BD aften hos Otto (AV-P.)
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Blu-ray afspillere
Forumbeskrivelse: Afspillere med blu-ray
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54422
Udskrevet den: 05-December-2024 kl. 03:16
Emne: BD aften hos Otto (AV-P.)
Skrevet af: pr76
Emne: BD aften hos Otto (AV-P.)
Skrevet den: 24-Januar-2009 kl. 15:20
I forlængelse af denne tråd http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54088&PN=1&TPN=500 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54088& PN=1&TPN=500
er vi nogle stykker som gerne vil lave et arrengement hvor vi tester BD-afspillere. Otto fra AV-Presision har været så flink at lægge lokale til
Det er endnu så nyt så vi har ingen dato har eller noget fast på programmet endnu, men har du interesse i at være med til planlægningen så skriv en PM til mig.
Vi er indtilvidre mig selv samt P.Las
Skulle du bare være interesseret i at deltage i arrengementet men ikke i planlægningen, er det også helt ok. Hvor mange pladser der er hos Otto vides pt. ikke, men jeg har meget mere info i næste uge.
Det som vi vil prøve er at låne Denon, Marantz, Sony, Pioneer, fårhåbenligt Oppo samt PS3. De skal så testes på billede og lydsiden og derfra vil vi gerne finde Recorders referance BluRay afspiller Dett er i grove træk hvad planen er, men kom med forslag og ideer, her i dette indlæg.
|
Svar:
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:15
Er der slet ingen som kunne være interesseret i at deltage/ bakke op om sådan et arrengement
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:21
Som sagt i anden tråd vil jeg utroligt gerne deltage. Savner dog noget mere info, inden jeg endeligt vil sige at jeg møder op, da jeg har et par weekender booket den nærmeste fremtid. Samt om lyd og billede bliver samlet til én dag eller spredt ud på to?
|
Skrevet af: furious jt
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:24
Vi er 2 der gerne vil deltage.
Det kommer dog an på datoen og hvordan programmet for dagen kommer til at se ud
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:42
Det var da rart med lidt respons i denne tråd
|
Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:44
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 16:46
Hvad med afspillere? Skal vi have nogle med eller har otto adgang til at låne dem nogle steder fra?
Jeg kan godt tage min med hvis det er??
Og taber den i testen mod de andre så sælges den til højest bydende dernede
------------- 7.2.4 atmosbio Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs
|
Skrevet af: Mills
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 17:55
Hvis det er jylland vil jeg også gerne kigge forbi. Så kan jeg skrive lidt til nerds
------------- Jeg og Zincks tanker om SPOT 07
http://www.hifi-musik.dk/?page=visartikel&id=139
|
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:01
Det vil blive hos Otto og vi skal selv sørge for afspillere. Jeg prøver at se om jeg kan komme med Marantz´s nye og har muligvis også mulighed for at låne Pioneer.
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:11
Klar interesse herfra .
Bor på Sjælland, så samkørsel er jeg med på. Jeg kan godt køre har plads til max. 6 personer.
|
Skrevet af: Rønnest
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:18
Jeg vil da gerne deltage - og medbringe min Samsung BD-P1400, hvis det har interessen.
Og jo - jeg ved godt, at det ikke er en high-end afspiller, men mere end "god-til-prisen"-afspiller. Den bliver nok også udskiftet med Oppo´en....
Hilsen Rønnest
------------- Sony 65AF8, Onkyo TX-NR929, Dune HD Max, Yousee tv-bokx, Synology 1010+/DX510, Sonos ZP90, B&W 603S3 - 600S3 - LCR60 - ASW600, JVC HD550, 92" Lissau motorlærred.
|
Skrevet af: Palmolive
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:38
Møder gerne op med min 3800BD under armen, til et arrangement på Sjælland...
------------- Samsung 52M87, H3126 | Denon DVD-3800BD (kodefri), AVR-4308 | Marantz SA-11S2 | Zune 80GB, ZuneHD 32GB
|
Skrevet af: timj
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:50
er helt sikkert osse frisk på at deltage, har kun en pana bd35 som godt kan komme med hvis det er
------------- Anthem mrx-510 Sony vpl hw-65es, 104" Stewart ST 130 Rega R9, Jamo D6, SVS sb-2000,Oppo bdp-103eu, Oppo bdp-83, viasat hd-boks Pioneer Krp-500M (Kalibreret by CSN-Teknik)
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 18:54
shoot outet vi foregå i vejle.det vi mangler er blu-ray afspillere i den dyre ende,hvilket er sværere at fremskaffe end de billige,self(jeg kan tage en Sony 550 med)så vi mangler nogle frivillige som kan tage deres high end afspiller under armen og køre til Vejle.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 19:07
p.las skrev:
shoot outet vi foregå i vejle.det vi mangler er blu-ray afspillere i den dyre ende,hvilket er sværere at fremskaffe end de billige,self(jeg kan tage en Sony 550 med)så vi mangler nogle frivillige som kan tage deres high end afspiller under armen og køre til Vejle. |
Hvor mange pladser er der?? [edit] så lige i 1. indlæg at du ikke ved det endnu
Hvilke afspillere er "high end". Kan vi ikke få lavet en liste så folk ved hvilke der mangler? Jeg kan som sagt godt tage min pio lx71 med, men den er hverken dyr eller high-end desværre.
Så der skal laves en liste over hvem tager hvilken afspiller med.
Og en liste over tilmeldte
|
Skrevet af: mougai
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 19:13
Jeg er også med på ideen, men jeg har kun en ps3 men sådan eb ejer Otto også så den hjælper nok ikke meget
|
Skrevet af: p.las
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 21:16
furious jt skrev:
p.las skrev:
shoot outet vi foregå i vejle.det vi mangler er blu-ray afspillere i den dyre ende,hvilket er sværere at fremskaffe end de billige,self(jeg kan tage en Sony 550 med)så vi mangler nogle frivillige som kan tage deres high end afspiller under armen og køre til Vejle. |
Hvor mange pladser er der?? [edit] så lige i 1. indlæg at du ikke ved det endnu
Hvilke afspillere er "high end". Kan vi ikke få lavet en liste så folk ved hvilke der mangler? Jeg kan som sagt godt tage min pio lx71 med, men den er hverken dyr eller high-end desværre.
Så der skal laves en liste over hvem tager hvilken afspiller med.
Og en liste over tilmeldte
| jeg mener at Pioneer lx 71 bør være en de maskiner der skal i "kamp".Sammen med en lov end maskine ,evt Sony 550 ,da den kan dekode både dts og dolby.ps3 som reference ,og high end bør være denon 3800 eller marantz 8002.oppo 83 som evt dark horse.
personligt syntes jeg ikke det handler om hvilken er bedst ,men om der generelt er forskel,specielt på lyden,da det er det som der er sået mest tvivl om.self bliver det også interessant at se billedet,men der har jeg allerede en fornemmelse
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio
|
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 21:27
Så ser det ud til at vi har.
Pio lx71 Denon 3800 PS3 Oppo, hvis vi venter
Så er vi vel dækket ind til det vi vil tjekke på billedsiden.b
------------- SVP03
|
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 21:39
Jeg kontakter Otto imorgen samt tager en snak med P.las og derfra skal der nok komme en del mere info.
Har i mulighed for at medbringe en High End BDafspiller til arrengementet skriv en PM til mig og jeg vil holde styr på alle detaljer.
|
Skrevet den: 25-Januar-2009 kl. 21:43
Nederst side 1 er der en der har en denon bd3800.
------------- SVP03
|
Skrevet af: akjosko1
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 00:21
Det lyder rigtig spændende og er frisk, hvis jeg har tid... Har ikke selv en BD
afspiller, men skal i løbet af foråret, måske først til sommer købe en, men
ved endnu ikke hvilken der skal stå øverst på ønskesedlen...
Ved godt at der kommer nye afspiller på markedet til sommer, men det er jo
rart at vide hvad man skal sammenligne med, når det kommer så langt...
Kort sagt, jeg er med hvis jeg har tid...
------------- Samsung 40f86BD, Denon 2808, 4. minipods, cinepod, Bass station subwoofer. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=60021&PN=1 - Podspeaker studiebio
|
Skrevet af: Sickboy
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 07:50
Jeg er klart også interesseret. Især kunne jeg godt tænke mig at se Marantz 7003, hvis det da er muligt at skaffe sådan en.
Jeg har selv kun en PS3 og er sikker på der må findes meget bedre løsninger.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:04
Sickboy skrev:
Jeg er klart også interesseret. Især kunne jeg godt tænke mig at se Marantz 7003, hvis det da er muligt at skaffe sådan en.
Jeg har selv kun en PS3 og er sikker på der må findes meget bedre løsninger. | Det er jo netop det vi vil prøve at se om der er, når vi taler bd film. Så kan der være mange andre grunde til at vælge en anden bd afspiller uanset pris.
------------- SVP03
|
Skrevet af: laurs
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:14
SVP03 skrev:
Sickboy skrev:
| Det er jo netop det vi vil prøve at se om der er, når vi taler bd film. Så kan der være mange andre grunde til at vælge en anden bd afspiller uanset pris. |
det er netop formålet med denne test.ud over byggekvaliteten,er der forskel mellem billig og dyr afspiller.det er egentlig ikke for at se hvilken afspiller d er bedst.
------------- Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:23
laurs skrev:
SVP03 skrev:
Sickboy skrev:
| Det er jo netop det vi vil prøve at se om der er, når vi taler bd film. Så kan der være mange andre grunde til at vælge en anden bd afspiller uanset pris. |
det er netop formålet med denne test.ud over byggekvaliteten,er der forskel mellem billig og dyr afspiller.det er egentlig ikke for at se hvilken afspiller d er bedst.
|
Det er meget svært at udlede hvilken BD afspiller der er bedst, altså med mindre man fastlægger dels hvilke funktionaliteter der indgår i bedømmelsen, og hvad der lægges til grund for bedømmelsen.
Der er afspillere, og heldigvis næsten alle, der er fine BD afspillere, og nogle er mindre gode som CD afspillere osv.
