlige/hørbare, men evt. målbare, men hvis formålet med denne debat er at påvise at det ene kabel er målbart, men ikke synligt/hørbart, så er vi over i det videnskablige, og så er vi igen udenfor det forbrugermæssige område. Altså er der her tale om en effekt der meget nemt lader sig påvirke af det man selv har købt, sælger eller på anden måde repressenterer.

-------------

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 20:26

Ok, men med hensyn til HDMI skal man gøre op med sig selv om vi snakker videnskabelig synsvinkel, eller om vi snakker forbrugerplan, for også her mener jeg der MULIGVIS KAN være forskel, men ikke noget der har betydning for almindelige forbrugere, dog er jeg på ingen måde ekspert, og forstår også hvis nogle eksperter "hænger sig i detaljer" som måske end ikke er synlige/hørbare, men evt. målbare, men hvis formålet med denne debat er at påvise at det ene kabel er målbart, men ikke synligt/hørbart, så er vi over i det videnskablige, og så er vi igen udenfor det forbrugermæssige område. Altså er der her tale om en effekt der meget nemt lader sig påvirke af det man selv har købt, sælger eller på anden måde repressenterer.

Det er dit synspunkt,
men NEJ, jeg mener ikke der er forskel, heller ikke videnskabligt, der kan netop ikke måles eller bevises en forskel, så med mindre man tror på julemanden

-------------
SVP03

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 20:44

Det er dit synspunkt,
men NEJ, jeg mener ikke der er forskel, heller ikke videnskabligt, der kan netop ikke måles eller bevises en forskel, så med mindre man tror på julemanden

Ja men JEG tror såmen heller ikke der er en forskel, så der er vi enige,men jeg kan/vil ikke afvise at der MÅSKE kunne være en MÅLBAR forskel, selv om jeg ikke selv tror på det.

-------------

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 20:51

Ja men JEG tror såmen heller ikke der er en forskel, så der er vi enige,men jeg kan/vil ikke afvise at der MÅSKE kunne være en MÅLBAR forskel, selv om jeg ikke selv tror på det.

Jeg mener at man nok som udgangspunkt er enige om at man IKKE kan måle en forskel, men nogen siger de kan se den, det er jo der vi ikke er enige med dem der mener de kan se en forskel, det bliver jo svært at bevise.

-------------
SVP03

Skrevet af: k andersen
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 21:08

ja jeg kan ikke dy mig.

efter et indlæg her i forumet, fik jeg anbefalet nogle i mine øjne sindsygt dyre kabler. indrømmet de var flere gange lagt i diverse indkøbskurve omkring på nettet. så faldt jeg over denne tråd. http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture - http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture  hans konklusion har jeg da fattet efter at optaget lån til diverse dyre kabler og man måske er så heldig at ha 1m eller 2 i overskud hvorfor så ikke montere sine lamper med et par stumper,sikke et naturligt lys man kan få  for ikke at tale om barbermaskinen sådan er i garanteret aldrig blevet barberet før.

om manden har ret ved jeg ikke. jeg valgte og tro på det han skriver og købte nogle film istedet. og jo mit anlæg kører fint med de billige ht-kabler

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af k andersen k andersen skrev:

ja jeg kan ikke dy mig.

efter et indlæg her i forumet, fik jeg anbefalet nogle i mine øjne sindsygt dyre kabler. indrømmet de var flere gange lagt i diverse indkøbskurve omkring på nettet. så faldt jeg over denne tråd. http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture - http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#bigpicture  hans konklusion har jeg da fattet efter at optaget lån til diverse dyre kabler og man måske er så heldig at ha 1m eller 2 i overskud hvorfor så ikke montere sine lamper med et par stumper,sikke et naturligt lys man kan få  for ikke at tale om barbermaskinen sådan er i garanteret aldrig blevet barberet før.

om manden har ret ved jeg ikke. jeg valgte og tro på det han skriver og købte nogle film istedet. og jo mit anlæg kører fint med de billige ht-kabler

Hvis DU er tilfreds, så er missionen vellykket. Måske du kunne købe nogle kabler der gav nogle forbedringer, men igen hvis du er tilfreds,så er det jo fint.

