Print side | Luk vindue

Bedste spejlrefleks til under 5000kr.?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Digital Foto
Forumbeskrivelse: Foto med digital kamera, digital spejlrefleks, tilbehør mv.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=52700
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 05:55

Emne: Bedste spejlrefleks til under 5000kr.?
Skrevet af: Borggaard
Emne: Bedste spejlrefleks til under 5000kr.?
Skrevet den: 29-December-2008 kl. 16:09
Hej, er ny her og kunne godt bruge lidt hjælp.

Skal have mit første spejlrefleks, har undersøgt markedet lidt og vil gerne have et kvalitets kamera så jeg kan tage nogle gode billeder.

Skal tage billeder til Natur og Sport.

Har set på dem her:

Canon EOS 450D - Pris 5000 (tyskland)
18-55mm IS + 55-200mm +Tasche+2.Akku+4GB+Slave-Blitz+Stativ
Link: http://www.1a-trading.de/product_info.php?products_id=9888&a mp;refer=Idealo

Canon EOS 450D - Pris 4880 (england)
18-55mm IS + 55-250mm IS
Link: http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=102 5953

Canon EOS 450D - Pris 4240 (england)
18-55 IS + taske + kort + stativ
Link: http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=100 00142

Sony A200 - Pris 3160 (England)
18-70 + 75-300
Link: http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=102 4309

Nikon D80 - Pris 4060 (danmark)
18-55 VR
Link: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=425412&am p;searchArea=&Soegeord=d80

Nikon D60 - Pris 2520 (england)
18-55 VR
Link: http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=102 4534

Hvor får jeg mest for pengene? Og hvilket kamera er bedst?

Hilsen
Borggaard

Svar:
Skrevet af: Totoronto
Skrevet den: 29-December-2008 kl. 16:33
Har du kigget på:   http://www.fotostart.dk/ - www.fotostart.dk   ?  Der er masser af tråde med ca. det samme spørgsmål i deres forumdel. Der kan du sikkert få mere inspiration.
Bortset fra det, så har du jo allerede fundet en masse gode kameraer. Så er det jo bare dig, der skal afgøre, hvad du helst vil have.

EDIT:  Nå..jeg kan jo se at du allerede har oprettet samme spørgsmål der også.

Skrevet af: Frenzy
Skrevet den: 15-Januar-2009 kl. 20:54
Personligt hælder jeg mest til D80'eren. Men det er jo snart en religions
spørgsmål. Tag ned i en foto forretning og prøv dem. Skyd et par billeder,
mærk hvordan de hver især føles at have i hånden. Det er den eneste måde
at gøre det på. Held og lykke med jagten!!

-------------
Det kan godt være jeg er dum, men jeg er ikke idiot!!

Skrevet af: frimann85
Skrevet den: 04-Februar-2009 kl. 09:37

Nikon D80 ville jeg vælge tror jeg. Men objektivet er selvfølgelig en rar ting ikke at skulle erhverve til Nikon'en iht. dit alternativ:

Canon EOS 450D - Pris 4880 (england)
18-55mm IS + 55-250mm IS
Link: http://www.warehouseexpress.com/product/default.aspx?sku=102 5953

Skrevet af: RuneH
Skrevet den: 04-Februar-2009 kl. 10:06

Hvorfor skyde med Nikon når man kan Canon.

Og når du kan få et godt zoom objektiv med i prisen som oven i købet har IS - ja, syntes jeg bestemt du skal gå efter det. Det vil du blive glad for både på sport og natur.

Men husk nu - det er altså ikke kun kameraet der tager gode billeder. Det lige så meget objektivet og ISÆR brugeren bag kameraet.

God vind med det :)

-------------
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!

Skrevet af: jens0804
Skrevet den: 18-Februar-2009 kl. 22:37

Siden her kan måske hjælpe dig på vej.

http://www.dpreview.com/ - http://www.dpreview.com/

-------------
m.v.h Jens Christensen

Panasonic TH-42PV500E + TH-P37X10Y, Samsung SMT-H3126 , Sony BDP S550, Digiality CX-302T, Technics SA-DA 8

Skrevet af: Furry
Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 20:15
Hvis der er fabrikantens egne linser der følger med ville jeg tage den første 

Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 21:09
huske på nikon/canon linser er møj dyre, hvor sony kan bruge minolta og andre mærker...

