Mediaportal, Glentevejen - undertekster?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49509
Udskrevet den: 06-Maj-2025 kl. 23:28
Emne: Mediaportal, Glentevejen - undertekster?
Skrevet af: SSvenSSon
Emne: Mediaportal, Glentevejen - undertekster?
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 11:02
Hej Folkens,
Jeg har endelig (med fremragende hjælp herindefra) fået tvbillede på mit Technotrend TT C-1501 kort i Mediaportal, så udestår der kun 1 problem. Der mangler undertekster på DR og TV2.
De er åbenbart "hardcoded" på de andre kanaler, så der er ingen problemer.
Jeg får signalet ukodet i DVB-C fra Glentevejens Antennelaug i Odense, jeg har i MP-configuration prøvet at sætte flueben i DVB-undertekster og/eller via teksttv, men det hjælper ikke. Jeg har prøvet at "cykle" mellem de forskellige metoder vha. L tasten.
Er der nogen der har et bud på hvad jeg ellers kan prøve? har det evt. noget at gøre med hvilke codec/decoder jeg har valgt?
På forhånd tak.
|
Svar:
Skrevet af: Julbeck
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 11:25
Er desværre ikke så meget inde i MP. Har rodet meget lidt med det, men jeg fik da dette link her i forummet til Subtitles:
http://forum.team-mediaportal.com/new_dvb_subtitle_filter_ts reader_based-t25838.html?t=25838&highlight=dvb+subtitles - http://forum.team-mediaportal.com/new_dvb_subtitle_filter_ts reader_based-t25838.html?t=25838&highlight=dvb+subtitles
Se om der er lidt hjælp at hente der ;-)
|
Skrevet af: Badsted
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 11:44
Det her har du sikkert selv checket, men for at DVB
underteksterne skal virke skal du køre med den nye TV
Server og optage i .ts format.
TV Serveren er en integreret del af Media Portal pakken
og der er ikke længere behov for at lægge tekstfiler
eller installere særlige dll'er.
Standard installation, TV Server/klient, optage som .ts
og så hak i DVB undertekster, så skal det virke....
Med venlig hilsen
Henrik Badsted
|
Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 11:53
Enig med Balsted. Hvis du bruger RC3 (og faktisk helt tilbage fra RC1) har tv-server (med support for DVB-subtitles) været integreret i installationen, så der er ikke længere behov for at installere yderligere.
Men som nævnt, vær sikker på at du bruger TV-server og at den er sat til at optage i .ts. Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men har du sat hak i at du vil se danske undertekster i listen? Jeg har kun sat hak ved danske, men den optager stadig både svensk, norsk og finsk (på kanaler hvor de er tilstede), så jeg tror bare det med at sætte hak i sprog er for at vælge standardsprog.
Hvis du på din remote trykker "info" 2 gange skal der gerne være et menupunkt der hedder "undertekster". Se under dette om du har valgt nogen undertekster til at blive vist.
Hvis du stadig har problemer, så må vi se om vi har flere ideer.
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 12:12
jonaskp skrev:
Jeg har kun sat hak ved danske, men den optager stadig både svensk, norsk og finsk (på kanaler hvor de er tilstede.
|
Når man optager i .ts format bliver alt hvad der ligger i streamen optaget. Det med hakket i danske undertekster er for at markere hvad der skal vises, ikke hvad der skal optages.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 13:39
Det er også det jeg mener. Men hvis han ikke har fået sat hak ved danske undertekster, så viser den dem heller ikke før man hver gang man ser en kanal, har slået det til.
|
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 16:49
Jeg kører med rc3 og tv-server og har i konfigurationen af tv-server sat den til danske undertekster. Er der andre ting mht. undertekster man kan/skal stille på i tv-server?
Jeg optager i .ts format.
I den lange tråd Julbeck linker til bliver der nævnt Vobsub, er det noget der har med tv-delen at gøre? ..og i så fald kan det hjælpe mig?
Er der eventuelt andre herinde der modtager tv via Glentevejen, og hvor underteksterne virker?
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 18:31
Vobsub kan foreksempel bruges til at se undertekster fra avi og divx mkv osv. har ikke prøvet RC3, men er tv-serveren blevet en del af programmet. Før skulle man selv sætte en database op først, inden man kunne logge på tv-serveren.
|
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 20:04
Vobsub er ikke nødvendigt. Alt hvad du behøver for at få
undertekster til at virke, det bliver installeret sammen
med TVserver og TVserver klient. Som nævnt er den tråd
pre-RC1 hvor der skulle fuskes lidt med det for at få
undertekster til at virke.
Med RC3 er alt installeret og burde virke sålænge du
bare sætter hak i de to felter med undertekster under
"Television" i Configuration.
