Min erfaring med Component > VGA
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=54859
Udskrevet den: 05-Maj-2025 kl. 21:21
Emne: Min erfaring med Component > VGA
Skrevet af: blddk
Emne: Min erfaring med Component > VGA
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 13:06
Det er godt nok ikke et spørgsmål det her, bare noget information til dem som måske kunne få piftet billedet lidt op på deres projector.
Jeg har en Epson EMP-S1 projector, hvilket absolut ikke er noget i high-end enden af skalaen, men jeg er alligevel utrolig glad for den. Dog var jeg lidt træt af det lidt mudrede billede, og de lidt flade farver.
Efter at have kigget bag på den ved tilslutningerne, kom jeg pludselig i tanke om at jeg da kunne prøve at lave et kabel til den, sådan så jeg kunne tilslutte component direkte til indgangen som bliver brugt til computere. Så efter et par mins på google fandt jeg en guide som fint beskrev hvad der skulle tilsluttes hvor.
Det jeg skulle bruge var 1 stk d-sub stik (vga), noget netværkskabel (jeg valgte cat-5), 3 stk phono stik så jeg kunne tilslutte det til afspilleren, og så noget krympeflex.
Lige for at give den sidste finish, valgte jeg at trække noget sort snakeskin over kablet, efter som det var blåt. Og mit resultat blev så dette.

Men hvad skete der så med billedet? Jo, farverne de blev renere, og billedet skarpere. Før, da jeg brugte composite indgangen, var hvid en smule guligt, nu er det fint hvid.
Dette kabel har kostet mig ca 100 kr at lave, og har efter min mening virkelig været godt givet ud, når jeg sammenligner prisen med forbedringerne på billedet.
|
Svar:
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 15:58
Tror faktisk man kan købe et kabel mage til. Altså vga/component. Modigt at samle selv og tillykke med resultatet, det ser endda godt ud.
Men faktisk er det optimale komponent kabel på 75 ohm, så et købe kabel kunne måske være endnu bedre. Og så er der selvstændig skærm om hver af de 3 ledere. Men hvis du ikke har skygger er det nok ok?
Composite, som du før benyttede , er det dårligste af mulighederne for tilslutning. Dernæst er der s-video, siden VGA og så endelig HDMI af de almindelige. VGA kan faktisk i nogle tilfælde se lige så godt ud som HDMI. Men HDMI kan også overføre lyd.
|
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 16:03
Ken_T skrev:
Tror faktisk man kan købe et kabel mage til. Altså vga/component. Modigt at samle selv og tillykke med resultatet, det ser endda godt ud.
Men faktisk er det optimale komponent kabel på 75 ohm, så et købe kabel kunne måske være endnu bedre. Og så er der selvstændig skærm om hver af de 3 ledere. Men hvis du ikke har skygger er det nok ok?
Composite, som du før benyttede , er det dårligste af mulighederne for tilslutning. Dernæst er der s-video, siden VGA og så endelig HDMI af de almindelige. VGA kan faktisk i nogle tilfælde se lige så godt ud som HDMI. Men HDMI kan også overføre lyd.
|
Ja, man kan købe et kabel magen til. Problemet der er så bare at det koster halvdelen af hvad denne projector koster fra ny.
Og som du nok kan se, så er der ingen hdmi indgang på min projector, derfor jeg valgte denne løsning.
Angånde kablet, så har jeg testet lidt med det, rullet det sammen som på billedet, bare hvor jeg samtidig har rullet et 230V kabel sammen med det, sådan så det faktisk har lagt de fulde 10 meter parallelt med hinanden, imens det har været rullet sådan sammen, dertil har jeg så koblet tv, projector, reciever, xbox, og subben på for at få noget belastning på 230V kablet. Var intet at se på billedet.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 16:56
fedt selv og lave et kabel et til 100 kr i den længde. Samt åbenbart uden støj, tillykke med det. Alt er bare bedre end et Composite signal.
|
Skrevet af: Ken_T
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 16:58
Det var da meget sandsynligt at nogle kunne føle sig inspireret af det du har samlet, men det er ikke helt let at lodde på et VGA stik, det kunne godt gå galt, så man kunne måske godt købe i stedet. Og det gælder om at vide hvordan, ellers kunne man godt få seriøse problemer.

Jeg fandt 10 meter til 199 kr, det kunne godt gå an med hensyn til prisen?
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/component_kabel/component_til_vga/component_til_vga_kabel_10_m_1715_da.html - LINK
|
Skrevet den: 01-Februar-2009 kl. 17:12
Selve det at lodde i det var nu rimelig nemt, når man ved hvilke ben man skal lodde dem på.
Det kabel der fandt jeg ikke lige da jeg søgte rundt, dem jeg fandt der lå alle imellem 5-600 kr, men stadig koster det der kabel det dobbelte af hvad mit har kostet, hvor jeg endda syntes mit ser bedre ud pga det snakeskin jeg trak over.
Gennemgik lige budgettet for mit kabel igen, det kan faktisk gøres for 60 kr for et 10 meter kabel, hvis man har et gammelt kabel liggende med phono stikkene til component enden.
40 kr for 10 meter netværkskabel, og så 19 kr for kablet som går på vga indgangen bag på projectoren.
Dertil kommer der så godt nok det tilbehør som man selv vælger, jeg har bla valgt at have krympeflex over alle samlinger. Selv inde i d-sub stikket er der krympeflex om, og igen krympeflex hvor kablet går over i hvor snakeskin er over.
I component enden er der både krympeflex om den inderste leder, og så et større stykke som dækker både den inderste, og den yderste med skærm, hvor jeg så til sidst har et endnu større stykke som dækker dem alle, og forbinder de 3 component stik fint og solidt til selve netværkskablet med snakeskin over.
 (man kan kun se det blå igennem pga blitz)
Det næste jeg går igang med bliver nok at lave et andet strømkabel til den, også med snakeskin.
|
|