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 21:29
Min kone og Jeg er meget tilfredse med Sony a200, nem at betjene fra start,
Men dog med en masse features som gør billederne vildt lækre.

Skrevet af: MJ (udmeldt)
Skrevet den: 09-Maj-2009 kl. 21:32
Nikon og Canon kan også bruge andre mærker, fx. Tokina, Tamron og Sigma. Så der er _absolut_ ingen grund til at vælge Sony pga. det.

Af de listede ville jeg vælge D80 - den ligger lige en klasse over de andre.

Man hvad med det nye D90? Performancemæssigt lig D300 siges der og slår dermed de andre helt af pinden. Måske der kan findes et brugt til de 5k.

Jeg ville ikke vælge et sæt bare pga. kit-objektiverne. Jeg gjorde selv den fejl og selvom kitterne var af ret høj optisk kvalitet så voksede jeg hurtigt fra dem og pengene var sådan set spildte.

18-55VR'en der følger med til det listede D80 er et rigtig godt sted at starte, perfekt som walkaround-objektiv - så kan du altid smide en 70-300VR på senere hvis du mangler mere i telen.

Men ellers kig over på FS - forummet er som skabt til den slags :)

Skrevet af: PerW
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 08:30

Jeg vil mene, det vigtigste er hvordan kameraet ligger i ens hånd, så derfor er man nødt til at have det i hånden inden man beslutter sig. Kvaliteten er nok det samme. Det er mere manden bag, der gør udslaget.

Skrevet af: pdrhan
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 10:21
Køb et nikon D40 og en god zoomlinse - kanon camera - og husk - det er manden bag der tager de gode billeder...cameraet formidler budskabet!

-------------
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
-----------------
Kastrup/Amager

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 20:07
jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset (kan ikke huske hvad det hedder i kamara sprog, men har undersøgt det da jeg selv er på udkig..), og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....

Martin J : hvad koster sådan en 70-300VR lense, der det VR der står for focus, eller er der bare en auto zoom lense uden andet..

-------------
+100HD Film

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 20:18

Oprindeligt skrevet af henrik-t henrik-t skrev:

jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset (kan ikke huske hvad det hedder i kamara sprog, men har undersøgt det da jeg selv er på udkig..), og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....

Martin J : hvad koster sådan en 70-300VR lense, der det VR der står for focus, eller er der bare en auto zoom lense uden andet..

Jeg ville ikke sige at objekti ver med AF er uhyre dyrer, der er masser af nye objektive, ¨både i den billige og dyrer ende. Men hvis man vil købe brugte objektiver, så er udvalget begrændset. Så hvis man kan leve med det er det fint.

VR står stabilisering, har ikke noget AF at gøre.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 20:25
VR - Vibration Reduction

-------------
-----------------
Kastrup/Amager

Skrevet af: Lightyear
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 21:18

jeg ville ikke anbefale et nikon D40 da det ikke har auto focus i huset [snip], og derved er man tvunget til at købe ultra dyre linser....

Du har da bare virkelig forstand på det dér med kameraer, hva`?

Det er slet ikke i nærheden af "nødvendigt" at have autofocus i selve huset i dag. Alle nye (og mange ældre) Nikon objektiver passer på, og har AF indbygget. For 95% af alle D40/D40x/D60 brugere, vil det ikke betyde noget som helst, da Nikon/Sigma/Tamron osv alle tilbyder objektiver med indbygget AF i så godt som alle brændvidder og prisklasser. Det er kun hvis man skal ud og bruge noget lidt mere specielt glas, så kan det gå hen og blive et issue.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 21:45
jeg er ikke expert men er blevet fra rådet det selv af mange der har forstand på det,  og  hvem vil nøjes med standart lensen særligt længe, måske ikke så møj dyre men over 2500,- og højere er da ikke uhørt for en lense med AF/VR

og vil man så ha fra 55/70-300 + en macro lense bliver det hurtigt rimligt dyrt

-------------
+100HD Film

Skrevet af: Furry
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 22:10

jeg er ikke expert men er blevet fra rådet det selv af mange der har forstand på det,  og  hvem vil nøjes med standart lensen særligt længe, måske ikke så møj dyre men over 2500,- og højere er da ikke uhørt for en lense med AF/VR

og vil man så ha fra 55/70-300 + en macro lense bliver det hurtigt rimligt dyrt

Hvad er det for nogle linser du har set uden AF ??
Selvfølgelig bliver det dyrt hvis man vil have mange linser

Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 22:20

Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Hvad er det for nogle linser du har set uden AF?

