Print side | Luk vindue

RF fjernbetjening som bruger IR-input?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=55728
Udskrevet den: 05-Maj-2025 kl. 22:59

Emne: RF fjernbetjening som bruger IR-input?
Skrevet af: kbh4
Emne: RF fjernbetjening som bruger IR-input?
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 18:46
Hej alle,

Jeg vil gerne have en RF-fjernbetjening så man ikke skal sidde og skal sigte på enhederne - jeg har pt. en Harmony One, men overvejer at skifte til den nye Harmony 1100 med RF-extenders. Så undgår jeg forhåbentlig også at den en sjælden gang ikke får tændt/skiftet alle enhederne...

Til gengæld tænder jeg ikke helt på at skulle klistre IR-transmitters foran på mine enheder - de tigger jo om at blive pillet af af små beskidte børnefingre. ;) Og det pynter jo heller ikke på udseendet at ha' klistret sådan en diode-dims på.

Jeg kom så til at tænke på de "IR-input" jack-forbindelser som de fleste enheder har bagpå (og min Onkyo har også et seriel RS232 input) - kan man ikke bruge dem til noget fornuftigt?

Kan man sætte en IR-sensor i dem? (og hvor får man fat i dem henne?)

Eller endnu bedre: kan man på en eller anden måde koble RF-modtageren direkte i IR-inputtet - så man undgår en diode/sensor forbindelse (det er ikke så elegant - men det er selvfølgelig ikke synligt, da de ligger omme bagved)

-Kent

Svar:
Skrevet den: 15-Februar-2009 kl. 20:39
Kan man evt. sætte et kabel direkte fra Logitech RF-extenderen til IR-input stikkene - eller kan de kun håndtere en IR-diode?

-Kent

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 00:30
Der var en anden, meget lang tråd om det for nogle uger siden. Her er et resume, frit fra hukommelsen med risiko for fejl:

Billigste løsning med RS232 er en B&O BEO4-fjernbetjening kombineret med en Lintronic-modtager med eet RS232-output. Det koster omkring 4000,-.

De andre løsninger starter omkring 10000,-, men så får man også 3 stk. RS232.

Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 13:20
Arh, jeg bryder mig ikke specielt om B&O's fjernbetjeninger - og er de ikke også kun infrarøde?

Det er kun min forstærker (og kommende projektor) som har RS232 - de andre har 'kun' et IR-input jack-stik...

-Kent

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 17:30
Oprindeligt skrevet af kbh4 kbh4 skrev:

Arh, jeg bryder mig ikke specielt om B&O's fjernbetjeninger - og er de ikke også kun infrarøde?

Jo, de er kun infrarøde.

Så må du jo op i en af de dyrere løsninger fra andre fabrikater, hvis du vil have RF + RS232. Men som sagt mener jeg, at priserne starter omkring 10.000.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 16-Februar-2009 kl. 19:04

Eller endnu bedre: kan man på en eller anden måde koble RF-modtageren direkte i IR-inputtet - så man undgår en diode/sensor forbindelse (det er ikke så elegant - men det er selvfølgelig ikke synligt, da de ligger omme bagved)

Det kan du faktisk godt, jo. Efter sigende kan der være forskel på hvor kraftigt signal apparaterne reagerer på, men dem jeg har prøvet det på har det virket glimrende. Så ja, bare træk et almindeligt minijack-minijack kabel fra RF extenderen til apparatet, så burde det spille.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det kan du faktisk godt, jo. Efter sigende kan der være forskel på hvor kraftigt signal apparaterne reagerer på, men dem jeg har prøvet det på har det virket glimrende. Så ja, bare træk et almindeligt minijack-minijack kabel fra RF extenderen til apparatet, så burde det spille.

Kanon! Lige hvad jeg gerne ville høre - jeg var lidt bange for at brænde IR-input indgangen af.

Har du erfaring for at Onkyo (TX-SR705) og DVDO Edge fungerer på den måde?

-Kent

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-Februar-2009 kl. 12:54

Har du erfaring for at Onkyo (TX-SR705) og DVDO Edge fungerer på den måde?

Det gør de, så bare giv den gas

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue