Valg af fremtidig tv modtagelse
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Det digitale sendenet
Forumbeskrivelse: DTT nettet incl. Boxer (DVB-T)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=55232
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 18:27
Emne: Valg af fremtidig tv modtagelse
Skrevet af: r11jep
Emne: Valg af fremtidig tv modtagelse
Skrevet den: 07-Februar-2009 kl. 23:19
Vær opmærksom på at langt størstedelen af de fladskærme som er solgt i Danmark, ikke lever op til kravene fra Boxer.
------------- Panasonic G30
Panasonic DMR-EH57
|
Svar:
Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 07-Februar-2009 kl. 23:28
Jeg har stemt sattelit, og vil holde fast i den udbyder jeg har så længe som det er muligt, der er et godt udbud af kanaler og ditto programmer, og prisen er meget rimelig. Derudover vil jeg bruge MUX1 og den kommende MUX2. Det giver også 100 kanaler, og det må være nok.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 10:30
Jeg har undladt at stemme, for jeg kan ikke svare klart på det endnu. Hvor jeg bor er der ingen kabel tv eller fiber, men dog TDC TV, men hvis internethastigheden bliver lavere, når tv'et er tændt, er jeg ikke interesseret. Desuden er det også dyrt. Endnu et aspekt er, når man allerede har både parabol og alm antenne på taget, er det nemmest at fortsætte med dem, fremfor at skulle trække nye kabler, fra internet installationen til tv'erne.
Idag har vi Canal Digital. Hvis Boxer kommer med et godt tilbud, skifter vi. Eventuelt vil vi lige se billedkvaliteten med Boxer an, inden vi skipper CD. Kommer Boxer med noget der ikke er væsentlig bedre end CD, skifter vi ikke.
|
Skrevet af: simonen
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 10:47
jeg har valgt at satse på parabol. canal Digital har, syntes vi de bedste kanaler. vi har tre sat reciver monteret i et teknikrum, de sender billede ud du 3 tv, det lille loewe sider i køkkenet og har har kun dvb-t. Det store Loewe har indbygget sat reciver og kører for sig selv. alle tv kan se alle kanaler uafhængig af hianden. En meget god løsning
------------- Hilsen Simonsen
1 stk.Loewe Individual Compose 46
1 stk. Loewe Individual Selection 26
3 stk. Pioner PDP 428 xd
|
Skrevet af: jnvir
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:16
Beklager, hvis jeg ikke har fulgt godt nok med, men kan en venlig sjæl forklare mig forskellen på Kabel-tv og Fællesantenne.
|
Skrevet af: slate
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:32
Har selv Yousee som jeg er godt tilfreds med (den lille boks uden harddisk).
Mine forældre bor så langt fra alting at de kun har Boxer og parabol som muligheder. DVS de bor faktisk i Humlum som var den sidste by MidtVest Bredbånd fik lagt fiber i .... men det er jo pt ikke en option![](smileys/smiley18.gif)
ADSL/VDSL mæssigt er der ikke de store muligheder da der er 4+ km til centralen.
Efter at have sluppet af med Viasat er min far klar til at kaste sig i ringen med Boxer.
------------- Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500
Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo
DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:34
Den har jeg også luret på, og der er jo egentlig ingen forskel, KabelTV er jo en fordelings metode hvor signalerne bliver nedtaget centralt, og fordelt ud til forbrugerne. Det er jo tilfældet med begge, den eneste egentlige forskel er, at en Fællesantenne er f.eks et bynet, lokalnet, hvor KabelTV er af større omfang e.g. You See og Stofa. Jeg ville nok ikke dele dem op i to forskellige enheder.
------------- Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
Skrevet af: broeman
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:38
Tja, er forskellen ikke således?
Kabel-TV: virksomhed, som sælger til forbrugere/foreninger
Fællesantenne/antenneforening: forening, hvor medlemmerne betaler for de kanaler, som de fælles har besluttet sig til?
------------- Samsung LE40M86BDX
Onkyo TX-SR606, Jamo Elegance 08, Harbosound HP109
Sony Playstation 3/40, 250GB
Triax HD409VA (m/Boxer)
XMBCUbuntu HTPC
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:45
broeman skrev:
Fællesantenne/antenneforening: forening, hvor medlemmerne betaler for de kanaler, som de fælles har besluttet sig til? |
Jeg antog, at formålet med spørgsmålet drejede sig om teknikken snarede end ejerskab/organisation, men der er måske ingen teknisk forskel?
