Print side | Luk vindue

Sortniveau i biografer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=52381
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 20:54

Emne: Sortniveau i biografer
Skrevet af: morteng
Emne: Sortniveau i biografer
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 00:06

Jeg går sjældent i biografen, men var dog blevet lokket til at se 'The Day The Earth Stood Still' i Imperial i Købenavn (jeg vil hellere dø end at se den film igen btw, slap af den var ringe). Efter at have fulgt med her på forummet i et års tid er jeg jo blevet opmærksom på begreber inden for 'et godt billede' som jeg ikke har lagt mærke til før, og der slog det mig at sortniveauet i Imperial faktisk er langt fra imponerende - langt ringere end på mit 508XD.

Nå, jeg ville bare lige ud med lidt galde :)

Go' jul.

Svar:
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 00:14

Det er heller ikke så tit, jeg går i biffen mere. Efter jeg køber blueray og har fået HD lyd. SÅ synes jeg faktisk det er bedre hjemme i stuen. 
bedre lyd og bedre billede. nogen gange er lyden alt for høj og savner ikke og sidde på første række og få hold i nakken.  

Skrevet af: Zappy
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 00:15

Jeg fik sjovt nok samme tanke da jeg så den. Jeg er enig i, at den er dårlig!

Jeg bed også mærke i sortniveauet og var bestemt ikke imponeret. Er det mon optagelsen eller er det bare sådan? Jeg har ikke tidligere tænkt over det.

-------------
Samsung 7505 55"

Skrevet af: huiron
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 08:34
Jeg var i Biocity Århus igår og lagde sjovt nok også mærke til sort niveu efter at have fulgt dette forum. Vil umiddelbart også sige det var ringere end mit lx5090, og så har jeg ikke engang gjort noget for at kalibrere det endnu ( regner med Otto skal forbi når alt mit isenkram er nået frem ).

Man bliver klogere og mere opmærksom af recordere.dk.
Nyt slogan måske?`

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 08:51

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang jeg var derinde.
Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Er der nogen her der ved om Imperial kun viser med projektor i dag ?? eller begge dele alt efter filmen.

Tilføjet: Deres ridtige projektor må da være til rep. så ringe som det var.

-------------
SVP03

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Zappy Zappy skrev:

Er det mon optagelsen eller er det bare sådan?

Jeg må indrømme, at jeg har haft lidt svært ved at tage diskussionen om sortniveau på TV-apparater alvorligt, netop fordi så mange Blu-Ray- og DVD-film alligevel er indspillet med elendigt sortniveau. Jeg skal ikke kunne sige, om det i disse film stammer helt tilbage fra biografversionen, eller om det er sket ved overførslen til plastikskive.

Et godt eksempel er Flammen og Citronen på Blu-Ray. Her er nogle nat-optagelser, hvor de mørkeste skygger nærmest er lysegrå i sammenligning med den sorte bjælke over og under filmen.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 11:06
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang
jeg var derinde. Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Hvad mener du med projektor?

Imperial har en digital fremviser, der ikke ligefrem er billig, men den bruges kun med film de kan få digitalt, og der er kvaliteten som regel bedre end med filmruller.

Mht. sortniveau, så er der sjældent helt mørkt i en biograf, så sort kan ikke blive mørkere end lærredet.

Skrevet den: 23-December-2008 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Har også set filmen i Imperial. Man kunne tydeligt se det var på projektor de viste den. Helt klart dårligt sortniveau. Jeg mener ikke det var så slemt sidste gang
jeg var derinde. Det er da godt nok et tilbageskridt i forhold til den gode gamle fremviser, men de sparer jo en masse penge de filmselskaber.

Hvad mener du med projektor?

Imperial har en digital fremviser, der ikke ligefrem er billig, men den bruges kun med film de kan få digitalt, og der er kvaliteten som regel bedre end med filmruller.

Mht. sortniveau, så er der sjældent helt mørkt i en biograf, så sort kan ikke blive mørkere end lærredet.
En digital fremviser er en projektor i biograf størrelse.
Tag selv ind og kig, det var som at se på et LCD TV i et mørkt rum, hvis du er med.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-December-2008 kl. 14:40
Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere end normalt.

Derudover tror jeg slet ikke de viser filmen digitalt. Det fremgår ikke af deres hjemmeside, og langt de fleste film er stadigvæk på almindelig film.

