Print side | Luk vindue

Videokamera til fuldt udnyttelse

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Andre video-optagere
Forumbeskrivelse: Videokameraer og videoer
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54529
Udskrevet den: 07-April-2025 kl. 15:49

Emne: Videokamera til fuldt udnyttelse
Skrevet af: T-teknik
Emne: Videokamera til fuldt udnyttelse
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 09:33
Sætter et HD videokamera stadig begrænsninger i redigering på pc?
(Blu-ray er næppe så udbredt endnu til hjemmevideo?)
Og er et almindeligt med 16:9 stadig det bedste til fuld udnyttelse også til DVD?

Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 09:57
????

Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.

Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

????Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??

Uden nedskalering, er det vel ok
Ang. begrænsning i redigering, så har jeg tidligere læst noget om det på nettet, at nogle af de tilgængelige pc´er kan have svært ved det.
Men det har måske ændret sig på det seneste?

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

????Du kan da sagtens have HD på en DVD skive. Du behøver jo ikke have en Blu-ray læser/brænder for at se dine HD optagelser.Hvorfor skulle et HD kamera sætte begrænsninger ved redigering ??

Uden nedskalering, er det vel ok
Ang. begrænsning i redigering, så har jeg tidligere læst noget om det på nettet, at nogle af de tilgængelige pc´er kan have svært ved det.

Nedscalering ????

Du kan jo have dit HD matriale gemt på en almindelig data DVD, som du kan afspille via dit medie center, medie boks, ps3, xbox, stationær pc, laptop osv......

Nye hurtige PC'er har ingen problemer med HD matriale. Selvfølgelig skal du ikke benytte en pc med intel atom CPU, men ellers bør der ikke være nogle problemer.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:19
Jeg må lige tjekke op på min næsten halvandet år gammel HP PC - men jeg mener ikke den kan tage HD materiale uden noget ekstra bl.a. software.
- Der er måske også nogle af de seneste HD modeller som er kombi til almindelig SD optagelse?

Canon er jo sikkert at foretrække?

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:22
Canon laver virkeligt gode kamera.

Nej det kræver selvfølgelig at du har noget software der kan håndtere HD matriale hvis du vil redigere i dine optagelser.

Afspilning er dog ikke noget problem mht til sw.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:35
Blu-ray og HD er jo ret tæt forbundet, og Blu-ray kræver en del arbejde med for få det på min pc, derfra udsprang bl.a. mit spørgsmål om HD videokamera

- Noget andet er prisen - der er et stort spring fra dem med KUN 16:9 funktion til dem med HD.
Er der KUN HD på videokamera og ikke som tv HD og full HD?   

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:39

Blu-ray og HD er jo ret tæt forbundet, og Blu-ray kræver en del arbejde med for få det på min pc, derfra udsprang bl.a. mit spørgsmål om HD videokamera

- Noget andet er prisen - der er et stort spring fra dem med KUN 16:9 funktion til dem med HD.

Blu-ray og HD har vel ikke noget med hinanden at gøre.

En DVD kan indeholde 8-9GB Data.
En BD disk kan indeholde 25-50GB Data.

Du kan have HD på begge dele.
En HD film fylder ofte meget, derfor sælges HD film på BD da det er mest praktisk.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:44

Blu-ray og HD har vel ikke noget med hinanden at gøre.En DVD kan indeholde 8-9GB Data.En BD disk kan indeholde 25-50GB Data.Du kan have HD på begge dele.En HD film fylder ofte meget, derfor sælges HD film på BD da det er mest praktisk.

OK
men vi er vel enige om, at der er stor prisforskel på de forskellige modeller af videokamera?

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 10:46
Ja et HD kamera koster vel ca 5.000, mens et sd kan fås for det halve.

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 14:10

Der er krav forskel til din PC, om du vil editere i mpeg2 eller i mpeg4 realtime og evt. hvilket codec der benyttes, og hvor mange spor du vil bruge i din redigering, jo flere spor der benyttes jo mere kraft skal der til. Men en mellemklasse maskine burde da kunne følge med,selvom med at par år på bagen.