Dernæst er der afspillere som har en mængde indstillinger, som har betydning for deres præstationer. Disse faktorer skal jo også medregnes.
Så det er ikke bare lige
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:39
Nu er formålet som i skriver om der er forskel på bd fra de forskellige afspillere, om det så ser bedre ud er en anden snak. Som jeg forstod Otto, skulle vi også måle om der var forskel på signalet, som når han ISF kalibrerer.
------------- SVP03
|
Skrevet af: Larxox
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:47
Hej!
Jeg er klar, men det kommer selvfølgelig an på dato mm.
Godt initiativ!
------------- Mvh. Lars
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=25730&KW=Larxox&PN=0&TPN=1 - Larxox’s Hjemmebio
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 08:52
SVP03 skrev:
Nu er formålet som i skriver om der er forskel på bd fra de forskellige afspillere, om det så ser bedre ud er en anden snak. Som jeg forstod Otto, skulle vi også måle om der var forskel på signalet, som når han ISF kalibrerer. |
Altså - så må jeg forstå Jeres projekt således, at det drejer sig om hvilke afspillere der udsender det korrekte "billedsignal" i forhold til f.eks. PAL?
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 09:07
Hother skrev:
SVP03 skrev:
Nu er formålet som i skriver om der er forskel på bd fra de forskellige afspillere, om det så ser bedre ud er en anden snak. Som jeg forstod Otto, skulle vi også måle om der var forskel på signalet, som når han ISF kalibrerer. |
Altså - så må jeg forstå Jeres projekt således, at det drejer sig om hvilke afspillere der udsender det korrekte "billedsignal" i forhold til f.eks. PAL? | Ja, det var det ene formål, så ville vi også se et par film. måling på grund af det kan vi jo måle, at se på den samme film på 4 forskellige afspillere kan jo give mange bud. Og så en dag med lyd.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 09:19
Det kunne være Otto lige skulle komme på banen med hvad han havde forestillet sig.
------------- SVP03
|
Skrevet af: Pittens
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 09:29
Jeg vil gerne deltage, men har dog ikke rigtigt noget at tilbyde, ud over at jeg kan levere en stor bunke film til tests.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:10
Hother skrev:
SVP03 skrev:
Altså - så må jeg forstå Jeres projekt således, at det drejer sig om hvilke afspillere der udsender det korrekte "billedsignal" i forhold til f.eks. PAL?
| ja.det må være vejen frem.det er jo ligetil da der er nogle standarder.
hvad man lige gør ang lyd er noget helt andet.For mit vedkommende er jeg ret spændt på om der er forskel på lyden via hdmi,fra en dyr til en billig afspiller.også entern vs extern dekodning er jeg ret spændt på.
Målet er at høre om der er forskel,ikke om det ene er bedre end det andet,da lyd er mere en smagsag
------------- Benq w5000,stewart firehawk 92"tabtension,M&K 750/55 tripole.velodyne DD12,Primare spa 21,primare dvd 26,dvdo vp 50, samsung 1400
|
Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:33
Hother skrev:
SVP03 skrev:
|
Jeg forstår ej heller ikke helt.
Hvis det er tilfældet, det med det korrekte "billedsignal", så skal der også være en Waveform Monitor, et Vectorscope og en Proc Amp, og gerne en HDMI genrator analyser, uden dette så har vi kun vores øjne som referance, som absolut ikke er optimal.
I så fald det bare er en A-B test ren visuelt mellem forskellige afspiller, så skal det også ses på en plasma skærm på full HD 42 - 50" og gerne også et tilsvarende LCD panel. Spørgsmålet er jo også om den evt. visuelt forskel der måtte være på de forskellig afspiller, også kan ses på de skærme man har hængende der hjemme. Ligesom lidt ala 720p VS 1080p.
Men jeg syns det er flot at folk vil stille op med afspiller og at AV Precision lægge lokaler og tid, og ikke mindst sin faglige viden. Jeg er endnu ikke afklaret med om jeg kan komme, det er ikke lysten der mangler her, men jobbet skal jo også passes.
For mig er det også lyden der vigtigst at få bekræftet mellem de forskellige afspiller, HDMI vs analog etc.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:45
Potter skrev:
Hother skrev:
SVP03 skrev:
|
Hvis det er tilfældet, det med det korrekte "billedsignal", så skal der også være en Waveform Monitor, et Vectorscope og en Proc Amp, og gerne en HDMI genrator analyser, uden dette så har vi kun vores øjne som referance, som absolut ikke er optimal.
I så fald det bare er en A-B test ren visuelt mellem forskellige afspiller, så skal det også ses på en plasma skærm på full HD 42 - 50" og gerne også et tilsvarende LCD panel. Spørgsmålet er jo også om den evt. visuelt forskel der måtte være på de forskellig afspiller, også kan ses på de skærme man har hængende der hjemme. Ligesom lidt ala 720p VS 1080p.
Men jeg syns det er flot at folk vil stille op med afspiller og at AV Precision lægge lokaler og tid, og ikke mindst sin faglige viden. Jeg er endnu ikke afklaret med om jeg kan komme, det er ikke lysten der mangler her, men jobbet skal jo også passes.
For mig er det også lyden der vigtigst at få bekræftet mellem de forskellige afspiller, HDMI vs analog etc. | Det er vel ret simpelt at måle. Måling af gråskala og farver på en isf kalibreret tv eller projektor. Vi kan så konstatere om det er samme måling fra afspiller 1-4 eller hvor mange det nu er. Dette er da test 1. Det er fakta. Hvis der måles en forskel, hvad skyldes det så ?? så kan vi smide den samme film på bagefter og se om der er forskel. Men her bliver vi jo aldrig enige, nogen syntes det ser bedre ud andre gør ikke.
------------- SVP03
|
Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:52
Det er i sagens natur svært at måle, hvad der giver det mest korrekte
signal, men vha testbilleder/-sekvenser kan man vel få en lidt mere
kontrolleret sammenligning af afspillerne, som ikke bare bliver henad 'jeg
kunne bedre lide farverne på den store'?
Jeg får nok ikke tid til at deltage, men ville nok anbefale at holde
sammenligningen til ret få ting, dvs BD-billed og evt også BD-lyd
(bitstream/LPCM), da det ellers hurtigt bliver meget uoverskueligt. Det er
jo ikke nødvendigvis samlede anmeldelser af produkterne, som I skal
lave, så derfor kunne man snildt udelade andre aspekter, fx dvd-
afspilning, cd-lyd osv.
Det store spørgsmål, som affødte tråden, er vel hvilken forskel det giver
på BD, om man vælger en highend-afspiller frem for PS3? Subsidiært
spørgsmålet om lyd (bitstream/PCM)?
Mht display er det vel mest oplagt at bruge en projektor, da et stort
billede afslører små forskelle bedre, og så kan den måske lettere
kalibreres til at være helt korrekt, så det netop er afspillerne og ikke
displayet man ender med at teste?
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:59
SVP03 skrev:
Potter skrev:
Hother skrev:
SVP03 skrev:
|
For mig er det også lyden der vigtigst at få bekræftet mellem de forskellige afspiller, HDMI vs analog etc.
| Det er vel ret simpelt at måle. Måling af gråskala og farver på en isf kalibreret tv eller projektor. Vi kan så konstatere om det er samme måling fra afspiller 1-4 eller hvor mange det nu er. Dette er da test 1. Det er fakta. Hvis der måles en forskel, hvad skyldes det så ?? så kan vi smide den samme film på bagefter og se om der er forskel. Men her bliver vi jo aldrig enige, nogen syntes det ser bedre ud andre gør ikke. |
fuldstændig enig.for mig handler det i første omgang ikke hvad der er bedst,men om der overhovedet er forskel.noget der generelt er meget stor ienighed omkring er dekodning.jeg er ret sikker på at der er forskel på dekodning.om det foregår i afspilleren eller processoren tror jeg er ligegyldigt.et tit hørt argument er det kan gøres på to måder korrekt eller ukorrekt.men hvornår er det ukorrekt,og hvad er det lydmessige udslag i så fald.når nogle oplever at deres eks Onkyo eks lyder bedre når den dekoder , iforhold til deres afspiller,tror jeg ikke det er spørgsmål om hvor det foregår,men mere at onkyon måske gør det korrekt i forhold til en given afspiller.
men er ukorrekt lig med at der ikke er hul igennem eller hva?
næppe
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:01
Vanderlay skrev:
Det er i sagens natur svært at måle, hvad der giver det mest korrekte signal, men vha testbilleder/-sekvenser kan man vel få en lidt mere kontrolleret sammenligning af afspillerne, som ikke bare bliver henad 'jeg kunne bedre lide farverne på den store'?
Jeg får nok ikke tid til at deltage, men ville nok anbefale at holde sammenligningen til ret få ting, dvs BD-billed og evt også BD-lyd (bitstream/LPCM), da det ellers hurtigt bliver meget uoverskueligt. Det er jo ikke nødvendigvis samlede anmeldelser af produkterne, som I skal lave, så derfor kunne man snildt udelade andre aspekter, fx dvd- afspilning, cd-lyd osv.
Det store spørgsmål, som affødte tråden, er vel hvilken forskel det giver på BD, om man vælger en highend-afspiller frem for PS3? Subsidiært spørgsmålet om lyd (bitstream/PCM)?
Mht display er det vel mest oplagt at bruge en projektor, da et stort billede afslører små forskelle bedre, og så kan den måske lettere kalibreres til at være helt korrekt, så det netop er afspillerne og ikke displayet man ender med at teste? |
det bliver som jeg har forstået det,et rent blu-ray show
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:13
Ja, det var det der var meningen i den første tråd og er det vel stadig.
------------- SVP03
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:30
Potter skrev:
Hvis det er tilfældet, det med det korrekte "billedsignal", så skal der også være en Waveform Monitor, et Vectorscope og en Proc Amp, og gerne en HDMI genrator analyser, uden dette så har vi kun vores øjne som referance, som absolut ikke er optimal. |
Enig - derfor er det heller ikke min plan at lave en super-videnskabelig sammenligning, "kun" en sammenligning hvor vi kan sige at opstilling og udstyr er lavet så optimalt vi nu kan gøre det. Jeg vil argumentere for at en opstilling med kvalitetsprodukter kalibreret af mig, er et godt bud på hvad folk har mulighed for selv at opnå derhjemme hvis de vil. Hvis det bare var at måle på afspillerne, så var der jo ingen grund til at samle alle afspillerne på én gang. Derudover så synes jeg det er vigtigt at det ikke bare bliver diktat fra mig, det går lige så meget den anden vej - hvis nogle mener at kunne se på real-life materiale at en given afspiller er bedre end en anden, så er dette jo en oplagt mulighed for at lave den sammenligning, og så kan vi jo se om vi kan komme frem til nogle konklusioner om hvori forskellene ligger. Jeg forventer at jeg skal lære noget af dette lige så vel som I skal.
Potter skrev:
I så fald det bare er en A-B test ren visuelt mellem forskellige afspiller, så skal det også ses på en plasma skærm på full HD 42 - 50" og gerne også et tilsvarende LCD panel. Spørgsmålet er jo også om den evt. visuelt forskel der måtte være på de forskellig afspiller, også kan ses på de skærme man har hængende der hjemme. Ligesom lidt ala 720p VS 1080p. |
Det er jeg så ikke helt enig i. Det væsentlige må i hvert fald i første omgang være at konstatere hvor stor forskel der er mellem afspillerne. Hvorvidt éns tv så i praksis slører denne forskel, det er uden for dette projekt synes jeg. Men der er for så vidt ikke noget i vejen for at lade det være en føljeton, så hvis vi når til nogle konklusioner som det kunne være interessant at teste på forskelligt udstyr, så kan vi jo bare gøre det bagefter.
Iøvrigt har jeg ikke nogen fast idé om hvad der skal ske, det er det vi skal debattere her. Vi kan på ingen måde nå at teste alt det der kunne være interessant at teste. Mit forslag er, som andre også har lagt op til her, at vi koncentrerer os 100% om blu-ray gengivelse. Så tror jeg til gengæld godt vi kan få mulighed for både at kigge og lytte. Men under alle omstændigheder, så skal der fokuseres meget konkret på kvaliteten af billede og lyd, så det skal være en test af ydelsen, ikke en overall bedømmelse af afspillerne, menu-systemer, betjening og hvad ved jeg.
Som Hother siger, så skal der jo være en vis enighed om hvad målsætningen er. Mit forslag er at jeg lægger ud med en kort gennemgang af hvilke billed-egenskaber der kan være påvirket af indstillinger i afspilleren, og evt. hvilke der drejer sig mere om kalibrering af systemet end om kvaliteten af afspilleren, og ikke mindst hvilke forskelle der kan være, som man IKKE kan kalibrere sig ud af.
Kvaliteten af udstyr der ikke er kalibreret, er uden for mit interesseområde. Det er ikke ensbetydende med at vi ikke skal prøve at kigge på afspillerne i standard vs. kalibreret, såfremt der er forskel, men jeg mener målsætningen skal være at finde ud af hvor store forskelle der er når udstyret er så korrekt sat op som det er praktisk muligt. Jeg mener iøvrigt også at vi lige så godt fra start kan se i øjnene at udfaldet vil blive brugt til at udtale sig om hvad der er bedst. Men igen, det er helt åbent for diskussion, hvis man hellere vil lade det være en mere åben test af om der overhovedet ER forskelle, så er det fint med mig. Vi kan givetvis ikke alle sammen blive enige, men vi kan da i hvert fald tage debatten.
Jeg har nok plads til 15-20 stykker max, hvis vi bruger det store lokale, der skal også være lidt plads til at cirkulere lidt rundt osv, som sagt vil det formentligt være et ret langvarigt arrangement, så det er ikke fedt at sidde for tæt pakket.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:38
Mht. hvilket display vi skal bruge, så er det sådan at intet udstyr er perfekt. Derfor VIL vi have en situation hvor display'et i én eller anden udstrækning sætter en begrænsning, og jeg VIL kunne finde test-billeder hvor man kan argumentere for at det er projektoren der skaber fejlene, uanset hvilken projektor jeg hiver frem. Derfor synes jeg det er vigtigt at vælge noget udstyr hvor alle på forhånd er enige om at hvis dét ikke er godt nok til at afsløre forskellene, så vil udstyret hjemme i folks stuer heller ikke være det. Derfor foreslår jeg at vi laver sammenligningen på det bedste udstyr jeg har til rådighed når vi laver testen, givetvis en Sim2 C3x på Studiotek 130. Men det er naturligvis ligesom alt det andet åbent for debat.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:44
AV Precision skrev:
Mht. hvilket display vi skal bruge, så er det sådan at intet udstyr er perfekt. Derfor VIL vi have en situation hvor display'et i én eller anden udstrækning sætter en begrænsning, og jeg VIL kunne finde test-billeder hvor man kan argumentere for at det er projektoren der skaber fejlene, uanset hvilken projektor jeg hiver frem. Derfor synes jeg det er vigtigt at vælge noget udstyr hvor alle på forhånd er enige om at hvis dét ikke er godt nok til at afsløre forskellene, så vil udstyret hjemme i folks stuer heller ikke være det. Derfor foreslår jeg at vi laver sammenligningen på det bedste udstyr jeg har til rådighed når vi laver testen, givetvis en Sim2 C3x på Studiotek 130. Men det er naturligvis ligesom alt det andet åbent for debat.
|
Jeg har i bund og grund fuld forståelse for, at du vil benytte det bedste udstyr som du har til rådighed. Omvendt vil jeres projekt ikke have en almen større interesse hvis I også tester udstyret på mere normale set-up, som f.eks. Pana/Samsung/Pio tv?
Ellers kunne man jo frygte, at resultatet ikke kan bruges til så meget for mange brugere, da udstyret der er benyttet ikke forholder sig netop til den almindelige bruger.
Ved jo godt at mit forslag vil kræve en mængde udstyr - men et enkelt panel måske
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:51
Hother skrev:
AV Precision skrev:
|
Jeg har i bund og grund fuld forståelse for, at du vil benytte det bedste udstyr som du har til rådighed. Omvendt vil jeres projekt ikke have en almen større interesse hvis I også tester udstyret på mere normale set-up, som f.eks. Pana/Samsung/Pio tv?
Ellers kunne man jo frygte, at resultatet ikke kan bruges til så meget for mange brugere, da udstyret der er benyttet ikke forholder sig netop til den almindelige bruger.
Ved jo godt at mit forslag vil kræve en mængde udstyr - men et enkelt panel måske
|
jeg syntes valget af projektor er det eneste rigtig.hellere finde en forskel som man måske ikke kan se på alle paneller,fremfor at ikke finde en forskel ,hvor der på nogle vil være forskel.hvis det gav menning
er udgangssignalt ens eller ej.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 11:58
Jamen så forstår jeg ikke så meget. Hvis der kun kan ses eventuelle signal fejl ved en projektor, og ikke nødvendigvis på f.eks. et plasma panel. Hvad er "testen" så værd. Testen vil da have en meget begrænset interesseflade - testen relatere sig derfor kun til projektorer, og ikke det som der er langt flere brugere af - LCD/plasma paneler
Hvis man kun vil hæfte sig ved udgangssignalet kan man jo nøjes med at tilslutte afspillerne noget kalibreret måleudstyr
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 12:00
laurs skrev:
Hother skrev:
AV Precision skrev:
|
|
jeg syntes valget af projektor er det eneste rigtig.hellere finde en forskel som man måske ikke kan se på alle paneller,fremfor at ikke finde en forskel ,hvor der på nogle vil være forskel.hvis det gav menning
er udgangssignalt ens eller ej. | Hvis det viser sig at man ikke kan se forskel på Ottos opsætning, kan man vel heller ikke på et tv. Så er det ikke lidt overflødigt. Formålet er at se om der overhovedet er forskel på bd afspillere, og hvis der er, hvad er forskellen, hvis vi kan finde ud af det.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 12:18
Uden mindst en wavemonitor har man da ingen brugbar referance måling. Når jeg sidder og editer og colorgrader har jeg en netop sådan en på, da optagelserne ikke altid kommer fra samme kamera, er luma, chroma og hvidbalance etc. bestemt forskelligt, og det er storset umuligt at se hvad der sker og rette uden ovenstående, jo man har signe øjne men de snyder dig, hvad du syns der så rigtig ud for en halv time siden, er pluselig anderleds.
Det er jo ikke for at være på tværs, men jeg mener bare at når der vil skal gøre så meget ud af det, så kunne det være rart med noget faktisk, at holde sig fast ved. Vi opfatter jo billeder, lys, farver og kvalitet forskelligt.
I øvrigt en moderne wavemonitor kan også måle på jitter.
------------- 4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 18:37
Potter skrev:
Uden mindst en wavemonitor har man da ingen brugbar referance måling. Når jeg sidder og editer og colorgrader har jeg en netop sådan en på, da optagelserne ikke altid kommer fra samme kamera, er luma, chroma og hvidbalance etc. bestemt forskelligt, og det er storset umuligt at se hvad der sker og rette uden ovenstående, jo man har signe øjne men de snyder dig, hvad du syns der så rigtig ud for en halv time siden, er pluselig anderleds.
Det er jo ikke for at være på tværs, men jeg mener bare at når der vil skal gøre så meget ud af det, så kunne det være rart med noget faktisk, at holde sig fast ved. Vi opfatter jo billeder, lys, farver og kvalitet forskelligt.
|
Har du sådan en wavemonitor Otto ? Ellers kunne det jo være at Potter kunne skaffe en.
Jeg vil meget gerne deltage....
Mvh
Bowie
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 18:57
BowieCool skrev:
Potter skrev:
|
Har du sådan en wavemonitor Otto ? Ellers kunne det jo være at Potter kunne skaffe en.
Jeg vil meget gerne deltage....
Mvh
Bowie
|
Den sidder i en suite/ rack og kan ikke bare tages med, desværre. Måske EBH har en, men det er jo til udlejning.
Jeg sad lige og læste denne anmeldelse homecinema choice på LX 91, hvis det korrekt det de skriver om PQLS så skal man som minium have en SC-LX 71 amp på for at udnytte funktionen. Hmmmm. Så skal man også skaffe en amp, hvis det skal være optimalt at sammenligne.
link: http://www.homecinemachoice.com/reviews/new_reviews/Pioneer+BDP-LX91+blu-ray+player - http://www.homecinemachoice.com/reviews/new_reviews/Pioneer+ BDP-LX91+blu-ray+player
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 19:10
Lille sidespring,
Faldt lige over denne High End BD afspiller
http://www.goldmund.com/products/eidos20bd/ - http://www.goldmund.com/products/eidos20bd/
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 19:14
Oki, den forventes at koste skarpe $ 16.000 ,-
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 19:42
Det kan godt være det er mig der er "anal" og kontrolfreak, men kan vi ikke få lavet en liste over tilmeldte? Jeg og en kammerat kommer, som skrevet på side 1.
Jeg har mulighed for at tage en pio lx 71 med. Kan vi få lavet en liste over hvem tager hvad med?
|
Skrevet af: piloten
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 19:50
Vil også gerne deltage. Måske er det mest optimalt med en high end projektor. Men jeg stemmer for en Pio 50" eller 60" af seneste generation pga. så "mange" har den efterhånden, og kvaliteten er pænt høj
------------- Med venlig hilsen
Piloten
Pio LX5090H(isf), Onkyo TX-NR905, Oppo BDP-83m.chip,Yousee 3126, PS3 250, System Audio 1750, 720AV, 705, Sub175
|
Skrevet af: Prospect
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 20:11
furious jt skrev:
Det kan godt være det er mig der er "anal" og kontrolfreak, men kan vi ikke få lavet en liste over tilmeldte? Jeg og en kammerat kommer, som skrevet på side 1.
Jeg har mulighed for at tage en pio lx 71 med. Kan vi få lavet en liste over hvem tager hvad med?
|
Ligesom dengang man havde klassenstime og man lavede en liste over hvem der havde hvilken kage med Jokes aside lyder det nu som god ide
|
Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 20:46
piloten skrev:
Vil også gerne deltage. Måske er det mest optimalt med en high end projektor. Men jeg stemmer for en Pio 50" eller 60" af seneste generation pga. så "mange" har den efterhånden, og kvaliteten er pænt høj |
Jeg tror helt sikkert, at en super projekter ville være bedst til denne test. Forskellene på de forskellige blu ray afspillere er "sikkert ikke" ret store, men nok nemmere at se på et stort lærred kontra en lille pio 50" :-)
------------- Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub) Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 20:58
piloten skrev:
Vil også gerne deltage. Måske er det mest optimalt med en high end projektor. Men jeg stemmer for en Pio 50" eller 60" af seneste generation pga. så "mange" har den efterhånden, og kvaliteten er pænt høj |
Det kan da være ligemeget hvor mange der har et bestemt tv, det interessante er at finde ud af om der er en forskel på de forskellige afspillere, og det bliver alt andet lige nemmere spottet på en professionelt monteret projektor
til en halv milliard (jo jo overdrivelse fremmer forståelsen) end et tv.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 21:13
BowieCool skrev:
piloten skrev:
Jeg tror helt sikkert, at en super projekter ville være bedst til denne test. Forskellene på de forskellige blu ray afspillere er "sikkert ikke" ret store, men nok nemmere at se på et stort lærred kontra en lille pio 50" :-)
|
Ja men det kan du da sikkert have ret, altså det med det store lærred. Jeg ved så bare ikke helt hvad man skal benytte den type af projekt til. Det er altså ret begrænset trods alt, hvor mange der har projektor, og dermed kun kan have ringe udbytte af en "projektortest."
Nå pyt - none of my problems
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 21:20
Altså: Projektet her handler om at finde ud af om der er forskel på de forskellige afspillere hvad angår Blu-ray-afspilning. Dette finder man selvfølgelig nemmest ud af, ved at bruge det bedst mulige display. Så kan man eventuelt senere finde ud af om man kan se en eventuel forskel på et 50" Pioneer eller et 42" Panasonic.
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 21:35
Hej igen
Da jeg og andre i "den anden tråd" begyndte at agitere for en afprøvning, var der "nogen" der tog bolden op - hvilket er meget fint.
Mht. BD afspilning mener jeg at Otto kan afgøre om dette gøres korrekt!
Så når vi (måske) til DVD som langt hen ad vejen er et skaler anliggende.
Det helt store spørgsmål mener jeg ligger ved lyden, i "dat (den anden tråd)" var dette også med.
Er HDMI "godt nok" - hvor skal dekodningen ligger, og er analog overførsel at foretrække.
Det er mine bud på spørgsmålene.
Dog er jeg ret sikker på at vi ikke bare alle skal råbe spørgsmålene ind - nogen ønsker svar på noget andre på andet.
Hvad med at stille et overordnet spørgsmål: "Hvordan får man det bedste billede OG den bedste lyd, ud af det der pt. er den bedste afspiller på markedet?".
Håber jeg kan deltage/bidrage med noget - dette er et forsøg - vi vil alle gerne have besvaret præcis vores spørgsmål - men det er vigtigere at svarene kan anvendes fremadrettet - ikk?
God arbejdslyst - FNørd
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet af: erla
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:01
Jeg vil gerne deltage, men det afhænger af tid og mulighed for kørelejlighed.
Dog er der noget der undrer mig meget... Otto, hvordan vil du foretage en test af de forskellige afspillere ?
Jeg kan ikke se, hvordan en test igennem en projektor kan sige noget som helst objektivt om afspillerens kvalitet...
Du har selv adskillige gange slået på tromme for, at subjektive vurderinger som "det har en bedre dybde i billedet" giver du ikke noget for, medmindre folk kunne dokumentere hvad der rent teknisk producerede denne "dybde". Deraf følger vel, at du har måleudstyr til rådighed, så du kan måle direkte på signalet ud af de forskellige afspillere, og ikke vurderer udfra hvordan en gi9ven projektor reproducerer signalerne ?
Ellers vil jeg mene testen er aldeles useriøs... af de samme grunde som du selv tidligere har fremført.
En ISF-kalibreret projektor - eller et display - er jo kun kalibreret i forhold til den kilde der fødte den under kalibrering. Kalibrerer man en skærm med en afspiller som kilde, er den ikke længere nødvendigvis korrekt kalibreret hvis man udskifter kilden. Udskifter man kilden, skal man foretage en ny kalibrering.
Hvis en projektor eller et display altså skal bruges som "reference-visning", skal man altså enten kalibrere om imellem hver afspiller, eller ha' lige så mange presets som man har afspillere.
I det første tilfælde (ny kalibrering for hver afspiller) vil jeg mene der i praksis vil gå så lang tid imellem hver fremvisning, at man dels vil ha' svært ved at huske hvordan den forrige - for slet ikke at snakke om den forrige-forrige afspiller så ud, at man ikke rigtigt kan bruge det til noget, og desuden vil man være alt for bevidst om hvilken afspiller der ses lige nu, så evt. placebo-effekt vil være overvældende. Alt i alt vil man stå tilbage med et ekstremt subjektivt resultat, som man efter min mening ikke kan bruge til noget seriøst...
I det andet tilfælde (displayet har mulighed for at gemme en preset kalibrering for hver afspiller) vil man stadig ikke "se" output fra nogle af afspillerne "rent", men vil se det igennem det filter som en fremviser (projektor eller display) altid vil være, uanset dens kvalitet.
Den eneste tilnærmelsesvist objektive måde at vurdere signalkvaliteten fra forskellige afspillere på, er efter min mening at bruge testbilleder og måle med vectorscope og waveform-monitor på udgangen af hver afspiller.
Man kan naturligvis så i en evt. kalibrering af det tilsluttede display, kompensere for evt. fejl og mangler i udgangssignalet fra en afspiller - men det siger så ikke så meget om, hvorvidt afspillerne sender et "korrekt" signal ud, hvilket du jo har slået så meget på tromme for, er det eneste virkeligt afgørende for kvaliteten af en BD-afspiller...
Eller er der noget jeg helt har misforstået ?
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:13
Otto har udtalt han vil have scener hvorpå folk siger de ser en forskel. Så vil han kunne tage den scene, og de frekvenser den scene indeholder, og forstærke dem i et test billede. Hvis forskellen ikke ses her, er forskellen simpelthen ikke til stede.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:18
Naiera skrev:
Altså: Projektet her handler om at finde ud af om der er forskel på de forskellige afspillere hvad angår Blu-ray-afspilning. Dette finder man selvfølgelig nemmest ud af, ved at bruge det bedst mulige display. Så kan man eventuelt senere finde ud af om man kan se en eventuel forskel på et 50" Pioneer eller et 42" Panasonic. |
Altså: recordere.dk er bl.a. et debatforum, hvor medlemmerne har ret til at ytre sig om sine erfaringer og meninger i øvrigt, og derfor også om meninger om dette projekt - som jeg i øvrigt finder interessant. Havde jeg ikke fundet det interessant, så havde jeg ikke ytret mig.
Ret mig endelig Naiera - hvis jeg tager fejl i denne beskrivelse
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:19
mkirkelund skrev:
Otto har udtalt han vil have scener hvorpå folk siger de ser en forskel. Så vil han kunne tage den scene, og de frekvenser den scene indeholder, og forstærke dem i et test billede. Hvis forskellen ikke ses her, er forskellen simpelthen ikke til stede.
|
Og HVIS der ses en forskel, skyldes det så at projektoren ikke er kalibreret til den afspiller hvorpå der ses en forskel, eller skyldes det afspilleren ?
Det vil ikke være til at vide... medmindre man kalibrerer projektoren til hver enkelt afspiller, med de deraf ovennævnte problemer og medfølgende usikkerhed...