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 11:48
Radiomanden skrev:
Den har jeg også luret på, og der er jo egentlig ingen forskel, KabelTV er jo en fordelings metode hvor signalerne bliver nedtaget centralt, og fordelt ud til forbrugerne. Det er jo tilfældet med begge, den eneste egentlige forskel er, at en Fællesantenne er f.eks et bynet, lokalnet, hvor KabelTV er af større omfang e.g. You See og Stofa. Jeg ville nok ikke dele dem op i to forskellige enheder.
|
De par [jyske] bynet, jeg kender til, får signaler leveret af Stofa. At det så er overassistenter i teknisk forvaltning hos de lokale kommuner, der administrerer det, er en anden (og sørgelig) historie.
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 12:04
jnvir skrev:
broeman skrev:
Fællesantenne/antenneforening: forening, hvor medlemmerne betaler for de kanaler, som de fælles har besluttet sig til? |
Jeg antog, at formålet med spørgsmålet drejede sig om teknikken snarede end ejerskab/organisation, men der er måske ingen teknisk forskel?
|
Teknikken er den samme, ligeledes er der vel heller ikke så mange lokal/bynet tilbage, som ikke får leveret fra enten You See eller stofa.
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 12:17
Radiomanden skrev:
jnvir skrev:
broeman skrev:
|
Teknikken er den samme, ligeledes er der vel heller ikke så mange lokal/bynet tilbage, som ikke får leveret fra enten You See eller stofa.
|
Netop. Men det ved trådstarteren sikkert ikke.
|
Skrevet af: larsvj
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 12:46
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 15:21
Fin afstemning
Så må vi se om Boxers indtog på markedet forventes at kunne rykke bare lidt på magtfordelingen.
Jeg kan godt lide idéen om selv at kunne være medbestemmende overfor kvaliteten så jeg har stemt Boxer, men det bliver faktisk et kombinationsanlæg med DVB-T og DVB-S (Vantage HD8000TS ), hvor betalingskanalerne er gennem Boxer og ekstrakanalerne kommer fra satellit.
|
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 15:31
Det svarer jo som sådan til det jeg skrev i første indlæg, hvor det primære er Sattelit og det øvrige er MUX1 og 2, det er tvivlsomt, at jeg vil interesere mig for hvad boxer kommer med.
|
Skrevet af: Bruger slettet
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 15:46
Radiomanden skrev:
Det svarer jo som sådan til det jeg skrev i første indlæg, hvor det primære er Sattelit og det øvrige er MUX1 og 2, det er tvivlsomt, at jeg vil interesere mig for hvad boxer kommer med. |
Netop, nu har du Sky og sikkert ikke samme behov som vi andre dødelige, for det der kommer på betalingskanalerne her i Danmark ![](smileys/smiley4.gif) Men stadig er kombinationen af DVB-T og DVB-S ikke bare en fornuftig økonomisk måde at få godt tv, men også det at man kan få lov til at købe og bruge de rigtige dele ![](smileys/smiley16.gif)
|
Skrevet af: T-teknik
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 15:52
Det med kabeltv er jo at foretrække - hvis man bare så vidste hvad ens antenneforening tilbyder.
Som selvstændig antenneforening har de i mit område sat sig mellem to stole - kabeltv ja, men ikke det samme som YouSee forsøger på.
Selvstændighed kan for mange give bedre råderum,
men bør IKKE sætte begrænsninger for medlemmernes ønsker. - Jeg ved der er mange i mit område som allerede har henvendt sig til de relevante med ønske om direkte valg fra nettet til boksen til f.eks. leje af film uden brug af internettet. - Uden held!
Nu er der også sat faste normer for at sætte parabol op
- jeg tror det nok skal blive debatteret ved næste boligforeningsmøde senere på året.
Desværre tror jeg ikke mulighederne i mit område bliver anderledes, for dem som ønsker det, mange år fremover.
|
Skrevet af: Gatnuk
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 20:34
Valgte Bredbånd/fiber!
Her tænkes på TDC-TV da de er efter min mening de eneste som har leveret en boks der bare tilnærmelsesværdig brugbar og værdig at tilbyde sine kunder. Alle andre bokse jeg har set(CD, Viasat, Stofa, Fibernet bokse) har simpelthen været noget billigsnavs og for ringe. Har ikke set YouSee's bokse i aktion, så tør jeg ikke udtale mig om. Dette er selvfølgelig min personlige mening . Desuden er jeg ikke så umiddelbart vild efter en masse kanaler, og hvad TDC-TV tilbyder er MERE end rigeligt for mit vedkomne.
Men løsningen ville være primær TV og så ville boxer blive installeret på resten af TV'ene.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 20:42
til gatnuk hvordan er kvaliteten på tdc-tv, i forhold til hvad du ellers har haft har selv bestilt
|
Skrevet af: r11jep
Skrevet den: 08-Februar-2009 kl. 20:45
jnvir skrev:
Radiomanden skrev:
jnvir skrev:
broeman skrev:
|
|
Netop. Men det ved trådstarteren sikkert ikke.
|
Jeg har såmænd blot taget udgangspunkt i samme oversigt som BDM anvender, og de differentierer imellem kabel og fælles antenne, og med hver 33% på markedet, så kan de da ikke være helt uddøende.
http://www.digitaliseringen.dk/get/592.html - http://www.digitaliseringen.dk/get/592.html
------------- Panasonic G30
Panasonic DMR-EH57
|
Skrevet af: Kenn
Skrevet den: 21-Marts-2009 kl. 12:24
Jeg har lige anskaffet mig en Sagem 250 HD med Boxer Vest. Samtidigt har jeg også digitalt TV fra den lokale antenneforening, altså DR og TV2.
Jeg har derfor kunnet lave nogle sammenligninger på de to digitale signaler, og har konstateret følgende. Boxer står rent og flot, men mærkeligt nok må jeg konstatere at antenneforeningens digital står anderledes skarpt. Jeg ved ikke hvad der gør dette, men det betyder at jeg det kommende års tid vil vurdere hvad mit valg bliver. Jeg går direkte efter det skarpeste billede og bedste udvalg af kanaler, og ikke efter tekniske tal.
Satelit TV og TV fra Boxer er jo begge to digitale kanaler, hvad er kvallitets forskellen når man taler digital modtagelse
|
Skrevet den: 21-Marts-2009 kl. 16:40
Forskellen er i den bitrate det bliver udsendt, højere bitrate er = bedre kvalitet. Der er en ganske bestemt plads i hvert MUX, og jo mere man lægger i den jo mindre plads er der til hver enkelt kanal, i MUX1 er der 5 kanaler i MPEG2(DR1+2, TV2, Tegnsprog, synstolkning). Boxer har 9 kanaler i deres nuværende MUX, godt nok i MPEG4, som er en bedre komprimering end MPEG2 men alligevel går det ud over kvaliteten. MUX1 er Ca. 3,5 Mbit/sec pr kanal, når boxer er fuldt udbygget vil der i deres MUXer være 1,8 Mbit/sec til hver kanal, det vil kunne ses på trods af at det er MPEG4.
|
Skrevet den: 22-Marts-2009 kl. 12:50
Okay, jeg forstår dit svar. Betyder det så simpelthen at fordi kvalliteten på digitalsignalet på kobberkablet fra min antenne forening er MPEG2 og derfor står bedre
|
Skrevet den: 22-Marts-2009 kl. 21:35
Det har en højere bitrate, så som jeg skrev, høj bitrate giver bedre kvalitet.
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 17:34
Hej Niels. Så er den på plads 1000 tak.
Hvordan er kvalliteten i forhold til parabol. Er det det bedste ?
Ja undskyld, men det drejer sig om mit fremtidige valg.![](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet den: 23-Marts-2009 kl. 18:57
Jeg modtager ikke TV fra DK på sattelit, men den udbyder jeg har er af en rigtig god kvalitet, det overgår det nuværende MUX1, og vil derfor også være bedre end det Boxer vil sende. Så når MUX2 kommer er det kun MUX1 og 2 jeg vil bruge resten vil være sattelit.
|
Skrevet den: 24-Marts-2009 kl. 19:36
Tak for dine uddybende svar.
Kenn
|
Skrevet af: Marna Olsen
Skrevet den: 26-Marts-2009 kl. 16:56
Hej med jer ![](smileys/smiley1.gif)
Jeg håber, at her er nogen der kan hjælpe mig...
Jeg skal skrive en lille artikel om det nye digitale tv-signal, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at interviewe en person, der ved en masse om det. Og én der kan forklare lidt om det tekniske på en letforståelig måde.
Interviewet kan foregå over telefon, og så vil der komme en fotograf ud og tage et par billeder.
Er der mon nogen, der kan hjælpe mig?
kh. Marna
|
Skrevet af: janbau
Skrevet den: 16-August-2009 kl. 19:46
Har siden 1998 og frem til Aug 2009 haft fra parabol P:G:A: Den store frihed man har her det er forholdsvis nemt at skifte udbyder uden de store udgifter .