Og som en finger regl, jo hårder en kompression du loader ind med, jo mere kraft skal din maskine have.

Ellers prøv at hente en 1080p HD filmtrailer ned på apple.com under quicktime. Hvis du prøver,så gå i info i quicktime player og se hvor mange fps. den afspiller med.

PS:Det kræver du har quicktime player indstalleret

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 14:40

Hardwarekravene til redigering af AVC HD som der optages i med de nye HD kameraer, er ikke blevet ændrede - de er detsamme som de altid har været - og din PC bliver jo heller ikke hurtigere af at der er gået noget tid - så hvis din PC var for lille til at redigere det tidligere, ja så er den det også nu

Og kravene til at redigere i AVC HD materiale er altså lidt mere end ved redigering af mpeg2 DVD

Din pc skal kunne dekode HD materiale ved ren CPU kraft - så min. en Core2 duo - og der skal helst være lidt ram i den også, min. 2gb men gerne mere

Men som sagt prøv at hente en FullHD quicktime trailer - og se hvordan den spiller på din PC .

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 17:20
Det er noget af en udfordring, jeg netop har haft sat min pc i. - Nå det går nok
Via min QuickTime Player (den har jeg haft længe, den kræves sjovt nok til TMPGEnc) har jeg haft downloadet Wolverine og Terminator Salvation i HD 1080p.
Det tog sin tid, hver for sig.
Ingen nævneværdige problemer - dog bliver højre side skåret lidt af. (Min PC skærm er en HP 22" 16:10)
Og det er ikke full screen, men det er vel sådan, det normalt er?
Fps (det er vel frames, der tænkes på?) kan jeg ikke se.

Skrevet af: Slipknot
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 20:06

Alt efter hvad du kræver at din redigering. Så vil jeg anbefale dig 2 forskellige setups.

Hvis du vil fortsætte med at redigere på PC, vil jeg anbefale dig JVC's HDD kamera modeller, der medfølger en god software, som hurtigt og nemt kan brænde en DVD til dig.

Hvis du er mere krævende i din redigering og ønsker tungere klippe og flytte på scener, så skal du gå på MAC. Køb en af de nye iMAC og et Canon HD kamera, eksempelvis det nye HF11 eller HF100. HF11 har 32GB intern hukommelse, HF100 kører direkte på hukommelseskort.

Men MAC er langt bedre til redigering, de kan håndtere de tunge filer uden programmet brækker ned. Med PC skal du op i en heftig maskine, og helst ikke køre Vista, da denne kræver alt for meget af systemets resourcer.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 21:33
Min PC har Intel Core 2CPU - 1GB RAM
Jeg mener den er rimelig ok.
Selvom Vista sætter begrænsninger.
At den så ikke er stået af ved mit downloadeksempel i
HD 1080p er jo godt.
Men Canons videokamera vinder jo flere test,
så det vil jo være et valg at undgå dem.

Har der ikke tidligere været problemer med JVC omkring rystelser og brugervenlighed?
Vælger man JVC, så kan man sikkert supplere med et andet softwareprogram til klipning, som PC´en kan klare.   

Sony ligger sikkert lige efter Canon stadigvæk?

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:00

Min PC har Intel Core 2CPU - 1GB RAM
Jeg mener den er rimelig ok.
Selvom Vista sætter begrænsninger.
At den så ikke er stået af ved mit downloadeksempel i
HD 1080p er jo godt.
Men Canons videokamera vinder jo flere test,
så det vil jo være et valg at undgå dem.

Har der ikke tidligere været problemer med JVC omkring rystelser og brugervenlighed?
Vælger man JVC, så kan man sikkert supplere med et andet softwareprogram til klipning, som PC´en kan klare.   

Sony ligger sikkert lige efter Canon stadigvæk?

