Udvidet garanti - godt eller?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Fælleskøb ®
Forumbeskrivelse: Opnå et godt tilbud ved fælles indkøb
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=5127
Udskrevet den: 15-Marts-2025 kl. 22:05
Emne: Udvidet garanti - godt eller?
Skrevet af: Sony-fan
Emne: Udvidet garanti - godt eller?
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 07:46
Hej.
I forbindelse med fælleskøbet af Sony DVD optagere er der jo nogen der vælger at købe ekstra garanti og andre der undlader.
Kunne det ikke være interessant i dette forum at få registreret dette forhold. Herefter kunne benyttelsen af denne ekstra garanti registreres og hvis vi er heldige, så står vi efterhånden med et godt statistisk materiale, som vi kan handle efter i fremtiden. Samtidig får vi også registreret fejl og hyppighed på produkterne.
|
Svar:
Skrevet af: johnny57
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 12:31
Der har tidligere været en lidt længere tråd herinde om det emne. Om man skal tage den ekstra garanti er jo værd at overveje, det komplicerede maskiner og 5 års garanti giver en vis tryghed mod ekstra udgifter, personlig syntes jeg at købelovens garanti er for lidt. Så jeg vælger at bruge den rabbat der er på maskinen til at købe garantien for.
------------- Med venlig Hilsen
Johnny
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 15:53
Hej Claes
claes skrev:
Jeg tror at det eneste tillægsforsikring kan betale sig for er apperater man tager med sig, så som videokameraer og laptops, hvor man jo risikerer at tabe dem. |
Jeg er enig i, at man skal tænke sig godt om inden man køber en tillægsforsikring. Netop fordi sælgerne for provision, og vi ved at disse forsikringer ER en god forretning - så det må være en masse ubrugte forsikringer rundt omkring.
Men, når det er sagt - så er der vel også en masse andre ubrugte forsikringer rundt omkring. En forsikring, er jo blot at betale nogle penge for at sikre sig mod at apparatet går i stykker. Med en forsikring i hånden, så kender man prisen for at have sådan et apparat de næste 4-5 år.
Et sted hvor man kan overveje forsikring også, er på de dyre TV og projektorer. Det kunne være 100Hz TV'et til 10000 kr, eller Plasma TV'et til 20000. Årsagen til at en forsikring kan være fornuftig, er at reparation af disse kan være så dyre (ved fejl i computer teknikken) at blot en enkelt tur på værksted kan tjene forsikringen hjem. Så selvom forsikringerne også er tilsvarende dyre, så slipper man for at tænke på risikoen for en regning på 2-4000 kr. for at få liv i husalteret igen.
Der er også mulighed for at tegne forsikringer selv. Det behøver ikke være igennem forretningerne.
Der er http://www.nbstv.dk/what.asp - NBS TV Forsikring , hvor man dog skal være medlem af foreningen.
Jeg har også på et tidspunkt haft et link til et af selskaberne bag butikkernes forsikring - hvor man kunne tegne en forsikring direkte - men det er lige væk nu.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet af: Vendel
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 17:23
Man kan evt. kikke her http://www.balticforsikring.dk/ - http://www.balticforsikring.dk/ . Der er en prissammenligning tillægsforsikring/kædeforretninger + et lille skema med tillægsforsikring/indboforsikring.
Personlig mener jeg det for det meste er spild af penge, da elektronik jo hurtig falder i værdi.
------------- PV
|
Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 18:36
Forsikringer er altid et lidt kildent emne. På den ene side tjener både forsikringsselskab og butik ret godt på det (nogle mere end andre), og oftest får den enkelte sælger provision per solgt forsikring, derfor vil forsikringsselskab, butik og især sælger altid argumentere for at forsikringen er en god idé - nogle bruger endda statistik som argument, hvilket er dødsdømt fra starten, hele konceptet i forsikring er netop at sprede risikoen, så statistisk set kan _ingen_ forsikring betale sig. Det drejer sig om hvorvidt man vil leve med risikoen, vs. risikoen for at "ærge sig" over at man ikke fik brug for den. Der er masser af kunder der har haft glæde af forsikringerne, men flertallet får nu engang ikke brug for den. Derfor er det også farligt at sige "du får ikke brug for den", for det er jo også ærgeligt _hvis_ man nu fik brug for den alligevel, og man så ikke købte den fordi sælgeren sagde det ikke var nødvendigt... Men der _er_ ikke noget fornuftigt argument for at købe en forsikring - det er følelsen af tryghed man først og fremmest betaler for.
