Bud på salget af DVD/Blu-ray film om 1 år
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Film og udsendelser
Forumbeskrivelse: Film på Blu-ray, DVD samt tv-udsendelser mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=51442
Udskrevet den: 22-Maj-2025 kl. 04:59
Emne: Bud på salget af DVD/Blu-ray film om 1 år
Skrevet af: T-teknik
Emne: Bud på salget af DVD/Blu-ray film om 1 år
Skrevet den: 06-December-2008 kl. 17:58
Hvordan mon julesalget ser ud næste år på DVD og Blu-ray film?
Selvom jeg stadig kun har DVD film,
så vil jeg da godt komme med et bud:
55/45 til Blu-rays favør.
Men kom med bud
- hvis tråden så tages op igen næste år,
så kunne det være interessant at se, hvem der kom tættest på.
|
Svar:
Skrevet af: jacobq
Skrevet den: 06-December-2008 kl. 18:40
T-teknik skrev:
så vil jeg da godt komme med et bud:
55/45 til Blu-rays favør.
|
Det tror jeg desvære er ønsketænkning. Mit bud vil nok være 30/70 til dvd. hvis det skal være højere så skal der virkelig et prisfald igang på både BD-film og Bd-afspillere.
|
Skrevet af: Spitfire
Skrevet den: 06-December-2008 kl. 19:03
Ja indtil priserne ryger meget langt ned på især BD maskiner, indtil da vil DVD fører. Så mit bud er 78/22 i DVD favør. God jul
|
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 06-December-2008 kl. 23:53
Jeg har Blu-Ray, og alligevel køber jeg ikke 100% Blu-Ray-film. Dels er der tit nogle rigtigt gode tilbud på DVD-film, dels skal der også nogle gange tages hensyn til, at film skal kunne ses på andre afspillere end den i stuen.
Når man derudover medregner alle de mennesker, som ikke får anskaffet sig en Blu-Ray-afspiller over det næste år, tvivler jeg meget på, at Blu-Ray får mere end 15-30% af markedet næste jul.
|
Skrevet af: kallek
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 00:21
Når jeg tænker på at gav kr 6500 for min første dvd afspiller med filmen Festen* . Så mener jeg ikke det er prisen den er gal med på afspiller, der kan da købes en del Blu-Ray afspillere for under kr 3000 men hvad er der galt med dvd, tror ca 75 % af alle er godt tilfredse med dvd kvalitet. Prisen på Blu-Ray film skal ned under dvd, så skal i bare se salget, de tænker helt galt når de tror folk vil give kr 279 for en film. Jeg har selv ikke købt en film på Blu-Ray til over 199.- koster de mere køber jeg dvd. Afspiller jeg en dvd film på min Toshiba HD E1 på PX 80 er jeg fuld tilfreds med kvaliteten.* Festen en god film, men på dvd egner sig kun til VHS.
------------- Lg 42 LA 667V RDR-HX650 HDD MARANTZ SR 4600 KEF HØJTALER 6,1 Blu-ray LG 730 Humax BXR-HD
|
Skrevet af: Callie
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 10:14
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 10:19
Det er sådan salget ser ud for mange Blu-ray og dvd-udgivelser lige nu, så enten er du bare ude på at provokere, eller så mangler du viden om sagen, Callie...
|
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 11:08
Naiera skrev:
Det er sådan salget ser ud for mange Blu-ray og dvd-udgivelser lige nu, |
Det er sikkert sådan, salget ser ud for nye udgivelser, ja.
Men jeg tvivler på, at tallet holder, hvis man medregner alle de gamle udgivelser, som sælges for 25-50 kr. på DVD.
|
Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 11:33
Naiera skrev:
Det er sådan salget ser ud for mange Blu-ray og dvd-udgivelser lige nu, så enten er du bare ude på at provokere, eller så mangler du viden om sagen, Callie... |
Hold da op! Sikke en svada. Man må vel godt komme med en kommentar, selv om man ikke ved alt om BD/DVD. Desuden kunne det jo være at Callie faktisk mener at det kommer til at se sådan ud. Og hvad er så fordelingen af BD/DVD lige nu i DK (ja, jeg går ud fra at vi snakker i DK), er den 10/90?
Jeg tror nu først at BD får rigtig fat, den dag producenterne også begynder at udfase DVD. Mange er simpelthen fint tilfreds med DVD kvalitet på deres 32" skærm og render nok ikke ud og køber en BD-afspiller, selv om den koster 800,- hvis BD film stadig koster noget mere end DVD.
Allan Olesen: min tanke også.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 12:26
Ja BD rykker først når Hr og Fru Danmark får en storskærm. Så længe det er 32 tommer er dvd udemærket.
Så tilbage til at købe BD film er der så kun entusiasterne, og de tæller næppe mere end 10 - 15 % af det samlede salg.
|
Skrevet af: Schjelde
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 14:02
Ja hvis man sidder 20 personer juleaften kan man jo passende spørge hvor mange der har blu-ray. Eller måske spørge på arbejdet for den sags skyld 
En ting er at brugere her på recordere.dk eller dahf.dk eller hifi4all.dk finder blu-ray fantastisk, men mange af den "ældre" generation der ikke er bidt af en hifi-nørd synes jo dvd er fantastisk. Omvendt er der mange drenge der hører mp3 som musik....ikke ligefrem tegn på krav til kvalitet, men måske mere på at det skal være kvantitet og/eller bekvemt.
------------- Sony AF8 65 Onkyo 676 HDFury Vertex 2 ATV4K B&O A9 Sonos rundt i huset
|
Skrevet af: slettet.18124
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 14:03
Spitfire skrev:
Ja indtil priserne ryger meget langt ned på især BD maskiner, indtil da vil DVD fører. Så mit bud er 78/22 i DVD favør. God jul
|
Nu gav jeg 2.800,- kr. for min DVD afspiller (Yamaha) for ca. 6 år siden, og DVD filmene kostede ca. 200,- kr.
For et ½ år siden gav jeg 3.000,- kr. for min Blu-ray afspiller, og Blu-ray filmene giver jeg ca. 200,- kr. for, og endda på tilbud for 3 nye film, hvad der svarer til 133,- kr. pr. styk.
Så priserne for en kvalitets afspiller er den samme, priserne på filmene er stort set samme, men kvaliteten på Blu-ray filmene, både billede og lyd er meget bedre end DVD.
Prisen på Blu-ray afspiller forventes at falde markant i 2009, så det vil ikke undre mig at Blu-ray film får en andel på 35-40% i slutningen af næste år, og indenfor 2-3 år så er de oppe på 50-55%.
For hvis en Blu-ray og en DVD maskine kommer ned i samme pris, hvilket næsten er nu, Sonys mindste Blu-ray koster 1.500,- kr. på nettet, og en god DVD afspiller koster ca. 1.100,- kr. Så er der ikke langt imellem nu, men den bliver udlignet i 2009. Plus man får bedre lyd og billede på Blu-ray, burde valget være ret nemt.
-------------
|
Skrevet af: Boogie
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 14:09
Ja valget er nemt, hvis man står og skal have en ny afspiller. Der står bare en dvd-afspiller i de fleste hjem i dag og hvis den virker, tror jeg ikke den bare bliver skiftet ud til BD.
|
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 14:48
Naiera skrev:
Det er sådan salget ser ud for mange Blu-ray og dvd-udgivelser lige nu, så enten er du bare ude på at provokere, eller så mangler du viden om sagen, Callie... |
Du er da en flink fyr. Har du en kilde på det? Hvorfor det hårde angreb? Følte du dig ramt på din person over mit bud? Du er måske MR. Blu-ray? :D
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 14:52
Schjelde skrev:
Ja hvis man sidder 20 personer juleaften kan man jo passende spørge hvor mange der har blu-ray. Eller måske spørge på arbejdet for den sags skyld 
En ting er at brugere her på recordere.dk eller dahf.dk eller hifi4all.dk finder blu-ray fantastisk, men mange af den "ældre" generation der ikke er bidt af en hifi-nørd synes jo dvd er fantastisk. Omvendt er der mange drenge der hører mp3 som musik....ikke ligefrem tegn på krav til kvalitet, men måske mere på at det skal være kvantitet og/eller bekvemt. |
Ork ......... der har skam været indlæg her der har spurgt efter den billigst mulige bd-afspiller med det ufravigelige krav at den også skal kunne afspille DivX så kom ikke og sig at ungdommen ikke forstår at kombinere tingene 
|
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 15:06
Allan Olesen skrev:
Men jeg tvivler på, at tallet holder, hvis man medregner alle de gamle udgivelser, som sælges for 25-50 kr. på DVD.
|
Det er også de nye udgivelser der er interessante. Gamle film er kun en mindre del af markedet, og har derfor ikke den store betydning for udviklingen.
