Print side | Luk vindue

UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50723
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 01:02


Emne: UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
Skrevet af: Bjerrehuus
Emne: UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 13:56
For 3 uger siden, snakkede jeg med min gamle far - da han lige skulle fortælle mig omkring en graverende fejl, på hans fjernsyn. Fejlen bestod i, at alle farver var blevet forvrænget og der kunne gå et par timer før farverne blev gode igen. Det lød i mine ører som et typisk eksempel, på et panel som er ved at stå af(efter 1½ år brug). Jeg rådede ham til, at fejlsøge på kabler og output enheder, men fejlen kunne også ses, i tv'et menuer.
Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Da min far købte sit tv for 1½ år siden, var det et samsung le40m71b. Jeg fik nogenlunde samtidig en god sjat penge tilbage i skat, og besluttede mig for, at jeg også ville købe et fladskærmstv. Så jeg købte det samme, dog fra befro.dk helt samme model le40m71b.

Nu tror I sikkert at jeg prøver at tage fusen på Jer, men LUR mig, om mit fjernsyn, 1½ år efter køb, næsten NØJAGTIG samme tid som med min fars, får samme fejl på mit tv(det skete i går, piv).

Jeg havde ligesom han, INGEN anelse om, at jeg handlede en parallelimporteret vare.(product code bagpå slutter med xce..).

Jeg beklager den lidt lange forhistorie og skal nok komme til sagen nu. HVAD FANDEN kan jeg gøre?? Jeg har sgu ikke penge til bare lige at fise ud og købe et nyt - og kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig? Er lovgivningen bare så skidt sat sammen?

Det skal dog siges, at jeg ikke har talt med befro.dk endnu, og de selvfølgelig har muligheden for at overraske mig positivt. Jeg tvivler dog, når jeg kan se hvordan wupti håndterer parallelimport.

Hvordan kan et så etableret brand som samsung, tillade deres logo på en så skidt vare og så fraskrive sig ansvaret, bare fordi det kommer fra en anden verdensdel? Jeg fatter det simpelthen ikke..

Jeg håber virkelig, at der findes nogle gode råd fra jer, for de er dyre lige for tiden



Svar:
Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:00
Nej han skal reklamerer over skærmen uanset hvor forhandleren har købt den skal de efterleve dansk købelov hvis de er en dansk baseret forhandler og der har man 2 års reklamationsret.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:03

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

...kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig? Er lovgivningen bare så skidt sat sammen?

Du er desværre kommet i den vildfarelse, som så mange andre, at parallelimport er noget farligt noget. Det er det bare ikke! Retstillingen er præcis den samme, uanset om der foreligger parallelimport. Købeloven finder anvendelse.

Din far og dig har derfor den almindelige 2 årige reklamationsret, så i skal kontakte jeres forhandlere og reklamere over problemet.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:04

Parallel-import eller ej, så har du to års reklamationsret på begge tv, så du skal på ingen måde lade dig spise af med en undskyldning om parallel-import, hverken fra Befro eller fra Wupti.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:07
Det er vist en tur over FKN med Wupti, det er viste ikke ført gang at Wupti
har lavet dette nummer, desværre kan der gå op til et år før at FKN har
færdig behandlet en sag.

Det er jo ikke sikke at Wupti efterlever FKN afgørlser (og de behøves ikke
gør det), od så er de 12.000 kr. tabt.


Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:14
Det er ligegyldigt om tv'et er parallelimporteret, du og din far har altid 24 måneders reklamation ifølge dansk lovgivning.

Så til lidt reklame. Køb et Panasonic tv i stedet for.
Der var problemer med G10 plasma panelet, normalt er det ikke god reklame, men mit panel fik fejlen efter godt 1 år (en streg ned midt i billedet) og det blev skiftet uden brok.
En kammerats panel stod så af efter 26 måneder (Læs: efter reklamationsperioden), svaret fra Panasonic var:
"Vi ved godt at der var nogle problemer med modellen, det bliver naturligvis skiftet uden regning."
Det tog 1½ uge, så havde han tv'et tilbage, se det er service.

Damn svar kommer hurtigt herinde


Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 14:32
Det der skræmmer mig er, at begge tv'er får samme fejl på nogenlunde samme tid! Jeg har selv haft et Samsung plasma tv som gik i stykke efter kun ca. 3,5 år, så jeg holder mig personligt fra Samsung indtil videre.
(Undskyld lidt off-topic, vil bare lige dele mine erfaringer )


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 15:19
Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..


Skrevet af: niepe
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 16:02

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Du hav vel også højest tabt den værdi dit TV reprensentere? (MAX 4000-5000  kr)



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 16:20

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:



Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

Ja - hvis den ikke skulle dække dét, hvad skulle den så?



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Langemor84
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 16:42

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..

Bare lige et råd:

Lad være med at fare mod Befro med lovgivning og reklamationsret.... Prøv bare at spørge dem pænt  Hvis de har god service hvilket jeg har indtryk af de har, så skulle der ikke være nogen problemer.



Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Du skriver om "Wuptis glansnummer" uden at fortælle, hvad du mener hermed.

Hvad har din far helt præcis fået at vide, da han tog kontakt til dem?

Skal vi forstå det sådan, at Wupti har svaret, at din far ikke har nogen reklamationsret, fordi TV'et er parallelimporteret?




Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Du skriver om "Wuptis glansnummer" uden at fortælle, hvad du mener hermed.

Hvad har din far helt præcis fået at vide, da han tog kontakt til dem?

Skal vi forstå det sådan, at Wupti har svaret, at din far ikke har nogen reklamationsret, fordi TV'et er parallelimporteret?




Njah, jeg er ikke 100% sikker på hvad der eksakt blev sagt, men i retning af at de kun ydede 1/2 års garanti på fjernsynet, da det er parallelimporteret.


Skrevet af: Slipknot
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 18:25

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.



Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.



Interessant, hvad siger I andre til den udlægning?


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 19:18

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel.

Helt korrekt! Men ved forbrugerelektronik må det nok antages, at være konstrueret til at holde i mere end to år, hvorfor mangler må formodes at have været der fra start, medmindre forbrugeren har håndteret produktet forkert.

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start.

Absolut forkert! Der er en to årige reklamationsret på fabrikationsfejl/mangler. De første 6 måneder, er der en formodningsregel, der foreskriver, at mangler fremkommet i denne periode, antages at have været der ved levering. Altså er det sælgeren der skal bevise det modsatte. Det har intet med garanti at gøre.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: niepe
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.

Hvorfor så ikke bare sige 2 års garanti...Så slipper man for en masse bøvl men "kreative" forhandlere og unødige sager i diverse klagenævn...



Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 20:27

Fordi garanti er noget der stiller dig bedre end købeloven fordrer.

Garanti er ikke en defineret størrelse.



Skrevet af: niepe
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.

klippet fra :

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/2/ - http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/2/

Købers bevisbyrde

Hvis en fejl viser sig senere end 6 måneder efter leveringen, er det forbrugeren, der skal bevise, at fejlen eller dens årsag var til stede på leveringstidspunktet.

Fejl, der har været til stede på leveringstidspunktet, er fx fabrikations- eller materialefejl. 

Hvis sagen behandles af Forbrugerklagenævnet, kan nævnets sagkyndige ved en undersøgelse af varen afklare, om fejlen var til stede på leveringstidspunktet.

Faldt lige over denne:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=86 - http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=86

Så Otto har vist taget denne diskussion mindst 1 gang før ..



Skrevet af: niepe
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 20:35
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Fordi garanti er noget der stiller dig bedre end købeloven fordrer.

Garanti er ikke en defineret størrelse.

Netop.. Jeg ville helt klart foretrække 1 års garanti i stedet for de 2 år elastik replamations ret.....

Var der forresten ikke 1 års garanti på alt inden denne lovændring i 2002?



Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 20:44
Ikke lovmæssigt. Garanti har altid været noget forhandlerne frivilligt har givet.

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 22:28
Dengang vi havde 12 måneders reklamationsret var vi dårligere stillet end i
dag hvor vi har 24 måneder (dobbelt op) med de første 6 måneder under en
formodningsregel (bonus).

Så det er rent guf til os forbrugere at vi blev bedre stillet rent lovmæssigt
set.

Så som svar til dig niepe: Nej dengang var der 12 måneders reklamationsret,
altså en væsentlig ringere sikring end i dag.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 22-November-2008 kl. 22:53
For lige at præcisere:
Før lovændringen havde køber bevisbyrden i alle 12 måneder.

Nu har sælger bevisbyrden de første 6 måneder, og derefter har køber bevisbyrden de næste 18 måneder.

Men som det vist allerede tidligere er skrevet i tråden, er forskellen ikke så stor i praksis. Ryger en sag i Forbrugerklagenævnet, vil en sagkyndig undersøge varen, og så vil hans udtalelse som regel blive lagt til grund.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 00:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Njah, jeg er ikke 100% sikker på hvad der eksakt blev sagt, men i retning af at de kun ydede 1/2 års garanti på fjernsynet, da det er parallelimporteret.


Hvis du kunne få det udsagn på skrift, er det lige til forsiden på Ekstrabladet!! En mere åbenlys misforståelse af købeloven kan man næsten ikke forestille sig.


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...

Kunden var stillet bedre end efter Købeloven med den omtalte garanti.


Skrevet af: Alland82
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 10:34

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var så normalt tidligere, at forhandlere gav 1 års garanti (i "kvalitet" svarende til de 6 måneders formodningsret, dvs., der blev ikke stillet spørgsmål ved en fejl), men da folketinget vedtog EU-direktivet om de 2 års reklamationsret trak de fleste forretninger denne service tilbage.


Problemet med ordet "garanti" er at der er en anden lov, markedsføringsloven, som kræver at forretningen skal stille kunden væsentligt bedre end købeloven hvis ordet garanti bruges. Derfor er "garanti" et lidt farligt ord...

Kunden var stillet bedre end efter Købeloven med den omtalte garanti.

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.. Lovmæssigt var man med de forhenværende 12 mdr. reklamationsret stillet dårligere, men mange forhandlere gav hvad der svarede til 12 mdr. formodningsperiode, som en ekstra service. Efter loven så blev ændret, blev dette for mange ændret til de 6 mdr. som loven i dag foreskriver.

I det konkrete eksempel med Samsung tv'et, er det min vurdering at reklamationsretten skal dække for rep., da man jo må antage at det er en produktionsfejl, eftersom den samme fejl er set på flere tv. Problemet med parallel import kan jo så opstå, hvis forhandlerens leverandør ikke vil betale, så forhandleren selv skal punge ud for reperationen.. Lovmæssigt er det samme situation for dig, men det er her forhandlerens ærlighed/service skal stå sin prøve..

//Allan



-------------
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.

...og det fortsætter du så med.

Denne del af diskussionen gik på, om man efter Markedsføringsloven kunne tillade sig at anvende ordet Garanti i en situation, hvor den oprindelige Købelov lagde bevisbyrden på køber i alle 12 måneder, men sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

Jeg kan ikke rigtigt se, at du addresserer det spørgsmål. Du berører det indirekte, men det er jo netop, hvad man ofte gør, når man snakker forbi hinanden.


Skrevet af: enand
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 12:53

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Jeg tror der i ovenstående bliver snakket lidt forbi hinanden.

...og det fortsætter du så med.

Denne del af diskussionen gik på, om man efter Markedsføringsloven kunne tillade sig at anvende ordet Garanti i en situation, hvor den oprindelige Købelov lagde bevisbyrden på køber i alle 12 måneder, men sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

Jeg kan ikke rigtigt se, at du addresserer det spørgsmål. Du berører det indirekte, men det er jo netop, hvad man ofte gør, når man snakker forbi hinanden.

Øhm...har jeg tabt tråden, eller hvad er det lige dén handler om?

Mvh.



Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 13:41
Ja tråden stikker lidt af...

Tråden handler omkring gode råd til mig, i min sag omkring et defekt tv og mulighederne for at få bedret fejlen.. Jeg bliver desværre lidt rådvild af de mange forskellige tolkninger, som vel nok også er et udtryk for en noget vag lovgivning/overholdelse på det område..


Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 13:56
Du har nok ret Bjerrehuus, der er nemlig "vag lovgivning/overholdelse på
det område", der gør at nogle butikker omgår love, ude at dette få nogle
konsekvent for dem ud over dårlig reklame, og forbrugerklagenævnet er
ikke til meget hjælp, plus deres sag tid, er alt, alt for lange og deres
afgørelse ikke er binde.

Og vi ville ikke havde denne debat, hvis denne lovgivning var lavet til
forbrugers fordel, og ikke som nu til de forretningsdrivende fordel.


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af enand enand skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Denne del af diskussionen gik på

Øhm...har jeg tabt tråden, eller hvad er det lige dén handler om?

