Hjælp til valg af kamera!
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50392
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 06:09
Emne: Hjælp til valg af kamera!
Skrevet af: Cand.Mal
Emne: Hjælp til valg af kamera!
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 11:45
Hej Recordere
Jeg står og gerne vil have et digitalt spejlreflekskamera. Jeg har sat mig for at jeg vil bruge et sted mellem 3500 kr - 5000 kr. plus minus et par hundret.
Jeg har haft kigget på 3 forskellige, og vil egentlig gerne høre jer hvilke et der er bedst - eller om jeg skal vælge et helt andet.
Jeg har kigget på følgende:
Canon EOS1000DKIT, som står til 3499 i Elgiganten.
Sony a (alpha) DSLR-A350K, som står til 4539 på edbpriser.dk
Til sidst: Olympus E-420 til 5099 i Nicks foto i Nykøbing F. Der er forresten 2 opjektiver til dette kamera.
Kravene til kameraet er at det skal tage gode billeder, det skal være nemt at bruge og det skal tage hurtige billeder - til at slutte af med vil jeg egentlig gerne over 10 mpixel.
Så hvilke kamera skal jeg vælge?
Hilsen Peter Maler
|
Svar:
Skrevet af: beauville
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 13:41
ingen af dem - du skal købe denne:
https://webshop.kamerahuset.dk/catalog/product_info.php/cPat h/22_37_115/products_id/2797?osCsid=94537610db641f1f8df4ae6d c340f2d9
------------- /Christian
'I stick my neck out for nobody'
|
Skrevet den: 16-November-2008 kl. 18:17
beauville skrev:
ingen af dem - du skal købe denne:
https://webshop.kamerahuset.dk/catalog/product_info.php/cPat h/22_37_115/products_id/2797?osCsid=94537610db641f1f8df4ae6d c340f2d9
|
Hvad er grunden til at du anbefalder netop dette kamera?
|
Skrevet af: Scratch
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 21:17
Hej jeg vil gerne anbefale et sony A300 (hvis du gerne vil have live view og tror du kommer til at bruge det allers A200 der har noget større søger) istedet for A350 som har lidt emre støj pga de flere pixels. Og til beauville, nu har jeg selv et A200 med batterigreb og det er virkelig en lækker størrelse at holde ved, der kan D60 sgu ikke være med... Hverken på den ene eller anden måde ! Er det ikke også D60 der ikke har auto fokus i huset hvor du skal købe objektiver der har det indbygget ?
------------- Silence is golden when you can't think of a good answer.
|
Skrevet af: 3000
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 21:33
køb et nikon D80
------------- __________________ http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=101858&title=3000s-stue" rel="nofollow - 3000´s stue http://c.mymovies.dk/xx3000xx%20" rel="nofollow - My Blu-Ray Collection
|
Skrevet af: H990067
Skrevet den: 03-December-2008 kl. 08:58
Helt enig. Har selv et D80'er, og det virker bare hver gang! :-)
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 03-December-2008 kl. 09:26
Jeg købte for et halvt år siden et Nikon D40 og det fungerer perfekt. De
andre modeller har jeg nu også hørt godt omkring, men pointe er nok, at
features som live view og meget høj opløsning er vigtigst på papir, samt at
det er vigtigt at have råd til et godt objektiv i budgettet.
- jeg vil desuden tilføje, at det er værd at afsætte lidt penge til en ekstern
flash. Indendørs billeder bliver straks en million kroner bedre, hvis man
bouncer flashen op i loftet
|
Skrevet af: klander
Skrevet den: 03-December-2008 kl. 09:30
Canon EOS 450D m. 18/55 IS |
|
|
DKK 4.199,00 |
|
Det slår de andre af pinden i billede lvalitet, især når det gælder ISO støj er det bedre.
Nu siger du at det skal tage gode og hurtige billeder det gør alle DSLR kameraer. et dslr kamera kræver noget af personen bag det, dvs stiller du det på fuldauto den "grønne firkant" så tager det ikke bedre billeder end et godt kompakt kamera. Mange tror at fordi de får et dslr tager de automatisk bedre billeder og de bliver ofte meget skuffede.
------------- Med Venlig Hilsen
Kurt
|
Skrevet af: poulsan
Skrevet den: 04-December-2008 kl. 20:20
klander skrev:
Canon EOS 450D m. 18/55 IS |
|
|
DKK 4.199,00 |
|
Det slår de andre af pinden i billede lvalitet, især når det gælder ISO støj er det bedre.
Nu siger du at det skal tage gode og hurtige billeder det gør alle DSLR kameraer. et dslr kamera kræver noget af personen bag det, dvs stiller du det på fuldauto den "grønne firkant" så tager det ikke bedre billeder end et godt kompakt kamera. Mange tror at fordi de får et dslr tager de automatisk bedre billeder og de bliver ofte meget skuffede.
|
Sikke noget sludder - de fleste dSLR i dag ligger meget, meget tæt på hinanden i billedkvalitet. At et kamera giver lavere støj med høj ISO betyder for det meste, at man køre en brutal støjundertrykkelse i kameraet - hvilket også går ud over billed kvaliteten, men i mange tilfælde behager hr. og fru Danmark (som ikke har den store indsigt i fotografi).
Sony og Olympus (vist nok også Pentax) har derimod noget specielt: billedstabilisering indbygget i huset, således at alle de anvendte objektiver hermed bliver stabiliserede. Die-hard Canikons vil til enhver tid hævde, at hhv. VR og IS er LANGT bedre - det bliver de jo nødt til, når de har købt systemet og det er for dyrt at skifte...men det virker altså. Olympus bruger en mindre sensor, er dermed mere følsom overfor støj - og 4:3 formatet tiltaler mig ikke rent kunstnerisk - men det er selvfølgelig en smagssag.
Alpha 200 10MP er pt. et kanon tilbud. Hvad skal du med mere end 10MP? Lad dig ikke narre af MP-ræset. Invester hellere mere i et godt objektiv, helst ikke mere end 3X zoom, det går ud over kvaliteten. SKAL du have en superzoom er Sony 18-250 helt specielt godt - det er faktisk et Tamron og fås til alle de kendte mærker. Det nemmeste objektiv at lave (og dermed billigste i forhold til kvalitet) er et 50mm. det kræver lidt bevægen-sig-frem-og-tilbage - men man kan sagtens tage kanon gode billeder med det.
Jeg er ikke die-hard Sony fan, men valgte mærket da jeg havde nogle Minolta objektiver af udsøgt kvalitet - og jeg har ikke fortrudt. Hvis det har interesse, har jeg et galleri:
http://poulsan.smugmug.com - http://poulsan.smugmug.com
Mvh. Poul
|
Skrevet af: Basknudsen
Skrevet den: 04-December-2008 kl. 21:47
Hej
Der findes også dette tilbud, det overvejer jeg meget kraftigt. Jeg synes nemlig at dette kamera ligger rigtig godt i hånden, og 70-300 objektivet er fedt.
http://www.platan.dk/product_info.php?products_id=1206&osCsid=a8e0007673036c159d0c1b46f3c26122 - http://www.platan.dk/product_info.php?products_id=1206&o sCsid=a8e0007673036c159d0c1b46f3c26122
Mvh. Lasse Knudsen
------------- Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
Skrevet den: 13-December-2008 kl. 21:18
Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har fået en mail om I har svaret men: Jeg har lige været i Photografica i København og der er jeg blevet tilbudt et Sony A700 til 6000 kr. og en 75-300 linse til 1500 kr.. Til kameraet fulgte også et ekstra batteri og en fjernbetjening.
Er det et godt kamera eller skal jeg holde mig fra det?
|
Skrevet den: 13-December-2008 kl. 22:12
Jeg kan 100% stå inde for det kamera. Efter firmware V4 blev frigivet, er det sammenligneligt med Nikon D300, på nogle punkter bedre (billedstabilisering f.eks.). Foroven kan du se et link til mit fotosite - alle billederne fra de sidste 2 år er taget med a700. Mht. 75-300: det er et discount-objektiv med tilsvarende kvalitet. Der findes masser af gode brugte Minolta objektiver, f.eks. 'beercan' 70-210 f4. eller Konica-Minolta 28-75 f2.8. Carl Zeiss 16-80 er et af de bedre objektiver til en overkommelig pris.