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 15:21
Når først at man kan få en Blu-ray afspille til omkring 500 kr. og som kan
købes i et supermarket, og prise på Blu-ray film komme ned på det
samme som normal DVD film, ja så rygge Blu-ray.
Og er det ikke på den vej, det går nu med Blu-ray.
|
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 15:41
Nyudgivelserne er stort set samme pris for dvd og BD hvis de købes i dansk butik.
Så det er vel bare et spørgsmål om at den gamle dvdmaskine bliver udskiftet med en BDafspiller næste gang. Og det kan jo tage år........
|
Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 16:01
De billige DVD afspille, er jo ikke så holbar, så den næste DVD afspille
kan jo let bilve en Blu-ray afspille til samme pris.
|
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 16:03
Naiera skrev:
Allan Olesen skrev:
|
Det er også de nye udgivelser der er interessante. Gamle film er kun en mindre del af markedet, og har derfor ikke den store betydning for udviklingen.
|
Kilde?
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 16:04
Kampus skrev:
Nyudgivelserne er stort set samme pris for dvd og BD hvis de købes i dansk butik.
Så det er vel bare et spørgsmål om at den gamle dvdmaskine bliver udskiftet med en BDafspiller næste gang. Og det kan jo tage år........ |
Wall-E skulle have været min undskyldning for endeligt at springe på fætter BR vognen og til at afspille den havde jeg tænkt på en Samsung 2500, som virker til at være en fin maskine. Men jeg må indrømme at jeg er ved være temmeligt betænkelig, da jeg ikke vil give 280,- kr. for en film, det kommer bare ikke til at ske.
Så nej, film på BD koster ikke det samme som på DVD og det betyder meget for gennemsnitsfamilien og dermed Blu-rays fremtid.
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 16:19
Jeg tror personlige ikke på det kommer til at gå hurtigt som ønsked,
desværre.
Hvis man ser på det amerikanske (US) marked isoleret, så er der solgt 131,902,035 DVD afspiller på 10 år.: (3/97 to 8/07
Jeg vil tro salget på BD afspiller vil ligge på omkring 5 - 8% af dvd marked
http://www.thedigitalbits.com/articles/cemadvdsales.html
Hvilke personer er det der vil købe blu-ray i dag, om 2 år eller 5 år?
I hele min familie er der 4 der 3xPS3 og en´Pioneer LX71 og min famillie
er bestemt ikke lille.
PS: kun en´bruger PS3 som afspiller. så i alt 2
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: BjarneBK
Skrevet den: 07-December-2008 kl. 17:00
Jul 2009 - Blu-ray vs DVD: 35% - 65%
Jul 2010 - Blu-ray vs DVD: 65% - 35%
------------- Jeg ÆÆÆÆlsker film!
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 12:37
Allan Olesen skrev:
Kilde?
|
Almindelig sund fornuft, for det første.
Du mener vel ikke seriøst, at Goonierne er noget nær ligeså vigtig for formatets overlevelse, som Hancock?
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 14:13
Kim Jespersen skrev:
Kampus skrev:
Så det er vel bare et spørgsmål om at den gamle dvdmaskine bliver udskiftet med en BDafspiller næste gang. Og det kan jo tage år........
|
Wall-E skulle have været min undskyldning for endeligt at springe på fætter BR vognen og til at afspille den havde jeg tænkt på en Samsung 2500, som virker til at være en fin maskine. Men jeg må indrømme at jeg er ved være temmeligt betænkelig, da jeg ikke vil give 280,- kr. for en film, det kommer bare ikke til at ske.
Så nej, film på BD koster ikke det samme som på DVD og det betyder meget for gennemsnitsfamilien og dermed Blu-rays fremtid.
|
Ja Disney er nok undtagelsen her, da de altid skal presse citronen til det yderste. Men titler som jeg lige har købt der koster det samme i BD og dvd er f.eks. Indiana Jones 4 og Flammen & Citronen, og det er stadig priser i fysiske butikker der menes.
Og forresten dur den der fætter BR ikke rigtig som joke, da det hedder BD
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 14:28
Kampus skrev:
Og forresten dur den der fætter BR ikke rigtig som joke, da det hedder BD |
Fair nok. I den engelsktalende verden står BD for "Bondage & Domination", så.... 
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 14:36
BD er den officielle forkortelse for 'Blu-ray Disc'. 'Blu-ray' er ét ord, og officielt indgår ordet 'Disc' altså også i navnet, så derfor dur BR ikke.
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 16:38
Naiera skrev:
Almindelig sund fornuft, for det første.
Du mener vel ikke seriøst, at Goonierne er noget nær ligeså vigtig for formatets overlevelse, som Hancock?
|
Dine beskeder er næsten altid for sjove at læse Af en uni studerende er du ret ensporet i, at det kun er dit synspunkt, der kan være det rigtige - Jeg elsker det!
Ovenstående er baseret på almindelig sund fornuft 
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 18:32
Var det ikke en idé at skrive hvorfor du mener jeg tager fejl, i stedet for det der fjolleri? Mit svar skal også ses i lyset af, at jeg synes det var et lidt underligt tidspunkt bare at spørge 'kilde?' Det bringer en masse underforståede budskaber med sig, f.eks. at det jeg har skrevet da bare er fuldstændig ude i skoven, hvilket jeg altså ikke mener det er. Hvis man er så pokkers uenig, så kunne man eventuelt selv grave en kilde frem, der beviste at jeg tog helt vildt meget fejl.
Jeg synes egentlig jeg forklarede min pointe ret godt; ny-udgivelsen Hancock er langt vigtigere i det store hele end f.eks. Goonierne. Det siger vel sig selv. Blu-ray ny-udgivelser af gamle film kan selvfølgelig ikke sendes på gaden til 50,-, for at konkurrere med dvd-udgivelserne af samme film, men så produceres der jo nok også et antal eksemplarer til butikkerne derefter. Så er det kun entusiaster, som undertegnede, der køber Goonierne, mens det nok er mere sandsynligt at Hancock sælger væsentligt flere eksemplarer.
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 18:57
Beklager, men min sunde fornuft siger noget andet end din sunde fornuft. Dermed kan vi ikke rigtigt bruge sund fornuft til at afgøre diskussionen.
I min omgangskreds er der stort set ikke andre end mig, der kan få sig selv til at give fuld pris for en DVD-film. Jeg har faktisk en fornemmelse af, at min omgangskreds er ret repræsentativ for befolkningen som helhed. Derfor tror jeg på, at tilbuds-film er en ret stor del af markedet.
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 19:28
Så tror jeg vi har snakket lidt forbi hinanden, i og med at jeg refererede til Blu-ray-film. Her er det selvsagt nye udgivelser der er mest med til at drive formatet frem.
Og hvis ingen nogensinde, eller meget, meget få, havde købt ny-udgivelser af dvd-film, så var dét format selvfølgelig heller ikke blevet til noget. Hvis det vitterligt kun er entusiaster, som du og jeg, der betaler fuld pris for film, jamen så var det tydeligvis også nok til at dvd-formatet temmelig effektivt fik udraderet VHS. Der gik selvfølgelig lang tid før dvd-film kom ned i 50,-, og det er først for nyligt at det er begyndt at gå rigtigt hurtigt, med at få priserne ned under 100,-, efter nye udgivelser af film.
Blu-ray-udgivelser kan, af forskellige årsager, ikke sælges til 50,- nu, og heller ikke i den nærmeste fremtid. Men formatet er dælme da stormet temmelig godt frem, på trods af at der er så mange der mener, at det er så pokkers dyrt...
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 19:41
Non-Desperado skrev:
Kampus skrev:
Og forresten dur den der fætter BR ikke rigtig som joke, da det hedder BD |
Fair nok. I den engelsktalende verden står BD for "Bondage & Domination", så.... 
|
Noget du har lyst til at uddybe for os uvidende...
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 19:45
Naiera skrev:
Så tror jeg vi har snakket lidt forbi hinanden, i og med at jeg refererede til Blu-ray-film. |
Nej, vi har ikke snakket forbi hinanden. Du har bare glemt, at vi diskuterer fordeling mellem Blu-Ray og DVD. Så kan man jo ikke nøjes med at referere til Blu-Ray-film.