Eftersom vi ikke tjener penge på forsikringer, så tør jeg godt komme med lidt statistik som måske kan være en hjælp i vurderingen. Det skal siges at statistikken dækker over den første periode af apparaternes levetid, og derfor ikke siger så meget om hvor mange fejl der opstår på 3. 4. og 5. leveår, men erfaringen siger at de apparater der giver problemer efter en længere periode er de samme som giver problemer i starten. Fejlraterne på DVD/HD optagere (og DVD-afspillere iøvrigt) fra Sony og Pioneer er i mine øjne imponerende lav. Jeg har et rimeligt statistisk grundlag at vurdere det ud fra (3-cifret salgstal af alle nedenstående eksempler), så jeg vil mene at det giver et rimeligt billede. Jeg kan kort sagt se hvor mange reklamationer der har været på hver model - vel at mærke inklusive reklamationer hvor der ikke var fejl på produktet, og hvis samme apparat har været til rep to gange tæller den to gange. Ud fra dette får jeg følgende statistik:
DVR 5100, der var den første DVD/HD optager der rigtigt slog igennem, og som har været på markedet ca. 1½ år: Lige under 5% reklamationer. DVR 520 og 720, samt Sony RDRHX 900 og 1000, der begge har været på markedet knapt et års tid: Alle under 3%. Mht. DVD-afspillere fra Pioneer i serien DV 350/360/370 ligger på nogenlunde samme niveau. Men specielt for DVD/HD recorderne, der er avancerede apparater, er det i mine øjne _meget_ imponerende - og det skal sammenlignes med at en gennemsnitlig DVD-afspiller for 3-4 år siden lå med fejlprocenter på iflg. en meget erfaren tekniker 20-30% inden for første år.
Som sagt - det er svært at sige hvor stor fejlraten er på sigt, men som udgangspunkt er fejlraten på især Sony og Pioneer (som er de eneste vi har solgt nok af til at have et realistisk statistisk grundlag) ekstremt lav, og giver på ingen måde anledning til at tænke i forsikrings-baner.
Og til sidst vil jeg gerne sige at provision gør blind - da jeg for nogle år siden arbejdede hos en af de store kæder, og dermed var provisionslønnet, ville jeg helt oprigtigt fra hjertet have sagt at en forsikring var en god idé - provisionen gør lissom at man ser tingene i et bestemt lys. Spørgsmålet er så om I vil tage imod råd fra mig på provision, eller mig uden provision...
Personligt ville jeg til hver en tid købe en forsikring på et fladskærms-tv til 20.000,-, fordi det ville knække min økonomi hvis det røg i svinget om 3 år, men forsikring på et apparat til 5000,-? Aldrig i livet. Hvis jeg ikke havde tiltro til at et apparat til 5000,- holder 5 år, så kunne det aldrig falde mig ind at købe det. Så skal jeg nok tage det som en mand hvis det går i stykker.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 19:48
Nu har jeg det med at sælge tingene videre efter 2-3 år for at købe nyt,
det er noget nemmere at sælge brugt når der er garanti på, ofte kan man få en bedre pris. hvis man skulle få en mandagsmodel er det også rart med den ekstra garanti, Reelt har man kun 1/2 års garanti, reklamationsretten giver jeg ikke meget for.
Johnny
|
Skrevet af: Spunk
Skrevet den: 20-Maj-2005 kl. 23:22
hvis du skulle ha' fået en mandagsmodel, skulle diverse fejl gerne være rettet læææænge inden den normale reklamationsret udløber.
Den eneste "forsikring" jeg behøver at ha', er det faktum at om 2 år kan jeg købe et spritnyt apparet med de samme, og højst sandsynligt en masse flere features, til den halve pris.
|
Skrevet den: 21-Maj-2005 kl. 00:03
Reklamationret er intet værd, du skal bevise at app. var fejlbehæftet fra nyt, og det er næsten en umulig opgave, så i virkeligheden har du kun 1/2 års garanti. Mange firmaer viser dog kudulance og reperarer alt der er under 2 år gammelt, men det gælder vel ikke Sony eller hvad?
