Print side | Luk vindue

Pioneer 5090 - lyd fra TV til receiver

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56162
Udskrevet den: 22-Maj-2025 kl. 21:34

Emne: Pioneer 5090 - lyd fra TV til receiver
Skrevet af: bekker
Emne: Pioneer 5090 - lyd fra TV til receiver
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:27

Hej

Lige nu har jeg et optisk kabel fra mit Pioneer 5090, til en indgang på min Onkyo 876. 5090 har dog den "feature" at lydniveauet er en del lavere "alt andet", så man skal skrue volumen en del op, ift. andre input.

Har nogen med samme TV/setup, fundet en måde at komme udenom den lille "feature" ?

Svar:
Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:32
Hvorfor vil du køre optisk ? Der er da vist ikke nogen grund til at bruge andet end almindelige kabler ?   (ikke at jeg ved det med sikkerhed)

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: Radiomanden
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:36

Det giver ingen fordele med Toslink, og der er ingen hørbar forskel ved brug af RCA.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:50
Nææ, jeg ved godt at der ingen kvalitetsforskel er, men det var nu engang det kabel jeg lige havde liggende, i en passende længde

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:55

Oprindeligt skrevet af bekker bekker skrev:

Nææ, jeg ved godt at der ingen kvalitetsforskel er, men det var nu engang det kabel jeg lige havde liggende, i en passende længde

Jeg tror du kan finde sådan et kabel i din lokale genbrugsstation, hvor du sikkert kan få lov at løbe med det

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 21:58

Jeg ville nu nok foretrække, at gå ned til den lokale pusher og give nogle få kroner for et RCA kabel, hvis man ikke har et på lager, eller selv kan lave et.

-------------
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E

Skrevet af: schumi_dk
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 22:08
Bruger et scart stik med udgang til stereo, virker fint

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 22:12

Det giver jo også samme resultat som med et RCA kabel direkte fra RCA Out på TVet.

-------------

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 22:14

Der følger et RCA kabel med hvis man køber en dvd afspiller i brugsen til 199 kr. så det må være til at finde for en meget billige penge.

-------------

Skrevet af: JannickB
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 22:17
Jeg bruger også et optisk kabel fra mit 5090H. De fylder jo absolut intet, og strøm, net, hdmi og antenne er allerede en del at skulle gemme bag en kabelskinne. Har samme issue med volumen.

-------------
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3

Skrevet af: hr_hansen
Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det giver ingen fordele med Toslink, og der er ingen
hørbar forskel ved brug af RCA.

Hvorfor er der ingen forskel? Jeg har da bestemt en forventning om at
lydsignalet aldrig forlader det digitale domæne, hvis det kommer digitalt ind i
TV'et (f.eks. via HDMI eller Media Gallery).

Til trådstarter: Jeg synes også signalet er meget lavt, men kun når det
kommer ind analogt (SCART eller analogt TV). Ved digitale signaler er der fuld
knald på den digitale udgang.

EDIT: Har lige sammenlignet med DVD (lyd via HDMI, sat til LPCM). Samme
problem, for lav lydstyrke. Der er ugler i mosen...

mvh

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af hr_hansen hr_hansen skrev:

Til trådstarter: Jeg synes også signalet er meget lavt, men kun når det
kommer ind analogt (SCART eller analogt TV). Ved digitale signaler er der fuld
knald på den digitale udgang.

mvh

Hmmm.  Jeg troede ikke der kom digital lyd FRA tv, men det er igen kun noget jeg troede...

-------------

Skrevet den: 23-Februar-2009 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af hr_hansen hr_hansen skrev:

Der er ingen hørbar forskel på om der er Digital In eller Out fra TVet. Vil man have god lyd fra en DVD/BD eller anden extern enhed, så overfører man det Digitalt til sin Reciver, forstærkeren og højttalerne i et TV er ikke så god, at du vil høre forskel på, om du sender Digital eller Analog lyd ind i det. Det samme gælder for Analog/Digital Out.

-------------

Skrevet den: 24-Februar-2009 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Hmmm.  Jeg troede ikke der kom digital lyd FRA tv, men det er igen kun
noget jeg troede...