Det var det eneste jeg gjorde for at få undertekster til
at virke, med Yousee.
Hvis du trykker info på din remote, og går til
"Undertekster" får du så ikke nogen valgmuligheder?
|
Skrevet den: 03-November-2008 kl. 15:39
Hmmm tak for svarene - nu har jeg puklet med at få det l*** til at vise undertekster hele weekenden og jeg er (næsten) sikker på at jeg har gjort som I siger :-)
Så det må være Glentevejen der ikke sender dem ordentlig med.
Underteksterne virker dog fint med min STB som også er fra Technotrend?!?
Jeg vil prøve at høre en tekniker ved Glentevejen om problemet.
|
Skrevet den: 03-November-2008 kl. 17:11
Du har sat hak ved både "DVB Subtitles" og "Teletext
Subtitles", ikke? For nogen kanaler sender kun som
Teletext.
Du har ikke mulighed for på din STB at se hvilken type
undertekster der benyttes?
Det bør ikke være noget problem at få sat op, hvis bare
de sender underteksterne som foreskrevet ifølge DVB
retningslinierne.
|
Skrevet af: Benu
Skrevet den: 03-November-2008 kl. 19:02
------------- Den Ben
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 10:44
Benu: Det er præcis sådan jeg har gjort! :-(
Hvis man bruger"L" tasten til at vælge undertekster, hvor lang går den inden de kommer på skærmen?
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 10:51
kender ikke "L"-tasten da jeg bruger remote, men går ud fra at du med denne aktiver Undertekster eller hvordan?
Prøv, mens du ser tv, at få menuen frem. Den menu jeg mener er den hvor du i toppen har en tidslinie og i bunden/siden kan læse info om det nuværende program. På MCE remote gøres dette på "info" knappen. Hvis du har denne menu fremme og trykker en gang til, får du en anden menu, hvor du blandt andet kan vælge størrelsesforhold, undertekster, osv. Prøv at gå ind under undertekster her, og se hvad du har af muligheder. Herinde bør du nemlig kunne se alle de tilgængelige undertekster (både teletext og DVB) og kunne vælge. Hvis der ikke er noget punkt med undertekster, er det fordi klienten ikke kan finde nogen undertekster i den stream den modtager, og så kan vi da lokalisere problemet til enten TVserver eller det signal du får fra din forening. Hvis du ser undertekster og du har valgt en af dem som aktiv, men stadig ikke kan se dem, så er jeg rimeligt puzzled, for så er det klienten der ikke kan finde ud af at vise dem ordentligt - og jeg ved ikke lige umiddelbart hvorfor.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:10
Super jeg prøver at finde info-menuen!
Jeg har lidt problemer med at at få mce-remoten til at virke med Mediaportal og modtageren i mit antec fusion 430 kabinet, men det er en helt anden historie (det virker fint i VMC?!?).
Der må findes en genvejstast?
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:15
Inden du bruger alt for megen tid på andet, så prøv lige
at checke, at underteksterne er en del af det optagede.
Tag én af dine optagelser og afspil den med VLC media
player (kan afspille alt muligt ;-). Har du den ikke
endnu, kan den hentes her: http://www.videolan.org/
Når filmen spiller, kan du højreklikke på billeder,
vælge video - subtitles - og så vil de optagede
undertekster fremgå her. Du kan også vælge at se stream
informationer klik på Tools - Media Information.
På den måde får du da be- eller afkræftet, at det er
fordi der slet ikke er undertekster i strømmen.
Med venlig hilsen
Henrik Badsted
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:18
@Henrik: Ja det var jo den nemme løsning af det jeg forsøgte at få ham til at gøre inde i MP . Det er nok for tidligt på dagen til at jeg kan tænke så logisk. Klart, hvis du har VLC vil det logiske træk være lige at åbne filen og se om underteksterne rent faktisk er der...
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:46
L-tasten var den måde subtitles blev valgt på inden man lagde det ind i MP configuration.
------------- Den Ben
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 11:52
Super - jeg prøver at checke i aften.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 12:07
Benu skrev:
L-tasten var den måde subtitles blev valgt på inden man lagde det ind i MP configuration. |
Dvs. den er måske slet ikke aktiv længere? Eller er det bare genvejen til at vælge undertekster i GUI, på samme måde som den menu jeg forsøgte at guide ham frem til?
Jeg brugte ikke DVB-Subtitles før RC1, så har ikke prøvet den "gamle" metode hvor der skulle installeres ekstra.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 12:46
Der skulle ikke direkte installeres noget ekstra, blot tilføjes et par linier i en xml fil - tror ikke den metode kan bruges mere
------------- Den Ben
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 13:43
"L" tasten gør skam stadigvæk noget, den "cykler" tilsyneladende mellem sprogene man har valgt i DVB-C og via tekst.
