Zulu tilbage i 4:3?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: YouSee digital modtagere
Forumbeskrivelse: For brugere af digitale TV modtagere til brug på YouSee
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=52305
Udskrevet den: 08-April-2025 kl. 21:21
Emne: Zulu tilbage i 4:3?
Skrevet af: Shaolin
Emne: Zulu tilbage i 4:3?
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 20:24
Efter der blev flyttet rundt på kanalerne i nettet (TV3, Zulu osv.), synes jeg ikke længere Zulu sender i 16:9, men atter i 4:3? Jeg bruger en 3126 (m. HDD), og der plejer ikke at være de store problemer.
Er det bare mig?
|
Svar:
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 20:26
Jeg har samme problem 
------------- "Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
Skrevet den: 21-December-2008 kl. 20:26
Nå, godt at vide det ikke bare er mig. SÅ stort et problem synes jeg ikke det er, men det er jo rart at vide.
|
Skrevet af: tvit
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 16:34
Nå i har det samme problem, jeg troede kun det var mig, men jeg syntes det er ligesom om de stadig sender i 16:9 men at signalet bliver konverteret til 4:3...... Meget mærkeligt
------------- m.v.h
John Winther
|
Skrevet af: fast2night
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 17:37
tvit skrev:
Nå i har det samme problem, jeg troede kun det var mig, men jeg syntes det er ligesom om de stadig sender i 16:9 men at signalet bliver konverteret til 4:3...... Meget mærkeligt
|
Det er ganske korrekt. Streaminformationen siger 4:3 på anamorfiske udsendelser, så den er gal.
YouSee har også endnu engang nedsat bitraten på en SD kanal efter ændring af netværket, så nu er Zulu nede på 4.5 mbit fra før 4.92, og det kan ses.
Jeg er efterhånden lidt træt af dem, at de vedbliver med at udsulte SD kanalerne, så det til sidst bliver helt ulideligt at se TV. 
------------- Mvh Hans
|
Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 18:42
tja, der er da på enkelte kanaler (bl.a. Zulu) snart ikke noget billede tilbage
|
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 18:55
Brasch skrev:
tja, der er da på enkelte kanaler (bl.a. Zulu) snart ikke noget billede tilbage |
Bare se hvad der skete med TV2 kanalen med hardmattede undertekster. Den kørte i lang tid med en bitrate på 4 mbit. Så skulle der gøres plads til TV2 Sport HD på TV2's frekvens, og den blev flyttet og røg ned på 3.7 mbit. Herefter kom TV2 Film HD på banen, og så endte TV2 på 3.5 mbit, inden den helt blev fjernet efter den sidste ændring.
Jo - Det styrer de bare som de lyster, og kunderne bliver trukket rundt ved næsen.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet af: joern.loenborg
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 19:07
Jeg har skrevet til YouSee og spurgt, hvad de har gjort med 16:9 på Zulu jvf. http://yousee.dk/privat/nyheder/publish.php?id=18660 - link .
------------- Mvh. Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 22-December-2008 kl. 20:18
Ja, jeg kan ikke klage over mit Canal digital over sagem 101 hd gennem dvdo edge 
------------- SVP03
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 07:57
De har vel fået fat i den version Viasat starter op med i januar
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 18:24
jeg forstår bare ikke hvordan de sådan bare kan ændre bitraten, hvis de "bare" sender signalet videre som de påstår.
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 19:22
Brasch skrev:
jeg forstår bare ikke hvordan de sådan bare kan ændre bitraten, hvis de "bare" sender signalet videre som de påstår. |
Det er desværre ikke tilfældet.
Langt de fleste signaler på TV-Stationernes satelitter er baseret på variabel bitrate, men for at kunne styre båndbredden i de enkelte MUX'es omkoder TV-Udbyderne signalet til konstant bitrate.
Det er desværre således, at hvis en kanal på satelitten har en VBR på 4-6 mbit, så bliver den typisk omkodet til 4 mbit for at spare båndbredde hos udbyderen, og derved kan de "stoppe" flere kanaler ind i de enkelte MUX'es.
