Print side | Luk vindue

Har I nogensinde fortrudt?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=56247
Udskrevet den: 06-Februar-2025 kl. 04:55

Emne: Har I nogensinde fortrudt?
Skrevet af: pizzamandk
Emne: Har I nogensinde fortrudt?
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 09:41
Har I nogensinde fortrudt I investerede i en projektor?

Det er måske et bizart spørgsmål, men jeg har lange diskussioner med konen om hvorvidt vi skulle gøre det eller ej. Jeg har et godt øje til en InFocus X9 så det bliver ikke en kolossal investering, men alligevel...var i går i Elgiganten og kiggede på fladskærme, selv den største (som bliver den halve størrelse af et p-billede) kostede det tredobbelte. Så jeg går stadig og tænker meget på den InFocus.

Vi ser film da, omend ikke hver aften, men jeg er også sikker på, at knægten ville være lykkelig for at slutte konsollen til, så lige nu er stemningen 2 mod 1, men jeg satser på et stort flertal og ikke smalle margener.

Men er det sket for jer, at I har købt en og ikke brugt den så meget som I regnede med?

Hilsen

Dan

Svar:
Skrevet af: Bimsen
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 11:15

jeg har ikke fortrudt købet, men indrømmet så anvender jeg den langt mindre end jeg havde troet jeg ville. Har haft min projektor i 3 år og anvender den både til film, PS3 og nu også Yousee HD TV. Men stadigvæk, ikke særligt ofte.

Skulle jeg vælge idag ville nok have købt en 50" plasma istedet for det setup jeg har idag med en 32" LCD og projektor. Det er for tit at jeg vælger det lille Tv frem for storskærmen. Også til film.

Ingen tvivl om at der er en vis WOW effekt af den store skærm, men det pynter ikke just i stuen.

Priserne på projektorer er så heldigvis faldet meget siden jeg købte så har I lyst til at prøve så Go For It.

Skrevet af: ikeaboy
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 11:29
Det eneste jeg fortryder er at jeg ikke købte en lidt før

Det eneste umildbart minus jeg synes der er ved projektor, er når man som mig der mest ser alm. dvd, er kvaliteten. Men det er også hårde krav at holde 42"plasma op mod en 80" lcd projektor når kilden er sd dvd.
Men jeg ser nu aldrig film på mit tv, og kunne heller ikke drømme om at gøre det sålænge jeg har en projektor, som jeg i øvrigt nok altid vil ha.

Men hvis man har en full hd projektor og kun ser blu ray, ville det være toppen. 

Skrevet af: Vanderlay
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 14:13
Jeg har haft projektor og et dedikeret biografrum, men solgte den for et
halvt år siden og savner det faktisk ikke, selvom jeg i princippet også
synes det er fedt med et stort, flot billede.

Det er langt mere kompromisløst at se film på projektor, bl.a. også fordi
der skal være helt mørkelagt og man ikke kan lave andet samtidig,
hvilket er perfekt, når man bare vil koncentrere sig 100% om filmen og
intet andet. Sandheden er bare, at det af samme grund bliver en lidt for
stor beslutning at skulle se film på projektor, hvilket gør, at jeg
simpelthen fik det brugt alt for lidt. Én gang om ugen synes jeg er alt for
lidt når man tænker på den meget høje afskrivning, der er på projektorer.

Det er dog slet ikke det samme som at andre ikke kan få det brugt langt
mere, jeg synes blot det er værd at være opmærksom på, at
startomkostningerne, ikke alene økonomisk, men også hver aften når
man beslutter om man skal se en film, er langt højere ved et
projektorsetup.

Skrevet af: Himan
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 16:22
Selvom det ikke er hver uge jeg ser film, har jeg ikke fortrudt, at jeg har købt projektor. Ja, lærred, projektor, surround m.m. dominerer min stue (det kan sagtens gøres mere diskret) men det gør ikke mig noget. Derimod er jeg træt, af mit gamle 32"crt-tv, der mest er i vejen. Jeg kunne godt nøjes med et 28" tv.

Jeg synes det er dejligt, at lade op til, at der skal ses en film eller tre og at det kun er det der tæller de næste to - seks timer. Jeg har haft projektor de sidste 6 år og har lige opgraderet, da jeg regner med at fortsætte stilen, en del år endnu :-)

Skrevet af: okaare
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 16:46

Min erfaring er, at hvis man ikke har og kan få konen med projektet, så drop det. De fleste får bare flere ærgelser end glæder ved at trodse husets øverste myndighed :-)

mvh

Skrevet af: Vijnana
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 20:08
Hvis man har et dedikeret rum til hjemmebio er projektorløsningen meget anbefalelsesværdig. Hvis man ovenikøbet har en ordentligt programmeret universalfjernbetjening der kun kræver 1-2 tastetryk for at det hele kører, så er det bare at gå igang. Min erfaring er at hvis man ikke har en fast installation, så får man set alt for få film.

Skrevet af: king-of-dk
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 22:29

Hej..

nej jeg har ikke fortrudt i de 4 år jeg har haft en projektor

jeg synes at det er blevet meget mere spændende og se en film på den store lærred.

jeg plejer og tit og bruge den når jeg har venner på besøg men ellers er det mest mig og konen der ser film (indtil hun falder i søvn midt i filmen).

Kender i det med at man ikke alitid er helt 100% tilfreds med sit setup ?

Skrevet af: bruger udmeldt 5
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 23:01

Har haft det i 5 år, med et hul på 1 år hvor den gamle gik i stykker for et tidsrum.

Min bruges da ofte mener jeg selv, og i mit setup sidder den over tv, så når film eller serier skal være på storskærm så hives lærred bare ned, det bruger jeg ikke 2minutter på at ændre eller at beslutte.

Jeg har aldrig fortrudt eller nærmere skulle så være om jeg skulle have købt en bedre og fullhd model her sidst, hvis noget skulle være fortrudt.

TV LCD/Plasma er stadig små og som 50-60" bliver de jo så også en stor del af ens stue, og for "synlige" i dagligdagen, så her projektoren for mig ikke en synlig del mener jeg, men ser jo ikke så tit op i loftet.

jeg mørkelægger heller ikke stue for at se film, jeg syntes selv billed står klart og tydeligt selvom et par spare-pærer er tændt et par steder (nu giver de jo heller ikke så meget "klart" lys fra sig.

alt i alt kun positive oplevelser.

Kan dog kun give de andre ret hvis man vælger at lave et dedikeret projektor/bio rum, for her skal man så 100% vælge at nyde filmen og ikke tænke på snik-snak i telefon og mad og børn og hvad ellers kunne være forstyrrende.
Skal man eller vil man forsøge at bruge det i dagligdagen pga størrelse og ikke bare for film, så er det helt klart ikke en go ide at lave et bio rum bare til det, så kan man nok fortryde det.
Eller:  man køber 2 projektorer, en til bio i super kvali, og en dagligdags projektor som også har en god styrke og kan bruges ved almindelig stuebelysning.

har kun prøvet den få gange med ps3, der bliver spil oplevelsen altså for vild på en 100" skærm.. og mister lidt oplevelse/koncentration her.
Musik er dog fedt nok at køre på skærmen! som ekstra addon.

så intet fortrudt her!

Skrevet af: henrik-t
Skrevet den: 25-Februar-2009 kl. 23:28
Køb en brugt/eller ny fra  UK/Tyskland "god" PJ og nu skriver jeg god, så er det i den klasse du selv nævner.. X9 , optoma 65HD, planar 7010 osv , så kommer du billigt igang, så kan du altid købe en dyre hvis du mener brugen er der og du er vild med det.

Skal du ha hjælp til at sætte den op osv, og ikke kender nogen med de færdigheder, så kontakt Otto Av-p eller Csn, de vile kunne hjælpe dig igennem.

Nu vil jeg sige at man skal ha et tv til Normal serier osv fra flimmer kassen, også PJ til film/gaming og måske fodbold fra tv.....

Det der er en der siger her "ikeaboy", at Normal Dvd  er ikke optimalt,det er noget bavl at sige, undskyld mig, men så er det fordi personen ikke har købt ordenligt ind, af afspiller og PJ....jeg nyder osse Dvd på min PJ som er en Infocus in78 bigplay-720p fra min ps3 som ser super ud, og kunne sikkert blive endnu bedre via en DVDo egde eller en oppo 981-983, ja det er en større udskrivning at købe dyrt ind til Dvd mediet, men har man mange DVD´er så er det da et must....!!!

på Bluray siden vil jeg ikke sige noget, da oplevelser er mere end super, eneste minus som man lige skal tænke sig om med, er 4 ting...

1. Skal man bruge sin PJ i dæmpet belysning , såsom PS3 gaming om dagen, skal man udvælge sig en PJ som har kvaliteter og kan hontere lys i rummet....plus lærdet skal ligeså kunne præstere ved lys, det bedste til det er en gråt lærdet.. ala greywolf II osv

2. sort nivå... man skal ikke forvente pioner klasse sort fra en entry PJ, så lidt washed out/udvaskede sortnivå skal kunne tåles.... hvis det er en stue bio.

3. der skal osse lærdet , beslag, plus afspiller /Hdmi kabel (hvis man ikke har dette i forvejen.) og man skal kigge på sepcs om ens rum nu kan give den størrelse billede man vil ha, Pga Lensen har forskellige kaste/afstand zoom... der tjekkes på :

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm - http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cf m

4. Man skal ha Resiver/forstærker , Højtalere før man får lyd på sine film....
Ala 5.1 Surround hvis det er det man vil ha ud af det....

Henrik

Det med brugen styre du jo selv... vi kan ikke fortælle dig hvor vild du er med gaming eller film, vi ved jo ikke engang hvor mange du har, om du er en samler, køber du 1 film om måneden eller...... osv....

-------------
+100HD Film

Skrevet af: pizzamandk
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 01:10
Takker for de interessante svar...vil vende det igen med husets øverste myndighed...

Dan

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 05:37

Jeg har ikke fortrudt mit projektor køb.

Fik min første for ca. 5 år siden; og har nu en anden. Den bliver ikke brugt særligt meget. Den kører kun når det er mørkt og kun i weekenden. Og det sker da, at vi ikke får den brugt i en weekend.

Men den er nu rar at have.

Skrevet af: Ole N.
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 09:52
Jeg har heller ikke fortrudt mit køb af projektor. Har også både digital parabol, bluray, wii og multimedie-afspiller koblet til.

Og se film/sport/spille i 108" er da bare for fedt

-------------
Ole Nielsen

System Audio SA2000, Sony KD65XE70, B&W MM-1, WD live og PS4, Infocos X10, 135" lærred, Denon AVR1603, humax bxr-hd+2, CV sub.

Skrevet af: Joho
Skrevet den: 26-Februar-2009 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af king-of-dk king-of-dk skrev:

<klip> men ellers er det mest mig og konen der ser film (indtil hun falder i søvn midt i filmen).

Kender i det med at man ikke alitid er helt 100% tilfreds med sit setup ?

Ja da! Men sådanne noget kan næsten altid løses. Du trænger ud fra ovenstående blot til en ny (eller evt. lettere brugt)  kone med nogle bedre long-life batterier som varer hele filmen igennem.

-------------
Med god hilsen

John

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 16:16

Efter at have set utallige opsætninger i stuer såvel som dedikerede rum, er min opsummering således:

1: Som én nævnte ovenfor, få konen med i projektet. Hiv hende med til en demonstration af et godt setup, så hun kan se hvad det er man får ud af det. Tag en skive eller to med med film eller musik som hun godt kan lide, det hjælper ikke at blæse Dark Knight i hovedet på hende hvis hun hader superheltefilm. Man kan ikke forklare kvinder hvor fedt det er, men når de ser det vil de have det!

2: Få en ordentlig kvalitet fra starten. Jeg er uenig i idéen med at købe noget discount-skrammel "for at se om det er noget". Hvis det ikke er godt nok, så ender man netop med ikke at bruge det, og miste interessen. Hvis man vil se om det er noget, så henvend dig til en forhandler hvor du kan få lov til at kigge i et par timer, med forskelligt materiale, i stedet for at lade dig stresse af om sælgeren står og tripper for at lave et hurtigt salg. Aftal evt. med sælger på forhånd at du gerne vil have god tid til at kigge på sagerne. (Og lad så iøvrigt være med at bitche over at dén forhandler der giver dig den service måske er et par tusser dyrere end online-butikker i udlandet...). Men overordnet set, jo bedre systemet er, jo mere bruger man det.

3: UNIVERSALFJERNBETJENING! Sørg for at konen kan bruge setup'et uden hjælp. Hvis hun ikke kan finde ud af at bruge det, så vil hun se på det som om det var en olieindsmurt motorcykel du hev ind midt i stuen. Hvis hun kan bruge det selv, så sidder hun pludselig sammen med veninderne og fyrer popcorn i hovedet mens de ser Sex & the City for 27. gang (og så slipper du! ). Kan man først nå dértil, så bliver det hende der med djævlens vold og magt vil beholde projektoren i stuen. Få gerne lysstyring med i fjernbetjeningen også, det behøver ikke koste ret meget, så er det lige så nemt at starte projektoren som at tænde et tv. Har du råd, så få evt. motoriserede gardiner styret fra samme fjernbetjening. Det er ikke bare magelighed, det drejer sig om at gøre systemet intuitivt at bruge, så det ikke bliver en plage at starte det op. Hvis man kan gøre systemet lige så nemt at bruge som et tv, så forsvinder en meget stor del af modviljen mod at bruge det.

4: Hvis du kan holde sollys ude, og vælger dine lyskilder med lidt omhu, kan du sagtens have lys nok i rummet til at resten af familien kan opholde sig i rummet mens der ses tv, så længe der er tale om almindelige tv-udsendelser. Film er generelt mørkere, så skal der decideret ses film, bør der være mørkt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

2: Få en ordentlig kvalitet fra starten. Jeg er uenig i idéen med at købe noget discount-skrammel "for at se om det er noget". Hvis det ikke er godt nok, så ender man netop med ikke at bruge det, og miste interessen. Hvis man vil se om det er noget, så henvend dig til en forhandler hvor du kan få lov til at kigge i et par timer, med forskelligt materiale, i stedet for at lade dig stresse af om sælgeren står og tripper for at lave et hurtigt salg. Aftal evt. med sælger på forhånd at du gerne vil have god tid til at kigge på sagerne. (Og lad så iøvrigt være med at bitche over at dén forhandler der giver dig den service måske er et par tusser dyrere end online-butikker i udlandet...). Men overordnet set, jo bedre systemet er, jo mere bruger man det.

Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne.
Hvis man køber billigt så kan man lige bruge nogle mrd. på at finde ud af det bare lige er sagen eller det ikke er. Så kan man derfra finde ud af om det er noget man vil poste en masse penge i eller om man vil nøjes med hvad man har eller skille sig af med det. Har man en billig projektor 6000 - 10000,- er den fortrinsvis nem at komme af med igen så man ikke smider så meget væk, har man derimod købt en dyr projektor, så skal man nok regne med at tabe en masse penge  selv efter kort tid, da marked i dk stadig er rimlig småt for de dyrere projektorer, puls der også er en stor afskrivning på dyrere projektorere.
Hvis man ikke har haft projektor før har man jo heller ikke rigtig noget referance punkt og derfor vil en film projektor i den billige ende sikkert også være fuldt tilfredsstillende i det første stykke tid, til man evt finder ud af at hjemmebio bare er det fedeste og man gerne vil bruge rigtig mange gange flere penge på det.
Selv har jeg en projektor i den billige ende (sanyo z5)eller "discount-skrammel" som du måske vil kalde den , og ja jeg kunne da godt tænke mig en bedre projektor, men jeg er meget i trivl om hvor mange flere film jeg ville få set, for når først klaveret spiller glemmer man hurtigt alt om sort niveau osv.

Men igen kommer det jo også an på ens økonomi til at starte med.

Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 17:34

Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne.
Hvis man køber billigt så kan man lige bruge nogle mrd. på at finde ud af det bare lige er sagen eller det ikke er.

Jeg ved godt hvad du mener, men mit synspunkt er: Hvis dét du starter ud med for at se om det er noget, er for ringe og du derfor bliver skuffet over kvaliteten, så dropper du måske idéen på et forkert grundlag. Derfor mener jeg at man skal købe dén kvalitet man har behov for og økonomi til fra starten, uanset hvilken prisklasse dét så ligger i.

Mht. at repræsentere produkterne, så var min pointe at man skulle vente med at investere i noget som helst indtil man har en idé om hvad det rigtige at investere i er, i stedet for at investere hovedløst i noget midlertidigt, bare for at prøve. En projektor er mere eller mindre straks-afskrivning, så jeg kan ikke rigtigt følge det økonomisk fornuftige i at smide 6-10.000,- ud på en "tester". Jeg synes da 10.000,- er temmeligt mange penge at bruge på at finde ud af hvad man vil have.

Jeg vil påstå at man skal kende sig selv temmeligt dårligt hvis man ikke efter en grundig præsentation af produkterne kan svare på om man vil bruge det eller ej. Jeg tror dem der ombestemmer sig, enten som sagt har fået et system der er for dårligt i forhold til hvad de forventede, evt. for dårligt integreret betjeningsmæssigt, eller også er det forandringer i éns liv der har gjort at man har skiftet prioriteter, og så ændrer det jo ikke rigtigt noget om man har haft en "test-projektor" eller ej.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: hedberg
Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 20:01

Jeg er enig med AV Precision.

Jeg købte i sin tid for billigt og fortrød det. Faktisk ødelagde det min interesse for projektorer og i dag ved jeg det var den dårlige kvalitet som var udslagsgivende.

Kvaliteten af udstyret var så dårlig kvalitetsmæssigt og ikke mindst dårligt opsat/konfigureret, at jeg i lang tid levede med DivX indhold uden at kunne se egentlig forskel.

Det hele ændrede sig så da jeg købte en PS3 og en film. Der oplevede jeg for første gang en uhyggelig kvalitetsforbedring og det blev startskuddet til mit nuværende setup. Men i denne omgang var jeg langt mere omhyggelig og fik udstyret demonstreret, kalibreret og søgte rådgivning både hos forhandlere og på sites som recordere.

Under købs processen var min kæreste iøvrigt meget skeptisk (hun var bange for at komme til at sidde som til en tenniskamp) og hun syntes det virkede meget dyrt. Jeg tog hende med ned til en demonstration af en hjemmebiograf og hun endte med at være begejstret for vores køb.

Jeg har bestemt ikke fortrudt mit projektor køb og bruger det hver dag.  I dag kan jeg slet ikke forestille mig at skulle være foruden og faktisk gider jeg slet ikke se film hos mange af mine venner fordi jeg bliver irriteret over den dårlige kvalitet som mange lever med.

Indtil videre har mit eget setup inspireret 3 af mine venner og/eller kollegaer til at lave deres eget biograf setup. Jeg har ikke indtrykket at noget af dem har fortrudt, men de bruger det så lidt mindre end jeg gør - men det er fordi jeg har fravalgt TV.

-------------
Med venlig hilsen,
Thomas

Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 22:02

Jeg ved godt hvad du mener, men mit synspunkt er: Hvis dét du starter ud med for at se om det er noget, er for ringe og du derfor bliver skuffet over kvaliteten, så dropper du måske idéen på et forkert grundlag. Derfor mener jeg at man skal købe dén kvalitet man har behov for og økonomi til fra starten, uanset hvilken prisklasse dét så ligger i.

Mht. at repræsentere produkterne, så var min pointe at man skulle vente med at investere i noget som helst indtil man har en idé om hvad det rigtige at investere i er, i stedet for at investere hovedløst i noget midlertidigt, bare for at prøve. En projektor er mere eller mindre straks-afskrivning, så jeg kan ikke rigtigt følge det økonomisk fornuftige i at smide 6-10.000,- ud på en "tester". Jeg synes da 10.000,- er temmeligt mange penge at bruge på at finde ud af hvad man vil have.

Jeg vil påstå at man skal kende sig selv temmeligt dårligt hvis man ikke efter en grundig præsentation af produkterne kan svare på om man vil bruge det eller ej. Jeg tror dem der ombestemmer sig, enten som sagt har fået et system der er for dårligt i forhold til hvad de forventede, evt. for dårligt integreret betjeningsmæssigt, eller også er det forandringer i éns liv der har gjort at man har skiftet prioriteter, og så ændrer det jo ikke rigtigt noget om man har haft en "test-projektor" eller ej.