Det vil ihvertfald ikke være en objektiv vurdering - som Otto er så stor tilhænger. Det vil muligvis være en meget kvalificeret vurdering, baseret på Ottos erfaringer, men det gør den ikke mere objektiv, men bare til een eksperts subjektive holdning ;-)
No offense, Otto ;-)
|
Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:41
Man behøver altså ikke at kalibrere projektoren efter afspiller - den skal bare afspille det materiale den får efter en bestemt standard (REC 709?).
Arbejdet ligger i, at hver afspiller skal indstilles til det mest optimale (skal defineres!), og dernæst skal der nok en hdmi splitter til. Jeg ville nok næppe kunne se forskel med en sort skærm i 10-20 sek mellem hvert skift.
Så derfor:
Kalibrering af display Indstilling af afspillere referencemateriale
Det burde være muligt at folk, med deres enorme samlinger, kan bringe en kopi med til arrangementet.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:47
Nu må i lige stoppe, vi har ingen mulighed for at måle på signalet. Hvis udgangspunktet er en ps3 på en kalibreret projektor, Otto måler først på ps3 og derefter de andre afspillere, hvis det er det samme der måles, må det jo være bevis for at gråtone m.m. er det samme, og dermed at bd afspillere udpakker bd film ens. Hvis ikke det er ens, kan der måske komme en forklaring på hvad forskellen er. Hvis dette er den mulighed Otto har, er det jo svært at gøre det bedre. Med hensyn til lyd bliver det noget mere kompliceret.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:55
Anima skrev:
Man behøver altså ikke at kalibrere projektoren efter afspiller - den skal bare afspille det materiale den får efter en bestemt standard (REC 709?).
Arbejdet ligger i, at hver afspiller skal indstilles til det mest optimale (skal defineres!), og dernæst skal der nok en hdmi splitter til. Jeg ville nok næppe kunne se forskel med en sort skærm i 10-20 sek mellem hvert skift.
Så derfor:
Det burde være muligt at folk, med deres enorme samlinger, kan bringe en kopi med til arrangementet.
|
Og hvad begrunder du så det i ?
Det er efter min mening det rene uforfalskede vrøvl!
Undskyld, men jeg tror ikke du har forstand på det du udtaler dig om... det er ikke for at være personlig, men sådan er det nu bare... Hvad er din baggrund for dine udtalelser ?
Hvorfor tror du Otto kalibrerer folks display med op til flere presets - et til BD'en, et til DVD'en, et til night og et til day ?
Du kan ikke bare lave en "kalibrering" af et display, der passer til alle input og alle forhold - man kalibrerer i forhold til det givne input / den givne afspiller.
Hvis ikke man gør det samme i en stortest af afspillere, så er det ikke de forskellige afspillere man vurderer, men om de outputter det samme som den afspiller man har kalibreret displayet efter, og det siger faktisk lig ingenting! For kalibrerer man til afspiller 1, og afspiller 2 performer dårligt på denne kalibrering, kan man kalibrere til afspiller 2, og så vil afspiller 1 performe tilsvarende dårligt!
Derfor siger en test med en fast kalibrering, INTET om de enkelte afspillere... men en "ekspert" der vil fremvise forskelle, kan sikkert fortælle en masse, der for de uinviede vil lyde fantastisk klogt - men en objektiv test af afspillerne, bliver det adrig!
Men lad nu Otto svare på, hvordan han har tænkt sig at teste de forskellige afspillere. Otto har som sagt adskillige gange igen og igen holdt på, at objektive måleresultater er det eneste han kan forholde sig til, og han har svært ved at ta' subjektive indtryk seriøst, medmindre de er underbygget af tekniske måledata der enten be- eller afkræfter de subjektive indtryk.
Jeg kan derfor ikke forestille mig, at Otto vil ligge navn til en ren subjektiv "test", hvor de tekniske målinger er erstattet af hans subjektive vurdering, hvordan denne så en prøsenteres og pakkes ind i fagudtryk.
Jeg går derfor ud fra, at Otto har det fornødne tekniske måleudstyr til rådighed, og kan redegøre for hvordan dette vil blive anvendt i den forestående shootout.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:59
Hother skrev:
Altså: recordere.dk er bl.a. et debatforum, hvor medlemmerne har ret til at ytre sig om sine erfaringer og meninger i øvrigt, og derfor også om meninger om dette projekt - som jeg i øvrigt finder interessant. Havde jeg ikke fundet det interessant, så havde jeg ikke ytret mig.
Ret mig endelig Naiera - hvis jeg tager fejl i denne beskrivelse |
Der er ingen grund til at spille fornærmet bare fordi nogen lige forklarer dig hvordan tingene hænger sammen. Du skal selvfølgelig have lov til at ytre dig alt det du vil, men når du gør det, så risikerer du også at andre svarer på disse ytringer.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:01
Anima skrev:
Så derfor:
|
Jeg køre selv med en PS3 pt. Senest lånte jeg en Pio LX71, som jeg nu har haft hjemme et par gange. Billed fra de er stort set identisk, der er hverken mere eller mindre opløsning i skyggeområde eller i højlyset på de 2 maskiner, men der forskel på farve nuance og farvemætning, ikke meget men det kan dog ses. Min skærm er kaliberet til min PS3 og billeder fra min sat modtager PVR 101 passer overens, modsat når LX71 kommer på, ud fra dette kan det næsten kun være en kalibrering som vil gøre forskellen.
Så er det nødvendigt som som erla skriver, at kalibrere alle op mod samme display på hver sin indgang.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:04
SVP03 skrev:
Nu må i lige stoppe, vi har ingen mulighed for at måle på signalet.
|
Hvorfor har vi ikke det?
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:05
SVP03 skrev:
Nu må i lige stoppe, vi har ingen mulighed for at måle på signalet. |
Jamen - test der kun går på visuel opfattelse, uden egentlig teknisk måling, har Otto adskillige gange nægtet at forholde sig til - så derfor kan jeg ikke tro han ønsker at lægge navn til endnu en sådan test, som han selv har kaldt utroværdig grundet manglende teknisk dokumentation.
SVP03 skrev:
Hvis udgangspunktet er en ps3 på en kalibreret projektor, Otto måler først på ps3 og derefter de andre afspillere, hvis det er det samme der måles, må det jo være bevis for at gråtone m.m. er det samme, og dermed at bd afspillere udpakker bd film ens. |
Nu siger du "måler" - hvad mener du med måler ?
Mener du hvad man optisk kan opfatte med øjet på et display/projektor, der er kaliberet til en anden afspiller ?
Det vil jo kun sige, at display/projekter ikke skal kalibreres ens til de to givne afspillere...
F ørst hvis du kalibrerer til begge afspillere, kan du sammenligne, og da er der gået så lang tid, fra du så den sidste afspiller, at du vil ha' svært ved at huske resultatet i forhold til den aktuelle - for slet ikke at snakke om, hvis d skalæ sammenligne 4-5 afspillere.
SVP03 skrev:
Hvis ikke det er ens, kan der måske komme en forklaring på hvad forskellen er. Hvis dette er den mulighed Otto har, er det jo svært at gøre det bedre. Med hensyn til lyd bliver det noget mere kompliceret. |
Hvis det er den mulighed Otto har, er det bare en bjælde værd, i forhold til de test han gang på gang rakker ned, hvor folk kun vurderer ud fraq deres subjektive opfattelse, og ikke underbygger med teknisk dokumentation af hvad forskellene rent faktisk består i. Det kan jeg ikke tro er det Otto vil, det ligger langt under hans niveau.
Derfor spørger jeg til, hvordan Otto rent teknisk vil dokumentere evt. forskelle imellem afspillerne.
Derefter kan man så begynde at diskutere, om det også rent subjektivt for den enkelte giver en "bedre" eller bare "anden" oplevelse.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:09
Potter skrev:
SVP03 skrev:
|
Hvorfor har vi ikke det? | Prisen, hvem vil låne os udstyr til at måle på et hdmi signal.
------------- SVP03
|
Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:14
Hvorfor skal man kalibrere mellem alle Enhederne...!??
Man skulle kun gå efter om der er en forskell på output ikke..!??
Hvis PS3 er reference, som mange siger, kalibrere man vel efter den..Hvis de fleste har ret så skulle der vel ikke være en stor forskel på 1080p når gråskala og faver ovsv er kalibreret efter en bluray afspiller via Hdmi
Også derefter kan man vel bare kalibrere Sort og hvid på resten af afspillerene, hvis det skal være, som de fleste hjemmebrugere kun ka derhjemme via en DVE disk...men hvordan skal man så kunne switche imellem ehederne og stadig kunne huske billede ..hvis man skal kalibere hver gang der kommer en ny afspiller på..
Spørgsmålet er vel om der bliver outputtet forskelligt og om signalet blev manipuleret med på en god eller dårlig måde.. eller om det kom ud på samme måde via Hdmi.
------------- +100HD Film
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:21
SVP03 skrev:
Potter skrev:
SVP03 skrev:
|
Hvorfor har vi ikke det?
| Prisen, hvem vil låne os udstyr til at måle på et hdmi signal. |
Når Otto går så meget op i teknisk dokumentation af forskelle, og udtaler sig om hvori de forskelle består (omend han gør det uden specifikt at nævne enkeltprodukter for ikke at favorisere egne produkter) går jeg faktisk ud fra, at han har adgang til dette udstyr, for hvad baserer han ellers sine udtalelser på ?
Subjektive optiske oplevelser ?
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:26
henrik-t skrev:
|
Fordi der er forskel på hvad afspillere smider ud - det er faktisk derfor man kalibrerer ens display ;-)
Når Otto kommer og kalibrerer dit display, kommer han ikke med en testgenerator og kalibrerer dit display efter denne, hvorefter han tilslutter din afspille til dit display.
Han kommer med en test-skive, som han afspiller på din afspiller, og så kalibrerer han dit display efter din afspillers måde at vise test-optagelserne via din afspiller på.
Har du flere afspillere, vil han sætte disken først i den ene afspiller, kalibrere een indgang til denne afspiller, derefter vil han sætte test-skiven i din anden afspiller, og kalibrere dit display til denne afspiller.
