Print side | Luk vindue

TV2 har valgt forkert ttv via side 399

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=49723
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 09:30

Emne: TV2 har valgt forkert ttv via side 399
Skrevet af: T-teknik
Emne: TV2 har valgt forkert ttv via side 399
Skrevet den: 03-November-2008 kl. 21:38
TV2 har åbenbart valgt et nyt forkert tekst-tv system,
idet ved valg af ekstra undertekster via side 399,
så er det ikke muligt at se de faste undertekster.

Det kan man på DR1 og DR2
- altså undertekster fra side 399 sammen med de faste.

Jeg har dog ikke tjekket, om TV2 har lavet noget om på det via Charlie og Zulu.

Svar:
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 07:47
Er der nogle, som har tjekket forskellen på det ovenfor nævnte?

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 05-November-2008 kl. 08:45

Jeg har ikke tjekket, men mener du man skal kunne se to undertekster samtidig? I så fald mener jeg ikke det er en fejl, for hvad skulle formålet være med det?

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet den: 05-November-2008 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg har ikke tjekket, men mener du man skal kunne se to undertekster samtidig? I så fald mener jeg ikke det er en fejl, for hvad skulle formålet være med det?

Flemming

Benytter det bl.a. ved optagelse med undertekster.
- Men som nævnt ingen problemer ved DR1 og 2

Skrevet den: 05-November-2008 kl. 09:33
Men så er det jo nok den bedste varieret tekstning,
som DR tilbyder via nævnte mulighed.
- DR mangler dog at tilbyde tekstning til langt flere udsendelser.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 12:59
Jeg har været i kontakt med TV2 om problemet.
De siger mit ønske er muligt via digital modtager.
Det kan det bare ikke.
Men min kontakt til TV2 kan måske give svar på den tekniske forskel, der så er mellem DR og TV2    

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 06-November-2008 kl. 13:08
TV2 sender DVB subtitles, som din Samsung boks ikke viser når TTV er aktiveret.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

TV2 sender DVB subtitles, som din Samsung boks ikke viser når TTV er aktiveret.

Det er måske noget af svaret på,
at det så er muligt både med og uden brug af Samsung boksen via DR?

Så ros til DR fordi de sender et mere korrekt signal,
efter min mening, til gavn for modtagelse af kombi undertekster.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 14:58
Så har jeg modtaget en ny mail fra TV2:
TV2 er ret overbevist om, at DR1 sender samme tekstsystem som TV2 - både hvad angår de faste tekster og via tekst-tv.

TV2 mener, DR2 endnu sender med gammelt tekstsystem.

Jeg kan i mit område også modtage DVB-T til DR1, DR2 og TV2. - TV2 har sendt et skema, og et ret overbevidst om, at jeg via min DVB-T dekoder i mit tv kan få kombi tekst ved at sætte den til Hørehæmmet,
men det kan man ikke.

Tja ... eftersom jeg har afprøvet og bruger det ofte, så er det altså muligt med kombi tekst til DR1 og DR2.
Også ved optagelse via Samsung og Sagem60.
- Så hvem er det, der har ret       

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 15:21
DR1 og DR2s tekster er fastbrændt i billedet fra YouSees side, da der tidligere var en fejl med deres DVB tekster.

Der er ingen af de to der sender noget forkert, og det er din modtager der skal sørge for det du ønsker.

Skrevet af: miri
Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:23

Jeg tror heller ikke at det er et "broadcaster" problem, men at der må være tale om et boks problem. Som det er nævnt, så er TV2 i sommer begyndt at sende et ekstra sæt dvb-undertekster, som netop er en kombination af de "normale" undertekster, og underteksten fra TTV. Men det er muligvis kun på DVB-T

I det digitale signal sendes dvb-undertekster og TTV i to selvstændige "pakker". Formentlig kan din Samsung boks ikke vise begge samtidig. Jeg har det samme problem med min Topfield boks, men jeg lader TV vise TTV-underteksten, da den del sendes videre via Scart.

Så prøv at lade TV (frem for Samsung-boksen) vise TTV-underteksten...

-------------
miri

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:33
For nogle år siden, da det var lidt begrænset, hvad der var digitalt, havde jeg også muligheden for kombi tekst. - Også på TV2. - Muligheden for at optage tekst-tv sammen med, er noget jeg har fundet ud af efter dekoder køb.

Jeg kan undre mig over, at at det heller ikke kan lade sig gøre via min DVB-T tuner i tv, som TV2 fastholder.

- Men fastbrændte tekster må være løsningen,
ved kombi tekstning og evt. optagelse.
Så lad os håbe DR bliver ved med det
- også til fordel for de hørehæmmede licensbetalere og kunder hos antenneforeninger.   

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:38
Hvis der er fejl ved boksen, siden jeg ikke kan modtage kombi tekster fra TV2, ja så er der også fejl på Sagem60.
- Nå men ens standard i fremtiden også på de kommende HD kanaler ved være en fordel med hensyn til faste tekster og tekst-tv.
Til fordel for alle

Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Jeg tror heller ikke at det er et "broadcaster" problem, men at der må være tale om et boks problem. Som det er nævnt, så er TV2 i sommer begyndt at sende et ekstra sæt dvb-undertekster, som netop er en kombination af de "normale" undertekster, og underteksten fra TTV. Men det er muligvis kun på DVB-T

I det digitale signal sendes dvb-undertekster og TTV i to selvstændige "pakker". Formentlig kan din Samsung boks ikke vise begge samtidig. Jeg har det samme problem med min Topfield boks, men jeg lader TV vise TTV-underteksten, da den del sendes videre via Scart.