Mvh.


Bemærk, at jeg skrev "denne del af diskussionen". Altså ikke hele tråden, men den sidediskussion, som jeg var indblandet i. Jeg kan lige summere op:

Heartware:
Under den gamle købelov var det almindeligt ud over købelovens bestemmelser at give 12 måneders garanti, hvor sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden.

JesperLund:
Pas på med ordet "Garanti". Det er ifølge Markedsføringsloven kun tilladt at bruge, hvis køber stilles væsentligt bedre end Købeloven.

Mig selv:
Jamen, det var jo netop også en forbedring, at sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden, mens købeloven pålagde køber bevisbyrden.

Alland82 citerer derefter mig, men skriver en masse, som ikke forholder sig til den bestemmelse i Markedsføringsloven, som JesperLund og jeg diskuterer.

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jeg bliver desværre lidt rådvild af de mange forskellige tolkninger, som vel nok også er et udtryk for en noget vag lovgivning/overholdelse på det område..

Jeg synes da, at du har fået flere soleklare svar:
Du og din far har begge 24 måneders reklamationsret.

Da TV'ene er ældre end 6 måneder, har I godt nok principielt bevisbyrden for, at I ikke selv har forårsaget fejlen, men det skal I ikke bekymre jer om. Hvis I skriver en klage til Forbrugerklagenævnet, sender de en sagkyndig ud, og så vil hans vurdering blive lagt til grund for afgørelsen.

Jeg vil gerne tilføje, at reklamationsretten ikke er noget, man kan aftale sig ud af i et forbrugerkøb. Så selv hvis sælger før handelen havde informeret jer om, at han kun ville give 6 måneders reklamationsret på grund af parallelimport, ville det ikke have hjulpet ham - sandsynligvis tværtimod, da det bare havde fået Forbrugerklagenævnet til at se rødt.



Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 23-November-2008 kl. 14:35

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jamen, det var jo netop også en forbedring, at sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden, mens købeloven pålagde køber bevisbyrden.

Markedsføringsloven stiller krav om, at hvis sælgeren benytter ordet garanti, skal dette give forbrugeren en væsentlig bedre retstilling end købeloven. Hvorvidt en påtagelse af en bevisbyrde er en væsenlig forbedring af forbrugerens retstilling er tvivlsomt og har netop været diskutteret af forbrugerombudsmanden - desværre uden en endelig konklussion.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 24-November-2008 kl. 14:54

Jeg synes lige at jeg vil informere, omkring min første samtale med forhandleren, hvor jeg ønsker tv'et repareret/ombyttet.

Jeg skal først lige sige, at det har været en kæmpe hjælp, at I har klædt mig på til opgaven - priceless!

Anywho, jeg kontaktede dem og fortalte at jeg havde et tv som var gået i stykker. Han spurgte til, om det var under 24 måneder gammel, jeg svarede ja. Så bad han mig oprette en RMA sag og sende fjernsynet til dem. Så var det jo, at jeres råd kom på banen..

Jeg sagde at det mente jeg nu var deres ansvar, taget produktets størrelse og vægt i betragtning, kort pause og derefter accept. Så ville han sørge for afhentning, hvis jeg pakkede tv'et ned i originalemballagen. Så sagde jeg, at den havde jeg ikke, og at det nok heller ikke helt kunne forventes af mig.

Så snakkede vi lidt frem og tilbage, omkring hvordan faen vi skulle skaffe sådan en kasse.. Han sagde dog så, at jeg skulle oprette en RMA sag og sende RMA nummeret i en mail til deres support, med en kommentar omkring ovenstående problemstilling og så ville han finde ud af noget..

Så umiddelbart, virker det som en yderst professionel indstilling til at varetage problemet, omend en lille bøvs, ved at jeg ikke gør det beskidte leveringsarbejde for dem

Bliver spændende at se, hvad der kommer ud af sagen..

kopi af brevet:

"Fejl:

Panelfejl

Efter et skiftende antal timers brug af fjernsynet, forvrænger faverne helt ekstremt.

Til tider kan fejlen fremskyndes/fremprovokeres af at skifte farveindstillinger. Der er testet med flere forskellige signalkilder: Analog signal, dvb-c boks, DVD afspiller, playstation 3 og flere forskellige typer kabler. Der er fejlsøgt sammen med Samsung support, som ligeledes konkluderer det til en panelfejl.  

Det kan nævnes, at det første fjernsyn jeg modtog fra Jer, også var fejlbehæftet med en panelfejl. Min far, som ejer helt samme størrelse og modeltype fjernsyn, har ligeledes fået panelfejl på sit.
Jeg har taget billeder og videofilm som bevis, hvis dette ønskes fremsendt, såfremt reparatør e.l. ikke ønsker at bruge X antal timer på fejlsøgning(da fejlen som nævnt opstår efter flere timer).
 

Jeg synes at jeres service indtil videre, har været særdeles tilfredsstillende og er altid blevet mødt med et smil i stemmen ved telefonisk henvendelse til jeres supportere. Jeg håber og tror, at dette også vil gøre sig gældende for håndteringen af ovenstående.

Med venlig hilsen

Jacob Bjerrehuus"

 



Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 24-November-2008 kl. 15:54
Det der er meget springende i det her er at forhandlerne IGEN IGEN IGEN prøver at få forbrugerne til at påtage sig deres pligter og det er bare så skræmmende og dårligt i mine øjne, fint nok han "giver sig" når du fortæller ham reglerne men det burde jo være omvendt, ham der behandlede dig som du har krav på uden du skulle bede om det.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 24-November-2008 kl. 19:00
Jeg er virkelig også spændt på hvad der sker.. Burde jeg have skrevet/gjort noget anderledes end hvad jeg har vist ovenfor?


Skrevet af: Smurf
Skrevet den: 24-November-2008 kl. 19:17
Syntes nu det er meget præcist som sådan du har skrevet i dit brev.

-------------
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
http://www.itrends.dk - Itrends.dk


Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 24-November-2008 kl. 19:26
Nu ved jeg at bærbare computere sjældent bliver repareret når de er over 1år da man ikke kan definere en fejl for slid/udenfrakommende skade osv eller om der er tale om en teknisk fejl. så der giver reklamationen intet at forholde sig til.


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 26-November-2008 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jamen, det var jo netop også en forbedring, at sælger frivilligt påtog sig bevisbyrden, mens købeloven pålagde køber bevisbyrden.