Jo sgu

Der er en optisk digital lyd-_udgang_ på TV'et. Det er den vi snakker om her.
Og Pio 5090 (og også de ældre modeller kan jeg forstå) er oven i købet så
flinke at digitalisere analog lyd (fra SCART osv), så der altid kommer noget ud
af den Toslink udgang.

Det er ret vigtigt for mig, da jeg har afskaffet forforstærker osv. og kører alt
lyd gennem min http://www.wadia.com - Wadia CD afspiller. Den
fungerer altså både som CD spille, pre-amp og DAC. Jeg har altså ingen
mulighed for at tilslutte andet en SPDIF kilder til mit anlæg (altså ingen analog
og ingen HDMI lyd osv). Så jeg er pænt glad for den Toslink udgang

Jeg har ingen højttalere på TV'et og ikke noget surround-anlæg (og heller ikke
noget ønske om at få det -- det er svært nok at placere 2 højttalere, så 5-7
stykker er håbløst )

Skrevet den: 24-Februar-2009 kl. 00:10

Der er ingen hørbar forskel på om der er Digital In
eller Out fra TVet. Vil man have god lyd fra en DVD/BD eller anden extern
enhed, så overfører man det Digitalt til sin Reciver, forstærkeren og
højttalerne i et TV er ikke så god, at du vil høre forskel på, om du sender
Digital eller Analog lyd ind i det. Det samme gælder for Analog/Digital Out.

Nu handler det netop ikke om TV'ets højttalere eller forstærker. Det handler
om at få lyd-signalet ud af TV'et på den bedst mulige måde. Givet et digitalt
input, bliver det TV'ets DA konverter der producerer signalet til de analoge
udgange, og den er sikkert ikke noget at råbe hurra for.

Så igen, hvis TV'et får et digitalt input, så forventer jeg at dette bliver holdt
rent digitalt hele vejen ud til Toslink udgangen. Nogen der ved om det er
rigtigt? Det er selvf. tåbeligt hvis TV'et internt laver signalet til analog og
derefter digitaliserer det igen, men tåbelige produkter er desværre set før...

Alternativet med at trække lyden direkte fra de forskellige kilder er mindre
attraktivt. Det kan sådan set godt lade sig gøre, men det bliver noget
kabelrod og noget med omskifterbokse (min DAC har kun 4 indgange i alt).

mvh

Skrevet den: 24-Februar-2009 kl. 19:19
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Der følger et RCA kabel med hvis man køber en dvd afspiller i brugsen til 199 kr. så det må være til at finde for en meget billige penge.

Det har ikke en kæft med prisen på et simpelt kabel at gøre, men om at rette op på det irriterende problem, at lydstyrken er lav. Når der nu engang er en optisk udgang, er det da ikke for meget at forvente, at den er fuldt ud brugbar.

Jeg ved ikke om der er samme problem hvis jeg forbinder med et RCA kabel, da jeg ikke har prøvet.

Skrevet den: 24-Februar-2009 kl. 20:00
Nå, lidt læsning i manualen til receiveren, viser at jeg har mulighed for at korrigere den vej - så nu er jeg da ude over det problem...

Skrevet af: MOKrec
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 09:03

Det var da lige ved at gå op i hat og briller med en fulstændig irrelevant diskussion om kabler

Jeg fik min SC-LX71 i fredags ..

Det er fulstændig korrekt at der er en væsentlig niveau forskel når den optiske udgang på PDP bruges, kontra mit BD (HDMI) niveau.  - Jeg har også været nød til at skimme manualen .. Jeg fik i farten også set at det var muligt at regulere "forforstærkningen" af signalet .. Jeg nåede ikke længere -  Er det lykkedes for dig ?  - Jeg håbede på en hurtig hjælp her  

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 11:17

Har samme problem med ekstremt lavt udgangs niveau både fra optisk og analog audio udgang på mit nye Pioneer KRP-500A - så jeg nærmest skal skrue min receiver helt op for at høre bare en smule.

Jeg har ikke fundet en løsning endnu

Møgirriterende

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet den: 30-Marts-2009 kl. 12:03

Det er rigtig irriterende...