Alt andet er useriøst. Jvnf. adskillige indlæg vedr. kalibrering fra Otto og hans ligeværdige, både her og på andre forum.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:30
erla skrev:
SVP03 skrev:
Potter skrev:
SVP03 skrev:
|
Hvorfor har vi ikke det?
| Prisen, hvem vil låne os udstyr til at måle på et hdmi signal. |
Når Otto går så meget op i teknisk dokumentation af forskelle, og udtaler sig om hvori de forskelle består (omend han gør det uden specifikt at nævne enkeltprodukter for ikke at favorisere egne produkter) går jeg faktisk ud fra, at han har adgang til dette udstyr, for hvad baserer han ellers sine udtalelser på ?
Subjektive optiske oplevelser ? |
Jeg syntes du lige skal slappe lidt af her og lade Otto selv komme ind i tråden med sine holdninger, manden har jo sagdt Ja til at lave en test ikke...!?
Så lad bare ham og andre der har forstand på billed (ISF) ,som skal med til testen bekymre sig om hvordan diverse parameter skal sættes op.
Den tråd spinder af sporet nu syntes jeg..
Henrik
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:36
erla skrev:
henrik-t skrev:
|
Fordi der er forskel på hvad afspillere smider ud - det er faktisk derfor man kalibrerer ens display ;-)
Når Otto kommer og kalibrerer dit display, kommer han ikke med en testgenerator og kalibrerer dit display efter denne, hvorefter han tilslutter din afspille til dit display.
Han kommer med en test-skive, som han afspiller på din afspiller, og så kalibrerer han dit display efter din afspillers måde at vise test-optagelserne via din afspiller på.
Har du flere afspillere, vil han sætte disken først i den ene afspiller, kalibrere een indgang til denne afspiller, derefter vil han sætte test-skiven i din anden afspiller, og kalibrere dit display til denne afspiller.
Alt andet er useriøst. Jvnf. adskillige indlæg vedr. kalibrering fra Otto og hans ligeværdige, både her og på andre forum. |
Lad nu værd og bekymre dig mere om det og til det kan jeg kun sige at det er tit og ofte rummet man kalibrere, lige som med lyd, grundet faven på vægge osv og imellem signalerne Sat-tv/dvd/bluray/resiver også.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:42
henrik-t skrev:
Man skulle kun gå efter om der er en forskell på output ikke..!??
|
Der kan sagtens være forskel på output fra to forskellige afspillere, uden at den ene er mere "rigtig" end den anden.
kan du huske det gamle "prøvebillede" med farvebjælker i fjernsynet, når aftenes udsender var slut ?
Imellem sort og hvid er der 0.750 mv - men en afspiller starter på 0.5 volt med sort, og på den afspiller er hvidt så 0.745 volt. En anden afspiller starter med sort på 0.0 volt, og hvidt er så 0.750 volt - så længe displayet er klibreret til den aktuelle reference, vil begge afspillere levere et korrekt billede!
Dette er lidt forenklet, men princippet er det samme idag, og grunden til at der overhovedet findes et marked for kalibrering er, at det ikke er muligt at levere maskiner, som 100% opfylder de teoretiske specifikationer - med andre ord, der vil altid være en lille afvidelgelse fra normen, og dette kan man kompensere for, ved at kalibrere ens display til den aktuelle afspiller man har.
Derfor gider det absolut og overhovedet under ingen omstændigheder mening!!!! At foretage kalibrering af en skærm til een afspiller, for derefter at tilslutte andre afspillere, og afspille dem på samme display med samme kalibrering, og tro man på den måde kan få et objektivt billede af hvilken afspiller der performer bedst!
Den afspiller man har kalibreret op imod, kan være meget langt fra standarden, og alt andet vil derfor se frygteligt ud.
Og - for lige at slå det fast og for god ordens skyld - ovenstående gælder ikke bare for forskellige amærker og modeller af afspillere - tager du to PS3'ere, vil de med garanti ikke outputte ens, men vil hver især kræve individuel kalibrering af et givent display, for at yde deres optimale.
Der er ikke noget der hedder en "PS3-kalibrering" og en "Pana BD55 kalibrering" - det eneste der giver mening er, en individuel kalibrering af den aktuelle afspiller til det givne display.
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:45
henrik-t skrev:
Jeg syntes du lige skal slappe lidt af her og lade Otto selv komme ind i tråden med sine holdninger, manden har jo sagdt Ja til at lave en test ikke...!?
Så lad bare ham og andre der har forstand på billed (ISF) ,som skal med til testen bekymre sig om hvordan diverse parameter skal sættes op.
Den tråd spinder af sporet nu syntes jeg..
Henrik
|
Jeg startede netop med at spørge Otto direkte, hvordan han havde tænkt sig at teste de enkelte afspillere, og om der var noget jeg havde misforstået ;-)
Så jeg ser frem til Ottos svar, og ser da også gerne, at folk der dybest set ikke ved hvad de snakker om, ikke begynder på et misforstået grundlag at forsvare Otto for et angreb jeg ikke har foretaget
|
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 23:51
Jeg siger ikke mere til dette enme har sagdt det jeg ville ud med. Der er ingen der siger noget om et angreb, men du udtaler dig gang på gang på manden vejne, tror nok otto selv har et tale rør, selv om du har talt med ham, derfor plus nogle af de andre indlæg køre denne tråd ud på et side spor
Denne tråd er ikke dedikert til norvicer/ og øved der skal lægge parameterne op, nej.
Otto lægger parameterne op, sikkert sammen med CSN og co.
Her skulle vi skaffe Afspillere og se hvor mange der er interresert i at deltage. Så hvis de parameter der bliver stillet for dage genere nogen kan de jo bare melde fra.
hvordan det skal køre med at skifte imellem billederne og hvad for BD´s der skal med sys jeg er oplagt at tale om her..
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:03
henrik-t skrev:
Jeg siger ikke mere til dette enme har sagdt det jeg ville ud med. Der er ingen der siger noget om et angreb, men du udtaler dig gang på gang på manden vejne, tror nok otto selv har et talt rør selv om du har talt med ham, derfor plus nogle af de andre indlæg køre denne tråd ud på et side spor
Denne tråd er ikke dedikert til norvicer/ og øved der skal lægge parameterne op, nej.
Otto lægger parameterne op, sikkert snammen med CSN og co.
Her skulle vi skaffe Afspillere og se hvor mange der er interresert i at deltage. Så hvis de parameter der bliver stillet for dage genere nogen kan de jo bare melde fra.
hvordan det skal køre med at skifte imellem billederne og hvad for BD´s der skal med sys jeg er oplagt at tale om her..
|
Naturligvis er det Otto der sætter rammerne og fastlægger hvilke parametre der skal måles på og hvordan
Som potentiel deltager er jeg bare nysgerrig for at høre, hvilke rammer testen vil foregår under, og hvilke parametre der vil blive bedømt og ud fra hvilke præmisser.
Det var sådan set bare det jeg startede med at spørge Otto om...
Jeg forudsatte så, at Otto ikke ville foretage en test på samme baggrund og efter samme parametrer, som han tidligere selv har kritiseret vildt og inderligt i adskillige indlæg i adskillige tråde. Og så udbad jeg mig bare en uddybning af, hvorledes hans test ville adskille sig fra de test han tidligere selv har kritiseret.
At andre så ser mine kritiske spørgsmål som et angreb på Otto kan jeg kun beklage. Og at det, at jeg i den forbindelse ser mig selv enig med de holdninger Otto tilligere har givet udtryk for, af nogle opfattes som en ydeligere kritik af Otto er endnu mere beklageligt.
Når jeg stiller kritiske spørgsmål til Ottos måde at afholde den forestående shootout på, er det jo faktisk fordi, jeg bakker 100% op om de holdninger Otto tidligere har givet udtryk for, og bare er nysgerrig overfor, hvordan han i praksis vil føre dem ud i livet.
For jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at Otto bare vil foretage endnu en subjektiv optisk vurdering af billedkvalitet på et givent display, uden at ta' højde for de faktorer jeg har gjort opmærksom på.
Dertil har jeg alt for stor respekt for Otto's professionalisme, og ser derfor stadig frem til, at Otto vil besvare mine oprindelige spørgsmål vedr. den praktiske gennemførelse af den forestående shootout.
Ærbødigst,
Erla
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:12
Jep jep, ingen siger noget om et angreb på otto og jeg forsvare ikke nogen her, jeg kan selv finde på at så spørgsmåls tegn ved mange ting.
Men tråden var ved at komme langt ud på side sporet, ikke kun pga dig.. Kan se du går op i tingene det er kun godt, man opnår intet vidre viden ved bare at være tilfreds.
Sov godt Arla
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:21
Altså - misforstå mig nu ret...
Hvis Otto ikke råder over det nødvendige tekniske måleudstyr til at foretage en objektiv vurdering, og det mere er et hygge-arrangement hvor man kan diskutere hvad man selv synes er "godt" eller "bedre" eller "anderledes", uden at den tekniske dokumentation til underbyggelse er til stede, så er det da også fint nok! :-)
Jeg hart bare tidligere ikke opfattet Ottos indlæg som om, at han synes den slags diskusioner var specielt interessante, og er derfor gået ud fra, at han ikke ønskede at lægge navn til et sådant arrangement, hvor udgangen alt andet lige vil være, at hans egen subjektive holdning vil blive refereret og af mange sikkert opfattet som en kvalitiativ målestok for afspilleres kvalitet - omend den ikke vil være underbygget af teknisk emperiske data...
Men også her tager jeg måske fejl...
Som jeg startede mit oprindelige indlæg: dog er jeg noget forvirret ;-)
Hvad er meningen med alt dette og hvad forventer man udgangen bliver og på hvilket grundlag ?
Og dette spørgsmål er igen rettet direkte til Otto, so please, hvor godt du end mener det, så lad venligst være med at besvare dette spørgsmål med fare for at bringe diskusionen yderligere på afveje, hvis ikke du hedder Otto og er indehaver af AV Precision ;-)
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:32
Hold da op en gang flueporno det her kan udarte sig til .
