Print side | Luk vindue

Synology DS207+ støj

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53404
Udskrevet den: 08-Juni-2024 kl. 04:18


Emne: Synology DS207+ støj
Skrevet af: millfarm
Emne: Synology DS207+ støj
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 16:13
Hej,

Jeg har netop anskaffet mig en Synology DS207+ med 2 stk. Samsung Spinpoint 1TB diske i. Og det spiller jo bare fantasktisk... der er dog lige det ene punkt, hvor jeg ikke er tilfreds... STØJEN. Den larmer meget. Både Synology'en og diskene blev valgt ud fra anmeldelser, der beskrev begge som næsten lydløse.

Er der nogen forslag til støjdæmpning? Jeg overvejer at købe en Papst 80mm blæser i stedet for den der er monteret, men er det mon nok?

På forhånd tak.


-------------
--

Millfarm



Svar:
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 16:29

jeg har også en 207+   og ja man kan da høre blæseren    men ikke meget.

 

Papst blæsere er som regel meget støjsvage,  men flytter også mindre luft,  så vær opmærksom på temperaturen hvis du skifter blæser

Mvh Hans



Skrevet af: huiron
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 16:34
Du kan starte med at stikke et stykke pap eller lign ind i blæsere kortvarigt.
Det vil fortælle dig om det er blæseren der larmer værst eller om det er andre dele af boksen.

Hvis det er blæseren kan det sagtens være det hjælper at installere en pabst eller anden low noise blæser. Du skal dog bare huske at den primære grund til at pabst og andre low noise blæsere larmer mindre er at de roterer langsommere og dermed flytter mindre luft. Det vil dermed medføre en højere temperatur i boksen. Om den så kan holde til det skal jeg ikke kunne sige. Kommer helt an på hvordan den er lavet. Hvis den har en temperatur måler kan man jo overvåge den til at starte med. Så kan man nå at slukke hvis den bliver for varm.



Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 16:34
Jeg har også en DS-207+ med to Samsung Spinpoint 1TB diske. Støjen fra harddiskene er ok niveau - det bliver ikke meget bedre - støjen fra den originale blæser var derimod for meget for mig. Jeg har skiftet til en NorthQ NQ3700 60mm blæser og mht støjniveauet er det rigtigt godt, men desværre er temperaturen for NAS
en også steget fra 25-32 grader til 37-44 og dét er ikke tilfredsstillende.
Jeg har derfor kig på et af 3 følgende alternativer:
- 1 60mm Papst blæser til intern montering - dvs. 15mm dyb
- 1 60mm Papst blæser til ekstern montering - giver mulighed for 25mm dyb (flytter mere luft/mindre støj)
- 1 80mm Papst blæser og 1 60->80mm fan-adapter - det hele monteret ekstern
Jeg har endnu ikke lagt mig fast på hvilken løsning det skal være, men alle alternativerne er prøvet i praksis med fornuftige resultater.
Mvh Tommy


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 16:37
NB: Hvis du skal bruge en Papst til intern montering, mener jeg det er 612F/2L du skal have fat i - den har rigtig størrelse, omdrejningstæller og korrekt stik - MENER jeg!


Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 21:32
nogle forslag til hvor man køber den papst 612F/2L henne?? har fundet et par shops i tyskland, men de vil have flere hundrede kroner for at sende..

-------------
--

Millfarm


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 21:36
Jeg har samme problem - men det bliver nok den vej jeg går - kan ikke finde den herhjemme - Studiedata havde dem tidligere, men vist ikke længere...


Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 22:00
skal du have en med, så deler vi forsendelsen?

-------------
--

Millfarm


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 22:52
Jeg har ikke helt afgjort, hvilken af løsningerne jeg går efter - og har ikke tid til at kigge nærmere på det lige pt - men ellers tak.


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 08-Januar-2009 kl. 23:58
Det er jo er SERVER! Servere larmer 

Og servere er ikke placeret sammen med klienterne... Såeh?


Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 09-Januar-2009 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Det er jo er SERVER! Servere larmer 

Og servere er ikke placeret sammen med klienterne... Såeh?


jaja, men da den nu står på kontoret, hvor jeg også sidder, så vil støjdæmpning absolut hjælpe


-------------
--

Millfarm


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Januar-2009 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Det er jo er SERVER! Servere larmer Og servere er ikke placeret sammen med klienterne... Såeh?

Ikke alle privatpersoner har et serverrum og hvis man kan gøre et produkt mere støjsvagt for et mindre beløb, hvorfor skulle man dog så ikke gøre det?


Skrevet af: Breddam
Skrevet den: 09-Januar-2009 kl. 14:35
Jaja, det er selvfølgelig rigtigt.
Min NAS står også på kontoret under gæstesengen, og lidt støj er jo bedre end meget støj 

Mit budskab var vel også bare, at man ikke har nogen fordel af at have sin NAS stående ved siden af sin klient, især fordi en NAS ikke bliver MERE lydløs med tiden

Venligst
Søren


Skrevet af: Nicoleif
Skrevet den: 09-Januar-2009 kl. 14:53
Jeg kender en der har en Synology DS107+ og den larmer slet ikke!


