Print side | Luk vindue

Kalibrering af TV- priser

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=55567
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 07:00


Emne: Kalibrering af TV- priser
Skrevet af: E. Larsen
Emne: Kalibrering af TV- priser
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 16:50
I taler om en DVD man køber
Skal man starte en pc og forbinde den til skærmen?
Måske et dumt spørgsmål, men jeg ved ikke en skid om
plasma tv- intet..

Kan man leje en til at kalibrere en skærm ? Pana px80
Priser ?

Jeg bor i Århus.

-------------
E.L.



Svar:
Skrevet af: Pizzabager
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:07

man kan enten købe en dvd/bluray og forsøge selv, eller købe/leje en mand til at gøre det, så vidt jeg husker er prisen 2800 kr, men resultatet er så også noget bedre..



Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:11
Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

man kan enten købe en dvd/bluray og forsøge selv, eller købe/leje en mand til at gøre det, så vidt jeg husker er prisen 2800 kr, men resultatet er så også noget bedre..



Er det en forhandlerpris ? eller "natpris"

Det er da vildt mange penge for at indstille et TV

-------------
E.L.


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

man kan enten købe en dvd/bluray og forsøge selv, eller købe/leje en mand til at gøre det, så vidt jeg husker er prisen 2800 kr, men resultatet er så også noget bedre..



Er det en forhandlerpris ? eller "natpris"

Det er da vildt mange penge for at indstille et TV
Det kommer an på hvordan man ser på det.

Hvis du køber et low-end tv på 3-5kr så er det mange penge.

Køber du derimod et tv til 20-30k, så er 2800 jo ikke så mange penge.


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:24
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Pizzabager Pizzabager skrev:

man kan enten købe en dvd/bluray og forsøge selv, eller købe/leje en mand til at gøre det, så vidt jeg husker er prisen 2800 kr, men resultatet er så også noget bedre..



Er det en forhandlerpris ? eller "natpris"

Det er da vildt mange penge for at indstille et TV
Det kommer an på hvordan man ser på det.Hvis du køber et low-end tv på 3-5kr så er det mange penge.Køber du derimod et tv til 20-30k, så er 2800 jo ikke så mange penge.


1-0 til dig

Hvordan finder man en person til at kalibrere ?
Er der en off. adr. liste

-------------
E.L.


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:29

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Hvis du køber et low-end tv på 3-5kr så er det mange penge.

Køber du derimod et tv til 20-30k, så er 2800 jo ikke så mange penge.

Jeg synes nu stadig det er mange penge, og ville forvente at et TV i ovennævnte dyre prisklasse er korrekt indstillet fra producenten.

Flemming



-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvis du køber et low-end tv på 3-5kr så er det mange penge.Køber du derimod et tv til 20-30k, så er 2800 jo ikke så mange penge.


Jeg synes nu stadig det er mange penge, og ville forvente at et TV i ovennævnte dyre prisklasse er korrekt indstillet fra producenten.


Flemming



Jeg er da ikke uenig..lidt dyrt, men:
Hvis det så bliver super bagefter,
glemmer man jo nok prisen lidt.

Gad vide hvorlang tid det tager :
men vel en 3-4 timer ? det tyder prisen på

Hvor finder man denne kalibrerings person ?

-------------
E.L.


Skrevet af: Jacob P
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:44

Den bedste til det: http://www.av-precision.dk/av-precision---kalibrering-pri.ht ml - http://www.av-precision.dk/av-precision---kalibrering-pri.ht ml

 

Tror sjændent det tager mere end 1-1½ time men han tager samme pris i hele landet inkl. kørsel.



Skrevet af: Aqaitas
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:45
Jeg mener Tapeconnection gør det, men er ikke 100 på
det. Prøv at kontakte dem. http://tapeconnection.dk/

-------------
You tried to stab me trough the neck, but you missed butterfingers!


Skrevet af: Sandal
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 17:49

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvor finder man denne kalibreringsperson?

http://www.imagingscience.com/isf-trained.cfm - http://www.imagingscience.com/isf-trained.cfm

Vælg Denmark og klik Search Database.



-------------
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 19:23

 

 Både CSN teknik og AV Precision er brugere her på forummet, så en PB kan gøre det.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: henriksommer
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:



og ville forvente at et TV i ovennævnte dyre prisklasse er korrekt indstillet fra producenten.

Flemming



nej de er på ingen måde indstillet optimalt fra producenten.
jeg køre med indstillinger frs flatpanel.dk´s test af pz85. og var en verden til forskel

og sku blive dobbelt så godt med en rigtig kalibrering da han ændre i gråskalaen i service menuen


-------------
Philips 65" 754 Oled
Panasonic 55" CX800E
Nvidia Shield Android Tv


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 


 Både CSN teknik og AV Precision er brugere her på forummet, så en PB kan gøre det.



Så en PB kan gøre det

Jeg har gået i dansk skole
Hvad betyder dette, er det et kodeord a`la kr som nu er blevet til kilo ?

Jeg vil gerne have en kontakt til en person som mod betaler gider kalibrere mit tv.
S.U.

-------------
E.L.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 22:05

 

 Det er en ganske almindelig på forums brugt forkortelse som betyder Personlig besked, ligesom :) betyder og :( er.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 


 Det er en ganske almindelig på forums brugt forkortelse som betyder Personlig besked, ligesom :) betyder og :( er.



Hej RM
Tak for fk til PB
VH
EL

-------------
E.L.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 12-Februar-2009 kl. 22:41

 

 Den er afkodet EL, VH RM.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 09:12

Men ja - Tapeconnection i Århus kan gøre det: http://www.tapeconnection.dk - http://www.tapeconnection.dk

M.v.h.



Skrevet af: casper.skovgaar
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af henriksommer henriksommer skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:



og ville forvente at et TV i ovennævnte dyre prisklasse er korrekt indstillet fra producenten.

Flemming



nej de er på ingen måde indstillet optimalt fra producenten.
jeg køre med indstillinger frs flatpanel.dk´s test af pz85. og var en verden til forskel

og sku blive dobbelt så godt med en rigtig kalibrering da han ændre i gråskalaen i service menuen


men lige frem dobbelt så godt med en kalibrering, det tvivler jeg godt nok meget på, men skal da lige sige jeg ingen erfaring har overhovedet med kalibrering...

Prøv om følgende settings ikke er tilfredsstillende:
http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/ - http://www.hdtvtest.co.uk/Panasonic-TH42PX80/Settings/

Jeg synes 2800 er man penge, når tv'et kun koster omkring 5.500. Og der er næppe noget der hedder tilfreds eller pengene tilbage


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 15:02
tvivler på det bliver dobbelt så godt.

Kommer jo helt an på de nuværende indstillinger, så måske giver det kun 5% bedre billede.

