Print side | Luk vindue

Fortryd køb af bærbar?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=51651
Udskrevet den: 15-Februar-2025 kl. 22:09

Emne: Fortryd køb af bærbar?
Skrevet af: centric
Emne: Fortryd køb af bærbar?
Skrevet den: 10-December-2008 kl. 14:45
Hej

Såvidt jeg har forstået har man 2 uger til at fortryde et internet/postordre køb såfremt varen er i samme stand som ved modtagelsen. Dette betyder i praksis at man kan afprøve et produkt op til 2 uger for derefter at få pengene tilbage.
Dog gælder reglen ikke for software og få andre produktyper.

Mit spørgsmål er så: Er det muligt at fortryde et køb af en afprøvet bærbar computer med pre-installet Windows og få pengene tilbage indenfor 2 uger såfremt computeren ikke er mekanisk beskadet?

Mit spørgsmål kommer fra, at for at afprøve computeren, er det nødvendigt at udfylde Windows start-guiden. Betyder det at man så ikke kan fortryde et køb af en bærbar med pre-installeret Windows og i praksis så ikke kan afprøve produktet uden at fraskrive sig fortrydelsesretten?

Svar:
Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 10-December-2008 kl. 17:30
Et mere praktisk end juridisk svar:
Man kan strengt taget foretage afprøvningen fra en boot-CD, f.eks. Knoppix (Linux) eller BartPE (Windows).

Det kan så diskuteres, om denne afprøvning giver et retvisende billede af, hvordan PC'en vil komme til at fungere med den medfølgende Windows.

Skrevet af: thor-thor
Skrevet den: 16-December-2008 kl. 12:40

Er da ret sikker på at du kan fortryde, det er jo primært en computer du har købt og ikke et stykke software.

Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 23:53
Så snart installationen er kørt, så er varen ikke i samme stand som ved modtagelse.
Jeg ville ikke tage den retur, hvis det var min forretning og kan da os sige vi ikke gør det hvor jeg arbejder.

-------------
42PX80, BDP-S350, PC-Setup, Marantz SR7500, Primare A30.5 MKII Effekt, CI Audio VDA2 DAC
Jamo C80-serie
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52076&PN=1 &TPN=500

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Eiberg Eiberg skrev:

Så snart installationen er kørt, så er varen ikke i samme stand som ved modtagelse.
Jeg ville ikke tage den retur, hvis det var min forretning og kan da os sige vi ikke gør det hvor jeg arbejder.

Held og lykke med at overbevise Forbrugerklagenævnet om den specielle fortolkning af Forbrugeraftaleloven..

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 07:52

Jeg ville også helt klart mene, at du har 14 dages returret også selv om du har installeret Windows. Det er jo nødvendigt at installerer Windows for at teste produkte/prøve produktet: Hvordan ser skærmbilledet ud; Performance og lign.

Jeg ville kontakte sælger og hører, hvordan du skal forholde dig, da man tit skal havce et retur nummer.

Skrevet af: HQjben
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:18

Du har 14 dages returret. Ingen tvivl om det. Jeg har haft sendt en dell tilbage, uden de mindste problemer. Og som der også bliver nævnt har du FBK på din side.

Mvh

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:06
Der er efterhånden længe siden, men jeg kan fortælle de ikke ville tage computeren tilbage, med begrundelsen at "start-sekvensen var udført og computeren derfor var i mit navn" (de mente brugernavnet i windows).

Meget mærkeligt eftersom SHG var meget venlige indtil de blev købt af det andet firma (Proshop?). Jeg brugte computerens indbygget "få-alt-tilbage-til-fabriksindstillinger" knap og nu kunne jeg sjov nok godt få mine penge tilbage. Det var altså udelukkende fordi windowsbrugeren var navndøbt af mig, hvilket man ikke kan forhindre hvis man vil prøve computeren.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:41

Ja, det er rigtigt at man i nogle tilfælde skal "rydde op", før tilbagesendelse, men det plejer de også at informere om i den vejledning man får, når man opretter retursag

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 16:12
HQjben, det synes jeg også kun er fair. Problemet var bare at de ikke bad mig rydde op, men derimod nægtede at tage handlen tilbage uanset hvad. Da jeg så alligevel tog chancen, ryddede op og sente den ind, gik alt som det skulle. -Det var dog heller ikke muligt at se den havde været tændt, men det gør jo kun deres standpunkt mere absurd.

Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 28-Januar-2009 kl. 01:05
Tja, det er vel billigere for dem ikke at skulle rydde op for dig - tænk den kunde der vil få den tilbage - den ville være en direkte sag for RMA, og sure miner pga. "afprøvet hardware". Tro mig, du skal bare være glad for at de ville tage den tilbage - der er mange der har ondt i røven over at få brugt hardware når man betaler fuld pris - incl. mange herinde fra.

Men en gammel tråd der er blevet svaret på

Skrevet den: 28-Januar-2009 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

HQjben, det synes jeg også kun er fair. Problemet var bare at de ikke bad mig rydde op, men derimod nægtede at tage handlen tilbage uanset hvad. Da jeg så alligevel tog chancen, ryddede op og sente den ind, gik alt som det skulle. -Det var dog heller ikke muligt at se den havde været tændt, men det gør jo kun deres standpunkt mere absurd.

Jeg enig med dig at det virker temmeligt absurd. Men alle firmaer handler ikke altid efter de gældende regler, desværre.

@Anima, selvom det er en gammel tråd, kan der jo godt være grundlag for en god diskussion, eller den kan måske afhjælpe lignede situationer for andre brugere.

Skrevet af: Eiberg
Skrevet den: 28-Januar-2009 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Held og lykke med at overbevise Forbrugerklagenævnet om den specielle fortolkning af Forbrugeraftaleloven..

Ved ikke om det er en speciel fortolkning ... I det øjeblik Windows installationen er kørt og du har valgt sprog, oprettet bruger på computeren så er den ikke længere ny og kan ikke sælges som ny?
Ville du gerne som forbruger gerne modtage en computer hvor plumberingen er brudt og installationen er kørt? Selvom den er gendannet. Jeg ville da blive øv over at have betalt fuld pris for den.

Noget andet er os, at er installationen først kørt på dansk, så forbliver den dansk. Hvad så hvis forretningen tager PC'en retur og næste køber ønsker at køre installationen på engelsk?
Så skal den PC, der er taget retur, sendes tilbage til producenten for at blive fuldstændig gendannet med alle installationsfiler osv., og det er der ikke nogen butikker der er interesseret i at bruge tid på. Tid = penge.

-------------
42PX80, BDP-S350, PC-Setup, Marantz SR7500, Primare A30.5 MKII Effekt, CI Audio VDA2 DAC
Jamo C80-serie
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52076&PN=1 &TPN=500

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 28-Januar-2009 kl. 13:39

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Ved ikke om det er en speciel fortolkning ... I det øjeblik Windows installationen er kørt og du har valgt sprog, oprettet bruger på computeren så er den ikke længere ny og kan ikke sælges som ny?
Ville du gerne som forbruger gerne modtage en computer hvor plumberingen er brudt og installationen er kørt? Selvom den er gendannet. Jeg ville da blive øv over at have betalt fuld pris for den.

Noget andet er os, at er installationen først kørt på dansk, så forbliver den dansk. Hvad så hvis forretningen tager PC'en retur og næste køber ønsker at køre installationen på engelsk?
Så skal den PC, der er taget retur, sendes tilbage til producenten for at blive fuldstændig gendannet med alle installationsfiler osv., og det er der ikke nogen butikker der er interesseret i at bruge tid på. Tid = penge.

Det er IKKE et spørgsmål om hvad butikkerne ønsker at bruge tid/penge på.

Der er en helt klar lovgivning på dette område, og så må man overholde denne lovgivning eller lade være med at sælge bærvare pc'er.

Der har været sager på personer der har sendt printer retur der har været brugt og hvor butikken har måtte betale hele beløbet retur, selvom patronerne havde været brugt.

Når man modtager en varer (der er solgt ved fjernsalg), så har man lov til at teste den af. Hvis man ikke er tilfreds kan den returneres. Der er lige nogle undtagelser, for at komme snyd til livs (plomeret film, musik CD og progarmmer/spil), da disse ellers nemt ville kunne kopieres inden de blev returneret.

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 29-Januar-2009 kl. 13:16

Ville du gerne som forbruger gerne modtage en computer hvor plumberingen er brudt og installationen er kørt?

Det argument hører man tit fra personer, der ikke har sat sig ind i tingene.

Loven siger intet om, at varen skal kunne videresælges som ny. Hvis den første køber har returneret varen i den stand, som loven kræver, og denne stand ikke er god nok til at sælge varen som ny, må sælger naturligvis lade være med at sælge den som en ny vare.

Det er en lovbestemt risiko, som sælger må bære, hvis han ønsker at drive fjernhandel.

Print side | Luk vindue