Jeg vil give dig delvis ret i at man nok kende sig selv rimlig dårligt hvis man skulle købe en projektor og ofre den sum penge det koster, da det alligevel er en rimlig udskrivning rent økonomisk for de fleste, men man kan jo været blevet besat af idéen ved fx af have fået denne der lækkere præsentation som du omtaler eller en ven der stolt der viser sit gear frem, hvor man i virkeligheden egenligt ikke har den store film interesse når alt kommer til alt. Altså  bliver det et impulskøb, som jo hurtigt kan finaseres ved divs. quicklån hvor afdragne først starter ½-1 år efter. Det er jo en faldgruppe mange havner i ihvertfald med mange andre produkter.

Fordelen økonomisk jeg hentydet til med en test-projektor var at den er betydeligt nemmere at komme af med igen uden at lide større tab, fordi den henvender sig rent økonomisk til et langt større publikum, end projektorne der ligger i den dyrere ende, som har en langt mere begrænset publikum. Jeg har set mange der bliver nød til at dumpe prisen helt urimlig for at komme af med dem.
Så at købe en "billig" projektor vil jeg absolut ikke mene er mere eller mindre straks-afskrivning. Jeg har set flere projektorer i 8000,- klassen med 200-400 timer på pæreren og en alder på ½-1 år blive solgt for 4500-5500,-. Det er trosalt noget andet end at tabe 20000,- på en 40000,- projektor med samme slitage, så man ofte ser.

Skrevet den: 27-Februar-2009 kl. 23:05

Må give Ikeaboy lidt ret m.h.t gensalg af dyre projektorer. Gik selv lidt i vandet ved at tro at en ny hypet projektor var enormt meget bedre end den gamle. Men det var mest på papiret (læs: kontrastforhold). Når man er oppe i et vist kvalitetsniveau kommer de største forskelle altså fra selve filmen; hvor omhyggelig har man været ved filmoverførslen til dvd-mediet/HD.

Jeg kan stadig imponeres over hvor flot den gode gamle "video montage" fra Joe Kanes "Video Essentials" ser ud - også på min 5 år gamle projektor. Og her er der trods alt tale om et NTSC billede (480 linjer). Hvis man var lige så omhyggelig med alle dvd/HD produktioner - wauw!

Idag køber mange en projektor udfra specifikationer - ikke udfra hvordan  den faktiske billedegengivelse er. Derfor har jeg heller ikke kunnet sælge min gamle 100K projektor til en rimelig pris, (har nærmest indtryk af at folk vil ha' penge for at afhente den )men har valgt at beholde den.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 11:32

Jeg vil give dig delvis ret i at man nok kende sig selv rimlig dårligt hvis man skulle købe en projektor og ofre den sum penge det koster, da det alligevel er en rimlig udskrivning rent økonomisk for de fleste, men man kan jo været blevet besat af idéen ved fx af have fået denne der lækkere præsentation som du omtaler eller en ven der stolt der viser sit gear frem, hvor man i virkeligheden egenligt ikke har den store film interesse når alt kommer til alt. Altså  bliver det et impulskøb, som jo hurtigt kan finaseres ved divs. quicklån hvor afdragne først starter ½-1 år efter. Det er jo en faldgruppe mange havner i ihvertfald med mange andre produkter.

Impulskøb er den dårlig idé uanset hvordan man vender og drejer det, det er jo netop dét jeg siger - gør forarbejdet grundigt, så ved man som regel også godt med sig selv om det er det rigtige man gør. Mht. "lækker præsentation", så er det jo netop bare en demonstration af hvad man rent faktisk kan opnå derhjemme, hvis man gør det ordentligt. Jeg gør ikke noget i mit demo-rum, som man ikke også kunne gøre derhjemme. Hvis man så køber det samme udstyr og sætter det forkert op i et uegnet rum, så gør du jo netop noget andet end dét jeg siger man skal gøre.

Ofte er kvinden i huset's største indvending hvor ringe almindeligt tv vil se ud på projektoren. Så jeg viser ofte almindeligt tv på projektoren, når man beder om en demo, for at vise at setup'et også kan bruges til andet end Wall-E. Og beder man om det, kan man se udstyret demonstreret med lys i rummet. Som sagt, gør forarbejdet ordentligt, og få udstyret demonstreret under forhold der ligner dét du kommer til at bruge derhjemme så meget som muligt, inden købet, så bliver du netop ikke fanget af at dét du opnår derhjemme er ringere end dét du fik under demo'en.

Jeg har iøvrigt ikke oplevet én eneste der har set mine setups der IKKE har sagt at de gerne ville have det. Der er mange der ikke vil eller kan investere den plads og/eller de penge det koster, og det er jo helt reelt - men _alle_ ville i realiteten gerne have det, hvis de havde muligheden. Derfor fastholder jeg at dem der mister interessen, er dem der ikke har fået en opsætning der matcher forventningerne. Som brugeren ovenfor skriver, får man først et ordentligt setup derhjemme, så sker der automatisk dét at folk i éns omgangskreds fanger interesse for det også. Dén fejl de fleste så begår, er at de tror at en velfungerende projektor-opsætning bare er at skrue en projektor i loftet og fyre billedet op på væggen. Eller endnu værre, man kender én der har sådan et setup, og så tror man at det er sådan det er at have en projektor, og så gider man det ikke. Det er dét der irriterrer mig mest ved projektor-markedet, der er så mange dårlige løsninger derude at flertallet slet ikke er klar over hvor fedt det KAN være, også inden for et rimeligt budget.

Fordelen økonomisk jeg hentydet til med en test-projektor var at den er betydeligt nemmere at komme af med igen uden at lide større tab, fordi den henvender sig rent økonomisk til et langt større publikum, end projektorne der ligger i den dyrere ende, som har en langt mere begrænset publikum. Jeg har set mange der bliver nød til at dumpe prisen helt urimlig for at komme af med dem.
Så at købe en "billig" projektor vil jeg absolut ikke mene er mere eller mindre straks-afskrivning. Jeg har set flere projektorer i 8000,- klassen med 200-400 timer på pæreren og en alder på ½-1 år blive solgt for 4500-5500,-. Det er trosalt noget andet end at tabe 20000,- på en 40000,- projektor med samme slitage, så man ofte ser.

Men det bedste er stadig at undersøge markedet ordentligt før man køber. Så kan det jo netop være at det omvendt viser sig at det hverken er en projektor til 8000,- eller én til 40.000,- man har brug for, men én til 25.000,-. Derfor mener jeg ikke at en prøve-investering er en god erstatning for en ordentlig behovsanalyse.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Må give Ikeaboy lidt ret m.h.t gensalg af dyre projektorer. Gik selv lidt i vandet ved at tro at en ny hypet projektor var enormt meget bedre end den gamle. Men det var mest på papiret (læs: kontrastforhold). Når man er oppe i et vist kvalitetsniveau kommer de største forskelle altså fra selve filmen; hvor omhyggelig har man været ved filmoverførslen til dvd-mediet/HD.

Jamen der er da ingen tvivl om at værditabet på en dyr projektor er særdeles væsentlig. Netop derfor siger jeg at man skal sætte sig ordentligt ind i det først, og få nogle ordentlige demonstrationer, og sikre sig at dét man køber er det rigtige for én. Og jeg har bare svært ved at se hvordan dét at prøve en for dårlig løsning først, skal hjælpe én til at finde ud af om det er den vej man skal gå.

Og billig-løsningen ER jo per definition en for dårlig løsning. Hvis ikke, så er det jo netop ikke et prøve-køb, men rent faktisk dén løsning man skal købe! Princippet om at sætte sig ordentligt ind i hvad man køber før man smider pengene, gælder i princippet uanset om det er en projektor til 8.000,- eller én til 200.000,- man er på udkig efter. At det så er vanskeligt at få en ordentlig demo af forskellige projektor til 8.000,-, det gør så selvfølgelig at det kan være lidt et lotteri at købe en billig projektor.

Det er iøvrigt et ret ironisk problem: Projektorer er _om noget_ et produkt som burde købes ud fra en praktisk demonstration, og ikke ud fra specs - fuldstændigt ligesom højttalere, det er rent lotteri at købe højttalere uden at høre dem først. Sådan er det også med projektorer. Men modsat højttalere, så er projektorer nok dén produkttype i vores branche som oftest købes ubeset, udelukkende ud fra andres anbefalinger, specs osv. Og det bliver selvforstærkende, fordi det indebærer at de fleste handler det billigste sted, og så har butikkerne ikke råd til en ordentlig demo. Dérfor er der under en håndfuld butikker i landet der kan demonstrere projektorer til under 10.000,- seriøst (jeg er ikke en af dem, det har jeg simpelthen ikke råd til). Det er dét der er årsagen til at projektorer er et område hvor folk ofte begår fejlkøb, det købes alt for ofte ubeset.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:04
Da jeg købte projektor var markedet ikke rigtig i den vækst det vel er nu, og derfor var det også vanskeligt at få demonstreret de dyrere af slagsen. Jeg havde dog satset højt nok til at jeg blev ganske begejstret for mit "blindkøb" (baseret på anmeldelser i seriøse magasiner).

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:06
Jeg synes du svare noget udenom de scenarier jeg stiller op mht. tab ved salg, ved bare at svare at det måske var fordi det var en projektor til 25000,- man skulle have købt. Men på en projektor i den prisklasse ville man også løbe ind i et stort tab. tag et kig på hf4a der er to eksempler på projektor i den prisklasse hvor sælgeren har sat prisen meget lavt og kan forvente tab på omkring 12000-14000,-. De to projektorer har henholdvis kørt 280 t og 120 t. og må siges at have været en dyr fornøjelse for sælgerne.
Helt særiøst så er en behovsanalyse da ikke noget man rationelt kan lave hvis man først er blevet grebet af ideen om man vil have en projektor. Det kan jo udelukkende kun blive en gættekonkurrance på hvordan man evt. forstiller sig det er.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:12
Måske kunne man tænke sig det er svært at få en demo af de billige projektorer fordi i har en lav advance ifht de dyrere projektorer plus det stadig er et lille marked, så når man ar en fisk på krogen kan man ligeså godt forsøge at hive den hele vejen i land . Og mange første gangskøber ville nok vælge den billige fordi de ikke har noget referrancepunkt, så for dem er det en glimmerne projektor, så er det nemmeste nok bare at lave være at vise dem til dem.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:17

M.h.t værditabet på især dyre projektorer - i hvor vid udstrækning er der tale om et faktisk værditab fordi de indhentes af den tekniske udvikling - og hvor meget er psykologi?