Det er jo ikke sådan at Imperial ikke har almindelige fremvisere.

Skrevet af: mowa
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 17:21

Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere end normalt.

Derudover tror jeg slet ikke de viser filmen digitalt. Det fremgår ikke af deres hjemmeside, og langt de fleste film er stadigvæk på almindelig film.

Det kan godt være den er i en helt anden klasse end en alm. hjemmebioprojektor, men det ændrer ikke på at den ikke har noget overbevisende sortniveau. Normalt oplever man noget der ligner 1000-3000:1 on/off-kontrast i en biograf, om det så er digitalprojektor eller film. Jeg tror desuden godt Imperialteknikerne kan finde ud af at justere brightness på deres projektor. :)

Skrevet den: 23-December-2008 kl. 20:52

Er det gætteri ?
Så vidt jeg ved har de både projektor og alm. fremviser.
At projektor er i anden kaliber er vel nærmere kæmpe lærred og dermed stor lysbehov. Sikkert også dobbelt lampe i m.m.
Det giver som udgangspunkt ikke bedre billede.

-------------
SVP03

Skrevet af: zekidk
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 22:57

Det er stadig kun få film der bliver projekteret digitalt. Den første var 'I Robot' . Sidenhen Star Wars 2 og 3 + en håndfuld andre titler.

Denne projektor bliver oftest brugt og er også den de bruger i Imperial (i hvert fald ifm Star Wars):

http://www.barco.com/digitalcinema/en/products/product.asp?element=1721 - http://www.barco.com/digitalcinema/en/products/product.asp?e lement=1721

Skrevet den: 23-December-2008 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af zekidk zekidk skrev:

Det er stadig kun få film der bliver projekteret digitalt. Den første var 'I Robot' . Sidenhen Star Wars 2 og 3 + en håndfuld andre titler.

Huh? Er der ikke rod i rækkefølgen her, eller snakker vi "genudsendelser"?

I Robot havde premiere i august 2004. Star Wars 2 havde premiere i maj 2002.

Skrevet af: * Sander *
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 23:15

Billedet i Imperial

Biografens digitale flagskib er en Barco – DP100 ($200,000,-) som blev installeret i 2004. Den er en såkaldt DLP-projektor, en teknik der oprindeligt blev udviklet af Texas Instruments i 1987. I projektoren er der en række spejle, der vippes i takt med den farve, man ønsker. Spejlene er utrolig små, mindre end 1/5 af et menneskehår. Afhængig af, hvordan de er placeret i forhold til lyskilden, kan man producere en række forskellige nuancer. Selve filmene ved en digital fremvisning ligger på en harddisk og fylder mellem 40-70 GB og er kodet i MPEG-2 formatet. Filmene er krypteret og beskyttet med et password fra filmselskabet og kan kun vises i den sal, man køber licens til. Underteksterne ligger på en separat cd-rom og afspilles vha. en tidskode af projektoren.

Da mange filmselskaber ikke tilbyder digitale udgaver af deres film endnu, har Imperial Bio også valgt at beholde deres to Philips kinomaskiner. Der er tale om 2 model EL4001 DP70 "Todd-AO all-purpose projektor". De kræver en del manuelt arbejde, da operatøren her skal sørge for at skifte objektiv og maskeplader. At der bruges to projektorere er også forklaringen på, at tæppet går for efter reklamer og trailere inden selve filmen. Selvom de begge er fra biografens åbning, bruges de den dag i dag.

Det er i dag en af de eneste store biografer i København, der også kan vise 70 mm-film.

Selve lærredet er 15,7 x 7,4 m. og i det såkaldte Todd-AO format. Det buer svagt og hører til blandt de største i Danmark, kun overgået af en række drive-in bioer, tre sale i CinemaxxFisketorvet (yderligere to af CinemaxX' sale er stort set på samme størrelse som Imperials), et enkelt lærred i Biocity Odense og Tycho Brahe Planetariet. Der er 35 meter fra projektoren til lærredet.

Go´Jul 

* Sander *

Skrevet den: 23-December-2008 kl. 23:39
Oprindeligt skrevet af * Sander * * Sander * skrev:

Selve filmene ved en digital fremvisning ligger på en harddisk og fylder mellem 40-70 GB og er kodet i MPEG-2 formatet.

Det lyder umiddelbart som bitrate i stil med Blu-Ray, men med en dårligere kompressionsalgoritme end Blu-Ray. Kan det være rigtigt?

Skrevet af: * Sander *
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 23:54

Da Imperial blev digital...

Af: Ricky Petersen,  [26.09.2004]

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=831&zoneid=2 - http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=831&zoneid=2

* Sander *

Skrevet den: 24-December-2008 kl. 07:26

Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og
den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var
dårligere end normalt. Derudover tror jeg slet ikke de viser filmen digitalt. Det fremgår ikke af deres
hjemmeside, og langt de fleste film er stadigvæk på almindelig film. Det er jo ikke sådan at Imperial ikke har
almindelige fremvisere.
Er det gætteri ?

Nej!

Så vidt jeg ved har de både projektor og alm. fremviser.

Hvilket jeg jo netop skriver.

Skrevet den: 24-December-2008 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere
end normalt.

Det kan godt være den er i en helt anden klasse end en alm. hjemmebioprojektor, men det ændrer ikke på at den ikke har noget
overbevisende sortniveau. Normalt oplever man noget der ligner 1000-3000:1 on/off-kontrast i en biograf, om det så er digitalprojektor eller film. Jeg tror desuden godt Imperialteknikerne kan finde ud af
at justere brightness på deres projektor. :)

Jeg har nu ikke oplevet specielle problemer i Imperial udover at sort aldrig er helt sort i en biograf, da salen ikke er mørk, men hvis I alle omtaler samme film, kunne årsagen måske være filmen?

Skal vi i øvrigt ikke lige være enige om vi taler om sortniveau eller kontrast?

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 24-December-2008 kl. 15:02
Nu er der jo stor forskel på film kopier, og sortniveau er minder på film
end på digital film, hvis man da bruge DLP teknik, som man jo gør i
digital biografer, plus at vi er ved at vende os til høj kvalitets film på Blu-
ray, og hjemme PJ, er ved at nå op i en så høj kvalitet at de overgår
gammledage film Pj.

Skrevet af: Jens Thomsen
Skrevet den: 29-December-2008 kl. 13:47
Det giver altså ikke rigtig mening at snakke om sortniveau ved "rigtig" film
(typisk 35mm). Billedet skabes jo ved at belyse celluloid med en kraftig
pære. Da lys aldrig kan være sort, kan sort i en film, der vises på celluoid-
film heller aldrig blive rigtig sort.

Det er en sammenblanding af termer fra to helt forskellige teknologier.

Skrevet den: 29-December-2008 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Jens Thomsen Jens Thomsen skrev:

Det giver altså ikke rigtig mening at snakke om sortniveau ved "rigtig" film
(typisk 35mm). Billedet skabes jo ved at belyse celluloid med en kraftig
pære. Da lys aldrig kan være sort, kan sort i en film, der vises på celluoid-
film heller aldrig blive rigtig sort.

Det er en sammenblanding af termer fra to helt forskellige teknologier.

Man skaber billedet ved at lyse gennem strimlen med en kraftig pære. Hvis strimlen er perfekt uigennemsigtig i de sorte områder, og lærredet ikke rammes af andet lys (enten fra andre kilder eller fra lys på afveje gennem linsesystemet), har man perfekt sortniveau.

Jeg kan ikke få øje på nogen sammenblanding.

Skrevet den: 29-December-2008 kl. 14:33
Jeg tvivler på at sort i en film er uigennemsigtigt.

Skrevet den: 29-December-2008 kl. 14:38

Jeg tvivler på at sort i en film er uigennemsigtigt.

Ja?

Ligesom en sort LCD-skærm heller ikke er komplet uigennemsigtig for den bagvedliggende lyskilde, hvorfor heller ikke LCD-skærmen har perfekt sortniveau.

Så hvorfor er det relevant at tale om sortniveau på LCD-skærme, men ikke ved filmfremvisning via filmstrimmel?

Skrevet af: mowa
Skrevet den: 29-December-2008 kl. 16:08

Oprindeligt skrevet af mowa mowa skrev:

Deres digitale fremviser er i en helt anden klasse end en projektor, og den har intet med sortniveauet at gøre - det er højst sandsynligt filmen der er sådan, hvis den var dårligere
end normalt.