Det siger sig selv at der herved mistes billedkvalitet i forhold til det oprindelige signal på satellitten, men da forbugerne ikke har noget sammenligningsgrundlag slipper TV-Udbyderne afsted med det, og rykker de rundt på kanalerne, så får bitraten lige en nøk nedaf hvis der ikke er plads i det MUX som kanalen flytter til.
Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at bitraten for en kanal er blevet øget, hvis pladsen tillader det, så hvis bitraten først er sat ned er den tabt for stedse.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet af: folp
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 20:17
Sjovt nok har jeg aldrig oplevet at bitraten for en kanal er blevet øget, hvis pladsen tillader det, så hvis bitraten først er sat ned er den tabt for stedse.
[/QUOTE]
Nej og derfor er det optimalt at man blandt f.eks 100 kanaler skulle kunne vælge og betale for præsis de 10-12 stykker man ser, så skulle der være masser af plads til en ordentlig bitrate,ak ja ,måske vil mine børnebørn komme til at opleve dette.
------------- MVH Frank Pedersen
|
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 22:14
fast2night skrev:
Det siger sig selv at der herved mistes billedkvalitet i forhold til det oprindelige signal på satellitten, men da forbugerne ikke har noget sammenligningsgrundlag slipper TV-Udbyderne afsted med det, og rykker de rundt på kanalerne, så får bitraten lige en nøk nedaf hvis der ikke er plads i det MUX som kanalen flytter til. |
jeg sad netop og lurede på zulu. Det er ret tydeligt, der kommer de typiske firkanter ligesom i et dårligt downloaded videoklip.
Jeg har heldigvis noget at sammenligne med. Vi har en alm antenne på taget og kan også tage DVB-T kanalerne. Sad lige og sammenlignede DR2, der er jo en verden til forskel. Analogt på den alm. antenne er det stadig langt bedre end den digitale version af samme kanal fra yousee. Analogt tv opgav jeg at se på kabelnettet for flere år siden, jeg synes godt nok det er ringe (læs meget støj)
|
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 01:23
Har lige set den 6 sans på TV2, men der var ikke undertekster på. Hvis man så filmen via det analog YouSee signal, så var der undertekster. Er der andre end mig er har oplevet dette problem?
|
Skrevet af: Willum
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 01:25
kskruger skrev:
Har lige set den 6 sans på TV2, men der var ikke undertekster på. Hvis man så filmen via det analog YouSee signal, så var der undertekster. Er der andre end mig er har oplevet dette problem? |
Jeg skiftede tilfældigvis over og så omkring 5 minutter af filmen. Jeg havde undertekster på i de 5 minutter, jeg ved dog ikke med resten af filmen.
|
Skrevet af: kskruger
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 01:31
Willum skrev:
kskruger skrev:
Har lige set den 6 sans på TV2, men der var ikke undertekster på. Hvis man så filmen via det analog YouSee signal, så var der undertekster. Er der andre end mig er har oplevet dette problem? |
Jeg skiftede tilfældigvis over og så omkring 5 minutter af filmen. Jeg havde undertekster på i de 5 minutter, jeg ved dog ikke med resten af filmen.
|
Underligt.... måske jeg skal prøve med en sluk/tænd
|
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 03:07
Prøv og vælg den alternative undertekst.
TV2 har imo lavet en fejl ved at lægge undertekstsporet for hørehæmmede først, så derfor får man ingen undertekster på film, med mindre man selv aktiverer dem. Ikke særlig smart af TV2.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 07:23
fast2night skrev:
Brasch skrev:
jeg forstår bare ikke hvordan de sådan bare kan ændre bitraten, hvis de "bare" sender signalet videre som de påstår. | Det er desværre ikke
tilfældet.Langt de fleste signaler på TV-Stationernes satelitter er baseret på variabel bitrate, men for at kunne styre båndbredden i de enkelte MUX'es omkoder TV-
Udbyderne signalet til konstant bitrate.Det er desværre således, at hvis en kanal på satelitten har en VBR på 4-6 mbit, så bliver den typisk omkodet til 4 mbit for at spare
båndbredde hos udbyderen, og derved kan de "stoppe" flere kanaler ind i de enkelte MUX'es. |
Det er så det YouSee siger at de ikke gør. Har du tal for kilden som du kan sammenligne med? Det kunne være sjovt at høre hvad de har at sige til deres forsvar.
Nu har jeg ikke tjekket Zulu (er ikke hjemme), men måske har de rent faktisk nuppet Viasat udgaven nu, for den vil helt sikkert være i 4:3 ganske som alle de andre TV 2
kanaler derfra.
|
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 07:24
folp skrev:
Nej og derfor er det optimalt at man blandt f.eks 100 kanaler skulle kunne vælge og betale for præsis de 10-12 stykker man ser, så skulle der være masser af
plads til en ordentlig bitrate,ak ja ,måske vil mine børnebørn komme til at opleve dette. |
Øh, der skal stadigvæk være plads til alle 100. Det er jo samme signal du og din nabo modtager selv om I vælger forskellige kanaler.
|
Skrevet af: folp
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 12:30
lunddal skrev:
folp skrev:
Nej og derfor er det optimalt at man blandt f.eks 100 kanaler skulle kunne vælge og betale for præsis de 10-12 stykker man ser, så skulle der være masser af plads til en ordentlig bitrate,ak ja ,måske vil mine børnebørn komme til at opleve dette.
|
Øh, der skal stadigvæk være plads til alle 100. Det er jo samme signal du og din nabo modtager selv om I vælger forskellige kanaler. |
Nå det var en svipser det lød ellers rigtigt godt.God jul til alle.
------------- MVH Frank Pedersen
|
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 13:34
lunddal skrev:
fast2night skrev:
Brasch skrev:
jeg forstår bare ikke hvordan de sådan bare kan ændre bitraten, hvis de "bare" sender signalet videre som de påstår. | Det er desværre ikke tilfældet.Langt de fleste signaler på TV-Stationernes satelitter er baseret på variabel bitrate, men for at kunne styre båndbredden i de enkelte MUX'es omkoder TV- Udbyderne signalet til konstant bitrate.Det er desværre således, at hvis en kanal på satelitten har en VBR på 4-6 mbit, så bliver den typisk omkodet til 4 mbit for at spare båndbredde hos udbyderen, og derved kan de "stoppe" flere kanaler ind i de enkelte MUX'es. |
Det er så det YouSee siger at de ikke gør. Har du tal for kilden som du kan sammenligne med? Det kunne være sjovt at høre hvad de har at sige til deres forsvar.
Nu har jeg ikke tjekket Zulu (er ikke hjemme), men måske har de rent faktisk nuppet Viasat udgaven nu, for den vil helt sikkert være i 4:3 ganske som alle de andre TV 2 kanaler derfra. |
det er jo muligt at tv2 har mange versioner af den samme kanal med meget stor forskel i bitraten, eller de laver det når en udbyder "bestiller" en anden bitrate. Hvis det var mig der sad og besluttede bitrates både for DR og TV2, ville jeg bare køre max bitrate på kanaler. Jeg kan ikke se hvad DR og TV2 skulle få ud af at sænke bitraten, tvært imod kan det vel opfattes sådan at de laver et skodbillede. Specielt kan de være iskolde med om en enkelt mustcarry kanal fylder 1 helt mux. Ellers må de (yousee) sgu lige tage sig sammen og fjerne nogle af de kanaler der alligevel ikke er nogen der ser. Jeg vil gerne stille spørgmålstegn ved hvor mange der f.eks. ser TV5 Monde. Der er sikkert nogen, men der er nok flere der vil blive gladere for bedre kvalitet fra en anden kanal end dem der er utilfredse med at den bliver fjernet. Derudover er 80% af dem der er utilfredse med det sandsynligvis ikke engang nogen der rent faktisk ser kanalen, men bliver sure over at muligheden bliver fjernet.
