Print side | Luk vindue

Holdbarhed på medier

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Medier
Forumbeskrivelse: Blu-ray, DVD og memory kort, erfaringer og anbefalinger
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=536
Udskrevet den: 07-Februar-2025 kl. 18:31

Emne: Holdbarhed på medier
Skrevet af: Lars
Emne: Holdbarhed på medier
Skrevet den: 24-Februar-2004 kl. 17:22

Hej Alle

Hvor længe holder CD/DVD medier egentlig?

Altså under optimale forhold. Dvs. med et godt kvalitetsmedie, en god brænding, og opbevaring hverken for varmt eller for koldt, ingen store temperatursvingninger, lav luftfugtighed og ingen direkte sollys anslås det at holdbarheden er:

CD-R, DVD-R og DVD+R:  100-200 år.

CD-RW, DVD-RW, DVD+RW og DVD-RAM:  min. 25 år.

CD-ROM, DVD-ROM, DVD-Video:  20-100 år.

Kilden til disse tal er det amerikanste NIST - National Institute of
Standards and Technology i USA, og deres anbefalinger til
biblioteker/arkiver.

Link til selve vejledningen kan se i emnet:
Hvordan behandles DVD medier bedst?

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Svar:
Skrevet af: Peter 2
Skrevet den: 24-Februar-2004 kl. 18:25

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

CD-R, DVD-R og DVD+R:  100-200 år.
CD-RW, DVD-RW, DVD+RW og DVD-RAM:  min. 25 år.
CD-ROM, DVD-ROM, DVD-Video:  20-100 år.

Er det virkelig rigtigt, at en hjemmebrændt CD/DVD-R holder længere end en masseproduceret trykt/presset CD/DVD-ROM?

Det lyder umiddelbart sært, men jeg kender jo ikke baggrunden.

Skrevet den: 24-Februar-2004 kl. 18:53

Hej Peter

Jeg er heller ikke hverken kemiker eller fysiker, så jeg vil ikke gøre mig klog på vejledningen. Men National Institute of Standards and Technology er vist rimeligt velrenomeret så jeg tror den holder vand Smile

Sådan mere i detaljer, så beskriver de at skiverne kan inddeles i tre kategorier - 3 vidt forskellige typer.

CD og DVD - ROM og R - RW og RAM

Altså de trykte, engangsudgaverne og de genskrivelige. Hver type har vidt forskellige data-lag - i samme rækkefølge er det: Støbt/trykt aluminium (molded aluminium), et organisk farvestof (organic dye) og en speciel film (phase changing film).

Man er ret sikker på at data-laget er det som først går til grunde. PVC plasten kan overleve de andre materialer med flere længder, så den regner man slet ikke med i levetidsberegninger.

Men selve de tal postet her, er et gennemsnit af fabrikanternes egne tests og beregninger. Men de skriver samtidig at der eksisterer en vis usikkerhed omkring tallene for de trykte medier - de 20-100 år er anslået levetid.

Men de må vel vurdere at den aluminium som benyttes i de trykte skiver har en svagt kortere levetid end det organiske farvestof (som øvrigt har sølv eller guld som det reflekterende lag).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Februar-2004 kl. 22:48

Hej Alle

Jeg har lånt illustrationerne fra vejledningen http://www.recordere.dk/files/CDandDVDCareandHandlingGuide.pdf - http://www.recordere.dk/files/CDandDVDCareandHandlingGuide.p df  omkring de tre forskellige typer medier (CD/DVD, R og RW/RAM).

De trykte købe medier har data trykt ind i et metal-lag (aluminium):

Engangs skiver benytter et organisk farvestof som laseren "former" til at danne data. Bag selve laget ligger en tynd reflektor af metal (typisk sølv - guld hvis det skal være fint).

De genskrivelige skiver benytter en anden type film, som reagerer på fase-skift i laserstrålen. Fordelen ved denne teknik, er at selve filmen kan "slettes" igen så skiven kan genbruges. Ulempen er at levetiden er en del kortere.

Det reflekterende metal-lag på RW er vist ofte aluminium. Når dette ikke benyttes ved engangs-DVD'erne skyldes det - vistnok - at det organiske materiale går i forbindelse med aluminium og andre metaller (men ikke sølv og guld).

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Denon-Fan
Skrevet den: 05-April-2004 kl. 19:48

Det afhænger MEGET af kvaliteten på de skiver du brænder på. jeg har princo der er under et år gamle,og er ulæselige. Nu bruger jeg kun ritek,og er spændt på og se hvor længe de holder

Skrevet af: ----OR----
Skrevet den: 09-April-2004 kl. 01:52

.....og nogle pruducenter "garanterer" 1000 år

http://www.nierle1.com/s01.php?sid=39a2c00ceb43da1fad49177e08fa0297&cur=dkr&sp=dk&ag=1&pp=aa&bnr=2022 - http://www.nierle1.com/s01.php?sid=39a2c00ceb43da1fad49177e0 8fa0297&cur=dkr&sp=dk&ag=1&pp=aa&bnr=202 2

Skrevet af: Dreamstar
Skrevet den: 09-April-2004 kl. 12:47

Ja det er for en CD.

Hvad med en DVD?????

Skrevet af: Peter 2
Skrevet den: 17-April-2004 kl. 00:04

Ny artikel fra Berlingske Tidende, der citerer Ritzau, der citerer Politiken, der citerer Århus Statsbibliotek og Jacob Trock (fik jeg mon dem alle med? :

"CD'er går i opløsning"

http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=429886/ - http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=429886/

Skrevet den: 18-April-2004 kl. 18:28

Hej Peter

Oprindeligt skrevet af Peter 2 Peter 2 skrev:

Ny artikel fra Berlingske Tidende, der citerer Ritzau, der citerer Politiken, der citerer Århus Statsbibliotek og Jacob Trock (fik jeg mon dem alle med? :

Tak for info Smile

Blot for at forvirre yderligere, så er der forskel på holdbarheden af trykte CD'er, trykte DVD'er, skrivbare CD-R, skrivbare DVD+/-R, genskrivelige CD-RW, genskrivelige DVD+/-RW samt genskrivelige DVD-RAM. Hver type har forskellig holdbarhed, ligesom kvaliteten af skiverne/fabrikationen har indflydelse på holdbarheden.

Så det er vist en større videnskab! Smile

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: SkiveBio
Skrevet den: 11-Januar-2006 kl. 23:48

Så er der igen dårligt nyt angående digitale mediers holdbarhed. På baggrund af nye undersøgelser spår storage-eksperten og fysikeren Kurt Gerecke fra IBM i Stuttgart, at hjemmebrændte CD'ere og DVD'ere kun har en læsbarhed på mellem 2 og 5 år alt efter kvaliteten af medier og brænder...

Der er godt nok et stykke op til de 50 år, som mange fabrikanterne spår levetiden til at være. 

Her er et link: http://www.inside-it.ch/frontend/insideit?XE7lhitk47Zk59ftAPfaee4lmywQ194SErhC4liIIimjMqrDRr3XGvaB7YSW - http://www.inside-it.ch/frontend/insideit?XE7lhitk47Zk59ftAP faee4lmywQ194SErhC4liIIimjMqrDRr3XGvaB7YSW

Så måske man hurtigst muligt skulle se, at kopiere sine hjemmebrændte DVD'ere over på videobånd...    

Mvh SB

Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 01:40
Oprindeligt skrevet af SkiveBio SkiveBio skrev:

Så er der igen dårligt nyt angående digitale mediers holdbarhed. På baggrund af nye undersøgelser spår storage-eksperten og fysikeren Kurt Gerecke fra IBM i Stuttgart, at hjemmebrændte CD'ere og DVD'ere kun har en læsbarhed på mellem 2 og 5 år alt efter kvaliteten af medier og brænder...

Der er godt nok et stykke op til de 50 år, som mange fabrikanterne spår levetiden til at være. 

Emnet har også været debateret i http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=162627 - denne tråd på CD Freaks forum.

Ud fra Kurt Gereckes udtalelser, så er han ligeså meget ekspert i optiske medier, som jeg er ekspert i transseksuelle mosegrise på planeten Rudolph.

Hans udtalelser om, at selv de bedste CD-R medier kun har en holdbarhed på maks. 5 år er simpelthen lodret løgn. Måske han har til hensigt at sælge nogen flere tape løsninger fra IBM, som jo overhovedet ikke er til stede i markedet med optiske drev eller optiske medier, eller også er han gået helt i selvsving over at der er en journalist som gidder interviewe ham.

At der så rent faktisk er dårlige CD-R og DVD+/-R medier på markedet, som ikke holder særligt længe, er en anden snak.

Jeg har f.eks. Verbatim CD-R medier brændt i 1998-1999 (6-7 år siden) som ved scanning kan ses er ligeså gode som de bedste CD-R medier jeg har brændt den sidste måned!

Jeg har blanke Kodak Ultima 80 Silver+Gold 12x CD-R medier fra 1999, som stadigvæk kan brændes med exceptionel god kvalitet (dog ikke ved >16x hastighed), som kun de bedste nye CD-R medier kan matche i kvalitet. Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Der er tale om ren sensationslysten misinformation, hvis I spørger mig.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: pizzamandk
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 06:22
Nu var Kodak Ultima-serien jo legendarisk og vi var mange, der begræd dens bortgang. Forøvrigt er der et par producenter nu om dage, der annoncerer med deres guld-cd'ere, jeg ved ikke om det evt. er sagen.

Nå, men de bedste råd jeg kan give er:

1.Stol ikke på levetidsangivelser.

2. Lav 2 eksemplarer på 2 forskellige medier eller evt. 1 eksemplar og backup på en ekstern HD.

3. Lav nye udgaver hvert x. år.

Hilsen

Dan

Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 10:20

Oprindeligt skrevet af pizzamandk pizzamandk skrev:

Nu var Kodak Ultima-serien jo legendarisk og vi var mange, der begræd dens bortgang. Forøvrigt er der et par producenter nu om dage, der annoncerer med deres guld-cd'ere, jeg ved ikke om det evt. er sagen.

Jo, Kodak Ultima serien skulle efter Kodaks eget udsagn men også tests være meget langtidsholdbare som arkivmedier, og jeg har også gemt de Kodak Ultima'er jeg har for at bruge dem som arkivmedier.

Men som brugsmedier er de ikke særligt gode, da metallaget ligger ubeskyttet på CD'ens overflade, og er utroligt sart overfor ridser. CD'erne er derfor mere sarte i almindeligt brug end de fleste andre CD'er.

Her er f.eks. Verbatims nuværende "Crystal + Super Azo (Double Protection)" CD'er uendeligt meget bedre.

-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414

Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Det vidste jeg godt nok ikke. Gælder det både for CD'er og DVD'er og er der evt. en tommelfingerregel for inden for hvilket tidsrum de bør bruges? Der er jo ingen mindst holdbar til på pakkerne . På de FUJIFILM DVD+R 8X speed jeg har (fra de gode gamle Tayio Yuden dage) er der endda ingen produktionsdato (jeg kan se).

Mon ikke de rimeligt pessimistiske udtalelser fra vores tyske ven er minded mod de tilfælde hvor tab af data vil være en katastrofe. Her tænker jeg sevfølgelig på indhold som: Smallville, The 4400, Glamour (specielt de første 3.500 afsnit) etc. .

Claus

Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 18:14

Den der historie der blev bragt om medierne der gik i opløsning, var en And. De medier der gik i opløsning viste sig at være behandlet med en plastfilm fra bibliotekets side!

Det der nok er et større problem er: har vi noget at læse dem på om 15 20 år? Da jeg startede i IT branchen var det 8" medier, senere 5 1/4" så 3 1/2". Hvor mange har stadig et 8" eller 5 1/4" diskette drev, og hvis man havde, tror jeg ikke PC'er i dag kan håndtrere dem. Selv 3 1/2" er på vej ud nu.

Lige om hjørnet kommer Blue Ray og HDVD så forsvinder CD og DVD lige så stille ud og om nogle år forsvinder også muligheden for kunne læse dem. 

Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 23:28

Her er f.eks. Verbatims nuværende "Crystal + Super Azo (Double Protection)" CD'er uendeligt meget bedre.

Som en fodnote vil jeg lige nævne "babytesten":

Da vores dreng for et par år siden var stor baby legede han med et par Imation og Verbatim-skiver. De fik hele turen: smidt, kastet, presset hen ad gulvet, osv. Verbatimerne stod af 1 uge før Imation, så jeg ved ærligt talt ikke

Hilsen

Dan

Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 23:35

Og det selvom "alle" eksperter mener, at blanke medier har kortere holdbarhed end brændte medier!

Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

Det vidste jeg godt nok ikke. Gælder det både for CD'er og DVD'er og er der evt. en tommelfingerregel for inden for hvilket tidsrum de bør bruges? Der er jo ingen mindst holdbar til på pakkerne . På de FUJIFILM DVD+R 8X speed jeg har (fra de gode gamle Tayio Yuden dage) er der endda ingen produktionsdato (jeg kan se).

Det skulle gælde både for CD og DVD medier. Jeg har ikke set nogen velbegrundet regel for holdbarhed, men der er da nogen der siger 2 år. Personligt tror jeg det kommer meget an på mediets kvalitet, og hvilken temperatur, luftfugtighed og hvor meget sollys medierne udsættes for.

Mon ikke de rimeligt pessimistiske udtalelser fra vores tyske ven er minded mod de tilfælde hvor tab af data vil være en katastrofe. Her tænker jeg sevfølgelig på indhold som: Smallville, The 4400, Glamour (specielt de første 3.500 afsnit) etc. .

Jeg ved ikke lige om vi her har samme prioritering. Smallville har jeg kun set lidt, og fik ikke lyst til at se mere. Glamour blev jeg træt af efter de første 5-10 afsnit, og The 4400 har jeg slet ikke fået set.

Katastrofen opstår nok nærmere når et firmas regnskabs backup ligger på et medie som ikke kan ledes. Eller for mig som privat person, at de forskellige dokumenter af hobby karakter (rollespil) jeg har lavet igennem de sidste 10 år i mit ansigts fodsved pludselig er tabt.

Film og tv serier kan man jo bare gå ud og købe i en video forretning!

-------------

Skrevet den: 12-Januar-2006 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Lige om hjørnet kommer Blue Ray og HDVD så forsvinder CD og DVD lige så stille ud og om nogle år forsvinder også muligheden for kunne læse dem. 

Dagens DVD drev kan stadigvæk læse (og skrive) CD medier.

Morgendagens annoncerede Blu-ray drev kan læse og skrive BD, DVD og CD medier, og det samme sker sikkert for HD-DVD drev.

Det er betydeligt lettere at lave drev der kan læse optiske skiver med samme fysiske størrelse, end det har været tidligere at lave floppe drev der kunne læse medier af forskellig fysisk størrelse; mig bekendt har sådanne floppy drev aldrig eksisteret.

Så jeg er ikke sikker på at du har ret i dette tilfælde!

Men om 100 år er der sikkert ingen drev, undtagen evt på teknisk museum, som kan læse dagens CD og DVD medier.

-------------

Skrevet af: clausewitz
Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:05

Jeg ved ikke lige om vi her har samme prioritering. Smallville har jeg kun set lidt, og fik ikke lyst til at se mere. Glamour blev jeg træt af efter de første 5-10 afsnit, og The 4400 har jeg slet ikke fået set.

Min ovenstående kommentar om konkret indhold var nu også kun ment som . Det er heller ikke serier jeg bruger tid på.

Katastrofen opstår nok nærmere når et firmas regnskabs backup ligger på et medie som ikke kan ledes. Eller for mig som privat person, at de forskellige dokumenter af hobby karakter (rollespil) jeg har lavet igennem de sidste 10 år i mit ansigts fodsved pludselig er tabt.

Enig - det var også sådanne tilfælde jeg (og Kurt tror jeg) havde i tankerne.

Claus

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:29

Alt er en overgang og et kompromis. Leverandørerne vil ikke skubbe brugerne fra sig og lover dermed kompabilitet.

Alle er glade, men så bliver vi gamle!

Den oprindelige diskussion gik på om hvor længe CD/DVD skiver egentlig kan leve, og min argumentation er at det er irrelevant, idet det udstyr der skal aflæse det forsvinder før medierne dør.

Det er efter min overbevisning sikkert at hardware leverandørerne lukker for muligheden for at afspille/optage i det gamle format så hurtigt de kan.  Derfor er jeg sikker på at du ikke kan aflæse/afspille CD/DVD om 20-25 år, langt før medierne dør.

Jeg tror f.eks. ikke at USB 1.0 enheder fungerer i morgendagens PC'er ligesom gammeldags Mus og Keyboard via de gamle stik vil forsvinde. Skærmen der forbindes via VGA vil forsvinde inden for de næste par år.

Så hvorfor tror du at DVD/CD formatet som vi kender i dag vil blive supporteret fortsat i de næste 25 år?

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:47

Så hvorfor tror du at DVD/CD formatet som vi kender i dag vil blive supporteret fortsat i de næste 25 år?

Hvis det er mig du hentyder til, så har jeg da ikke udtalt mig om at det specifikt skulle være 25 år. Der er bare ikke den samme indbyggede forældelse i CD -> DVD -> BD / HD-DVD, som der er i floppy formater af forskellig størrelse.

CD mediet er faktisk næsten 24 år gammelt efterhånden (1982 - 2006), og kan stadigvæk læses i alle nuværende optiske drev!

-------------

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 00:48

Hej,

Nu er det ikke mig, du spørger, men...

VHS er jo eksempelvis fra 1976. Virker stadig.

LP-, pick-up- og grammofonproduktionen er heller ikke ophørt.

Indrømmet, det her var analogt og med hensyn til det digitale:  

DVD-afspillere er suverænt det konsumelektronikprodukt, folk hurtigst har taget til sig. Og den der 12 cm Ø CD/DVD/kommende HD/Blu-ray-DVD skive er ikke en døgnflue.

Jeg vil tro, at man mindst 30 år frem kan aflæse vore dages skiver på apparater, der absolut ikke er havnet på museum.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 13-Januar-2006 kl. 09:59
Ja men så må vi jo nok hellere holde tråden åben så vi kan se hvem der fik ret.

Skrevet af: Mr Rius
Skrevet den: 14-Januar-2006 kl. 14:20

De første musik cd-dr'er som kom på markedet for lidt over 20 år siden , er allerede ved at gå i opløsning.

de første hjemmebrændte begyndte at blive opløst allerede for 10 år siden.

Jeg forstår på det at det metal lag som der er i cd'er "ruster" , og hjemme brændte cd'er ikke har den beskyttende lag på den side af cd'ern , så det derfor "ruster " før alm musik cd'er.

det er ilten i luften , som går igennem plstik laget, og dermed får metalet iltet.

Det betyder, at der er forskel på forfaldet af cd'er alt efter hvilket metal der er brugt...

det er vel også en af grundene til at brugte vinyl plader , kan have større samler verdig end cd'er.

Der findes brændere som brænder på glas. de skulle gerne mave en levetid på 10.000 år eller mere. (det er ca. alder på det ældste glas der findes.)

Skrevet den: 14-Januar-2006 kl. 14:28

de første købe cd'er holder ca 20 år , og de første hjemme brændte hold ca 10 år.

grunden til at der er forskel på holdbarheden er, at hjemmebrændte cd'er holder kortere tid , er at den side hvor der bliver brændt på , mngler en beskyttende lag , som skulle hindre luftens ilt i at ilte det metal lag man brænder på.

Den lag plastik , som der er på købe cd'er, er ikke nok i at hindre iltning af det metl lag, men det går langsommere end hjemmebrændte cd'er.

Det der så betyder noget for holdbarheden af cd'er , er hvilket metal der er brugt til at gemme på...

Det er nok også en af grundene til at vinyl plader stadig har interesse for samlere.

Der findes brændere , som brænder på glas cd'er. De skulle gerne have en holdbarhed på ca 10.000 år eller mere. ( det er ca. alder på det ældste glas der findes.)

Skrevet den: 14-Januar-2006 kl. 14:34

Så den dag man virkelig udsender 3dfilm og folk har 3d tv , så bliver alm dvd uinteresant.

Mine første købe cd'er er begyndt at gå i opløsning, mine første hjemmebrændte , er fuldstændig misfarvede i metalet, og ubrugelige 

Skrevet den: 16-Januar-2006 kl. 22:22

Det viser sig at den benævnte fysiker og ekspert Kurt Gerecke rent faktisk arbejder i salgs support og ikke med forskning som det blev antydet, så man kan måske bedre fornemme hvorfor han mener at man skal købe nogen storage produkter fra IBM, i stedet for at købe nogen optiske lagrings medier og drev fra konkurrenterne:

http://www.techworld.com/storage/features/index.cfm?featureid=2159&inkc=0 - http://www.techworld.com/storage/features/index.cfm?featurei d=2159&inkc=0

-------------

Skrevet den: 30-Januar-2006 kl. 03:00
Lad mig lige tilføje en nyhed, jeg mener var på tekst-tv i denne uge...kæden Blockbuster konstaterer, at VHS'ere kan udlejes ca. 300 gange før de er slidt op i modsætning til DVD'ere, som har en max. på 80 udlejninger. 

Skrevet af: henrikkrebs
Skrevet den: 30-Januar-2006 kl. 10:48

Den nyhed *hørte* jeg, og det er vist korrekt med de tal du nævner.

Men de fortalte også hvad problemet var: Snavs og ridser.  Og det er da klart at du ikke sætter så mange fedtfingre på overfladen af et VHS bånd som på en leje-dvd.

Men hvordan behandler *du* dine (og andres) DVD'er?

Jeg bruger selv mine som 'glas-brikker' under kaffekop og glas. Altså kun kasserede. En gang imellem ryger de i opvaskemaskinen. De er meget ridsede og de ældste CD'er ('Mr Platinium') er begyndt at skalle af. 

Skrevet af: Maggerholm
Skrevet den: 30-Januar-2006 kl. 11:23
Ja det er da interessante informationer.
Dog kunne det være at de VHS bånd der er udlånt 250 gange har et lidt kedeligt billede.

Og så kunne man jo stille spørgsmålstegn ved om det så er de DVD'er der er blevet udlejet omkring de 80gange, Blockbuster sælger som tidligere udlejnings DVD'er, og således tjener fine penge på, hvis de ligefrem er så slidt at de ikke engang egner sig til udlejning.

"Hov disse DVD'er er så slidte at de ikke er egnede til udlejning mere... Kom og køb, de er så gode som nye."

Mvh Michael

-------------
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 30-Januar-2006 kl. 21:32

Hmm...

Jeg har hjemmebrændte CD'er fra 1998, har lige prøvet to og de læste fint - jeg har en CRC32 checksum på indholdet og den meldte matchede også.

Jeg har CD'er fra dengang TP musik startede på at sælge dem, og deres udvalg var mindre end 50. Faktisk var jeg en af dem som kom forbi hver uge for at cheke om der var kommet nogle nye.... Kan desværre ikke huske året...

Så hvis dine (Mr Rius) er ved at dø nu, så må det være fordi du tager dem med i bad og bagefter tørrer dem i mikro'en ?!?! Ok, seriøst, hvis det forholder sig sådan med dine, så må det være fordi de har fået en form for skade, det være sig sol, varme, kulde, fugt, mekanisk slid eller er blandet med fremmed legmener, så som "beskyttelses" film klæbet på oversiden, grøn spritpen på kanten (var meget moderne en overgang, skulle give bedre lyd på CD'er) eller andre underligheder.

Der er naturligvis en risiko for at jeg giver dig ret om et par år, men jeg tror det næppe.....

Mvh Peter

Skrevet den: 30-Januar-2006 kl. 22:59

Jeg har rippet alle mine audio cd'er og lagt dem ind på min pc, så på den måde er jeg kommet igennem over 600 cd'er, nogen af dem helt tilbage fra 1983.

Ud af disse cd'ere var der 2-3 stykker som næsten ikke kunne læses fejlfrit, de var med andre ord utroligt svære at rippe præcist. En af disse var under 5 år gammel og er altid blevet behandlet pænt, og skiven er overhovedet ikke ridset eller fedtet.

Så fra mit statistiske materiale er der en lille procentdel (<1%) af købte audio cd medier, som dør efter få år, mens langt de fleste altså kan holde i over 20 år.

-------------

Skrevet den: 31-Januar-2006 kl. 00:02

Never ending story

Tips:

Har du en gammel CD der ikke vil rippes, så:

INGEN GARANTI

1 stk, køkkenrulle

1 dryp keramisk kogepladerens

1 kort massering fra midten ud mod kanten i cirkel bevægelser

1 afskylning uder vandhanen

Nu virker den!

Dette er gjort med utallige CD'er. Det skal siges at det sikkert er helt forkert ud fra et vedligelholdelsesmæssigt synspunkt. CD'en sandsynligvis ødeagt, men før det kunne jeg hverken høre den eller rippe den. Nu har jeg rippet den og den liger på min harddisk til evig eje

Skrevet af: henrikkrebs
Skrevet den: 31-Januar-2006 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Så hvis dine (Mr Rius) er ved at dø nu, så må det være fordi du tager dem med i bad og bagefter tørrer dem i mikro'en ?!?!

Jamen det er osse det jeg siger. NOGEN folk behandler måske leje-DVD'er som jeg behandler mine kasserede skiver, og så er det klart de dør (som i mit eksempel).

Vi andre der behandler dem bedre kan ikke bruge undersøgelsen til noget. Selvfølgelig lever de ikke uendeligt men Blockbuster's 80 gange er ikke så interessant. 10 - 50 år er et bedre bud.

Print side | Luk vindue