Markedsføringsloven stiller krav om, at hvis sælgeren benytter ordet garanti, skal dette give forbrugeren en væsentlig bedre retstilling end købeloven. Hvorvidt en påtagelse af en bevisbyrde er en væsenlig forbedring af forbrugerens retstilling er tvivlsomt og har netop været diskutteret af forbrugerombudsmanden - desværre uden en endelig konklussion.

Mr. Sandal aka. the good samaritan - jeg har lige et teoretisk spørgsmål.

Konklusionen på min behagelige samtale med befro, var at de ville fremskaffe en kasse, til emballering af produktet til deres afhetning. Uden at skulle male fanden på væggen og være en gennemsyret pessimist - vil jeg gerne være forberedt.

Hvorledes stiller loven mig, hvis og såfremt en sælger bevidst/ubevidst vælger at chikanere køber tidsmæssigt, i sin anskaffelse af korrekt emballage(hvis det giver mening). Man kunne måske spørge anderledes; Starter reparationen fra min kontakt/oprettelse af RMA sag ved sælger?

På forhånd tak



Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 26-November-2008 kl. 11:58

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Starter reparationen fra min kontakt/oprettelse af RMA sag ved sælger?

Ja. Forhandleren skal afhjælpe manglen inden rimelig tid, fra det tidspunkt, hvor køberen reklamere over manglen. Det har selvfølgelig betydning, hvor samarbejdsvillig køberen er, altså hvor hurtig sælgeren kan få adgang til produktet, men tidsfristen løber fra reklamationen.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 26-November-2008 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Starter reparationen fra min kontakt/oprettelse af RMA sag ved sælger?

Ja. Forhandleren skal afhjælpe manglen inden rimelig tid, fra det tidspunkt, hvor køberen reklamere over manglen. Det har selvfølgelig betydning, hvor samarbejdsvillig køberen er, altså hvor hurtig sælgeren kan få adgang til produktet, men tidsfristen løber fra reklamationen.

Fremragende. Jamen det fremgår jo tydeligt af min mail til sælger, at jeg er meget fleksibel.Super.

Tak for hurtigt svar!



Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 03-December-2008 kl. 09:23

Status:

Det er nu 8 dage siden, at reklamationen påbegyndte, ved at sælger skulle fremskaffe emballering til fragt af den defekte vare. Dette er endnu ikke lykkedes.

Halvvejs har jeg tilbudt køber, selv at fragte varen, såfremt sælger benytter sig af en ekstern reparetør med lokation i kbh området. Dette kunne iflg. ikke lade sig gøre (at bruge reparetør) da tv'et er parallelimporteret(!!!??) hvorfor det skulle sendes til Holland.. Suk..

Bliver spændende at se hvad der sker - for der sker ikke så skidemeget på min tv skærm, andet en farver og billede som kunne virke perfekt - hvis man er på syre og svampe



Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 22:14
Så er der nyt i sagen.

Jeg ringede til sælger i dag, da der nu var gået 14 dage, siden de sagde de ville skaffe emballage til fragt af den defekte vare. Jeg blev fejet af, af deres supporter om at det kunne tage lang tid at skaffe korrekt emballage. Jeg bad derfor om hans chef's navn og email så jeg kunne skrive en klage.

Det gjorde jeg så - og søreme så, om ikke der få timer efter, kom en mail fra supporteren om, at han nu havde fået fremskaffet korrekt emballage!! Ren magi! Nu afventer jeg så emballagen, så jeg kan pakke skidtet ned og få det afhentet af dem.

Egentlig burde jeg vel være glad over at der nu sker noget i sagen. Jeg kan bare ikke lade være med at være forbandet over, at jeg er nødt til at ringe så mange gange, brokke mig, og til sidst skrive en klage til en chef, før supporteren gider få fingeren ud - det er sgu da ærgeligt altså! Grænser sgu op til chikane..

Nå nyt følger, når jeg ved mere i sagen. Jeg har på fornemmelsen, at det ville være klogt at tage billeder af fjernsynets stand, inden afsendelse...


Skrevet af: Plex
Skrevet den: 26-December-2008 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Nu ved jeg at bærbare computere sjældent bliver repareret
når de er over 1år


Og slet ikke hvis det er en Apple computer....


Skrevet af: Plex
Skrevet den: 26-December-2008 kl. 10:33
Hej Bjerrehus

Jeg har haft samme TV, og panelet er brændt af 2 gange - sidste gang
brændte det dog helt af. Mærkelig nok siger Samsung DK, at de aldrig har
haft problemer med panelet på denne model - year right Samsung.

Ifølge mit værksted er panelet udgået - dvs dit TV er på vej i graven, hvis
ikke de kan finde et panel et eller andet sted!

Held og lykke med Wupti...

Aldrig mere Samsung til mig


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 26-December-2008 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Starter reparationen fra min kontakt/oprettelse af RMA sag ved s�lger?

Ja. Forhandleren skal afhj�lpe manglen inden rimelig tid, fra det tidspunkt, hvor k�beren reklamere over manglen. Det har selvf�lgelig betydning, hvor samarbejdsvillig k�beren er, alts� hvor hurtig s�lgeren kan f� adgang til produktet, men tidsfristen l�ber fra reklamationen.



Hej igen - og tak for hjælpen indtil videre, den har været uundværlig.

Jeg kan se nu på min RMA sag, at reklamationssagen har stået på siden 24. November. Det er altså over en måned. Jeg mindes at have læst lidt herinde, omkring begrebet inden for "rimelig tid", men kan forstå at det ikke er en konkret tid. Hvad er din vurdering - og hvad er mine muligheder herfra? Det er sgu frustrerende, ikke at have noget tv at glo på :(

Håber du/i kan hjælpe med et svar som jeg kan bruge i sagen.


Skrevet af: Stofa_Stupidity
Skrevet den: 26-December-2008 kl. 11:21
Hej Jacob.

Du kan læse disse gode vejledninger fra nettjek.dk:
http://nettjek.dk/?vis=vejledninger&emne=reklamationsret

Samt forbrugerombundsmandens hjemmeside som rent faktisk også er ganske brugbar, især deres klagekort er godt at have i pungen som en lille husker hvis der skulle blive problemer.
http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/FR04/Klagekort.pdf
http://www.forbrug.dk/klage/

Du burde også kunne finde nogle sager som henviser til lign sager som din som du så kan refere til og se hvad i "rimelig tid" er..

Held og lykke med det trælse projekt.


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 30-December-2008 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.


Interessant, hvad siger I andre til den udlægning?