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 09-Januar-2009 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Jeg kender en der har en Synology DS107+ og den larmer slet ikke!

Husk at sige at han skal tænde for den - så får man meget mere ud af den ;-)


Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 16-Januar-2009 kl. 10:14
der er lager udsalg på northq:
http://www.tweakup.dk/readmore/12589/?utm_medium=RSS

de har en 60mm 12-17db blæser der til 55,- sådan en prøver jeg i dag, hvis de ikke er udsolgt.

det er jo en væsentlig forbedring i forhold til de 30db, som min 207+ iflg. specs skulle outputte


-------------
--

Millfarm


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 16-Januar-2009 kl. 11:48
Hej millfarm
Det er lige præcis den blæser jeg har siddende i min NAS og selvom den støjmæssigt er rigtig fin, vil jeg ikke anbefale den til NAS'en - den flytter simpelt hen for lidt luft - så temperaturen i min NAS er gået fra næsten altid under 30 til næsten altid over 40!
Derfor jeg vil have en Pabst i stedet - den flytter mere luft og støjer kun en smule mere - sandsynligvis ikke hørbart.
/Tommy


Skrevet af: SimpleUser
Skrevet den: 17-Januar-2009 kl. 15:50

Jeg ser i referere til temperaturen på NAS'en. Jeg har kun findet en aflæsning af disktemperaturerne.

Mine discs ligger omkring de 39-40 C - er det for højt?

 

M



Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 17-Januar-2009 kl. 15:57
SimpleUser: +-modellerne har ikke temperatur-aflæsning af cpu - "kun" diskene. Med 2 Samsung 1TB diske i non-raid lå jeg omkring de 30grader i drift med den indbyggede blæser - dette er øget til godt 40grader med den NorthQ jeg har siddende i nu - det er ikke kriminelt, men nok til at jeg vil skifte den ud med en Papst som flytter lidt mere luft - så kan jeg forhåbentlig få noget støjsvagt OG køligt på samme tid.
Temperaturen afhænger meget af hvilke diske du vælger og selvfølgelig også af hvor intensivt du bruger systemet - hvis begge diske kører hele tiden 24/7 så kryber temperaturen jo op. Jeg mener at Samsung er ganske kølige i forhold til mange andre modeller - er det måske Maxtor der bliver temmelig varme... - og vist også nogle af WD-diskene.


Skrevet af: SimpleUser
Skrevet den: 17-Januar-2009 kl. 16:08
Det er WD diske (2x1TB, Raid01), og de står i kosteskabet, som egentlig ikke er specielt lille og snævert.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 17-Januar-2009 kl. 17:12
Du kan jo overveje at måle temperaturen i kosteskabet - hvis den eks. ligger omkring de 30 grader er det jo ikke mærkeligt, hvis temperaturen er krøbet op på de 40 grader i nas'en!


Skrevet af: SimpleUser
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 10:15
Ja temp er over 25 i kosteskabet.


Skrevet af: jblaabjerg
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 10:16

Hejsa,

Jeg har gjort en masse for at dæmpe støjen på min 207+, da den var helt forfærdelig. Jeg flyttede disken eksternt i dæmpet kabinet, opgraderede fra den indbyggede 60mm til 80mm papst på en 60->80 adapter ophængt i gummi. Til sidst fandt jeg ud af at næsten al støjen kom fra resonans, så problemet blev løst ved at stille boksen på et stykke liggeunderlag! (10 timer at mit liv jeg aldrig får igen...)

Jeg har derfor flyttet disken tilbage, men beholdt 80mm blæser, der trods alt var noget bedre. Nu kan jeg ikke høre den overhovedet, selv om døren på det skab den står i ikke kan lukkes ordentligt.

Mvh.

Jens Blaabjerg



Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 21:05
jeg har heller ikke fået gjort noget endnu, men kan se at mine diske efter lang tid med høj aktivitet ligger på ca 34-35 grader med den medfølgende blæser. Men hvor højt kan man tillade temperaturen før det bliver "kriminelt"?

-------------
--

Millfarm


Skrevet af: millfarm
Skrevet den: 20-Januar-2009 kl. 13:01
nu købte jeg alligevel den der northq silent viking 60mm, men er der nogen der ved hvad den adaptor jeg skal bruge til at få strømmen sat til?

-------------
--

Millfarm


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 20-Januar-2009 kl. 19:32
Du skal vel bare sætte den til "motherboard" i nas'en - der hvor den gamle blæser var koblet til? Den hvide plastik-dims der sidder ned over de 3 ben på motherboardet skal dog pilles af - brug evt. en spidstang.



Print side | Luk vindue