En kort liste over programmer jeg aldrig nogensinde selv kunne finde på at betale for og da slet ikke se som efter min mening bare optager plads op nettet:
mezzo, star, arte, tv5 monde, viasat golf, eurosport 2, motors tv, jetix, playhouse disney, hallmark, playboy, blue hustler, zone reality, mtv 2, hits og dance, vh1 classic, bloomberg, pro7, vox, ard, zdf, france 2, nrk2, svt 1, svt 2, tv4, dk4, tve, rai 1, alt fra sprogpakkerne,
|
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 13:40
YouSee kan ikke vise kanalerne bedre end kilden, og TV2 skal dele plads i DTT nettet med DR og Tegnsprogskanalen, så der er et maksimum at tage hensyn til.
DR får YouSee dog direkte fra DR i ukomprimeret udgave (eller har fået, jeg ved ikke om de har skiftet), og der sender YouSee faktisk kanalen med en ganske høj bitrate.
Dog tror jeg at så snart de får løst problemet med DRs DVB tekster, så får vi DTT udgaven,
Min holdning er også at YouSee burde droppe det analoge signal (i det mindste alt andet end grundpakken) for at få mere plads.
|
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 20:01
I øvrigt sender Zulu i 16:9 hos mig (København).
|
Skrevet af: laursen
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 22:56
lunddal skrev:
I øvrigt sender Zulu i 16:9 hos mig (København). |
Også her (Kbh's vestegn) - og endelig signalerer YouSee korrekt anamorf 16:9 og 4:3 format for Zulu på det analoge signal !
/Lars
------------- Redaktør, recordere.dk
|
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 23:33
De har hele tiden sendt i 16:9, men streaminformationen siger 4:3 uanset hvilket aspekt de sender i.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet af: dkscan
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 23:47
laursen skrev:
Også her (Kbh's vestegn) - og endelig signalerer YouSee korrekt anamorf 16:9 og 4:3 format for Zulu på det analoge signal |
Ja det er glædeligt, at det nu ser ud til at fungere. TV2 Film på analogt mangler dog stadig WSS.
------------- Per H. Nielsen
http://www.dkscan.dk - Dansk Scanner Information
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 07:56
fast2night skrev:
De har hele tiden sendt i 16:9, men streaminformationen siger 4:3 uanset hvilket aspekt de sender i. |
De tre første i denne tråd har da ellers oplevet noget andet.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 08:54
lunddal skrev:
fast2night skrev:
De har hele tiden sendt i 16:9, men streaminformationen siger 4:3 uanset hvilket aspekt de sender i. |
De tre første i denne tråd har da ellers oplevet noget andet. |
De skriver om den analoge kanal. Det er den digitale udgave der er problemer med.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 09:55
Shaolin skriver: Jeg bruger en 3126 (m. HDD)
Derfor må man da gå ud fra at det er den digitale udgave han har oplevet i 4:3.
Den digitale udgave ser jeg fint i 16:9.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:03
lunddal skrev:
Shaolin skriver: Jeg bruger en 3126 (m. HDD)
Derfor må man da gå ud fra at det er den digitale udgave han har oplevet i 4:3.
Den digitale udgave ser jeg fint i 16:9. |
Ja, som jeg skriver sendes den i 16:9, men med en forkert streaminformation. Uanset hvad aspekt de sender siger den 4:3. Dette var ikke tilfældet med den oprindelige udgave, som ganske korrekt skiftede mellem 4:3 og 16:9.
Det betyder f.eks. at en 16:9 optagelse nu vises i forkert aspekt i en medieplayer.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:18
En gang til for prins Knud: Shaolin med en Samsung 3126 oplevede at Zulu sendte/sender i 4:3 og ikke i 16:9.
Undertegnede - også med en Samsung 3126 - kan se Zulu i 16:9 og oplever ikke samme problem.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:23
lunddal skrev:
En gang til for prins Knud: Shaolin med en Samsung 3126 oplevede at Zulu sendte/sender i 4:3 og ikke i 16:9.