Jeg har ingen linser - det er noget man spiser!

De to objektiver jeg bruger mest er derimod Nikon 50mm f/1.8 og 85mm f/1.8 og de er begge uden indbygget AF-motor. Så jeg vil også fraråde et Nikon D40.

Har set et Nikon D80 og det er ganske udemærket, men den ISO performance er ikke fantastisk. Alt over 400 har for meget støj, så jeg vil anbefale dig at gå efter et D90, hvis du kan finde et inden for dit budget.

-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 22:24

70-300VR koster ca. 3500,-.

Ang. det andet med D40 og dyre objektiver - det er ikke sandt. Man er ikke tvunget til at købe hundedyre glas - de koster ca. det samme som dem uden indbygget motor så det skal ikke være motivet til at undgå D40 og ja jeg ved det for jeg har selv et D40x og kender udemærket den "begrænsning" man er underlagt.

Skrevet den: 10-Maj-2009 kl. 22:31

Det er en begrændsning.

Som andre skriver, så kan man  ikke bruge AF på Nikon 50 mm 1,8 objektiv, som er et meget skarpt og lysstærkt opbjektiv og som koster noget med 600-800 kr.

Derudover kan det også være en begrændsning, hvis man vil købe brugte objektiver, da udvalgte på brugtmarket er mindre.

Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 00:27
Hvis man ikke skal bruge 50mm'eren er det jo ligegyldigt.

Nikon har lige lanceret en 35mm AF-S DX fætter med indbygget SWM.

Bare man er klar over begrænsningen så synes jeg ikke det er det store problem - som andre også er inde på så er udvalget efterhånden ret stort.

Bortset fra det så ville jeg ikke vælge D40. Den har for få MP bl.a. (JA det betyder noget) samt gammel model - Så hellere D60 som fåes til næsten samme pris.

Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 06:36
Martin - sludder med dine megapixels....du kan stort set kun se forskel hvis du er ude i at lave papir print der er oppe i en størrelse fra A3 og opefter....det er nok de færreste hjemmefotografer der lige printer et billede ud i A3 og opefter - D40 er et perfekt prisbilligt camera der tager gode billeder og ikke mindst value for money...

-------------
-----------------
Kastrup/Amager

Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 10:04

Selvfølgelig er det ikke sludder når jeg siger det.

Jo flere MP jo bedre mulighed for at croppe ind i en eksponering. Jeg taler ikke om synlig forskel i en given print som du åbenbart fokuserer på. Hvorfor har folk så travlt med prints?

Jeg er dog enig i det sidste du skriver - det er et rigtigt lækkert hus til få penge - tiden er bare rendt fra det.

Så jo - MP betyder noget

PS: D40 er også et f-stop bagefter de fleste andre - dens baseiso er 200 hvor de andre er 100 - altså en fordobling af lukkeren på de nyere huse ved en given blænde - endnu en grund til at vælge et nyere hus. Især når prisen er tæt ved den samme.

Skrevet af: lasped
Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 10:18

I den prisklasse vil jeg anbefale et Nikon.

Jeg bruger selv Canon, dog 50D, men i hobby serien synes jeg Nikons er bedst out of the box.
Har selv haft et EOS 400D og jeg synes ikke standart objektivet kunne bruges til noget som helst, der er Nikon lidt bedre med.

Skrevet af: jzimmer
Skrevet den: 11-Maj-2009 kl. 11:49
Hey,

Jeg ville måske kigge lidt på Olympus E520.  Kit-udgaven kommer med 14-42 og 40-150 objektiver, og fås til ca. 4500,-. God pris, for et godt kamera, med nogle supergode objektiver.

Jeg har selv et E510 med tilsvarende objektiver, og de har ikke skuffet mig. Selve huset er måske ikke på højde med et Nikon D60/90, men det er nok smag og behag. For amatør-fotografen slår det sikkert lige så godt an :)

Alternativt kan du se hvad det spritnye E620 kamera kan fås til. Det blev lanceret her for nyligt, og skulle vist være Olympus' seneste skud på stammen indenfor hobby-dslr.

Print side | Luk vindue