Husk at det helst skal kalibreres hvert år.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 15:07
Det skal kun kalibreres hvert år hvis man er absolut perfektionist. Jeg er nok en af de større fortalere for at betale for kalibrering her på forummet, men jeg kunne altså godt leve i næsten to år med kun den ene kalibrering. Det er vigtigt ikke at skræmme folk væk fra professionel kalibrering ved at smide i hovedet af dem at de skal af med 2800,- hvert år, for at det er ordentligt, for det passer overhovedet ikke.

Oprindeligt skrevet af casper.skovgaar casper.skovgaar skrev:


Jeg synes 2800 er man penge, når tv'et kun koster omkring 5.500. Og der er næppe noget der hedder tilfreds eller pengene tilbage


De penge du har sparet på tv'et, i forhold til for to år siden hvor tilsvarende ville have kostet mindst 12k, kan du jo snildt bruge på kalibreringen. Det er jo også hele kæden der får en tur, så hvis du har forskellige afspillere der står indstillet som hat og briller, så bliver det jo også forbedret.


Skrevet af: jonaskp
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 15:46

Kører AV-Precision ikke med "fuld tilfredshed eller pengene tilbage"? Mener da at Otto har skrevet det på et tidspunkt, men kan være jeg tager fejl. Lyder alligevel lidt urealistisk når man tænker på at han jo så kunne køre fra Jylland til Lolland, for derefter at få at vide at kunden ikke er tilfreds og derfor ikke får nogen penge.

Der er også stor forskel på hvilket TV det er du vil have kalibreret hvor meget du får ud af det. Hvis vi snakker et Discount Samsung/sony/Phillips købt i Føtex til 5-6.000 så er det ikke særligt meget du får ud af det, da de ikke er specielt egnede. Er det derimod et Pana PX80 (som jo koster det samme) så skulle du kunne få en del mere ud af det end førnævnte eksempel (selvom Panasonics vist står ret godt i standardindstillinger).



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 16:16
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Kører AV-Precision ikke med "fuld tilfredshed eller pengene tilbage"? Mener da at Otto har skrevet det på et tidspunkt, men kan være jeg tager fejl. Lyder alligevel lidt urealistisk når man tænker på at han jo så kunne køre fra Jylland til Lolland, for derefter at få at vide at kunden ikke er tilfreds og derfor ikke får nogen penge.

Det gør jeg faktisk, jo. Men at jeg kan tilbyde dét, skyldes jo netop primært at det er yderst sjældent at jeg får brug for det. Det er faktisk oftere sket at jeg har ment at forskellen har været ubetydelig, mens kunden ville betale alligevel, end at kunden har været utilfreds. Det er en tillidssag mellem kunden og jeg, det er klart at der ikke er ret mange der skulle misbruge dén tillid, før jeg ville lave om på det.

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Der er også stor forskel på hvilket TV det er du vil have kalibreret hvor meget du får ud af det. Hvis vi snakker et Discount Samsung/sony/Phillips købt i Føtex til 5-6.000 så er det ikke særligt meget du får ud af det, da de ikke er specielt egnede. Er det derimod et Pana PX80 (som jo koster det samme) så skulle du kunne få en del mere ud af det end førnævnte eksempel (selvom Panasonics vist står ret godt i standardindstillinger).

Det er utroligt svært at sætte tal på hvornår det kan betale sig, og hvor stor forskel det gør. Jeg kan godt følge hvilken tankegang der ligger bag, når man siger at det bedst kan betale sig på dyre tv, men det kan jo angribes på mange måder. Hvis tv'et er af middelmådig kvalitet, er det så ikke _netop_ det mere vigtigt at udnytte det optimalt? Sagt på en anden måde, et 6000,-s tv brugt rigtigt, kan sagtens være bedre end et 10.000,-s tv brugt forkert.

Generelt, så skal man ikke tænke på det som at man forbedrer billedet med X procent. Kalibreringen er en sikkerhed for at udstyret udnyttes så godt det kan, og at billederne gengives så tæt som muligt på dét skaberen af billederne har tænkt sig (så tæt man nu kan komme med det givne udstyr). Jeg synes man skal anskue kalibreringen som et produkt i sig selv, og ikke som en procentvis forbedring af dét udstyr man har. Uanset udstyrets kvalitet, giver det en værdi at gengive billedet så korrekt det nu kan lade sig gøre. Jeg synes ikke der er nogen sammenhæng mellem hvor glade folk bliver for kalibreringen, og hvad dét udstyr der bliver kalibreret koster. At prisen er den samme uanset tv, giver sig selv - opgaven er dybest set den samme, uanset hvilket udstyr folk har (medmindre man har udstyr der slet ikke kan kalibreres, og så oplyser jeg jo om dét inden jeg kører ud). Om du vil give 2800,- for at vide at billederne gengives så korrekt som muligt, det synes jeg ikke skal afgøres af hvad udstyret koster.

Endelig, så er det svært at afgøre om det er mest værd at tage et godt billede og gøre bedre, eller at tage et elendigt billede og gøre "brugbart". Forskellen før og efter kalibrering er faktisk oftest størst på de tv som jeg egentlig ikke vil anbefale at investere i, da de ofte er så ringe før kalibrering, at det netop bliver som at få helt nyt tv. At kalibrere et Pioneer eller Panasonic er, hvis man har justeret lidt selv først, ikke "nat og dag", det er en forbedring af noget der sagtens kunne have været brugt uden. De fleste Samsung og Philips tv er i mine øjne direkte ubrugelige i standard-indstillingerne, derfor synes jeg jo at en kalibrering af disse tv er altafgørende, uanset hvad de så koster. Samtidig, så er der mange der tror at man skal være ekspert for at sætte pris på de forskelle kalibreringen gør - her er min opfattelse faktisk modsat, fordi jo mindre ekspert man er, jo mindre er sandsynligheden for at man har ramt en fornuftig indstilling selv, og derfor er forskellen før og efter tit ret dramatisk for såkaldt "almindelige brugere".



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Jeg synes nu stadig det er mange penge, og ville forvente at et TV i ovennævnte dyre prisklasse er korrekt indstillet fra producenten.

Bruger du dit Philips i dén indstilling den stod i fra producenten?

Det er et prikkent spørgsmål, og der er ikke rigtigt ét fornuftigt svar - for dybest set har du ret, det BURDE være sådan at et tv til en vis sum penge var sat op fra fabrikken til at levere gode billeder. Fakta er bare at det er de ikke, og så kan du vælge imellem at sætte dig i hjørnet og surmule over det, eller søge efter en løsning. P.T. er kalibrering den bedste løsning, derfor er det dét jeg tilbyder. Jeg har sagt det før, og jeg ved godt det kan lyde som salgsgas, men når jeg tilbyder kalibrering, så er det netop fordi det er en nødvendig vej for at få det bedst mulige billede. Det der tæller for mig er at opnå så godt et billede som muligt, hvis der var en bedre vej til at nå det uden kalibrering, så ville jeg fokusere på dét i stedet for - men jeg har ikke fået øje på et setup endnu, hvor man uden kalibrering kan opnå samme kvalitet som jeg kan opnå ved at kalibrere det rigtige display.

