Print side | Luk vindue

Hvilken antenne til Boxer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53021
Udskrevet den: 10-Maj-2025 kl. 13:19

Emne: Hvilken antenne til Boxer
Skrevet af: Slettegaard
Emne: Hvilken antenne til Boxer
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 16:32
Jeg bor på Nordfyn, nærmere betegnet Otterup, og i følge dækningskort fra Boxer skulle der være over 80% dækning. Spørgsmålet er, hvilken antenne jeg skal bruge. Ufo 95 eller traditionel UHF-antenne?

-------------
Mvh Lars.

Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 16:46

Det er jo naturligvis en god ide, at bruge en antenne der har det nødvendige Gain, og det er der jo ikke i en Dipol, hvilken der nærmere skal anvendes kommer an på de lokale forhold. En antenne mand skulle kunne hjælpe dig med den rigtige. Hvordan modtage du i øjeblikket signalet fra samme sender (styrke/kvalitet).?

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 16:50

Pt. får jeg signal fra Tommerup via en "gammeldags" antenne med få elementer. Jeg har ikke forsøgt at dreje den mod Hedensted endnu.

Hvad mener du med "det nødvendige Gain og det er der jo ikke i en Dipol"?

-------------
Mvh Lars.

Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 16:55

En UFO antenne er bare en rund Dipol, og ikke nogen kraftig antenne.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 17:04
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

En UFO antenne er bare en rund Dipol, og ikke nogen kraftig antenne.

Hvis jeg tolker dig rigtigt skal jeg købe en gammeldags antenne med menge elementer, eller hvad?

-------------
Mvh Lars.

Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 17:11

Ja, men lige hvor kraftig kommer an på de lokale forhold og afstand til senderen. Samt den udsendte effekt. En antenne mand vil vide hvilken der kan anbefales til det.

-------------

Skrevet den: 03-Januar-2009 kl. 18:09

OK.

UFO 95 så ellers fin ud. Forstærkning på 28dB, lille og fiks .

Men hvis skidtet ikke dur i forhold til almindelig antenne, så kan det være lige meget. Jeg prøver i morgen at dreje min antenne og ser hvad der sker.

-------------
Mvh Lars.

Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:43
Så fik jeg drejet antennen men desværre ingen signal fra Hedensted. Jeg må ned i det lokale antennecenter og få en lille snak med dem.

-------------
Mvh Lars.

Print side | Luk vindue