Print side | Luk vindue

Maling af biorum

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54375
Udskrevet den: 05-Februar-2025 kl. 08:02

Emne: Maling af biorum
Skrevet af: ikeaboy
Emne: Maling af biorum
Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 15:05

Jeg går lige og udtænker hvordan jeg skal male mit biorum.

Jeg har lavet et hurtigt udkast hvordan jeg godt kunne tænke mig det skulle se ud, det er lidt anderledes end man nok ville lave sådan et rum og det er derfor jeg ville hører om i mener det ville blive for irreterende mht. genspejlingslys fra projektoren hvis man har malet sine vægge som på det eksempel jeg har lavet.

Svar:
Skrevet af: Sigida
Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 18:22

hehe jeg er med på en lytter, har fået overtalt konen til mørke brune vægge mens panelerne skal være hvide ;) hvordan er dette iforhold til reflektioner og sortniveau/kontrast

Skrevet af: betho
Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 19:21
Jeg synes faktisk at idéen er helt god. Altså med at ikke at male det hele ens. Jeg er stor tilhænger af variation i hjemmebioen. Alt behøver ikke at være sort. Når det så er sagt, så ville jeg holde mig fra at lave så store lyse felter.
Der er trods alt en mening med galskaben, når der siges at hjemmebiografen skal være mørk/sort.

Alternativet er at male væggen i en mørkere  brun, og så lave felterne i den oprindelige brune farve. Jeg kan selvfølgelig godt se, at det så ødelægger idéen med at højtaler, stof på møbel og vægge hænger sammen.

Jeg har bare lege lidt med paint. Så kan du se hvad jeg mener. Dog skal du abstraher fra de mørkere farver... Det er bare et hurtigt forslag, til  kontrasten. Personligt tror jeg den grå skulle være endnu mere mørkt. Men hvis vi snakker WAF, så får du nok ikke lov til det.

Og alternativt

Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 19:45

Ja mht til de hvide felter, var jeg også selv meget i trivl om det var holdbart, og det var også grunden til jeg oprettet tråden.
Du har nok ret i at det hvide ikke bliver en optimal løsning, rent filmmæssigt, udsensmæssigt kunne det ellers nok komme til at se godt ud.

Jeg synes eksemplet med det grå du har arbejdet vidre med, ser ikke så tosset ud.

Angående WAF, så er hun indforstået med det er mit rum 100%, aftalen er bare jeg skal male det tilbage til hvid hvis vi en dag skal sælge hytten.

Skrevet af: Mr. Anderson
Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 20:16
Helt klart nummer to (2xbrun) Det er varme farver som giver lidt liv og fremhæver billede grunde den mørke farve, hvor den grå ikke helt passer sammen efter min mening.

-------------
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos

Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 20:24
Der er nogen der kan. Trods du skal male om engang.

Måske du kunne lege med tanken om, at male endevæggen sort. Så bliver det meste af lyset fra projektoren "ædt" i stedet for at blive kastet tilbage af den grå farve.

Hvis du så havde nogle sorte rammer, med fx. filmplakater i for at bryde den grå farve. Bare endnu en idé.

Der er mange muligheder med farver. Trods jeg ikke et tosset med sort, så mener jeg stadigvæk at rummet skal være så mørkt, som muligt. Selvfølgelig med fokus på hvad man kan li' af farver. Hvis du kigger min hjemmebio, så har jeg hvidt loft, og hvide paneler op mod en mørk grå. Men jeg bor også til leje. Havde jeg helt frie hænder havde jeg malet loftet i samme grå, hængt en sort plade op i 4 x 15 cm. lange kæder, hvor der så skulle være lys oven på, der lyste ud over siderne.

Skrevet den: 23-Januar-2009 kl. 22:48

Ja det er svært hvad man lige skal vælge, man kan jo være kold bare at male rummet sort, men ja det bliver også bare et super kedeligt rum udsensmæssigt.
Det skulle også gerne være et rum jeg gider at opholde mig i når jeg ikke ser film, men fx skal hører musik da alt mit hifi grej også ryger ind i rummet.