Men udover at måtte acceptere at der bare ikke er nogen TV-producenter der for alvor forsøger at levere korrekt billede "ud af kassen" (fordi det sælger bedre at have pumpede farver), så skal man også indse at der rent fysisk er forskel på tv'ene fra panel til panel, samt at ligesom alle tv ikke er perfekte, så er alle kilder heller ikke perfekte - og ved en kalibrering kigger man såvidt muligt på hele kæden, ikke bare tv'et alene. Kalibrering har derfor ikke kun til formål at rette op på producenternes dumheder (det er desværre en ret væsentlig del af det...), men også at kompensere for de udsving der kan være fra apparat til apparat. Det er simpelthen for dyrt at gøre det på fabrikken, skulle det gøres minutiøst dér, så skulle tv'ene køres til på fabrikken, for derefter at kalibreres et for et - det ville formentligt gøre tv'ene mindst lige så meget dyrere som kalibreringen koster, og så er man jo lige vidt.

Derudover, så er der mange producenter der helt bevidst undlader at forsøge på at levere så godt billede som muligt ud af kassen, fordi de forventer at udstyret bliver installeret af forhandlere med den fornødne know-how til at gøre det "i marken", og en producent som Pioneer har sågar brugt anselige summer på at uddanne forhandlernettet i kalibrering - at folk så vælger at spare de penge den dygtige forhandler skulle have haft, og købe tv'et på nettet i stedet for, det kan man jo ikke belaste producenten for. Det er med andre ord et spørgsmål om at selve holdningen om at et tv burde være et apparat man bare sætter strøm til og så spiller det, den er forkert. Et tv er et redskab som en installatør kan bruge til at levere det bedst mulige billede hos kunden. Hvis redskabet ikke bruges rigtigt, så bliver slutresultatet ikke godt.

Det forholder sig faktisk præcist ligesådan med højttalere. Hvis du giver 50.000,- for et sæt højttalere, slipper du så for at bruge tid - eller penge, hvis forhandleren kan udføre opgaven - på at finde ud af hvordan de skal placeres i rummet? Burde en bilproducent kunne konstruere en sportsvogn sådan at man ikke behøver være ekspert for at kunne køre lige så hurtigt som Michael Schumacher? Hvis jeg køber en 4000,-s boremaskine, gør den mig så til en dygtig tømrer? Nej. Sådan er det også med tv'et, et tv er ikke plug-n-play. Det ville være rart hvis det var, men det er det bare ikke. Fair nok at være uenig, men det er dem der accepterer dette, der ender med at have de bedste billeder.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Queenyard
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 17:41

Hej ....

Jeg har et Panasonic TH-50PZ ...

Er der ikke nogle som kender et link til brugere som har fundet "den ultimative" indstilling ... som man kan kopiere :-) ...

Præcis som mange andre synes jeg ca 2000 for en kalibrering (som man ikke ved om man bliver tilfreds med) er mange penge ...

Der må være nogle derude som har lagt noget op, som vi andre kan få glæde af



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 17:53
Jo, den ultimative indstilling hedder farvetemp +5, skarphed -7, og gamma til 15..

Hvert tv er forskellig, da der i princippet ikke er 2 paneler som er ens. Defor skal du ikke regne med at andres indstillinger er optimale på dit.

Derfor - den ultimative indstilling skal du selv finde frem til, og til det skal du bruge et måleinstrument - og de koster alene fra 1000 og op,


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:


Kører AV-Precision ikke med "fuld tilfredshed eller pengene tilbage"? Mener da at Otto har skrevet det på et tidspunkt, men kan være jeg tager fejl. Lyder alligevel lidt urealistisk når man tænker på at han jo så kunne køre fra Jylland til Lolland, for derefter at få at vide at kunden ikke er tilfreds og derfor ikke får nogen penge.


Det gør jeg faktisk, jo. Men at jeg kan tilbyde dét, skyldes jo netop primært at det er yderst sjældent at jeg får brug for det. Det er faktisk oftere sket at jeg har ment at forskellen har været ubetydelig, mens kunden ville betale alligevel, end at kunden har været utilfreds. Det er en tillidssag mellem kunden og jeg, det er klart at der ikke er ret mange der skulle misbruge dén tillid, før jeg ville lave om på det.


Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Der er også stor forskel på hvilket TV det er du vil have kalibreret hvor meget du får ud af det. Hvis vi snakker et Discount Samsung/sony/Phillips købt i Føtex til 5-6.000 så er det ikke særligt meget du får ud af det, da de ikke er specielt egnede. Er det derimod et Pana PX80 (som jo koster det samme) så skulle du kunne få en del mere ud af det end førnævnte eksempel (selvom Panasonics vist står ret godt i standardindstillinger).



Det er utroligt svært at sætte tal på hvornår det kan betale sig, og hvor stor forskel det gør. Jeg kan godt følge hvilken tankegang der ligger bag, når man siger at det bedst kan betale sig på dyre tv, men det kan jo angribes på mange måder. Hvis tv'et er af middelmådig kvalitet, er det så ikke _netop_ det mere vigtigt at udnytte det optimalt? Sagt på en anden måde, et 6000,-s tv brugt rigtigt, kan sagtens være bedre end et 10.000,-s tv brugt forkert.


Generelt, så skal man ikke tænke på det som at man forbedrer billedet med X procent. Kalibreringen er en sikkerhed for at udstyret udnyttes så godt det kan, og at billederne gengives så tæt som muligt på dét skaberen af billederne har tænkt sig (så tæt man nu kan komme med det givne udstyr). Jeg synes man skal anskue kalibreringen som et produkt i sig selv, og ikke som en procentvis forbedring af dét udstyr man har. Uanset udstyrets kvalitet, giver det en værdi at gengive billedet så korrekt det nu kan lade sig gøre. Jeg synes ikke der er nogen sammenhæng mellem hvor glade folk bliver for kalibreringen, og hvad dét udstyr der bliver kalibreret koster. At prisen er den samme uanset tv, giver sig selv - opgaven er dybest set den samme, uanset hvilket udstyr folk har (medmindre man har udstyr der slet ikke kan kalibreres, og så oplyser jeg jo om dét inden jeg kører ud). Om du vil give 2800,- for at vide at billederne gengives så korrekt som muligt, det synes jeg ikke skal afgøres af hvad udstyret koster.