Naiera skrev:
Blu-ray-udgivelser kan, af forskellige årsager, ikke sælges til 50,- nu, og heller ikke i den nærmeste fremtid. |
Nej, så vi har altså en markedssituation, hvor man kan købe:
Nye titler på DVD til høj pris. Nye titler på Blu-Ray til høj pris. Gamle titler på DVD til lav pris. Gamle titler på Blu-Ray til høj pris.
Kan du og din sunde fornuft så ikke godt se, at fordelingen på nye titler umuligt kan være repræsentativ for det samlede marked?
Vedr. din irritation over, at jeg spurgte efter kilde i stedet for selv at komme med en kilde: Der var en meget afgørende forskel på dit og mit udsagn. Jeg fortalte, at jeg var overbevist om den sammenhæng, jeg beskrev. Altså tydeligvis en personlig overbevisning. Du fortalte, at sammenhængen var, som du beskrev. Altså tydeligvis fakta. Fakta kræver kilder. Det gør personlige overbevisninger ikke.
Jeg er ikke sikker på, at du selv er klar over, hvor meget det forpligter at udtrykke sig så firkantet og sort/hvidt, som du ofte gør.
|
Skrevet den: 08-December-2008 kl. 21:00
Allan Olesen skrev:
Nej, vi har ikke snakket forbi hinanden. Du har bare glemt, at vi diskuterer fordeling mellem Blu-Ray og DVD. Så kan man jo ikke nøjes med at referere til Blu-Ray-film.
|
Jeg har ikke glemt noget som helst, men fokuserede i denne (måske selvopfundne) gren af diskussionen på vigtigheden af 'gamle film'. Med det mener du åbenbart alle der koster 25-50,-, som jo også kan være film der er udgivet i 2007 eller tidligt i 2008, men jeg tager det mere bogstaveligt, og tænker på film som f.eks. Goonierne, fra midtfirserne. En film der tilfældigvis lige er blevet udgivet på Blu-ray, men som nok ikke skal gøre sig forhåbninger om at sælge noget nær så godt som Hancock, som tilfældigvis er en af de film, hvor man må gå ud fra at fordelingen allerede er mere end 90/10. Det er allerede mange måneder siden, at de helt store film begyndte at sælge bedre end 10% Blu-ray, når bare de kommer samme dag som dvd'en. Og min pointe er så, at det er de nye film der skal være med til at drive Blu-ray som format frem, og så er det vel naturligt, at man må sammenligne priser med dvd-formatets nye udgivelser. Hvis man står og skal have Hancock eller Sex & the City, til sig selv eller som julegave, på dvd eller Blu-ray, så dur det ikke at pege på tilbudshylderne med dvd'er til 25-50,- stykket. Nye udgivelser har altid kostet mere end dette, uanset om det så er blå eller dvd.
Men jeg kan nu godt se, at jeg nok ikke gjorde det klart nok, da jeg gik
over til udelukkende at diskutere fordelingen af gamle og nye film på
Blu-ray-markedet.
|
Skrevet af: Motor
Skrevet den: 09-December-2008 kl. 11:39
Jeg synes det kunne være interessant at se hvor meget det salg, som sker indenfor den første måned af en nyudgivelse egentlig udgør af det samlede salg. Er der nogen, der kan give en statistik på det?
Jeg kender personligt meget få, som køber lige når en nyudgivelse kommer, hvorimod jeg kender en del flere, som venter til de er faldet et stykke i pris. Jeg hører også til den sidste gruppe. Jeg køber BD, når de er faldet til en 140-150 kr i pris eller kan købes i en pakke (3 for 2's pris eller lignende) til samme pris eller også køber jeg DVD film til 25-50 kr. Der er mange udgivelser som jeg ikke behøver have på BD. Der kan jeg anbefale siden http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=858316&p age=1. Jeg køber ikke under tier 2 på den side.
Jeg fandt denne side http://www.nxtbook.com/nxtbooks/questex/hom292114QPM/index.p hp?startid=8#/10, som angiver salget af bluray vs. dvd til 10/90 på det de kalder top 20 nyudgivelser. Jeg tror måske det har ændrer sig til 20/80 til næste jul, men så heller ikke mere. Kun en enkelt eller 2 jeg kender vil købe en BD afspiller før de falder til en 1300-1500 kr og film før de falder til 100 (dette er selvfølgelig kun gefühl fra min side)
Mvh John
|
|