Print side | Luk vindue

Kvalitetstab HDMI Vs Optisk

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53077
Udskrevet den: 24-Februar-2025 kl. 05:15

Emne: Kvalitetstab HDMI Vs Optisk
Skrevet af: bekker
Emne: Kvalitetstab HDMI Vs Optisk
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:38

Hejsa,

Setup er som følger: PS3 sat til LX5090 via HDMI, og seperat optisk kabel fra PS3 til forstærker.

Vil jeg kunne "spare" en ledning, ved at overføre lyden fra PS3 til TV i HDMI kablet, og så bare benytte TV'et optiske udgang til forstærkeren ?

Altsammen skal selvfølgelig foregå tabsfrit

Svar:
Skrevet af: Puma
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:46
Hvorfor tilslutter du ikke din PS3 direkte til forstærkeren via  HDMI (in) og der fra til fjensynet via HDMI (out) på forstærkeren, så undgår du helt at skulle benytte nogen form lydkabel = i dit tilfælde et optisk kabel....

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af bekker bekker skrev:

Vil jeg kunne "spare" en ledning, ved at overføre lyden fra PS3 til TV i HDMI kablet, og så bare benytte TV'et optiske udgang til forstærkeren ?

Nej, tv'et modtager kun stereo på HDMI indgangen, og derfor vil det kun være et stereo signal der bliver sendt ud på den optiske udgang når du bruger HDMI indgangen. Den kan derimod godt sende 5.1 lyd ud af den optiske udgang hvis det er dét den modtager på DVB-tuneren. Så du skal have et kabel fra hver.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 10:48

Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Hvorfor tilslutter du ikke din PS3 direkte til forstærkeren via  HDMI (in) og der fra til fjensynet via HDMI (out) på forstærkeren, så undgår du helt at skulle benytte nogen form lydkabel = i dit tilfælde et optisk kabel....

Hvis man vil bruge tv'ets tuner via anlæggets højttalere, skal der stadig et separat kabel fra tv'et til forstærkeren, du kan ikke sende lyd den anden vej igennem HDMI kablet. Og det er jo ikke sikkert at hans forstærker har HDMI.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Puma
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 11:06

Hej Otto

Jeg læser der som om bekker spørg om han skal bruge såvel HDMI og Optisk lydkabel ifm. han tilslutter hans PS3 til fjensynet der er ikke nødvendigt såfremt hans forstærker understøtter HDMI lyd og billed enig ??

Såfemt der er tale om tv signalet modtaget via antennekabel (DVB-T eller analog signal) skal man bruge den optiske lyd udgang på fjensynet til ens forstærker...Jeg bruger selv denne opsætning ifm. jeg via min antenneforening foruden det analog signal også får DR+TV2 som DVB-T signal som en lille ekstra service  Sådan man ikke nødvendigvis skal købe en STB for, at se disse danske must carry kanaler 

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Puma Puma skrev:

Jeg læser der som om bekker spørg om han skal bruge såvel HDMI og Optisk lydkabel ifm. han tilslutter hans PS3 til fjensynet

Nej, han spørger, om han skal have HDMI fra PS3 til TV og optisk fra PS3 til forstærker.

Det skal han, hvis han vil have digital surround med til forstærkeren, forstærkeren ikke understøtter HDMI, og TV'et ikke kan overføre digital surround fra HDMI-indgang til optisk udgang.

Skrevet af: bekker
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 12:08

Takker for de hurtige svar.

Spørgsmålet var som Allan Olsen siger; om jeg kan nøjes med HDMI kablet... hvilket jeg så ikke kan.

Min forstærker er en (efterhånden) ældre Yamaha RX-V 1400, så der er ikke HDMI tilslutning.

Skrevet af: jonlanghoff
Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 13:35

Mit setup ser således ud:

Vil det sige at jeg kun får stereo igennem? Der står ellers noget andet på forstærkeren..?

Skrevet den: 04-Januar-2009 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af jonlanghoff jonlanghoff skrev:

Vil det sige at jeg kun får stereo igennem? Der står ellers noget andet på forstærkeren..?

Nej, det er en anden situation end dén OP ridsede op.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue