Print side | Luk vindue

14 dages returret i julen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=52386
Udskrevet den: 16-Februar-2025 kl. 12:25

Emne: 14 dages returret i julen?
Skrevet af: Boogie
Emne: 14 dages returret i julen?
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 09:09

Ikke fordi jeg står og skal returnere noget, men undrede mig over hvordan man regner med de 14 dages returret ved internetkøb.

Er det altid 14 dage fra modtagelsen af varen eller kan perioden være længere fx her i julen hvor der er mange helligdage? Jeg tænker, hvis man modtager en vare i dag, hvornår/hvor lang tid tæller de 14 dage?

Svar:
Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 23-December-2008 kl. 10:06

Fristen regnes fra forbrugerens modtagelse af varen:

Stk. 2. Fristen regnes fra det seneste af følgende tidspunkter:

1) Den dag, hvor aftalen indgås, hvis aftalen vedrører en tjenesteydelse eller en vare, som skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, og i andre tilfælde den dag, hvor forbrugeren har fået det købte eller den første levering i hænde [...]

Så fristen er som udgangspunkt ikke længere i julen, men hvis den sidste dag for udøvelse af fortrydelsesretten falder på en helligdag, en lørdag, en grundlovsdag, den 24. december eller den 31. december, udløber fristen først den følgende hverdag.

Så i disse tilfælde kan man godt købe sig et par dage ekstra. Men man kan selvfølgelig altid aftale en længere fortrydelsesfrist med forhandleren, hvis denne ikke allerede tilbyder dette.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Print side | Luk vindue