Endelig, så er det svært at afgøre om det er mest værd at tage et godt billede og gøre bedre, eller at tage et elendigt billede og gøre "brugbart". Forskellen før og efter kalibrering er faktisk oftest størst på de tv som jeg egentlig ikke vil anbefale at investere i, da de ofte er så ringe før kalibrering, at det netop bliver som at få helt nyt tv. At kalibrere et Pioneer eller Panasonic er, hvis man har justeret lidt selv først, ikke "nat og dag", det er en forbedring af noget der sagtens kunne have været brugt uden. De fleste Samsung og Philips tv er i mine øjne direkte ubrugelige i standard-indstillingerne, derfor synes jeg jo at en kalibrering af disse tv er altafgørende, uanset hvad de så koster. Samtidig, så er der mange der tror at man skal være ekspert for at sætte pris på de forskelle kalibreringen gør - her er min opfattelse faktisk modsat, fordi jo mindre ekspert man er, jo mindre er sandsynligheden for at man har ramt en fornuftig indstilling selv, og derfor er forskellen før og efter tit ret dramatisk for såkaldt "almindelige brugere".



Hej Otto
Er der en god grund til at fabrikkerne ikke leverer en let anvendelig kalibrering-cd med til plasma skærme, når nu ikke de selv er isand til at levere en god indstilling ab fabrik.

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ???

Eller hvis man køber et ny sæt tøj, og straks skal starte med at stryge tøjet

Forventer man ikke dette er gjort ab fabrik ???

Jeg synes kr. 2800.- er mange penge, også fordi man ikke får oplyst at man.. bør ...afsætte penge til dette ved købet.
Jeg kan godt se, at når du skal have den løn, fordi du har udgifter til udstyr + timeløn og kørselsudgifter er
kr. 2800,- fair nok

-------------
E.L.


Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 18:11
De leverer den ikke, for det er ikke et salgsargument - folk skal blændes i butikkerne!

Du kan kigge på DVE HD basics.. Så kan du sætte dine egne evner på prøve!


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

De leverer den ikke, for det er ikke et salgsargument - folk skal blændes i butikkerne!Du kan kigge på DVE HD basics.. Så kan du sætte dine egne evner på prøve!


Hej
Skal der en pc kobles til fladskærmen ?
Eller skal cd isættes DVD afspiller/optager

Undskyd spørgsmålet.

-------------
E.L.


Skrevet af: Helmuth
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 20:55

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ??? 
´

Fin indgangsvinkel ....



Skrevet af: SLETTET_20120103
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

De leverer den ikke, for det er ikke et salgsargument - folk skal blændes i butikkerne!Du kan kigge på DVE HD basics.. Så kan du sætte dine egne evner på prøve!


Hej
Skal der en pc kobles til fladskærmen ?
Eller skal cd isættes DVD afspiller/optager

Undskyd spørgsmålet.


DVD'en skal sættes i en dvdafspiller
Blu ray'en skal sættes i en blu ray afspiller
HD DVD'en skal sættes i en HD-DVD afspiller

Der er flere slags. De 2 sidste er hd-udgaverne. Og de skal bare outputte til tv'et - det er jo det som du skal kalibrere.


Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 21:42

 

 Husk, det er jo ikke nok, at kallibrere det Input hvortil afspilleren er tilsluttet, da de fleste TVer jo har seperate indstillinger for alle Inputs.



-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E


Skrevet af: Gatnuk
Skrevet den: 13-Februar-2009 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ??? 
´

Fin indgangsvinkel ....

well ja :) er det, som kan argumenteres til fordel for kalibreringen. Fordi, hvis du vil have det ultimative ud af den nye fine bil, skal der alligevel gøres lidt ved den, med mindre self. det er en porche eller ferrari ikke. Men en normal familie-slæde som en Toyota Avensis med basis pakken og 2.0 tillykke motor i, kan jo altid blive bedre end den er fra fabrikken, lidt hist der og pist der og du har en bedre bil, hvorfor tror du der findes værksteder rundt omkring i den ganske verden som lever af at lave alt det fis her? :) bare se på alle de (til tider latterlige) body kits man kan få til splinternye biler.

Men ingen tvinger heldigvis til kalibrering, og langt de fleste lever i fantastisk uvidenhed og priser deres overbrusede farver og sindsyge billedbehandlinger op til skyerne :) men det jo heldigvis også fair nok.

PS. mener faktisk også folk kan tune og style deres porcher



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 00:32

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:



Hej Otto
Er der en god grund til at fabrikkerne ikke leverer en let anvendelig kalibrering-cd med til plasma skærme, når nu ikke de selv er isand til at levere en god indstilling ab fabrik.

Ja, men det er dét svar du har mindst lyst til at høre: Flertallet af kunderne ved ikke noget om dette emne, derfor bruger producenterne generelt ikke energi på det. De laver dét der kan sælges, ikke dét der er bedst.

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ???

Det eneste svar jeg kan give dig er at biler og TV er to forskellige ting, der skal behandles forskelligt. Men når vi er ved bilerne, hvorfor betaler vi så 3300 (eller hvad det nu er) for at forhandleren sætter nummerplader på?

Men bortset fra det, så kan du jo rent faktisk netop få en ny bil til at køre bedre, hvis du får en dygtig specialist til at fintune motordelene, afbalancere hjulene perfekt osv. Den eneste grund til at man ikke får det gjort, er at "tuning" i de flestes hoveder forbindes med Brian fra Brædstrup med brede fælge.

Men humlen er: Et tv er ikke en bil.


Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Eller hvis man køber et ny sæt tøj, og straks skal starte med at stryge tøjet

Vasker og stryger du ikke nyt tøj inden du bruger det da? Det er da faktisk netop en glimrende sammenligning - hvis du betaler 1500 for en designer-skjorte, så kan det da ikke passe at man også skal STRYGE den??

Men igen - et tv er ikke en skjorte. Behandl det som et tv, ikke som en bil eller en skjorte. Et tv skal kalibreres, hvis man vil have det optimale ud af det, så er jeg ligeglad med om alt muligt andet skal.


Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:


Jeg synes kr. 2800.- er mange penge, også fordi man ikke får oplyst at man.. bør ...afsætte penge til dette ved købet. 

Jamen - jeg er da fuldstændigt enig! Producenterne eller forhandlerne burde fortælle om behovet for kalibrering før købet. Jeg forsvarer ikke producenterne, tværtimod skal du læse dét jeg skriver som en direkte, hård kritik af at producenterne og forhandlerne ikke forsøger at levere bedst mulige billeder, MEN jeg gør så hvad jeg kan for at løse problemet. Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor producenter og forhandlere ikke jagter det bedst mulige billede, på dét punkt er jeg helt på din side. Der er alt for få producenter og forhandlere der gider sætte sig ind i hvad det bedste billede er og hvordan man opnår det. Dén holdningsændring jeg efterlyser, er netop at man skal lade være med at forvente at bare fordi noget er dyrt, så er det også godt. Det kan du IKKE tage som en selvfølge. Så hvis din forhandler ikke oplyser dig om nødvendigheden af kalibrering, så er det ikke en seriøs forhandler. Det er faktisk netop dét jeg forsøger at sige.