Undertegnede - også med en Samsung 3126 - kan se Zulu i 16:9 og oplever ikke samme problem.
|
Korrekt. Zulu bliver STADIG vist pillarboxed på mit 16:9 TV. Altså 4:3. Men det ser faktisk ud som om det er et 16:9 signal, som bliver trykket sammen. Med andre ord, når jeg bruger zoom-funktionen "bred" på Selectoren, ser billedet langt mere korrekt ud. Det er sgu noget underligt noget.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:25
lunddal skrev:
|
Og igen skriver jeg: Streminformationen er forkert på kanalen. Det kan du ikke se med din YouSee modtager, men det kan jeg.
Altså anvender YouSee modtagerne ikke info fra streamen til at vælge aspekt, men WSS signalet, hvilket er usædvanligt for en digitalmodtager. Det er derfor sandsynligt at de har fået rettet WSS så det fungerer nu, men det ændrer altså ikke på det faktum at streaminfo stadigvæk er forkert.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:29
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:42
lunddal skrev:
Jeg opgiver! |
Så er det fordi du ikke forstår det, men never mind.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 11:51
fast2night skrev:
Det forstår jeg ikke. Når jeg ser Zulu på Samsung HD boksen er billedet altid i 4:3. På mit TV er det det samme. Bor i Aalborg - kan der virkelig værew forskel? Jeg har ikke noget avanceret udstyr, hvor jeg kan se formatet.
------------- Mvh. Jørn Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000 BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 11:58
joern.loenborg skrev:
fast2night skrev:
Det forstår jeg ikke. Når jeg ser Zulu på Samsung HD boksen er billedet altid i 4:3. På mit TV er det det samme. Bor i Aalborg - kan der virkelig værew forskel? Jeg har ikke noget avanceret udstyr, hvor jeg kan se formatet. |
Vi har jo oplevet før på YouSees net, at ikke alle ændringer sker på samme tid ud i de enkelte netværksnumre, så måske er du i et område som endnu ikke har modtaget ændringen.
Var der ikke noget med TV2 Film HD, hvor du stadigvæk manglede undertekster, selv om andre havde fået dem?
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 12:18
fast2night skrev:
joern.loenborg skrev:
fast2night skrev:
Det forstår jeg ikke. Når jeg ser Zulu på Samsung HD boksen er billedet altid i 4:3. På mit TV er det det samme. Bor i Aalborg - kan der virkelig værew forskel? Jeg har ikke noget avanceret udstyr, hvor jeg kan se formatet.
|
Vi har jo oplevet før på YouSees net, at ikke alle ændringer sker på samme tid ud i de enkelte netværksnumre, så måske er du i et område som endnu ikke har modtaget ændringen.
Var der ikke noget med TV2 Film HD, hvor du stadigvæk manglede undertekster, selv om andre havde fået dem? |
Jo jeg fik teksterne senere. Det var "kun" hovedstadsområdet, der fik teksterne i første omgang. M. h. t. formatet på Zulu virker det da yderst underligt, at det første sender i 16:9 - så 4:3 - nu i 16:9 i nogle områder(sikkert også denne gang i hovedstadsområdet) - i andre områder stadig i 4:3. YouSee "pralede" ellers med, at Zulu og TV2 Film begyndte at sende i 16:9, men de fortæller ikke noget om, at de begynder at sende Zulu i 4:3.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 12:27
joern.loenborg skrev:
Jo jeg fik teksterne senere. Det var "kun" hovedstadsområdet, der fik teksterne i første omgang. M. h. t. formatet på Zulu virker det da yderst underligt, at det første sender i 16:9 - så 4:3 - nu i 16:9 i nogle områder(sikkert også denne gang i hovedstadsområdet) - i andre områder stadig i 4:3. YouSee "pralede" ellers med, at Zulu og TV2 Film begyndte at sende i 16:9, men de fortæller ikke noget om, at de begynder at sende Zulu i 4:3. |
Zulu sender skam i 16:9, og du kan ganske givet brede billedet ud med lup menuen, og derved få det rigtige aspekt.
