Print side | Luk vindue

DVB-T Antenne

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=53650
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 13:23

Emne: DVB-T Antenne
Skrevet af: BorgHammer
Emne: DVB-T Antenne
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 13:10

Jeg skal til at lege med DVB-T signalkvalitet. Inden 1 februar hvor Boxer programmer via MPEG-4 kommer på banen i vestjylland.

Jeg forsøgte med en stueantenne med forstærker sat til min PX80 egen MPEG-2 tuner, uden det store succes... Der står mit TDC-TV signal næsten dobbelt så godt. Har dog aldrig brugt MPEG-2 tuneren i min PX80, så kender ikke kvaliteten af den (valgte kun dette TV ud fra dens fantastiske billede kvalitet, og har ingen brug for tuneren i den).

Nogen der har erfaringer med rigtige antenner i loftrum (gavl modeller ønskes ikke for husets stil ikke ødelægges). Skal jeg vælge en aktiv (forstærker) model? Og evt. hvor kraftig?

-------------
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt

Svar:
Skrevet af: kbking
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 13:36

mener du at signal styrken er dobbelt så høj eller at billedet på skærmen er dobbelt så godt som det du har via DVB-T.

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 13:43
Oprindeligt skrevet af BorgHammer BorgHammer skrev:

Nogen der har erfaringer med rigtige antenner i loftrum (gavl modeller ønskes ikke for husets stil ikke ødelægges). Skal jeg vælge en aktiv (forstærker) model? Og evt. hvor kraftig?

Hvis ikke du bor meget langt fra senderen og/eller i et stærkt kuperet område, skulle der ikke være problemer med at modtage signalet med en god UHF antenne placeret på loftet. Jeg kan dog ikke sætte noget db tal på hvor kraftig den skal være, så spørg en lokal antennemand.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: fltk
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af kbking kbking skrev:

mener du at signal styrken er dobbelt så høj eller at billedet på skærmen er dobbelt så godt som det du har via DVB-T.

Et DVB-T signal kan ikke være dårlig i den forstand, at det er grumset eller fyldt med "sne". Det pixelerer eller falder helt ud når antennesignalet bliver tilstrækkeligt svagt.

Flemming

-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100

Skrevet af: kbking
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 13:56

Det var også der jeg ville hen, for et dvb-t signal burde stå væsentlig skarpere end et analogt kabel signal der i opløsningen nærmest er et vhs billede.

Skrevet af: BorgHammer
Skrevet den: 12-Januar-2009 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af kbking kbking skrev:

Det jeg mener er at sammenligner jeg billedekvaliteten på en DR1 udsendelse, først via TDC-TV og dernæst via DVB-T, bør DR1 stå absolut bedst via DVB-T, og det gør det ikke hos mig. TDC-TV er endda markant bedre.

Dd. har jeg talt med en ven der har en antenne ude på gavlen til DVB-T og han tager DR1 digital kniv skapt. Jeg søgte bare erfaringer med udendørs antenner.

Der sneg sig så et delspørgsmål med om årsagen til mit dårligere billede via DVB-T, evt. kunne være MPEG-2 tuneren i min PX80

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Et DVB-T signal kan ikke være dårlig i den forstand, at det er grumset eller fyldt med "sne". Det pixelerer eller falder helt ud når antennesignalet bliver tilstrækkeligt svagt.

Flemming

Derfor kan man måske nok henlede til at MPEG-2 tuneren i PX80 er mindre god. For der er klart forskel på tuneres kvalitet, også digitale MPEG tunere.

-------------
Samsung UE46ES7005 + USB HDD rec.
ONKYO TX-NR709 / BOSE / TViX Slim S1 + M6600 / Chromecast
QNAP TS-439PRO 5,4Tb / SONOS / iPad2 / Logitech Harmony 895+RF-iR transmitt

Skrevet af: TRUMF
Skrevet den: 20-Februar-2009 kl. 18:57
Umiddelbart lyder det underligt, men ved nærmere eftertanke, så kunne det evt. være, som du selv nævner, tuneren i den anden boks. Jeg tror dog nærmere at det kan være scaleringen af billedet, for et digitalt signal burde jo være det samme uanset om det kommer fra det ene eller det andet sted.
Du kunne måske prøve at lade billedet gå uden om scaleren i i set top boks, hvis altså den kan det...

-------------
Samsung PS50C7705 + Onkyo TS SR606 + KEF 2005.2 + WD TV Live + Sonos + Harmony 885

Print side | Luk vindue