Print side | Luk vindue

Juridisk spørgsmål vedrørende yousee boks

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49520
Udskrevet den: 28-April-2024 kl. 15:24


Emne: Juridisk spørgsmål vedrørende yousee boks
Skrevet af: AndyK
Emne: Juridisk spørgsmål vedrørende yousee boks
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 13:43

Hvordan er man stillet rent juridisk hvis man har købt (med en programpakke og dermed 6 måneders binding) eller lejet en HD boks fra yousee, og den har fejl de ikke kan afhjælpe?

Jeg er klar over at mange af jer, der er kunder hos Yousee, lever med diverse fejl og mangler i jeres boks, men hvis jeg kommer i den situation, vil jeg af med boksen og købe en humax eller dreambox, der så forhåbentlig er fungerer ordentligt.

Jeg går ud fra at købeloven gælder fuldt ud ved køb af en yousee boks, og at yousee ikke bare kan slippe afsted med at sige at det bliver løst på et eller andet tidspunkt (måske flere måneder ude i fremtiden) i en opdatering. Hvis man køber en panasonic harddisk recorder vil man jo heller ikke finde sig i, at den ikke virker som den skal og eksempelvis hakker under afspilning af optagelser. Så jeg har vel krav på, at yousee afhjælper fejlen indenfor rimelig tid, og at de giver mig mine penge tilbage hvis de ikke kan det?

Hvordan så med leje af boksen? Der har man vel også krav på at få et produkt, der virker? Og man kan vel så også ophæve kontrakten hvis produktet er fungerer korrekt og problemet ikke kan afhjælpes?

Til sidst: Hvordan forholder det sig med en evt. programpakke? Kan man også bryde kontrakten hvis ens HD boks ikke kan bringes til at fungere, eller er man tvunget til at betale i 6 måneder?

 

På forhånd tak

 




Svar:
Skrevet af: moho
Skrevet den: 31-Oktober-2008 kl. 14:10

Med de svar jeg fik angående en halv stiplet linie øverst i et billede. Hvor et svar var en person ikke havde samme fejl og den ikke burde være der.

Jeg mener Dit Indlæg er formfuldendt og bestemt kræver udtømmende og snarlige svar.        Også spørgsmålet om når man lejer, at tingene også her burde virke. Nøjagtigt som ved et Køb!



-------------
Har Stofa, Basispakke! Forvirrelsesfreak og andre Århushistorier. Den korrekte opløsning i det vandrette plan for HD er lige netop ___?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-November-2008 kl. 10:44

Det er egentlig ret simpelt og irelevant for evt. tillægs køb (leje af pakker) der er afhængig af hovedproduktet (boksen).

Hvis boksen ikke virker efter hensigten, så kan du klage til forhandleren. Denne har så en relativ kort tid til at afhjælpe problemerne.

Lykkes det ikke at afhjælpe problemerne, så kan forhandleren vælge at ombytte varen til en ny. Men hvis det heller ikke hjælper, så hæver man /(forhandler eller kunde) handlen, og boksen ryger tilbage plus at kunden modtager sin penge retur.

Mht programpakken, så giver det sig selv, at denne vare er en del af forudsætningen for, at boksen virker. Hvis ikke forhandleren kan få boksen til at virke, og heller ikke er i stand til at få en anden boks til at virke, så må denne vare også tages retur.

Derfor mener jeg kort sagt, at hele handlen kan hæves, både på boks og på programpakke, såfremt det ikke virker efter hensigten.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Newliving
Skrevet den: 02-Januar-2009 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er egentlig ret simpelt og
irelevant for evt. tillægs køb (leje af pakker) der er
afhængig af hovedproduktet (boksen).


Hvis boksen ikke virker efter hensigten, så kan du
klage til forhandleren. Denne har så en relativ kort tid
til at afhjælpe problemerne.


Lykkes det ikke at afhjælpe problemerne, så kan
forhandleren vælge at ombytte varen til en ny. Men hvis
det heller ikke hjælper, så hæver man /(forhandler eller
kunde) handlen, og boksen ryger tilbage plus at kunden
modtager sin penge retur.


Mht programpakken, så giver det sig selv, at denne
vare er en del af forudsætningen for, at boksen virker.
Hvis ikke forhandleren kan få boksen til at virke, og
heller ikke er i stand til at få en anden boks til at
virke, så må denne vare også tages retur.


Derfor mener jeg kort sagt, at hele handlen kan
hæves, både på boks og på programpakke, såfremt det ikke
virker efter hensigten.


 



Jeg er ikke helt enig i din afgørelse at både
programpakke og boks skal kunne hæves.

Når man som kunde går ind i en butik og binder sig til
en hvis bindingsperiode såsom 6 md. i dette tilfælde, så
VED kunden godt at der ER ALTSÅ en 6 måneders binding og
den kan ikke ophæves på nogen måde. I princippet vil det
svare til at bindingsperioden på en mobil bliver ophævet
fordi mobilen er gået i stykker, hvilket jeg ALDRIG
NOGENSINDE har hørt om før.

Ikke fordi jeg ved dette er 100% rigtigt iht. købeloven,
men vil umiddelbart sige at en bindingsperiode er en
bindingsperiode, derfor kan den ikke ophæves.

-------------
LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center


Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 02-Januar-2009 kl. 22:46
Mon ikke det forholder sig anderledes hvis forhandleren, som i dette tilfælde er YouSee, ikke er istand til at ombytte, eller reparere varen, til noget som virker?