Dog, diskussionen om hvorfor producenterne ikke gør det ordentligt, er stadig kun en del af argumentet for kalibrering. Der er stadig et element der hedder at tv'ene ville blive markant dyrere hvis producenterne skulle køre tv'ene til og kalibrere dem fra fabrikken, hvis det skal være helt optimalt - samtidig med at producenten ikke kan sikre sig at du benytter en korrekt kilde. Men der er ingen tvivl om at producenterne burde levere tv'ene med en mere brugbar indstilling, og så kunne man bestille en egentlig kalibrering hvis man vil hive det sidste ud af dem.

"Fejlen" er med andre ord ikke så meget at kalibrering er nødvendigt, men at ingen fortæller det til kunderne. I den professionelle branche er det en alment accepteret sandhed, at hvis man vil have et brugbart billede på sin monitor, så skal monitoren kalibreres. Opgaven for dit tv derhjemme er præcist det samme som i studiet, ergo er måden du opnår det på den samme: Køb noget godt udstyr, og kalibrér det ordentligt.

Jeg er overbevist om at jo mere fokus der bliver på kalibrering, jo flere tv vil vi se hvor producenten har taget højde for kalibrering fra starten, og dermed til dels overflødiggør den erfarne kalibrerings-ekspert, gennem f.eks. auto-kalibrering som B&O er begyndt med. Hvis det implementeres ordentligt, så eliminerer det langt hen ad vejen behovet for min manuelle kalibrering. I modsætning til hvad mange måske vil tro, så ville jeg faktisk opfatte det som en GOD udvikling, for det ville give bedre billede til flere mennesker. Og det er dét der er min mission. Kalibrering er bare et nødvendigt redskab. Hvorfor andre der sælger TV ikke har den samme nidkærhed overfor dét de leverer, det kan jeg jo ikke svare på.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 00:51

Oprindeligt skrevet af Gatnuk Gatnuk skrev:

Men ingen tvinger heldigvis til kalibrering, og langt de fleste lever i fantastisk uvidenhed og priser deres overbrusede farver og sindsyge billedbehandlinger op til skyerne :) men det jo heldigvis også fair nok.

Det er jo faktisk lige præcist dét det hele handler om - der er ikke nogen der tvinger folk til noget. Hvis du hellere vil stole på producenternes evne til at levere god billedkvalitet, end på min evne til det samme - så køber du bare et tv og bruger det som det er. Jeg tilbyder noget JEG synes er bedre end dét, med fuld tilfredshedsgaranti, og med målbart resultat. Hvis du ikke er overbevist, så lad være med at købe det. Sværere er det vel ikke. Men uden at jeg vil lyde højrøvet, så er det altså påfaldende hvor få der ser hvad jeg kan tilbyde og ikke synes det er godt. Jeg er ikke ude på at sige at alt jeg ikke har rørt ved er dårligt, slet ikke - jeg siger bare at i _de fleste_ tilfælde, kan et tv levere mere end dét man får når man pakker det ud af kassen. Om man har lyst til at nå frem til dét eller ej, det må man jo selv bestemme.

Men helt generelt, så kan man ikke sætte tal op for hvor meget man får ud af en kalibrering, og dermed hvorvidt det er pengene værd eller ej, fordi det er så svingende fra opstilling til opstilling hvad forskellen på før og efter rent faktisk er. Men jeg synes der er et ret åbenlyst tegn på at kalibrering betaler sig, i det simple faktum at max én procent af mine kunder giver udtryk for at de ikke er tilfredse med resultatet. Og dén procent har enten fået pengene tilbage, eller har fået et opfølgende besøg hvor eventuelle problemer er blevet udbedret. Jeg kan tage fejl, men jeg mener ikke at jeg har så meget som én kunde der har betalt for en kalibrering, men er utilfreds med resultatet - så er det i hvert fald folks egen skyld hvis de ikke fortæller mig at de er utilfredse. Jeg tror ikke der er ret mange i nogen branche, der kan sige at de har leveret en vare til flere hundrede kunder, uden at en eneste er utilfreds (jeg har givetvis kunder der er utilfredse med alt muligt andet, men ikke med billedet efter kalibrering). Det siger jeg ikke fordi jeg vil prale af mig selv, men fordi det siger en del om hvor vigtig kalibreringen er. Problemet er bare at det er et produkt som man først for alvor forstår, EFTER man har købt det. Derfor vil man kunne se en masse tvivl og mistænksomhed hos folk der endnu ikke har fået det gjort, men yderst minimal kritik fra folk der HAR fået det gjort.

At der så er nogle enkelte der per definition ikke bryder sig om at følge med flokken, og derfor opfatter det som medløberi når nogle bliver lidt euforiske i deres beskrivelse af kalibreringen, sådan vil dét jo altid være.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lahan
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 01:02
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Gatnuk Gatnuk skrev:

Men ingen tvinger heldigvis til kalibrering, og langt de fleste lever i fantastisk uvidenhed og priser deres overbrusede farver og sindsyge billedbehandlinger op til skyerne :) men det jo heldigvis også fair nok.

At der så er nogle enkelte der per definition ikke bryder sig om at følge med flokken, og derfor opfatter det som medløberi når nogle bliver lidt euforiske i deres beskrivelse af kalibreringen, sådan vil dét jo altid være.

Indefor alle områder er der altid folk der vil gøre lidt ekstra.
En cykelmotions rytter vil altid skifte sin alu sadelpind med en af titanium. Cyklen bliver så 4gram lettere og dermed meget bedre at køre på.

En bjergbestiger klipper vaskemærkerne af sit tøj, så når han meget lettere toppen.

En bruger af dette forum vil ofre en kalibering for selvfølgeligt bliver billedet meget bedre.

Alle 3 kan måles, samt folk er helt sikre på at der er sket en forbedring.


Men er det noget almindelige mennesker får noget ud af ?
Eller ville de 2800kr være bedre ofret på et hdmi kabel fremfor et scart. En digital boks fremfor et analog signal.....


Skrevet af: Hother
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 01:06

Hej Otto, jeg er generelt helt enig med dig i, hvad du skriver om TV producenter og forhandlere.

Dog vil jeg påstå, at Pioneer med deres KRP500 - og 600 serie med deres Pure indstilling gør det ganske godt med hensyn til et ganske fornuftigt billede i en "out of the box" indstilling. Jeg ved ikke om du er bekendt med den indstilling?

Og som jeg forstår det, så har Pioneer leveret tv med den indstillingsmulighed i årevis, blot i USA - uvist hvorfor kun her



-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 01:28

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:




Men er det noget almindelige mennesker får noget ud af ?