Det kan godt være den er i en helt anden klasse end en alm. hjemmebioprojektor, men det ændrer ikke på at den ikke har noget
overbevisende sortniveau. Normalt oplever man noget der ligner 1000-3000:1 on/off-kontrast i en biograf, om det så er digitalprojektor eller film. Jeg tror desuden godt Imperialteknikerne kan finde ud af
at justere brightness på deres projektor. :)

Jeg har nu ikke oplevet specielle problemer i Imperial udover at sort aldrig er helt sort i en biograf, da salen ikke er mørk, men hvis I alle omtaler samme film, kunne årsagen måske være filmen?

Skal vi i øvrigt ikke lige være enige om vi taler om sortniveau eller kontrast?

Kontrast er såmænd bare forskellen mellem det mørkeste og det lyseste projektoren leverer, hvorfor det ikke gør den store forskel hvad vi taler om, forudsat lysniveauet er nogenlunde det samme for hvid.

Salen er fint mørk, det er ganske enkelt projektoren der ikke kan levere varen, om den så koster en million eller ej, så ændrer det ikke på at kontrastniveauet er omkring 1:2000 på sådan en Barco som Imperial har. Det er et generelt problem for de ekstremt lysstærke projektorer, der er garanteret en fornuftig forklaring.

Skrevet af: Bruce
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 00:08

Jeg skrev nedenstående på Kino.dk's debatside, da hverken There Will Be Blood, No Country for Old Men eller The Dark Knight blev vist i digital version i Imperial.

Der var engang!.

Ja, det var der. Da Imperial og Nordisk Film promoverede noget der hed digital film. Et par syn af bl.a. I Robot og Star Wars Return of the Sith, afslørede et skarpt billede med et overlegent sortniveau. Det er efterhånden nogle år siden.

Det sidste år har været fantastisk på filmfronten og jeg har set film som There Will Be Blood, Zodiac og No Country For Old Men i biografen. Film som cinematografisk er mesterværker, men som i deres analoge visninger lod meget tilbage at ønske. Især hvis man sammenligner med HD versionerne tilgængelige på Blu-ray.

The Dark Knight går nu i Imperial og den vises heller ikke i digital, selvom denne film, om nogen, vil kunne drage nytte heraf, eftersom dette er en meget mørk film med mange sorte sekvenser. Har man downloadet HD versionen i 1080p fra nettet og vist dette på en projektor, så er der stor forskel på, hvad man ser i biografen og i hjemmebiografen.

Jeg må desværre sige, at hjemmebiografen har overhalet Imperial indenom og at Ole Michelsens engang så velmenende ord, "Film skal ses i biografen", klinger lidt vel hult, al den stund, at man betaler 110 kroner for en middelmådig analog kvalitet.

Jeg har lige været i Orlando, hvor jeg så "Journey To The Centre of the Earth" i Unversal Cineplex i 3D og digital. Billede og lydmæssigt er man i en helt anden klasse "over there" og jeg må spørge mig selv, om Nordisk Film overhovedet er visionære mere på deres biografspublikums vegne? Jeg elskede engang at gå i biografen, men jeg har svært ved at argumentere for at give 110 kroner for en billet, når jeg tre måneder senere kan nyde filmen i langt bedre kvalitet og ligeså mange gange jeg vil.

Hvor er det digitale koncept blevet af, når film som The Dark Knight ikke vises heri? Skal man virkelig spare sammen til billigflyvninger til London, for at kunne nyde IMAX eller digital fremvisninger på det store lærred?!?!

Er det Nordisk Films fremtidsplaner at være 5 år efter udviklingen ... eller?

For ikke at skabe ramaskrig, så vil jeg lige pointere, at "download af HD versionen", var den daværende Apple trailer i 1080p, som kunne nydes inden premieren.

Hvad mine øjne siger mig, så er Imperials digitale fremviser klart at foretrække, fremfor en analog præsentation, men problemet er, at digitale visninger fortsat mest er en gimmick, set i relation til antallet af digitale kopier vi får til landet.

Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 10:51
Langt fra alle film findes digitalt, og f.eks. TDK findes svjv. kun i 35mm og i IMAX til biobrug.