Hvis du vil benytte din nuværende pc, så bør du nok sætte lidt mere ram i den.
Jeg kører selv med Intel Core 2CPU 2.4- 4GB RAM, den klare let HD.
JVC kan ryste lidt, det har jeg selv oplevet, så ser frem til den nye iMovie 09 der skulle kunne fjerne rystelser fra disse optagelser.

Ved faktisk ikke om der medfølger software med til JVC, jeg koblede den bare til maskinen, hvorefter filmen automatisk blev downloadet og importeret ind i iMovie. Måske findes den samme funktion i Vista.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:09
Så hvis valget er et HD videokamera er det nødvendigt med med mere RAM
- en udskiftning fraråder HP selv.
- Ekstra indsættelse af RAM, er nok mere enkelt?
Jeg ved dog ikke om der skal en reetablering til af hele pc´en.

Men hvis valget er et almindeligt 16:9 digitalt videokamera, så vil det nok være mere enkelt til pc, men ikke fremtidssikret.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:12

Så hvis valget er et HD videokamera er det nødvendigt med med mere RAM
- en udskiftning fraråder HP selv.
- Ekstra indsættelse af RAM, er nok mere enkelt?
Jeg ved dog ikke om der skal en reetablering til af hele pc´en.

Men hvis valget er et almindeligt 16:9 digitalt videokamera, så vil det nok være mere enkelt til pc, men ikke fremtidssikret.
kender ikke hp, men skiftede selv ram i en dell bærbar i weekenden.
Det tog omkring 2 minutter, samt en genstart af OS. Lettere kan det ikke blive.
Hvilke sw benytter du til video redigering ?

Det letteste er at søge på youtube, her ses en http://www.youtube.com/watch?v=kt6dsYTP9YA - gut skifte ram i en HP.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:14
DVD Maker liger vist på mange pc´er - bl.a. til videokamera. Jeg synes det er et mærkeligt program - TMPGEnc. kan vel i mange tilfælde også bruges til redigering til HDkamera?

Jeg har bl.a. brugt TMPGEnc. til mit gamle analoge kamera - jeg har mange bånd endnu.

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:32

Det er noget af en udfordring, jeg netop har haft sat min pc i. - Nå det går nok
Via min QuickTime Player (den har jeg haft længe, den kræves sjovt nok til TMPGEnc) har jeg haft downloadet Wolverine og Terminator Salvation i HD 1080p.
Det tog sin tid, hver for sig.
Ingen nævneværdige problemer - dog bliver højre side skåret lidt af. (Min PC skærm er en HP 22" 16:10)
Og det er ikke full screen, men det er vel sådan, det normalt er?
Fps (det er vel frames, der tænkes på?) kan jeg ikke se.

Det er vigtigt her, hvis den filmen du downloadet er lavet i 24 fps. og du f.eks. kun selv afspiller den f.eks. 11-18 fps. så har du ikke processor kraft nok.

Om du køber Sony eller Canon? Begge laver fremragende kamera, ikke at de andre mærker er dårlige, men jeg kender kun JVC fra deres semi og pro kamera.

Men en iMac med iMovie eller Final Cut Express så er du dækket godt ind, men det er jo en anden snark.

Arbejder selv på Mac gennem mere end 2 årtier

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet af: Lyrik
Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:39

DVD Maker liger vist på mange pc´er - bl.a. til videokamera. Jeg synes det er et mærkeligt program - TMPGEnc. kan vel i mange tilfælde også bruges til redigering til HDkamera?

Jeg har bl.a. brugt TMPGEnc. til mit gamle analoge kamera - jeg har mange bånd endnu.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, ,,

Jeg har selv et Canon HV10 HD kamera og er meget tilfreds med det. Filmen kan streames igennem firewire direkte til Windows Movie Maker og laves færdig der. "Gratis videoredigering"

Men de er jo noget dyre HD-kameraerne. Hvis det skal være billigt så er der en anden mulighed.