Jeg havde også problemet med min gamle Yamaha receiver... - Jeg har længe haft problemet med min Squeezebox.. Men der valgte jeg bare at hæve udgangsniveauet ~+20% i itunes  .. Men det kan du jo ikke bruge til noget. Jeg nåede også lige at konstatere problemet med den optiske udgang på PDP-LX5090H og Yamaha forstærkeren.

Der skal være en justeringsmulighed i din Denon der udligner/hæver signal niveauet. - Jeg så at der var en mulighed i SC-LX71 da jeg skannede manualen i nat.. - Men nu kan jeg ikke finde det igen

Sum og summarum - jeg har heller ikke fundet en løsning.

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet
Speakers. The Ariel ME2 (Home made)
http://www.nutshellhifi.com/Ariel.html

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 15:30

Nu har jeg forespurgt Pioneer's tekniske support..

Her er en kopi af svaret ... Desværre løser det ikke problemet, men det er da en god teknisk forklaring.

Problemet ligger ikke i tilslutning, indstilling eller receiverens teknik:

Problemet ligger i lydniveauet påTV udsendelserne versus film-disc'ene.

Fuld udblæsning = 24 bit eller de 16 mest betydende bit - fra DA konverterne er +8dBU (2V rms), og det er uanset hvilken signal kilde du har valgt.

Det kan man ikke ændre på.

At Tv stationerne har valgt at 'mikse lavt' kan der være flere årsager til:

1) For at få stort dynamisk hearoom til højkvalitets gengivelse af films lydspor

2) Fordi at de ikke har 'gidet' mastermixe lyden, men blot vælger at gengive f. eks hollywood film som de bliver leveret til dem

3) Så der er mulighed for ekstra højt niveau når der vises reklamer

Men hvis du fra en talescene i en film på TV skifter til intro-menuen fra en BluRay film hvor markedsførings folk har fået lov til at gå amok på lyden, så kan jeg godt forestille mig at det lyder voldsomt.

Specielt TV2 har ofte meget lavt niveau / højt dynamik område.

Der er også tydelig forskel på 'niveauet' afhængig af om du lytter til TV stationens PCM lydspor eller deres Dolby Digital / AC3 lydspor.

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet

Skrevet den: 31-Marts-2009 kl. 15:37

Tak - ja forklaringen lyder jo god nok måske - men irriterende er det nu stadig og underligt nok havde jeg ikke samme problem med mine 2 Panasonic skærme eller min tidligere Toshiba skærm når disse var koblet til receiveren, uanset om jeg kørte analog eller digital signal - der var niveauet helt normalt i forhold til andre tilsluttede enheder. Jeg vil nærmest sige det var højere end andre enheder som DVD o.lign.

Det er kun Pioneeren jeg har problemet med - lidt pudsigt, så jeg er ikke helt sikker på jeg stoler på den forklaring der er givet  

-------------

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 09:57
Den holder heller ikke den forklaring.

Den forklarer f.eks. ikke hvorfor SPDIF udgangen på TV´et giver markant
lavere volumen end SPDIF udgangen på min (Pioneer) DVD afspiller når det er
samme materiale, der afspilles.

mvh

-------------
TV: Pioneer PDP-5090H
DVD: Pioneer DV-600AV
DVB-C: Sagem 60

CD/DAC/Pre: Wadia 861i
Amp: Crown Studio Reference2
HT: Vienna Acoustics Mahler

Skrevet af: Jwin
Skrevet den: 01-April-2009 kl. 10:14

.... Slettet

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 11:20

Jeg bruger nu almindelig rød-hvide analog kabler fra min Pioneer skærm og her er niveauet normalt.

Jeg har ydermere skrevet til Pioneer og beklaget mig over spdif niveauet, da jeg ikke mener adfærden er normal på trods af forklaringen der er givet.

Jeg vil anbefale andre med samme problem også at skrive til Pioneer support.

-------------

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 11:23

Efter et par konverseringer med Pionner må jeg slå fast at der er forskel på niveauer, også mellem tvkanaler og ja ... reklamerne kan altid høres  

I et af mine utallige forsøg, har jeg en ting til som jeg faktisk har prøvet med min gamle Yamaha forstærker.