Du bør klage til YouSee og få dem til at få jeres WSS signalering bragt i orden i jeres område, så din modtager igen automatisk skifter til det rigtige aspekt.
Det ændrer dog ikke ved at selve streamen mangler info omkring det faktiske aspekt, som nu altid står på 4:3, hvilket ikke var tilfældet før YouSee udskiftede kanalen med en anden udgave.
Den gamle udgave have et billedformat på 704x576, 4.92 mbit, og de korrekte skift mellem 4:3 og 16:9 i streamen.
Den nye er 720x576, 4.5 mbit og med et fast aspekt på 4:3 i streaminfo.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 12:35
fast2night skrev:
Du bør klage til YouSee og få dem til at få jeres WSS signalering bragt i orden i jeres område, så din modtager igen automatisk skifter til det rigtige aspekt.
|
Jeg sendte en mail til YouSee den 22.12.2008 uden at have modtaget svar. Har dags dato rykket for svar og med det tillægsspørgsmål: Hvorfor halter nogle områder bagefter? Det kan da godt virke underligt, at da de "pralede" med 16:9 på Zulu, da fik vi det alle samtidig. Da de bare fjernede de 16:9, var det hos alle samtidig. Når de skal udbedre egene fejl, så skævvrider de landet. Vi er vel alle betalende abonnenter.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 12:50
joern.loenborg skrev:
fast2night skrev:
|
Jeg sendte en mail til YouSee den 22.12.2008 uden at have modtaget svar. Har dags dato rykket for svar og med det tillægsspørgsmål: Hvorfor halter nogle områder bagefter? Det kan da godt virke underligt, at da de "pralede" med 16:9 på Zulu, da fik vi det alle samtidig. Da de bare fjernede de 16:9, var det hos alle samtidig. Når de skal udbedre egene fejl, så skævvrider de landet. Vi er vel alle betalende abonnenter. |
Jeg har også skrevet til dem uden respons, men det var hvorfor de har udskiftet kanalen med en anden dårligere udgave.
Priserne går kun op og kvaliteten går den modsatte vej - Helt uacceptabelt.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 14:21
fast2night skrev:
lunddal skrev:
Jeg opgiver! | Så er det fordi du ikke forstår det, men never mind. |
Nu stopper du - jeg forstår ganske udmærket, men selv om du svarer på mine indlæg svarer du tilsyneladende ikke på det jeg skriver!!! Det er DIG der ikke forstår mit indlæg om 16:9, når du pludselig begynder at påstå at det er den analoge udgave som OP taler om.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 14:34
lunddal skrev:
fast2night skrev:
lunddal skrev:
Jeg opgiver! | Så er det fordi du ikke forstår det, men never mind. |
Nu stopper du - jeg forstår ganske udmærket, men selv om du svarer på mine indlæg svarer du tilsyneladende ikke på det jeg skriver!!! Det er DIG der ikke forstår mit indlæg om 16:9, når du pludselig begynder at påstå at det er den analoge udgave som OP taler om. |
Nej - Det er andre i tråden som refererer til den analoge kanal. Jeg er udmærket klar over at både OP, Sandal og nu også joern.loenborg omtaler den digitale udgave.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 14:37
fast2night skrev:
Nej - Det er andre i tråden som refererer til den analoge kanal. Jeg er udmærket klar over at både OP, Sandal og nu også joern.loenborg omtaler den digitale udgave. |
Hvis du er klar over at OP og Sandal har Samsung bokse, hvorfor i alverden skriver du så at der er tale om den analoge udgave i mit svar til mit indlæg med følgende indhold:
"De tre første i denne tråd har da ellers oplevet noget andet."
Nummer et og to er OP og Sandal.
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 14:48
lunddal skrev:
fast2night skrev:
Nej - Det er andre i tråden som refererer til den analoge kanal. Jeg er udmærket klar over at både OP, Sandal og nu også joern.loenborg omtaler den digitale udgave. |
Hvis du er klar over at OP og Sandal har Samsung bokse, hvorfor i alverden skriver du så at der er tale om den analoge udgave i mit svar til mit indlæg med følgende indhold:
"De tre første i denne tråd har da ellers oplevet noget andet."