Så bliver det jo en bindingsperiode på ingenting.

-------------
Mvh Hans


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 01:36
Oprindeligt skrevet af Newliving Newliving skrev:


Jeg er ikke helt enig i din afgørelse at både
programpakke og boks skal kunne hæves.

Når man som kunde går ind i en butik og binder sig til
en hvis bindingsperiode såsom 6 md. i dette tilfælde, så
VED kunden godt at der ER ALTSÅ en 6 måneders binding og
den kan ikke ophæves på nogen måde. I princippet vil det
svare til at bindingsperioden på en mobil bliver ophævet
fordi mobilen er gået i stykker, hvilket jeg ALDRIG
NOGENSINDE har hørt om før.

Ikke fordi jeg ved dette er 100% rigtigt iht. købeloven,
men vil umiddelbart sige at en bindingsperiode er en
bindingsperiode, derfor kan den ikke ophæves.


Det kan den nu godt jf. http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/telefoner/mobilabonnement/ - denne afgørelse fra Forbrugerklagenævnet

Køb af telefon ophæves på grund af mangler, og vedr. det abonnement som er bundet til telefonen, mener Forbrugerklagenævnet at

Hvad angår det af aftalen omfattede telefonabonnement, fremstår dette som et accessorium til det indgåede køb, som er uden værdi for klageren, efter at denne har hævet købet af telefonen. Klageren var derfor samtidig med ophævelsen af købet tillige berettiget til at hæve abonnementsaftalen med virkning for fremtiden. Klageren er derfor berettiget til at få tilbagebetalt, hvad klageren har betalt i abonnementsudgifter for tiden efter 3. januar 2005.

(datoen den 3. januar er datoen for fremsættelse af krav om ophævelse; dvs. forbrugeren kommer til at betale for abonnement i den del af bindingsperioden hvor han/hun rent faktisk har kunnet benytte telefonen).


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Newliving
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Hvordan er man stillet rent juridisk
hvis man har købt (med en programpakke og dermed 6
måneders binding) eller lejet en HD boks fra yousee, og
den har fejl de ikke kan afhjælpe?


Jeg er klar over at mange af jer, der er kunder hos
Yousee, lever med diverse fejl og mangler i jeres boks,
men hvis jeg kommer i den situation, vil jeg af med
boksen og købe en humax eller dreambox, der så
forhåbentlig er fungerer ordentligt.


Jeg går ud fra at købeloven gælder fuldt ud ved køb
af en yousee boks, og at yousee ikke bare kan slippe
afsted med at sige at det bliver løst på et eller andet
tidspunkt (måske flere måneder ude i fremtiden) i en
opdatering. Hvis man køber en panasonic harddisk
recorder vil man jo heller ikke finde sig i, at den ikke
virker som den skal og eksempelvis hakker under
afspilning af optagelser. Så jeg har vel krav på, at
yousee afhjælper fejlen indenfor rimelig tid, og at de
giver mig mine penge tilbage hvis de ikke kan det?


Hvordan så med leje af boksen? Der har man vel også
krav på at få et produkt, der virker? Og man kan vel så
også ophæve kontrakten hvis produktet er fungerer
korrekt og problemet ikke kan afhjælpes?


Til sidst: Hvordan forholder det sig med en evt.
programpakke? Kan man også bryde kontrakten hvis ens HD
boks ikke kan bringes til at fungere, eller er man
tvunget til at betale i 6 måneder?


 


På forhånd tak


 



AndyK: Hvad er der egentlig galt med din boks, siden du
vil have købet ophævet?

-------------
LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center


Skrevet af: AndyK
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 21:33
Oprindeligt skrevet af Newliving Newliving skrev:

Oprindeligt skrevet af AndyK AndyK skrev:

Hvordan er man stillet rent juridisk
hvis man har købt (med en programpakke og dermed 6
måneders binding) eller lejet en HD boks fra yousee, og
den har fejl de ikke kan afhjælpe?


Jeg er klar over at mange af jer, der er kunder hos
Yousee, lever med diverse fejl og mangler i jeres boks,
men hvis jeg kommer i den situation, vil jeg af med
boksen og købe en humax eller dreambox, der så
forhåbentlig er fungerer ordentligt.


Jeg går ud fra at købeloven gælder fuldt ud ved køb
af en yousee boks, og at yousee ikke bare kan slippe
afsted med at sige at det bliver løst på et eller andet
tidspunkt (måske flere måneder ude i fremtiden) i en
opdatering. Hvis man køber en panasonic harddisk
recorder vil man jo heller ikke finde sig i, at den ikke
virker som den skal og eksempelvis hakker under
afspilning af optagelser. Så jeg har vel krav på, at
yousee afhjælper fejlen indenfor rimelig tid, og at de
giver mig mine penge tilbage hvis de ikke kan det?


Hvordan så med leje af boksen? Der har man vel også
krav på at få et produkt, der virker? Og man kan vel så
også ophæve kontrakten hvis produktet er fungerer
korrekt og problemet ikke kan afhjælpes?


Til sidst: Hvordan forholder det sig med en evt.
programpakke? Kan man også bryde kontrakten hvis ens HD
boks ikke kan bringes til at fungere, eller er man
tvunget til at betale i 6 måneder?


 


På forhånd tak


 



AndyK: Hvad er der egentlig galt med din boks, siden du
vil have købet ophævet?

Jeg har ikke de store problemer, jeg oprettede denne tråd, før jeg fik boksen - pga. alle de kvaler andre berettede om.




Print side | Luk vindue