Igen, præcist hvad forskellen indebærer, det kan svinge meget fra setup til setup. Men flertallet af mine kunder er hvad jeg vil kalde "almindelige mennesker", og størstedelen af dem er om noget overrasket over at forskellen er så stor som den er. Ofte er det, som jeg nævnte tidligere, _netop_ "almindelige mennesker" der får mest ud af det, blandt andet fordi de ofte ikke selv er i stand til at nå frem til noget brugbart. Derfor er kalibrering om noget netop IKKE et produkt til entusiasten der kan se græsset gro på 400 meters afstand, men i meget høj grad et produkt der henvender sig til dem der ikke fatter en meter af noget som helst, men bare gerne vil have et godt billede.

Men det er klart at det er svært at finde anbefalinger fra "almindelige brugere" her på recordere, for hvis man er aktiv bruger hér, så er man jo allerede klassificeret som entusiast i én eller anden udstrækning...


Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Eller ville de 2800kr være bedre ofret på et hdmi kabel fremfor et scart. En digital boks fremfor et analog signal.....

Det er klart at hvis man har et loft over det samlede budget, så vil der være én eller anden grænse hvor en anden investering vil være bedre. Min påstand er bare at kalibreringen bør prioriteres over alt andet, inkl. tv'et i sig selv, _især_ hvis man er "almindelig forbruger", og ikke super-entusiast - netop fordi kalibreringen udover selve dét at kalibrere, også indebærer en vurdering af setup'et, bedømmelse af om de rigtige kabler benyttes, om den rigtige overførselsform i et givent kabel benyttes, forslag til opgraderinger osv. Derfor skal man netop ikke se kalibreringen som et alternativ til de øvrige investeringer man kan gøre sig, men som en investering der kan være med til netop at give folk mere for pengene i de øvrige investeringer. Det behøver kun være et enkelt fejlkøb der skal undgås pga. den rådgivning der følger med en kalibrering, før at udgiften er tjent hjem alene på dén konto. Et eksempel kunne jo f.eks. være HDMI-kabler - hvis en kunde er på vej ud og vil investere 4000,- i et super-duper high-end HDMI-kabel, så vil jeg jo netop fortælle ham at det er det forkerte sted at brænde penge af.

Igen, det er tilladt at være uenig, og jeg siger ikke nødvendigvis at min anbefalede vej til det bedste billede er den eneste brugbare vej. Jeg siger bare at det er en vej der virker for mig, og som jeg oplever virker for de kunder der benytter sig af min rådgivning. Det er så absolut frivilligt om man vil følge min anbefaling, men det er lidt hyklerisk at stå og savle over de billeder jeg leverer, og kalder det det bedste man har set, og så bagefter erklærer sig uenig i de metoder jeg bruger for at opnå det. Det kan da godt være jeg er uortodoks i forhold til den gængse opfattelse hos den almindelige tv-forhandler, men i al beskedenhed så synes jeg at jeg har bevist at "min" fremgangsmåde rent faktisk virker ("min" fremgangsmåde er iøvrigt bare at gøre sådan som enhver anerkendt ekspert i billedkvalitet anbefaler at gøre, det er ikke noget jeg har fundet på).

Hvis man har set hvad jeg leverer, og ikke bryder sig om det, så er det da klart at man skal gøre noget andet end dét jeg anbefaler.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Dog vil jeg påstå, at Pioneer med deres KRP500 - og 600 serie med deres Pure indstilling gør det ganske godt med hensyn til et ganske fornuftigt billede i en "out of the box" indstilling. Jeg ved ikke om du er bekendt med den indstilling?

Og som jeg forstår det, så har Pioneer leveret tv med den indstillingsmulighed i årevis, blot i USA - uvist hvorfor kun her

...men derfor køber folk stadig kalibreringer af dem, fordi der stadig vil være udsving fra apparat til apparat. Men et Pioneer i Pure indstilling er givetvis det bedste billede du kan opnå uden kalibrering, og gevinsten ved kalibreringen dérfra vil afgjort ikke være så voldsom som på mange andre tv (der er jo desværre en konsensus om at Panasonic ikke behøver kalibreres, mens Pioneer gør - hvilket er lodret forkert, kalibreringen gør som regel mindst lige så stor forskel, og ofte mere, på Panasonic som på Pioneer). Problemet er at dem vi kalder "almindelige forbrugere" ikke engang når til at vælge "pure", fordi forhandleren ikke fortæller dem at de skal. En Pioneer i Pure mode vil være godt nok til de fleste. Om man vil betale 2800,- for det sidste skridt, det må man så vurdere. Det er jo netop også derfor at jeg ikke vil sige noget generelt om hvor stor forskel det gør, fordi det kan svinge fra en lille mærkbar forbedring i nogle tilfælde, til andre tilfælde hvor man knapt vil tro på at det er samme tv man kigger på.

Sagt på en anden måde: Hvis alle tv blev leveret med en gengivelse som Pioneer leverer i Pure mode, så ville jeg sagtens kunne leve med at ingen købte kalibreringer.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 01:47

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Min påstand er bare at kalibreringen bør prioriteres over alt andet, inkl. tv'et i sig selv,

Jeg uddyber lige den her mens jeg er varm, for jeg ved der vil blive stillet spørgsmål ved det... Jeg ved godt at jeg som storleverandør af kalibreringer vil blive opfattet som karl-smart sælger når jeg siger sådan noget, men uagtet om man køber kalibreringen af mig eller ej, så er det min helt professionelle vurdering, at systemet bag at opnå det bedst mulige billede i éns system er at _starte_ med kalibreringen, i stedet for at se det som et tweak af et eksisterende system. Logikken er som følger:

Vi har noget kildemateriale vi gerne vil have gengivet. Den bedst mulige gengivelse, er at gengive materialet præcist som det er skabt, hverken mere eller mindre. Hvis man er uenig i dét, så kan man godt stå af her. For at gengive kildematerialet som det er skabt, så skal vi have et system som vi kalibrerer til at overholde de standarder materialet er skabt efter (fordi der ikke findes udstyr der ikke skal kalibreres op mod standarderne, for at overholde dem). Ergo, opgaven er at finde et display der KAN kalibreres så det overholder standarderne. Når man har dét, så kan man sørge for at finde en afspiller (eller modtager) der gengiver kilden korrekt, og tilslutte den på den bedst mulige måde.

Om dét at kalibrere et display så det overholder standarderne så indebærer at investere 2800,- i et besøg fra mig eller andre eksperter, eller om tv'et er designet så det er nemt at kalibrere selv, det er sådan set ikke afgørende i dén sammenhæng. Men dybest set er det ikke særligt svært at opnå et godt billede, hvis man bare følger ovenstående fremgangsmåde.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Ashihara
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ??? 
´

Fin indgangsvinkel ....

Eller er det nu også det...

Hvis man køber en diesel bil fra ny af, kan man være enig om at den kører helt okay og det hele virker som det skal... Lige nøjagtigt som ved et tv. Hvis man der i mod sender sin diesel bil til optimering af chippen får man ikke kun flere hestekræfter, men også en bedere brændstofs økonomi. Men det er jo så op til forbrugerens valg om man vil give det ekstra det koster for at få det mest optimale ud af sin skærm/bil eller ej...