Nummer et og to er OP og Sandal.
|
Du har ret. Det er ikke trådstarterne som omtaler den analoge udgave. Det kommer først senere i tråden.
Det ændrer dog ikke på det faktum, at der er forskel på hvordan modtagerne håndterer aspektet på Zulu, alt efter hvor man bor i landet, så noget er altså gået galt hos YouSee.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet af: Thomas_H
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:25
I går sendte DR en film der skulle zoomes helt ud, altså zoom3, er det en svipser fra DR's side, eller er det også noget omlægningsbøvl?
------------- --
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
Skrevet af: Lars
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:29
Thomas_H skrev:
I går sendte DR en film der skulle zoomes helt ud, altså zoom3, er det en svipser fra DR's side, eller er det også noget omlægningsbøvl? |
Nej, det er et spørgsmål om, hvilket original format som filmen kan skaffes hjem i.
Det gælder for både DR og TV2 at 16:9 foretrækkes, men ind imellem findes filmene kun i 4:3.
/Lars
------------- Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:31
Men den var jo i 16:9, den skulle bare zoomes helt ud, ligesom på TV3 og de andre useriøse kanaler, DR plejer da at vise dem i anamophic
------------- --
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:35
Thomas_H skrev:
Men den var jo i 16:9, den skulle bare zoomes helt ud, ligesom på TV3 og de andre useriøse kanaler, DR plejer da at vise dem i anamophic |
Ja, men hvis de sorte streger i top og bund, er en del af det originale format (= 4:3) så er der intet DR kan gøre.
/Lars
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:38
Lars, sorte streger i top, bund OG i siderne!
------------- --
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
|
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 22:47
Thomas_H skrev:
Lars, sorte streger i top, bund OG i siderne!
|
Ja, det er et 4:3 format udsendt via 16:9
 Figur 2.
Så det er fordi at original er i 4:3 letterbox.
/Lars
|
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 02:27
hm, mit zulu signal (kbh) er stadig forkert på selectoren. Det bliver vist i 4:3, men det er presset meget sammen. Lup og bred, så har man det signal man burde til at starte med.
|
Skrevet af: ilu-dazed
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 15:58
nu ser det ud til det er fixet i københavn. lige nu viser de da i 16:9
|
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 16:06
ilu-dazed skrev:
nu ser det ud til det er fixet i københavn. lige nu viser de da i 16:9 |
Ganske rigtigt. YouSee har skiftet tilbage til den oprindelige udgave af kanalen med den korrekte streaminformation. 
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 16:18
ilu-dazed skrev:
nu ser det ud til det er fixet i københavn. lige nu viser de da i 16:9 |
Også i Aalborg. 
|
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 16:27
Skrevet af: tvit
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 16:51
I Skanderborg er det også helt iorden nu
------------- m.v.h
John Winther
|
Skrevet af: Willum
Skrevet den: 05-Januar-2009 kl. 20:28
På Nordfyn er billedet også perfekt.
|
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 08:36
Så må jeg også hellere lige melde ind, da det var mig der startede tråden. 
Men JA, endelig er Zulu tilbage i korrekt format (i Valby). 
|
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 08:50
Ja, så er vi desværre tilbage til ingen WSS på den analoge del....
De kan åbenbart ikke finde ud af at gøre det rigtigt for både analoge og digitale seere på samme tid.
Men bare vent til jeg nu skriver og klager over den analoge del, så skifter de sikkert signalet tilbage igen i næste uge 
/Lars
|
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 08:58
laursen skrev:
De kan åbenbart ikke finde ud af at gøre det rigtigt for både analoge og digitale seere på samme tid.
Men bare vent til jeg nu skriver og klager over den analoge del, så skifter de sikkert signalet tilbage igen i næste uge 
/Lars
|
Kan du så ikke lade være? 
|
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 08:58
laursen skrev:
/Lars
|
Pjat - Det er da bare din flimmer som ikke kan finde ud af det. 
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 09:54
Bortset fra det, så har du ret Laursen.
