Print side | Luk vindue

UPDATE: Bredbånds hastihed spørgsmål

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53588
Udskrevet den: 24-November-2024 kl. 08:48

Emne: UPDATE: Bredbånds hastihed spørgsmål
Skrevet af: Rob801
Emne: UPDATE: Bredbånds hastihed spørgsmål
Skrevet den: 11-Januar-2009 kl. 13:27

Er der en grænse for hvor meget bredbånds hastighed må afvige fra den aftalt/ønskede hastighed?

Vi bestilte 10Mbit bredbånd fra Telia (havde TDC før). På overflytningsdagen kunne vi ikke få forbindelse så der blive bestilte en service besøg.

TDC manden (det er dem som udfør service for Telia) fandt frem til at bredbåndsmodemet ikke kunne klare 10Mbit så han skiftede den ud til en anden model. Så er første problem løst.

Men, mens han var her fandt han frem til at vi slet ikke kunne få 10Mbit pga for meget støj på linjen (vi er ca. 4km fra centrallen).

Efter ca. en time hvor han forsøgte at få den så høj som muligt fik vi besked at han var nød til at sætte den til 4Mbit/512 for at få en stabil signal (og at han vil give det videre til Telia). Noget andet end hvad vi har bestilt fra Telia.

Nu ved jeg godt at den aktuel hastighed vil kunne variere og de skriver nogle ting som ”Best effort” osv. i betingelse, men vi syntes ikke at vi skal betale 300 kr./md. for under 50 % af den ønskede hastighed (Jeg har målt aktuel hastighed til omkring 3,5Mbit). Jeg kunne for eksempel acceptere det hvis det var 7 eller 8Mbit.

Jeg vil mene at Telia modsige sig selv når de skriver i deres ”betingelse” følgende:

"6.4 Abonnementet leveres efter ”best effort”, hvilket

betyder at hastigheden kan variere alt efter hvilken

båndbredde, det er teknisk muligt at levere på Kundens

adresse. Det vil sige, at Telia ikke kan garantere

den ønskede hastighed på linien."

"6.5 Kunden må forvente, at forbindelsen uanset dens

benævnte hastighed normalt vil yde ca. 10-15 %

lavere hastighed, fordi noget af kapaciteten bruges

til styring etc., noget af kapaciteten går tabt på

grund af ledningsforholdene og andre forhold, der

kan spille ind, herunder Kundens eget udstyr."

Men på deres webside (under ”spørgsmål og svar: Aftalen mellem Telia og mig” skrive det:

"Er Telia forpligtiget til at levere under alle omstændigheder?
Nej. Vi starter med at undersøge, om det er teknisk muligt at levere bredbånd til din adresse i den hastighed, du ønsker. Hvis det ikke er muligt, modtager du besked om at der ikke kan leveres, og så ophører aftalen."

Jeg vil mene at Telia IKKE har undersøgt om det var teknisk muligt at levere den ønskede hastighed inden de gik i gang med installation.

Så kommer det næste problem. Telias pris sats er 2Mbit/10Mbit/20Mbit.

Vi vil ikke ha 2Mbit når vi ikke vil stilles dårligere end vi var før (vi havde 4Mbit hos TDC). Samtidig vil vi ikke betale for 10Mbit når vi kun få 4Mbit. Efter vores mening burde fordel gå til os og vi burde få lov at betale for 2Mbit selvom den er sat til 4Mbit (når Telia ikke har en pris der dækker 4Mbit).

Vi vil gerne høre jeres mening om denne situation inden vi ring til Telia og klager (ved ikke hvorfor men vi forventer en kamp).

På forhånd tak.

-------------
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Elac FS-247/CC-241/IW1230
Sony BDP-S370

Svar:
Skrevet af: PerW
Skrevet den: 11-Januar-2009 kl. 13:43

Hvis de ikke har en 4Mbit pakke, så må du jo tage en 2 Mbit pakke eller finde et andet selvskab der har en 4 Mbit pakke i deres sortiment, nu når du har en dårlig forbindelse.

Det er jo ikke Telia der har et problem som jeg ser det. Forbindelse mellem centralen og dig er dårlig. Den er eget af TDC, Telia lejer sig jo kun ind på linien.

Telia kan vel heller ikke måle forbindelsen ud til dig på forhånd, det kan kun ske når der kommer en teknikker ud.

Så som jeg ser det kan du få en 2 Mbit forbindelse hos Telia. Jeg kan ikke se nogen grund til at de skulle skrue op for forbindelse, men kun opkrave for en langsommer forbindelse.

Skrevet af: slate
Skrevet den: 11-Januar-2009 kl. 13:58

lidt kommentarer:

Med 4 km kobber fra centralen til dit stik kan man højst forvente 4 Mbit/s. Og som sådan er det ikke seriøst hvis de "sælger" dig 10 Mbit/s, for det vil de ikke kunne leverer.

At du måler 3.5 Mbit/s er fint nok for en 4 Mbit/s.... måske lidt i den nedre ende.

Prøv evt at oprette dig på Fullrate som kunde... altså kun lige det første skridt, fordi der laver de en guestimate på hvad du kan få af hastighed.

For mine forældre siger den:

Tilsluttet central: Resen
Afstand fra central til din bolig: ca. 2971 m
Anslået maksimal båndbredde: 2 Mbit / 512 kbit

Jeg ved at deres naboer har en 4 Mbit/s hos TDC; jeg ved så ikke hvad den forbindelse træner op til...?! Fullrates "Anslået maksimal båndbredde" er sikkert kædet sammen med deres nuværende produktudbud som pt hedder: 2, 5, 8, 20.
Ergo er der jo ingen grund til at vise at man kan køre eks 3.5 Mbit/s

Edit: Telia kan kører en linietest som viser hvad din linie kan trække, og det er sikkert det din tekniker fik gjort da du havde besøg.

Mulig hastighed afhænger af flere ting:
1. Jo kortere afstand til central jo bedre
2. elektrisk støj fra andre kabler
3. kvaliteten af dit kobber... enkelte steder har man faktisk trukket aluminium

-------------
Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107

Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 15:56

Tak for jeres input. Jeg har et par kommentar...

"Hvis de ikke har en 4Mbit pakke, så må du jo tage en 2 Mbit pakke eller finde et andet selvskab der har en 4 Mbit pakke i deres sortiment, nu når du har en dårlig forbindelse."

Fordi jeg havde 4Mbit ved TDC. Jeg burde ikke stilles dårligere fordi Telia ikke kan levere hastigheden i nærheden af den de markedsfører.

"Det er jo ikke Telia der har et problem som jeg ser det. Forbindelse mellem centralen og dig er dårlig. Den er eget af TDC, Telia lejer sig jo kun ind på linien."

Jo, som jeg ser det er det Telias problem.

Det er dem som reklamerer med 10Mbit forbindelse til min adresse. Det er dem jeg indgik et kontrakt med og ikke TDC. Det er dem som siger at de "starter med at undersøge, om det er teknisk muligt at levere bredbånd til din adresse i den hastighed, du ønsker". Har de gjort det, kunne de nemt ha set hvor langt fra centralen jeg ligger og så nok regnet ud at der var mulighed for at de ikke kunne levere 10Mbit i en ordentligt kvalitet.

"Så som jeg ser det kan du få en 2 Mbit forbindelse hos Telia. Jeg kan ikke se nogen grund til at de skulle skrue op for forbindelse, men kun opkrave for en langsommer forbindelse."

Det behøve ikke at skrue op for forbindelsen... TDC har sat den til 4Mbit. De skal bare fakturere mig for 2Mbit. Hvorfor skulle de så få lov til at opkræve for en 10Mbit forbindelse når jeg kun få 4Mbit? Jeg kan love dig for at hvis jeg ikke kontakter dem og gør dem opmærksom på problemet (selvom TDC har indberettet det til dem) vil der blive opkrævet for 10Mbit alligevel.

Mulig hastighed afhænger af flere ting:

1.    Jo kortere afstand til central jo bedrr

2.     elektrisk støj fra andre kabler

3.    kvaliteten af dit kobber... enkelte steder har man faktisk trukket aluminium

Målingerne var taget fra tilslutnings punktet uden for vores hus så det har ikke noget med vores installation eller andre støjmæssigt forholdt i vores hus.

Det eneste problem med at få dem til at annullere vores forbindelse (så vi kan flytte tilbage til TDC…eller Full Rate) er at vi købte en Wii med i handlen. Den kom hjem 22/12 og vi pakkede den op og har taget den i brug da vi havde ingen grund til at forvent problemer med forbindelsen (forbindelsen blev skiftet til Telia den 30/12 og TDC var ude hos os den 02/01).

Vi er i hvert tilfælde ikke interesseret i at aflevere Wiién tilbage. Men at vi får lov at beholder vores Wii (mod betaling af den kampagne pris selvfølgelig) burde være det mindste at Telia kan gøre for ulejligheden.

Jeg regner med at min kone skal ringe til dem i dag (hun er lidt mere diplomatisk end jeg er...Jeg=). Så må vi se hvad der sker.

-------------
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Sony BDP-S370

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Telia kan vel heller ikke måle forbindelsen ud til dig på forhånd, det kan kun ske når der kommer en teknikker ud.

Hvorfor skal de sende en teknikker ud ?
De kan da bare ringe til TDC og få oplyst båndbreden.

Skrevet af: Startrek
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 16:24
Man må jo se på hvad den hastighed, man faktis kan modtage og ikke
bare købe en 50 Mbit forbindelse, hvis man kun kan modtage en 2 Mbit.

Og gad vide hvor mange der i DK faktis kan modtage 50 Mbit (tro at det
er meget få), men der sikke er mange der har købet en hurtig forbindlese
(i god tro) og som kun komme til at betale for noget de ikke kan udnytte.

Skrevet af: TeamdB
Skrevet den: 14-Januar-2009 kl. 08:36
Jeg ved godt der er nogle dage siden der sidst blev svaret, men jeg tænkte
nogen måske var interesseret i flere svar.

Det er rigtigt at man langt hen af vejen kan måle på linien fra centralen
uden at sende tekniker ud, men der kan være tilfælde hvor linie er ustabil
og derfor er det først når teknikeren kommer ud og måler at de kan
fastslå den egentlige hastighed.

Afstanden til centralen betyder meget, men mange steder er man
begyndt at køre med fremskudt DSLAM, så man opnår bedre hastigheder.

Normalt plejer man at få valget mellem om man vil vælge højest
muligehastighed så hvis den kan trække f.eks 4688kbit så er det det man
får. Alternativt så kan man få højeste fulde hastighed. Ved telia så er det
f.eks 2mbit.

Skrevet den: 27-Marts-2009 kl. 12:05

Vi fik lov til ophave kontrakten og vil ikke modtag flere regninger fra dem. Det svare til ca. to måneders forbrug uden regning før overflytning til den ny selskab finder sted. Wii'en blevet slet ikke nævnt. Så vi er godt tilfreds.

-------------
Pioneer 5090H/ SC-LX71
Sony BDP-S370

Print side | Luk vindue