Print side | Luk vindue

Synology og hibernation

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Distribution og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Trådløs, WiFi, modulator mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54041
Udskrevet den: 03-Juni-2025 kl. 00:32

Emne: Synology og hibernation
Skrevet af: SimpleUser
Emne: Synology og hibernation
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 10:21

Hvordan kan jeg se om NAS går i dvale?

Jeg ved det er et kendt problem at Synology med SC har problemer.

Jeg har mit SC på en Synology 207+ og har slået "led efter opdateringer" fra, men hvordan finder jeg ud af om den rent faktisk går i hobenation eller lignende

Svar:
Skrevet af: Stay_Bamboocha
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af SimpleUser SimpleUser skrev:

Hvordan kan jeg se om NAS går i dvale?

Jeg ved det er et kendt problem at Synology med SC har problemer.

Jeg har mit SC på en Synology 207+ og har slået "led efter opdateringer" fra, men hvordan finder jeg ud af om den rent faktisk går i hobenation eller lignende

Tror bare du kan lytte dig frem til det,ellers prøv at slukke den så kan du ihvert fald høre at HDD start op.

Hvor slår man "ledefter opdateringer" fra i SC??

Skrevet af: SimpleUser
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 11:22

Det er inde under Avanceret og så drop down listen.

Der er en fin beskrivelse på Synologys homepage. Hvis du ikke kan finde den, så sig til og jeg skal se om jeg kan finde det.

Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 18-Januar-2009 kl. 12:42
Der er noget om http://www.synology.com/wiki/index.php/Spindown_issues - "spindown issues" på http://www.synology.com/ - Synology's http://www.synology.com/wiki/index.php - wiki .
Jeg kan nemt høre når min går i dvale/standby - den er indstillet til at gøre det efter 10min og man kan fint høre når diskene spinner ned og op. Dog har jeg ikke haft succes med hibernation efter jeg opgraderede SC fra 7.2.1 til 7.3.1 (Bruger SSODS) - skal have undersøgt om det skyldes SC ved lejlighed - ved bare at lukke det ned og se om den så går i dvale.

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af SimpleUser SimpleUser skrev:

Det er inde under Avanceret og så drop down listen.

Der er en fin beskrivelse på Synologys homepage. Hvis du ikke kan finde den, så sig til og jeg skal se om jeg kan finde det.

jepper,har fundet det. synes godt nok også at min er dårlig til at gå i Hibernate - faktisk næsten aldrig! Bruger også SSODS sammen med SC v.7.3.2. Men næste gang Synology kommer med deres FW-update følger der vel også en ny version af SC med og så bruger jeg den - det kan KUN bliver bedre og tilpassset til en NAS.

og alt det med atligge og rode med noget USB-stick og ind og skrive forskellige kommandoer er en by i rusland.

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 11:04
Fandt problemet med min manglende standby - ved opdatering af firmware på NAS'en var der røget en indstilling (force_standby) som jeg satte manuelt og nu kører det igen :-)

Skrevet af: Vinkender
Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 12:31

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Fandt problemet med min manglende standby - ved opdatering af firmware på NAS'en var der røget en indstilling (force_standby) som jeg satte manuelt og nu kører det igen :-)

Hvor er det force_standby fremgår ...er det en parameter der kun er tilgængelig i SSODS versionen ?

Jeg kører ikke via SSODS men via version 7.2.1 som pakke fra Synology. Men syntes nu heller ikke at min Synology 207+ går i dvale. Diskenes temperatur er konstant ca. 30-32 grader, og de burde vel komme nogle grader længere ned, hvis den har været ikke har været aktiv i længere tid og man derefter logger på diskstation og kigger på status ?

Jeg har sat "Harddisk i dvaletilstand" til 10 min men syntes ikke der sker noget efter 10. min uden aktivitet.

Måske force_standby ikke er sat korrekt i synology's 7.2.1 version ?

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 18:48
Jeg fik lidt "inspiration" til ændringer i http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=117&t=10006 - denne tråd i forummet hos Synology.

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 21:27

Jeg fik lidt "inspiration" til ændringer i http://www.synology.com/enu/forum/viewtopic.php?f=117&t=10006 - denne tråd i forummet hos Synology.

Ok tak for tippet. Jeg har prøvet at logge på som root via Telnet og køre grep force /etc/synoinfo.conf kommandoen. Den kom fint frem med standby_force="no" som jeg forventede.