Mit rum har næsten samme mål som dit betho, 340 X 305 cm, så det er jo ikke så stort. Jeg satser også på et lærred på 180 cm i breden, synes det virker ok når jeg stiller sofaen 340 cm fra lærred og zoomer ind på 180 cm.
Jeg synes ikke dine vægge ser så grå ud igen betho, hvor gode synes dine vægge er til at æde lyset fra lærred ? Jeg har kun prøvet at have projektor i stuen hvor vi har hvide vægge og loft, så jeg ved ikke rigtigt hvor meget der skal til.

Måske sådan her

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 08:15
Se det er en meget pænere brun farve, end den jeg kunne præstere.  De farver er varme og behagelige. Måske hovedfarven kunne tones længere ned? Alt andet lige så bliver det nogle lækre farver, til noget dæmpet belysning. Uf...

I og med jeg har et sort draperet stof bag ved mit lærrede, fanger det RIGTIG meget af det overskydende lys. Til gengæld har jeg jo et hvidt loft (som jeg ikke gider male, når jeg skal flytte ), og det giver selfølgelig noget lyskast, af det der kommer tilbage fra lærredet. Men her er mørkt... Meget mørkt.

Du skal have gulvtæppe på, ikke?

Mit lærrede er også 180 cm., selvom W5000 kan lave et billede på ca. 2 m.  Det kan næsten ikke være større, hvis også man skal have højtalere i siden. Og det skal man jo.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 09:42

For det første: Hvis du vælger en farve der er for langt fra neutral grå, vil det have en indvirkning på din oplevelse af farverne i billedet. Det skal naturligvis opvejes imod rummets øvrige brug. Derudover, så er der en meget stor forskel på hvordan en egentlig hvid (den klassiske modehvid f.eks.), og selv en ret lys grå eller cremefarve vil kaste lyset tilbage. Så hvis der skal være lyse felter, så vælg såvidt muligt noget andet end hvid, og få noget mere belysning ind i rummet i stedet for, hvis der skal være lyst når projektoren er slukket. Det kan godt lade sig gøre at lave lys i et rum med mørke vægge, men der skal MEGET lys til, når du ikke har reflektionerne fra væggene.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 10:42

Så hvad jeg forstår dig sige Otto, er at en cream hvid vil fungere en del bedre end alm. hvid, men er langt fra optimalt.
Hvor meget tror du den brune farve vil influere på farverne i billede ? og hvordan ?
Hvor meget vil jeg vinde mht. filmvisning ved at male lokalet mørke gråt/ næsten sort ?
Det skal siges min projektor er en Sanyo z5, så det er jo ikke sådan ubberclass, men jeg er fint tilfreds og har ikke planer om udskifting, skal kun bruge et nyt lærred til lokalet.

Jo der skal også gulvtæppe på.

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 11:03

Hehe min bio ligger i soveværelset og konen vil ikke have det skal være en hule, så vi har haft vores diskutioner frem og tilbage og sort og grå var helt udelukket, men fik hende så overtalt til en mørkebrun farve, da jeg tænkte at dette kunne formindske reflektioner betydeligt. Men har dette stort indvirkningen i farverne, og også hvis man kalibreret projektoren udfra den givende farve væggene havde.

Hehe det skal også siges jeg har en JVC HD750 og lærredet er et Lissau whiteflex 108".

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 11:13
Kan måske overtale konen til sort bagvæg med mørkebrune sidevægge og loft hvilken indvirkning ville denne løsning have så?. Evt en anden farvene på sidevæggene/loft som vil have bedre indvirkning og samtidigt skabe det høje kontrastniveau min projektor kan levere. lyse farver er jeg ikke villig til at bruge da det forringer kontrasten gevalidigt :D

Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 11:19
Kunne man ikke evt. hænge noget stof op på væggene i nogle kroge, som man så altid kan tage ned hvis ikke man skulle se film?

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 11:24
hva så med loftet zuppe :)

Skrevet af: Zuppe
Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 11:30
Ja så kan man jo nøjed med at male det :) ej havde jeg godt nok ikke lige tænkt på. Tænkte bare på at stoffet kunne være lidt lyddæmpende.

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 13:13

Ja det kunne godt være man skulle gå efter det mørkegrå look, jeg tror jeg vil arbejde vidre med hvordan man kunne få det hyggeligt med en mørkegrå.