-------------
PDP 5080XD, SC-LX71, BDP-LX71
KEF Q900, KEF IQ5, KEF Q600c, KEF IQ1, Sub: S-W250S
Vogels XLF 300 RC Moodvision
Nintendo Wii
PS3

Hvor er det 'dejligt ' at være på S.U.


Skrevet af: Toebs
Skrevet den: 14-Februar-2009 kl. 19:15
Måske lidt off topic, men der skulle vel ikke være en som vidste, hvor man kan få fat i color filters fra kodak, Lee, Thx eller lign. Har mistet dem som fulgte med min disc.

I US kan man få det til ret få dollars, nogen som kender en EU forhandler?


Skrevet af: oo27
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 19:29

Hvordan med mit 5080XD, såvidt jeg erindrer har det ikke sammen kalibrerings menu med mulighed for aften/dag indstillinger?

Det er nok det jeg har mest brug for pt. da jeg synes nuværende billede er ok om aftenen men way-off i løbet af dagen, da vi har et meget lyst hus/Stue.

 

 



-------------
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 22:30

SLETTET



Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 22:56
Han skriver det er et 5080XD, hvilket er en "skrabet" model af 508XD. Mener at kunne huske at der netop ikke er isf menu i det, men om det så også gælder dag/nat indstillingen skal jeg ikke kunne sige.


Skrevet af: runekc
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 23:48

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Han skriver det er et 5080XD, hvilket er en "skrabet" model af 508XD. Mener at kunne huske at der netop ikke er isf menu i det, men om det så også gælder dag/nat indstillingen skal jeg ikke kunne sige.

UPS! havde læst forkert, sorry. Har slettet mit indlæg igen



Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 00:51
Oprindeligt skrevet af Ashihara Ashihara skrev:

Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ??? 
´

Fin indgangsvinkel ....

Eller er det nu også det...

Hvis man køber en diesel bil fra ny af, kan man være enig om at den kører helt okay og det hele virker som det skal... Lige nøjagtigt som ved et tv. Hvis man der i mod sender sin diesel bil til optimering af chippen får man ikke kun flere hestekræfter, men også en bedere brændstofs økonomi. Men det er jo så op til forbrugerens valg om man vil give det ekstra det koster for at få det mest optimale ud af sin skærm/bil eller ej...


En bil leveres med en grundindstilling, som er et forsøg på at opnå det bedst mulige resultat for alle eksemplarer af modellen. Derfra kan man så optimere yderligere med en individuel tilpasning.

De fleste fjernsyn leveres med en grundindstilling, som er et forsøg på at opnå noget helt andet end et korrekt resultat. Det er ikke kun den individuelle tilpasning, som mangler.

Derfor ER det en fin indgangsvinkel at sammenligne biler og TV.



Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:



Oprindeligt skrevet af Ashihara Ashihara skrev:

Oprindeligt skrevet af Helmuth Helmuth skrev:


Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Hvad vil du sige til at modtage en fabriksny bil, og straks skal du begynde at indstille styretøj, tænding, motorgang etc. ??? 
´


Fin indgangsvinkel ....



Eller er det nu også det...


Hvis man køber en diesel bil fra ny af, kan man være enig om at den kører helt okay og det hele virker som det skal... Lige nøjagtigt som ved et tv. Hvis man der i mod sender sin diesel bil til optimering af chippen får man ikke kun flere hestekræfter, men også en bedere brændstofs økonomi. Men det er jo så op til forbrugerens valg om man vil give det ekstra det koster for at få det mest optimale ud af sin skærm/bil eller ej...

En bil leveres med en grundindstilling, som er et forsøg på at opnå det bedst mulige resultat for alle eksemplarer af modellen. Derfra kan man så optimere yderligere med en individuel tilpasning.De fleste fjernsyn leveres med en grundindstilling, som er et forsøg på at opnå noget helt andet end et korrekt resultat. Det er ikke kun den individuelle tilpasning, som mangler.Derfor ER det en fin indgangsvinkel at sammenligne biler og TV.


Det var nu ikke meningen at vi skulle diskutere biler ,
blot et eks.

Så eksempel 1:
Ens nye bil er indstillet fra fabrikken og man kan så selv kan finindstille bilen, eller sende/køre den på værksted, eller bede en mekaniker komme og indstille den på hjemmeadressen....mod betaling

Så eksempel 2.
Man køber en ny habit som er strøget fra fabrikken
Den er grovstrøget fra fabrikken, men man kan så selv stryge efter, eller sende den ind til et strygefirma eller betale een til at komme og stryge den i hjemmet...mod betaling.

Så til sagen:
Kalibrering af TV a`la overstående.

Fremtiden er lys for fingernemme " Gør det selv folk"




-------------
E.L.


Skrevet af: AndersHP
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 16:16

Oprindeligt skrevet af Ashihara Ashihara skrev:

 Hvis man der i mod sender sin diesel bil til optimering af chippen får man ikke kun flere hestekræfter, men også en bedere brændstofs økonomi.

Lige præcis... Der kan være en del at hente på visse biler.
Faktisk er TV/bil-sammenligningen lige i øjet.

Hvordan fungerer en kalibrerings - session? Er det udelukkende de menu-punkter som man selv kan ændre på, eller er der noget "bagom" som en kalibrerings-mand kan justere?

Eller spurgt på en anden måde: bliver tv'et indstillet for samtlige indgange (HDMI1, HDMI2, AV, TV osv osv.) igennem menuen?



Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

Eller spurgt på en anden måde: bliver tv'et indstillet for samtlige indgange (HDMI1, HDMI2, AV, TV osv osv.) igennem menuen?

Prisen er normalt for en indgang. Det er heller ikke alle TV der kan kalibreres per indgang.

-------------
SVP03


Skrevet af: E. Larsen
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 18:09
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:


Eller spurgt på en anden måde: bliver tv'et indstillet for samtlige indgange (HDMI1, HDMI2, AV, TV osv osv.) igennem menuen?

Prisen er normalt for en indgang. Det er heller ikke alle der kan kalibreres per indgang.


De kr. 2800,- er vel så per indgang?
4 indgange = kr. 10.000,-

Det skal man da lige huse når man står i butikken    

-------------
E.L.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:



De kr. 2800,- er vel så per indgang?
4 indgange = kr. 10.000,-

Det skal man da lige huse når man står i butikken    

Nu synes jeg man skal passe lidt på med gætterierne. Jeg tager normalt 2800,- uanset hvor mange kilder man har, grunden til at det er formuleret som én indgang, er specielle tilfælde hvor man f.eks. har avancerede eksterne scalere (lumagen f.eks.), PC'er osv. Her vil jeg forbeholde mig ret til at tage en højere pris for ekstra avancerede setups, men normalt kalibreres der dét man kan. Eksempelvis, så kan man ikke måle på tv-signaler, derfor vil man for tv-signalerne typisk benytte de samme indstillinger som man er nået frem til for afspillerne, og så foretage en subjektiv vurdering af om det fungerer eller ej. Kort sagt, så vil det være forskelligt fra setup til setup præcist hvad der kan kalibreres hvordan, men det skal være ret avanceret for at de 2800,- ikke dækker det.