Hvad er det der koster pengene ved en projektor. Er det at øge kontrast- og sortniveau? Eller er det at smide en hdmi indgang på? Eller dæmpe blæserstøj? Eller er det optikken?

Mit indtryk er at folks forhold til brugte højkvalitetsprojektorer svarer til at man hellere vil købe en ny Fiat Punto end en 4 år gammel Ferrari - hvis prisen var den samme

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:25

Jeg synes du svare noget udenom de scenarier jeg stiller op mht. tab ved salg, ved bare at svare at det måske var fordi det var en projektor til 25000,- man skulle have købt. Men på en projektor i den prisklasse ville man også løbe ind i et stort tab. tag et kig på hf4a der er to eksempler på projektor i den prisklasse hvor sælgeren har sat prisen meget lavt og kan forvente tab på omkring 12000-14000,-. De to projektorer har henholdvis kørt 280 t og 120 t. og må siges at have været en dyr fornøjelse for sælgerne.

Jeg synes ikke jeg snakker udenom. Jeg kan ikke se hvordan dét at smide 3-4.000,- eller hvad det nu er (plus værditab på lærred, kabler, beslag...) væk på en løsning man ved man ikke vil beholde under alle omstændigheder, skal hjælpe én til at finde ud af om den dyre løsning man evt. har i tankerne er god nok eller ej. Hvis jeg snakker udenom, så snakker du lige så meget udenom risikoen for at den dårlige løsning får én til at miste interessen uden grund. Er dét ikke et lige så stort problem?

Jeg tror iøvrigt de fleste af dem der sælger dyre projektorer med tab, gør det fordi de har opgraderet, og ikke fordi de har droppet projektor generelt - selvom du selvfølgelig kan finde eksempler på det modsatte, men så er der som sagt formentligt tale om ændringer i éns liv, mere end om forkerte beslutninger ved købet.

Helt særiøst så er en behovsanalyse da ikke noget man rationelt kan lave hvis man først er blevet grebet af ideen om man vil have en projektor. Det kan jo udelukkende kun blive en gættekonkurrance på hvordan man evt. forstiller sig det er.

Hvorfor mener du at dét at investere i en dårlig løsning hjælper én til at finde ud af hvordan det er at have en god løsning?

Og så synes jeg du undervurderer dine medmenneskers intelligens, hvis du mener det ikke kan lade sig gøre at sætte sig ind i hvad man køber, blot fordi man er grebet af idéen. Om noget, så vil jeg da påstå at hvis man er så forblændet af tanken om en projektor-løsning, så er det eneste der kan få én ned på jorden igen da netop at få en dårlig løsning. Hvis man er så forelsket i tanken om en projektor at man ikke kan tænke klart, så er det da om noget argument nok for at investere nogle kroner i en ordentlig løsning. Som regel er det kompromis-løsningerne folk bliver trætte af, fordi de netop ikke leverede dét man forestillede sig.

Men jeg mener dét med straks-afskrivningen seriøst. Man skal betragte investeringen som en udgift, ikke som en investering hvor man kan hive X% hjem igen når man sælger det. Hvis man betragter det sådan, så tror jeg også godt man kan finde ud af at trække vejret to gange inden man rykker dankortet for 50 af de lange.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:42

M.h.t værditabet på især dyre projektorer - i hvor vid udstrækning er der tale om et faktisk værditab fordi de indhentes af den tekniske udvikling - og hvor meget er psykologi?

Det er utroligt svært at svare på. Det afhænger nok lidt af hvordan du definerer high-end. En high-end 720P projektor er ikke ret mange penge værd i dag, fordi folk vil have 1080P, og det er ikke helt unfair at sige at en ny, relativt billig 1080P projektor er bedre end en gammel 1080P high-end projektor. Men hvis du kigger på f.eks. Sim2 C3x 720P, så koster den i dag groft sagt det samme som for 3 år siden, og 1080P modellen er stadig den billigste 3-chip 1080P DLP på markedet. Derfor burde brugtprisen også stadig være relativt høj på dem. Derimod er værdien af en Sony VW100 inden for meget kort tid faldet til en fjerdedel af nyprisen, fordi der er kommet nyere og billigere projektorer fra Sony der er bedre.

Mit indtryk er at folks forhold til brugte højkvalitetsprojektorer svarer til at man hellere vil købe en ny Fiat Punto end en 4 år gammel Ferrari - hvis prisen var den samme

Det synes jeg trods alt ikke er helt fair, men der er et gran af sandhed i det. Det er i hvert fald muligt lige nu at få en let brugt HT380 for en hel del mindre end den er værd, når man tager i betragtning at nyprisen på den rent faktisk er steget en smule, og det stadig betragtes som et af de bedste køb i sin prisklasse som ny.

Men generelt, så styres brugtpriserne meget af hvilke teknologiske hop der er sket. En 720P projektor er meget vanskelig at sælge i dag, uanset hvor god den er. Tilsvarende kunne man godt forestille sig at hvis lydløse LED projektorer er normen om et par år, så vil det være mere end vanskeligt at sælge en high-end projektor med traditionel lampe, selv om billedet som sådan er fremragende. Men jeg synes omvendt også man skal passe på med at definere at fordi projektorerne har udviklet sig så meget som de har de seneste år, så vil man automatisk betragte sin nye projektor som forældet om et år eller to. Springene i _reel_ billedkvalitet fra sæson til sæson er kraftigt faldende, og især med DLP-projektorer hvor det mere eller mindre kun er lampen der slides, vil man ikke opleve samme behov for at skifte projektoren ud, hvis man ellers vælger den rigtige projektor i forhold til billedstørrelsen. Når jeg ser en projektor som Sanyo Z4 i dag, så er forskellen til de nyeste projektorer i 15-20k klassen meget dramatisk. Så stor tror jeg ikke på at forskellen vil være fra f.eks. en W5000 til det bedste i samme prisklasse om 3 år, fordi vi mere og mere nærmer os en situation hvor opsætning og kildemateriale er dét der gør den største forskel.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:56

Måske kunne man tænke sig det er svært at få en demo af de billige projektorer fordi i har en lav advance ifht de dyrere projektorer plus det stadig er et lille marked, så når man ar en fisk på krogen kan man ligeså godt forsøge at hive den hele vejen i land . Og mange første gangskøber ville nok vælge den billige fordi de ikke har noget referrancepunkt, så for dem er det en glimmerne projektor, så er det nemmeste nok bare at lave være at vise dem til dem.

Ja, præcis. Når der ikke er avance nok til at give kunderne en ordentlig demo, så må man enten vælge at sælge projektoren uden demo'en, eller lade helt være med at sælge den. Jeg vælger det sidste. Det er derfor jeg prædiker om at lave avancer ikke altid er en fordel for forbrugerne. Jeg har ikke noget imod folk der køber billigt udstyr, hvadenten det er fordi man ikke har råd til andet eller bare ikke vil investere mere. De må bare leve med at den lave avance der er på de produkter betyder at de ikke kan få tingene demonstreret af mig og andre med dén knowhow der skal til.

Men det ændrer ikke på at jeg synes det er arrogant at definere at fordi man ikke har haft projektor før, så er man tilfreds med hvadsomhelst, og udgangspunktet for dit argument var heller ikke at den billige projektor var god nok. Hvis den er god nok, hvorfor så købe den dyre bagefter? Dit udgangspunkt var at købe en midlertidig projektor for at se om "projektor" er en god idé. Hvadenten du vil købe projektor af mig eller ej, så synes jeg dét er penge ud af vinduet. Det er jo netop basis for fejlkøb at købe en mere eller mindre tilfældig projektor fordi man ikke har noget referencepunkt. Hvis problemet er at man ikke har et referencepunkt, så må man jo SKABE sig et referencepunkt, ved at se produkterne i real-life.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 12:57

Jeg er meget uenig i det synspunkt. Selv var jeg et år om at vælge min første projektor fra jeg besluttede mig til at købe en, til jeg havde fundet en der dækkede mit behov.

Jeg rendte vel 4-5 forhandlere med demonstrationsmuligheder på dørene for at se, hvad de kunne tilbyde. Men det er klart, at køber man projektor på impulsbasis ender det jo sikkert med tilfældigheder og "discount-skrammel" .

Men køberne må jo gøre op med sig selv, om de vil nøjes med tilfældigheder, eller om de vil bruge tiden på behovsafdækning.

-------------
Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 13:01

Jeg synes i det hele taget at det er ultra-komisk at du vrænger på næsen ad tanken om at lade forhandleren tjene penge nok til at en ordentlig demo bliver mulig, så man kan finde ud af hvad man har behov for før man handler, mens du gerne vil investere flere tusinde kroner i et midlertidigt produkt du ved du ikke vil beholde. Hvorfor ikke investere de 5-10.000,- i en ordentlig forhandler?

Og ja, jeg er stærkt bias'ed i den her diskussion, men derfor kan vi vel godt forholde os til argumenterne i stedet for hvem der leverer dem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 13:29
Jeg vrænger ikke på næsen af noget som helst, jeg konstater på at der jo muligvis er en grund til det er de dyrere projektorer der bliver vist frem i eksulsive omgivelser, med en masse fansy grej tilsluttet.

Jeg tror også måske du kun ser det halve af sagen, du møder den der vælger at købe en ny dyr projektor hos dig der fortæller om deres gamle skod projektor og hvor meget de bare glæder sig til at få noget ordenlig kvalitet. Du møder ikke dem der har en billig projektor og er fuldt tilfreds med den og som er lykkelige over de ikke brugte spidsen af en jetjager, fordi den billige var egenligt god nok til dem når alt kommer til alt. Jeg repræsentere selv den sidste gruppe

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 14:03

Jeg vrænger ikke på næsen af noget som helst, jeg konstater på at der jo muligvis er en grund til det er de dyrere projektorer der bliver vist frem i eksulsive omgivelser, med en masse fansy grej tilsluttet.