Jeg udførte så syno_hibernate_debug_tool --enable-force_hibernation
som blev modtaget fint i komandoprompten. Jeg havde så forventet at hvis jeg kørte  grep force /etc/synoinfo.conf kommandoen igen vil der stå standby_force="yes". Men der stod stadig standby_force="no" ??

Jeg prøvede alligevel at følge resten af vejledningen (reset hibernation time). Men min synology går stadig ikke i hibernation mode.

Måske er der forskel på hvilke diske man bruger (mine er 2 stk. 500 GB Seagate Barracude ES.2 32 MB). Eller også kan der være forskel om man bruger SSODS eller Synology's version af Squeezecenter.

Men det må jeg prøve at gå videre med via Synology forummet.

Skrevet den: 19-Januar-2009 kl. 23:12
tror måske der er en defekt med det lille syno-tool - jeg gik ind og redigerede direkte i tekstfilen med vi - men man skal holde tungen lige i munden - man kan lave rigtigt meget ballade dér!

Skrevet den: 20-Januar-2009 kl. 19:15

tror måske der er en defekt med det lille syno-tool - jeg gik ind og redigerede direkte i tekstfilen med vi - men man skal holde tungen lige i munden - man kan lave rigtigt meget ballade dér!

kan allerede se der er alt for meget "kommando-sprog" snak til at jeg kan følge med - der skal jeg helst ha' step-by-step guide.

men ville du f.eks kunne gå ind på min NAS via Telnet og checke og evt ændre "hibernate" til "on"??

Skrevet den: 20-Januar-2009 kl. 21:09

Hvilken tekstfil rettede du i ?

Troede at standby_force parameteren måske fremgik af synoinfo.conf under etc biblioteket. Men kan ikke se den der.

Iøvrigt står standby_force="yes" hvis jeg kigger under etc.defaults istedet. Dvs. kører grep force /etc.defaults/synoinfo.conf.

Så det er lidt underligt at standby_force="no" under etc......

Skrevet af: Davidp
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Vinkender Vinkender skrev:

Hvilken tekstfil rettede du i ?

Troede at standby_force parameteren måske fremgik af synoinfo.conf under etc biblioteket. Men kan ikke se den der.

Iøvrigt står standby_force="yes" hvis jeg kigger under etc.defaults istedet. Dvs. kører grep force /etc.defaults/synoinfo.conf.

Så det er lidt underligt at standby_force="no" under etc......

Ovenstående er det samme hos mig. Fandt du en løsning?

Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 10:21

[/QUOTE]

Ovenstående er det samme hos mig. Fandt du en løsning?
[/QUOTE]

Nej jeg fandt ingen løsning. Har dog siden hen fundet ud af at hvis jeg tager netforbindelsen til Synology'en virker hibernate fint. Dvs. jeg kan høre diskene gå i dvale og blæseren går på nedsat hastighed efter de 10 min. som jeg har sat "harddisk i dvaletilstand" til.

Efterfølgende har jeg opgraderet firmware til DSM 2.0-0732 samt opgraderet Squeezecenter Package til version 7.3.1 via  Synology.

Nu kan jeg høre at den engang imellem går i hibernate eller opstarter diskene efter hibernate. Men kan ikke ringtig finde en "rød tråd" i hvornår den gør det, da den f.eks kan opstarte fra hibernate selvom jeg slet ikke har tændt for squeezebox'en ??

Nogle gange er netsymbolet på min controller rød (netværk udenfor rækkevide). Når den er det virker hibernate efter hensigten. Selvom symbolet er rødt virker alting fint dvs. jeg kan fint styre squeezebox/høre musik mv. via trådløst netværk. Når den så går over på hvidt netsymbol (normalt) virker hibernate som beskrevet ovenfor (uden "rød tråd")

Så min konklusion er at det afhængig af hvilken model/type harddisk du har i samt hvilken version af firmware/squeezecenter er MEGET for forskelligt hvordan hibernate opleves.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-Marts-2009 kl. 10:54

Min DS207+ går altid i dvale og har altid gjort det. Det er meget nemt at se, for hvergang jeg skal logge ind, så skal jeg vente nogle sekunder (10-15) før jeg kan komme til at skrive brugernavn/adgangskode.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Print side | Luk vindue