Jeg møder op, for at finde ud af, om jeg kan SE forskel, så er jeg
sådan set ligeglad med om man kan måle 0,0000001 % forskel i hvid,
eller gamakurven er ca. 1/1000 del ved siden af.
Hvis man skal kaste flere tusinde kroner i kalibrering efter en
afspiller til 15K, for den kan overgå en PS3, så er jeg sådan set kold
i en hvis legemsdel.
Kan man på f. eks. Pioneer bdp-lx71 se VÆSENTLIG forskel, ja så kunne
jeg fristes til at skifte. Men ikke hvis det drejer sig om et eller
andet testbillede eller man pauser ét specielt sted i en film for lige,
efter 10 minutters intens eftersøgning, måske ane en forskel i øverste
venstre hjørne, som sikkert alligvel skyldes det er en anden frame.
Det er med den indstilling, jeg ønkser at deltage, samt selvfølgelig
for, at se en profesionelt kalibreret opstilling (man kan måske blive
omvendt).
Peace .
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:39
Hans j skrev:
Jeg møder op, for at finde ud af, om jeg kan SE forskel, så er jeg sådan set ligeglad med om man kan måle 0,0000001 % forskel i hvid, eller gamakurven er ca. 1/1000 del ved siden af.
Hvis man skal kaste flere tusinde kroner i kalibrering efter en afspiller til 15K, for den kan overgå en PS3, så er jeg sådan set kold i en hvis legemsdel.
Kan man på f. eks. Pioneer bdp-lx71 se VÆSENTLIG forskel, ja så kunne jeg fristes til at skifte. Men ikke hvis det drejer sig om et eller andet testbillede eller man pauser ét specielt sted i en film for lige, efter 10 minutters intens eftersøgning, måske ane en forskel i øverste venstre hjørne, som sikkert alligvel skyldes det er en anden frame.
Det er med den indstilling, jeg ønkser at deltage, samt selvfølgelig for, at se en profesionelt kalibreret opstilling (man kan måske blive omvendt).
Peace . |
Jamen, så er der bare noget du ikke har forstået... og det er ikke for at nedgøre dig eller optræde overlegende eller noget - really! :-(
Hvis du har en skærm, som er kalibreret til en PS3, så vil du med stor sandsynlighed opleve, at din skærm og PS står klart bedre, end hvis du tilslutter en hvilken som helst anden player til din skærm. Netop fordi skærmen er kalibreret til din PS3.
Hvis du derimod får kalibreret skærmen til din nye afspiller, så hvis du med stor sandsynslighed opleve, at den nye kombination er langt bedre end din skærm og din PS3 - fordi skærmen ikke længere er kalibreret til din PS3 og derfor ikke yder den fuld retfærdighed.
Den eneste ærlige måde at sammenligne de to afspillere på, er at kalibrere din skærm både til din PS3 og til den nye afspiller - helst på to forskellige presets, du så kan skifte imellem.
Så vil du reelt kunne sammenligne de to playere.
At bedømme en player på en skærm, der er kalibreret til en anden player, giver ingen mening.
Og det gælder i princippet om så det er to PS3'ere du vil sammenligne ;-)
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 00:52
erla skrev:
Hans j skrev:
Jeg møder op, for at finde ud af, om jeg kan SE forskel, så er jeg sådan set ligeglad med om man kan måle 0,0000001 % forskel i hvid, eller gamakurven er ca. 1/1000 del ved siden af.
Hvis man skal kaste flere tusinde kroner i kalibrering efter en afspiller til 15K, for den kan overgå en PS3, så er jeg sådan set kold i en hvis legemsdel.
Kan man på f. eks. Pioneer bdp-lx71 se VÆSENTLIG forskel, ja så kunne jeg fristes til at skifte. Men ikke hvis det drejer sig om et eller andet testbillede eller man pauser ét specielt sted i en film for lige, efter 10 minutters intens eftersøgning, måske ane en forskel i øverste venstre hjørne, som sikkert alligvel skyldes det er en anden frame.
Det er med den indstilling, jeg ønkser at deltage, samt selvfølgelig for, at se en profesionelt kalibreret opstilling (man kan måske blive omvendt).
Peace . |
Jamen, så er der bare noget du ikke har forstået... og det er ikke for at nedgøre dig eller optræde overlegende eller noget - really! :-(
Hvis du har en skærm, som er kalibreret til en PS3, så vil du med stor sandsynlighed opleve, at din skærm og PS står klart bedre, end hvis du tilslutter en hvilken som helst anden player til din skærm. Netop fordi skærmen er kalibreret til din PS3.
Hvis du derimod får kalibreret skærmen til din nye afspiller, så hvis du med stor sandsynslighed opleve, at den nye kombination er langt bedre end din skærm og din PS3 - fordi skærmen ikke længere er kalibreret til din PS3 og derfor ikke yder den fuld retfærdighed.
Den eneste ærlige måde at sammenligne de to afspillere på, er at kalibrere din skærm både til din PS3 og til den nye afspiller - helst på to forskellige presets, du så kan skifte imellem.
Så vil du reelt kunne sammenligne de to playere.
At bedømme en player på en skærm, der er kalibreret til en anden player, giver ingen mening.
Og det gælder i princippet om så det er to PS3'ere du vil sammenligne ;-) |
Jo, det har jeg skam forstået, jeg har heller ikke bedt om display skal kalibreres til PS3´eren.
For at gentage mig selv, hvis en afspiller til 15K IKKE kan vise markant bedre billede, selvom et display skulle være kalibreret til en PS3, så er den ikke pengene værd for mig.
Men okay, nu kommer jeg som ganske almindelig dum forbruger.
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 01:05
Hans j skrev:
... hvis en afspiller til 15K IKKE kan vise markant bedre billede, selvom et display skulle være kalibreret til en PS3, så er den ikke pengene værd for mig.
|
Pointen er, at hvis du køber et display - projekter eller fladskærm - og ikke kalibrerer det til din afspiller, så er det helt tilfældigt, om dets fabriks-indstillinger passer bedre til en tilfældig PS3 eller til en 15K's afspiller. Du kan sagtens komme udfor, at dit displays ukalibrerede fabriksindstillinger gør, at det giver et bedre billede fra en 2k's lowbudget BD-afspiller, end det giver fra en 15K's afspiller.
Dog burde det jo være sådan, at kalibrerer du dit display til 15K's afspilleren, hhv. til 2K's afspilleren, ja, så burde 15K's afspilleren give et bedre billede. Men medmindre du kalibrerer skærmen til både den ene og den anden afspiller, så ved du faktisk ikke, om det er fordi den ene afspiller er bedre end den anden, eller om det er fordi, at din skærms indstillinger passer bedre til den ene afspiller end til den anden.
Du kan sagtens komme ud for, at uden kalibrering, så får du et bedre billede med den billige afspiler på dit display, end med den dye afspiller. Men hvis du kalibrerer afspilleren til den dyre afspiller, så skulle du gerne få et bedre billede end med den billige afspiller og dit display kalibreret til denne.
Men det kan også være, at hvis du kalibrerer din skærm til den billige afspiller, så får du faktsk et billede der er fuldt på højde med, hvis du kalibrerer din skærm til den dyre afspiller!
Det er derfor jeg mener, det ikke giver mening at kalibrere en skærm / projektor til en afspiller, og så skifte afspillere og sammenligne resultater udfra den samme kalibrering...
Det er ikke helt simpelt, I kvnow... men håber du kan følge mig :-)
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 01:19
Erla, jeg er helt klar over hvad kalibrering går ud på.
Det jeg siger er, at for mig er en 15K´s afspiller der er så kritisk(hvis man kan udtrykker det sådan) mht. til opsætning, at den i dit tænkte eksempel kan overgås af en billig bd´ere, når vi taler om ikke kalibreret display, ganske enkelt ikke pengene værd, for mig !!!
Det svarer sgu til til at købe en Audi A8 som ikke kan trække fra en Citroen C1, før den lige har været på værksted og blive "kalibreret" rigtigt.
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 01:33
Hans j skrev:
Erla, jeg er helt klar over hvad kalibrering går ud på.
Det jeg siger er, at for mig er en 15K´s afspiller der er så kritisk(hvis man kan udtrykker det sådan) mht. til opsætning, at den i dit tænkte eksempel kan overgås af en billig bd´ere, når vi taler om ikke kalibreret display, ganske enkelt ikke pengene værd, for mig !!!
Det svarer sgu til til at købe en Audi A8 som ikke kan trække fra en Citroen C1, før den lige har været på værksted og blive "kalibreret" rigtigt.
|
Jamen, det er faktisk lige præcis det kalibrering drejer sig om - bare spørg Otto :-)
Dog så skal du lige være opværksom på, at det ikke er afspilleren der bliver kalibreret, men displayet!
Det er også derfor det ikke giver mening at kalibrere displayet til een afspiller, og så bare bruge det samme display til en række afspillere, i en tests af afspillere, hvor man vurderer afspillernes kvalitet, gennem det samme display!
Det svarer til at ha' fire biler, der har dæk optimeret til henholdsvis vintervejr, sommervejr, grus og sand. og så teste alle fire biller på samme underlag - det er jo totalt useriøst... det siger intet om de fire biler, men kun noget om, hvordan de dæk de tilfældigvis er udstyret med, fungerer på et givent underlag... og det kan man jo ikke bruge til noget, vel ?
/Erik
|
Skrevet af: FNørd
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 01:40
Kære alle sammen
Det føles som om nogen forsøger at skyde et godt projekt ned - inden der er taget stilling til hvordan det skal udføres.
Otto er ankermand i denne sammenhæng - vent nu lidt med at angribe.
Det er udtrykt at brugerne her ønsker Oppo'en med - dvs. det er ikke lige op over, derfor er der god tid til at komme med konstruktive ideer.
Da Otto kalibrerede hos mig, foregik det med målinger på hele kæden, og resultatet var nogle tal for hvor tæt vi var det rigtige. Dette kan laves for hver afspiller og er ikke specielt subjektivt sådan som jeg opfatter det.
Hvordan lydsiden skal behandles ved jeg ikke.
Lad os nu ikke køre sur i projektet ved at male fanden på væggen mht hvordan det skal/ikke skal gøres.