OK, så mangler jeg bare lige at forstå om du mener det er et problem at billige projektorer ikke demonstreres, og i givet fald hvem der er skyld i dét problem? Jeg læser det du skriver som en kritik af forhandlerne, men det kan være jeg tolker det forkert?

Er du ikke enig i at det ville være en fordel hvis forhandlerne tjente penge nok på relativt billige projektorer, til at de gad vise dem frem til forbrugerne der dermed kunne få en bedre idé om hvor meget man kan få for relativt få penge?

Jeg tror også måske du kun ser det halve af sagen, du møder den der vælger at købe en ny dyr projektor hos dig der fortæller om deres gamle skod projektor og hvor meget de bare glæder sig til at få noget ordenlig kvalitet. Du møder ikke dem der har en billig projektor og er fuldt tilfreds med den og som er lykkelige over de ikke brugte spidsen af en jetjager, fordi den billige var egenligt god nok til dem når alt kommer til alt. Jeg repræsentere selv den sidste gruppe

Jeg vil nu påstå at jeg møder en del flere af den slags end de fleste. Det gælder her i forummet, når jeg besøger kunder der bestiller en kalibrering af deres eksisterende projektor, og når jeg betjener kunder der køber lyd-udstyr eller nyt lærred og iøvrigt er glade for projektoren. Så jeg synes du fejlbedømmer mig en del hvis du tror jeg kun beskæftiger mig med high-end kunder. Og husk iøvrigt også at jeg i min tid i Tape Connection har solgt en MEGET stor andel af de Z2/3/4'ere og PTAE-200/300/500/700'ere der står rundt omkring. Og jeg har også solgt en del W5000'ere, som vel heller ikke kan betegnes som en dyr projektor. Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 14:08

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen? Og hvad skal vi gøre med vores (2 år) gamle projektor? Der er jo grænser for hvor mange brugte vi kan have stående. Måske  begrebet "ProjectorCentral" får en helt ny betydning.

Noget andet er, at man måske kan tæmme sin upgraditis m.h.t projektorer ved at se på den samlede hjemmebiooplevelse. En superlyd kan f.eks fjerne fokus fra de mindre mangler en projektor måtte have.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 14:18

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen?

Dem der køber udstyr for at bruge det og beholde det, og ikke for at have det sidste nye hele tiden. Der findes også folk der køber en ny bil og beholder den til den dør, i stedet for at skifte den ud hver gang der kommer et facelift. Det komiske er, at dem der har de fedeste hjemmebiografer ofte netop ikke er dem der er med på beat'et hele tiden og skifter ud til det sidste nye hele tiden, men dem der ser bio'en som en helhedsoplevelse og bruger tiden på at nyde filmene i stedet for at nørde med teknikken. Jeg tror alle der kom ind i en hjemmebio i dag med en 3 år gammel C3x 720P ville være ganske imponerede over helhedsoplevelsen, også selv om der ikke lige står 1080P på projektoren. Hvis man VIL være med på beat'et, så tvinger man sig selv til ikke at købe alt for godt udstyr. Jeg vil påstå at det er en mindst lige så god investering at betale f.eks. 50.000,- her og nu for en projektor du synes er superfed de næste 2-3 år, og tålelig de næste 2 år, end ved at investere i en 20.000,-s projektor hvert andet år, og så få noget der er tåleligt de næste to år, og fedt de sidste 2-3 år. MEN, det indebærer at du køber noget udstyr der rent faktisk leverer en high-end gengivelse af filmene, og ikke bare dét der lige har bedst sort-niveau i denne sæson.

Vi bevæger os vist ret langt væk fra emnet...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 14:20

Dén pointe jeg ville have frem, var såmænd bare ganske enkelt at jo bedre system man har, og især jo nemmere man gør betjeningen af det, jo mindre er sandsynligheden for at man fortryder købet, uanset hvilken prisklasse det så er man ligger i.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 14:31

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen?

Dem der køber udstyr for at bruge det og beholde det, og ikke for at have det sidste nye hele tiden. Der findes også folk der køber en ny bil og beholder den til den dør, i stedet for at skifte den ud hver gang der kommer et facelift. Det komiske er, at dem der har de fedeste hjemmebiografer ofte netop ikke er dem der er med på beat'et hele tiden og skifter ud til det sidste nye hele tiden, men dem der ser bio'en som en helhedsoplevelse og bruger tiden på at nyde filmene i stedet for at nørde med teknikken. Jeg tror alle der kom ind i en hjemmebio i dag med en 3 år gammel C3x 720P ville være ganske imponerede over helhedsoplevelsen, også selv om der ikke lige står 1080P på projektoren. Hvis man VIL være med på beat'et, så tvinger man sig selv til ikke at købe alt for godt udstyr. Jeg vil påstå at det er en mindst lige så god investering at betale f.eks. 50.000,- her og nu for en projektor du synes er superfed de næste 2-3 år, og tålelig de næste 2 år, end ved at investere i en 20.000,-s projektor hvert andet år, og så få noget der er tåleligt de næste to år, og fedt de sidste 2-3 år. MEN, det indebærer at du køber noget udstyr der rent faktisk leverer en high-end gengivelse af filmene, og ikke bare dét der lige har bedst sort-niveau i denne sæson.

Vi bevæger os vist ret langt væk fra emnet...

100% enig - bortset fra at jeg synes at dette ER emnet

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 15:16

Ja min pointe var såmændt også bare at man skal passe på med at lade sig lokke til at købe for dyrt fordi der er nogen der siger at det der det man bliver gladest for i det lange løb. Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.
Så køb det DU føler for og lad være med at lade dig rive med af divs. salgstaler og det fornemmer jeg også vi er rimlig enige i.
Jeg har stor respekt for din viden om projektorer og billedegengivelse Otto, men markedsting er vi måske ikke helt på samme spor, men man kan sige vi spiller osse for hvert vores hold jo.

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv. Til sidst var jeg bare så træt af det hele og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, at jeg bare bestilte en billig sanyo z5 over nettet hos et velrenomeret firma, jeg havde aldrig set den live, men var også lidt ligeglad jeg ville bare have en projektor der virket hos et firma jeg vidste der ikke ville blive problemer med hvis der skulle være noget galt. Så måtte kvaliteten være var den var, tænkte jeg. Men den dag idag er jeg lykkelig for jeg købte den, og jeg kan da godt se det ikke er samme kvalitet som den dyre jeg havde men det betyder ikke så meget synes jeg, og jeg synes faktisk at det gab prismæssigt der ligger mellem den dyrere og den sanyo jeg har nu er helt urimligt. Man betaler jo i dyre domme for en smule bedre kvalitet, og i min verden er det lidt noget flueknepperi man betaler for.
Jeg indrømme da også gerne at hvis jeg vandt den helt  store præmie i lotto, så skulle jeg da også have en super projektor, men min økonomi hvor jeg har ca. 7000,-  hver mrd. til mig selv når alle regninger/husleje/lån er betalt, der synes jeg der er mange andre ting at bruge sine penge på eller lade være, selv om film er en af mine helt store interesser og har været det i siden jeg var 15-16 år gammel, så det er en interesse jeg har haft i over 20 år. Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 15:24

Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.

De dyre projektorer gengiver jo filmene bedre (mere korrekt) end de billige, så det er da netop hvis man er interesseret i film, og ikke udstyr, at man skal afsætte så meget som muligt til projektorkøb.

Skrevet af: Gerdes
Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 15:33

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv.

Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke projektorer omtaler du her?

Var der tale om "mandagsmodeller" eller var der tale om "teknologifejl"?

Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Vi har tydeligvis en forskellig tilgang til det at have projetor for filmens skyld. I din situation vil jeg da mene, at du er bedst stillet med en rigtig god projektor. Du skal huske på at den bedre kvalitet, som du får med en bedre projektor, oplever du jo ved hver eneste film du ser.

-------------
Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.

Skrevet af: jr00
Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 15:34

Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

Hej

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig. Selvfølgelig er da der mange, der er glade for deres low-level projektorer med ikearullegardin lærreder (eller tilsvarende). Det er trods alt ikke alle der har samme kvalitetskrav som dig. Der findes da utallige der ikke vil kunne forstå at folk bruger +20k for en projektorløsning når de kan fås for 8-10k eller mindre (ikke en løsning der giver den samme billedkvalitet – men på et lærred der har en tilsvarende størrelse). Og mange af de personer vil du næppe få kontakt til hverken her på forumet eller i din forretning. Hvis der ikke havde været et marked for billigt/discount av/hifi udstyr havde man ikke kunne købe TV’er og dvd afspillere mm. i Kvickly eller Bilka.
Derudover bruger du recordere.dk (der er et brugerforum) til salgsfremmende aktiviteter, så selvfølgelig skal man da have en sund skepsis til dine motiver. Så der er ingen grund til at du føler dig som en forfulgt uskyldighed.
Slutteligt vil jeg dog lige sige, at du lagt fra er den mest aggressive sælger her på recordere.dk og at dine indlæg normalt er meget saglige og lærerige, men uafhængig – det er du ikke.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv.

Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Vi har tydeligvis en forskellig tilgang til det at have projetor for filmens skyld. I din situation vil jeg da mene, at du er bedst stillet med en rigtig god projektor. Du skal huske på at den bedre kvalitet, som du får med en bedre projektor, oplever du jo ved hver eneste film du ser.

Der var tale om en Mitsuhibshi hc 4900 og en JVC hd-1  og der var faktisk både tale om mandagsmodel og teknologifejl, en uheldig historie jeg ikke vil gå i detaljer med, da jeg ikke er ude på at skade nogen.

Men hvis man virkelige skal vinde noget kvalitesforbedring, ville et skifte til blu-ray nok være her der er de største forbedringer at hente i mine øjne, men hele min film samling består af sd-dvd, og jeg gider ikke betale næsten 300 kr for en film, det er simpelhen for dyrt. 
Men mht til skarphed og lysstyrke synes jeg faktisk ikke der er den store forskel ved sd-dvd på de dyre modeller jeg har prøvet kontra min nuværende billige sanyo z5. Det er mest kilde til projektoren der gør udslaget.
Der hvor der er lidt at hente er sortniveau, men det synes jeg nu ikke betyder så meget for mig at jeg vil ofre så meget mere for at få det bedre. Når først filmen kører og jeg er opslugt af historien sidder jeg ikke og spekulere over sortniveau.