Dette er ej korrekt. Det er aldrig dig, som kunde, der kommer til at stå som taber. Det er korrekt, at special-garantier (eg. Samsungs pixel-garanti) ikke gælder for parallelimporterede produkter. Reklamationsretten garanterer dig aldrig en reparation, men derimod retten til at reklamere over produktets funktion. Reklamationsretten kan ingen løbe fra.

Fejlen skal ikke nødvendigvis have været der fra starten af, men den skal derimod være kommet gennem normal brug.

Jeg har aldrig hørt om en forhandler der ikke ville sende et produkt ind til reparation, blot fordi det er en parallelimport. Skulle dette dog være tilfældet, kan du eventuelt blot selv tage fat i en af reparatørerne, Infocare eller Electronikcenteret. Disse skal nok være behjælpelige med behandlingen af din sag.

Et sidespørgsmål; hvor er TV'et købt?


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 30-December-2008 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af mhaahr mhaahr skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Oprindeligt skrevet af Slipknot Slipknot skrev:

Der står altså ingen steder at en butik bare partou skal reparere et produkt der er 1,5 år gammel. Du har efter købeloven 6 måneders fuld garanti, derefter har du 1,5 års reklamationsret hvor de skal bevises at fejlen har været der fra start. Det er rigtigt nogle forhandlere har været flinke og har kunnet hjælpe kunder hvis leverandøren ligeledes har hjulpet. Men i parralelimport sager vil Samsung selvfølgelig ikke hjælpe fordi det ikke er et produkt købt med deres garanti som er speciel for Norden.

Du skal som kunde hvis noget er meget billigere end andre steder, være på vagt overfor specielle forhold.


Interessant, hvad siger I andre til den udlægning?


Dette er ej korrekt. Det er aldrig dig, som kunde, der kommer til at stå som taber. Det er korrekt, at special-garantier (eg. Samsungs pixel-garanti) ikke gælder for parallelimporterede produkter. Reklamationsretten garanterer dig aldrig en reparation, men derimod retten til at reklamere over produktets funktion. Reklamationsretten kan ingen løbe fra.

Fejlen skal ikke nødvendigvis have været der fra starten af, men den skal derimod være kommet gennem normal brug.

Jeg har aldrig hørt om en forhandler der ikke ville sende et produkt ind til reparation, blot fordi det er en parallelimport. Skulle dette dog være tilfældet, kan du eventuelt blot selv tage fat i en af reparatørerne, Infocare eller Electronikcenteret. Disse skal nok være behjælpelige med behandlingen af din sag.

Et sidespørgsmål; hvor er TV'et købt?


Det vil jeg undlade at svare på, indtil videre..
Dog har JEG et sidespørgsmål ; Jeg oprettede RMA sagen d.24 november. Hvornår vil i mene at jeg har ventet for længe, og derfor bør kontakte sælger vedr. ophævelse af købet?


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 30-December-2008 kl. 21:16

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Hvornår vil i mene at jeg har ventet for længe, og derfor bør kontakte sælger vedr. ophævelse af købet?

Du har på nuværende tidspunkt ventet over 5 uger, hvilket i langt de fleste tilfælde, vil være tilstrækkeligt til at hæve købet. I din reklamationssag er dele af reklamationsperioden beliggende på helligdage (jul og nytår), hvilket gør, at forhandleren har længere tid til at afhjælpe manglen. Jeg vil derfor råde dig til minimum at vente til den 12. januar 2009, da der på dette tidspunkt er gået 5 uger uden helligedage.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 30-December-2008 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Hvornår vil i mene at jeg har ventet for længe, og derfor bør kontakte sælger vedr. ophævelse af købet?

Du har på nuværende tidspunkt ventet over 5 uger, hvilket i langt de fleste tilfælde, vil være tilstrækkeligt til at hæve købet. I din reklamationssag er dele af reklamationsperioden beliggende på helligdage (jul og nytår), hvilket gør, at forhandleren har længere tid til at afhjælpe manglen. Jeg vil derfor råde dig til minimum at vente til den 12. januar 2009, da der på dette tidspunkt er gået 5 uger uden helligedage.



Ja det lyder som en rigtig god plan.. Tak for det! Ville det være endnu bedre, at skrive det til chefen for support-afdelingen, så de trodsalt har en deadline at løbe efter?


Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 31-December-2008 kl. 00:06
Ved ikke om det har været oppe, men hvor har du indleveret TV'et til rep henne? Hvor er det købt?


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 31-December-2008 kl. 00:09

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Ville det være endnu bedre, at skrive det til chefen for support-afdelingen, så de trodsalt har en deadline at løbe efter?

Det kommer vel an på, om du ønsker at få din skærm tilbage eller du egentlig er mest interesseret i at få handlen hævet og hermed dine penge tilbage. Hvis det sidste er tilfældet, så vil jeg bestemt ikke skrive til forhandlere før du ønsker at hæve.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 07-Januar-2009 kl. 10:07

Til info:

Snakkede i dag med forbrugerklagenævnets hotline.. Super dygtig og kompetent hjælp derfra. På baggrund af deres råd, kom der følgende mail ud af det, til sælger:

Leveringspåkrav: 

Hej XXX, 

Siden jeg d. 24/11 2008 oprettede RMA sagen vedr. fejlen på mit fjernsyn, er der nu gået(fratrukket diverse julehelligdage mm) ca. 5 uger, uden løsning på sagen.

Undervejs i forløbet, har jeg tilbudt Jer flere forskellige løsningsmodeller for at fremskynde processen. Uden held. 

Efter rådgivning fra forbrugerklagenævnet gør jeg derfor hermed opmærksom på, at jeg ønsker handlen hævet, hvis ikke der er blevet fundet en løsning på problemet senest 14/1 2009. 

Såfremt I ikke finder frem til en løsning inden fristens udløb og videre nægter at ophæve købet, vil jeg oprette en klagesag ved forbrugerklagenævnet.

Venlig hilsen

xxx



Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-Januar-2009 kl. 10:58

En klar, tydelig og fair formuleret skrivelse. Så ved du havd du har at rette dig efter. Det er sådan det skal være.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 07-Januar-2009 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

En klar, tydelig og fair formuleret skrivelse. Så ved du havd du har at rette dig efter. Det er sådan det skal være.