I det hele taget synes jeg at folk har meget travlt med at generalisere omkring hvad kalibrering helt nøjagtigt er, og det er egentlig lidt en misforståelse - for hele pointen med kalibreringen er netop at det ikke er en standard hylde-vare, men at der tages højde for de specifikke forhold hos den enkelte kunde, og de afvigelser der kan være fra tv til tv. Hvis man skal generalisere, så kan man sige at kalibrering går ud på at udnytte det givne setup optimalt, hvad der skal til for at gøre dét, vil være forskelligt fra setup til setup.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 19:00
Oprindeligt skrevet af AndersHP AndersHP skrev:

biler.
Faktisk er TV/bil-sammenligningen lige i øjet.

Hvordan fungerer en kalibrerings - session? Er det udelukkende de menu-punkter som man selv kan ændre på, eller er der noget "bagom" som en kalibrerings-mand kan justere?

Det kan som sagt være ret forskelligt fra setup til setup hvilke muligheder der er, så hvis folk er i tvivl om om éns tv kan kalibreres eller ej, så vil jeg hellere svare specifikt for de enkelte setups, end lave en generalisering. Nogle gange er det i bruger-menuen, andre gange i service-menuer, andre gange igen er der en helt tredje menu beregnet specifikt til kalibrering (som Pioneer's ISF-feature f.eks.). Tilsvarende, nogle gange kan der justeres diverse ting i afspillerne, andre gange kan der ikke. Det svinger fra producent til producent, og model til model.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:



De kr. 2800,- er vel så per indgang?
4 indgange = kr. 10.000,-

Det skal man da lige huse når man står i butikken    

Nu synes jeg man skal passe lidt på med gætterierne. Jeg tager normalt 2800,- uanset hvor mange kilder man har, grunden til at det er formuleret som én indgang, er specielle tilfælde hvor man f.eks. har avancerede eksterne scalere (lumagen f.eks.), PC'er osv. Her vil jeg forbeholde mig ret til at tage en højere pris for ekstra avancerede setups, men normalt kalibreres der dét man kan. Eksempelvis, så kan man ikke måle på tv-signaler, derfor vil man for tv-signalerne typisk benytte de samme indstillinger som man er nået frem til for afspillerne, og så foretage en subjektiv vurdering af om det fungerer eller ej. Kort sagt, så vil det være forskelligt fra setup til setup præcist hvad der kan kalibreres hvordan, men det skal være ret avanceret for at de 2800,- ikke dækker det.

I det hele taget synes jeg at folk har meget travlt med at generalisere omkring hvad kalibrering helt nøjagtigt er, og det er egentlig lidt en misforståelse - for hele pointen med kalibreringen er netop at det ikke er en standard hylde-vare, men at der tages højde for de specifikke forhold hos den enkelte kunde, og de afvigelser der kan være fra tv til tv. Hvis man skal generalisere, så kan man sige at kalibrering går ud på at udnytte det givne setup optimalt, hvad der skal til for at gøre dét, vil være forskelligt fra setup til setup.

Nu var det et kort svar fra min side, som du selv siger er det jo typisk ens bd afspiller eller dvd afspiller der kalibreres ud fra, at du så vælger at tjekke de andre kilder om det ser ok ud, er jo bare din fine service, hvilket andre også gør. Men hvis folk tror de får kalibreret 3 hdmi indgange, BD, DVD og PC med day og night indstilling bliver det jo nok lidt ekstra tid oveni. Prisen indeholder jo også kørsel og brobiz når du 7 ud af 10 gange kommer over til os på djævleøen.

-------------
SVP03


Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 06:44

Otto: kan man ikke kalibrer på en sat boks?

SVP03: Hvor lader du ikke bare Otto svare selv. Helt ærligt du "skræmmer" jo kunder væk



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 08:49

Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nu var det et kort svar fra min side, som du selv siger er det jo typisk ens bd afspiller eller dvd afspiller der kalibreres ud fra, at du så vælger at tjekke de andre kilder om det ser ok ud, er jo bare din fine service, hvilket andre også gør. Men hvis folk tror de får kalibreret 3 hdmi indgange, BD, DVD og PC med day og night indstilling bliver det jo nok lidt ekstra tid oveni.

Nu starter man jo ikke fuldstændigt forfra for hver kilde. I praksis kalibrerer man (jeg gør i hvert fald) én indgang, overfører de indstillinger til de andre indgange, og kontrollerer om der skal tilrettes noget dérfra for at kompensere for evt. forskelle på kilderne, eller - bedre - rette på kilderne, hvis det er muligt. Så jo, det skal faktisk være mere avanceret end day/night indstilling på 3 HDMI indgange, før jeg skriver en ekstra-regning. Men jeg kan da sagtens forestille mig at folk med mindre erfaring vil bruge væsentligt mere tid på det end jeg gør.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Otto: kan man ikke kalibrer på en sat boks?

Det er ikke muligt at få test-billeder ud af sat-boksen som jeg har lyst til, derfor er det ikke muligt. Selv hvis der er et prøvebillede, skal jeg stole på at netop dén kanal så sender det korrekt, og det er lige så usikkert som "bare" at kalibrere fra en kendt kilde, og overføre de indstillinger til sat-boksen. Ingen tvivl om at det ville have været bedre hvis man kunne måle på hele kæden, men det er bare ikke praktisk muligt - og så synes jeg ikke man skal afholde sig fra at nå op på 97%, bare fordi man ikke kan nå 100%. Og dét er i virkeligheden svaret på de fleste indvendinger mod kalibrering - det drejer sig ikke om at opnå det perfekte, for det kan ikke lade sig gøre - det drejer sig om at opnå det bedst mulige. At gøre dét, kræver så at man _forsøger_ at opnå det perfekte, og så må man affinde sig med resultatet - men nu bliver jeg lidt filosofisk...



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Otto: kan man ikke kalibrer på en sat boks?

SVP03: Hvor lader du ikke bare Otto svare selv. Helt ærligt du "skræmmer" jo kunder væk

Jeg har selv brugt Otto 2 gange, så det var ikke meningen, han kan jo kun varmt anbefales.

Der bliver spurgt generelt om det er per indgang, hvilket jo er det der står hos alle dem der kalibrerer, at virkeligheden så er en anden er jo kun fint. Nu er det jo ikke kun en Otto tråd det her  Så kan du jo bare maile til ham i stedet for.



-------------
SVP03



Print side | Luk vindue