...MEN DER KOMMER BARE IKKE NOGEN UNDERTEKSTER PÅ MIN SKÆRM GRRRR.
|
Skrevet den: 04-November-2008 kl. 13:59
SSvenSSon skrev:
"L" tasten gør skam stadigvæk noget, den "cykler" tilsyneladende mellem sprogene man har valgt i DVB-C og via tekst.
...MEN DER KOMMER BARE IKKE NOGEN UNDERTEKSTER PÅ MIN SKÆRM GRRRR.
|
Dvs når du trykker på "L" så kan du se (popup-boks?) at den skifter imellem nogle sprog? Er det så de sprog som du har valgt inde i Subtitle settings under TV-klient? For hvis det ikke er, og den stadig skifter mellem nogle sprog, så tyder det jo på at der er undertekster i streamen. Men prøv som nævnt tidligere at åbne den i VLC når du kommer hjem, så har vi måske lidt bedre svar på hvad det er der foregår. Det bør nemlig ikke være besværligt at sætte op, sålænge at underteksterne findes i den stream du modtager via DVB-C.
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 00:06
Hurra fremskridt! :-)
Der er undertekster på i VLC!!
Jonaskp: Men (jeg fik remoten til at virke) når jeg trykker info (jeg går ud fra du mener i-knappen) 2 gange, så kommer der ikke et menupunkt der hedder undertekster (eller subtitles)?!?
Jeg kan tilsyneladende ikke tage et printscreen derinde fra, men der 9 punkter i menuen bl.a. tv guide, teletext..tuning details mv.
Please kom med de vises sten, jeg føler det er tæt på nu :-)
|
Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 01:10
SSvenSSon skrev:
Hurra fremskridt! :-)
Der er undertekster på i VLC!!
Jonaskp: Men (jeg fik remoten til at virke) når jeg trykker info (jeg går ud fra du mener i-knappen) 2 gange, så kommer der ikke et menupunkt der hedder undertekster (eller subtitles)?!?
Jeg kan tilsyneladende ikke tage et printscreen derinde fra, men der 9 punkter i menuen bl.a. tv guide, teletext..tuning details mv.
Please kom med de vises sten, jeg føler det er tæt på nu :-)
|
Til info
I Vista er der et klippeværktøj der kan klippe ALT (bortset fra mit hår). Det ligger i Start>Alle Progtammer>Tilbehør>Klippeværktøj
------------- DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 02:55
ok. Vi har nu konstateret at der er undertekster med når du optager filen.
Så langt så godt. Problemet er så at MP ikke opfanger disse undertekster
og derfor ikke viser dem. Grunden til at menupunktet mangler er at MP
ikke gider underteksterne.
Jeg er lidt blank på hvad det kan skyldes. Har du andre programmer som
du bruger til at vise undertekster på andre filtyper? Ffdshow, vobsub etc?
prøv at slå disse fra og vær sikker på at de ikke kører og påvirker noget.
Jeg ved ikke om det kan have indflydelse, de er bare et vildt skud.
Alternativt, prøv at tilføje din "recordings" folder til MyVideos og afspil filen
herigennem - virker underteksterne der?
Jeg er ved at løbe tør for ideer, men prøv at se om noget af ovenstående
virker. Mit bedste gæt er at det er noget codec der ligger og laver rav i
det i baggrunden.
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 09:03
Jeg bruger godt nok ffdshow, og når du siger slå fra, mener du så bare at jeg skal vælge en anden decoder eller skal jeg afinstallere ffdshow helt?
I aften vil jeg at tilføje "recordings" folderen til MyVideos og se om underteksterne kommer på her.
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 09:49
Min tanke var helt at deaktivere ffdshow og bruge en anden dekoder. Kør MP i Windowed og vær sikker på at ffdshow ikke starter op (det gør den stadig hvis du under codecs i ffdshow har valgt "Raw Video: All supported" eller hvis du har tilføjet den som postprocessing i MP tvdelen.
Jeg har ingen anelse om det kan have indflydelse, men jeg tænkte at det måske kunne være noget codec problem, og her er ffdshow åbenlyst da der jo netop er et undertekst-aspekt (hvis man kan sige det sådan).
Hvis det ikke umiddelbart bærer frugt, må du ty til team-mediaportal.com og sprøge inde på deres forum. Der er flere der har væsentligt mere forstand på det tekniske end jeg har - jeg har jo kun mine praktiske erfaringer at gøre godt med.
Som en sidenote, hvordan er kvaliteten med ffdshow i LiveTV? Jeg droppede det hurtigt igen, da jeg fandt ud af at det var helt elendigt til deinterlacing på tv-signaler. Ligeså snart der var bevægelse kunne se tydelige interlace-skabe problemer, med streger i billedet. Har skiftet til den decoder der følger med MP installationen, og nu kører det fint med flot kvalitet.