-------------

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 21-Marts-2009 kl. 19:13

Filmen knækker lidt for mig når man vil give flere tusinde for et strømkabel på ½-1 meter der sidder i en almindelig stikkontakt i væggen, .

Man kunne tilføje, med 10 kilometer til kilden.

Jeg er i princippet enig, strømmen ind i kassen bliver ikke bedre af det. Slet ikke bedre. Overhovedet ikke. Hvis nogen påstår at de kan høre forskel så må det være noget andet. Her kunne man så tror at der skulle står placebo effekt, men Otto skrev noget om omvendt placebo. For der er jo den mulighed at lyden bliver bedre når strømkablet bliver skærmet fordi støjen i det (fra for eksempel en vandpumpe) ikke stråler ud i de analoge kabler ind i forstærkeren. Og der er så mange der aldrig finder ud af at lyden er bedre, fordi deres teori fortæller dem at der ikke er forskel.

Men jeg kan godt forstår at folk mener at lyden bliver bedre når de har været ude og give 3000kr for et ekstra sæt højtalerkabler, selv om de ikke vil kunne høre forskellen i en blind test. Noget skal man jo have for pengene.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 11-April-2009 kl. 15:33
det er vigtigt at skille to ting ad. strømmen bliver ikke bedre end den var fra kraftværket (selvom nogle ønsker at tro det). det et netkable skal gøre er at skærme dets egen leder fra at påvirke signalkablerne det ligger i nærheden af. det kan have en effekt, men jeg har svært ved at se at et sådanne kabel, næsten uanset afskærmningstypen, skal koste 10k eller mere. selv med et kæmpekvadrat, og afskærmning efter alle kunstens regler vil et netkabel stadig kunne sælges for 2-300 kroner per meter med fortjeneste.

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 11-April-2009 kl. 15:42

Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

det er vigtigt at skille to ting ad. strømmen bliver ikke bedre end den var fra kraftværket (selvom nogle ønsker at tro det). det et netkable skal gøre er at skærme dets egen leder fra at påvirke signalkablerne det ligger i nærheden af. det kan have en effekt, men jeg har svært ved at se at et sådanne kabel, næsten uanset afskærmningstypen, skal koste 10k eller mere. selv med et kæmpekvadrat, og afskærmning efter alle kunstens regler vil et netkabel stadig kunne sælges for 2-300 kroner per meter med fortjeneste.

Se nu blev jeg i sin tid anbefalet at købe en subwoofer her på sitet, hvor jeg så LIGE skulle købe en stump "fed lakrids (strømkabel)" så der kom mere power i subwooferen, og her var det så min tillid gik fra høj til lav, da jeg ikke kan se at man kan love forbedringer ved disse "lakridser", ud fra det powermæsige perspektiv, hvor imod et argument hen imod en bedre afskærmning KUNNE være relevant, men igen heller ikke er givet

-------------

Skrevet den: 11-April-2009 kl. 15:59
Bla. Nordost lever jo stor på Placebo effekten

Der er sikke andre mærker der ude, hvor det er navnet man betale for

Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 11-April-2009 kl. 16:34

Bla. Nordost lever jo stor på Placebo effekten

Der er sikke andre mærker der ude, hvor det er navnet man betale for

Hvor mange (og hvilke af) Nordost' kabler har du sat dig ned og lyttet på
og sammenlignet med andre billigere/dyrere kabler? - Hvad har du i det
hele taget at bygge dine udtalelse på?

Jeg er blot nysgerrig - Det er så nemt at stille sig op i koret og skråle
højst, så jeg vil gerne have det uddybet.

