Ved et tilfælde faldt jeg over et gammelt http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1282&PN=3 - indlæg , hvor jeg søgte efter skrivbare DVD'er med guld-belægning (på skrive-siden, som på guld-CD'er). Det lykkedes dog aldrig.
Ideen var, at DVD'er med guld da måtte kunne holde længere end andre belægninger, eftersom guld er et ædelmetal der ikke reagerer med ret meget.
Jeg ved at mange regner 'kvalitet' for, hvor hurtigt en DVD kan brændes. Jeg regner det som hvor længe jeg med rimelighed kan forvente at den stadig kan læses.
Jeg forsøgte selv med såkaldte guld-DVD'er fra Prodye. Skrivesiden er ikke guld-farvet, så jeg ved ikke om der rent faktisk er guld i.
Problemet - viste det sig et par år senere - er, at Prodye-skiverne er noget skrammel! Anden pakke jeg købte, havde en masse fejlbrændinger. Og værre endnu: Skiver som var fremstillet uden problemer holdt meget hurtigt op med at fungere. Eftersom jeg bl.a. brugte skiverne til ting, jeg gerne ville beholde i længere tid, var dét ikke en rar opdagelse!
Indtil videre bruger jeg Verbatim Archival-grade til ting, som gerne må holde i lang tid ... og så håber jeg bare at jeg har bedre held med dem end Prodye.
Guld er åbenbart stærkt opreklameret.
------------- Baseman in color
|