Skrevet af: Lars
Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 14:18

Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Ja det kunne godt være man skulle gå efter det mørkegrå look, jeg tror jeg vil arbejde vidre med hvordan man kunne få det hyggeligt med en mørkegrå.

Det vigtigste er området omkring lærredet.

Det er de sidste ca. 1,5 m på sidevæggene, samt hele væggen med lærredet, der bør holdes så mørkt som muligt.

Selv har jeg lavet en overgang fra hvid til mørk grå, så den ende af rummet hvor lærredet hænger er mørk grå, og den anden ende af rummet er råhvid.

Selve overgangen fra lys til mørk behøver ikke være en skarp kant. Det er nok svært at male en graduering, men man kan også benytte tapet, brede trælister, planter eller andet til at bryde overgangen med.

Selv fandt jeg en voksdug med cafe-motiver, som jeg syntes var sjov at bruge. Den passer i farverne, og klippet i stykker klistet på væggen, giver det en dekorativ overgang fra den lyse del af væggen til den mørke.

Bare til inspiration:

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 14:26
Okay det kunne også være en mulighed, hvad hvis det er en dør og et vindue som laver deling, ville dette være pænt. Har nemlig et vindue som går helt nede fra gulvet og op til loftet og har en dør som er hvid på den anden side, så hvis man malede til den deling og lod resten være hvid :D

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 14:34

Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Okay det kunne også være en mulighed, hvad hvis det er en dør og et vindue som laver deling, ville dette være pænt. Har nemlig et vindue som går helt nede fra gulvet og op til loftet og har en dør som er hvid på den anden side, så hvis man malede til den deling og lod resten være hvid :D

Det lyder da fint, at lade vindue og dør adskille farverne

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 15:15
Ok hvis det kun er ca. 1,5 meter fra bagvæg + bagvæggen der skal holdes i de mørkegrå/sort nuancer og man ikke vil opnå større effekt ved at male hele lokalet, så åbner det da op for nogle flere muligheder rent designmæssigt.

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 15:34

Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Ok hvis det kun er ca. 1,5 meter fra bagvæg + bagvæggen der skal holdes i de mørkegrå/sort nuancer og man ikke vil opnå større effekt ved at male hele lokalet, så åbner det da op for nogle flere muligheder rent designmæssigt.

Misforstå mig ikke - den største effekt opnås ved at hele rummet er så mørkt som overhovedet muligt. Det vil sige:

• Matte mørke vægge i en neutral farve
  • Fuldstændig udelukkelse af lys udefra. Dvs. mørklægningsgardiner uden sprækker, fejelister under døre ect.
  • Ingen blanke flader til at give genskin (glaslåger, skifterammer o.lign)

Men det kan hurtigt blive voldsomt, hvis hele rummet er mørkt, når det skal bruges til andre formål også. Ok, et soveværelse er måske ikke det værste, det giver sikkert en god nats søvn når rummet er så mørkt

Alternativet er at lege med at gøre området omkring lærredet mørkt, og lade resten af rummet være mere normalt. Det giver stadig en markant bedre effekt - end lyse vægge/flader omkring lærredet.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 20:22

Nåh men så må jeg jo overveje om det skal være 100% hardcore bio eller om der også skal være plads til lidt hygge

Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 11:25
Rolig nu.  Man kan altså godt lave noget hyggeligt, selvom det skal være mørkt. Det er her Spots og væglamper kommer ind i billedet. 

Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 14:14

Hehe nogen som har nogle billeder af soveværelse i neutrale mørke farver, hvor det designmæssigt ser godt ud som jeg kan bruge til at overtale konen med :)

Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 11-Februar-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

Hehe min bio ligger i soveværelset og konen vil ikke have det skal være en hule, så vi har haft vores diskutioner frem og tilbage og sort og grå var helt udelukket, men fik hende så overtalt til en mørkebrun farve, da jeg tænkte at dette kunne formindske reflektioner betydeligt. Men har dette stort indvirkningen i farverne, og også hvis man kalibreret projektoren udfra den givende farve væggene havde.

Hehe det skal også siges jeg har en JVC HD750 og lærredet er et Lissau whiteflex 108".

Wow en jvc HD750 i soveværelset... lol jeg ville aldrig komme ud af sengen...!!

-------------
+100HD Film

Print side | Luk vindue