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 15:42
jonaskp skrev:
Min tanke var helt at deaktivere ffdshow og bruge en anden dekoder. Kør MP i Windowed og vær sikker på at ffdshow ikke starter op (det gør den stadig hvis du under codecs i ffdshow har valgt "Raw Video: All supported" eller hvis du har tilføjet den som postprocessing i MP tvdelen.
Jeg har ingen anelse om det kan have indflydelse, men jeg tænkte at det måske kunne være noget codec problem, og her er ffdshow åbenlyst da der jo netop er et undertekst-aspekt (hvis man kan sige det sådan).
|
OK jeg prøver i aften.
jonaskp skrev:
Som en sidenote, hvordan er kvaliteten med ffdshow i LiveTV? Jeg droppede det hurtigt igen, da jeg fandt ud af at det var helt elendigt til deinterlacing på tv-signaler. Ligeså snart der var bevægelse kunne se tydelige interlace-skabe problemer, med streger i billedet. Har skiftet til den decoder der følger med MP installationen, og nu kører det fint med flot kvalitet.
|
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan se forskel, men jeg har brugt mest tid på at kigge efter undertekster og ikke så meget på tv-kigning :-) Dette afstedkommer forøvrigt lige et spørgsmål mere - det som bliver optaget i .ts filen, er det altid det samme uafhængigt af hvilken codec der er valgt i MP - indtil det bliver afspillet i MP eller eks. VLC?
|
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 16:16
SSvenSSon skrev:
jonaskp skrev:
|
Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan se forskel, men jeg har brugt mest tid på at kigge efter undertekster og ikke så meget på tv-kigning :-) Dette afstedkommer forøvrigt lige et spørgsmål mere - det som bliver optaget i .ts filen, er det altid det samme uafhængigt af hvilken codec der er valgt i MP - indtil det bliver afspillet i MP eller eks. VLC? |
Ja, optagelsen er præcis den samme. En .TS (TransportStream) er bare en lagring af det tvsignal som du får ind, og der gøres derfor ikke noget som helst ved det.
Der hvor jeg oplevede at ffdshow var rigtigt skidt til LiveTV var især ved sportsudsendelser. Når jeg så en fodboldkamp var det usandsynligt sløret hver gang bolden eller spiller bevægede sig eller kameraet panorerede. Hvis der kom fx et close up af træneren som stod stille, så det skidegodt ud (da der jo så var fordelen af den forbedrede opskalering). Det er desuden et fænomen som rigtigt mange oplever, det er noget med at ffdshow ikke kan bearbejde data hurtigt nok. Måske problemet er mindre eller ikke eksisterende, hvis man ikke benytter sig af nogle af billedforbedringssystemerne (især Resize) og blot benytter det som decoder.
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 16:34
har du haft held til at få det til at virke?
|
Skrevet den: 08-November-2008 kl. 17:01
Næh, og jeg syntes jeg har prøvet alle de decodere til mpeg2 man kan vælge imellem :-(
Jeg har dog glemt og prøve at tilføje recorderfolderen til MYMovies, det må jeg lige prøve i aften eller imorgen.
|
Skrevet den: 14-November-2008 kl. 00:41
Har du fået det til at virke?
Ellers skulle du prøve følgende:
1. Åben MediaPortal Configuration 2. I toppen er der en knap til User Config Files, klik på den 3. Højreklik på filen Mediaportal.xml og vælg 'Rediger' 4. Nu skulle filen gerne være åbnet i notepad, find linien, hvor der står: <entry name="dvbbitmapsubtitles">yes</entry> ret no til yes for at enable DVB subtitles 5. Find også linien, hvor der står: <entry name="preferredsublanguages">dan;</entry> og tilføj dan; som vist ovenfor. 6. Luk og gem filen, start Mediaportal og nyd de flotte undertekster ;-)
Jeg var ude ved en god ven og kollega i aftes og han havde samme problem som dig. Vi gjorde ovenstående og så var der undertekster på.
Held og lykke
Med venlig hilsen Henrik Badsted
|
Skrevet den: 17-November-2008 kl. 08:49
Super - det må jeg prøve i aften, men burde det ikke allerede stå sådan i filen, når jeg har sat X i DVB - subtitles og valgt Dan?
|
Skrevet den: 20-November-2008 kl. 20:22
Badsted: nu har jeg checket xml filen, og jeg er muligvis dummere end gennemsnittet, men der står (selvfølgelig) allerede "yes" og "dan" i de 2 linier!!??!!
..og jeg får stadig ingen undertekster 
|
|