Fra 1 Marts i År fik vi Mugligheden for at få Fiber lagt ind i huset udeb beregning . Man er dog bundet i 6 Måneder hvor man som minimun skal betale 248 kr i Måneden .
Så vi valgte en pakke med internet og ca 26 Digitale Kanaler til 298 Kr Grundpakke )+FAMILY MIX ( 26 kanaler digital heraf 5 Hd kanaler ). 179 kr = 477 Kr i første omgang for lige at se hvad Ip-Tv er . Samtidig får vi kabel tv med ca 36 Kanaler Analog .
Og må sige at billedkvaliten er langt bedre end det jeg fik fra satelit igennem Viasat .
Nu havde jeg i forvejen bestemt mig for at jeg ville til at skære antalet af kanaler ned da jeg synes ar Viasat er blevet for dyr .
Havde egenligt bestemt mig for at prøve Boxer da det for mig at se er en meget nem måde at få selve kanalerne ind i selve Tv på . ( Det kan til tider være svært at finde rundt i alle de fjernbetjeninger , da det her i huset er svært for min kæreste at finde rundt . ) Det er nemt når kanalerne liger på tvet . Det er klart den stor fordel som jeg vil synes Boxer har . ( Kræver dog Ca - Modul i Tvet )
Hos Profiber har man muglighed for lige Pt At vælge Canal digital Pakker og Viasat Pakker . Man kan ikke vælge små pakker som man kan hos Stofa hvor man kan få kanaler fra Viasat og Canal Digital i samme pakke Som eks vælge High Definition Paken til 79 kr ( Tv 2 Sport Hd Mtv HD Silver Hd Discorvery Hd )
Så vi håber på at Profiber snart giver os muglighed for at kune vælge VÆLGE PAKKER HVOR DER ER ET MIX AF CANAL DIGITAL OG VIASAT KANALER TIL EN FORUFTIG PENGE .
Vil dog stadig se de frie kanaler fra parabol + Evt Digtal Dvt fra Boxer måske kommer lidt an på hvilke pakker det bliver det kommer helt an på prisen pr måned .
Da jeg lige Pt savner Tv Sport og den kan jeg kun få lige pt ved vælge at abonere på 2 Pakker fra Viasat ( Bonus + sport ) pris 239 kr + Serviceafgift 798 kr år = 305 Kr pr måned + 30 Kr mere så har man Tv 1000 = 335 kr pr Måned . + Det vi betaler for hos Canal Digital .
Så det er stadig dyrt at digital tv så jeg håber at Boxers indtog på markedet vil sænke priserne og give mugligheden for mere frit valg af kanaler .
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 16-August-2009 kl. 21:44
janbau skrev:
Og må sige at billedkvaliten er langt bedre end det jeg fik fra satelit igennem Viasat .
| Når du sammenligner skal du sammenligne den samme kanal, f.eks. TV3 fra kabelTV og TV3 fra satelit. Kvaliteten er altid bedst fra satelit. Det er jo også derfra de forskellige udbydere (Boxer, Yousee, Stofa, lokale antenneforeninger m.fl.) får deres signal inden de videresender det.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
Skrevet af: janbau
Skrevet den: 16-August-2009 kl. 23:27
Jeg er ikke helt dum det ved jeg skam godt , har iike tid til en længreforklaring nu .
Men der er også stor forskel på det hardware hvor signalet eller billedet sendes videre til i det her tilfælde en fladskærm .
Den Viasat + boks kunne kun sende billedet videre over scart og ikke hdmi .
Der er skam også stor forskel på det billede der sendes videre fra Profiberes Boks til fladskærmen fra samme kanal om det er fra Scart eller om det forgår rent digitalt over hdmi .
Nu har Tv - 3 eller Viasat for den sags skyld ikke altid det bedste billedkvalitet generalt . Her tror jeg faktisk at Canal Digital har bedre billedkvalitet , det siges fra andre her på forumet .
Nu har jeg ikke prøvet Tv- 3 over Profiber endnu
Så jeg vil da godt give dig ret i din forklaring langt hen af vejen . Og billedkvaliteten vil jeg også tro er langt bedre på Viasat + Hd boksene da de jo kører over Hdmi .
Så håber du kan bruge denne forklaring .
Der er bare mange som siger at det billede som leveres fra Profiber i langt de fledste tilfælde står meget skarbt på skærmen .
Jeg har skam også set bileder fra Stofas Zapter og her synes jeg da også billedet er godt .
|
|