Jeg tror heller ikke at Cohen brødrende roder med digitale udgaver af deres film.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 11:32

Et af problemerne mht. implementationen af digital fremvisning i biograferne, er et dilemma mellem hvem der vil kunne spare penge på det, og hvem der vil miste indtjening på det - det er nemlig den samme instans, Nordisk Film! De ville kunne spare store summer i distribution ved at digitalisere alle biograferne, og investeringen i projektorer ville formentligt relativt hurtigt være tjent ind. Problemet er at dén besparelse samtidig ville gøre dem selv overflødige for rigtigt mange små filmselskaber, der i dag ikke har andre muligheder end at gå til Nordisk Film, hvis de vil have deres film i biografen, da det simpelthen er for dyrt at få fabrikeret 35mm versioner af filmene. Hvis filmene kunne distribueres digitalt, ville alle disse små selskaber kunne gå direkte til biograferne i stedet. Derfor gætter jeg på at Nordisk Film helt bevidst ikke ønsker digital fremvisning ind i biograferne før det er strengt nødvendigt. Dengang de investerede i fremviserne i nogle sale, var billetsalget nedadgående, og man havde brug for noget til at trække kunderne tilbage. I dag går salget fint, især af danske film, og så hugger man måske bevidst bremserne i.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Et af problemerne mht. implementationen af digital fremvisning i biograferne, er et dilemma mellem hvem der vil kunne spare penge på det, og hvem der vil miste indtjening på det - det er nemlig den samme instans, Nordisk Film! De ville kunne spare store summer i distribution ved at digitalisere alle biograferne, og investeringen i projektorer ville formentligt relativt hurtigt være tjent ind. Problemet er at dén besparelse samtidig ville gøre dem selv overflødige for rigtigt mange små filmselskaber, der i dag ikke har andre muligheder end at gå til Nordisk Film, hvis de vil have deres film i biografen, da det simpelthen er for dyrt at få fabrikeret 35mm versioner af filmene. Hvis filmene kunne distribueres digitalt, ville alle disse små selskaber kunne gå direkte til biograferne i stedet. Derfor gætter jeg på at Nordisk Film helt bevidst ikke ønsker digital fremvisning ind i biograferne før det er strengt nødvendigt. Dengang de investerede i fremviserne i nogle sale, var billetsalget nedadgående, og man havde brug for noget til at trække kunderne tilbage. I dag går salget fint, især af danske film, og så hugger man måske bevidst bremserne i.

Hvis det virkelig er sandt, er Nordisk Film ligeså dumme som pladeselskaberne, som også har fornægtet den tekniske udvikling i 10-15 år (f.eks. internettets eksistens). De graver deres egen grav. Biograferne har muligheden for at tilbyde folk en oplevelse som de ikke selv kan skabe derhjemme og slet ikke ved at "downloade noget fra internettet". Det forudsætter selvfølgelig at de gider lette r*ven..

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 12:03

Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

The Dark Knight går nu i Imperial og den vises heller ikke i digital, selvom denne film, om nogen, vil kunne drage nytte heraf, eftersom dette er en meget mørk film med mange sorte sekvenser.

Jeg havde egentlig indtryk af at 35mm stadig havde nogle fordele ved meget mørke sekvenser, men det er muligt at jeg husker forkert.

Anyways, den digitale fremvisning har den store fordel af film"kopien" ikke slides, så filmoplevelsen er den samme hvad enten man ser filmen på den første eller sidste fremvisning.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg havde egentlig indtryk af at 35mm stadig havde nogle fordele ved meget mørke sekvenser, men det er muligt at jeg husker forkert.

Det er lige netop det der brokkes mest over i denne tråd.

Skrevet den: 06-Januar-2009 kl. 12:11

Det er lige netop det der brokkes mest over i denne tråd.

Det er jeg med på, men der kan være andre årsager end 35mm vs digital teknologien..

-------------

Skrevet den: 07-Januar-2009 kl. 00:58

Hvis det virkelig er sandt, er Nordisk Film ligeså dumme som pladeselskaberne, som også har fornægtet den tekniske udvikling i 10-15 år (f.eks. internettets eksistens). De graver deres egen grav. Biograferne har muligheden for at tilbyde folk en oplevelse som de ikke selv kan skabe derhjemme og slet ikke ved at "downloade noget fra internettet". Det forudsætter selvfølgelig at de gider lette r*ven..