Mens videokameraerne også kan fotografere, så kan fotografiapparaterne efterhånden også HD-filme!

Min kone har fået et Panasonic Lumix til ca 1900,-10 x zoom, som kan optage på memorykort i 1280 x 720. 30fps.

Eneste problem er en usædvanlig dårlig monolyd. Til sammenligning er lyden så god i canonkameraet at jeg fik ros af et jazzband for den video jeg lavede af dem.

Du kan prøve at kigge foto/videoapparaterne igennem og se om du kan lave en "økonomiløsning"

-------------
MvH
Jens

Skrevet den: 26-Januar-2009 kl. 22:42
Processor kraft til HD - nu tror jeg vi er ude i flere ting, hvor jeg med min PC viden ikke kan følge med mere, her en sen aftentime

HD videokamera kræver en HEL del til en pc og og større teknisk omkostning - så selvom min pc ikke er helt gammel, jeg skifter ikke i tide og utide, så kræver HD noget overvejelse, som en sen aftentime ikke kan bruges til

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 07:46

Selv digitalt spejlrefleks kan optage i HD. Canon EOS 5D mkII kan optage i 1080p, hvor consumer HDvideo kamera kun optager i 1080i.

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Men en iMac med iMovie eller Final Cut Express så er du dækket godt ind, men det er jo en anden snark.

Hvad giver Final Cut i fordele fremfor iMovie ?

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 10:54
Foruden at det er problematisk, at man ikke kan vide sig sikker på om de pc´er, som producenterne sender ud er fuld kompatibel med et videokamera, så er det også problematisk, at der ikke er et HD format som er ens for ikke bare videokamera, men for al teknologi, som dette forum har nævnt - 1080p/1080i.     

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 16:56

Foruden at det er problematisk, at man ikke kan vide sig sikker på om de pc´er, som producenterne sender ud er fuld kompatibel med et videokamera, så er det også problematisk, at der ikke er et HD format som er ens for ikke bare videokamera, men for al teknologi, som dette forum har nævnt - 1080p/1080i.     

Nej men det kan vel ikke være PC producenterne / OS producenterne der skal sørge for om et kamera er kompatibelt.
Her bør du jo checke på kamera producentens hjemmeside hvilke OS de supporterer. Der kan du også downloade drivere til Windows så dit kamera kan genkendes.
Jeg har indtil videre ikke haft plug-and-play problemer med forskellige Canon og JVC kamera på min maskine. Dem har mit OS automatisk genkendt.

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 17:11

Nej men det kan vel ikke være PC producenterne / OS producenterne der skal sørge for om et kamera er kompatibelt.Her bør du jo checke på kamera producentens hjemmeside hvilke OS de supporterer. Der kan du også downloade drivere til Windows så dit kamera kan genkendes.Jeg har indtil videre ikke haft plug-and-play problemer med forskellige Canon og JVC kamera på min maskine. Dem har mit OS automatisk genkendt.

Sikke da et forarbejde at udføre inden eller efter køb
- jeg er ikke sikker på, hvad driver og OS er i den her forbindelse

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 17:59
Forarbejdet er nu ikke så stort.
Men OS tænker jeg på windows, osx, linux osv.
Drivere menes der software så dit kamera kan snakke sammen med f.x xp, vista, leopard osv.
Men køber du et kendt mærke så bør det kunne snakke sammen med vindows når du har downloaded de korrekte drivere.
Sťørste problem er nok om din pc er kraftig nok og om du synes vista movie maker er godt nok.
Jeg ville helt klart købe et full hd kamera gerne med indbygget gps. Det giver nogle spændene muligheder når mn redigere filmen, men så kræves der nok et mere advanceret program end vista movie maker.