HDMI fra BDP-LX71 til PDP-LX5090H og derefter Toslink ( Dolby digital ) out fra PDP til Toslink input Receiver (Nu SC-LX71 ).

Da jeg forsøgte dette på Yamaha forstærkeren var der samme forskel i lydniveau på BDP signalet som TV signalet. Forsøget dengang blev udført da jeg havde LIP sync problemer, hvilket PDP løste..

Hvis det viser sig at dette kan eftervises igen , må jeg konkludere at der er en niveau forskel som ikke alene er relateret til TV-kanalernes individuelle dynamiske opsætninger.. Det skal ihvertfald efterprøves

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 12:03

Deres undskyldning holder ikke

Jeg har nu både analoge kabler og spdif kabel tilsluttet fra min Pioneer skærm til min receiver og kan skifte mellem de 2 signal kilder direkte når jeg eks. ser almindelig TV med mpeg lyd der dekodes af skærmen og sendes ud som almindelig pcm både gennem de analoge og spdif udgangen.

Og der er stor forskel mellem de to udgange når jeg ser den samme udsendelse og skifter mellem dem - så det har altså intet med tv kanalernes variation mellem udsendelser og reklamer at gøre. Det er ikke et kildespørgsmål men en meget hørbar forskel mellem de 2 output også når der ikke sendes AC3 men almindelig mpeg audio.

En anden ting er at jeg eks. kører fra min selector op i skærmen og derfra lyden ned til receiveren, her er der samme niveau forskel mellem analog output og spdif output - hvis jeg istedet tilslutter selectoren direkte til receiveren fejler lydniveauet ikke noget - det bliver altså væsentligt lavere når det sendes fra selectoren gennem skærmen til receiveren over spdif.

Nøjagtig detsamme opleves når jeg afspiller fra andre kilder jeg har tilsluttet til skærmen og sender videre til receiveren gennem de 2 signal outputs.

Det er en fejl ved skærmen og det vil jeg fastholde overfor Pioneer.

-------------

Skrevet den: 01-April-2009 kl. 13:05

Jeg kan kun sige at dine observationer bekræfter hvad jeg oplevede med LX5090H og Yamaha forstærkeren ..   Og kan nu formodentlig også eftervises med SC-LX71

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet

Skrevet af: COMMMO
Skrevet den: 17-Juli-2009 kl. 00:50
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

Deres undskyldning holder ikke

Jeg har nu både analoge kabler og spdif kabel tilsluttet fra min Pioneer skærm til min receiver og kan skifte mellem de 2 signal kilder direkte når jeg eks. ser almindelig TV med mpeg lyd der dekodes af skærmen og sendes ud som almindelig pcm både gennem de analoge og spdif udgangen.

Og der er stor forskel mellem de to udgange når jeg ser den samme udsendelse og skifter mellem dem - så det har altså intet med tv kanalernes variation mellem udsendelser og reklamer at gøre. Det er ikke et kildespørgsmål men en meget hørbar forskel mellem de 2 output også når der ikke sendes AC3 men almindelig mpeg audio.

En anden ting er at jeg eks. kører fra min selector op i skærmen og derfra lyden ned til receiveren, her er der samme niveau forskel mellem analog output og spdif output - hvis jeg istedet tilslutter selectoren direkte til receiveren fejler lydniveauet ikke noget - det bliver altså væsentligt lavere når det sendes fra selectoren gennem skærmen til receiveren over spdif.

Nøjagtig detsamme opleves når jeg afspiller fra andre kilder jeg har tilsluttet til skærmen og sender videre til receiveren gennem de 2 signal outputs.

Det er en fejl ved skærmen og det vil jeg fastholde overfor Pioneer.

Jeg har samme problem - lydniveauet (hvad enten det kommer fra HDMI, Sattelit, TV eller Digitalt TV) er EKSTREMT LAVT på den optiske udgang.

Det pisser mig sgu af, at et sådan umiddelbart kvalitetsprodukt har en så ringe lydudgang.

Nogle der har noget nyt i denne "sag"?