Det er min udlægning, ikke kolde facts. Men det er samme problematik som med pladebranchen - man foretager en balancegang mellem kortsigtet og langsigtet indtjening. Og dét er som sådan meget logisk, for overlever man ikke på kort sigt, så bliver der ikke noget langt sigt... Men det kan være frustrerende at se på udefra.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Naite22
Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 13:25

SORT-NIVEAU ER OVERVURDERET!!!

Jo vidst er et godt sort niveau dejligt at have, men nogle er lige en tand for "sort-liderlige" og det er frygteligt!... Det vildeste sort-niveau på en projektor/tv matcher bare ikke virkeligheden. Kig udenfor når mørket er faldet på, og så kig på din fladskærm/projektor bagefter!

Jeg holder også af et godt sort-niveau.. Men hvis dette så bare er ok, så sætter jeg LANGT større pris på et lækkert, super skarpt og RENT HD billed!

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Naite22 Naite22 skrev:

Hel uenig i, at sortniveau er overvurderet. Selvfølgelig matcher det ikke virkeligheden endnu, men det betyder ikke, at forskellen ikke er til at få øje på, når diverse produkter sammenlignes, især når dynamisk iris skal stå sin test mod native kontrast.

Bram Stokers Dracula er blevet svinet til af mange, for at være alt for mørk. Ganske forståeligt, hvis man ser den på udstyr, som ikke kan vise transferet, som det i sin tid blev skabt. På en projektor, som kan adskille hvide og sorte elementer uden at konvertere det meste til gråtoner, er filmen vidunderlig. Har set scener på Panasonics PT-2000 og PT-3000 model, som SKAL være meget mørke og hvor man kun skal kunne skimte detaljer. Oplevelsen var så forskellig, at stemningen reelt blev ødelagt.

Der er tale om, at manglen på god sortniveau gengivelse simpelthen kompromitterer instruktørens vision og det kan ingen filmelskere være tilfreds med.

Skarpt og rent HD billed betyder kun noget, hvis instruktørens vision har været at gengive filmen således. Det må være projektorens opgave at gengive billedet så tro mod instruktørens original forlæg som muligt. Kunstig manipulation er = dødssynd.

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:14

Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Der er tale om, at manglen på god sortniveau gengivelse simpelthen kompromitterer instruktørens vision og det kan ingen filmelskere være tilfreds med.

Det er jeg selvsagt helt enig i, men det får man netop ikke ved at stirre sig blind på én bestemt faktor, det får man ved at filmen gengives tilnærmelsesvist korrekt på alle områder. Det gælder _blandt andet_ sortniveau, men det er bare én blandt mange faktorer. Og i _de fleste_ setups er sort-niveau ikke en begrænsning, når man når et vist niveau - medmindre man som sagt stirrer sig blind på dét. For mens det godt kan ske at du griner ad andre projektorer når du ser Dracula, så griner jeg ad din projektor når jeg ser Moulin Rouge på den.

Jeg er enig i at sort er overvurderet, og grunden til at det får så meget vægt, er at det er meget nemmere at forholde sig til om sort er bedst på den ene eller den anden projektor - dér hvor det er mørkest, er det mest sort. Det er straks sværere at forholde sig til om ansigtsfarver er korrekte på den ene eller på den anden projektor, for det er ikke en ultimativ reference på samme måde som sort. Derfor er sort, lige som opløsning, en faktor der bare er én blandt mange vigtige faktorer, men en faktor der har fået ekstremt meget fokus, af den simple årsag at det er nemt at forstå. Langt de fleste lægger - naturligt nok - mest vægt på de ting de forstår, men de faktorer der er nemme at forstå, er ikke nødvendigvis de vigtigste.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af Naite22 Naite22 skrev:

Jo vidst er et godt sort niveau dejligt at have, men nogle er lige en tand for "sort-liderlige" og det er frygteligt!... Det vildeste sort-niveau på en projektor/tv matcher bare ikke virkeligheden. Kig udenfor når mørket er faldet på, og så kig på din fladskærm/projektor bagefter!

Jeg holder også af et godt sort-niveau.. Men hvis dette så bare er ok, så sætter jeg LANGT større pris på et lækkert, super skarpt og RENT HD billed!

Hvorfor ikke tage det hele med.