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 20:25

Forarbejdet er nu ikke så stort.
Men OS tænker jeg på windows, osx, linux osv.
Drivere menes der software så dit kamera kan snakke sammen med f.x xp, vista, leopard osv.
Men køber du et kendt mærke så bør det kunne snakke sammen med vindows når du har downloaded de korrekte drivere.
Sťørste problem er nok om din pc er kraftig nok og om du synes vista movie maker er godt nok.
Jeg ville helt klart købe et full hd kamera gerne med indbygget gps. Det giver nogle spændene muligheder når mn redigere filmen, men så kræves der nok et mere advanceret program end vista movie maker.

Ok tak.

Spørgsmålet er nok omkring RAM kortet.
Selvom jeg mener min HP stationær er kraftig (knapt halvandet år, i forhold til min gamle Medion).
- Jeg ved flere nuværende pc´er sælges med 2 til 4 GB RAM - bl.a. HP.
Men jeg vil helst ikke bevæge mig ud i for meget teknisk udbygning af pc - bl.a. som tidligere nævnt i denne tråd på grund af advarsel fra HP.
- Men det er åbenbart som med alt andet,
at køb af nyt teknik, så KRÆVER det alt andet

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 21:16
upgradering af ram er en lille opgradering.
Det kan klares på under 5 minutter samt koster ikke meget(400-500kr).

Alternativt så drop vista og installer linux. Det passer bedre til den 1GB ram du har i maskinen

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 21:34

Alene det der er 2 monitor på skærmen, viewer for edit og monitor sequence. Men non destruktive editering er en uundværlig feature. Men hele fremgangmåden i redigeringen er lang mere professionelt, men stadig langt fra hvad Final Cut Pro kan præstere, jeg arbejder selv profesionelt med Final Cut Pro. Men det vill være overkill til hjemmebrug og kræve rigtige mange timer at lære og kende.

Bemærk: Final Cut Pro og Final Cut Express er 2 forskellige programer

-------------

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 21:44

upgradering af ram er en lille opgradering.Det kan klares på under 5 minutter samt koster ikke meget(400-500kr).Alternativt så drop vista og installer linux. Det passer bedre til den 1GB ram du har i maskinen

Har du nogen erfaring med konflikt med en pc´s stand, hvis man ændrer RAM kortet til et højere?
Modsat ved KUN at sætte et ekstra RAM kort i?

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 22:09

upgradering af ram er en lille opgradering.Det kan klares på under 5 minutter samt koster ikke meget(400-500kr).Alternativt så drop vista og installer linux. Det passer bedre til den 1GB ram du har i maskinen

Har du nogen erfaring med konflikt med en pc´s stand, hvis man ændrer RAM kortet til et højere?
Modsat ved KUN at sætte et ekstra RAM kort i?
Nej, men det kommer også an på hvad der allerede sidder i maskinen og hvor ledige slots der er.
Sidst opgraderede jeg min Mac fra 1GB til 4GB, dvs fjernede 1GB modulet som blev erstattet med 2*2GB. Det virkede perfekt, dog kunne Vista kun se de 3GB.
Husk at der er ingen grund til at sætte mere end 4GB i din maskine hvis du benytter Vista 32 bit. Den kan nemlig ikke udnytte mere end 4GB.

Så der burde ikke være noget at betænke sig over. Det er let og billigt.

Skrevet den: 27-Januar-2009 kl. 22:12

Alene det der er 2 monitor på skærmen, viewer for edit og monitor sequence. Men non destruktive editering er en uundværlig feature. Men hele fremgangmåden i redigeringen er lang mere professionelt, men stadig langt fra hvad Final Cut Pro kan præstere, jeg arbejder selv profesionelt med Final Cut Pro. Men det vill være overkill til hjemmebrug og kræve rigtige mange timer at lære og kende.

Bemærk: Final Cut Pro og Final Cut Express er 2 forskellige programer

Ja Pro versionen er jo nok overkill når man kun har en film i ny og næ der skal leges med. Skal nok checke et par tutorials ud på express versionen, har dog været tilfreds med iMovie 08 indtil videre.

Print side | Luk vindue