 

Tak for det.. Der kom et hurtigt svar - som er SÅ symptomatisk for sælgers manglende evne i denne sag, til at se sagen fra kundens side af :( :( :(

Sælgers svar:

"

Hej xxx

Jeg kan se at vi har modtaget dit tv den 17/12 netop som service centrene gik på juleferie, så jeg kan allerede nu sige at jeg tvivler på de kan nå at rekvirere

en eventuel reservedel samt sende dit tv retur på under 14 dage.

 Såfremt forbrugerklagenævnet har rådgivet dig i den retning over en højtid, kan jeg kun sige at sagen har ringe vilkår i mine øjne. Du skal være velkommen til viderebringe dette til forbrugerklagenævnet.   

Giv os en chance for at modtage den første status fra service centret, så vi har noget at forholde os til.

 Med venlig hilsen / Best regards


xxx

MD"

mit svar:

Hej igen, 

Reklamationen påbegyndes rent juridisk(JF forbrugerloven) når sælger gøres opmærksom på problemet. At I så har haft svært ved at fremskaffe emballage(14 dage) er jeres problem/ansvar.  

Du argumenterer for, at jeg skal prøve at se sagen fra jeres side, hvilket jeg mener at jeg faktisk gør – ved netop at fratrække jul/helligdage, samt at have tilbudt jer mange forskellige typer hjælp i forløbet. Jeg synes ærlig talt, at det ville klæde dig/jer at se sagen fra min side af, hvilket ikke sket på noget tidspunkt i hele dette forløb. Jeg har ikke haft mulighed for at benytte mit fjernsyn i over 5 uger, fra hvor jeg gjorde jer opmærksom på, at det var i stykker.  

Mit leveringspåkrav står fortsat ved magt. Har du evt. overvejet andre løsningsmodeller/tilbud til mig for at få afsluttet sagen på behørig vis?

Med venlig hilsen

xxx"



Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 07-Januar-2009 kl. 11:55

Nyt svar. Jeg er målløs....  Jeg mener nu at jeg har givet dem alle mulige chancer for at imødekomme en bare tilnærmelsesvis fair service, uden held. Så jeg kan gøre opmærksom på, at forretningen er Befro.dk - jeg kan på det KRAFTIGSTE fraråde alle fra at gøre forretning med dem.

Iøvrigt, er mandes "fortolkning" i direkte strid med lovgivningen..

"Hej xxx 

Jeg er ikke enig i deres fortolkning, vi kan ikke påbegynde en sag før varen er i vores hænder.

 

Såfremt du føler trang til at føre en sag ved forbrugerstyrelsen så skal du være velkommen til dette. Men det ændrer

Ikke ved min holdning, jeg kan på ingen måde træffe en afgørelse i en sag før servicecentret har fremsendt status på

produktet.

 

Vi har bedt dem fremskynde sagen, det er det bedste jeg kan gøre.  

Med venlig hilsen / Best regards


xxx


Befro ApS
Soendergade 74
DK-8000 Aarhus C"

 



Skrevet af: tjgrindsted
Skrevet den: 30-Januar-2009 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Nyt svar. Jeg er målløs....  Jeg mener nu at jeg har givet dem alle mulige chancer for at imødekomme en bare tilnærmelsesvis fair service, uden held. Så jeg kan gøre opmærksom på, at forretningen er Befro.dk - jeg kan på det KRAFTIGSTE fraråde alle fra at gøre forretning med dem.

Iøvrigt, er mandes "fortolkning" i direkte strid med lovgivningen..

"Hej xxx 

Jeg er ikke enig i deres fortolkning, vi kan ikke påbegynde en sag før varen er i vores hænder.

Såfremt du føler trang til at føre en sag ved forbrugerstyrelsen så skal du være velkommen til dette. Men det ændrer

Ikke ved min holdning, jeg kan på ingen måde træffe en afgørelse i en sag før servicecentret har fremsendt status på

produktet.

Vi har bedt dem fremskynde sagen, det er det bedste jeg kan gøre.  

Med venlig hilsen / Best regards


xxx


Befro ApS
Soendergade 74
DK-8000 Aarhus C"

 

Hej Bjerrehuus

Har fulgt denne tråd lidt og synes du skal have sandheden.
1. Håber du til en anden gang tænker over hvor du køber dine vare...

Og hvorfor så det...jo som mange skriver så har du ret til 24 mdr. reklamationsret, men reklamationsret er jo ikke garanti, reklamationsret betyder at du skal kunne bevise at din vare havde fejlen fra købs dato af, kan du ikke det så er butikken ikke forpligtet til at gøre noget somhelst..det betyder at hvis sælger har fået produktet fra Holland og du så køber det som import så har sælger kun 3 mdr. garanti i.flg. hollansk lov, men DE SKAL følge dansk lov så de giver dig selvf. 6 mdr. garanti og de sidste 18 mdr. som reklamationsret, på den måde holder de sig til dansk lov men heller ikke mere.....derfor kunne det en anden gang være en ide at give lidt ekstra for varen og købe den ved en dansk ekspert evt. Fona/Expert mm. for disse butikker har en aftale med diverse leverandører at de evt. giver 1 års garanti og 1 års reklamationsret og snakker vi samsung som her så kan de tilbyde hele 2 års GARANTI ikke reklamationsret, så du er altså bedre stillet ved at købe fra en dansk butik som ikke impoterer vare fra et andet land.

JA det er billigere som import...men for fanden hvorfor stille sig dårligere ang. garanti og service, ved at købe ved en internet butik så skal du også stå for forsendelse til denne ang. service mm.

Men med det nye DVB-T/C vil man heller ikke se så mange import vare mere (tv mm.) da de produkter der høre til det danske markede KUN vil kunne fåes gennem deres danske lager, det betyder at hvis man skal have en samsung til det danske net som virker 100% så skal det være gennem Samsung Danmark og der kan sådan nogle som Wupti mm. ikke få deres vare, derfor er det altid en selvfølge at deres vare ikke med garanti kan bruges herhjemme uden at man skal have en boks mm. ved siden af.

Jeg må sige jeg har ikke ondt af dig men griner heller ikke min røv i ...... for jeg synes sku der mangler info om dette område så andre ikke havner i samme fælde som dig.... men lykke til.



Skrevet af: tjgrindsted
Skrevet den: 31-Januar-2009 kl. 00:09

du kan læse lidt her om købeloven her kan du også se at Bevisbyrden i reklamationsretten er alene forbrugeren og også forbrugerens ansvar at sende en evt. reklamation som anbefalet brev eller få en kvittering omkring indlevering så hvis du ikke har noget på at de har fået varen før den 17/12 jamen så har du ikke indleveret den før den dato.

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=433 - http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=433



Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 31-Januar-2009 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af tjgrindsted tjgrindsted skrev:

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Nyt svar. Jeg er målløs....  Jeg mener nu at jeg har givet dem alle mulige chancer for at imødekomme en bare tilnærmelsesvis fair service, uden held. Så jeg kan gøre opmærksom på, at forretningen er Befro.dk - jeg kan på det KRAFTIGSTE fraråde alle fra at gøre forretning med dem.

Iøvrigt, er mandes "fortolkning" i direkte strid med lovgivningen..

"Hej xxx 

Jeg er ikke enig i deres fortolkning, vi kan ikke påbegynde en sag før varen er i vores hænder.

Såfremt du føler trang til at føre en sag ved forbrugerstyrelsen så skal du være velkommen til dette. Men det ændrer

Ikke ved min holdning, jeg kan på ingen måde træffe en afgørelse i en sag før servicecentret har fremsendt status på

produktet.

Vi har bedt dem fremskynde sagen, det er det bedste jeg kan gøre.  

Med venlig hilsen / Best regards


xxx


Befro ApS
Soendergade 74
DK-8000 Aarhus C"

 

Hej Bjerrehuus

Har fulgt denne tråd lidt og synes du skal have sandheden.
1. Håber du til en anden gang tænker over hvor du køber dine vare...

Og hvorfor så det...jo som mange skriver så har du ret til 24 mdr. reklamationsret, men reklamationsret er jo ikke garanti, reklamationsret betyder at du skal kunne bevise at din vare havde fejlen fra købs dato af, kan du ikke det så er butikken ikke forpligtet til at gøre noget somhelst..det betyder at hvis sælger har fået produktet fra Holland og du så køber det som import så har sælger kun 3 mdr. garanti i.flg. hollansk lov, men DE SKAL følge dansk lov så de giver dig selvf. 6 mdr. garanti og de sidste 18 mdr. som reklamationsret, på den måde holder de sig til dansk lov men heller ikke mere.....derfor kunne det en anden gang være en ide at give lidt ekstra for varen og købe den ved en dansk ekspert evt. Fona/Expert mm. for disse butikker har en aftale med diverse leverandører at de evt. giver 1 års garanti og 1 års reklamationsret og snakker vi samsung som her så kan de tilbyde hele 2 års GARANTI ikke reklamationsret, så du er altså bedre stillet ved at købe fra en dansk butik som ikke impoterer vare fra et andet land.

JA det er billigere som import...men for fanden hvorfor stille sig dårligere ang. garanti og service, ved at købe ved en internet butik så skal du også stå for forsendelse til denne ang. service mm.

Men med det nye DVB-T/C vil man heller ikke se så mange import vare mere (tv mm.) da de produkter der høre til det danske markede KUN vil kunne fåes gennem deres danske lager, det betyder at hvis man skal have en samsung til det danske net som virker 100% så skal det være gennem Samsung Danmark og der kan sådan nogle som Wupti mm. ikke få deres vare, derfor er det altid en selvfølge at deres vare ikke med garanti kan bruges herhjemme uden at man skal have en boks mm. ved siden af.

Jeg må sige jeg har ikke ondt af dig men griner heller ikke min røv i ...... for jeg synes sku der mangler info om dette område så andre ikke havner i samme fælde som dig.... men lykke til.

Nu kan man jo til en hver tid vælge,at se sit Tv som en monitor, og supplere  med sat box, eller Yousee-box, -og i så fald er man uafhængig af diverse unødige bekymringer mht interne tunere osv.

Lngt de fleste defekter på et elektronikprodukter opstår i starten, - altså er selv en kort garantiperiode faktisk lang nok . .

Hvis prisen er rigtig : KØB I UDLANDET - no problems !

 



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 31-Januar-2009 kl. 00:52

Reklamationsretten er ligeglad med om det er parallelimport eller ej. Rent juridisk er du ikke bedre stillet bare fordi det kommer fra en dansk leverandør.

Ja man har bevisbyrden efter de første 6 mdr. men man går også ud fra at f.eks. et fjernsyn kan holde de 2 år så de skal reparere det.

De har jo ikke fået varen før den 17/12 men det har ingen betydning når tiden tæller fra man opretter RMA sagen altså fra den 24/11. Er ret sikker på at Bjerrehuus har bevis for at have oprettet sagen den dag. Han har i hvert fald snakket med forhandleren i dagene efter.

Syntes desuden der et rimeligt at sagen starter der ellers var det et oplagt sted hvor forhandleren kunne trække sagen ud.

 



Skrevet af: tjgrindsted
Skrevet den: 31-Januar-2009 kl. 18:54

@ Lennon
Det har du ret i ang. monitor men hvorfor ikke have en skærm hvor det alligevel er indbygget i !? men dette skulle ikke ændre folks syn på hvad de vil, nu er jeg i branchen og ved at man er bedre stillet, men igen det kommer an´ på hvad man kigger efter.... og ja de fleste fejl kommer typisk indenfor de første 4-6 mdr.

@ Jacob P
Det skal de ikke hvis de har impoteret varen så skal de kun kigge på det og har de grund til at afvise vare som RMA så kan de til hver en tid gøre det, det er atypisk man ser dette fra en dansk butik for de har noget at leve op til og vise de er bedre end kong/kollegaen derfor hjælper mange danske butikker selvf. i de 2 år. men man kan faktisk ikke kræve de skal lave det, de skal kigge på det ja og mener de det er kundens skyld så skal de ikke lave det, men mener de at fejlen nok godt kunne skyldes en for dårlig lodning mm. så bør de lave det og det gør de fleste også.

 

synes det er fint dette kommer op at vende af og til, men siger ikke jeg har ret, nu har jeg bare arbejdet med dette som speciale (fik 11) og arbejder i branchen så kender disse trælse ting... 



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 31-Januar-2009 kl. 20:56

Tjgrindsted de kan altså ikke fraskrive sig reklamationsretten bare ved at parallelimportere!

Selvforskyldte fejl skal de selvfølgelig ikke dække det skal de heller ikke hvis der er garanti. Hvis man selv er skyld i fejlen kan man kun håbe man har en elektronikforsikring der dækker.

Men en fejl som f.eks. en dårlig lodning bør de ikke lave de skal lave den.

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.



Skrevet af: mhaahr
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 11:47
Hvordan er det efterfølgende gået med sagen?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bjerrehuus
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 13:07

Så er der nyt i sagen..