Johnny
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 21-Maj-2005 kl. 00:14
Hej Johnny
johnny57 skrev:
Reklamationret er intet værd, du skal bevise at app. var fejlbehæftet fra nyt, og det er næsten en umulig opgave, så i virkeligheden har du kun 1/2 års garanti. Mange firmaer viser dog kudulance og reperarer alt der er under 2 år gammelt, men det gælder vel ikke Sony eller hvad? |
Det med et ½ års garanti og 1½ års reklamationsret tror jeg er skræmmebilleder opfundet af sælgere som sælger disse ekstraforsikringer. Det er rigtigt nok, at loven skelner imellem fejl opstået indenfor det første halve år - og fejl opstået efter.
Men jeg har også hørt juridiske fagfolk sige, at en juridisk bevisbyrde skifter tilbage til sælger blot man gør opmærksom på at fejlen må skyldes en fabrikationsfejl. At man skal ikke skal være fagmand og vide en masse om elektronik, for at sende bolden tilbage til sælger.
Jeg har ikke hørt om nogen problemer med reklamationsretten indenfor denne verden af forbrugerelektronik endnu. Har du købt et produkt herhjemme, hos en af de store mærker (Sony, Pioneer, Philips, JVC, Panasonic m.fl) så repareres produktet uden beregninger hvis der opstår fejl indenfor de første 2 år.
Der kan være problemer hvis du køber i udlandet, men herhjemme reparares det indtil videre problemfrit.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 21-Maj-2005 kl. 01:01
Jamen det lyder da godt hvis Sony reparer indenfor de 2år, er der nogen som har erfaring med det. Så venter jeg bare på at de kontakter mig så jeg kan få min maskine, indtil da klarer jeg mig fint med min 9ooHX
Johnny
|
Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 21-Maj-2005 kl. 10:54
Lars skrev:
Det med et ½ års garanti og 1½ års reklamationsret tror jeg er skræmmebilleder opfundet af sælgere som sælger disse ekstraforsikringer. |
Lige præcis. Eller rettere, det er opfundet af branchen som helhed for at beskytte indtjeningen fra forsikringerne.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet af: Naim
Skrevet den: 21-Maj-2005 kl. 13:20
Lars skrev:
Hej Johnny
johnny57 skrev:
Reklamationret er intet værd, du skal bevise at app.
var fejlbehæftet fra nyt, og det er næsten en umulig opgave, så i
virkeligheden har du kun 1/2 års garanti. Mange firmaer viser dog
kudulance og reperarer alt der er under 2 år gammelt, men det gælder
vel ikke Sony eller hvad? |
Det med et ½ års garanti og 1½ års reklamationsret tror jeg er
skræmmebilleder opfundet af sælgere som sælger disse
ekstraforsikringer. Det er rigtigt nok, at loven skelner imellem fejl
opstået indenfor det første halve år - og fejl opstået efter.
Men jeg har også hørt juridiske fagfolk sige, at en
juridisk bevisbyrde skifter tilbage til sælger blot man gør opmærksom
på at fejlen må skyldes en fabrikationsfejl. At man skal ikke skal
være fagmand og vide en masse om elektronik, for at sende bolden
tilbage til sælger.
Jeg har ikke hørt om nogen problemer med reklamationsretten indenfor
denne verden af forbrugerelektronik endnu. Har du købt et produkt
herhjemme, hos en af de store mærker (Sony, Pioneer, Philips, JVC,
Panasonic m.fl) så repareres produktet uden beregninger hvis der opstår
fejl indenfor de første 2 år.
Der kan være problemer hvis du køber i udlandet, men herhjemme reparares det indtil videre problemfrit.
/Lars |
Jeg kunne ikke få min Philips fjernbetjening lavet under garantien.
Fona ville ikke lave det og et brev til Philips hjalp heller ikke, så
jeg har ikke den store tiltro til Fona eller Philips efter dette.
Edit : fjerbetjeningen var da 1 1/2 år.
------------- Naim Nova Dynaudio Heritage Special ZEN MK.II STD
http://www.uwsonline.com/index.php
|
|