-------------
SVP03

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:22

Dét jeg egentlig ville sige med det var: Måske er sort-niveau så vigtigt for dig, netop fordi din farvegengivelse ikke er perfekt så du kan ikke sidde og mæske dig i hvordan cinematographer'ens farvesætning springer ud af lærredet når du skifter mellem filmene, eller scenerne i filmene.

Ud fra den erfaring jeg har med forskellige præsentationer af såvel gode som dårlige billeder (mest gode ), så vil jeg påstå at hvis jeg viser en W5000 i standard-indstilling frem for 20 mennesker, så vil en del af dem kommentere at sort-niveauet ikke er fantastisk. Men viser jeg den kalibreret (hvilket jeg har gjort flere gange), så er der stort set ingen der kommenterer sort-niveauet, og når de endelig gør, så siger de noget i retning af at sort-niveauet er overraskende godt.

Din sammenligning med Panasonic projektorer er ikke så brugbar i denne sammenhæng, fordi de formentligt har været ringere end din egen på mange andre områder end sort-niveau - eksempelvis ved at have color shift i de mørke områder. Mørkegrå opleves som mere troværdig sort, end mørkeblå - også selv om den mørkeblå teknisk set er mørkere. Jeg oplever tit at folk kommenterer efter en kalibrering, at sort er blevet mere sort - mens det teknisk set er omvendt, sort er blevet lysere, bare mere "ægte" grå. Det  er i det hele taget sjovt hvor mange der kommenterer sort-niveauet _før_ de kommenterer farverne, efter en kalibrering - det er jo et meget godt tegn på at sort får alt for meget fokus i forhold til billedets øvrige egenskaber.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:24

Det skal man da gøre hvis man kan, men det kan man jo bare ikke i praksis. Nu vil jeg jo ikke sige at du har et dårligt billede, slet ikke - men du har jo netop taget et valg der hedder sort-niveau frem for farvegengivelse, ved at vælge en HD350 frem for f.eks. en Sim2 D60 til samme pris (ja, der kan være andre faktorer også, men dét er trods alt det væsentligste)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:27
Nu er det, at jeg lægger stor vægt på sortniveau, jo ikke ensbetydende med, at jeg vurderer andre faktorer lavere. At jeg ejer en JVC'er betyder ikke, at jeg er fundamentalist og hæger omkring den projektors fordele og ser bort fra ulemperne. Det er simpelthen et spørgsmål om at indgå nogle kompromisser indenfor de "forskellige afdelinger", som man selv kan leve med. Man kan ikke få alt!

Det kompromis jeg har indgået omkring farvegengivelse på JVC'eren er for mig ganske spiseligt og jeg kan ved selvsyn og læsning af diverse anmeldelser konkludere, at det ikke er en projektor, som på nogen måde er helt i skoven, når farver skal gengives. Jeg griner ikke ad andres projektorer, jeg prøver blot at belyse, at det er en forskel, som i mine øjne kan være alfa omega for at få den rette stemningsoplevelse af en given film, alt afhængig af filmens art.

Sikkert kan andre nyde Moulin Rouge i dens flotte farver, bedre end undertegnede, men jeg kan så opleve en anden stemning på visse andre film, som andre ikke har mulighed for. Det er et spørgsmål om, hvad der "virker for en" og man må give og tage.

Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det skal man da gøre hvis man kan, men det kan man jo bare ikke i praksis. Nu vil jeg jo ikke sige at du har et dårligt billede, slet ikke - men du har jo netop taget et valg der hedder sort-niveau frem for farvegengivelse, ved at vælge en HD350 frem for f.eks. en Sim2 D60 til samme pris (ja, der kan være andre faktorer også, men dét er trods alt det væsentligste)

Nu var det ikke sådan at forstå at min var perfekt, mere en kommentar til at vælge det der passer en selv, med det kompromis man må leve med. Og nej, en DLPer med farvehjul kan jeg ikke holde ud, grundet min bygningsfejl, jeg ser det hele tiden. Men alt i alt meget tilfreds med min 350er også farverne, så det har du klaret fint, med de begrænsninger 350eren har. Nu havde du jo ikke tid til at se Pioneeren tændt samtidig med projektoren, men det kom meget tættere på i farverne.

Nu er vi igen kommet væk fra emnet

Men stadig skuffet over filmen i Imperial i december.
Kigger ekstra godt efter næste gang.

-------------
SVP03

Print side | Luk vindue