Skrevet af: mowa
Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 18:39

Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Der var tale om en Mitsuhibshi hc 4900 og en JVC hd-1  og der var faktisk både tale om mandagsmodel og teknologifejl, en uheldig historie jeg ikke vil gå i detaljer med, da jeg ikke er ude på at skade nogen.

Men hvis man virkelige skal vinde noget kvalitesforbedring, ville et skifte til blu-ray nok være her der er de største forbedringer at hente i mine øjne, men hele min film samling består af sd-dvd, og jeg gider ikke betale næsten 300 kr for en film, det er simpelhen for dyrt. 
Men mht til skarphed og lysstyrke synes jeg faktisk ikke der er den store forskel ved sd-dvd på de dyre modeller jeg har prøvet kontra min nuværende billige sanyo z5. Det er mest kilde til projektoren der gør udslaget.
Der hvor der er lidt at hente er sortniveau, men det synes jeg nu ikke betyder så meget for mig at jeg vil ofre så meget mere for at få det bedre. Når først filmen kører og jeg er opslugt af historien sidder jeg ikke og spekulere over sortniveau.

300 for en blu-ray-film? Måske i Danmark, Fona kan sikkert klare det - men ellers er standardprisen i Elgiganten 199,-. Der er bunker af film man kan købe fra f.eks. Amazon.co.uk med danske tekster for under en hund, og større bunker til en pris mellem 100 og 150. Man kan også smutte til Malmö og fylde kurven - i Kvarns video koster de fleste film mellem 70 og 120 danske, helt nye udgivelser (de får ikke lov at være nye længe før prisen sættes ned) koster sjældent over 160 danske. Der er danske tekster på langt de fleste - det er vist kun nogle få nye udgivelser fra et skummelt lavbudgetselskab der ikke har det, men bare kig bagpå.

Skrevet den: 28-Februar-2009 kl. 20:16

Ok følger ikke så meget med i blu-ray marked på det sidste, men jeg havde en ps3 for ½ års tid siden og der var filmene rimlig dyrere og udvalgt temlig begrænset. Men det er da godt at hører der er ved ske noget på pris siden.

Skrevet af: Autechre
Skrevet den: 01-Marts-2009 kl. 10:02

Det er nu ikke noget særligt nyt, at priserne på BD har været acceptable ift. DVD, i et pænt stykke tid nu. Det er blot visse danske forhandlere der tror at det er guld der sælges - nyudgivelser kunne jeg ikke drømme om at købe på DVD, hvis der også er en BD af samme titel... Og siden HD DVD gik i graven synes jeg at det er gået OK stærkt...

Nå, det var vist et sidespor vi røg på der...

Skrevet den: 01-Marts-2009 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af jr00 jr00 skrev:

Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

Hej

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig. Selvfølgelig er da der mange, der er glade for deres low-level projektorer med ikearullegardin lærreder (eller tilsvarende). Det er trods alt ikke alle der har samme kvalitetskrav som dig. Der findes da utallige der ikke vil kunne forstå at folk bruger +20k for en projektorløsning når de kan fås for 8-10k eller mindre (ikke en løsning der giver den samme billedkvalitet – men på et lærred der har en tilsvarende størrelse). Og mange af de personer vil du næppe få kontakt til hverken her på forumet eller i din forretning. Hvis der ikke havde været et marked for billigt/discount av/hifi udstyr havde man ikke kunne købe TV’er og dvd afspillere mm. i Kvickly eller Bilka.
Derudover bruger du recordere.dk (der er et brugerforum) til salgsfremmende aktiviteter, så selvfølgelig skal man da have en sund skepsis til dine motiver. Så der er ingen grund til at du føler dig som en forfulgt uskyldighed.
Slutteligt vil jeg dog lige sige, at du lagt fra er den mest aggressive sælger her på recordere.dk og at dine indlæg normalt er meget saglige og lærerige, men uafhængig – det er du ikke.

Og tak til dig jr00 for at vise der trosalt er en der forstår mig, for som du skriver har jeg ikke en forudindtaget holdning til hvad baggrunden for Ottos udtalelser er, nej jeg er bare uenig.

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:00

Ja min pointe var såmændt også bare at man skal passe på med at lade sig lokke til at købe for dyrt fordi der er nogen der siger at det der det man bliver gladest for i det lange løb. Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.
Så køb det DU føler for og lad være med at lade dig rive med af divs. salgstaler og det fornemmer jeg også vi er rimlig enige i.
Jeg har stor respekt for din viden om projektorer og billedegengivelse Otto, men markedsting er vi måske ikke helt på samme spor, men man kan sige vi spiller osse for hvert vores hold jo.

Det er dét jeg synes er problemet, du dømmer mine indlæg ud fra at jeg er forhandler, i stedet for at forholde dig til mine argumenter. Hvis din indgangsvinkel er at dét jeg skriver er salgstaler, så er det svært at føre en konstruktiv diskussion. Jeg synes om noget netop IKKE det er en salgstale at sige at folk skal bruge mere tid på at undersøge hvad de har behov for før de handler noget som helst, i stedet for bare at fare ud og bruge 5-10-15.000,- på noget midlertidigt. Hvis der er noget der er godt for forhandlerne, så er det da folk der skifter tit ud. Så som jeg ser det er mit argument netop IKKE en salgstale, nærmest det modsatte. Det var dér jeg ville hen med kommentaren om at det måske er en projektor til 25.000,- og ikke 40.000,- man har brug for. At opfordre folk til at skrue lidt ned for hjertebankenen, og forholde sig lidt mere objektivt til sine egne behov og dermed vælge rigtigt første gang, kan da lige så godt betyde færre penge til forhandleren som det modsatte. Dérfor synes jeg at det er unfair at du betragter mine argumenter som salgstaler. Jeg synes netop jeg argumenterer for at man skal være fornuftig og handle økonomisk forsvarligt, i stedet for bare at kaste penge ud til højre og venstre "for lige at prøve det". Især når dét man prøver så ikke vil være repræsentativt for dét man egentlig har tænkt sig at investere i i det lange løb.

Men den dag idag er jeg lykkelig for jeg købte den, og jeg kan da godt se det ikke er samme kvalitet som den dyre jeg havde men det betyder ikke så meget synes jeg, og jeg synes faktisk at det gab prismæssigt der ligger mellem den dyrere og den sanyo jeg har nu er helt urimligt. Man betaler jo i dyre domme for en smule bedre kvalitet, og i min verden er det lidt noget flueknepperi man betaler for.
Jeg indrømme da også gerne at hvis jeg vandt den helt  store præmie i lotto, så skulle jeg da også have en super projektor, men min økonomi hvor jeg har ca. 7000,-  hver mrd. til mig selv når alle regninger/husleje/lån er betalt, der synes jeg der er mange andre ting at bruge sine penge på eller lade være,

Det er så hér jeg mener du trækker dine egne forhold ned over hovedet på andre. Som du selv siger, så sidder jeg ofte med de kunder der har købt eksempelvis en Sanyo Z5, og nu et år efter er nødt til at investere igen, fordi de IKKE var lige så tilfreds med den som du er. Og dér kan jeg altså ikke se det økonomisk forsvarlige i at opgradere løbende indtil man rammer det rigtige, frem for at bruge lidt mere tid i købssituationen på at ramme rigtigt første gang. Klart, man kan være uheldig, men det kunne du også lige så godt have været med Z5'eren. Én af mine kunder har købt en Z2000 mener jeg det var (ikke af mig), og fået den ombyttet pga. misfarvninger der opstår efter meget få timers brug, for så at få at vide ved nummer to at det er normalt, og den første blev kun byttet per kulance. Nu står kunden så med en ubrugelig projektor med 150 timer på klokken. Det har sådan set ikke så meget med prisklassen at gøre, men bare for at sige at alle kan være uheldige.

Men pointen er at jeg læser det som om du mener man skal starte med noget billigt, med en forventning om at det jo kunne være det var godt nok. Det er netop hér jeg mener det klogeste er at finde ud af OM den billige er god nok, INDEN man køber noget som helst. Jeg kan ikke se det økonomisk fornuftige i at købe en projektor til 10.000,-, med dét i baghovedet at man jo altid bare kan købe noget dyrere hvis det ikke er godt nok. Dét synes jeg NETOP er uforsvarligt at råde folk til. Mindst lige så uforsvarligt som at råde folk til at købe noget dyrere end de har brug for. Medmindre man direkte er blevet lokket til at låne penge til at købe udstyr man ikke har råd til, så tror jeg de fleste hellere vil risikere at få noget der er for godt, end at få noget der er for ringe.

Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er i orden at lokke folk i gæld for at få råd til udstyr de ikke har behov for, men det sker jo netop heller ikke hvis du henvender dig til en seriøs forhandler. Jeg blander mig eksempelvis overhovedet ikke i folks økonomi, og formidler ikke nogen form for afbetalingsordning. Man kan fortælle mig hvor mange penge man vil investere, og så kan jeg pege på hvad jeg mener er det bedste inden for budgettet, eller man kan fortælle mig hvad man vil have og så skal jeg fortælle hvad det koster - så må man selv finde ud af om man har råd til det eller ej. Jeg er AV-forhandler, ikke bankrådgiver. At man bør undgå pistolsælgere der forsøger at overtale folk til at købe ting de ikke har råd til, det tror jeg vi er meget enige om. Jeg har ry for at være en dyr mand at besøge, fordi folk har det med at forelske sig i det udstyr jeg demonstrerer. Det tager jeg som et kompliment, men du vil aldrig se mig stå og direkte lokke folk til at bruge flere penge end de har lyst til. Jeg viser måske hvad man får hvis man bruger flere penge, og så må man vælge om man vil gøre dét, men hvis du siger at du ikke vil bruge så mange penge, så vil jeg til enhver tid acceptere dét, og enten vise hvad jeg så kan inden for budgettet, eller ganske enkelt melde ud at jeg ikke har noget at tilbyde der ligger inden for budgettet. Derfor generer det mig altid lidt når jeg beskyldes for at trække "for godt" udstyr ned over hovedet på folk, det synes jeg overhovedet ikke at jeg gør. Jeg har bare valgt kun at forhandle udstyr i den bedre ende, at der så er en masse mennesker der gerne ville have dét jeg leverer, men ikke har råd til det, det kan jeg jo ikke rigtigt gøre for. Men jeg kan da ikke begynde at forhandle ting jeg ikke føler jeg kan stå inde for, bare fordi der er nogle der vil have billigere ting end jeg sælger. Det er ikke ensbetydende med at jeg trækker dyrere ting ned over hovedet på folk end de har behov for. Det betyder bare at jeg helt bevidst ikke kan ramme alle kunders behov. Derfor sker det jævnligt at jeg må sige til folk at jeg ikke har noget at sælge dem, det er ikke ensbetydende med at jeg forsøger at sælge dem en 40.000,-s projektor hvis de kommer efter en Z5.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af jr00 jr00 skrev:

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig.

Jeg bliver ikke fornærmet fordi man er uenig. Jeg bliver lidt fornærmet, eller rettere forundret, over at jeg bliver skudt i skoene fra første linie at jeg skriver dét jeg gør fordi jeg er forhandler, underforstået at mit argument er godt for forhandlerne og ikke forbrugerne - når dét jeg skrev efter min opfattelse er det stik modsatte, nemlig et råd der vil være godt for forbrugerne men skidt for forhandlerne. Som sagt, jo oftere folk skifter udstyr, jo bedre for mig. Måske endda ISÆR for mig, for hvis du nu køber en kalibrering af mig til din Z5, så vil sandsynligheden for at du skal have den næste projektor kalibreret også, være ganske stor (jeg har mange "repeat customers", fordi det er svært at vænne sig til ukorrekte billeder når man først har vænnet sig til det korrekte).

Jeg er helt enig i at jeg er bias'ed i alt hvad jeg skriver, og alt hvad jeg skriver giver i én eller anden udstrækning en reklameværdi for mig. Og hvis man skød lidt efter mig for at være for meget sælger i nogle udtalelser, så ville jeg også sagtens kunne forstå det. Men når det er dét der bruges som argument mod mig, omkring et indlæg der som jeg ser det netop er i direkte modstrid med mine salgs-interesser, men som jeg skrev fordi det nu engang er min ærlige mening, så bliver jeg altså lidt irriterret (fornærmet er nu så groft et ord, der skal mere til for at jeg bliver fornærmet...)

Men måske overfortolker jeg. Nu har jeg vist fået min mening frem omkring at købe rigtigt første gang vs "prøve-køb", så jeg lader den ligge dér.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:18

Og tak til dig jr00 for at vise der trosalt er en der forstår mig, for som du skriver har jeg ikke en forudindtaget holdning til hvad baggrunden for Ottos udtalelser er, nej jeg er bare uenig.

Som sagt, måske overfortolker jeg, men din allerførste linie i dit første svar til mig var:

"Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne"

Det synes jeg er forudindtaget. Jeg synes ikke du har forsøgt at forholde dig til min pointe, som er: Hvorfor bruge 10.000,- på noget man ved man ikke vil beholde, frem for at sætte sig bedre ind i hvad man reelt har behov for, inden man køber noget som helst? Hvis det så viser sig at 10.000,- er rigeligt til at man bliver tilfreds, så er alle vel glade?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 13:20

Nu sagde jeg godt nok at jeg ville lade den ligge, men: Hvad nu hvis man har præcist 20.000,-, hverken mere eller mindre, til at købe projektor og lærred for. Hvis man så bruger 8.000,- på at finde ud af om det overhovedet er dén vej man skal gå, så har man pludselig kun 12.000,- tilbage at købe det rigtige for. Så får man formentligt en ringere løsning end man ville have fået for de 20k. Det er egentlig bare dét jeg mener.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 16:43

Nu sagde jeg godt nok at jeg ville lade den ligge, men: Hvad nu hvis man har præcist 20.000,-, hverken mere eller mindre, til at købe projektor og lærred for. Hvis man så bruger 8.000,- på at finde ud af om det overhovedet er dén vej man skal gå, så har man pludselig kun 12.000,- tilbage at købe det rigtige for. Så får man formentligt en ringere løsning end man ville have fået for de 20k. Det er egentlig bare dét jeg mener.

Ja og min pointe var bare at hvis man købte den til 8000,-  ud af sit rådighedsbeløb på 20.000 ,havde projektoren i nogle mrd. / ½ år derefter solgte den for 5.500 af den ene eller anden grund. Så havde man 12000 + 5500 = 17500 kr så havde man haft et tab på 2500,-. Købte man en projektor til 20000 solgte den efter ½ år af den ene eller anden grund, får man måske kun 11.000- 12000,- for den, så har man et tab på 8000,-, kan du ser min pointe ?

Det korte og det lange i denne diskution må også være at der findes ligeså mange råd som der findes muligheder og man bliver nød kende oddset som førstegangskøber.

Derudover har jeg lige haft den samme diskution med Gerdes en anden tråd, og mig bekendt er han ikke forhandler. Så nej jeg er ikke forudindtaget eller fordrejet fordi du er forhandler. Men jeg kan da godt se mit udsagn om du hældte til den dyre løsning fordi du var forhandler kunne give dig den opfattelse, men det er jo også nærlæggende at tro det, hvilket du nu har afkræftet at det er derfor du har den holdning. Jeg ved da også godt du er en af de der feinsmecker der virkelig dyrker den optimal billedegengivelse, hvilket jeg går ud fra både er en ægte interesse og levevej, men der er jo også en stor befolkningsgruppe, mig incl. der ikke lige dyrker det på samme plan som dig og heller aldrig kommer til det. og dem er der jo ingen grund til at råde til at de skal fyre alle deres spareskillinger efter den superløsning, når de er fuldt tilfredse med en mellemløsning.

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 21:31
Ikeaboy: Ville du selv købe en brugt projektor? Du kalkulerer med at du kan får over 50% af købsprisen for den du har "kasseret" efter et halvt år. Der har jeg mine tvivl.

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 22:43
Jeg vil meget gerne kommentere dette emne, da jeg på første side skrev : Køb Brugt Eller ny Entry 720p modeler infocus X9 - optoma 65HD og se hvor meget du bruger det... og derefter køb dyere hvis det er et stort hit....

For det første er priserne i DK langt højere end i udlandet, er man en forsigtig per, så må man jo forholde sig til det, og give lidt meget ekstra....
Men med Fragt firmaer Eller post DK koster det ikke alverden at sende den tilbage til England Eller tyskland, sverige... under en 500 kan nemt dække det hvis uheldet er ude... og prisen i DK er min 160 med posten......hvis man ikke kan køre derhen...

Så er service et spørgsmål, mange vælger at betale for det, det må folk jo selv om, og det er fair nok at betale for det.

Andet er at købe en infocus X9/ optoma 65HD "SOM HAR rimligt , faktisk meget tåligt Billede kvalitet for ca 4500/5000,-NY i DK og måske 4000-3500,- brugt og så prøve det af, for er man totalt ny i dette sammenhæng, er 20-40 sku langt ude i min verden at bruge, for noget som måske er 10k-15k værd om meget snart......
ja meget snart, LED plus 3D LED er på vej, plus en helveds masse nye 1080p bare se hvor hurtigt Sony spytter dem ud, og de bliver billiger og billigere.

Handler man hos en forhandler i DK er Lærdet prisen osse meget høj også, som koster en del osse som folk hurtig glemmer inden de køber en PJ til mange penge, for derefter at købe en haral nyborg lærdet, EJ man skal nok regne med Min 4000,- i DK hvis man skal ha en Rulle lærdet (entry modelen som er i ok kvalitet) og sikkert 7-15k for en EL/fastramme en, sikkert osse dyre.

Nu er jeg en der tør handle i det store udland, og jeg impoteret mit egen lærdet fra Belgien til 143£ med fragt... som sikkert koster over 4k i DK, så igen er garenti i vejen Køb herhjemme. mit lærdet er en Bemax R series 92" rulle lærdet i god kvalitet

Et andet overset emne er ALLE som har stue bio , kommer til at midste 20% Ansi af hvad den kan aligevel ude lys kontrol, og nogle mærker endnu mere....!  plus de fleste selv med dyre gode PJ´s sidder med midelmådigt sort nivå i stue-bio uden lys konrtol (Washed out sort nivå.), men de vil sikkert ikke indrømme det selv, at deres PJ ikke preformer som den kan.

Er men en nørd i forvejen og ser mange film og har en stor samling, plus et godt dyrt anlæg, ja så er en high end køb vel ikke langt ude i skoven...man er man en der ikke har Hifi eller mange film, hvorfor skulle man så ikke prøve entry modelerne, Nu de faktisk er super gode til prisen i Billede kvalitet...i forhold til hvad de var for bare 2 år siden, grænsen for billede kvalitet er flyttet markant til prisen, men det er der ingen der nævner, de her PJ infocus X9 og optoma 65HD kan måle sig med mange 15k-20k PJ som er 3-4 år gamle modeler.

Jeg gav 5k for min egen Infocus in78 big play (Brugt i DBA, men den var aldrig pakket ud..!) den kostede 20k da den kom ud for 2 1/2 år siden har jeg hørt.... og jeg syntes jeg har et super billede , men lidt washed-out sort nivå, men sådan er det at ha Stuebio uden lys kontrol og hvide vægge, jeg kunne da osse godt tænke mig en JVC HD 350 eller en Sony W10 men som Hifi nørd kan jeg ikke se fidusen til at købe en PJ til de penge lige nu hvor market er markant på vej til et scene skift både nye 1080p modeler og nye LED PJ´s.

Husk på det er dyrt at Lege med helt fremme og mange af Hifi nørderne , selv dem her inde er ikke rigmænd.....( hvis i er, er min Paypal konto åben for en donation til en 1080p PJ..... bare send mig en PM

Og til alle jer med 1 år gamle PJ til 35K kom ikke og fortæl mig i ikke sidder og kigger på nye modeler og drømmer jer til nye modeler, jeg gør i hvertfald det er den farligt side af sagen i denne hobby når man går fra at være Forbruger til at være Hifi Nørd som er blevet bid af AV Myggen.... Pengepungen bliver røvet......og man kigger hele tiden på større og bedre og drømmer søde drømme......

-------------
+100HD Film

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 22:57

Så må jeg jo kunne købe en JVC DLA-HD100 til ca 25 kilo, når der kommer nogen til salg, der er et halvt år gamle... GLÆDER MIG

Og samtidig få en go pris for min W5000

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 02-Marts-2009 kl. 23:03
Jeg glæd dig , jeg kan se din samling af udstyr du er en Der som jeg kigger efter nye modeler tit, og aldrig bliver helt tilfreds... så er det bare om man vil være en front løber eller købe når de har været ude i 6-12 måneder for at spare .... og Ja spare Kassen.. hvis man tør købe brugt Eller demo modeler.

Og for de penge kan den allerede ehverves i England brugt.... hvis man tør.

bare se

JVC DLA-HD1 kan fås til 20k fra cinemagic,,, jeg har set folk købe demo modeler til 35k i sommers...!!

kom ikke og sig dem der købte i foråret/sommers til 35-45k ikke sidder og klør sig i hovedt, og har betalt 2000-1500 om måneden for at ejen sin PJ.....men igen det er meget dyrt at være front løber.

Bare kig på Blu-ray afspillerne da de kom frem med modelerne for ca et år siden.. var det ikke 5k de kostede nu kan man få helt nye til ca 2000-2500, jeg ved da med mit Flat tv PX70 kostede ca 11k, nu kan man få PX80 til 4500,- 1 1/2 år efter, bare for at nævne nogle EX.

Og

JVC DLA-HD1 kostede ca 50k da den kom på market....Slå til før din Nabo...

http://www.cinemagic.dk/shop/jvc-dla-hd1-demomodel-392p.html - http://www.cinemagic.dk/shop/jvc-dla-hd1-demomodel-392p.html

-------------
+100HD Film

Skrevet af: bhoejte
Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 00:18
Og så lige en smutter tilbage til det originale i tråden - jeg kom lidt sent til...

Jeg har absolut ikke fortrudt, men jeg er nu engang også gået på kompromis hver gang jeg har været ude og købe. Jeg har altså stadig en masse kvalitetsløft at se frem til.

Jeg så på projektor i lang tid, og endelig skulle det være. Jeg var parat til at punge ud for en InFocus IN83'er, men efter endnu en gang at have været inde og se - og ikke mindst lytte - til den, blev jeg enig med mig selv om at jeg godt kunne "nøjes" med X10'eren. Den støjede noget mindre, havde et lidt dårligere billede, og ikke helt så meget lysstyrke. Nu sidder jeg jo ikke og sammenligner den med sin storebror hver dag, så det mente jeg nok jeg kunne acceptere, og det har jeg kunnet. Ud over det kan jeg jo så glæde mig til at kunne få et ENDNU bedre billede når jeg om et par år opgraderer projektoren. Valget faldt på en DLP projektor grundet lysstyrken (dårlig lyskontrol og hvide vægge).

Jeg skulle jo også have et lærrede, og jeg var også her parat til at klaske noget over 10000 på bordet for et motorstyret - måske tab-tension - lærred. Det endte med at jeg, efter at have set mig skør på en masse sites, købte et billigt manuelt nedtrukket QualityScreen til ca. 3000. Det gør det ganske udmærket.

Efter tilkomsten af projektor og lærred er brugen af fjernsynet næsten døet ud, bortset lige fra når der er noget der skal ses om dagen, og det sker sjældent.

Ting jeg er blevet opmærksom på:

Den faktiske brug af projektoren er noget højere end jeg ventede, og jeg er derfor begyndt at lægge 2 kr. til side for hver time jeg ser. Det er et overkommeligt beløb, og vil dække lampen når den nok skal udskiftes om ca. 1700 timer (jeg regner med 2500 timer). Alternativt vil det kunne dække en del af omkostningerne til en eventuel opgradering af projektoren i stedet, og bedre kvalitet billede bliver jo til stadighed billigere.

Projektoren er faktisk BILLIGERE i strøm end TV'et, idet jeg ikke har TV'et tændt så meget. Mit TV kiggeri er faldet (ser jo kun om aftenen), og lyset er slukket rundt om i huset. Før i tiden knævrede tv'et løs fra man kom hjem til man gik i seng.

Jeg går nu og spekulerer på om jeg skal spendere penge på en kalibrering. Alle overvejelser peger mod at det skal jeg nok. Jeg tror dog lige jeg venter til pæreskift/projektorskift, da jeg så har endnu mere at se hen til. Det kan jo ligefrem være at en kalibrering kan få opgraderingskløen til at gå lidt i sig selv igen.

En scaler og en ekstern tuner kunne også være praktisk... Og sådan kunne man blive ved.

Men fortrudt... På ingen måde.

-------------
Mvh. Bjørn

Panasonic 42PZ85E, Infocus X10
Panasonic BD55, Oppo 983H, Pio DV-757Ai, Sony HDD
NAD 775
Focal Chorus 836v, 807v, CC800v, KEF B20

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 11:12

Ja og min pointe var bare at hvis man købte den til 8000,-  ud af sit rådighedsbeløb på 20.000 ,havde projektoren i nogle mrd. / ½ år derefter solgte den for 5.500 af den ene eller anden grund. Så havde man 12000 + 5500 = 17500 kr så havde man haft et tab på 2500,-. Købte man en projektor til 20000 solgte den efter ½ år af den ene eller anden grund, får man måske kun 11.000- 12000,- for den, så har man et tab på 8000,-, kan du ser min pointe ?

For det første, så tror jeg dit regnestykke med 2500,- i værditab er noget optimistisk. For det andet, hvis du undersøger tingene før du køber, og køber det rigtige første gang, så har du et tab på NUL kroner. Det er det der er MIN pointe. For det tredje, så var idéen med at købe en midlertidig projektor at finde ud af "om det er noget". Hvis det ikke er dét, og du vælger at gå tilbage til fladskærm, så har du ikke kun værditab på projektoren, men også på lærred, beslag, kabler... Det løber hurtigt op i 6-8.000,- i tab selv om du har været sparsommelig. For 8.000,- ville jeg altså gerne bruge en hel del tid på at undersøge sagen før jeg handlede.

Det korte og det lange i denne diskution må også være at der findes ligeså mange råd som der findes muligheder og man bliver nød kende oddset som førstegangskøber.[/QUOTE]

Præcis - netop derfor siger jeg at det er den enkelte person der skal sætte sig ind i hvad han skal gøre i netop hans situation, i stedet for bare at gøre som de andre eller som andre siger.

Derudover har jeg lige haft den samme diskution med Gerdes en anden tråd, og mig bekendt er han ikke forhandler. Så nej jeg er ikke forudindtaget eller fordrejet fordi du er forhandler. Men jeg kan da godt se mit udsagn om du hældte til den dyre løsning fordi du var forhandler kunne give dig den opfattelse, men det er jo også nærlæggende at tro det, hvilket du nu har afkræftet at det er derfor du har den holdning.

Godt så. Ergo VAR din holdning forudindtaget, men det er den ikke længere. Så er dén ged vist barberet.

EDIT: Jeg læste lige dit indlæg igen. Problemet er at du kalder "min" løsning for "den dyre løsning". Det er netop dér vi er uenige, for at købe to projektorer er i min verden en dyrere løsning end at købe én. Derfor synes jeg _netop_ dit forslag er "den dyre løsning". Formålet var jo at ende med den dyre, HVIS det viser sig at man godt kan lide at bruge projektor, formålet var IKKE at man skulle stille sig tilfreds med den billige projektor. Derfor skal det ikke gøres til en dyr projektor vs billig projektor diskussion, det var slet ikke dét spørgsmålet gik ud på.

Jeg ved da også godt du er en af de der feinsmecker der virkelig dyrker den optimal billedegengivelse, hvilket jeg går ud fra både er en ægte interesse og levevej, men der er jo også en stor befolkningsgruppe, mig incl. der ikke lige dyrker det på samme plan som dig og heller aldrig kommer til det. og dem er der jo ingen grund til at råde til at de skal fyre alle deres spareskillinger efter den superløsning, når de er fuldt tilfredse med en mellemløsning.

Det gør jeg jo heller ikke. Jeg siger tværtimod netop at de skal sætte sig ind i hvad de har brug for før de handler. Det kan betyde at de køber dyrt, fordi de finder ud af at de vil have det bedste, det kan også betyde at de køber billigt fordi du finder ud af at det er godt nok for dem. At jeg så ikke repræsenterer nogle produkter i den billige ende, det ændrer jo ikke på dét princip. Det betyder bare at jeg ikke rammer alle kunder, jeg rammer kun dem der vil have super-løsningen. Det er ikke ensbetydende med at jeg mener alle skal købe dén løsning. Der skal være alternativer i alle prisklasser, så alle har en chance for at være med. Jeg siger med andre ord ikke at det ikke kan lade sig gøre at være tilfreds med en Z5, det er bare et produkt jeg har valgt ikke at forhandle. Dels af forretningsmæssige årsager, dels fordi jeg synes det er sjovere at bruge tiden på at beskæftige mig med bedre udstyr når nu jeg kan.

Dét jeg så forsøger at sige, er at det er skidt økonomi at man er nødt til at købe den billige løsning for at finde ud af om den er god nok, fordi ingen vil demonstrere den. Derfor ville det i teorien være bedre hvis 8.000,-s løsningen i stedet for kostede 10-11.000,-, og der så var nogle forhandlere der gad vise den frem. Det er bedre at investere i det rigtige til 10.000,-, end at investere i noget du ikke aner om er rigtigt, for 8.000,-.

Iøvrigt overdriver jeg problemstillingen lidt, for der er flere hifi-klubben butikker hvor du kan se projektorer i 8.000,-s klassen i aktion.

Aaaaanyhew, det interessante er vel at diskutere noget helt andet, nemlig: Dem der har fortrudt, hvad var årsagen til det - kvaliteten, hvor besværligt det er at starte op, at der skal mørklægges, eller noget helt fjerde?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 03-Marts-2009 kl. 22:39

ja vi må heller stoppe her, for vi bliver jo nok aldrig enige, og jeg gider ikke at kører denne diskussion ud i det vi er på vej til med at, så sagde du det og buuu og øvbøv osv, som jeg lidt fornemmer det er der hvor vi havner hvis jeg skal skrive vidre på dit sidste indlæg

God diskussion, selvom jeg ikke fik rykket noget ved dig Otto, men omvendt fik du heller ikke rykket ved mine holdninger.

Men vi fik da forhåbenlig belyst sagen fra nogle forskellige vinkler, måske til gavn for nogle trivlende førstegangskøber, måske  

Mvh.

Print side | Luk vindue