Husk at kvaliteten afhænger voldsomt af hvor god optik der anvendes! Jeg bruger selv Sigma EX 12-24, CZ 24-70 f2.8, Minolta 85 f1.4, Minolta 100 f2.8 macro, Sony 70-200 f2.8 G SSM, Sony 135 STF. Disse optikker er alle fuldt på højde, eller bedre, end de tilsvarende fra Canon /Nikon.
Du kan studere udvalget af A-mount optik på http://www.dyxum.com - www.dyxum.com
Spørg bare hvis du vil vide mere...
Mvh. Poul
|
Skrevet af: Insaniac
Skrevet den: 14-December-2008 kl. 00:49
Jeg kigger selv på kameraer for tiden. Først var jeg opsat på D40. Så fik jeg et tilbud på et helt nyt D60 inkl SB400 flash og andre småting til en pris af 3550kr. Så begyndte jeg også at kigge på andre kameraer såsom Sony A300 og Canon 1000D.
Jeg tror det ender med at jeg vælger Sony A300, som kun koster 3300kr og den drejelige display lader til at være ret praktisk til fx macro plus huset har billedestabilisering, så man kan vist få diverse linser noget billigere end hvis man skulle have dem til Canon eller Nikon, hvor der ikke er billedestabilisering i huset.
Nu mangler jeg bare at finde ud af om jeg synes A300 er for stort, så må lige forbi en forretning og prøve at holde det. Kommentarer modtages gerne
Det er mit første DSLR kamera. Jeg er ikke i tvivl om hvilket jeg vælger, så vil jeg være tilfreds, men man vil jo gerne have mest for pengene.
|
Skrevet den: 14-December-2008 kl. 10:03
Hvis man gerne vil have LV, er Sony implementeringen den bedste (foruden Olympus, som jeg mener 'opfandt' denne måde at lave LV på). Nu er det bare sådan, at det går ud over den alm. OVF når man bygger kamera'et på den måde - så forvent ikke den største og klareste af slagsen her. Den bedste OVF bruger et stort pentaprisme (som også koster kassen) - sådan et sidder der på mit a700, og det har jeg brug for til især min 135mm. STF - et meget eksotisk objektiv, der kun fungerer med MF (men har verdens bedste bokeh).
Du skal også vide, at Sony minimerer støjundertrykkelsen i kamera'et - for at man selv kan gøre det meget bedre på PC'en, med et NR program som Noiseware eller NeatImage. Dette dog mest ved brug af højere ISO, mere end 800. Jo mere manipulation der sker i selve kamera'et - jo færre muligheder har man for selv at vælge. Hvis man så også bruger RAW (gør jeg selv), får man endnu flere muligheder, men det er en anden snak.
Jeg vil lige understrege, at det ikke skal opfattes sådan at jeg tror det kun er Sony, der kan lave kamera'er i dag - man snyder bare sig selv, hvis man tror det hele drejer sig om Canon og Nikon...
Mvh. Poul
|
Skrevet den: 14-December-2008 kl. 15:26
Hej alle
Tak for alle de gode indlæg nu vil jeg vurdere hvad jeg vil købe.
Måske et begynder kamere for så kan jeg finde ud af om jeg kommer til at bruge det.
Hilsen cand.mal
|
Skrevet af: HarBrug for 32
Skrevet den: 16-Januar-2009 kl. 19:40
hej cand mal
fik du købt et kamera og i så fald hvilket og hvad syntes du om det?
------------- Blue is the Colour!
SHUBIDUA: Hvis jeg havde penge så skulle I bare se...
|
Skrevet den: 16-Januar-2009 kl. 21:05
[QUOTE=HarBrug for 32] hej cand mal
fik du købt et kamera og i så fald hvilket og hvad syntes du om det?
|
Skrevet den: 16-Januar-2009 kl. 21:13
Cand.Mal skrev:
[QUOTE=HarBrug for 32]hej cand mal
fik du k�bt et kamera og i s� fald hvilket og hvad syntes du om det? |
Hej Quote Jeg købte et nikon D 40 for jeg ville se hvor meget jeg fik det brugt for så kan jeg altid købe et større kamera der kan mere. Men er tilfreds med det. Hilsen cand.mal
|
|