-------------
An  a day...

Skrevet den: 11-April-2009 kl. 16:52
Har skam hørt på div. Nordost kabler, og vel de lyd god indtil man får
prisen af vide, plus man læser Nordost mystikst forklaring hvorfor at de
skulle værre de beste, så er det her at vi komme over i Placebo effekten

Skrevet af: DarkStar
Skrevet den: 11-April-2009 kl. 17:30
Ok. Så det vil sige at du godt kunne høre forskel, indtil du hørte hvad de
kostede, og så var der lige pludselig ingen forskel igen? - Hvis du alligvel
har ment at de lød godt, hvorfor gjorde det så en forskel til det negative, at
Nordost havde en 'mystisk' forklaring på hvad der gjorde forskellen?

-------------
An  a day...

Skrevet af: finnbrodersen
Skrevet den: 11-April-2009 kl. 17:56

det svageste led argumentet er godt.

min harddisk er forbundet til min PC med et gratis kabel jeg har fundet i en skrot bunke hos min lokale PC pusher.

min PC er forbundet med et 20 kr RJ45 kabel til min media player.

min media player skal naturligvis have et 2000 kr HDMI kabel til mit tv, for der er tydelig forskel på det billige til 100 kr.

eller hva' ?

Det er underligt hvorledes i PC verden er billigst konge, vi bruger alle edbpriser til at finde den billigste harddisk, usb kabel, etc.

men

i hifi branchen er dyrest kongen, et 2000 kr HDMI kabel giver naturligvis meget bedre billed/lyd end et 20 kr kabel.

hvorfor ikke det samme argument i min PC. Hvis harddisken er forbundet med et 1000 kr USB kabel til min PC, kører Windows så ikke meget bedre, jeg synes også Office pakken bliver mere stabil, og farverne på mine billeder bliver også ligesom mere naturtro?

Skrevet af: kim olsen
Skrevet den: 11-April-2009 kl. 20:08

med hdmi er der så vidt jeg er orientert kun en meget lille forskel, hvis nogen overhovedet, forudsat at tingene er lavet ordentligt.

forskellen ligger nok i at tingene i en pc er lidt mere binære, enten virker det, eller også gør det ikke, mens lyd er meget subjektiv. billed læner sig derimod i min verden mere henimod det binære, forstået på den måde at et hdmi kabel til 500 kroner og et til 5000 kroner så vidt jeg kan forstå, optimalt set giver samme billed.

NordOst har lavet ganske udemærkede kabler, igennem tiden, og også i forskellige materialer. om man så vil betale for det er noget andet. NO er hverken værre eller bedre.

Hvis man endelig vil klandre nogle for noget fusk, så skal man blot kigge på Linn, deres sælgere mener at man skal lytte på en helt bestemt måde for at det lyder godt

-------------
Crown - there is no substitute.

Skrevet den: 12-April-2009 kl. 13:41
Vel Linn er nok en af dem der kan slippe god for at andre en skruge og så
lige smide en pris stining på ca. 50% på.

Og man skal havde alt fra Linn før at det først (skulle) lyd god, eller som
Linn havde tænk sig at det skulle lyd.

Se skam Linn som en Engelsk udgave at B&O, her skal man også havde alt
fra samme mærke.

Skrevet den: 12-April-2009 kl. 14:02

Jeg er slet ikke i tvivl om at der er forskel på højttalerkabler. Men om det er positive, negative eller neutrale forskelle er en anden sag, og om evt. investeringer i dyre kabler er pengene værd er i bedstge fald meget forskelligt.

Hos en sælger hører man typisk ordene:  Du skal lige høre disse kabler...  Kan du høre de er meget mere åben, detaljerede og rene i lyden ?    Øh. ja, selvfølgelig kan jeg det, jeg vil jo ikke virke som en komplet idiot uden forstand på lyd... 

-------------

Print side | Luk vindue