Kan dette TV egentlig udsende andre signaler en "stereo" og så PCM lyd?
Syntes ikke jeg oplever Dolby Digital eller lign. fra den digitale udgang :(

Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 00:00

Intet nyt ... Dvs. jeg har fået oplyst da jeg kontaktede Pioneer telefonisk- Nu er det ved at være et stykke tid siden begyndelsen af April. - Som jeg forstod det havde de konstateret en siganlforskel, der bekræfter mine/vores observationer- uden alle de vildledende forklaringer - Men der var tilsyneladnede ingen planer eller intentioner om at afløse dette problem, da Pioneer jo dropper produktet - Foriøvrigt fik jeg så også oplyst at Panasonic ikke overtager eller viderefører Pioneer platformen. Jeg må indrømme at jeg med den afkortning fra Pioneers hotline ikke er gået videre i sagen 

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet

Skrevet af: COMMMO
Skrevet den: 24-Juli-2009 kl. 02:45
Oprindeligt skrevet af MOKrec MOKrec skrev:

Intet nyt ... Dvs. jeg har fået oplyst da jeg kontaktede Pioneer telefonisk- Nu er det ved at være et stykke tid siden begyndelsen af April. - Som jeg forstod det havde de konstateret en siganlforskel, der bekræfter mine/vores observationer- uden alle de vildledende forklaringer - Men der var tilsyneladnede ingen planer eller intentioner om at afløse dette problem, da Pioneer jo dropper produktet - Foriøvrigt fik jeg så også oplyst at Panasonic ikke overtager eller viderefører Pioneer platformen. Jeg må indrømme at jeg med den afkortning fra Pioneers hotline ikke er gået videre i sagen 

Tak for informationen, omend det lyder forurolignende; især med henblik på, at en simpel firmware opdatering højst sandsynlig kan gøre tricket. Kan du få din SPDIF til at sende Dolby Digital? Modtager pt. kun PCM signaler SELV OM TV'et står til Dolby Digital.

Selv om produktet udgår, så mener jeg at have læst Pioneer stadig sørger for firmware opdateringer og evt. reservedele m.m..

Skrevet den: 27-Juli-2009 kl. 13:31

Jeg er ret sikker på at Dolby Digital signal er ok på mit PDP-LX5090H

Jeg havde oprindeligt koblet min BDP dirkete til PDP via HDMI indgang og trak derefter via TOSLINK signalet ned i min gamle Yamaha forstærker, den registrede da at det var et Dolby digital 5.1 signal - jeg har ikke testet det efterfølgende

-------------
MOKrec

Pioneer PDP-LX5090H
Pioneer SC-LX71
Pioneer BDP-LX71
Squeezebox Duet

Skrevet af: A_Nielsen
Skrevet den: 27-Juli-2009 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af MOKrec MOKrec skrev:

Jeg er ret sikker på at Dolby Digital signal er ok på mit PDP-LX5090H

Jeg havde oprindeligt koblet min BDP dirkete til PDP via HDMI indgang og trak derefter via TOSLINK signalet ned i min gamle Yamaha forstærker, den registrede da at det var et Dolby digital 5.1 signal - jeg har ikke testet det efterfølgende

Lidt off topic: Mokrec, hvordan får du et Dolby Digital signal på dit Pio? Har nemlig også selv forbundet mit Pio 5090 med et optisk/toslink kabel til min receiver, men den skriver ikke Dolby Digital

-------------

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 27-Juli-2009 kl. 15:54
Jeg har ingen problemer med min optiske udgang på mit Pioneer 5090H.

Den er korrekt afstemt til når jeg skifter over til radio eller til Bluray skiver. Ingen forskel i lyden - jeg må skuffe jer med at alle jeres tv og mediabokse nok er defekte.

Ej - spøg til side, jeg har desværre også en lidt for lav lyd på min toslink udgang. Har også valgt at benytte denne da et optisk kabel er væsentligt mindre at trække rundt i kabelbakker, selvom det lydmæssigt giver det samme.

Skrevet den: 27-Juli-2009 kl. 21:36

Jesus - er denne tråd stadig aktiv ?!

Løsningen for mig, var at korrigere niveaut for den specifikke indgang på forstærkeren, og det virker perfekt. Det er dog stadig noget skuffende at den slags overhovedet er nødvendigt, på så relativt dyrt et produkt.

Print side | Luk vindue