Med venlig hilsen - FNørd
------------- Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 01:57
Der er ingen der prøver at skyde noget ned :-)
Jeg er bare personligt nysgerrig mht., hvordan målingerne før displayet foregår - that's all :-)
Du siger jo selv du har hat Otto ude, og at han i den forbndelse målte i alle led i kæden - jeg kunne ikke forstille mig mindre :-)
Slet ikke fra Otto :-)
Og så er det bare, jeg i al uskyldighed spørger, hvordan målingerne før displayet vil blive foretaget i praksis ? Det kan jeg ikke se på noget måde er negativt... det er for mig at se et meget relevant spørgsmål fra en potentiel deltager i arrangementet :-)
Hold nu op med at være så paranoide - det drejer sig vel også om, at få nogle fornuftige resultater ud af den kommende shootout, som også holder efterfølgende og for et kritisk eftersyn... og så er der vel ikke noget galt i, at kritierier og parametre fastlægges på forhånd ?
Jeg forstår simpelthen ikke hvofor det pludselig opfattes negativt, at der stillies kritiske spørgsmål til den praktiske fremgangsmåde... hvis disse spørgsmål ikke er besvaret på forhånd, så risikerer vi jo bare at sidde og råbe "halleluja" i kor til shootoutet, uden at vide hvad vi lovpriser, og uden at kunne forsvare de resultater vi kommer frem til efterfølgende, overfor dem som med garanti vil stille kritiske spørgsmpl til, om vi bare har sobet hinanden ind i en kollektiv suggestion af at en bestemt player var den fedeste, uden at vi på nogen måde havde noget konkret at ha' det i...
Eks. kunne man forestille sig, at onde tunger ville beskylde Otto for, på forhånd at have kalibreret hans projektor til Oppo'en, og hvis der kun blev brugt den ene kalibrering, så ville andre efterfælgende med rette kunne kritiserere os for, ikke at ha' sammenlignet billedet af oppo'en på et kalibreret display, med billedet af en af de andre afspillere på et kalibreret display. Og så ville vi alle bare kunne sige.. Øøøhhhh... :-(
og så ville al vores tid og energi være spildt... det vil da være kedeligt....
/erla
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 02:22
Okay - måske er dte mig der er galt på den...
Har bare fulgt denne tråd fra den startede i en anden : " http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=54088&PN=1&TPN=1 - Valg af en Reference Blu-ray afspiller " - og mit udgangspunkt for denne tråd har derfor været, et arrangement der på et seriøst grundlag ønskede at afdække forskellene mellem high-end BD-afspillere, hvilket i sagens natur er nød til at foregå på et seriøst grundlag.
Som jeg har opfattet de sidste mange kommentarer til mine indlæg, er formålet med arrangementet nu bare, at mødes og hygge en dag, og høre hvad Otto har at sige, uanset på hvilket grundlag Otto så end vælger at udtale sig, da "han jo lægger lokaler til".
Fair nok!
Jeg troede bare udgangspunktet var et andet, end at lade en mere eller mindre tilfældig forhandler (den der først stiller op og inviterer folk til at komme og høre hvad man har at sige), ukritisk holde en demonstration af hvad denne forhandler anser for "bedst".
Jeg anser faktisk et sådant arrangement som værende aldeles i strid med Ottos forretningsfilosofi, men det kan jeg selvfølgelig også ha' misforstået.
Jeg troede det var planen, at afholde et arrangement, for at afdække de spørgsmål der var blevet spillet i den oprindelige tråd.
Jeg gik derfor ud fra, at Otto ville stille ekspertise, lokaler og udstyr til rådighed, for at afdække disse spørgsmål.
Nu virker det som om, at folk mere opfatter arangementet som et "Otto tegner og fortæller, og du har bare at lytte efter, og kan du ikke bruge det du hører til noget så skrup af"-arrangement...
Okay - fair nok.
Et sådant arrangement har ikke den store interesse herfra...
Jeg synes ikke jeg i forhold til den oprindelige præmis har stillet uforskammede spørgsmål. Jeg synes det er ganske relevant at spørge om, hvordan den arrangør der påtager sig opgaven, vil anskuliggøre forskellene imellem forskellige afspillere....
Jeg har også sagt, at hvis arrangøren ikke ser sig i stand til på objektiv vis at identificere forskellene, så det kun bliver en subjektiv diskussion af hvem der synes hvad er bedst, så fint nok, så bør det bare meldes ud, at arrangementet ikke forventes at kunne besvare de objektive spørgsmål den oprindelige tråd stillede.
Men altså, hvis det - som jeg oplever det nu - udvikler sig til noget ala "Otto ved bedst, og hvis du ikke har tænkt dig aceptere hvad Otto end siger, uanset hvad han bruger som argumenter (for han lægger jo lokaler til, så derfor har ingen ret at stille kritiske spørgsmål til hvad han end siger om hin eller din afspiller), så er du ikke velset som deltager i arrangementet, men opfattes som en der kun er ude på at modarbejde vores gode initiativ"... æhm... tjah...
Then I'm not interested... sorry...
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 02:46
But have fun !
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 03:27
Otto - håber du vil vil bevare mine oprindelige spørgsmål....
Jeg går ud fra, at du anset de forsøg på "besvarelser" jeg har modtaget hidtil, opfatter disse lige så useriøst som jeg...
Jeg mener - at du lægger lokale til et arrangement, lægger jo hverken mere eller mindre vægt bag dine evt. argumenter, selvom nogle her tilsyneladende mener, at det fratager alle andre retten til, at stille kritiske spørgsmål til hvad end du måtte ha' lyst til at udtale dig om - jeg er sikker på, at vi er enige om, at sådan forholder det sig ikke, og at du foretrækker at folk vurderer dine evt. argumenter ud fra fakta der vedrører de evt. omhandlende produkter, mere end hvorvidt du tilfældigvis stiller lokaler til rådighed for et tilfældigt arrangement eller ej :-)
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 03:38
Jeg er sikker på at Otto vil gøre præcis det der kræves for at alle afspiller viser så korrekt et billede på displayet som muligt. Hvad andet kan vi forvente?
Det føles som om at folk taler ud fra hvad de "tror" Otto mener. Lad os nu vente og høre hvad Otto rent faktisk har at sige til alt dette.
Edit:
Otto skriver: "Kvaliteten af udstyr der ikke er kalibreret, er uden for mit
interesseområde. Det er ikke ensbetydende med at vi ikke skal prøve at
kigge på afspillerne i standard vs. kalibreret, såfremt der er forskel,
men jeg mener målsætningen skal være at finde ud af hvor store
forskelle der er når udstyret er så korrekt sat op som det er praktisk
muligt."
Ergo må vi vel regne med at udstyret er kalibreret. Projekteren han vil bruge har så vidt jeg kan se to HDMI inputs.
"Digital: 2 x HDMI™-HDCP compatible"
http://afriis.dk/kundesystemer/av-precision/av-precision-c3x-1080p.html - http://afriis.dk/kundesystemer/av-precision/av-precision-c3x -1080p.html
Derved må det vel være ret let at koble to afspillere til projektoren, som begge er kalibreret til displayet.
Man kan så håbe på at man kan have flere presets til de forskelle inputs, så Otto kan have kalibreret de forskellige afspiller dertil.
For mig og se at det vel ret let at herved både kunne se og måle forskellene?
Ret mig dog endelig hvis jeg tager fejl. Klokken er efterhånden mange for midt vedkommende.
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 07:43
Vi tilslutter da dem til en EDGE, så har vi 6 hdmi input.
------------- SVP03
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 08:34
Naiera skrev:
Hother skrev:
Ret mig endelig Naiera - hvis jeg tager fejl i denne beskrivelse
|
Der er ingen grund til at spille fornærmet bare fordi nogen lige forklarer dig hvordan tingene hænger sammen. Du skal selvfølgelig have lov til at ytre dig alt det du vil, men når du gør det, så risikerer du også at andre svarer på disse ytringer.
|
Jeg er skam ikke fornærmet, og ved godt hvorledes tingene hænger sammen. Det ændre bare ikke på, at jeg altid går op i mod dem som prøver at forhindre en - synes jeg - fornuftig ytring, som alene har til formål at forbedre bredden i et projekt
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 08:46
Det hjælper ikke bredden i projektet at tilføje flere displays at skulle tjekke tingene på. Det er afspillerne der skal undersøges.
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 08:51
Naiera skrev:
Det hjælper ikke bredden i projektet at tilføje flere displays at skulle tjekke tingene på. Det er afspillerne der skal undersøges. |
Præcis
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 08:55
Siden du er enig, hvorfor har du så brokket dig over mine udtalelser siden side fem?
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 09:03
Naiera skrev:
Siden du er enig, hvorfor har du så brokket dig over mine udtalelser siden side fem? |
Jamen jeg er enig i at det drejer sig om afspillerne - men ikke bredden i projektet. For så vil resultatet kun relatere sig til projektorer, som ikke er dem der er flest af.
Men som jeg tidligere har nævnt, så er projektet spændende, men som det ligger nu ikke særlig relevant for mig (og mange andre)
|
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 09:07
Hother skrev:
For så vil resultatet kun relatere sig til projektorer, som ikke er dem der er flest af. |
Nej, det er det du har misforstået. Man bruger det bedst mulige display til at finde ud af hvilke afspillere der er bedst/mest korrekt. Jo bedre og større et display, jo nemmere vil det være at spotte selv de mindste forskelle, såfremt der er nogle. Disse resultater vil naturligvis også være brugbare for folk der har en fladskærm, eftersom afspillerens evner selvsagt ikke ændrer sig alt efter teknologien eller displayets størrelse.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 09:11
erla skrev:
henrik-t skrev:
Hvorfor skal man kalibrere mellem alle Enhederne...!?? |
Fordi der er forskel på hvad afspillere smider ud - det er faktisk derfor man kalibrerer ens display ;-) |
Pointen er vel at bevise/modbevise, at hvis afspillerne er sat korrekt op, skulle der ikke være forskel i det de udsender via HDMI.
|
|