Her 2½ måned efter RMA sagen blev oprettet, står jeg nu tilbage med et nyt tv, som jeg er rigtig glad for. For at gøre en lang historie kort, indvilgede jeg i, at give sælger 14 dage ekstra til at få repareret fejlen og sendt retur.

Da denne tid var overskredet, meldte sælger, at Samsung ikke kunne skaffe reservedelen og derfor vill forære mig et nyt tv (A656). Denne model var jeg dog lidt ked af, pga rammens farve(mørk rød). Derfor kontaktede jeg dem, omkring muligheden for en lille merbetaling mod at opgradere til A786. Det gik de med til og jeg modtog fjernsynet dagen efter. Fjernsynet er for vildt og jeg er rigtig glad for det.

eg synes at sælger har lavet en flot slurtspurt i forsøget på, at få redet trådene omkring denne sag ud -ros for det. Læringen for dem(i min optik), er at lytte til hvad deres kunder siger.. Ved fejlmeldingen gjorde jeg opmærksom på 4 andre tilfælde, med samme model hvor svaret var at reservedelen ikke kunne skaffes.. Hvorfor ikke lytte til hvad jeg siger, kontakte reparatør og høre om dette er rigtigt???? I stedet måtte jeg vente 2½ måned på akkurat samme svar :-(

PS. FOR SATAN DET TV ER LÆKKERT! Det LED panel sætter helt nye LCD standarder hvor sort&farveniveau er meget tæt ved plasma! Jeg opdaterer snart i hjemmebio sektionen :-)

PPS. Tak til alle Jer, som har gidet bruge tid på at rådgive og vejlede mig -det har virkelig gjort at jeg stod stærkt stillet i sagen. Især stor tak til Sandal - som gang på gang har leveret knivskarpe svar og råd.



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”



Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 17:51
Er ret sikker på du vil vinde en sag hvis dit tv ikke kan holde til almindeligt brug i 2 år.


Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 10:17

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Er ret sikker på du vil vinde en sag hvis dit tv ikke kan holde til almindeligt brug i 2 år.

Mon ikke forventningen til et TV er, at det kan holde mere end 2 år? Det ville undre hvis det var anderledes.



-------------
mvh Christian


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”

Det er jeg med på. Problemet er jo bare, at det undminerer reklamationsretten, som retteligt er mindst 2 år. Det er dog set at man kan klage over genstande ud over de 2 år.

Jeg overvejer pt. selv at forsøge en sag med mit TV. Det holdte 2 år og 3 mdr. Og jeg har netop modtaget svar fra forhandleren, der forventet nok, ikke mener der er noget at komme efter, selvfølgelig i henhold til reklamationsretten.
Men et TV til 16.000 der bliver defekt efter 2 år og 3 mdr, det er efter min personlige mening, noget man bør kunne forvente måtte holde væsentligt længere.

Så er spørgsmålet bare, om en sådan sag skal direkte i retten, eller om den skal/bør via FKN først.

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 16:43
Hvad skete der med det andet tv?

Så vidt jeg kan læse er det kun det tv købt i Befro vi har hørt historien om?

Kom nu, vi venter i spænding


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Jacob P Jacob P skrev:

Det er bevis nok i sig selv, hvis et fjernsyn ikke kan holde 2 år, så siger man (FKN) at fejlen har været der fra starten af.

Hvor siger de det henne??

 

 

Det følger af købelovens § 75 a, stk. 2, nr. 1, at salgsgenstanden, medmindre andet følger af parternes aftale, skal have en sådan holdbarhed, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente.

Af bemærkningerne i lovudkastet til denne bestemmelse, jf. herved Folketingstidende 2001-02 (2. samling), tillæg A, s. 129-130, fremgår bl.a., ”Spørgsmålet om varens holdbarhed drejer sig om, hvor længe varen kan anvendes, uden at reparation er påkrævet. Opstår der som følge af varens egenskaber en fejl ved varen på et tidligere tidspunkt, end forbrugeren med rette kunne forvente, foreligger der en mangel. Fastlæggelsen af forbrugerens rimelige forventninger til varens holdbarhed må bero på en konkret vurdering, og der skal efter omstændighederne tages hensyn til salgsgenstandens karakter og omstændighederne i øvrigt. Forventningerne til holdbarheden af en salgsgenstands forskellige dele kan være forskellige.” Det fremgår endvidere, at ”er der tale om en fabriksny standardvare, må forbrugeren kunne forvente, at varen har en holdbarhed og kvalitet, som svarer til den generelle standard for sådanne varer.”

Det er jeg med på. Problemet er jo bare, at det undminerer reklamationsretten, som retteligt er mindst 2 år. Det er dog set at man kan klage over genstande ud over de 2 år.

Jeg overvejer pt. selv at forsøge en sag med mit TV. Det holdte 2 år og 3 mdr. Og jeg har netop modtaget svar fra forhandleren, der forventet nok, ikke mener der er noget at komme efter, selvfølgelig i henhold til reklamationsretten.
Men et TV til 16.000 der bliver defekt efter 2 år og 3 mdr, det er efter min personlige mening, noget man bør kunne forvente måtte holde væsentligt længere.

Så er spørgsmålet bare, om en sådan sag skal direkte i retten, eller om den skal/bør via FKN først.

 

I forlængelse af ovenstående kan jeg så meddele. Jeg har netop snakket med forbrugerstyrelsen, og der er ingen mulighed for at klage over produkter udover de 2 år. Hvis et produkt går i stykker dagen efter det har rundet 2 år, så er det bare bad luck for forbrugeren.

Selvfølgelig kan man altid klage, men man får ikke medhold.

 

 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:28
Til Kandersen, har du forhørt dig hos Samsung DK, hvad de siger?


Skrevet af: Gromit
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:59

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jeg har sgu ikke penge til bare lige at fise ud og købe et nyt - og kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig?

Du kan prøve at klage men i følge lovgivningen, er der ikke mange chancer for, at det går din vej. 

Forbrugerklagenævnets afgørelse kan du ikke bruge til en skid.  Man har fået "ord" på at man har ret, dog ikke RETTENS ord, men dét er også dét eneste.  Mange forretninger ignorer simpelthen disse afgørelser fordi de ved, der ikke sker noget videre i sagen.  Forbrugeren er ALTID den lille/tabereren i disse sager.

En "civil" retsag er eneste udvej (som koster langt mere end de 12.000.-).  ..eller prøv at henvende dig til et forbrugerprogram i TV.   




Print side | Luk vindue