Der er intet WSS signal på den digitale kanal, og det var der heller ikke før YouSee udskiftede den, så autoformat på den analoge kanal vil ikke virke.
------------- Mvh Hans
|
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 20:29
Det ser ud til at TV 2 slet ikke udsender WSS mere, hvis Zulu udsendes på samme måde som TV 2 News fra 2. februar:
"Fra 2. februar 2009 vil TV2 News udsende alt i det format, som foreligger/prodceres på TV 2. Det vil sige, at udsendelser i 4:3 format vil blive udsendt som 4:3, og udsendelser i 16:9 format vil blive udsendt som
16:9. Udsendelsen af WSS signal vil ophøre. I stedet vil TV 2 signalere billedformatet som en del af MPEG-strømmen."
For at der skal være WSS på den analoge udgave skal YouSee altså konvertere det billedformatssignal de får fra TV 2 til WSS.
|
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 20:43
lunddal skrev:
Det ser ud til at TV 2 slet ikke udsender WSS mere, hvis Zulu udsendes på samme måde som TV 2 News fra 2. februar: |
WSS er et levn fra det gamle tyske PAL+ system, og bruges kun til analoge TV-signaler.
Hverken Zulu eller NEWS udsendes analogt.
Istedet benyttes de metoder til signalering af format, som findes i de digitale signaler. Det kaldes VI - Video Index - og forstås af alle digitale modtagere.
Problemet opstår, hvis et kabel-tv anlæg som YouSee laver en konvertering fra digital - analog, uden at indsætte WSS i det analoge signal.
Og det er det som er problemet her. At YouSee har flyttet Zulu til en anden frekvens, og ikke længere indsætter korrekt WSS.
/Lars
|
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 21:27
TV 2 News har vel aldrig været sendt analogt, men de siger selv at de indtil 2. februar har gjort brug WSS.
|
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 21:45
lunddal skrev:
TV 2 News har vel aldrig været sendt analogt, men de siger selv at de indtil 2. februar har gjort brug WSS. |
Jep - hvis det skal være så detaljeret, så er det teknisk muligt at sende WSS på digital også. Dette fordi at WSS er en del af selve video signalet.
Men det giver bare ingen mening at udsende WSS sammen med Video Index, det er enten/eller.
- Så sendes rent 4:3 på analog - eller digital - kan det krydres med WSS.
- Sendes 16:9 digitalt er det Video Index.
NEWS overgår snart til 16:9 udsendelser.
- Zulu sendes 16:9 og har kun Video Index.
- NEWS overgår til 16:9 - og går derfor fra WSS til rent Video Index.
Men tilbage til problemet med WSS på Zulu - det er hos YouSee at problemet ligger.
/Lars
|
Skrevet den: 06-Februar-2009 kl. 23:28
Hej Lars,
Lars skrev:
WSS er et levn fra det gamle tyske PAL+ system, og bruges kun til analoge TV-signaler.
Hverken Zulu eller NEWS udsendes analogt.
Istedet benyttes de metoder til signalering af format, som findes i de digitale signaler. Det kaldes VI - Video Index - og forstås af alle digitale modtagere.
Problemet opstår, hvis et kabel-tv anlæg som YouSee laver en konvertering fra digital - analog, uden at indsætte WSS i det analoge signal.
Og det er det som er problemet her. At YouSee har flyttet Zulu til en anden frekvens, og ikke længere indsætter korrekt WSS. |
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår argumentationen om hvorfor TV2 ikke selv udsender WSS signalet (andet end at transmissionen fra TV2 sker digitalt - i MPEG - og ikke analogt, hvor WSS egentlig hører hjemme). WSS er defineret i ETSI standard http://webapp.etsi.org/workprogram/Report_WorkItem.asp?WKI_ID=16170 - EN 300 294 (og altså ikke kun PAL+). Man kunne vel have samme argument om ikke at udsende eksempelvis Tele Text (Tekst-TV) signal i MPEG video-strømmen - men det ville nok skabe 'seer-storm'  /Lars
|
|