Det kan min Vantage, og det var en forvirrende oplevelse at se TTV tekstning og DVB-Subs skiftevis med hver sin skrift og placering, når den danske speaker sagde noget og når udenlandsk skulle tekstes.

De flagrede frem og tilbage mellem venstrestillet og centreret tekst.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

For nogle år siden, da det var lidt begrænset, hvad der var digitalt, havde jeg også muligheden for kombi tekst. - Også på TV2.

Før i tiden sendte TV 2 ikke digitalt - det var YouSee der digitaliserede den analoge udgave.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Det kan min Vantage, og det var en forvirrende oplevelse at se TTV tekstning og DVB-Subs skiftevis med hver sin skrift og placering, når den danske speaker sagde noget og når udenlandsk skulle tekstes.De flagrede frem og tilbage mellem venstrestillet og centreret tekst.

Det tror jeg ikke, dem der døve og hørehæmmet tænker
så meget på. - For dem kan det være en fordel at få så mange tekster med som muligt.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

For nogle år siden, da det var lidt begrænset, hvad der var digitalt, havde jeg også muligheden for kombi tekst. - Også på TV2.

Før i tiden sendte TV 2 ikke digitalt - det var YouSee der digitaliserede den analoge udgave.

Men som jeg skrev, den fulde tekst mulighed var der også for år tilbage.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 16:50
Netop fordi det ikke var en digital udgave af TV 2 med DVB tekster.

Derfor forsvandt underteksterne ikke ved samtidigt TTV brug.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 17:00

så meget på. - For dem kan det være en fordel at få så mange tekster med som muligt.

Det var ikke det der var min pointe.

TV2 bestemmer placeringen af såvel TTV- og DVB-Subs, og det er noget rod at de ikke bliver placeret ens. I det hele taget er TV2 utrolig ustrukturerede med placering af undertekster, da de bliver placeret enten helt ventrestillede, eller et sted midt imellem venstre og midten, eller helt centrerede.

Al tekstning bør være centreret, uanset om de sender 4:3 eller 16:9, da specielt venstrestillet tekstning i et 16:9 billede er helt misforstået.

Diagonale bevægelser er noget af det mest belastende for vores øjne, da bevægelsen ikke forgår glidende diagonalt, men derimod i små ryk, henholdsvis vandret og lodret, og derfor er tekstning i hjørnet af billedet det værste de kan gøre.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 17:04
Jeg kan forstå på det hele, at vi er ude i en digital forståelse af sendenettet og at det måske kan være en del af problematikken

Men jeg skal ikke begive mig ud i det kommende sendenet
- men spændende bliver det, hvordan tekstdelen bliver samlet set.

Måske optagelse af undertekster via side 399 på DR kun er muligt via YouSees dekodere?

Hvis de er ene om det og de bliver ved med det i fremtiden, så er der trods alt en lille fordel med YouSee.

Men som jeg kan forstå på TV2,
og debatten her, så ligger bolden i mit tilfælde hos YouSee og antenneforening.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Det var ikke det der var min pointe.TV2 bestemmer placeringen af såvel TTV- og DVB-Subs, og det er noget rod at de ikke bliver placeret ens. I det hele taget er TV2 utrolig ustrukturerede med placering af undertekster, da de bliver placeret enten helt ventrestillede, eller et sted midt imellem venstre og midten, eller helt centrerede.Al tekstning bør være centreret, uanset om de sender 4:3 eller 16:9, da specielt venstrestillet tekstning i et 16:9 billede er helt misforstået. Diagonale bevægelser er noget af det mest belastende for vores øjne, da bevægelsen ikke forgår glidende diagonalt, men derimod i små ryk, henholdsvis vandret og lodret, og derfor er tekstning i hjørnet af billedet det værste de kan gøre.

Det kan jeg så være enig med dig i
- men så meget tekst som muligt til gavn for nogle,
er så bedre end lidt

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 17:30

Det kan jeg så være enig med dig i
- men så meget tekst som muligt til gavn for nogle,
er så bedre end lidt

Vi er helt enige, men med en uddannelse i den grafiske branche, så "svider" det altså fælt i mine øjne, når en TV-Station viser sådan noget makværk.

-------------
Mvh Hans

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 17:41
Vil lige tilføje,
at vi altså er nødt at opprioritere ressourcerne til dem der laver tekster, så vi kan få tilfredsstillende og ophøjet tekstservice på alle kanaler til så mange udsendelser som muligt.
- Der er ingen undskyldning for KUN at gøre noget ud af fremtidens tvbilled og -lyd.

Skrevet den: 06-November-2008 kl. 22:26
Jeg har her til aften afprøvet undertekster side 399 på TV Charlie og TV Zulu - både med YouSee dekoder og uden - ingen problem.
Optagelse er dog ikke prøvet på dem endnu.

- Men en fremtidig forbedring/tilføjelse til YouSee dekodere med kombi undertekster på TV2,
er hermed givet videre til dem, der måske har kontakt til YouSee.
- Også selvom det helt konkret skulle være rettet i andet forum     

Print side | Luk vindue