Print side | Luk vindue

Subwoofer kabel - mest effekt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50152
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 00:31

Emne: Subwoofer kabel - mest effekt?
Skrevet af: Fedtmule
Emne: Subwoofer kabel - mest effekt?
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 17:08

Jeg har læst flere steder, at en Subwoofer der bliver tilsluttet med et dobbelt jackstik løsning på Subwooferen - modsat et enkelt (mono) skulle give en højere/kraftigere bas. Er der nogen som kan bekræfte dette eller er det bare salgsgas?

Såfremt bassen bliver højere/kraftigere, hvad er så årsagen til dette? Det er jo det samme signal der kommer igennem kablet.

Svar:
Skrevet af: jrued
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 17:15

det er ikke jackstik, men RCA signal kabel, det samme som det man kalder subwoofer kabel eller phono om man vil. når du bruger et split kabel i stedet for en enkelt mener jeg at have hørt man skulle kunne få 3db mere ud af den. så det er ikke salgsgas

subben har "normalt" to indgange til signalet hvorfor den bliver højere ved jeg ikke, det er der nok en anden der har styr på. men jeg kan konstatere det ikke er salgsgas for har selv afprøvet det:)

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af jrued jrued skrev:

det er ikke jackstik, men RCA signal kabel, det samme som det man kalder subwoofer kabel eller phono om man vil. når du bruger et split kabel i stedet for en enkelt mener jeg at have hørt man skulle kunne få 3db mere ud af den. så det er ikke salgsgas

subben har "normalt" to indgange til signalet hvorfor den bliver højere ved jeg ikke, det er der nok en anden der har styr på. men jeg kan konstatere det ikke er salgsgas for har selv afprøvet det:)

Hvad er fidusen med 3 ekstra db, så juster det da i stedet i recieveren eller på subben. Tror det er bedre med 1 bedre kabel til 2s pris.

-------------
SVP03

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af jrued jrued skrev:

I langt de fleste tilfælde er de 3 dB ekstra rent faktisk lige præcist salgsgas... I de fleste subwoofere er signalet samlet internt alligevel, så om du sender signal ind i én indgang, eller splitter det op og leverer det i begge to, det giver det samme i sidste ende. De 3 dB ekstra skyldes nogle impedans-mæssige sammenhænge, der gør at når det halverede signal samles igen, så driver du indgangstrinnet i forstærkeren (subwooferens forstærker, forstås) med et kraftigere signal. Ja, så spiller den højere med samme indstilling - men du har bare flyttet på hvilken indstilling af volumen-kontrollen der er den rigtige, og hvor højt du kan skrue op på selve knappen, før du når dét lydtryk der er det maksimale subben kan drives til. Og dét lydtryk er der ikke ændret på. Om noget, så har du forringet signalet ved at skubbe et led mere ind i kæden (splitteren), men de 3 dB forsvinder jo igen når du justerer subwooferen så den matcher resten, for så skruer du jo ned for den for at kompensere for de 3 dB. Hvis du gerne vil have den til at spille 3 dB højere, så skru op...

Undtagelsen er de yderst få subwoofere der er konstrueret med dobbelt svingspole (eller to enheder) samt en stereo-forstærker. Men det er yderst sjældent, selv de fleste subwoofere med dobbelt svingspole, har en mono forstærker hvor svingspolerne er parallel-koblet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Fedtmule
Skrevet den: 11-November-2008 kl. 17:38

Tak for tilbagemeldingerne som gjorde mig en hel del klogere.

En rigtig god aften til alle!

Print side | Luk vindue